Ja ik de canon zelf trekt mij wel erg aan heb veel reviews ook bekeken via youtube etc,quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:19 schreef CamelNLD het volgende:
Verschil tussen Nikon en Canon is er niet echt. Het zijn 2 goede merken. Het is alleen wel verstandig bij 1 merk te blijven. Ik heb zelf een 50d en zal dus niet snel overstappen naar een Nikon of ander merk.
Heb je er ook rekening mee gehouden dat je lenzen moet kopen? Meestal is de standaard kit lens niet veel soeps.
Als Canon gebruiker geloof ik dat dat wel meevalt, iig niet doorslaggevend. (Voor mij gaf de doorslag dat iedereen om me heen die een dSLR heeft, Canon heeft wat uitwisselen van lenzen erg makkelijk maakt).quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:16 schreef Cstina het volgende:
jaaa had de nikon ook al bekeken, maar begreep dat de canon toch betere kwaliteit leverd dan de nikon.. en heb zelf ook al research gedaan, maar wordt er niet al teveel wijs uit vandaar dat ik het hier vraag =)
haha mooi =p ik twijfel nu weer , maar vandaag ga ik even kijken hoe en watquote:Op maandag 9 augustus 2010 11:19 schreef Dark_Angelus het volgende:
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Ik zou lekker voor de 450D gaan, eventueel 500 of 550D
Slechte research dan.quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:16 schreef Cstina het volgende:
jaaa had de nikon ook al bekeken, maar begreep dat de canon toch betere kwaliteit leverd dan de nikon.. en heb zelf ook al research gedaan, maar wordt er niet al teveel wijs uit vandaar dat ik het hier vraag =)
aaah ja begrijp ik, mooi meegenomen ja =)quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:27 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Als Canon gebruiker geloof ik dat dat wel meevalt, iig niet doorslaggevend. (Voor mij gaf de doorslag dat iedereen om me heen die een dSLR heeft, Canon heeft wat uitwisselen van lenzen erg makkelijk maakt).
http://tweakers.net/pricewatch/170989/canon-eos-450d.htmlquote:Op maandag 9 augustus 2010 11:29 schreef Cstina het volgende:
[..]
haha mooi =p ik twijfel nu weer , maar vandaag ga ik even kijken hoe en wat
in de winkel maar neig op dit moment toch naar de 1000d omdat het mijn eerst
spiegelreflex camera is. 'zal je maar weer zien sta ik daar en ik van gedachte verander'
zal ik zeker doenn =) thankyouquote:Op maandag 9 augustus 2010 11:29 schreef Ronhui het volgende:
Ik zou ook even kijken hoe beide toestellen in je hand liggen. De 1000d is wat kleiner dan de 450d en houdt daardoor anders vast.
Ik weet zo uit mijn hoofd ook niet zo de technische verschillen tussen de 2, dat zou je dan zelf nog even naast elkaar moeten leggen (of een andere gebruiker hier)
Kan je wel stellen ja.....quote:
Volgens mij zit er vaak een simpele kitlens bij.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:21 schreef kanovinnie het volgende:
Topickaap:
Ik wil een eigen camera kopen. Mijn grootste struikelblok is, ga ik voor een spiegelreflex of niet? Wat zijn de grootste voordelen en nadelen tov een normale camera?
Nu staat hier: http://www.digitalespiege(...)piegelreflex-camera/
Een lijstje met voor/nadelen. Zijn er nog meer? En hoe moeilijk is het om je camera te leren kennen?
En belangrijk, wat kost het ongeveer? Ik zie spiegelreflex camera's vanaf 400 euro, vaak zonder lens. Hoe duur is zo'n lens dan, en wat voor 1 heb ik nodig?
Heb even snel het lijstje bekeken en het is wel vrij compleet. De nieuwere D-SLR's hebben trouwens wel live view en een filmmodus, dus die twee nadelen kun je alvast van je lijstje strepen.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:21 schreef kanovinnie het volgende:
Topickaap:
Ik wil een eigen camera kopen. Mijn grootste struikelblok is, ga ik voor een spiegelreflex of niet? Wat zijn de grootste voordelen en nadelen tov een normale camera?
Nu staat hier: http://www.digitalespiege(...)piegelreflex-camera/
Een lijstje met voor/nadelen. Zijn er nog meer? En hoe moeilijk is het om je camera te leren kennen?
En belangrijk, wat kost het ongeveer? Ik zie spiegelreflex camera's vanaf 400 euro, vaak zonder lens. Hoe duur is zo'n lens dan, en wat voor 1 heb ik nodig?
Het is een beetje dubbel wat ik er mee wil. Aan de ene kant gewoon simpel fototjes schieten van vanalles en nog wat, en aan de andere kant ook proberen mooie foto's op bijvoorbeeld vakantie of sport/club evenementen maken.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:35 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Heb even snel het lijstje bekeken en het is wel vrij compleet. De nieuwere D-SLR's hebben trouwens wel live view en een filmmodus, dus die twee nadelen kun je alvast van je lijstje strepen.
Onderschat het punt niet dat je vaak accessoires, lenzen, flitsers etc. nodig hebt om het meeste uit een spiegelreflex te halen. Een compactcamera biedt wel veel meer voor minder geld.
Ik zou zeggen: als je het liefst altijd op de automaat schiet, alles altijd bij je wilt hebben, niet te veel wilt meeslepen, niet wilt investeren en niet veel aan nabewerking wilt doen, koop een compact. Wil je dat allemaal wel, kies een D-SLR.
Wat voor lens je nodig hebt hangt af van wat je wilt fotograferen. Ik zou zeggen; koop de camera met kitlens en dan kom je er vanzelf achter wat je mist; macro, meer groothoek, meer tele, meer lichtsterkte etc.
Misschien is dan het nieuwe EVIL (Electronic Viewfinder, Interchangable Lens) segment interessant voor je. Dat is een nieuwe markt die concurreert met het instapsegment van spiegelreflexcamera's.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het is een beetje dubbel wat ik er mee wil. Aan de ene kant gewoon simpel fototjes schieten van vanalles en nog wat, en aan de andere kant ook proberen mooie foto's op bijvoorbeeld vakantie of sport/club evenementen maken.
Hmm, klinkt intressant, maar zit ik dan zodrekt niet met een camera die het net niet is?quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:45 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Misschien is dan het nieuwe EVIL (Electronic Viewfinder, Interchangable Lens) segment interessant voor je. Dat is een nieuwe markt die concurreert met het instapsegment van spiegelreflexcamera's.
Wat het is: een body met verwisselbare lenzen, maar zonder de spiegelconstructie van DSLR's. Door de spiegelloze constructie is de body een stuk kleiner en makkelijker mee te nemen. Je hebt wel net zoals bij een DSLR's meer controle over je foto's door de beschikbare instellingen.
[ afbeelding ]
Ik vind het moeilijk om dit zo te kunnen beoordelen. Met de pentax X70 van mijn ouders ben ik soms fijn aan het spelen, en dat zal alleen maar meer worden als ik een eigen camera heb. Het tegen een grens aanlopen en denken, jammer dat ik niet verder kan is wel een gedachte waarmee ik kan leven. Ik kan altijd nog een betere kopen.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:59 schreef __Saviour__ het volgende:
Als je denkt echt verder te gaan groeien in de hobby van fotografie, dan loop je uiteindelijk wel tegen een grens op met zo'n ding. Het is echt bedoeld voor de consumentenmarkt. Voor het type 'ik wil snel kiekjes kunnen maken, maar soms ook lekker creatief gaan spelen', is het zeker wel geschikt.
Met een echte DSLR heb je in ieder geval wel flinke groeimogelijkheden. Je begint met een goedkope body met kitlens en spaart even door voor een fraai objectief. Als je later toe bent aan een body met meer kwaliteit, kun je daarop je oude objectieven gewoon gebruiken.
Die sony nex-5 ziet erg aardig uit. Maar even op tweakers gekeken; helaas wel vrij prijzig voor een non-spiegelreflex camera.quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:45 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Misschien is dan het nieuwe EVIL (Electronic Viewfinder, Interchangable Lens) segment interessant voor je. Dat is een nieuwe markt die concurreert met het instapsegment van spiegelreflexcamera's.
Wat het is: een body met verwisselbare lenzen, maar zonder de spiegelconstructie van DSLR's. Door de spiegelloze constructie is de body een stuk kleiner en makkelijker mee te nemen. Je hebt wel net zoals bij een DSLR's meer controle over je foto's door de beschikbare instellingen.
[ afbeelding ]
Elk merk heeft zijn eigen lens mount, dus deze zijn niet uitwisselbaar. Een body daalt wel in waarde, zeker na een jaar of twee. Lenzen daarentegen blijven redelijk waardevast.quote:Op maandag 9 augustus 2010 13:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk om dit zo te kunnen beoordelen. Met de pentax X70 van mijn ouders ben ik soms fijn aan het spelen, en dat zal alleen maar meer worden als ik een eigen camera heb. Het tegen een grens aanlopen en denken, jammer dat ik niet verder kan is wel een gedachte waarmee ik kan leven. Ik kan altijd nog een betere kopen.
Dit soort camera's zijn toch wel redelijk waardevast? Dat als ik hem over 1/2 jaar wil verkopen er niet teveel op achteruit ga?
Dat je je lensen/objectiefen kan blijven gebruiken is natuurlijk wel handig. Zijn deze ook voor verschillende merken uitwisselbaar, of heeft elk merk zijn eigen bevestigings manier?
Dit mag je de volgende keer laten aub.quote:
Qua waardevastheid moet je niet te hoge verwachtingen hebben. Het ligt er sterk aan of er al een opvolger in die klasse is. Als een fabrikant een nieuw model uitbrengt, is dat een opvolger van een oud model in die klasse. Het oude model zal dan ook in de winkel natuurlijk in prijs gaan dalen. Hier zie je bijvoorbeeld het uitgaveschema van Canon.quote:Op maandag 9 augustus 2010 13:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk om dit zo te kunnen beoordelen. Met de pentax X70 van mijn ouders ben ik soms fijn aan het spelen, en dat zal alleen maar meer worden als ik een eigen camera heb. Het tegen een grens aanlopen en denken, jammer dat ik niet verder kan is wel een gedachte waarmee ik kan leven. Ik kan altijd nog een betere kopen.
Dit soort camera's zijn toch wel redelijk waardevast? Dat als ik hem over 1/2 jaar wil verkopen er niet teveel op achteruit ga?
Dat je je lensen/objectiefen kan blijven gebruiken is natuurlijk wel handig. Zijn deze ook voor verschillende merken uitwisselbaar, of heeft elk merk zijn eigen bevestigings manier?
Komt door de grotere sensor, een relatief erg duur onderdeel tov de rest van de componenten in de camera. De grotere sensor betaalt zich terug in betere kwaliteit.quote:Op maandag 9 augustus 2010 13:30 schreef Zihuatanejo het volgende:
Die sony nex-5 ziet erg aardig uit. Maar even op tweakers gekeken; helaas wel vrij prijzig voor een non-spiegelreflex camera.
Als ik voor een tweedehands ga, waar moet ik dan op letten? Ik zou het namelijk zonde vinden als ik voor 400/500 euro aan materiaal aanschaf, wat uiteindelijk beschadigt blijkt te zijn.quote:Op maandag 9 augustus 2010 13:48 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Elk merk heeft zijn eigen lens mount, dus deze zijn niet uitwisselbaar. Een body daalt wel in waarde, zeker na een jaar of twee. Lenzen daarentegen blijven redelijk waardevast.
Ik denk dat jij zelf het beste kunt inschatten in hoeverre je creatief met allerlei instellingen aan de gang gaat. Ik weet wel dat bij compactcamera's de handmatige menu's en dergelijke vaak ontzettend irritant zijn en niet echt bruikbaar.
Edit: als je wilt weten of spiegelreflex iets voor je is, waarom kijk je niet eens naar een tweedehands camera? Voor een paar honderd euro koop je al een tweedehans Canon 400d/450d of iets dergelijks.
Het topic ging al aardig over dit onderwerp, dus dacht ik dat het makkelijker zou zijn om even hier te posten ipv zelf een topic te maken.quote:Op maandag 9 augustus 2010 13:50 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dit mag je de volgende keer laten aub.
Topickaaps worden niet op prijs gesteld.
Dat van die mounts verwachte ik al een beetje. Maar ik hoor/lees dat de meeste mensen altijd bij hetzelfde merk blijven.quote:Op maandag 9 augustus 2010 13:51 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Qua waardevastheid moet je niet te hoge verwachtingen hebben. Het ligt er sterk aan of er al een opvolger in die klasse is. Als een fabrikant een nieuw model uitbrengt, is dat een opvolger van een oud model in die klasse. Het oude model zal dan ook in de winkel natuurlijk in prijs gaan dalen. Hier zie je bijvoorbeeld het uitgaveschema van Canon.
Merken hebben hun eigen mount. Een Nikonobjectief gaat enkel op een Nikonbody en hetzelfde gaat op voor bijvoorbeeld Canon. Er zijn wel wat third party adapters beschikbaar om een objectief met ene mount geschikt te maken voor een andere body. Maar ik geloof dat je daarmee wel functionaliteit verliest.
Ook zijn er third party makers van objectieven. Die hebben dan een aantal objectieven in hun assortiment en leveren elk van die met verschillende soorten mounts.
[..]
Komt door de grotere sensor, een relatief erg duur onderdeel tov de rest van de componenten in de camera. De grotere sensor betaalt zich terug in betere kwaliteit.
Dat mag, maar zet er dan geen topickaap in.quote:Op maandag 9 augustus 2010 13:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het topic ging al aardig over dit onderwerp, dus dacht ik dat het makkelijker zou zijn om even hier te posten ipv zelf een topic te maken.
Klopt. Als je eenmaal voor een merk bent gegaan, zit je er eigenlijk aan vast. Overstappen zou zonde zijn van alle investeringen die je gedaan hebt in objectieven en accessoires. Als je toe bent aan iets beters, is een camera van dezelfde fabrikant maar dan uit een hogere klasse de logische keuze.quote:Op maandag 9 augustus 2010 13:58 schreef kanovinnie het volgende:
Dat van die mounts verwachte ik al een beetje. Maar ik hoor/lees dat de meeste mensen altijd bij hetzelfde merk blijven.
Hoe ga ik er dan achterkomen welk merk ik wil? Want dat klinkt toch wel als een zeer belangrijke keuze. Of liggen de opties, instellingen, handigheid etc etc dicht bij elkaar?quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:03 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Klopt. Als je eenmaal voor een merk bent gegaan, zit je er eigenlijk aan vast. Overstappen zou zonde zijn van alle investeringen die je gedaan hebt in objectieven en accessoires. Als je toe bent aan iets beters, is een camera van dezelfde fabrikant maar dan uit een hogere klasse de logische keuze.
Dat is wel een goeie ja! Een keertje lopen zoeken de mediamarkt.quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:23 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is dus de moeilijke keuze waar je als beginnend fotograaf voor staat. In dezelfde klasse tussen verschillende merken ontlopen de mogelijkheden elkaar niet bijzonder veel. Het aan andere DSLR eigenaars vragen levert je vaak ook weinig objectieve informatie op. Iemand met een Nikon zal daar natuurlijk helemaal lyrisch over zijn, terwijl een Canon eigenaar natuurlijk echt zijn merk duidelijk beter vindt.
Een goede manier om een eerste persoonlijke indruk te krijgen is de Media Markt bijvoorbeeld. Op de fotoafdeling staan de modellen daar gewoon zonder glas ervoor op een toonbank. Het voordeel daar is dat je niet onmiddellijk een verkoper aan je nek hebt hangen zoals je dat in een fotografiezaak wel zou hebben. Zo kun je rustig een goed idee krijgen van de ligging in de hand, bouwkwaliteit, gewicht en bediening.
En als je eenmaal een camera hebt, is het nog lang niet gedaan met de keuzes. Want voor een nieuw objectief gaan, dat is één groot spelletje van twijfelen, piekeren en nog eens twijfelen. Zo veel mogelijkheden.
Tja, dat is vaak omdat je gewend raakt aan de voor en nadelen, en als dat bij een ander toestel/merk net iets anders is ga je je eraan irritiren.quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:31 schreef PiperMaru het volgende:
Aan de andere kant, ik heb zelden iemand gezien die spijt had van zijn keuze voor een merk. Dus je mag wel concluderen dat wat je ook kiest, het eigenlijk altijd goed is
Waar zit dat anders in dan? de lens?quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:41 schreef Barbaaf het volgende:
Ik betwijfel toch of er zoveel verschil tussen zit dat het de doorslag kan geven, het enige dat ik zo weet is dat bij Nikons de image-stabilisatie in de body kan zitten terwijl dit bij Canon nooit het geval is. Maar ik heb me nooit zo verdiept in Nikons
Jup.quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:42 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waar zit dat anders in dan? de lens?
Ik ben echt compleet kennisloos als het om camera's gaat
Wat doet die stabilisatie dan? Die zorgt ervoor dat je foto's minder bewogen zijn?quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Jup.
Canon heeft tot nu toe alleen gestabiliseerde lensen.
Voordeel is dat wanneer je gaat upgraden je alleen de body hoeft te upgraden.
Aangezien de aansturing "nooit" zal veranderen.
Jup.quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wat doet die stabilisatie dan? Die zorgt ervoor dat je foto's minder bewogen zijn?
Dat is dan zeker omdat je sluitertijd langer is, waardoor de kans op een bewogen foto groter is?quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:49 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Jup.
Wanneer je op een niet zo stevige ondergrond staat kan dat het verschil maken tussen een goede foto of een bewogen foto.
Ook helpt het om in wat minder lichte omstandigheden toch goede foto's te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |