abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85160926
Deel 4 van mijn projecttopic.

Het doel van dit project is om met een VW Golf IV TDI een gemiddeld verbruik van 1 op 30 te behalen. De eerste doelstelling was 1 op 25 en die is inmiddels behaald. De auto heeft nog een 'ouderwetse' verdelerpomp, en is dus geen pompverstuiver. De wagen is van 2001 en heeft nu bijna 285.000 op de teller staan.



Waarom doe ik dit?
Omdat het kan. Omdat het nog niet eerder is gedaan. En omdat het een geweldige (technische) uitdaging is. Niet omdat ik een milieufreak ben of omdat ik zuinig rijden zo gaaf vind. Ik ben autosport fan (vn. WRC en WTCC) dus houd wel van gasgeven

Bijbehorende site
Ik ben zelf webdeveloper, dus heb een bijbehorende site gebouwd waar alle updates en informatie rondom dit project geplaatst wordt: www.mijnbluemotion.nl

Hoe doe ik dit?
Ten eerste door het vinden van sponsoren die de auto aan kunnen passen, want het spreekt voor zich dat je de 1 op 30 niet haalt met alleen een lichte rechtervoet en eco-bandjes.

Wat is er al aangepast?
- aangepaste chip door Vagtechniek
- smalle banden: Maxxis 165/80TR15
- aluminium gesmede lichtgewicht Audi velgen. 6Jx15.
- verlaging 60-70mm rondom
- Brandstof: BP Ultimate of Shell Fuelsave
- Dunnere motorolie: Castrol Edge 5W-30
- reservewiel (15kg) eruit
- complete trekhaak verwijderd (??kg)
- inlaattraject geoptimaliseerd, ruimer, betere ademhaling
- 2,5 inch freeflow rvs uitlaatsysteem, 3 inch downpipe
- carbon motorkap
- gecleanede bumpers

Wat wordt er nog aangepast?
- versnellingsbak
- gladde bodemplaten monteren
- achterbumper aansluiten op reservewielbak, bumper vangt nu veel wind
- carbon kofferklep
- complete airco verwijderen (was al kapot bij aankoop vd auto)
- ruiten vervangen door lexan ruiten (behalve voorruit)
- voorstoelen vervangen door kuipstoelen
- licht gewicht accu

Er zijn vast nog een hoop (kleine) dingen die ik vergeten ben te noemen.

Reacties en tips zijn welkom!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85161117
Leuk project! Dingen als je antenne verwijderen, de naden dichtmaken, deurhandels verwijderen doe je dat ook?
pi_85161258
Achterbank en bijrijderstoel verwijderen :Y
pi_85161490
Antenne, naden en deurhandels doe ik niet. De bumpers zijn wel strakgezet.
De achterbank is verwijderd en de voorstoelen worden nog vervangen door deze jongens:

De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85161655
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
pi_85161666
Denk dat juist nu nog de Antenne, naden en vooral de deurhandels wegwerken de meeste winst voor je kan opleveren.
pi_85161998
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:45 schreef Yoan het volgende:
Antenne, naden en deurhandels doe ik niet. De bumpers zijn wel strakgezet.
De achterbank is verwijderd en de voorstoelen worden nog vervangen door deze jongens:

[ afbeelding ]
Waarom niet? Dat zijn de dingen die de meeste luchtweerstand opwekken. Die naden bij je motorkap en je portieren zorgen voor flink wat weerstand.
pi_85175304
De meeste luchtweerstand 'drag' wordt veroorzaakt door de hatchback vorm van de auto.
Deurhandels wegwerken merk je nauwelijks en is erg duur. Ook nog eens onpraktisch.
Naden dichtplakken is helemaal onpraktisch, ik rijd er iedere dag 140km mee, het is geen prototype. Alles moet gewoon open kunnen. Bovendien ziet dat er niet uit, afgeplakte naden.

Qua aerodynamica zal misschien de bodem nog glad gemaakt worden.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85208388
Mijn auto moest gisteren gekeurd worden en hij is goedgekeurd: http://www.mijnbluemotion.nl/apk-goedgekeurd-72
Gelijk de radiateur laten vervangen, want die was lek en had meer de vorm van een banaan gekregen

De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:26:30 #10
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_85219626
Wat een lelijke stoelen :P
Kun je zelf niet een beetje sleutelen?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_85219726
en hoe zit het met je bpm ? kun je daar iets mee regelen op basis van je eigen aanpassingen ? of gaat dat alleen op catalogus info ?
pi_85221356
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 09:27 schreef Yoan het volgende:Qua aerodynamica zal misschien de bodem nog glad gemaakt worden.
Ik denk dat hier nog wel aardig wat winst te halen is ja. Het zog achter je auto ga je vrij moeilijk wegwerken ben ik bang.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 03:56:48 #13
202014 JJH
Knetter. O+
pi_85380195
Dat ik dit tot nu toe heb weten te missen, gaaf project! ^O^
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 09:26 schreef Spamblik het volgende:
Wat een lelijke stoelen :P
Kun je zelf niet een beetje sleutelen?
Ik vind ze _O_
pi_85410979
Dat zijn gruwelijke stoelen (vind ik), Porsche GT3 replica's.
Ik kan klein beetje sleutelen, maar mis de ruimte en gereedschap om zelf aan de gang te gaan.
BPM? dat is niet meer van toepassing. Of bedoel je wegenbelasting?
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85586366
Als voorbereiding voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp is gisteren bij Carrec Technocenter de accu naar achteren verplaatst: http://www.mijnbluemotion(...)onische-stuurpomp-75

Meteen een lichtere accu gemonteerd:





Steunen gemaakt voor de stuurpomp:



Er is nog geen datum geprikt voor wanneer de pomp ingebouwd gaat worden. Het inbouwen zal veel improviseren worden!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85670693
Tijdje terug een vergelijkingtest gedaan met een nieuwe Golf VI BlueMotion die toen getest werd door autovandaag.nl: http://www.mijnbluemotion(...)e-golf-bluemotion-76



Beide auto's waren even zuinig! Zie het volledige verslag op autovandaag.nl: http://www.autovandaag.nl(...)nd-volkswagen-g.html
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85742115
De carbon achterklep heb ik nog niet binnen, maar de lexaan ruiten wel. Vorige week zijn daarom de achterste zijruiten vervangen: http://www.mijnbluemotion.nl/lichte-zijruiten-gemonteerd-77





Ze zijn 50% (1,1kg) lichter dan standaard. Zaterdag ga ik de carbon klep ophalen.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:49:37 #18
202014 JJH
Knetter. O+
pi_85742283
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 22:18 schreef Yoan het volgende:
Als voorbereiding voor het inbouwen van de elektronische stuurpomp is gisteren bij Carrec Technocenter de accu naar achteren verplaatst: http://www.mijnbluemotion(...)onische-stuurpomp-75

Meteen een lichtere accu gemonteerd:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Steunen gemaakt voor de stuurpomp:

[ afbeelding ]

Er is nog geen datum geprikt voor wanneer de pomp ingebouwd gaat worden. Het inbouwen zal veel improviseren worden!
Wat is dan precies het verschil. Dat de stuurpomp niet meer meedraait met de multiruim, maar via een electromotortje?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:49:55 #19
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_85742296
Hou je ook ergens bij wat de totale kosten zouden zijn, als je niet gesponsord werd?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_85825936
hoeveel scheelt het om je auto zuinig te laten tunen?
  zondag 29 augustus 2010 @ 13:08:39 #21
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_85829644
Ik zou je luchtfilter vervangen voor een CAI.. (cold air intake) je hebt nu een openluchtfilter (lampenkap) in je warme motorruimte liggen. Zo krijg je een veel te rijk mengsel gezien het feit warme lucht minder zuurstof bevat dan koude lucht.

Dus of originele luchtfilter terug, of een CAI.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  zondag 29 augustus 2010 @ 14:13:20 #22
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85831665
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 13:08 schreef Robbiej het volgende:
Ik zou je luchtfilter vervangen voor een CAI.. (cold air intake) je hebt nu een openluchtfilter (lampenkap) in je warme motorruimte liggen. Zo krijg je een veel te rijk mengsel gezien het feit warme lucht minder zuurstof bevat dan koude lucht.

Dus of originele luchtfilter terug, of een CAI. [ afbeelding ]
Dat heeft meer met vermogen te maken dan met brandstofverbruik en gaat meer op voor benzinemotoren.
Diesels hebben sowieso een luchtovermaat.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85848899
De stuurpomp draait dan idd niet meer met de multiriem mee.
Zuiniger tunen scheelt minstens 5%.
Ik houd de totale kosten niet bij.
Het luchtfilter krijgt koude lucht via het originele kanaal via de grill achter de koplamp door.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85849013
Carbon achterklep is binnen: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-achterklep-opgehaald-78





Weegt 5 kg minder dan origineel. Naar verwachting ergens volgende week het lexaan ruitje erin en dan monteren.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85849428
Wat ik nog mis, is hoeveel je auto nu weegt met al die updates :?.
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:53:41 #26
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85857176
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 21:24 schreef Yoan het volgende:
Carbon achterklep is binnen: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-achterklep-opgehaald-78

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Weegt 5 kg minder dan origineel. Naar verwachting ergens volgende week het lexaan ruitje erin en dan monteren.
Dat vind ik, voor carbon, een verdomd zwaar ding!
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85886346
@Michelle.T: als het gemonteerd is + plus achterruit dan reken ik uit hoeveel gewicht ik inmiddels bespaard heb
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_85887677
Top! :).

Dan zouden we ook inzicht kunnen krijgen hoeveel gewicht je nodig hebt om serieuze besparingen te kunnen doen. Als het goed is, weegt je 115pk versie 1228 kilo.
pi_85889390
Nog even een vraag, wat verwacht je dan dat je return on investment is? Dus alle aanpassingen die je nu doet om de wagen zuiniger te krijgen, wanneer verwacht je dat terug verdient te hebben en echt zuiniger te gaan rijden.

Met 20.000 euro een wagen zuiniger maken dan moet je nog verdomd veel rijden of verschil hebben wil je dat eruit hebben.
pi_85889662
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 22:05 schreef -_Tommy_- het volgende:
Nog even een vraag, wat verwacht je dan dat je return on investment is? Dus alle aanpassingen die je nu doet om de wagen zuiniger te krijgen, wanneer verwacht je dat terug verdient te hebben en echt zuiniger te gaan rijden.

Met 20.000 euro een wagen zuiniger maken dan moet je nog verdomd veel rijden of verschil hebben wil je dat eruit hebben.
Daar gaat het toch niet om :P
pi_85891501
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 22:09 schreef erikkll het volgende:

[..]

Daar gaat het toch niet om :P
Dat weet ik niet, ik vraag het...
pi_85898317
Ik haak weer even in, mét een vraag..
Je hebt zelf al gezegd (voor zover ik mij kan herinneren..) dat die gewichtsbesparingen vrij weinig opleveren..
Je kunt het toch beter zoeken in het verminderen van de luchtweerstand? (vlakke bodem stond nog op je lijstje?) En andere, weliswaar duurdere, aanpassingen?
pi_85934896
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:53 schreef oshiro het volgende:

[..]

Dat vind ik, voor carbon, een verdomd zwaar ding!
6kg zwaar? mwah vind ik niet echt!

moet je eens kijken hoe zwaar een deur oid is!

Nog steeds goed bezig Yoan! die 1 op 30 komt er wel! ;)
pi_85935397
Hoe meer km's dat blok heeft gedraaid, hoe verder dat 1 op 30 uit bereik lijkt te zijn, toch?
  woensdag 1 september 2010 @ 00:58:56 #35
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85935966
quote:
Op woensdag 1 september 2010 00:18 schreef garnage-patrick het volgende:

[..]

6kg zwaar? mwah vind ik niet echt!

moet je eens kijken hoe zwaar een deur oid is!

Nog steeds goed bezig Yoan! die 1 op 30 komt er wel! ;)
Ik las 61 :')
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85936119
Er staat toch ook echt 61 kg?
  woensdag 1 september 2010 @ 08:07:13 #37
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_85938202
quote:
Op woensdag 1 september 2010 01:06 schreef Michelle.T het volgende:
Er staat toch ook echt 61 kg?
De bootromp in m'n fobo weegt 30 kg, en daar kan nog wel een kg of 10 vanaf met vacuuminjectie als productieproces. Vandaar dat ik 61 kg nogal fors vind. Ik geloof het ook niet helemaal :P. Maar ik zie ook geen komma :')
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_85938385
quote:
Op woensdag 1 september 2010 08:07 schreef oshiro het volgende:

[..]

De bootromp in m'n fobo weegt 30 kg, en daar kan nog wel een kg of 10 vanaf met vacuuminjectie als productieproces. Vandaar dat ik 61 kg nogal fors vind. Ik geloof het ook niet helemaal :P. Maar ik zie ook geen komma :')
Even op de link klikken die bij de foto's staat en je kunt het lezen. :s)
pi_85938671
Hoeveel verbruikt het ding nou als je met constante snelheid op de snelweg rijdt? Als dat namelijk nog best fors is dan kan je het beste je aandacht gaan richten op zo min mogelijk luchtweerstand. En eerlijk is eerlijk, zo'n golf is nou niet bepaald het toonbeeld van een gestroomlijnde bolide. Eerder een soort fikse baksteen die door de wind rijdt. Denk dat daar nog héél veel winst is te behalen. Dus inderdaad: pak die bodem aan, zorg dat de wind geen rare dingen doet bij uitsteksels ed en wellicht kan je zelfs een keer een windtunnel test laten doen.
Daar heb je qua verbruik denk ik stukken meer aan dan 5 kilo gewichtsbesparing.

(even simpel voorbeeld: als ik ga kamperen en de auto ligt compleet afgeladen met 100 kilo aan kampeerzooi erin, 2 personen erin van samen 150 kilo dan rijdt de auto gemiddeld nauwelijks onzuiniger, alleen bij bergje op of bij het optrekken stijgt het verbruik iets maar eenmaal op gang scheelt het nauwelijks iets, hooguit een halve liter per 100 km. Deze vakantie heb ik echter fietsen meegenomen achterop de trekhaak en het verbruik schoot direct omhoog van 1 op 14 naar 1 op 11, en dat is echt niet door de 30 kilo aan fietsen maar wel doordat de luchtweestand gigantisch is toegenomen. Met een boedelbak is het zelfs nog erger, dan doet de auto nog maar 1 op 9! (vol of leeg maakte daarbij niet uit! )
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_85938996
Tips voor de toekomst die ik zo kan bedenken (en wat ik hier zo nog niet zie);

- Spoiler verwijderen
- Antenne verwijderen
- Lichtere motorkap
- Compleet interieur strippen
- Kost wat meer, maar je auto wat gladder laten maken.. Wielkasten steken nu uit, maar dit smaller/gestroomlijnder laten maken..

Verder; leuk project! _O_
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_85939408
quote:
Op woensdag 1 september 2010 09:15 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Tips voor de toekomst die ik zo kan bedenken (en wat ik hier zo nog niet zie);

- Spoiler verwijderen
- Antenne verwijderen
- Lichtere motorkap
- Compleet interieur strippen
- Kost wat meer, maar je auto wat gladder laten maken.. Wielkasten steken nu uit, maar dit smaller/gestroomlijnder laten maken..

Verder; leuk project! _O_
Motorkap is al van carbon dacht ik! ;)
pi_85941342
Ah ok, dat kon ik zo 1-2-3 niet terugvinden, dus vandaar :P (en die ene foto hierboven laat een gewone motorkap zien)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_85989453
Het einde van de TVP

[ Bericht 93% gewijzigd door Sounddragon op 02-09-2010 16:39:42 ]
pi_85998200
Mijn auto weegt op papier 1179 kg, het is een 110 pk. Heb al eens op de weegbrug gestaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22

De carbon klep is 6,1 kilo: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/4935307336/

Dat je met aero mods meer kunt bereiken betekent niet dat je niets aan het gewicht meer moet doen. Iedere kilo eraf is winst. Kleine aero mods die ik nog wil doen zijn rechterspiegel eraf, antenne eraf, spoiler eraf. Ook wil ik nog aluminium platen aan de onderkant. Ik wil zoveel, maar ik kan helaas niet alles doen wat mogelijk is.

Return on investment: daar doen we niet aan ;)
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 2 september 2010 @ 21:00:15 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85998641
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:50 schreef Yoan het volgende:
Mijn auto weegt op papier 1179 kg, het is een 110 pk. Heb al eens op de weegbrug gestaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22

De carbon klep is 6,1 kilo: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/4935307336/

Dat je met aero mods meer kunt bereiken betekent niet dat je niets aan het gewicht meer moet doen. Iedere kilo eraf is winst. Kleine aero mods die ik nog wil doen zijn rechterspiegel eraf, antenne eraf, spoiler eraf. Ook wil ik nog aluminium platen aan de onderkant. Ik wil zoveel, maar ik kan helaas niet alles doen wat mogelijk is.

Return on investment: daar doen we niet aan ;)
Op zich leveren al die kleine gewichtsbesparingen natuurlijk bij elkaar gewoon winst op, alleen is de vraag dan natuurlijk of je dat ooit nog terug gaat verdienen, zeker in geval van die carbon parts (die ik overigens supercool vind) 8-). Volgens mij zijn zulke dingen schunnig duur, zéker als je het speciaal laat maken ;)
Aan de andere kant gaat het er bij jou denk ik ook niet om dat het terugverdiend moet worden, maar is het een prototype waarmee je wilt proberen hoe gek je het kunt maken qua brandstofbesparing, en prototype's kosten natuurlijk altijd meer als ze uitendelijk opbrengen :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_86093339
Carbon is inderdaad duur, maar de onderdelen die ik heb zijn niet op maat gemaakt, die zijn kant en klaar te verkrijgen.

Ik heb nu meer concrete informatie over de trip van Amsterdam naar Stockholm: http://www.mijnbluemotion.nl/finalerit-naar-stockholm-79

30 september gaan we van start vanuit Amsterdam, de volgende dag 1 oktober verwachten we in Stockholm aan te komen. Ik rijd natuurlijk alleen in de auto, de VW Caddy van Carrec Technocenter rijdt met me mee. Misschien rijden er nog meer personen/auto's mee, dat wordt allemaal nog geregeld.

Het grote doel is natuurlijk om minstens 1 op 30 te rijden en om tevens niet te tanken onderweg. Als ik moet tanken dan heb ik sowieso de 1 op 30 niet gehaald. Het is een rit van ongeveer 1570 kilometer, alleen over de weg, dus niet met de boot.

De komende tijd zal er ongetwijfeld nog meer informatie volgen over de trip zelf en over de laatste aanpassingen aan de auto!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  zondag 5 september 2010 @ 21:17:29 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86102720
Leuk project
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86173428
Ik zag je vannavond rijden om kwart over 6 op de a29 :P Je zat lekker te slipstreamen achter een vrachtwagen.
  dinsdag 7 september 2010 @ 19:18:42 #49
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_86175305
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 18:30 schreef 1299 het volgende:
...Je zat lekker te slipstreamen achter een vrachtwagen.
Zo kan ik het ook. :P

Wel erg leuk projec/topic. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_86177570
ik heb tot Odeshog die route gereden in zweden, mooie wegen, lekker rustig!

Succes met de reis naar zweden! hopelijk haal je het!

Ga je / kan je de auto nog lager leggen als je naar zweden gaat? dat zou ook wel weer wat kunnen schelen toch?!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')