quote:
Overigens, dat vind ik zejker wel een interessante gedachte, en an sich niet zo vreemd ... het spel van 'dubbel-spionnen' is uit de geschiedenis volop bekent en kent veel voorbeelden...
sowieso heeft de hele wereld rondom 'inlichtingendiensten' ook wel een aantal eigenschappen die zulk gedrag makkelijk 'aanlokken'...
Maar als je dat soort voorbeelden uit de geschiedenis napluist .... bv de 'dubbelspionnen' in de tijd van de russische revolutie en ervoor, rond de toenmalige geheime Diensten Okhrana of Cheka (mensen als Boris Savinkov, die er ook zelf een autobiografisch boek over geschreven heeft: "Memoirs of a Terrorist" en "A Pale Steed" of de britse spion Sidney Reilly en Yevno Azef)..
Dan is dat meestal niet zo'n 'eenvoudig' spel tussen 'Goed' en 'Kwaad', maar gaat het veelal over mensen die eigenlijk geen 'loyaliteit' hebben aan iets anders dan zichzelf ... Ideologieen wisselen alsof het een zomerjasje is en ook bereid zijn over lijken te gaan...
meestal ook mensen met een zeker wens 'Macht' uit te oefenen, ook zelfs ten kostte van hun 'geloof'...
Nóg iets heel opvallends is, is dat zulke 'dubbelspionnen' veelal geen enkel 'doel', 'planning' of 'achterliggende gedachte' hebben anders dan gewoon het continue 'leven bij de dag' en uitnuten van mogelijkheden hun 'macht' uit te oefenen.
Een van de dingen die ik veel algemene 'complot-theorieen' erg kwalijk neem en waarvan ik veel moeite heb geloofwaardigheid aan te nemen is het 'simplistische wereldbeeld' erachter:
alsof er een eenvoudige onderverdeling is in 'boze donkere krachten' (en men impliceert dat daartegenover een 'Goede Kracht' staat)...
Ikzelf kan juist absoluut niet geloven in een bepaald 'politiek' of 'maatschappelijk' idee dat ervanuit gaat dat 'wij' (meestal voorgesteld door een politici die zich opwerpt als 'representant' van ofwel een Land, een politieke beweging of soms eook een Geloof) enkel alles 'goed' voorhebben en dat de 'anderen' enkel Kwaad zouden zijn, en 'bevochten' moeten worden.
Overigens is het natuurlijk ook momenteel bv de eigen Westerse regeringen die van hun kant ook weer graag dat beeld willen scheppen van een 'eenvoudig Kwad'... bv 'De Terroristen' die bevochten moeten worden en 'het kwaad ' zijn....
enkel zie ik geen nut om dan gelijk maar 180° te gaan draaien zoals imho veel mensen die geloven in complot-theorieeen doen en dan gaan roepen dat de Overheid zelf 'het Kwaad' zou zijn.
[ Bericht 6% gewijzigd door RM-rf op 12-08-2010 13:10:26 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25