abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85040905
Heyhey allemaal =) vraagje van een amateur hehe

Ik wou vandaag mijn eerste spiegelreflex camera halen, en
omdat ik er ook niet bekend mee ben.. zit ik te twijfelen
tussen de canon eos 1000d en 450d .. wat raden jullie
mij aan ?

grts Cristina *O*
pi_85040997
dan de 1000d
pi_85041025
Heb je ook al gekeken naar Nikon?
pi_85041050
:') :')

Doe eerst maar eens wat research _O-
You dream it, I live it.
pi_85041064
jaaa heh zoiets had ik ook al in mijn hoofd, maar weet het nu wel ckr =p dankjeee !
pi_85041111
jaaa had de nikon ook al bekeken, maar begreep dat de canon toch betere kwaliteit leverd dan de nikon.. en heb zelf ook al research gedaan, maar wordt er niet al teveel wijs uit vandaar dat ik het hier vraag =)
pi_85041205
Verschil tussen Nikon en Canon is er niet echt. Het zijn 2 goede merken. Het is alleen wel verstandig bij 1 merk te blijven. Ik heb zelf een 50d en zal dus niet snel overstappen naar een Nikon of ander merk.

Heb je er ook rekening mee gehouden dat je lenzen moet kopen? Meestal is de standaard kit lens niet veel soeps.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 9 augustus 2010 @ 11:19:39 #8
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_85041208
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Ik zou lekker voor de 450D gaan, eventueel 500 of 550D :)
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_85041235
Kwaliteit tussen beide merken maakt eigenlijk niet uit. Beide maken goede camera's van goede kwaliteit. Ik zou vooral eerst eens kijken in een fotografie zaak welk merk jou beter ligt. Hou ze vast, maak wat testshots (een goede winkel laat je dat doen) en welke werkt voor jou prettiger.
pi_85041390
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:19 schreef CamelNLD het volgende:
Verschil tussen Nikon en Canon is er niet echt. Het zijn 2 goede merken. Het is alleen wel verstandig bij 1 merk te blijven. Ik heb zelf een 50d en zal dus niet snel overstappen naar een Nikon of ander merk.

Heb je er ook rekening mee gehouden dat je lenzen moet kopen? Meestal is de standaard kit lens niet veel soeps.
Ja ik de canon zelf trekt mij wel erg aan heb veel reviews ook bekeken via youtube etc,
En ja daar heb ik wel rekening mee gehouden en ben dan ook van plan er zelf een bij te kopen,
maar dat zal ik dan wel navragen vandaag als ik langs de zaak ga. Ik denk dat ik eerst de
canon eos 1000d zal nemen en mocht ik daar aardig op weg meekunnen dat ik dan een beter
toestel neem (upgrade)
  † In Memoriam † maandag 9 augustus 2010 @ 11:27:34 #11
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_85041441
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:16 schreef Cstina het volgende:
jaaa had de nikon ook al bekeken, maar begreep dat de canon toch betere kwaliteit leverd dan de nikon.. en heb zelf ook al research gedaan, maar wordt er niet al teveel wijs uit vandaar dat ik het hier vraag =)
Als Canon gebruiker geloof ik dat dat wel meevalt, iig niet doorslaggevend. (Voor mij gaf de doorslag dat iedereen om me heen die een dSLR heeft, Canon heeft wat uitwisselen van lenzen erg makkelijk maakt).
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_85041485
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:19 schreef Dark_Angelus het volgende:
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Ik zou lekker voor de 450D gaan, eventueel 500 of 550D :)
haha mooi =p ik twijfel nu weer , maar vandaag ga ik even kijken hoe en wat
in de winkel maar neig op dit moment toch naar de 1000d omdat het mijn eerst
spiegelreflex camera is. 'zal je maar weer zien sta ik daar en ik van gedachte verander'
  FOK!fotograaf maandag 9 augustus 2010 @ 11:29:43 #13
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_85041499
Ik zou ook even kijken hoe beide toestellen in je hand liggen. De 1000d is wat kleiner dan de 450d en houdt daardoor anders vast.

Ik weet zo uit mijn hoofd ook niet zo de technische verschillen tussen de 2, dat zou je dan zelf nog even naast elkaar moeten leggen (of een andere gebruiker hier :) )
  maandag 9 augustus 2010 @ 11:30:29 #14
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_85041526
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:16 schreef Cstina het volgende:
Slechte research dan.
pi_85041536
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:27 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Als Canon gebruiker geloof ik dat dat wel meevalt, iig niet doorslaggevend. (Voor mij gaf de doorslag dat iedereen om me heen die een dSLR heeft, Canon heeft wat uitwisselen van lenzen erg makkelijk maakt).
aaah ja begrijp ik, mooi meegenomen ja =)
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 9 augustus 2010 @ 11:31:15 #16
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_85041558
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:29 schreef Cstina het volgende:

[..]

haha mooi =p ik twijfel nu weer , maar vandaag ga ik even kijken hoe en wat
in de winkel maar neig op dit moment toch naar de 1000d omdat het mijn eerst
spiegelreflex camera is. 'zal je maar weer zien sta ik daar en ik van gedachte verander'
http://tweakers.net/pricewatch/170989/canon-eos-450d.html

http://tweakers.net/price(...)-+-ef-s-18-55mm.html
pi_85041591
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:29 schreef Ronhui het volgende:
Ik zou ook even kijken hoe beide toestellen in je hand liggen. De 1000d is wat kleiner dan de 450d en houdt daardoor anders vast.

Ik weet zo uit mijn hoofd ook niet zo de technische verschillen tussen de 2, dat zou je dan zelf nog even naast elkaar moeten leggen (of een andere gebruiker hier :) )
zal ik zeker doenn =) thankyou
  Donald Duck held maandag 9 augustus 2010 @ 11:36:23 #18
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_85041688
Hier kun je camera's aanvinken en vergelijken
http://www.canon.nl/For_H(...)ital_SLR/index.aspx#
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_85042716
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:30 schreef mime_negert het volgende:

[..]

Slechte research dan.
Kan je wel stellen ja.....

Vraag het eens bij Cameraexpress, die verkopen meer Nikon dan Canon omdat "ze het gewoon veel beter voor elkaar hebben" volgens de medewerkers.
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
  maandag 9 augustus 2010 @ 12:21:51 #20
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85043191
Topickaap:

Ik wil een eigen camera kopen. Mijn grootste struikelblok is, ga ik voor een spiegelreflex of niet? Wat zijn de grootste voordelen en nadelen tov een normale camera?

Nu staat hier: http://www.digitalespiege(...)piegelreflex-camera/

Een lijstje met voor/nadelen. Zijn er nog meer? En hoe moeilijk is het om je camera te leren kennen?

En belangrijk, wat kost het ongeveer? Ik zie spiegelreflex camera's vanaf 400 euro, vaak zonder lens. Hoe duur is zo'n lens dan, en wat voor 1 heb ik nodig?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 9 augustus 2010 @ 12:29:38 #21
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_85043475
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 12:21 schreef kanovinnie het volgende:
Topickaap:

Ik wil een eigen camera kopen. Mijn grootste struikelblok is, ga ik voor een spiegelreflex of niet? Wat zijn de grootste voordelen en nadelen tov een normale camera?

Een lijstje met voor/nadelen. Zijn er nog meer? En hoe moeilijk is het om je camera te leren kennen?

En belangrijk, wat kost het ongeveer? Ik zie spiegelreflex camera's vanaf 400 euro, vaak zonder lens. Hoe duur is zo'n lens dan, en wat voor 1 heb ik nodig?
Volgens mij zit er vaak een simpele kitlens bij.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
  Donald Duck held maandag 9 augustus 2010 @ 12:29:45 #22
46149 __Saviour__
pi_85043480
Instapmodellen worden bijna altijd wel in een aanbieding gecombineerd met een kitlens. Dat is een lens van lage kwaliteit, maar goed genoeg voor beginners. Als je iets beters wil, is het helemaal aan jezelf wat je eraan wil uitgeven en voor welk doel het is. Het gaat ruwweg van net over de honderd tot heel ver over de duizend euro.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  maandag 9 augustus 2010 @ 12:32:48 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85043600
Met een budget van max 500 euro, maak ik dan een kans om iets leuks tegen te komen?

En dat het ook heel duur kan geloof ik graag, alleen heb ik daar gek genoeg geen geld voor :P
pi_85043697
quote:
Topickaap:

Heb even snel het lijstje bekeken en het is wel vrij compleet. De nieuwere D-SLR's hebben trouwens wel live view en een filmmodus, dus die twee nadelen kun je alvast van je lijstje strepen.

Onderschat het punt niet dat je vaak accessoires, lenzen, flitsers etc. nodig hebt om het meeste uit een spiegelreflex te halen. Een compactcamera biedt wel veel meer voor minder geld.

Ik zou zeggen: als je het liefst altijd op de automaat schiet, alles altijd bij je wilt hebben, niet te veel wilt meeslepen, niet wilt investeren en niet veel aan nabewerking wilt doen, koop een compact. Wil je dat allemaal wel, kies een D-SLR.

Wat voor lens je nodig hebt hangt af van wat je wilt fotograferen. Ik zou zeggen; koop de camera met kitlens en dan kom je er vanzelf achter wat je mist; macro, meer groothoek, meer tele, meer lichtsterkte etc.
  maandag 9 augustus 2010 @ 12:40:02 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85043891
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 12:35 schreef PiperMaru het volgende:

[..]

Heb even snel het lijstje bekeken en het is wel vrij compleet. De nieuwere D-SLR's hebben trouwens wel live view en een filmmodus, dus die twee nadelen kun je alvast van je lijstje strepen.

Onderschat het punt niet dat je vaak accessoires, lenzen, flitsers etc. nodig hebt om het meeste uit een spiegelreflex te halen. Een compactcamera biedt wel veel meer voor minder geld.

Ik zou zeggen: als je het liefst altijd op de automaat schiet, alles altijd bij je wilt hebben, niet te veel wilt meeslepen, niet wilt investeren en niet veel aan nabewerking wilt doen, koop een compact. Wil je dat allemaal wel, kies een D-SLR.

Wat voor lens je nodig hebt hangt af van wat je wilt fotograferen. Ik zou zeggen; koop de camera met kitlens en dan kom je er vanzelf achter wat je mist; macro, meer groothoek, meer tele, meer lichtsterkte etc.
Het is een beetje dubbel wat ik er mee wil. Aan de ene kant gewoon simpel fototjes schieten van vanalles en nog wat, en aan de andere kant ook proberen mooie foto's op bijvoorbeeld vakantie of sport/club evenementen maken.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 9 augustus 2010 @ 12:42:36 #26
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_85043976
  Donald Duck held maandag 9 augustus 2010 @ 12:45:51 #27
46149 __Saviour__
pi_85044129
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 12:40 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het is een beetje dubbel wat ik er mee wil. Aan de ene kant gewoon simpel fototjes schieten van vanalles en nog wat, en aan de andere kant ook proberen mooie foto's op bijvoorbeeld vakantie of sport/club evenementen maken.
Misschien is dan het nieuwe EVIL (Electronic Viewfinder, Interchangable Lens) segment interessant voor je. Dat is een nieuwe markt die concurreert met het instapsegment van spiegelreflexcamera's.
Wat het is: een body met verwisselbare lenzen, maar zonder de spiegelconstructie van DSLR's. Door de spiegelloze constructie is de body een stuk kleiner en makkelijker mee te nemen. Je hebt wel net zoals bij een DSLR's meer controle over je foto's door de beschikbare instellingen.

❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  maandag 9 augustus 2010 @ 12:51:18 #28
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85044374
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 12:45 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Misschien is dan het nieuwe EVIL (Electronic Viewfinder, Interchangable Lens) segment interessant voor je. Dat is een nieuwe markt die concurreert met het instapsegment van spiegelreflexcamera's.
Wat het is: een body met verwisselbare lenzen, maar zonder de spiegelconstructie van DSLR's. Door de spiegelloze constructie is de body een stuk kleiner en makkelijker mee te nemen. Je hebt wel net zoals bij een DSLR's meer controle over je foto's door de beschikbare instellingen.

[ afbeelding ]
Hmm, klinkt intressant, maar zit ik dan zodrekt niet met een camera die het net niet is?
Misschien moet ik eens de spiegelreflex van een vriend lenen, en daar even mee aankloten.
  Donald Duck held maandag 9 augustus 2010 @ 12:59:34 #29
46149 __Saviour__
pi_85044705
Als je denkt echt verder te gaan groeien in de hobby van fotografie, dan loop je uiteindelijk wel tegen een grens op met zo'n ding. Het is echt bedoeld voor de consumentenmarkt. Voor het type 'ik wil snel kiekjes kunnen maken, maar soms ook lekker creatief gaan spelen', is het zeker wel geschikt.
Met een echte DSLR heb je in ieder geval wel flinke groeimogelijkheden. Je begint met een goedkope body met kitlens en spaart even door voor een fraai objectief. Als je later toe bent aan een body met meer kwaliteit, kun je daarop je oude objectieven gewoon gebruiken.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  maandag 9 augustus 2010 @ 13:12:22 #30
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85045225
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 12:59 schreef __Saviour__ het volgende:
Als je denkt echt verder te gaan groeien in de hobby van fotografie, dan loop je uiteindelijk wel tegen een grens op met zo'n ding. Het is echt bedoeld voor de consumentenmarkt. Voor het type 'ik wil snel kiekjes kunnen maken, maar soms ook lekker creatief gaan spelen', is het zeker wel geschikt.
Met een echte DSLR heb je in ieder geval wel flinke groeimogelijkheden. Je begint met een goedkope body met kitlens en spaart even door voor een fraai objectief. Als je later toe bent aan een body met meer kwaliteit, kun je daarop je oude objectieven gewoon gebruiken.
Ik vind het moeilijk om dit zo te kunnen beoordelen. Met de pentax X70 van mijn ouders ben ik soms fijn aan het spelen, en dat zal alleen maar meer worden als ik een eigen camera heb. Het tegen een grens aanlopen en denken, jammer dat ik niet verder kan is wel een gedachte waarmee ik kan leven. Ik kan altijd nog een betere kopen.

Dit soort camera's zijn toch wel redelijk waardevast? Dat als ik hem over 1/2 jaar wil verkopen er niet teveel op achteruit ga?
Dat je je lensen/objectiefen kan blijven gebruiken is natuurlijk wel handig. Zijn deze ook voor verschillende merken uitwisselbaar, of heeft elk merk zijn eigen bevestigings manier?
  maandag 9 augustus 2010 @ 13:30:28 #31
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_85045888
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 12:45 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Die sony nex-5 ziet erg aardig uit. Maar even op tweakers gekeken; helaas wel vrij prijzig voor een non-spiegelreflex camera.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_85046670
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik vind het moeilijk om dit zo te kunnen beoordelen. Met de pentax X70 van mijn ouders ben ik soms fijn aan het spelen, en dat zal alleen maar meer worden als ik een eigen camera heb. Het tegen een grens aanlopen en denken, jammer dat ik niet verder kan is wel een gedachte waarmee ik kan leven. Ik kan altijd nog een betere kopen.

Dit soort camera's zijn toch wel redelijk waardevast? Dat als ik hem over 1/2 jaar wil verkopen er niet teveel op achteruit ga?
Dat je je lensen/objectiefen kan blijven gebruiken is natuurlijk wel handig. Zijn deze ook voor verschillende merken uitwisselbaar, of heeft elk merk zijn eigen bevestigings manier?
Elk merk heeft zijn eigen lens mount, dus deze zijn niet uitwisselbaar. Een body daalt wel in waarde, zeker na een jaar of twee. Lenzen daarentegen blijven redelijk waardevast.

Ik denk dat jij zelf het beste kunt inschatten in hoeverre je creatief met allerlei instellingen aan de gang gaat. Ik weet wel dat bij compactcamera's de handmatige menu's en dergelijke vaak ontzettend irritant zijn en niet echt bruikbaar.

Edit: als je wilt weten of spiegelreflex iets voor je is, waarom kijk je niet eens naar een tweedehands camera? Voor een paar honderd euro koop je al een tweedehans Canon 400d/450d of iets dergelijks.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 9 augustus 2010 @ 13:50:18 #33
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_85046766
quote:
Topickaap:

Dit mag je de volgende keer laten aub.
Topickaaps worden niet op prijs gesteld.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Donald Duck held maandag 9 augustus 2010 @ 13:51:46 #34
46149 __Saviour__
pi_85046845
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Qua waardevastheid moet je niet te hoge verwachtingen hebben. Het ligt er sterk aan of er al een opvolger in die klasse is. Als een fabrikant een nieuw model uitbrengt, is dat een opvolger van een oud model in die klasse. Het oude model zal dan ook in de winkel natuurlijk in prijs gaan dalen. Hier zie je bijvoorbeeld het uitgaveschema van Canon.
Merken hebben hun eigen mount. Een Nikonobjectief gaat enkel op een Nikonbody en hetzelfde gaat op voor bijvoorbeeld Canon. Er zijn wel wat third party adapters beschikbaar om een objectief met ene mount geschikt te maken voor een andere body. Maar ik geloof dat je daarmee wel functionaliteit verliest.
Ook zijn er third party makers van objectieven. Die hebben dan een aantal objectieven in hun assortiment en leveren elk van die met verschillende soorten mounts.

quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:30 schreef Zihuatanejo het volgende:

Die sony nex-5 ziet erg aardig uit. Maar even op tweakers gekeken; helaas wel vrij prijzig voor een non-spiegelreflex camera.
Komt door de grotere sensor, een relatief erg duur onderdeel tov de rest van de componenten in de camera. De grotere sensor betaalt zich terug in betere kwaliteit.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  maandag 9 augustus 2010 @ 13:54:04 #35
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85046971
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:48 schreef PiperMaru het volgende:

[..]

Elk merk heeft zijn eigen lens mount, dus deze zijn niet uitwisselbaar. Een body daalt wel in waarde, zeker na een jaar of twee. Lenzen daarentegen blijven redelijk waardevast.

Ik denk dat jij zelf het beste kunt inschatten in hoeverre je creatief met allerlei instellingen aan de gang gaat. Ik weet wel dat bij compactcamera's de handmatige menu's en dergelijke vaak ontzettend irritant zijn en niet echt bruikbaar.

Edit: als je wilt weten of spiegelreflex iets voor je is, waarom kijk je niet eens naar een tweedehands camera? Voor een paar honderd euro koop je al een tweedehans Canon 400d/450d of iets dergelijks.
Als ik voor een tweedehands ga, waar moet ik dan op letten? Ik zou het namelijk zonde vinden als ik voor 400/500 euro aan materiaal aanschaf, wat uiteindelijk beschadigt blijkt te zijn.
  maandag 9 augustus 2010 @ 13:54:38 #36
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85047000
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:50 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dit mag je de volgende keer laten aub.
Topickaaps worden niet op prijs gesteld.
Het topic ging al aardig over dit onderwerp, dus dacht ik dat het makkelijker zou zijn om even hier te posten ipv zelf een topic te maken.
  maandag 9 augustus 2010 @ 13:58:39 #37
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85047205
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:51 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Qua waardevastheid moet je niet te hoge verwachtingen hebben. Het ligt er sterk aan of er al een opvolger in die klasse is. Als een fabrikant een nieuw model uitbrengt, is dat een opvolger van een oud model in die klasse. Het oude model zal dan ook in de winkel natuurlijk in prijs gaan dalen. Hier zie je bijvoorbeeld het uitgaveschema van Canon.
Merken hebben hun eigen mount. Een Nikonobjectief gaat enkel op een Nikonbody en hetzelfde gaat op voor bijvoorbeeld Canon. Er zijn wel wat third party adapters beschikbaar om een objectief met ene mount geschikt te maken voor een andere body. Maar ik geloof dat je daarmee wel functionaliteit verliest.
Ook zijn er third party makers van objectieven. Die hebben dan een aantal objectieven in hun assortiment en leveren elk van die met verschillende soorten mounts.
[..]

Komt door de grotere sensor, een relatief erg duur onderdeel tov de rest van de componenten in de camera. De grotere sensor betaalt zich terug in betere kwaliteit.

Dat van die mounts verwachte ik al een beetje. Maar ik hoor/lees dat de meeste mensen altijd bij hetzelfde merk blijven.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 9 augustus 2010 @ 13:59:09 #38
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_85047225
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:54 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Het topic ging al aardig over dit onderwerp, dus dacht ik dat het makkelijker zou zijn om even hier te posten ipv zelf een topic te maken.
Dat mag, maar zet er dan geen topickaap in. ;)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Donald Duck held maandag 9 augustus 2010 @ 14:03:48 #39
46149 __Saviour__
pi_85047460
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:58 schreef kanovinnie het volgende:
Dat van die mounts verwachte ik al een beetje. Maar ik hoor/lees dat de meeste mensen altijd bij hetzelfde merk blijven.
Klopt. Als je eenmaal voor een merk bent gegaan, zit je er eigenlijk aan vast. Overstappen zou zonde zijn van alle investeringen die je gedaan hebt in objectieven en accessoires. Als je toe bent aan iets beters, is een camera van dezelfde fabrikant maar dan uit een hogere klasse de logische keuze.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  maandag 9 augustus 2010 @ 14:07:32 #40
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85047630
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 14:03 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Klopt. Als je eenmaal voor een merk bent gegaan, zit je er eigenlijk aan vast. Overstappen zou zonde zijn van alle investeringen die je gedaan hebt in objectieven en accessoires. Als je toe bent aan iets beters, is een camera van dezelfde fabrikant maar dan uit een hogere klasse de logische keuze.
Hoe ga ik er dan achterkomen welk merk ik wil? Want dat klinkt toch wel als een zeer belangrijke keuze. Of liggen de opties, instellingen, handigheid etc etc dicht bij elkaar?
  Donald Duck held maandag 9 augustus 2010 @ 14:23:38 #41
46149 __Saviour__
pi_85048407
Dat is dus de moeilijke keuze waar je als beginnend fotograaf voor staat. In dezelfde klasse tussen verschillende merken ontlopen de mogelijkheden elkaar niet bijzonder veel. Het aan andere DSLR eigenaars vragen levert je vaak ook weinig objectieve informatie op. Iemand met een Nikon zal daar natuurlijk helemaal lyrisch over zijn, terwijl een Canon eigenaar natuurlijk echt zijn merk duidelijk beter vindt.
Een goede manier om een eerste persoonlijke indruk te krijgen is de Media Markt bijvoorbeeld. Op de fotoafdeling staan de modellen daar gewoon zonder glas ervoor op een toonbank. Het voordeel daar is dat je niet onmiddellijk een verkoper aan je nek hebt hangen zoals je dat in een fotografiezaak wel zou hebben. Zo kun je rustig een goed idee krijgen van de ligging in de hand, bouwkwaliteit, gewicht en bediening.
En als je eenmaal een camera hebt, is het nog lang niet gedaan met de keuzes. Want voor een nieuw objectief gaan, dat is één groot spelletje van twijfelen, piekeren en nog eens twijfelen. Zo veel mogelijkheden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  maandag 9 augustus 2010 @ 14:26:07 #42
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85048514
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 14:23 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is dus de moeilijke keuze waar je als beginnend fotograaf voor staat. In dezelfde klasse tussen verschillende merken ontlopen de mogelijkheden elkaar niet bijzonder veel. Het aan andere DSLR eigenaars vragen levert je vaak ook weinig objectieve informatie op. Iemand met een Nikon zal daar natuurlijk helemaal lyrisch over zijn, terwijl een Canon eigenaar natuurlijk echt zijn merk duidelijk beter vindt.
Een goede manier om een eerste persoonlijke indruk te krijgen is de Media Markt bijvoorbeeld. Op de fotoafdeling staan de modellen daar gewoon zonder glas ervoor op een toonbank. Het voordeel daar is dat je niet onmiddellijk een verkoper aan je nek hebt hangen zoals je dat in een fotografiezaak wel zou hebben. Zo kun je rustig een goed idee krijgen van de ligging in de hand, bouwkwaliteit, gewicht en bediening.
En als je eenmaal een camera hebt, is het nog lang niet gedaan met de keuzes. Want voor een nieuw objectief gaan, dat is één groot spelletje van twijfelen, piekeren en nog eens twijfelen. Zo veel mogelijkheden.
Dat is wel een goeie ja! Een keertje lopen zoeken de mediamarkt.

Toch een beetje een raar concept. Je gaat voor het eerst iets doen, en je maakt eigelijk meteen de belangrijkste keuze zonder dat je er al te veel info over hebt :P
pi_85048805
Aan de andere kant, ik heb zelden iemand gezien die spijt had van zijn keuze voor een merk. Dus je mag wel concluderen dat wat je ook kiest, het eigenlijk altijd goed is :)
  maandag 9 augustus 2010 @ 14:33:23 #44
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85048875
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 14:31 schreef PiperMaru het volgende:
Aan de andere kant, ik heb zelden iemand gezien die spijt had van zijn keuze voor een merk. Dus je mag wel concluderen dat wat je ook kiest, het eigenlijk altijd goed is :)
Tja, dat is vaak omdat je gewend raakt aan de voor en nadelen, en als dat bij een ander toestel/merk net iets anders is ga je je eraan irritiren.
Dus eigelijk is het misschien ontwetendheid waarom er niet vaak iemand klaagt.
  † In Memoriam † maandag 9 augustus 2010 @ 14:41:38 #45
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_85049291
Ik betwijfel toch of er zoveel verschil tussen zit dat het de doorslag kan geven, het enige dat ik zo weet is dat bij Nikons de image-stabilisatie in de body kan zitten terwijl dit bij Canon nooit het geval is. Maar ik heb me nooit zo verdiept in Nikons ;)
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  maandag 9 augustus 2010 @ 14:42:56 #46
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85049356
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 14:41 schreef Barbaaf het volgende:
Ik betwijfel toch of er zoveel verschil tussen zit dat het de doorslag kan geven, het enige dat ik zo weet is dat bij Nikons de image-stabilisatie in de body kan zitten terwijl dit bij Canon nooit het geval is. Maar ik heb me nooit zo verdiept in Nikons ;)
Waar zit dat anders in dan? de lens?
Ik ben echt compleet kennisloos als het om camera's gaat :P

edit:

Net even op hyves gekeken, een vriend van me heeft een Nikon 40D of D40. Even kijken of ik die vanavond misschien kan lenen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 9 augustus 2010 @ 14:45:42 #47
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_85049489
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 14:42 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Waar zit dat anders in dan? de lens?
Ik ben echt compleet kennisloos als het om camera's gaat :P
Jup.
Canon heeft tot nu toe alleen gestabiliseerde lensen.
Voordeel is dat wanneer je gaat upgraden je alleen de body hoeft te upgraden. :)
Aangezien de aansturing "nooit" zal veranderen.
  maandag 9 augustus 2010 @ 14:47:26 #48
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85049549
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 14:45 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Jup.
Canon heeft tot nu toe alleen gestabiliseerde lensen.
Voordeel is dat wanneer je gaat upgraden je alleen de body hoeft te upgraden. :)
Aangezien de aansturing "nooit" zal veranderen.
Wat doet die stabilisatie dan? Die zorgt ervoor dat je foto's minder bewogen zijn?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 9 augustus 2010 @ 14:49:01 #49
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_85049625
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 14:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat doet die stabilisatie dan? Die zorgt ervoor dat je foto's minder bewogen zijn?
Jup.
Wanneer je op een niet zo stevige ondergrond staat kan dat het verschil maken tussen een goede foto of een bewogen foto.
Ook helpt het om in wat minder lichte omstandigheden toch goede foto's te maken. :)
  maandag 9 augustus 2010 @ 14:49:51 #50
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85049664
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 14:49 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Jup.
Wanneer je op een niet zo stevige ondergrond staat kan dat het verschil maken tussen een goede foto of een bewogen foto.
Ook helpt het om in wat minder lichte omstandigheden toch goede foto's te maken. :)
Dat is dan zeker omdat je sluitertijd langer is, waardoor de kans op een bewogen foto groter is?
  Donald Duck held maandag 9 augustus 2010 @ 14:51:55 #51
46149 __Saviour__
pi_85049784
Precies. Stabilisatie levert je een aantal stops langere sluitertijd op waarmee toch nog een scherpe foto te nemen is.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_85503810
Mocht je alsnog voor de canon 1000D gaan ipv de canon 450D of 500D (die ik een stuk beter vind), dan raad ik je wel af de standaard kit te kopen. De 450D en 500D komen met de 18-55 IS kitlens en de 1000D komt met de kitlens zonder IS. Nu maakt IS over zo'n klein bereik niet zo heel veel uit, maar de IS-versie van de kitlens is in alle opzichten veel beter dan de hele slechte niet-IS lens.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:34:11 #53
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85504030
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 10:25 schreef Splackavellie02 het volgende:
Mocht je alsnog voor de canon 1000D gaan ipv de canon 450D of 500D (die ik een stuk beter vind), dan raad ik je wel af de standaard kit te kopen. De 450D en 500D komen met de 18-55 IS kitlens en de 1000D komt met de kitlens zonder IS. Nu maakt IS over zo'n klein bereik niet zo heel veel uit, maar de IS-versie van de kitlens is in alle opzichten veel beter dan de hele slechte niet-IS lens.
Wat doet de IS precies? En wat moet ik anders voor lens erbij nemen?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:39:19 #54
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_85504164
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 10:34 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

IS = Image Stabilisation.
Dus vangt voor een stukje het shaken van de lens op. :)
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:55:08 #55
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_85504581
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 10:39 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

IS = Image Stabilisation.
Dus vangt voor een stukje het shaken van de lens op. :)
Ok, bedankt.
Is er trouwens ook ergens een goed boek over digitale spiegelreflex? Om er mee om te leren gaan, en verdere tips over fotografie?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:57:06 #56
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_85504638
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 10:55 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ok, bedankt.
Is er trouwens ook ergens een goed boek over digitale spiegelreflex? Om er mee om te leren gaan, en verdere tips over fotografie?
Daar is zelfs een topic over hier in FOT. :D
  Donald Duck held vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:57:51 #57
46149 __Saviour__
pi_85504651
Een leuke en zeer begrijpelijke basiscursus is deze: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_85504744
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 10:34 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik zou gewoon de 18-55 IS versie van de kitlens erbij nemen, dat is een prima lens voor de beginner. Goede kwaliteit maar toch goedkoop.
pi_85663500
De 1000D is ook met nieuwe IS kitlens te koop, kost maar enkele 10-tjes meer. Ben er erg tevreden mee, mooie plaatjes zit een erg scherp door goede kitlens en sensor.

Nadelen zijn dat betere lenzen meteen erg prijzig zijn, snelheid een mogelijkheden beetje beperkt voor de gevorderde gebruiker.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')