quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 02:00 schreef Satsuma het volgende:Francis, goed dat je bezig bent met orienteren. Het is mss niet veel wat je gedaan hebt, maar iedere stap is er een. Ga daarmee door. En wat Ferrobarr zei, lekker boeiend als je de verkeerde (studie)keuze maakt, stoppen kan altijd.
En idd wat hij zegt over veeleisendheid. Je kan niet alles tegelijk. Ik zou ook wel ander huis, nieuwe auto, studie, mooie kleren, nieuwe tv, etc willen. Alles in mn huis is 2e hands gekregen, ik woon niet op de beste locatie, mijn auto is oud, mijn kleren zitten vol gaten, etc. Maar ik kies voor wat ik t belangrijkst vind en dat vraagt wat. Dus snijd ik in uitgaven: boodschappenbudget omlaag naar zo min mogelijk, vrijwel geen kleding (al drie jaar niet), geen nieuwe tv, geen vakantie, geen andere auto, niet uit eten of de bios, als ik uitga geef ik nog geen tientje uit aan drank, etc. Het leven is hard.
En ik voel me niet zielig, want ik weet waar ik het voor doe en ik kies hiervoor.
Hier reageer ik ff op, omdat je hier een heel sterk punt hebt. Wat een heel groot probleem vormt bij mij. Het willen..ik wil veels te veel dingen, en soms in te kort tijd. En soms weet ik me niet te meten.
En dat gemengd met de impusiviteit, ik kan een leuke broek zien..en dan blijft die broek echt hangen in mijn hoofd, en krijg het er niet uit..tot ik hem heb en kan dragen. En dat is zeer nadelig.
En het andere is dat ik zeg maar tig ideen in mijn hoofd heb, hoe ik dingen ga aanpakken omdat ik het en zeker wil spelen(omdat ik anders kan stressen) en ik wil zoveel mogelijk tegelijk. En zo kan ik plannen maken voor te ver vooruit.
Ik wil een studie volgen, en een autotje enz., maar ik kan niet alles doen. Nog minder nu ik nog een studieschuld van het mbo heb, en die van het hbo erbij gaat komen.
En ik plan altijd veel te ver naar voren, net zoals nu met de studie..nu heb ik mijn hoofd het idee gehaald om na mijn hbo een universitaire master te doen, en begin al info te zoeken enz. Terwijl dat niet handig is en nog minder als je nog in een depressie zit. En ik ben nog niet aans het hbo begonnen, en weet niet zo zeker of ik er nu wel aan ga beginnen, mischien wacht ik tot februari en ga ondertussen een baantje voor op zijn minst een paar uur zoeken.Omdat ik mischien toch volgend jaar vertrek, en dan heb ik tenminste al wat geld voor het laatste studiejaar wat ik uit eigen zak zou moeten betalen, maar aan de andere kant wil ik toch de studie BI proberen, want dan weet ik tenminste of het wat is of niet, en als ik niet vertrek heb ik al een half jaartje achter de rug.
Maar goed, momenteel ben ik ff naar de financiele aspecten aan het kijken, en mijn moeder lijkt het beter er niet over praten samen omdat we constant botsen, en totaal langs elkaar heen communiceren.
Verder is die instelling de juiste satsuma, en soms zakt de moed je in de schoenen maar als je daarna het resultaat ziet, merk je pas hoe het de moeite waar was.
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 12:59 schreef Cheng het volgende:Hallo,
Zijn er hier ook mensen die een jaartje hebben gewerkt of even tussenuit zijn gegaan
voordat ze verder op het mbo of hbo gingen studeren?
Ik ga zelf CMV studeren omdat ik dat best leuk vind. Nadeel is natuurlijk het grote
sociale kant van de opleiding waar ik ongetwijfeld veel moeite mee zal gaan krijgen.
Als ik het 1 en ander lees in diverse boeken en op diverse forums zijn sociale opleidingen geen
optie voor iemand met autisme. Argh ik weet zelf ook even niet meer of ik
wel met deze opleiding door moet gaan.Het zal veel geld en tijd kosten als ik weer stop.
Maar tja wat kan ik dan het beste gaan doen?
hier reaggeer ik op, en hou niet al te veel rekening met ass, want dit heeft wel invloed maar niet zo heel veel.
Ik zou zeggen als je de kans hebt een jaartje ertussen uit te gaan, zou ik het doen.
Zelf ben ik na mijn MBO ongeveer een jaarje ertussenuit geweest, wel in het buitenland bij familie, en had niet veel kosten. Maar ik zocht bijvoorbeeld klusjes, en gezien ik handig ben met pc's om wat geld te hebben klusde ik hier en daar bij...en het heeft mij echt veel geleerd en als ik kijk naar mijn ontwikkeling ben ik toch vooruit gekomen, o.a. op sociaal gebied(vroeger was ik echt helemaal anti-sociaal)
niet a-sociaal en in die tijd heb toch wat meer sociale vaardigheden onder de knie gekregen. Maar je moet wel kijken of het financieel haalbaar is.
En als een paar boeken zeg dat het geen optie is, geloof je het dan direct? Want zo zeggen heel veel boeken dat dingen onmogelijk zijn of bijna maar niet altijd is het zo, mischien doe je er langer over, of kost het meer moeite maar het hoeft niet perse onmogelijk te zijn.
En dat het geld en tijd kost als je stopt is niet zo super erg. De tijd moet je je niet druk om maken(zo oud was je geloof ik nog niet) en geld, tja dat is altijd lastig, maar soms is het beter ff stil te staan dan jezelf helemaal naar de knoppen te werken en daarna totaal gestressed met een burn-out ofzo te zitten. Dan verlies je helemaal veel tijd en geld.
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 18:16 schreef DeepChord het volgende:[..]
Ik redeneer in deze puur vanuit mijzelf, maar toch: ik denk dat een goede dosis zelfkennis het antwoord op de vraag levert of het mogelijk is voor je.
Zelf heb ik het gevoel dat ik nou ook weer niet zo moeilijk ben sociaal gezien, ook al wordt er bij mij over HFA gesproken. Het HBO heb ik ook doorlopen, en daar kwamen zaken als presentaties en dergelijke bij kijken. Op het MBO heb ik ook presentaties moeten doen en dat leverde, ondanks dat ik erg zenuwachtig was, geen problemen op. Daarom vermoed ik dat zo'n opleiding voor mij geen probleem zou opleveren.
Kijk dus in jezelf: voel je van jezelf dat je niet super veel moeite hebt met dingen die een beroep doen op je sociale vaardigheden dan kun je het makkelijk aan. En je hebt altijd nog de mogelijkheid je vaardigheden aan te scherpen.

.
Precies, alles hangt af, van de situatie, hoe de persoon is enz. En tuurlijk er zijn dingen die heel lastig zijn. Maar als je weet dat je eraan kan werken, en je weet hoe en met de juiste begeleiding kan het best mogelijk zijn.
ZO had ik ook gigantische last van podiumvrees en faalangst, en de drama lessen in de 2e klas van de HAVO was ik meestal ziek en had altijd een excuus. En daarna op het MBO moesten er regelmatig presentaties gehouden worden etc. en dat heeft enorm geholpen, en de eerste keren kwam ik aan zonder nagels van de zenuwen, die zenuwen heb ik leren controleren waardoor het beter gaat.
Dus soms moet je gewoon vallen en weer opstaan en iedere keer val je minder hard, en voor ASS'ers kan het mischien wat zwaarder zijn, maar als je het echt wil dan gaan dingen meestal iets makkelijker..toch blijft het lastig, maar dat blijft dan bij momenten.
Wat het belangerijkste is, jezelf kennen je eigen + en - punten weten en de minpunten evt. verbeteren waar mogelijk is, en er rekening mee houden.