Lijkt me gezien de locatie, dicht bij het centrum maar toch rustig, en voorzieningen geen hele gekke prijs maar ik ken de situatie in Rotterdam niet zo goed.quote:Op maandag 9 augustus 2010 16:42 schreef Terrorizer het volgende:
Een vriendin van me wilt heel graag een huis kopen ASAP, en heeft haar hoop hierop gevestigd:
http://www.funda.nl/koop/rotterdam/appartement-56808070-willem-schurmannstraat-15-b/omschrijving/
Wat vinden jullie ervan? Brand maar los.
klinkt goed! ik ga er meteen op biedenquote:Op maandag 9 augustus 2010 16:42 schreef Terrorizer het volgende:
Een vriendin van me wilt heel graag een huis kopen ASAP, en heeft haar hoop hierop gevestigd:
http://www.funda.nl/koop/rotterdam/appartement-56808070-willem-schurmannstraat-15-b/omschrijving/
Wat vinden jullie ervan? Brand maar los.
OK danquote:Op maandag 9 augustus 2010 18:08 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
klinkt goed! ik ga er meteen op bieden
Maar goed, hier komt het.quote:inhoudelijk: te weinig gegevens. krijg eerst een beeld van de staat van het gebouw, financiele situatie vve etc.
ow een coorporaties hebben tijd en geld teveel. ik zou niet al te veel reactie verwachten op een bod van een ton.quote:Op maandag 9 augustus 2010 19:51 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
OK dan.
[..]
Maar goed, hier komt het.
Het betreft hier een ex-corporatie woning welke opgeknapt is voor verkoop aan 'starters'. Van het hele blok zijn er nog maar 2 huurders over. De rest is verkocht, of nog te koop.
Het appartement heeft zoals eerder opgemekrt geen lift, gelegen op de 2e verdieping met verder:
• - Ongeisoleerd enkel glas, dit omdat volgens de makelaar mensen houden van het authentieke glas en lood look, dus hebben ze het bewust zo gelaten. (yeah right)
• - Houten kraakvloer.
• - Geen keuken(!)
wat heeft het wel:
• - nieuw wc, met zwevend pot (wauw!)
• - nieuw badkamer, zonder badkuip met douche. Douche begint direct bij de deur, oftewel heel het ding is gewoon 1 douchekabine.
Vraagprijs voor al het moois 139.000
Bod gedaan voor 125.000, waaruit een aanbieding terugkwam van 137.000.
Ze vraagt ons nu wat ze moet bieden. Waarna ik haar adviseerde om weer een tegenbod te doen van 100.000.
Ach ja, maakt het uit.quote:Op maandag 9 augustus 2010 19:54 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
ow een coorporaties hebben tijd en geld teveel. ik zou niet al te veel reactie verwachten op een bod van een ton.
vergelijk het met woningen in de omgeving. krijg een gevoel bij de markt.quote:Op maandag 9 augustus 2010 19:57 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Ach ja, maakt het uit.
Met die 137.000 van hun is het wederzijds.
Inderdaad, hier heeft de corporatie ook veel te koop staan maar reken maar niet dat ze snel de prijs verlagen. Dan doen ze nog eerder wat in natura zoals een vloertje laten leggen oid. Op een bod van een ton zal je geen serieuze reactie krijgen, zeker in dit segment waar toch nog wel vraag naar is...quote:Op maandag 9 augustus 2010 19:59 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
vergelijk het met woningen in de omgeving. krijg een gevoel bij de markt.
vloertje erin en klaar ben je. waarschijnlijk is het pand ook wel redelijk onderhouden. wooncoorporaties zijn niet zo heel erg te verleiden in prijs te verlagen - van wat ik heb gehoord. staat tegenover dat de basis van wat je koopt meestal wel ok is.
de koopsubsidie is op. dit segment gaat inmiddels ook omlaag wat vraag betreft.quote:Op maandag 9 augustus 2010 20:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad, hier heeft de corporatie ook veel te koop staan maar reken maar niet dat ze snel de prijs verlagen. Dan doen ze nog eerder wat in natura zoals een vloertje laten leggen oid. Op een bod van een ton zal je geen serieuze reactie krijgen, zeker in dit segment waar toch nog wel vraag naar is...
Oh allicht maar ook zonder koopsubsidie kan je dit op 1 net iets bovenmodaal inkomen prima kopen. Dat blijft dus een heel aantrekkelijk segment.quote:Op maandag 9 augustus 2010 20:53 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
de koopsubsidie is op. dit segment gaat inmiddels ook omlaag wat vraag betreft.
Serieus?!?quote:Op maandag 9 augustus 2010 20:55 schreef Emu het volgende:
Met de gegevens die ik heb, het lijkt mij iets te duur, een realistische prijs is 115.000 tot 125.000. Die vriendin van je lijkt me dan ook een realistisch bod te hebben gedaan. Blijkbaar wil men niet hard zakken dus.... geen tijd meer aan verspillen en verder rond kijken. Ik heb zelf 3 jaar rondgekeken, en uiteindelijk een kei goede deal kunnen doen. Ik heb in totaal ik schat 40 appartementen gaan kijken, en op slechts 5 een bod gedaan. Het is 4 keer niets geworden, en 1 keer wel iets
Ik heb het bedrag niet dagelijks in mijn portemonnee zitten. Ga jij maar eens uitrekenen hoelang jij moet sparen voor dat bedrag. Ik schat toch wel iets meer dan 6 maanden. Dus wie heeft het punt nu niet begrepen?quote:Op maandag 9 augustus 2010 22:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je begrijpt het punt wederom niet, jammer
Waar is hier?quote:Op maandag 9 augustus 2010 23:56 schreef eleusis het volgende:
Deze week gaan we wat huurappartementen bekijken. Zelfs met bakken spaargeld is er nog niks leuks te financieren hier. Eentje was wel kwalitatief aardig (doch 1 ton overgewaardeerd imho) maar mijnheer verkoper wacht liever op een beter bod. Tja, als ze niet willen zakken blijf ik wel even weg. Ik wens ze veel succes met het nieuwe kabinet dat 18mia uit de economie gaat trekken, en over een half jaar zie ik wel weer of er iemand zin heeft.
Kak-deel van de Randstad, plaats noem ik liever niet hier want klein & googlebaar. Plaats is weinig flexibel helaas ivm 2 banen + weigering elke dag auto te gaan rijden.quote:Op maandag 9 augustus 2010 23:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waar is hier?
Vrije sector overigens?
Die 10K betaal je uiteindelijk 3x! Dus het is wel zeker boeiend.quote:Op maandag 9 augustus 2010 21:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
10.000 euro meer betalen op een hypotheek van 125.000 voor 30 jaar
Lekker boeiend
Kun je dat even bewijzen middels een rekensommetje?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 00:21 schreef LXIV het volgende:
Die 10K betaal je uiteindelijk 3x! Dus het is wel zeker boeiend.
aflossingsvrij is het een simpel rekensommetje; gemiddeld 5% rente, samengestelde interest over 30 jaar. eindbedrag 43.215.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 01:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wat jij wil, ook lekker onderbouwt
Pff, zo lastig is dat niet.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 01:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je dat even bewijzen middels een rekensommetje?
Best makkelijk lijkt me dat om in zo'n simpele wereld als de jouwe te wonenquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 06:36 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
aflossingsvrij is het een simpel rekensommetje; gemiddeld 5% rente, samengestelde interest over 30 jaar. eindbedrag 43.215.
edit: uitgaande van hra en een niet al te hoog inkomen mag je dat nog corrigeren met zo'n 40%. 33.215 * .6 = 19929 + originele 10k = 29929.
40 keer kijken, dat is dus 80 uren, dan nog meestal in het weekend of na werktijd.quote:Op maandag 9 augustus 2010 22:19 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zoek een (bij) baan dat was een stuk betere investering geweest
Dient ook nog te worden gecorrigeerd met inflatie natuurlijk. Dus als je 5% betaald en de inflatie is elk jaar 2% dan betaal je eigenlijk 3% rente, de HRA komt daar dan nog eens bovenop.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 06:36 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
aflossingsvrij is het een simpel rekensommetje; gemiddeld 5% rente, samengestelde interest over 30 jaar. eindbedrag 43.215.
edit: uitgaande van hra en een niet al te hoog inkomen mag je dat nog corrigeren met zo'n 40%. 33.215 * .6 = 19929 + originele 10k = 29929.
Dat ben ik zeker, maar als jij mij kan vertellen hoe ik 15 tot 20k op 80 uren kan verdienen op een eerlijke manier, dan ben ik natuurlijk nog gelukkigerquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 08:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoop dat je gelukkig bent met je goede werk en je goede deal
Zo te zien wel
Uhm, nee. De rente gaat gewoon over het absolute bedrag. Dus de bedragen dienen niet voor inflatie gecorrigeerd te worden.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 08:30 schreef Emu het volgende:
[..]
Dient ook nog te worden gecorrigeerd met inflatie natuurlijk. Dus als je 5% betaald en de inflatie is elk jaar 2% dan betaal je eigenlijk 3% rente, de HRA komt daar dan nog eens bovenop.
ik snap niet dat je nog woorden vuil maakt aan DAM. Het enige wat ik hem in deze reeks heb zien doen, is ongefundeerd blaten. Maar wel altijd een onderbouwing van anderen eisen. Wanneer deze komt (& vaak ook klopt) negeert, of schoffeert hij.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 08:37 schreef Emu het volgende:
[..]
Dat ben ik zeker, maar als jij mij kan vertellen hoe ik 15 tot 20k op 80 uren kan verdienen op een eerlijke manier, dan ben ik natuurlijk nog gelukkiger
Iets leuks en goeds kopen lukt niet (budget 4-5 ton), en ik vertik het om een compromis te sluiten op een rijtjeskrot... De huur is idd veel hoger dan netto hypotheeklast, maar dat maakt me niet zo veel uit.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 00:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Maar kopen lukt niet? En de huur is dus wsl hoger als wanneer je zou kopen?
Het wordt pas echt balen als je er achterkomt dat VVD huren duurder maakt en kopen nietquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 09:12 schreef eleusis het volgende:
[..]
Iets leuks en goeds kopen lukt niet (budget 4-5 ton), en ik vertik het om een compromis te sluiten op een rijtjeskrot... De huur is idd veel hoger dan netto hypotheeklast, maar dat maakt me niet zo veel uit.
kom op zeg voor 4 a 5 ton staat er meer dan genoeg te fatsoenlijke huizen te koop. Nee die staan dan niet in centrum van een grote stad en hebben geen 2000M^2 grond.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 09:12 schreef eleusis het volgende:
[..]
Iets leuks en goeds kopen lukt niet (budget 4-5 ton), en ik vertik het om een compromis te sluiten op een rijtjeskrot... De huur is idd veel hoger dan netto hypotheeklast, maar dat maakt me niet zo veel uit.
Wat jij leuk vindt, hoeft hij niet leuk te vinden.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 09:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
kom op zeg voor 4 a 5 ton staat er meer dan genoeg te fatsoenlijke huizen te koop. Nee die staan dan niet in centrum van een grote stad en hebben geen 2000M^2 grond.
De verwende starters
Dat zeg ik ook nergens, ik zeg alleen dat veel starters veel noten op hun zang hebben en vaak dan ook nog eens voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Zo werkt de grote boze buitenwereld nu eenmaal niet. In de utopische fok woning starters wereld zouden we nu al 50% van de huisprijs af hebben.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 09:48 schreef antfukker het volgende:
Wat jij leuk vindt, hoeft hij niet leuk te vinden.
quote:Crisis treft bouw nog harder
AMSTERDAM (Dow Jones)--Volgens werkgeversorganisatie Bouwend Nederland ziet het er nog somberder uit voor de bouw dan tot nu toe werd aangenomen en lijken alle doemscenario's zich tegelijkertijd te voltrekken, schrijft Het Financieele Dagblad dinsdag. Het massale banenverlies dreigt volgens de krant ongekend op te lopen als een nieuw kabinet geen extra stimuleringsmaatregelen neemt.
Het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) gaat ervan uit dat in de bouw dit jaar ruim 40.000 arbeidsplaatsen verdwijnen, zo schrijft de krant. Deze EIB-prognose werd pal voor de bouwvak in juli bekendgemaakt. Eerder dacht het instituut nog dat er in 2010 ruim 30.000 banen in de bouw op het spel stonden. Het voorspelde toen nog een productieverlies van 8%, waar het nu rekent op meer dan 10%.
Er zijn verschillende oorzaken, meldt het FD. Een aantal grote gemeenten, waaronder Amsterdam heeft de afgelopen weken aangekondigd nog niet opgestarte bouwprojecten op te schorten, omdat de grondinkomsten dramatisch teruglopen. Ook woningcorporaties hebben te kampen met teruglopende inkomsten en schroeven hun nieuwbouwplannen omlaag of zetten ze zelfs stil.
Je moet je woonlasten wel aanpassen op je inkomsten.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 09:52 schreef LXIV het volgende:
Voor 4 tot 5 ton vind ik dat je best wel iets mag verwachten. Dat heeft niks met verwend zijn te maken. Nota bene dat je met een inkomen van zeg 15 euro netto per uur (ruim boven modaal) maar liefst 833 weken ofwel 16 jaar moet werken om dit terug betalen (Dus enkel het leenbedrag zelf, de hele rente nog buiten beschouwing gelaten!)
Dat is meer dan 1/3 van alles wat je tijdens je hele leven aan arbeid produceert!
Dit komt dan overeen met levenslang 1/3 van je inkomen aan aflossing besteden. En voor de rente heb je dan ook nog 1/3 nodig. Kortom: je werkt dan grotendeels voor je woonlasten.
Daar mag je dan toch ook wel iets voor verwachten, niet?
Dat kan. Als kopen echt aantrekkelijker wordt, is mijn maximale inefficientie 6 maanden huur, dat is dus begrensd op een volledig afzienbaar bedrag.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 09:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Het wordt pas echt balen als je er achterkomt dat VVD huren duurder maakt en kopen niet
Nee niet zo erge kak, maar gewoon, niet neergestoken worden en een hoek/2 onder 1 kap met een normale tuin.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 09:57 schreef Pek het volgende:
Hij had het over "kak in de randstad", dat zou dus Aerdenhout of Wassenaar kunnen zijn, en daar vind je inderdaad niet meer dan een rijtjeshuis voor dat geld.
de hypotheker in soest vertelde mijn vriendin en mij dat met een gezamelijk inkomen van 4300 euro bruto we 308 konden lenen, we gaan lekker kijken voor een huis van max 230 en eigenlijk lijkt me dat nog hoogquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet je woonlasten wel aanpassen op je inkomsten.![]()
Met dat salaris wat je hier schetst zal je nooit die 4 a 5 ton hypotheek los kunnen krijgen, of we moeten negatieve rentes gaan krijgen. Met dat salaris wat je hier neerzet, even uitgaand van 40 euro bruto per uur, 6400 bruto per maand, 76.800 euro bruto per jaar *4 = 307.000 hypotheek.
Ook kan die persoon bijvoorbeeld denken aan een wooncarriere op te starten, dus eerst eens wat geodkopers aanschaffen wat met zulke salarissen redelijk afgelost kan worden en dan eens een volgende stap maken waarbij het afgeloste gedeelte weer in een nieuw huis gestopt wordt.
Leuke hypotheker dan ik was echt in de veronderstellign dat men op dit moment nog maar ongeveer maximaal 4* het bruto jaarsalaris als max laat gelden, die van jullie werkt met 6*.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 12:10 schreef farscapevr8 het volgende:
de hypotheker in soest vertelde mijn vriendin en mij dat met een gezamelijk inkomen van 4300 euro bruto we 308 konden lenen, we gaan lekker kijken voor een huis van max 230 en eigenlijk lijkt me dat nog hoog
Neuh, het toewijzingsbeleid is nog gewoon flexibel. Ik heb meestal factor 5 te horen gekregen de laatste maanden. Misschien dat hij kenmerken heeft die hem nog 'veiliger' maken.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 12:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuke hypotheker dan ik was echt in de veronderstellign dat men op dit moment nog maar ongeveer maximaal 4* het bruto jaarsalaris als max laat gelden, die van jullie werkt met 6*.
Let er wel op dat je bij elke huis ongever 10% erbij mag tellen vanwege overdrachtsbelasting en ander bijkomende kosten.
beide vast contract in de zorg met onregelmatigheidstoeslag welke door weekenden en avonden goed is.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 12:31 schreef eleusis het volgende:
[..]
Neuh, het toewijzingsbeleid is nog gewoon flexibel. Ik heb meestal factor 5 te horen gekregen de laatste maanden. Misschien dat TS kenmerken heeft die hem nog 'veiliger' maken.
Het is wel van dezelfde ordegrootte. Probleem is dat mensen vergeten hoeveel geld 5 ton wel niet is en hoeveel arbeidsuren hier tegenover staan. Want je moet natuurlijk ook nog leven van dat geld.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet je woonlasten wel aanpassen op je inkomsten.![]()
Met dat salaris wat je hier schetst zal je nooit die 4 a 5 ton hypotheek los kunnen krijgen, of we moeten negatieve rentes gaan krijgen. Met dat salaris wat je hier neerzet, even uitgaand van 40 euro bruto per uur, 6400 bruto per maand, 76.800 euro bruto per jaar *4 = 307.000 hypotheek.
Ook kan die persoon bijvoorbeeld denken aan een wooncarriere op te starten, dus eerst eens wat geodkopers aanschaffen wat met zulke salarissen redelijk afgelost kan worden en dan eens een volgende stap maken waarbij het afgeloste gedeelte weer in een nieuw huis gestopt wordt.
OK, ik leen 10.000 tegen 5%quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 06:36 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
[..]
Albert Einstein: "Compound interest is the greatest mathematical discovery of all time, not E=mc2."quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
OK, ik leen 10.000 tegen 5%
Dat is 500,- rente per jaar.
Maal 30 jaar maakt 15.000 aan rente. Daarvan krijg je via de HRA zeg een derde terug, maakt totaal 10.000 betaalde rente in 30 jaar.
De 10.000 waarvoor ik tegen 5% geleend heb reken ik niet mee, want die heb ik namelijk nog steeds in mijn bezit. (Die zou ik zelfs al die tijd op een spaarrekening kunnen zetten)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |