lijkt miusschien een nuance maar is toch echt wel een groot verschil, in de links stond (volgens mij) dat wiet een psychose kan triggeren, niets over de effecten tijdens het psychotisch zijn.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 22:45 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De psych zal waarschijnlijk andere woorden gebruikt hebben en gezegd hebben dat je de medicatie nu nódig hebt om je gezonder te voelen en beter om te kunnen gaan met de dingen die je kwellen..
En ja, dat wiet een psychose kan verergeren wist je al van de linkjes van officiele instanties die hier gepost zijn.
Top!quote:Op donderdag 19 augustus 2010 01:27 schreef oompaloompa het volgende:
bij deze een misschien interessante link over de correlatie tussen beide:
http://www.time.com/time/health/article/0,8599,2005559,00.html
mijn eerste gedachtequote:Op donderdag 19 augustus 2010 01:08 schreef TimeJumper het volgende:
Ik denk dat Klaas333 rijp is voor opname
http://www.drugsinfoteam.nl/folders/cannabis.htmlquote:Op donderdag 19 augustus 2010 01:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
lijkt miusschien een nuance maar is toch echt wel een groot verschil, in de links stond (volgens mij) dat wiet een psychose kan triggeren, niets over de effecten tijdens het psychotisch zijn.
(zou bv best kunnen dat het voor een psychose zorgt maar tijdens een psychose rustig maakt), dus best wel twee verschillende zaken)
Hmm vreemd dat zij dat wel claimen en ik tegelijkertijd geen enkel onderzoek kan vinden dat het bevestigt :/quote:Op donderdag 19 augustus 2010 08:50 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
http://www.drugsinfoteam.nl/folders/cannabis.html
'Hash en wiet kunnen bij mensen die daarvoor gevoelig zijn een psychose opwekken of deze verergeren. Ook kunnen hash en wiet een terugval in de psychose veroorzaken'
Nee, met andere woorden, je bent zo sterk als je zelf gelooft en er is leven na de medicijnen. Ik zou niet eens medisch advies durven geven, ik zal mijn woorden voortaan beter uitkiezen.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 19:22 schreef R0N1N het volgende:
Maw: Neem geen medicijnen en luister niet naar de psychiater, dan komt alles goed.
Toch wel:quote:Op donderdag 19 augustus 2010 08:57 schreef oompaloompa het volgende:
Hmm vreemd dat zij dat wel claimen en ik tegelijkertijd geen enkel onderzoek kan vinden dat het bevestigt :/
Misschien dat ik ze wel even mail waar die stelling vandaan komt
edit: Heb ze maar gemailed, want in dat time-artikel wat de meest recente samenvatting van onderzoek naar de link is staat niet van dat formaat. Ben benieuwd of ze reageren ^^
Er is dus wel een verhoogd risico voor een bepaalde groep.quote:Within Krebs's study population of 190 patients (121 of whom had used cannabis), researchers found a subgroup of 44 whose disease was powerfully affected by the drug. These patients either developed schizophrenia within a month of beginning to smoke pot or saw their existing psychosis severely exacerbated with each successive exposure to the drug.
The key difference between the cannabis-sensitive patients and the nonaffected group was a family history of disease: those in the former group had three times the number of close relatives with psychotic disorders, says Krebs. Further, the sensitive group started smoking pot at a younger age — before age 17, compared with 18 in patients without marijuana sensitivity — and Krebs thinks the early exposure may have critically altered the development of brain receptors affected by marijuana.
De belangrijkste reden voor de 'controverse', het werkt zowel voor als tegen:quote:However, discouraging marijuana use in patients who have schizophrenia or are at high risk of developing it is a complicated task, not least because the drug is extremely popular with this group. Their affinity for the drug may be related to a phenomenon recently described in a study published in the British Journal of Psychiatry: The research tracked the moods of 80 marijuana smokers, 42 of whom had psychotic disorders like schizophrenia. Participants were asked to record their moods at various points over the course of six days, determined by a watch that beeped periodically to signal the volunteers. All participants, not surprisingly, reported feeling happier when they were high, but the mood-lifting effect of marijuana was stronger among smokers with schizophrenia. Unlike people without the disease, schizophrenia patients also reported a reduction in negative feelings after smoking marijuana. "Everyone feels better," explains lead author Cecile Henquet, an assistant professor of psychology and psychiatry at Maastricht University in Holland. "But [schizophrenia] patients also have less anxiety and are less socially withdrawn."
quote:One chemical called delta-9 tetrahydocannabinol (THC) is known to cause hallucinations and in high doses can even make healthy people feel paranoid or suffer brief attacks of psychosis. But another component of marijuana called cannabidiol (CBD) has anti-psychotic effects.
quote:Op donderdag 19 augustus 2010 09:59 schreef loop het volgende:
Nee, met andere woorden, je bent zo sterk als je zelf gelooft en er is leven na de medicijnen. Ik zou niet eens medisch advies durven geven, ik zal mijn woorden voortaan beter uitkiezen.
Ik ook.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 08:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Hmm vreemd dat zij dat wel claimen en ik tegelijkertijd geen enkel onderzoek kan vinden dat het bevestigt :/
Misschien dat ik ze wel even mail waar die stelling vandaan komt
edit: Heb ze maar gemailed, want in dat time-artikel wat de meest recente samenvatting van onderzoek naar de link is staat niet van dat formaat. Ben benieuwd of ze reageren ^^
Uit eigen ervaring kan ik melden dat het roken van wiet psychotische effecten kan opwekken. Vroeger jaren lang dag in dag uit geblowd. Ging altijd goed, tot ik een jaar of 18 werd. Ineens leek ik er niet meer tegen te kunnen. Na een paar hijsen kreeg ik al een ongemakkelijk, paranoļde gevoel. Angstaanjagend zelfs. De combinatie met bepaalde psychedelische muziek versterkte het gevoel nog meer. Uiteindelijk besloten om maar te nokken met dat geblow en dat heeft me waarschijnlijk gered van een echte psychose.quote:
Gelukkig dat je je realiseerde dat je moest kappen.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 12:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring kan ik melden dat het roken van wiet psychotische effecten kan opwekken. Vroeger jaren lang dag in dag uit geblowd. Ging altijd goed, tot ik een jaar of 18 werd. Ineens leek ik er niet meer tegen te kunnen. Na een paar hijsen kreeg ik al een ongemakkelijk, paranoļde gevoel. Angstaanjagend zelfs. De combinatie met bepaalde psychedelische muziek versterkte het gevoel nog meer. Uiteindelijk besloten om maar te nokken met dat geblow en dat heeft me waarschijnlijk gered van een echte psychose.
Volgens mij kun je het voelen aankomen en dan is het echt het signaal dat je moet kappen.
Pff.. lang geleden, maar volgens mij was het heel makkelijk. Als je iedere keer zo raar voelt na het roken van die zooi, dan moet je er vanzelf niet meer aan denken om überhaupt nog 1 hijs te nemen.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 12:50 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Gelukkig dat je je realiseerde dat je moest kappen.
Was het moeilijk, dat stoppen ineens?
Das waar. Ik kreeg er behalve lachbuien enorme trek van. Maar heb het weinig gedaan, vind het niet lekker. De lucht vind ik smerig.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 12:52 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Pff.. lang geleden, maar volgens mij was het heel makkelijk. Als je iedere keer zo raar voelt na het roken van die zooi, dan moet je er vanzelf niet meer aan denken om überhaupt nog 1 hijs te nemen.
Dat had ik eerst ook. Veel vrienden van me blowen nog steeds dagelijks. Meesten zijn de 30 gepasseerd en blowen al vanaf dat ze een jaar of 13 a 14 waren. Aan die gasten merk je niets. Het kan dus ook gewoon goed gaan.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 12:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Das waar. Ik kreeg er behalve lachbuien enorme trek van. Maar heb het weinig gedaan, vind het niet lekker. De lucht vind ik smerig.
Wat ik me nou afvraag is of dat nou leuke, sociaal actieve mensen zijn met een interessant levenquote:Op donderdag 19 augustus 2010 12:56 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat had ik eerst ook. Veel vrienden van me blowen nog steeds dagelijks. Meesten zijn de 30 gepasseerd en blowen al vanaf dat ze een jaar of 13 a 14 waren. Aan die gasten merk je niets. Het kan dus ook gewoon goed gaan.
Geloof me, het zijn echt gezellige gasten. Goede baan allemaal. Meesten voetballen nog. Sommigen al getrouwd en een kind, anderen gewoon een leuke vriendin.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:09 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Wat ik me nou afvraag is of dat nou leuke, sociaal actieve mensen zijn met een interessant leven
(Al zullen ze dat zelf ongetwijfeld wel zo vinden)
Een échte psychose voel je niet aankomen, je realiseert het je pas als iemand je er op wijst dat je de realiteit kwijt bent geraakt (en vaak dan nog weiger je dat te geloven). Pas na een hoop therapie en oefeningen kun je jezelf erin trainen een beginnende psychose te herkennen. Ik kan dat nog steeds niet, omdat ik nogal veel "schommel", dat komt erop neer dat ik altijd op mn hoede zou moeten zijn, en daar wordt je dan weer paranoide van, waardoor het nog slechter met je gaat, waardoor je weer meer kans hebt op een psychose. (rotcirkel).quote:Op donderdag 19 augustus 2010 12:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring kan ik melden dat het roken van wiet psychotische effecten kan opwekken. Vroeger jaren lang dag in dag uit geblowd. Ging altijd goed, tot ik een jaar of 18 werd. Ineens leek ik er niet meer tegen te kunnen. Na een paar hijsen kreeg ik al een ongemakkelijk, paranoļde gevoel. Angstaanjagend zelfs. De combinatie met bepaalde psychedelische muziek versterkte het gevoel nog meer. Uiteindelijk besloten om maar te nokken met dat geblow en dat heeft me waarschijnlijk gered van een echte psychose.
Volgens mij kun je het voelen aankomen en dan is het echt het signaal dat je moet kappen.
Redelijk hoorquote:
Maar m'n vraag was of de psychose erger wordt, nou lijkt dat ook in je quote beantwoord te worden, heb je toevallig een linkje?quote:Op donderdag 19 augustus 2010 12:17 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Toch wel:
[..]
Er is dus wel een verhoogd risico voor een bepaalde groep.
Tijdens, vooraf waarschijnlijk alleen tegenquote:Maar je kan er ook net zo goed baad bij hebben (& die kans is groter)
[..]
De belangrijkste reden voor de 'controverse', het werkt zowel voor als tegen:
Geloof je het nu gemakkelijker omdat je wéét dat je er last van hebt? Die eerste keer lijkt het me namelijk heel erg moeilijk om anderen te geloven...quote:Op donderdag 19 augustus 2010 15:56 schreef HoneyPop het volgende:
[..]
Een échte psychose voel je niet aankomen, je realiseert het je pas als iemand je er op wijst dat je de realiteit kwijt bent geraakt (en vaak dan nog weiger je dat te geloven). Pas na een hoop therapie en oefeningen kun je jezelf erin trainen een beginnende psychose te herkennen. Ik kan dat nog steeds niet, omdat ik nogal veel "schommel", dat komt erop neer dat ik altijd op mn hoede zou moeten zijn, en daar wordt je dan weer paranoide van, waardoor het nog slechter met je gaat, waardoor je weer meer kans hebt op een psychose. (rotcirkel).
Ben je wanneer je wakker bent wel scherp, of zombieachtig?quote:Op donderdag 19 augustus 2010 15:58 schreef HoneyPop het volgende:
[..]
Redelijk hoor![]()
Mn medicatie is dusdanig verhoogd dat ik nauwelijks nog wat mee krijg n 14 uur per dag slaap.. lekker rustig dus. Om je eerdere vraag te beantwoorden: Ik slik nu zyprexa, rivotril en prozac. Voel me er nu best goed bij, ik hoop dat dat zo blijft als ik er eenmaal aan gewend ben
quote:Op donderdag 19 augustus 2010 17:53 schreef oompaloompa het volgende:
Maar m'n vraag was of de psychose erger wordt, nou lijkt dat ook in je quote beantwoord te worden, heb je toevallig een linkje?
ging om een kleine sub-groep dacht ik. Bij wie het (psychose & schizofrenie) in de familie zit & die al op jonge leeftijd (<17) zijn begonnen met blowen. [edit: yep, staat ook in de quote]quote:(or saw their existing psychosis severely exacerbated with each successive exposure to the drug.)
vraag me af over hoeveel mensen het gaat en wat "severely" is etc.
Yep.quote:Tijdens, vooraf waarschijnlijk alleen tegen(waarschijnlijk want correlatie).
De enige blowers die ik ken die als een verwaarloosd dood vogeltje in een verpauperd huis wonen zijn diegene de er mee opstaan & weer naar bed gaan & in de tussentijd nix doen (anders dan op internet hangen met een joint in d'r mondquote:Op donderdag 19 augustus 2010 13:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Geloof me, het zijn echt gezellige gasten. Goede baan allemaal. Meesten voetballen nog. Sommigen al getrouwd en een kind, anderen gewoon een leuke vriendin.
Blowers zijn echt niet altijd van die dooie figuren die een verpauperd huis hebben en zichzelf verwaarlozen, als dat is waar je op doelt.
Overigens zijn ze wel vrij burgerlijk en dat zul jij wel niet onder een interessant leven verstaan.
dohquote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:06 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Ja, die heb ik van jou gekregen, die quote kwam van dat time-artikel
[..]
ging om een kleine sub-groep dacht ik. Bij wie het (psychose & schizofrenie) in de familie zit & die al op jonge leeftijd (<17) zijn begonnen met blowen. [edit: yep, staat ook in de quote]
[..]
Yep.
Ja kan me er echt helemaal niets bij voorstellen...quote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:19 schreef HoneyPop het volgende:
@ Oompaloompa: De eerste keer geloof je het gewoon weg niet. Ik heb nog steeds moeite te geloven dat mn hersenen me een loer draaien, want voor mij is en blijft het gewoon levensecht. Maar ik sta wel steeds meer open voor de mogelijkheid dat ik psychotisch ben. En mocht iemand ernaar vragen, dan zeg ik ook dat ik psychotisch ben, niet dat ik "paranormale gaven" heb ofzo
Bah dat lijkt me heel erg vervelend. Ik slik zelf zo nu en dan ritalin en ik heb een soort rebound effecten die me extreem moe maken, vooral als je dan dingen wil doen en het niet lukt vind ik dat frustrerend.quote:En echt wakker wordt ik niet, wel in de zin dat ik niet slaap maar niet in de zin van hoe ik mijn dag doorbreng en hoe ik nadenk. Ik kom pas om 4 uur 's middags mn bed uit, na een half uur heb ik genoeg energie om even buiten een sigaretje te roken. Daarna ga ik weer in bed liggen. Rond 8 uur heb ik even een piek zodat ik eventueel iets kan gaan doen en rond middernacht lig ik weer in coma
2 realiteiten, kan niet gemakkelijk zijnquote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:19 schreef HoneyPop het volgende:
@ Oompaloompa: De eerste keer geloof je het gewoon weg niet. Ik heb nog steeds moeite te geloven dat mn hersenen me een loer draaien, want voor mij is en blijft het gewoon levensecht. Maar ik sta wel steeds meer open voor de mogelijkheid dat ik psychotisch ben. En mocht iemand ernaar vragen, dan zeg ik ook dat ik psychotisch ben, niet dat ik "paranormale gaven" heb ofzo
100% herkenning. hierdoor had/heb ik ook moeite om het te accepteren. wel herinner ik me het moment toen bleek dat alles wat k geloofde/meemaakte mogelijk een andere oorzaak had.. (psychotisch dus) (en ik het dus ook besefte) het was even alsof alles in een filmstrip voorbij raasde en ik jaren voor de gek ben gehouden door "iets" of "iemand". vrij deprimerend, vooral als je nooit echt helemaal klachtvrij bent daarna, dat je niet meer kan geloven dat het goed kan gaan ooit. en dat te accepteren blijft nog altijd moeilijk.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:19 schreef HoneyPop het volgende:
Nee, mij ook nietquote:Op donderdag 19 augustus 2010 20:06 schreef ScarFace- het volgende:
Lijkt me dan ook niet echt de bedoeling om ritalin zo nu en dan te slikken.
Zeker niet als je niet weet wat echt/waar is.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 20:13 schreef Loppe het volgende:
2 realiteiten, kan niet gemakkelijk zijn
quote:Op donderdag 19 augustus 2010 20:06 schreef ScarFace- het volgende:
Lijkt me dan ook niet echt de bedoeling om ritalin zo nu en dan te slikken.
hoezo niet?quote:
Voor jullie klinkt dit allemaal zeer vervelend. Ik zou dit alles aanzien als een nieuwe, te ontginnen wereld. Natuurlijk is het veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, ik heb nog nooit in mijn leven een hallucinatie gehad.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 23:01 schreef R0N1N het volgende:
[..]
...
Tot je bij je zelf denkt:
'Ach gut, die kwiebus moet weer zo nodig voor het beeld gaan zitten'.
De 'dingen' die TS ziet kun je toch nauwelijks "een nieuwe, te ontginnen wereld" noemen, imo.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 10:44 schreef Loppe het volgende:
Voor jullie klinkt dit allemaal zeer vervelend. Ik zou dit alles aanzien als een nieuwe, te ontginnen wereld. Natuurlijk is het veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, ik heb nog nooit in mijn leven een hallucinatie gehad.
Lol, neen geen horrorfan hier. Ik hoop alleen dat er ook een goede, bruikbare kant aan jullie geestestoestand zit.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 11:25 schreef R0N1N het volgende:
[..]
De 'dingen' die TS ziet kun je toch nauwelijks "een nieuwe, te ontginnen wereld" noemen, imo.
Tenzij je een Horror fan bent.
Maar je moet het wel als onderdeel van je leven accepteren, in deze wereld. Dat gaat zeer zeker niet eenvoudig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |