Ben ik met je eens! Ik heb me op het trainersgebied nog niet voldoende ontwikkeld (denk ik) om al die oefeningen precies goed op elkaar te laten aansluiten. Wel train ik in bepaalde thema's. Iedere maand een ander thema. Bijvoorbeeld: voor de maand februari staat het thema 'tactiek' centraal. Dan trainen we iedere maandag van die maandag sowieso op tactiek, de andere dagen op de overige thema's. Onder dit thema vallen de aspecten techniek, passing en positiespel. Ik zorg er dan voor dat deze drie aspecten alle drie terugkomen in de training.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 09:41 schreef PAA-053 het volgende:
In hoeverre trainen jullie op een bepaald thema?
Je ziet vaak dat oefeningen geen link met elkaar hebben. Dan wordt er bijvoorbeeld begonnen met een techniekoefening waarbij gelet wordt op passeerbewegingen; vervolgens kom een 1:1-vorm met afdraaibewegingen; daarna spelen ze een positiespel waarbij gecoacht wordt op het openen van het spel en in de partij wordt er gecoacht op het winnen van de duels, 'want dat gaat niet goed in deze partij.'
Als je altijd op die manier traint, staan de onderdelen van je training los van elkaar en zal het voor de kinderen denk ik erg moeilijk zijn om écht ergens op te oefenen. Het is dan een beetje los zand allemaal. Ik train ook zeker wel eens op bovenstaande manier, maar dan zorg ik er voor dat ik alleen op de techniek coach.
Als ik met de spelers een bepaald 'tactisch thema' wil oefenen, dan zorg ik dat de oefeningen daarop toegespitst zijn en dat ik daar ook alleen op coach.
De afgelopen 2 trainingen hebben we veel gepasst en gescoord, omdat ik het belangrijk vond om die twee zaken weer op te frissen richting zaterdag. Ik maak dit dan duidelijk aan de kinderen en zorg ervoor dat die onderdelen vaak herhaald worden in de training, in allerlei verschillende vormen.
Wat is jullie mening hierover?
Aah, een bekend fenomeen! Hoor ik van meerdere trainers. Zelf hebben wij ook een teamsite en ik houdt de doelpunten nog wel bij. Simpelweg omdat het voor mij nog geen zichtbare problemen opgeleverd heeft!quote:Op zondag 3 februari 2013 18:00 schreef JochemP het volgende:
Gisteren de nieuwe competitie begonnen met een 2-4 overwinning tegen (denk ik) één van de sterkste tegenstanders uit de poule. Was een stug en hard ploegje met voorin een zeer technisch behendig en snel meisje. Wij waren voetballend wel de beteren en de twee tegengoals kwamen een beetje uit het niets, dus 2-4 was enigszins geflatteerd, ook omdat wij 100% kansen (3 tegen 1 op de keeper af) niet afmaakten.
Aan het begin van het seizoen hield ik op onze teamsite een lijstje met doelpuntenmakers bij. Hierdoor gingen heel veel spelertjes steeds voor eigen succes om maar hogerop die lijst te komen. Op advies van een aantal ouders heb ik die lijst weggehaald en nu zijn ze af en toe juist weer te lief voor elkaar. Gisteren waren er een aantal situaties dat een van mijn spelertjes alleen op de keeper afging met een medespeler, en veel beter zelf had kunnen scoren, maar ipv daarvan aflegde wat verkeerd afliep. Probleem heeft zich beetje omgedraaid dus
Ik neem aan dat je ook tijdens de wedstrijd dingen ziet waar je op wil trainen? Stel, het afwerken van 1v1 situaties gaat niet goed. Waar pas je dat dan in je training als je thema toevallig net die maand 'tactiek' is?quote:Op zondag 3 februari 2013 23:58 schreef tdruppers het volgende:
[..]
Ben ik met je eens! Ik heb me op het trainersgebied nog niet voldoende ontwikkeld (denk ik) om al die oefeningen precies goed op elkaar te laten aansluiten. Wel train ik in bepaalde thema's. Iedere maand een ander thema. Bijvoorbeeld: voor de maand februari staat het thema 'tactiek' centraal. Dan trainen we iedere maandag van die maandag sowieso op tactiek, de andere dagen op de overige thema's. Onder dit thema vallen de aspecten techniek, passing en positiespel. Ik zorg er dan voor dat deze drie aspecten alle drie terugkomen in de training.
Wat vind je daarvan?
Kijk, ik train in principe om de jongens beter te maken, niet om als team beter te worden of om resultaat te behalen. Persoonlijk vind ik het moeilijk om te zeggen tijdens een wedstrijd (zeker bij pupillen inderdaad) wat er allemaal fout gaat. Veel situaties komen vaak voort uit verkeerde balaannames, foute dribbels of een te zachte/harde pass. Dat is gewoon techniek. Als er bijvoorbeeld weinig bewogen wordt in balbezit weet je dat dit probleem zich op den duur op zal lossen door het spelen van positiespelletjes. En... wanneer jongens zich ontwikkelen zul je dit uiteraard ook aan de (individuele) prestaties zien.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:38 schreef PAA-053 het volgende:
Ik zou oppassen met trainen op basis van wat er fout gaat in de wedstrijd. Dat is bij pupillen namelijk iedere week weer iets anders. Het kan dan gebeuren dat je hap-snap gaat trainen, iedere training iets anders. Er zit dan weinig lijn in je trainingen en dat maakt het voor de spelers alleen maar lastiger.
Ik ben van mening dat je in de pupillen vooraf doelen kunt stellen voor wat je ze wilt leren. Immers, in de pupillen leer je de basis van het voetbal. In de junioren gaat het meer om prestatie in de wedstrijd. Daarom, en ook omdat die oudere spelers al wat stabieler zijn en minder wisselvallig, kun je dan meer wedstrijdgericht gaan trainen wat mij betreft!
Morgen nog programma jongens?
Deels mee eens. Maar tijdens de wedstrijden ben je toch vaak bezig met het analyseren van het spel en soms valt er wel een rode lijn te ontdekken in wat er fout gaat. Individuele ontwikkeling is het belangrijkst maar als je als team beter wordt word je als individu ook beter (en andersom). Daarom maak ik niet vooraf al een heel jaarschema of zelfs niet per maand, maar bekijk ik per week waar we op gaan trainen. Ik betwijfel of dat daadwerkelijker lastiger is voor de kinderen, of zij er uberhaupt iets van door hebben. Denk eerder dat het te maken heeft met wat je zelf als trainer het fijnst vindt om mee te werken...quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:38 schreef PAA-053 het volgende:
Ik zou oppassen met trainen op basis van wat er fout gaat in de wedstrijd. Dat is bij pupillen namelijk iedere week weer iets anders. Het kan dan gebeuren dat je hap-snap gaat trainen, iedere training iets anders. Er zit dan weinig lijn in je trainingen en dat maakt het voor de spelers alleen maar lastiger.
Ik ben van mening dat je in de pupillen vooraf doelen kunt stellen voor wat je ze wilt leren. Immers, in de pupillen leer je de basis van het voetbal. In de junioren gaat het meer om prestatie in de wedstrijd. Daarom, en ook omdat die oudere spelers al wat stabieler zijn en minder wisselvallig, kun je dan meer wedstrijdgericht gaan trainen wat mij betreft!
Morgen nog programma jongens?
Geen wedstrijd gehad. Zaterdag wel weer, gelukkig zijn de weersvooruitzichten niet slecht. Twee jongens gaan op vakantie, maar neem lekker twee toppers mee van de F1quote:Op zondag 10 februari 2013 16:50 schreef JochemP het volgende:
Jullie nog een wedstrijd gehad dit weekend? Wij mochten vroeg op ons kunstgras, was beetje glad maar wel op te voetballen. We speelden tegen een tegenstander die we in de najaarscompetitie ook zijn tegengekomen, en toen met 9-3 versloegen. Deze keer waren ze niet van plan ons zo makkelijk te laten winnen. Uiteindelijk waren we toch sterker en met 4-1 gewonnen.
Eigenlijk voor het eerst dit seizoen de 0 gehouden, jammer dat onze eigen clubscheidsrechter een bal oordeelde als over de lijn terwijl hij dat niet wasMaar goed, dat interesseert me verder geen biet. Zeggen jullie wel eens wat tegen de scheidsrechter en op welke manier dan? Ik heb echt nog nooit iets gezegd tegen de scheidsrechter, behalve als ik wil wisselen
Ik kan dan ook niet begrijpen dat ik sommige jeugdtrainers dingen zie roepen tegen de scheidsrechter (ook al is het met respect en op een normale manier). Ook al is een scheidsrechter vreselijk partijdig, je moet gewoon je mond houden om het goede voorbeeld te geven. Misschien sta ik er anders in omdat ik zelf op zondag KNVB-scheidsrechter ben. Hoe staan jullie hier tegenover?
Hoort erbij op die leeftijd... Heb dit ook wel eens meegemaakt en meestal skip ik dan de nieuwe stof, omdat het toch niet aankomt. Ik schakel zelf dan snel over naar herhaling en zet degene die niet niet mee wilt doen of luistert even wat minuten er naast om "af te koelen".quote:Op maandag 11 februari 2013 22:15 schreef JochemP het volgende:
Herkenbaar, dat zeuren over teamsIk heb in 2,5 jaar coach heel wat dramatische scheidsrechters meegemaakt, maar partijdig nog nooit (al zijn ouders van mijn kant het daar niet vaak mee eens
).
Ik heb vandaag helaas weer een preek moeten geven (ja echt, zo diep ben ik al gezonken) maar af en toe is er gewoon beginnen aan met de mannen. Ik heb er een tweetal druktemakertjes bij, waarvan met name 1 nogal lastig is. Misschien dat zijn thuissituatie er wat mee te maken heeft (gescheiden ouders, niet goed op school) maar hij heeft nogal last van stemmingswisselingen. Hij komt megadruk aan op de training, vervolgens verstoort hij het eerste deel van de training met zijn geklooi, dan wordt hij boos omdat ik hem daarop aanspreek en de rest van het team het ook zat wordt en gaat hij vaak depri aan de kant zitten.
Heb er al van alles mee geprobeerd, straffen, niet straffen, aandacht geven, geen aandacht geven, hem erop aanspreken, negeren, maar niks lijkt te werken. Als hij dan boos aan de kant gaat zitten dan komt hij altijd wel weer terug na 10 minuutjes (als ik hem geen aandacht schenk) en is hij weer op en top vrolijk (zo snel kan het met hem gaan).
Vandaag ging dus het hele team mee met zijn geklooi en heb de mannen erop aangesproken dat het wel de bedoeling is dat ze komen trainen en dat ik geen kleutermeester ben. Lolletje af en toe is prima, maar de hele training, nee bedankt![]()
Maar goed, het leek wel aan te komen, want ze deden liev mee de rest van de training. Kijken of ze het donderdag nog niet vergeten zijn...
Beide eigenlijk. Op sociaal en voetballend vlak, hij is vrij klein en denk dat hij ondersneeuwt in de D. Wat vind jij/jullie?quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:56 schreef PAA-053 het volgende:
Belangrijk is: waarom wil jij hem in de E houden? Omdat dat jouw team sterker maakt, of omdat dat beter is voor zijn ontwikkeling?
Paar maanden geleden naartoe geweest. Geweldige voorstelling inderdaad. Ik had precies hetzelfde als jij: ik dacht dat ik er al wel redelijk goed mee was, maar je leert toch nog enorm veel nieuwe dingen.quote:Op donderdag 14 februari 2013 23:35 schreef JochemP het volgende:
Net terug van de Stadsschouwburg, de voorstelling Wel Winnen He gezien, door Ewald van Kouwen. Nu ben ik al veel bezig met positief coachen en probeer dit ook toe te passen (moeilijker dan ik dacht...) maar dit was echt een eye-opener. Daarnaast gewoon een hele leuke show met veel humor. Iemand deze show al gezien? Zo niet, hier is de speellijst. Kaarten worden vaak gesponsord door de club.
http://www.veiligsportklimaat.nl/theatervoorstellingen
Verplichte kost voor elke trainer/leider/coach/bestuurslid/ouder.
[/reclamemodus]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |