abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122910184
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 12:25 schreef PAA-053 het volgende:

[..]

Paar maanden geleden naartoe geweest. Geweldige voorstelling inderdaad. Ik had precies hetzelfde als jij: ik dacht dat ik er al wel redelijk goed mee was, maar je leert toch nog enorm veel nieuwe dingen.

We zijn inmiddels ook met de workshops begonnen bij onze vereniging. Als je ervoor openstaat (dat is wel heel belangrijk) kun je er veel van leren en daadwerkelijk een betere en prettigere coach voor je spelers worden.
Helaas. Voorstelling bij ons is al geweest. Voetbal is afgelast bij ons in de regio... nu al!

KNVB MAFFIA o|O
  vrijdag 15 februari 2013 @ 12:58:09 #177
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122910548
Hier ook, maar onze wedstrijd was er al uit gehaald omdat de tegenstander een snipperdag heeft aangevraagd :P Tegenstander komt uit een dorp waar het geld zit, zeg maar, dus die gaan allemaal op wintersport :P
pi_122916926
Je gaat je wel afvragen waarom je eigenlijk kunstgras hebt, als je het toch niet mag gebruiken. Een algehele afgelasting is toch niet meer van deze tijd?

Heel district Oost ligt eruit terwijl hier in Twente nauwelijks sneeuw ligt. Nu moeten wij al 5 (!) speelrondes inhalen, naast het normale competitieprogramma. Hierbij zitten uitwedstrijden in Arnhem, etc. Wordt lastig om dat zonder problemen te plannen!
pi_123098934
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 12:44 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Helaas. Voorstelling bij ons is al geweest. Voetbal is afgelast bij ons in de regio... nu al!

KNVB MAFFIA o|O
Hoe is het gesprek over die speler gegaan?
pi_123102171
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 23:23 schreef PAA-053 het volgende:

[..]

Hoe is het gesprek over die speler gegaan?
Gesprek over volgend jaar verliep redelijk. Heb standpunten goed duidelijk kunnen maken, had het op papier gezet en kon het ook aardig verwoorden (kleiner veld, meer balcontacten, kleinere ruimtes, minder grote afstanden overbruggen, sociaal vlak, leeftijd). In principe is de situatie onveranderd: ze spelen nu zelfs met idee om de beste speler van mijn team + de andere 1e jaars volgend jaar naar de D1 te laten gaan. Ik wil graag doorselecteren en twee spelers op basis van voetbalkwaliteiten en motivatie (problemen) niet meenemen naar de E1.

Ik heb het volgende voorgesteld: de twee bovengenoemde en bovengetalenteerde spelers blijven in de E1 spelen. Ze zullen 1x per week met de D1 meetrainen en na onze wedstrijd ook iedere week minuten maken bij de D1, zodat ze geleidelijk aan het grote veld kunnen wennen. Wat vinden jullie hiervan?

Met deze twee spelers zullen we in de 1e Klasse mee kunnen draaien. Zonder deze twee spelers zal het ergens onderin de 2e Klasse worden. Je kunt zeggen: een hoger niveau voor de overige spelers is ook goed voor hun. Anderzijds zou je kunnen zeggen: het zou goed voor de andere spelers zijn als ze ook zonder de twee beste spelers leren te spelen en dus meer op zichzelf/andere teamgenoten aangewezen zijn.

Technische Commissie was vooral bang dat we hiermee hun ontwikkeling in de weg zouden staan. Persoonlijk vind ik het 'pendel systeem' een goede compromis.

Brand maar los!
pi_123326879
Pendelsysteem lijkt me prima. Wel lijkt het me belangrijk om dan goed duidelijk te maken dat de spelers gewoon in E1 spelen, dat ze slechts invallen in D1 en dat E1 dus altijd voorgaat op D1, bijvoorbeeld wanneer beide teams tegelijkertijd spelen. Dat schept duidelijkheid voor henzelf, hun ouders en hun teamgenootjes in E1.

Hoe is het op het toernooi gegaan?
pi_123348891
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:36 schreef PAA-053 het volgende:
Pendelsysteem lijkt me prima. Wel lijkt het me belangrijk om dan goed duidelijk te maken dat de spelers gewoon in E1 spelen, dat ze slechts invallen in D1 en dat E1 dus altijd voorgaat op D1, bijvoorbeeld wanneer beide teams tegelijkertijd spelen. Dat schept duidelijkheid voor henzelf, hun ouders en hun teamgenootjes in E1.

Hoe is het op het toernooi gegaan?
Dramatisch! Laatste geworden. Toch nog de Fair Play Cup gewonnen, haha. We speelden bij Hoofdklassers en 1e Klassers. Compleet weggespeeld. Misten twee goede spelers en jongens uit F1 brachten te weinig. Ik denk dat we de 'leerfase' een beetje voorbij waren (te groot klasseverschil), als de keeper de ballen bijna alleen maar uit kan trappen.

Afijn, was wel een leuk toernooi, ook teams uit Belgie. Was bovendien goed geregeld door desbetreffende vereniging (ATC '65, Hengelo). Duurde erg lang alleen, van 10:00 tot 18:00 inclusief prijsuitreiking.

Vandaag 'de kop leeggemaakt' en gezegd dat we zaterdag maar snel moeten vergeten en ons gewoon weer richten op de aankomende wedstrijden. Zaaltje afgehuurd vanavond en lekker fel en goed getraind. Wat techniekoefeningen, pass vorm, positiespel, blokjesvoetbal en partij. Aangepaste training dus. Moet zeggen dat ik soms wel baal van het niveau, ligt echt stukken lager dan bij jullie denk ik.
pi_123459767
Interessant topic. Ben zelf hoofdtrainer bij de plaatselijke E2, spelen tweede klasse. Ik verzorg samen met een vriend tweemaal per week de trainingen en leid de wedstrijden op zaterdag. We hebben een vrij behoorlijk team met enkele goede talenten.Echter, ik zit met twee punten die ik graag eens met een ander bespreek.

1.) We hebben de beschikking over een kleine eerstejaars keeper. Echter, veel ballen houdt hij er niet uit... Meestal domineren we de wedstrijd qua voetbal en hebben we de betere kansen. Echter, bijna elk schot op onze goal vliegt erin, met als gevolg dat het team daar een soort inzakking van krijgt. Niet dat spelers de keeper iets verwijten of vervelend tegen hem doen, maar de koppies gaan wel omlaag. Na een paar minuten en de broodnodige oppeppende coaching pakken ze het weer op, maar het blijft een vervelende situatie. Ik denk zelfs dat het meerendeel van de veldspelers een betere keeper is dan onze huidige.. Ook op voetballend gebied is het niet best. Hij vind het bij positiespelletjes al bijzonder moeilijk om een bal behoorlijk onder controle te krijgen, laat staan een goede pass te verzenden. Wat hiermee te doen?

2.) Er zit in het team één jongen die fysiek en verbaal de sterkste is. Dat laat 'ie ook duidelijk merken aan de andere spelers. Heb 'm destijds bij de selectietrainingen geselecteerd vanwege zijn fysieke kracht en zijn voetballende kwaliteiten. Echter, de mentaliteit van de jongeman is bedroevend. Moeilijk coachbaar en matige trainingsinzet en bijzonder arrogant. Meermaals met 'm gepraat, waarschuwingen gegeven.. Lijkt niet te helpen. Het vervelendst vind ik het dat hij anderen meetrekt in zijn nonchalante gedrag en daardoor de trainingen en de teamsfeer negatief beïnvloedt.
Wat hiermee te doen?

Wellicht dat één van jullie hier mij mee zou kunnen helpen :)
( Dit is mijn tweede jaar als trainer en ben in het bezit van het KNVB-Diploma Jeugdtrainer D-E-F.
pi_123460271
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 16:00 schreef Hugo95 het volgende:
Interessant topic. Ben zelf hoofdtrainer bij de plaatselijke E2, spelen tweede klasse. Ik verzorg samen met een vriend tweemaal per week de trainingen en leid de wedstrijden op zaterdag. We hebben een vrij behoorlijk team met enkele goede talenten.Echter, ik zit met twee punten die ik graag eens met een ander bespreek.

1.) We hebben de beschikking over een kleine eerstejaars keeper. Echter, veel ballen houdt hij er niet uit... Meestal domineren we de wedstrijd qua voetbal en hebben we de betere kansen. Echter, bijna elk schot op onze goal vliegt erin, met als gevolg dat het team daar een soort inzakking van krijgt. Niet dat spelers de keeper iets verwijten of vervelend tegen hem doen, maar de koppies gaan wel omlaag. Na een paar minuten en de broodnodige oppeppende coaching pakken ze het weer op, maar het blijft een vervelende situatie. Ik denk zelfs dat het meerendeel van de veldspelers een betere keeper is dan onze huidige.. Ook op voetballend gebied is het niet best. Hij vind het bij positiespelletjes al bijzonder moeilijk om een bal behoorlijk onder controle te krijgen, laat staan een goede pass te verzenden. Wat hiermee te doen?

2.) Er zit in het team één jongen die fysiek en verbaal de sterkste is. Dat laat 'ie ook duidelijk merken aan de andere spelers. Heb 'm destijds bij de selectietrainingen geselecteerd vanwege zijn fysieke kracht en zijn voetballende kwaliteiten. Echter, de mentaliteit van de jongeman is bedroevend. Moeilijk coachbaar en matige trainingsinzet en bijzonder arrogant. Meermaals met 'm gepraat, waarschuwingen gegeven.. Lijkt niet te helpen. Het vervelendst vind ik het dat hij anderen meetrekt in zijn nonchalante gedrag en daardoor de trainingen en de teamsfeer negatief beïnvloedt.
Wat hiermee te doen?

( Dit is mijn tweede jaar als trainer en ben in het bezit van het KNVB-Diploma Jeugdtrainer D-E-F.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar het diploma dat je hebt. Ik moet er zelf ook één halen (al dan niet een E of F-pupillen module diploma), maar weet niet goed wat ik er van kan verwachten. Hoe behaal je zo'n diploma, wat wordt er van je verwacht, hoeveel tijd steek je erin etc.?
pi_123460669
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 16:10 schreef Syntix het volgende:

[..]

Ik ben wel heel erg benieuwd naar het diploma dat je hebt. Ik moet er zelf ook één halen (al dan niet een E of F-pupillen module diploma), maar weet niet goed wat ik er van kan verwachten. Hoe behaal je zo'n diploma, wat wordt er van je verwacht, hoeveel tijd steek je erin etc.?
Ik ben naar de Jeugdvoorzitter gegaan met de vraag of ik zo'n cursus mocht volgen op de clubs kosten. In eerste instantie wilde ik alleen E-pupillen module volgen ( Dat zijn vier bijeenkomsten volgensmij ). Het bleek echter dat die niet in de nabije toekomst in de buurt werden aangeboden. Daarop hebben we besloten om de D-E-F-Cursus te gaan volgen welke ( ik dacht ) 8 bijeenkomsten inhoudt. Inschrijving is volledig via de vereniging gegaan.

Je behaalt zo'n diploma door het praktijkgedeelte ( 2x een trainingsonderdeel verzorgen ) en het theoriegedeelte ( aantal onnozele opdrachten in een werkboek ) met succes te voltooien. Daarnaast moet je bij 7/8 lessen aanwezig zijn geweest. Buiten de bijeenkomsten om ( die destijds 2,5 a 3 uur duurden, en dat dan 8 weken lang ) kosten die opdrachten weinig tijd...
pi_123462154
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 16:00 schreef Hugo95 het volgende:

Wat hiermee te doen?

1) Ik heb hetzelfde. Misschien een idee om eens te peilen of de keeper het keepen zelf wel zo leuk vindt. Bij F/E-pupillen zie je vaak dat keepers vaak van hun ouders 'moeten keepen' omdat hun dat ook 'zo goed kon'. Als hij voetbal eigenlijk net zo leuk vindt kun je overwegen om te gaan doorwisselen met keepers. Dan laat je hem gewoon meespelen als je team al een ruimere voorsprong opgebouwd heeft!

2) Misschien een idee om het bij de eerstvolgende wedstrijd een keer wissel te zetten en hem duidelijk te maken (waar zijn teamgenoten bij zijn) waarom je dat doet (slechte inzet enz). Zelf werk ik met een puntensysteem op basis van inzet waarbij de winnaar (dus degene met de meeste aanwezigheid/inzet) een klein prijsje krijgt. Zo motiveer je spelers. Sowieso werken punten - of je ze nou bij houdt of niet - erg goed bij F/E-categorie. En als laatste strohalm kun je hem voor straf eens mee laten trainen/spelen met een lager elftal, of zeg ik nu iets raars?
pi_123477103
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 16:47 schreef tdruppers het volgende:

[..]

1) Ik heb hetzelfde. Misschien een idee om eens te peilen of de keeper het keepen zelf wel zo leuk vindt. Bij F/E-pupillen zie je vaak dat keepers vaak van hun ouders 'moeten keepen' omdat hun dat ook 'zo goed kon'. Als hij voetbal eigenlijk net zo leuk vindt kun je overwegen om te gaan doorwisselen met keepers. Dan laat je hem gewoon meespelen als je team al een ruimere voorsprong opgebouwd heeft!

2) Misschien een idee om het bij de eerstvolgende wedstrijd een keer wissel te zetten en hem duidelijk te maken (waar zijn teamgenoten bij zijn) waarom je dat doet (slechte inzet enz). Zelf werk ik met een puntensysteem op basis van inzet waarbij de winnaar (dus degene met de meeste aanwezigheid/inzet) een klein prijsje krijgt. Zo motiveer je spelers. Sowieso werken punten - of je ze nou bij houdt of niet - erg goed bij F/E-categorie. En als laatste strohalm kun je hem voor straf eens mee laten trainen/spelen met een lager elftal, of zeg ik nu iets raars?
Interessant. Hoe werkt het?
pi_123478976
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 21:40 schreef Hugo95 het volgende:

[..]

Interessant. Hoe werkt het?
Het heet de EVDM-competitie (eind van de maand), althans, zo hebben de spelers het genoemd. Ik beoordeel gewoon hoe goed/serieus iedereen traint en geef daar vervolgens een cijfer voor, variërend van 1-5, als je niet traint krijg je uiteraard geen punten. Degene die de meeste punten heeft verzameld aan het eind van de maand ontvangt een cadeaubon ter waarde van 5 euro, de anderen krijgen een Twix, Snickers, Mars ofzo. Het wordt dus de laatste training van de maand (en het trainingsblok, zie andere berichten) uitgereikt en diezelfde training doen we de hele training een partij. Af en toe spelers aan de punten herinneren, wanneer er bijvoorbeeld niet geconcentreerd getraind wordt.
pi_123480407
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 22:08 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Het heet de EVDM-competitie (eind van de maand), althans, zo hebben de spelers het genoemd. Ik beoordeel gewoon hoe goed/serieus iedereen traint en geef daar vervolgens een cijfer voor, variërend van 1-5, als je niet traint krijg je uiteraard geen punten. Degene die de meeste punten heeft verzameld aan het eind van de maand ontvangt een cadeaubon ter waarde van 5 euro, de anderen krijgen een Twix, Snickers, Mars ofzo. Het wordt dus de laatste training van de maand (en het trainingsblok, zie andere berichten) uitgereikt en diezelfde training doen we de hele training een partij. Af en toe spelers aan de punten herinneren, wanneer er bijvoorbeeld niet geconcentreerd getraind wordt.
Geweldig plan! En je doet dat beoordelen dus een keer p maand? En nog onderscheid tussen nr.2, 3 etc? ( In prijzen )
  donderdag 28 februari 2013 @ 22:46:32 #190
246109 JochemP
pi_123481413
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 22:08 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Wat een tof idee, even onthouden :)
  zondag 3 maart 2013 @ 17:58:03 #191
246109 JochemP
pi_123581146
Jullie nog gespeeld dit weekend? Wij moesten tegen de favoriet voor het kampioenschap, de E2 van een grote club hier uit de regio die met haar hoogste teams op divisieniveau speelt. Dit team heeft goed gepresteerd in de 1e klasse maar om onbegrijpelijke reden spelen ze in de nieuwe voorjaarspoule nu 2e klasse.

Wedstrijd ging in de 1e helft redelijk gelijk op, wij waren iets sterker maar stond 0-0 bij rust. Tegen de jongens gezegd dat ze zo door moesten gaan en dat we beter kunnen voetballen dan zij. Helaas stond het na 10 minuten in de tweede helft ineens 0-2 en toen was het geloof even weg... Even later met geluk scoorden wij de 1-2 en toen was de tegenstander helemaal de weg kwijt. Tien minuten voor tijd stond het dus terecht 2-2 en we kregen grote kansen op de winnende treffer (paal en lat, net over, net naast, keeper in de weg, etc.) In de 3e minuut van de 'blessuretijd' (bij E-tjes...) kreeg de tegenstander nog een corner, die binnen werd geschoten
Supersneu dus, op het laatste moment verloren. Heb ze na afloop wel verteld dat ze keihard geknokt hebben en misschien wel de beste wedstrijd van het seizoen hebben gespeeld en de jongens een applausje gegeven samen met de ouders voor hun spel :)
pi_123763802
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 17:58 schreef JochemP het volgende:
Jullie nog gespeeld dit weekend? Wij moesten tegen de favoriet voor het kampioenschap, de E2 van een grote club hier uit de regio die met haar hoogste teams op divisieniveau speelt. Dit team heeft goed gepresteerd in de 1e klasse maar om onbegrijpelijke reden spelen ze in de nieuwe voorjaarspoule nu 2e klasse.

Wedstrijd ging in de 1e helft redelijk gelijk op, wij waren iets sterker maar stond 0-0 bij rust. Tegen de jongens gezegd dat ze zo door moesten gaan en dat we beter kunnen voetballen dan zij. Helaas stond het na 10 minuten in de tweede helft ineens 0-2 en toen was het geloof even weg... Even later met geluk scoorden wij de 1-2 en toen was de tegenstander helemaal de weg kwijt. Tien minuten voor tijd stond het dus terecht 2-2 en we kregen grote kansen op de winnende treffer (paal en lat, net over, net naast, keeper in de weg, etc.) In de 3e minuut van de 'blessuretijd' (bij E-tjes...) kreeg de tegenstander nog een corner, die binnen werd geschoten
Supersneu dus, op het laatste moment verloren. Heb ze na afloop wel verteld dat ze keihard geknokt hebben en misschien wel de beste wedstrijd van het seizoen hebben gespeeld en de jongens een applausje gegeven samen met de ouders voor hun spel :)
Aah. Wij hebben afgelopen zaterdag met 4-2 gewonnen van een heel slechte, hard spelende tegenstander. Al met al was het een matige wedstrijd van onze kant, waarin we wel goed verdedigden, maar we aanvallend (zowel individueel en als team) te weinig brachten. Moet zeggen dat het geen fijn potje was.

Maandag hebben we uitstekend getraind! Thema deze maand is verdedigen, dus dat stond ook op het programma. Veel 1:1 vormen enz. Vanavond hebben we een kut training gehad. Trainden veel op balcontrole (techniek, dribbelen, passing) en dat zijn niet de leukste oefeningen, waarin jongens hun energie echt kwijt kunnen. Werd veel geouwehoerd en slecht geluisterd.

Vraag is: wat te doen als een training niet loopt en er veel geouwehoerd wordt? Mijn humeur daarmee daalt ook en ik vandaag heb ik jongens apart gezet, wat niet echt effect had. Vandaag bijvoorbeeld 10 minuten eerder gestopt met de partij. Dit is overigens pas de tweede keer dat me dit overkomt, maar het is wel handig dat ik weet hoe ik moet reageren. Is het misschien goed om af en toe mee te gaan met het geouwehoer, of dat ik 'de boel even de boel laat'?

Tips zijn gewenst...
  donderdag 7 maart 2013 @ 21:39:33 #193
246109 JochemP
pi_123765350
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 21:15 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Aah. Wij hebben afgelopen zaterdag met 4-2 gewonnen van een heel slechte, hard spelende tegenstander. Al met al was het een matige wedstrijd van onze kant, waarin we wel goed verdedigden, maar we aanvallend (zowel individueel en als team) te weinig brachten. Moet zeggen dat het geen fijn potje was.

Maandag hebben we uitstekend getraind! Thema deze maand is verdedigen, dus dat stond ook op het programma. Veel 1:1 vormen enz. Vanavond hebben we een kut training gehad. Trainden veel op balcontrole (techniek, dribbelen, passing) en dat zijn niet de leukste oefeningen, waarin jongens hun energie echt kwijt kunnen. Werd veel geouwehoerd en slecht geluisterd.

Vraag is: wat te doen als een training niet loopt en er veel geouwehoerd wordt? Mijn humeur daarmee daalt ook en ik vandaag heb ik jongens apart gezet, wat niet echt effect had. Vandaag bijvoorbeeld 10 minuten eerder gestopt met de partij. Dit is overigens pas de tweede keer dat me dit overkomt, maar het is wel handig dat ik weet hoe ik moet reageren. Is het misschien goed om af en toe mee te gaan met het geouwehoer, of dat ik 'de boel even de boel laat'?

Tips zijn gewenst...
Herken er veel in van mijn jongens. Wij hebben afgelopen week (maandag en zojuist) echt heerlijk getraind. Maandag geoefend op inspelen, kaatsen en lange ballen, met de nadruk op het jezelf laten horen bij het aanbieden. Daarna dit toegepast in een afwerkvorm in teams en dit was echt genieten. Ik verbaas me echt over de traptechniek en schotkracht van de meeste spelertjes, het ene kanonsschot in de kruising na het andere. De mannen deden goed mee, luisterden goed en waren goed bezig :)

Ik heb ook wel eens, dat ik er even helemaal klaar mee ben omdat ze niet serieus trainen. Wat ik dan doe is ze even bij elkaar roepen, even wat ouderwetse hardhandige aanpakken hanteren (als je het maar niet te vaak doet haha...). "Laatste keer dat we zo slap trainden gingen we 6-0 onderuit bij die tegenstander, weten jullie nog? Als we aanstaande zaterdag willen laten zien wat we kunnen, moeten jullie serieuzer trainen heren, want dat jullie kunnen voetballen weet ik!" Dan even de overtollige energie eruit laten hollen in een renoefeningetje of rondje om het veld (als de KNVB dit leest... :') ) en meestal kunnen we dan weer normaal verder.

Als ik thuis ben en even terugdenk over de training kom ik er wel vaak achter dat het niet zozeer aan mijn spelers lag maar aan de oefening. Vorige week had ik een nieuwe oefening bedacht en het liep voor geen meter. Werd ik ook humeurig, omdat ik niet snapte waarom ze niet gewoon deden wat ik vroeg. Toen ik er later over nadacht, bleek het gewoon een hele onlogische stomme oefening te zijn haha.

Dat ze hun energie niet in balcontrole oefeningen kwijtkunnen is logisch, daarom doe ik het ook niet meer aan het begin van de training. Laat ze even uitrazen in een klein partijvormpje, estafettevorm, tikspel oid. Dan zijn ze hun overtollige energie kwijt.

Zeg niet dat mijn manier de juiste is en dat het voor iedereen werkt, betere alternatieven hoor ik graag :)
pi_123765802
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 21:39 schreef JochemP het volgende:

[..]

Herken er veel in van mijn jongens. Wij hebben afgelopen week (maandag en zojuist) echt heerlijk getraind. Maandag geoefend op inspelen, kaatsen en lange ballen, met de nadruk op het jezelf laten horen bij het aanbieden. Daarna dit toegepast in een afwerkvorm in teams en dit was echt genieten. Ik verbaas me echt over de traptechniek en schotkracht van de meeste spelertjes, het ene kanonsschot in de kruising na het andere. De mannen deden goed mee, luisterden goed en waren goed bezig :)

Ik heb ook wel eens, dat ik er even helemaal klaar mee ben omdat ze niet serieus trainen. Wat ik dan doe is ze even bij elkaar roepen, even wat ouderwetse hardhandige aanpakken hanteren (als je het maar niet te vaak doet haha...). "Laatste keer dat we zo slap trainden gingen we 6-0 onderuit bij die tegenstander, weten jullie nog? Als we aanstaande zaterdag willen laten zien wat we kunnen, moeten jullie serieuzer trainen heren, want dat jullie kunnen voetballen weet ik!" Dan even de overtollige energie eruit laten hollen in een renoefeningetje of rondje om het veld (als de KNVB dit leest... :') ) en meestal kunnen we dan weer normaal verder.

Als ik thuis ben en even terugdenk over de training kom ik er wel vaak achter dat het niet zozeer aan mijn spelers lag maar aan de oefening. Dat ze hun energie niet in balcontrole oefeningen kwijtkunnen is logisch, daarom doe ik het ook niet meer aan het begin van de training. Laat ze even uitrazen in een klein partijvormpje, estafettevorm, tikspel oid. Dan zijn ze hun overtollige energie kwijt.

Zeg niet dat mijn manier de juiste is en dat het voor iedereen werkt, betere alternatieven hoor ik graag :)
Zou inderdaad goed kunnen. Als ze soms even moeten wachten én ze kunnen hun energie niet kwijt, dan heb ik de poppen meestal aan het dansen. Ik heb ze op het eind van de training ook nog even streng toegesproken, maar daar reageerde lang niet iedereen aandachtig/goed op.

Ook heb ik een ventje er tussen lopen die qua niveau, aanwezigheid én motivatie absoluut niet mee kan. Als ik hem daarover spreek, geeft hij vaak als antwoord dat hij 'van zijn moeder op een teamsport moet'. Vaak als hij er is neemt hij spelers mee in zijn ouwehoeren, wat natuurlijk ook niet bepaald bevorderlijk is.

Punt is een beetje dat ik achteraf dan een vervelend gevoel krijg, als het, zoals vanavond, niet goed liep. Dan heb ik het gevoel dat ik niet goed gehandeld heb en dat ik misschien te vaak te streng en te serieus ben. Denk vaak dat ouders me, zoals bijvoorbeeld vanavond, misschien een beetje als een veel te strenge leraar over vinden komen, terwijl ik natuurlijk gewoon wil dat het goed loopt.
  donderdag 7 maart 2013 @ 21:53:09 #195
246109 JochemP
pi_123766271
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 21:46 schreef tdruppers het volgende:

[..]

Zou inderdaad goed kunnen. Als ze soms even moeten wachten én ze kunnen hun energie niet kwijt, dan heb ik de poppen meestal aan het dansen. Ik heb ze op het eind van de training ook nog even streng toegesproken, maar daar reageerde lang niet iedereen aandachtig/goed op.

Ook heb ik een ventje er tussen lopen die qua niveau, aanwezigheid én motivatie absoluut niet mee kan. Als ik hem daarover spreek, geeft hij vaak als antwoord dat hij 'van zijn moeder op een teamsport moet'. Vaak als hij er is neemt hij spelers mee in zijn ouwehoeren, wat natuurlijk ook niet bepaald bevorderlijk is.

Punt is een beetje dat ik achteraf dan een vervelend gevoel krijg, als het, zoals vanavond, niet goed liep. Dan heb ik het gevoel dat ik niet goed gehandeld heb en dat ik misschien te vaak te streng en te serieus ben. Denk vaak dat ouders me, zoals bijvoorbeeld vanavond, misschien een beetje als een veel te strenge leraar over vinden komen, terwijl ik natuurlijk gewoon wil dat het goed loopt.
Vraag is aan ze of ze je streng vinden. Waarschijnlijk moeten ze lachen :P. Ik had van mezelf het idee dat ik steeds strenger werd. Toen ik ze laatst dus allemaal toesprak op hun gedrag en trainingsinzet, zei ik dat ik het niet leuk vond om steeds zo streng te zijn. Waarop ik reacties kreeg en ze me aankeken met een blik, "ja maar je bent toch ook helemaal niet streng?"

Als je echt streng was geweest (iets wat ik niet aanraad, heel streng zijn, bij die leeftijd) durven ze niet eens te praten en te ouwehoeren, durven ze helemaal te klooien en durven ze helaas ook geen fouten te maken.
pi_123789444
Wat ik meestal doe als ik balcontrole/techniek oefeningen doe en ik zie dat sommige aan het klooien zijn en slecht luisteren is ze juist heel positief benaderen bij hun oefening. Meestal kunnen ze het namelijk wel en ik reageer dan ook heel erg (overdreven) positief en dat helpt over het algemeen wel.

Daarnaast moet je ook gewoon accepteren dat het kinderen zijn en hun concentratievermogen niet zo is als tieners (vanaf c-elftallen) of laat staan volwassenen. Positief proberen te blijven over de dingen die juist WEL goed gaan is erg belangrijk (en soms ook lastig). Let maar eens op hoe vaak je aanhaalt dat iets beter kan of slecht gaat, terwijl het juist zou moeten gaan om positiviteit en ze motiveren van de dingen die goed gaan.

Overigens wel een vraag; trainen jullie een team of een leeftijdsgroep? Ik (en gelukkig ook de club) ben namelijk wat dat betreft meer een Cruijff-aanhanger en het individu staat voorop. Ik zie het hier in de buurt ook gebeuren bij de KNVB selectietrainingen dat jongens die normaal in een goed draaiend elftal met elkaar prima spelen, maar met andere jongens opeens opgaan in de groep of slechts minder presteren.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:19:57 #197
246109 JochemP
pi_123831861
Het leuke van pupillenvoetbal is dat je gewoon 12-5 kan winnen en er niemand van opkijkt. Lijkt wel korfbal :P

Met name de eerste helft was vanochtend vroeg in de stromende regen echt genieten. Ze speelden heerlijk samen, 1x raken, mooie acties, goede goals, ruststand 7-2. Tweede helft was wat minder, maar die dus ook met 5-3 gewonnen en een eindstand van 12-5 tegen een tegenstander die de eerste twee wedstrijden uit de voorjaarspoule gewonnen had.

Zelfs de scheidsrechter en tevens trainer/coach van onze A1 was onder de indruk van het spel: "Als mijn jongens zo zouden combineren als jouw spelertjes, waren we al lang kampioen" 8-)
pi_123886369
Dat is een mooi compliment Jochem!

Wij hadden gisteren een soortgelijke uitslag, zij het iets minder groot: 4-6 verloren van een BVO hier uit de buurt. Het was een mooie wedstrijd waarin duidelijk was dat de BVO individueel betere spelers had. Op basis daarvan hebben ze ook verdiend gewonnen. Wij speelden echter naar onze mogelijkheden goed en de jongens hebben op het veld laten zien waar we op hadden getraind en wat we in de bespreking afgesproken hadden. Daarnaast heb ik goede technische vaardigheden en een geweldige inzet bij onze spelers gezien. Ik ben best trots op hoe we gisteren hebben gespeeld!
Ter vergelijking: een half jaar geleden verloren we van datzelfde team met 7-1. Er is dus duidelijk sprake van groei bij ons.

@Syntix, over jouw vraag: ik train een team maar met veel aandacht voor de individuele ontwikkeling van de spelers. Ik wil hen graag heel veel leren en betere voetballers maken. Maar voetbal is een teamsport waarbij je moet functioneren binnen een team. Wij trainen dus 'teamtactisch' maar ook heel veel technisch en soms zelfs individueel. Dan haal ik er een extra trainer bij die met de groep aan de gang gaat, terwijl ik met enkele spelers train op een bepaald onderdeel dat zij nog wat verder moeten ontwikkelen. Soms kies ik daarvoor 'zwakke punten', maar soms train ik dan juist op datgene waarin die spelers zich onderscheiden.
pi_123925067
@PAA-053 Mooi om toch die ontwikkeling te zien! Tegen welke BVO speelde je?

@Syntix, Ik train mijn E2 eigenlijk vooral teamgericht. Natuurlijk speelt de persoonlijke ontwikkeling een zeer belangrijke rol, ik besteed dan ook veel tijd aan techniek/balcontrole, maar uiteindelijk komen mijn spelers naar de club om als team plezier te hebben. Voetbal is en blijft een teamsport.

Indien je te maken hebt met groter talent en je trainer bent van de E1 kan ik me vinden in Johan Cruijff's theorie. Train je echter niet het eerste team, en speel je tweede klasse of lager, vind ik het teamaspect minstens zo belangrijk.
pi_124031543
Kan iemand mij eens uitleggen hoe de voorselecties van de KNVB in elkaar steken? Een drietal spelers van ons elftal is namelijk gescout voor het -11 elftal. Hoeveel voorselecties zijn er bijvoorbeeld, wat gebeurt er op zulke middagen/avonden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')