abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84947474
nee, dat is dus niks onrechtmatigs aan. De eerder genoemde wetsartikelen stellen alleen waneer het mag, niet waneer het niet mag.

Ik dat geval is de enige richtlijn dus de apv
pi_84947760
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 18:14 schreef Yreal het volgende:
nee, dat is dus niks onrechtmatigs aan. De eerder genoemde wetsartikelen stellen alleen waneer het mag, niet waneer het niet mag.
Ik mag toch aannemen dat als er expliciet staat beschreven wanneer het wel mag, daaruit volgt dat het in andere situaties niet mag? Anders heeft het weinig zin om die gevallen op te nemen in de wet.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 18:44:27 #228
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_84948424
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 18:14 schreef Yreal het volgende:

Ik dat geval is de enige richtlijn dus de apv
En die was er dus niet... Want met een apv mag het gewoon en had dit topic niet zo lang gelopen... Doe nou niet zo simpel :')
Intelligent, but fucked up.
pi_84950676
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 15:42 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Omdat jij geen enkele poging doet zelf het tegendeel te bewijzen.

Hoe dan ook, nu ik de correcte juridische terminologie ken, het resultaat:

De wetsartikelen die bepalen wanneer en met welk doel gefouilleerd mag worden:

1. Vreemdelingenwet artikel 19 lid 4 - slechts ter vaststelling van de identiteit
2. Wet wapens en munitie artikel artikel 52 lid 3 - beperkt tot luchthavens
3. Douanewet artikel 17 - douane

4. Wetboek van Strafvordering artikel 52 lid 2 - alleen bij verdachten, ter inbeslagneming
5. Wetboek va Strafvordering artikel 61c - alleen bij verdachten, ter vaststelling identiteit
6. Wet wapens en munitie - artikel 52 lid 2 - alleen bij verdachten

7. Opiumwet artikel 9 lid 2 - alleen bij verdachten

8. Politiewet artikel 8 lid 3 - indien uit feiten of omstandigheden blijkt dat een onmiddellijk gevaar dreigt voor hun leven of veiligheid (fc: neem aan de persoon die gefouillerd gaat worden), die van de ambtenaar zelf of van derden en dit onderzoek noodzakelijk is ter afwending van dit gevaar.
En Wetboek va Strafvordering artikel 56. Het lijkt me dat dit hier van toepassing is, namelijk bij het bestaan van een ernstige verdenking. Hierbij is in principe altijd toestemming van de officier van justitie vereist. Alleen het vierde lid biedt de mogelijkheid om ook zonder toestemming van de officier van justitie te fouilleren: "De overige opsporingsambtenaren zijn bevoegd den aangehoudene tegen wien ernstige bezwaren bestaan, aan zijne kleeding te onderzoeken."

Maar er staat dus wel "ernstige bezwaren". Als er 2 overvallers geweest zijn, lijkt het me sterk dat een ernstige verdenking kunt hebben tegen een complete tram (waar hebben we het over? een man of 60?).

Aangezien er dus geen artikel is dat de agent toestemming geeft om een complete tram te fouilleren, hoef jij er ook niet aan mee te werken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_84951037
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 18:22 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Ik mag toch aannemen dat als er expliciet staat beschreven wanneer het wel mag, daaruit volgt dat het in andere situaties niet mag? Anders heeft het weinig zin om die gevallen op te nemen in de wet.
Alles mag, zolang niemand bezwaar heeft ;) Maar zodra jij aangeeft dat je niet gefoullieerd wenst te worden, is er geen enkele reden om jou mee te nemen of een proces verbaal uit te schrijven. De agent heeft immers geen recht om je te fouilleren en jij bent dus ook niet verplicht mee te werken. Sterker nog, je zou zo maar eens aangifte tegen de agent kunnen doen vanwege aanranding of intimidatie, als de agent je zonder mandaat tegen je wil in fouilleerd.
  maandag 9 augustus 2010 @ 21:23:34 #231
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85067685
Maar nu slaat het topic opeens dood?

Het is onrechtmatig, maar ach wat zal het? :')

Kutvolkje zijn Nederlanders ook.
pi_85069277
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 21:23 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Nou ja, in ieder geval heb ik nu opgezocht wanneer ik gefoullieerd mag worden. Mocht ik ooit in een tram zitten waar de gestapo politie ineens een inval houdt, weet ik in ieder geval wat ik wel/niet hoef toe te laten.
  maandag 9 augustus 2010 @ 21:53:38 #233
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85069541
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 21:49 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nou ja, in ieder geval heb ik nu opgezocht wanneer ik gefoullieerd mag worden. Mocht ik ooit in een tram zitten waar de gestapo politie ineens een inval houdt, weet ik in ieder geval wat ik wel/niet hoef toe te laten.
Word je alsnog afgevoerd, dat wel :P
  maandag 9 augustus 2010 @ 22:06:47 #234
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85070364
Just my luck. Zit jaren en jaren in die tram en nou gebeurt er eens wat interessants... woon ik niet meer in regio Den Haag. :'(
pi_85071620
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 21:53 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Word je alsnog afgevoerd, dat wel :P
Sowhat... Eens zien wie er een groter probleem heeft, ik die een uurtje te laat thuis komt of die agent die mij zonder een wettelijke basis aanhoudt.
pi_85074250
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 19:49 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Alles mag, zolang niemand bezwaar heeft ;) Maar zodra jij aangeeft dat je niet gefoullieerd wenst te worden, is er geen enkele reden om jou mee te nemen of een proces verbaal uit te schrijven. De agent heeft immers geen recht om je te fouilleren en jij bent dus ook niet verplicht mee te werken. Sterker nog, je zou zo maar eens aangifte tegen de agent kunnen doen vanwege aanranding of intimidatie, als de agent je zonder mandaat tegen je wil in fouilleerd.
Oké, maar hoe zit dat dan op het moment dat je niet aangeeft het niet te willen omdat je denkt dat hij daar kennelijk toe bevoegd is, maar het achteraf toch niet zo blijkt te zijn? Mag je dan ook nog klagen?
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:30:48 #237
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85112910
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 23:12 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Oké, maar hoe zit dat dan op het moment dat je niet aangeeft het niet te willen omdat je denkt dat hij daar kennelijk toe bevoegd is, maar het achteraf toch niet zo blijkt te zijn? Mag je dan ook nog klagen?
Denk het wel, maar wellicht ook niet. Weet ik niet precies.

Zorg dat je je rechten kent :P
pi_85114320
Ja, daarom open ik dus ook zo'n topic. :P

Maar het blijkt dus nog allemaal niet zo eenvoudig te zijn, ik kan zo snel ook geen site vinden waar je rechten in dit soort situaties duidelijk uitgelegd worden.
pi_85114753
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:55 schreef StormWarning het volgende:

Maar het blijkt dus nog allemaal niet zo eenvoudig te zijn, ik kan zo snel ook geen site vinden waar je rechten in dit soort situaties duidelijk uitgelegd worden.
En meestal heb je in de tram ook geen bundel met de hele Nederlandse wetgeving bij de hand, laat staan dat je ook nog tijd hebt om het allemaal op te zoeken op het moment dat er een agent voor je staat.
Maar het minste wat je kunt doen is vragen op basis waarvan een agent iets denk te doen. Hij zal namelijk moeten kunnen aangeven op welke grond hij iets denkt te kunnen doen. Al zal hij er in praktijk niet het nummer van een wetsartikel bij hoeven noemen ('t een agent, geen jurist) geeft het je wel een aanknopingspunt om te achterhalen of het rechtmatig is.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 06:00:41 #240
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85127244
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:55 schreef StormWarning het volgende:

Word je niet verdacht en kun je je identificeren: geen fouillering.

Lijkt me een meer dan redelijke vuistregel.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 08:14:11 #241
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_85127747
quote:

Wat moet er nog verder over gezegd worden in jouw ogen dan?
pi_85151165
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 08:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Stel dat er op straat een willekeurig iemand je uitgebreid gaat zitten betasten, denk jij zeker ook: "ach ja, laat maar. Ik ga geen half uur op het politiebureau zitten om aangifte te doen."

We hebben hier een zekere wetgeving en daar moet iedereen zich aan houden. En politie-agenten al helemaal.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 19:30:19 #243
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85152465
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 08:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat het een schande is?

Maar men gaat liever de domme bek te kwijlen hangen over moslims. Den vijand. Maar ondertussen blind voor echte bedreigingen voor de vrijheid.

Heerlijk forumpje is het hier O+
pi_85156840
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 19:30 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Dat het een schande is?

Maar men gaat liever de domme bek te kwijlen hangen over moslims. Den vijand. Maar ondertussen blind voor echte bedreigingen voor de vrijheid.

Heerlijk forumpje is het hier O+
QFT.
Is ook ergens zo'n mooi filmpje over op internet. Over privacy enzo.
Maar dat zal wel te moeilijk zijn voor de meeste hier
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
pi_85211866
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 21:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hier meer foto's
Wat zijn dat voor zwarte Mercedessen op de onderste foto? Weet iemand waar die voor worden gebruikt?
pi_85211920
quote:

Waarom ga je dan niet gewoon weg als het volk je hier niet bevalt?
  donderdag 12 augustus 2010 @ 23:57:56 #247
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85212023
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 23:55 schreef Nuchterheid het volgende:

[..]

Waarom ga je dan niet gewoon weg als het volk je hier niet bevalt?
Wellicht doe ik dat nog wel eens.

Maar het is ook mijn land. Vind het jammer om te zien hoe het naar de klote gaat door mensen die niet verder willen kijken dan hun neus lang is.

Ga nu maar braaf je slappe broodje kaas eten.
pi_85212462
Van mij mag fouilleren gewoon gedaan worden wanneer agenten dat willen...

Heb je wel eens gezien wat ze binnenhalen op een dagje preventief fouilleren :P
pi_85212733
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 23:33 schreef BigPimp het volgende:

[..]

DDR bestond 15 jaar anders wel, knul.
15 jaar terug was de DDR al 5 jaar geleden opgeheven.
pi_85212783
Correct

Ze bestond officieel van 7 oktober 1949 tot 3 oktober 1990
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')