abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86669460
quote:
Op donderdag 16 september 2010 14:08 schreef Lyrebird het volgende:
Mijn nieuwe held, Kevin Williamson:
[..]

Hier is de laatste column van Kevin Williamson. Hij kan het mooi uitleggen. :7
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_86690260
Goed om ook eens een intern polemiekje te zien bij de republikeinen. Het beeld dat hier vaak wordt geschetst is het beeld van een sektarische club dogmatici.
Hij heeft ook gelijk en dit is overigens als je het mij vraagt een perspectief dat typisch Oostenrijks aan doet.
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:48:55 #278
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_86690803
Grappig dat het hier gaat over Oostenrijks model versus Keynes terwijl het in politieke kringen vaak gaat om Rijnlands model versus Angelsaksisch model.

Anyhow, Keynes is de grote winnaar van de credit crunch geworden. Helaas wel ten koste van onze welvaart, want die verhuist naar Azië... Al is dat proces natuurlijk al langer gaande... Ik ben benieuwd wat de rentestanden de komende jaren worden en of de bond market nog op z'n gat gaat.
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:59:27 #279
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_86691369
Tokkie Tea Party rechtsen lezen Mises:

Opknopen die mensen, nu! Ik heb namelijk op nu.nl gelezen dat die volksvertegenwoordigers een extreme flank zijn van de Republikeinen.
pi_86691697
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:48 schreef BradleyQ het volgende:
Grappig dat het hier gaat over Oostenrijks model versus Keynes terwijl het in politieke kringen vaak gaat om Rijnlands model versus Angelsaksisch model.

Anyhow, Keynes is de grote winnaar van de credit crunch geworden. Helaas wel ten koste van onze welvaart, want die verhuist naar Azië... Al is dat proces natuurlijk al langer gaande... Ik ben benieuwd wat de rentestanden de komende jaren worden en of de bond market nog op z'n gat gaat.
Die verplaatsing van welvaart is natuurlijk logisch gezien de productie
  dinsdag 21 september 2010 @ 22:14:32 #281
308842 BradleyQ
de kleine generaal
pi_86692061
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Wie was die econoom ook alweer die meende dat ieder land een evenredige industriële basis zou moeten hebben? :+
  woensdag 22 september 2010 @ 08:45:26 #282
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_86700671
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 22:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Denk is na waarom de productie zich verplaatst.

quote:
Wie was die econoom ook alweer die meende dat ieder land een evenredige industriële basis zou moeten hebben?
Vertel is? Keynes?
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_86710257
quote:
Op woensdag 22 september 2010 08:45 schreef mlg het volgende:

[..]

Denk is na waarom de productie zich verplaatst.
Vrije markten trekken de ongelijkheid in wereld recht.
The view from nowhere.
pi_86774077
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 21:48 schreef BradleyQ het volgende:

Nouja hier gaat het dus over de inspiratoren van zulke modellen ipv hun erfenissen qua beleid. Ik denk dat dat zinvol is omdat je pas na uitgemaakt te hebben wie er gelijk had kunt bepalen welk model preferabel is. Al is het ook weer zo dat zulke modellen in een politieke context passen. Het poldermodel bijv. zit economisch erg slecht in elkaar op het eerste gezicht, maar politiek gezien is het best strategisch omdat je een hoop boze tongen de mond snoert. Het kan zodoende wat onrust (stakingen, oproer, bijv.) schelen wat per saldo nog best gunstig kan zijn. Aan de andere kant moet dan nog steeds niet vergeten worden dat het achterliggende gedachtengoed puur economisch gezien niet deugt. Daarom breng ik zo'n discussie terug naar de bron.

Waarom noem jij Keynes 'grote winnar van de credit crunch'? Bedoel je dat zijn model de beste manier is om crises te voorkomen danwel bestrijden? Da's wel de kernvraag van dit onderwerp. Ik zou negatief antwoorden.

Ik denk overigens dat Azië niet onze welvaart opslokt, maar wel dat het gaandeweg lastiger zal worden de politieke én economische concurrentie aan te gaan. Uiteindelijk wordt Europa dan wel tot keuzes gedwongen.
  vrijdag 24 september 2010 @ 09:27:56 #285
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_86779076
Het Angelsaksisch model is niet de Oostenrijkse school theorie. Het model is gebaseerd op Milton Friedman. Met Keynes als winnaar van de credit crunch bedoelt hij denk ik dat met dat beleid de kredietcrisis was te voorkomen. Ik denk dat als er meer toezicht op de banken was, dat de kredietcrisis voorkomen had kunnen worden, dan wel uitgesteld. Echter vergeet men dat meer toezicht niet inhoud dat banken zich volgens de regels gedragen. Een keynes beleid is gevoelig, als het mis gaat, gaat het goed mis. Bovendien beperkt het de economische groei. Mij lijkt het dan ook logisch om het monetair beleid volgens het Oostenrijkse principe te laten werken, waarbij kredietcrissen niet of nauwelijks voorkomen, en economische groei big is om zo de armoede te uiteindelijk tot het minimum te beperken. Keynes houdt geen rekening met het gedrag van de mens, de Oostenrijkse theorie wel.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_86816777
Het verschil zit 'm vooral in de visie op menselijk gedrag. Je zou kunnen zeggen dat Keynes een pessimistischer beeld heeft en wijst op de mens als emotioneel dier. De mens beslist vaak verkeerd, met alle gevolgen van dien. Dan is een team wijze mannetjes nodig om de kudde te leiden. Een verleidelijke gedachte, die niet door Keynes is uitgevonden maar enkel gebruikt. Keynes was bijv. bekend met het werk van de aartsvader van het conservatisme, Edmund Burke. Hij had ook zo'n pessimistisch mensbeeld, al had het minder economische implicaties. Bij Keynes wel. Hij denkt door en stelt dat de irrationaliteit van de mens een vrije markt ondermijnt.

Nogmaals verleidelijk, maar niet helemaal juist. Het gapende gat in zijn theorie over mensen is, dat hij niet snapt dat het voor álle mensen geldt. Oké, de ene mens is beslist verstandiger en intelligenter dan de ander, maar feilbaar en vatbaar voor verleidingen (graaien, machtsmisbruik) zijn we allemaal. Keynesianisme werkt alleen met een strak regime dat op de lange termijn plant. Het werkt dan overigens ook niet denk ik zelf, maar wel een stuk langer en beter. Dat is onverenigbaar met de democratie en haar grillen.
Maar dan komt er te veel macht bij de overheid terecht, die op haar beurt ongecontroleerd haar gang moet kunnen gaan om écht Keynesiaans te zijn. Dat is echter ook weer niet mogelijk omdat dan machtsmisbruik ontstaat.

Overigens denk ik dat het met die modellen waar we het over hadden niet zo is dat je daar een onderscheid hoeft te maken tussen de ideeën van bijv. Friedman of Rothbard. Het enige uiteindelijke geschil zat 'm in de vragen rondom geld, en Friedman was wat realistischer ipv dat hij enkel voor een klein clubje fanaten wilde preken. Hij koos er voor de macht te grijpen waar het kon, met succes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')