abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84842079
Vergeten we even niet uit het oog dat de onderhandelingen moeten beginnen ? Nu zal het coalitie accoord nog het probleem niet zozeer zijn, maar verwacht eerder dat het gedoogaccoord nog wat voeten in aarde zullen hebben. Met name Verhagen zie ik nog wel in staat dusdanig harde eisen te stellen aan Wilders dat die daarmee niet accoord kan gaan, waardoor Verhagen zijn kont ertussen uit kan draaien door te stellen dat Wilders de zaak heeft doen mislukken.

M.a.w., er is nog lang geen nieuw kabinet....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:01:36 #102
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_84842348
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 08:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
Vergeten we even niet uit het oog dat de onderhandelingen moeten beginnen ? Nu zal het coalitie accoord nog het probleem niet zozeer zijn, maar verwacht eerder dat het gedoogaccoord nog wat voeten in aarde zullen hebben. Met name Verhagen zie ik nog wel in staat dusdanig harde eisen te stellen aan Wilders dat die daarmee niet accoord kan gaan, waardoor Verhagen zijn kont ertussen uit kan draaien door te stellen dat Wilders de zaak heeft doen mislukken.

M.a.w., er is nog lang geen nieuw kabinet....
Wedden dat het binnen één a twee weken rond is? De afgelopen week is echt wel naar die punten gekeken hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_84842519
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wedden dat het binnen één a twee weken rond is? De afgelopen week is echt wel naar die punten gekeken hoor.
Maar we moeten natuurlijk nog wel op het CDA-congres wachten he (ahum...) ;)
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:16:59 #104
66444 Lord_Vetinari
pi_84842548
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:14 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Maar we moeten natuurlijk nog wel op het CDA-congres wachten he (ahum...) ;)
Daarom juist. Dan kan Verhagen op de congres komen met 'Kijk, we hebben alle punten afgedekt en deze punten van ons programma hebben we binnen en het zou niet in het landsbelang zijn om nu nog nee te zeggen' en als het CDA ergens gevoelig voor is, is het voor termen als 'landsbelang'.

Bovendien vindt het CDA zich het (etisch) geweten van Nederland en is men van mening dat een Kabinet zonder CDA leidt tot Sodom en Gomorrha.
pi_84842611
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Daarom juist. Dan kan Verhagen op de congres komen met 'Kijk, we hebben alle punten afgedekt en deze punten van ons programma hebben we binnen en het zou niet in het landsbelang zijn om nu nog nee te zeggen' en als het CDA ergens gevoelig voor is, is het voor termen als 'landsbelang'.

Bovendien vindt het CDA zich het (etisch) geweten van Nederland en is men van mening dat een Kabinet zonder CDA leidt tot Sodom en Gomorrha.
Ik las gisteren een interessante lap tekst (auteur vergeten). Die stelde dat het CDA zich hoe dan ook vereenzelvigt met de standpunten van de PVV. Tot op zekere hoogte wordt namelijk een samenwerking aangegaan met Wilders. Sterker, Lubbers sprak gisteren zelfs van een bijzonder meerderheidskabinet. Als CDA'er moet je je toch kapot schamen als Wilders weer eens zn bek opentrekt over de islam.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:22:13 #106
66444 Lord_Vetinari
pi_84842633
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik las gisteren een interessante lap tekst (auteur vergeten). Die stelde dat het CDA zich hoe dan ook vereenzelvigt met de standpunten van de PVV. Tot op zekere hoogte wordt namelijk een samenwerking aangegaan met Wilders. Sterker, Lubbers sprak gisteren zelfs van een bijzonder meerderheidskabinet. Als CDA'er moet je je toch kapot schamen als Wilders weer eens zn bek opentrekt over de islam.
CDA'ers in het zicht van het pluche en zich schamen... Ietwat naïef af en toe, Koos? :P
pi_84842647
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik reken er ook niet meer op dat er nu nog iets Rutte I (eigenlijk Wilders I) in de weg staat. Zeker niet van de schapen van het CDA. Mijn enige hoop is dat het CDA nu definitief weggevaagd gaat worden en dat ook de VVD flinke klappen zal gaan krijgen en dat de voorgelogen Henk en Ingrids zo verstandig zijn om weer wat linkser te gaan stemmen.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:27:08 #108
66444 Lord_Vetinari
pi_84842714
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:22 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Ik reken er ook niet meer op dat er nu nog iets Rutte I (eigenlijk Wilders I) in de weg staat. Zeker niet van de schapen van het CDA. Mijn enige hoop is dat het CDA nu definitief weggevaagd gaat worden en dat ook de VVD flinke klappen zal gaan krijgen en dat de voorgelogen Henk en Ingrids zo verstandig zijn om weer wat linkser te gaan stemmen.
Welnee. Dat is het mooie van deze constructie voor Wilders. Als het Kabinet valt door CDA of VVD heeft hij bewezen een goede partner te zijn.Als het Kabinet valt door de PVV gooit hij het erop, dat hij allerlei zaken uit zijn programma wilde doorvoeren (die goed waren voor Henk en Ingrid), maar dat de gevestigde orde (of in dat geval: Het Linkse CDA) de boel tegenhield, zodat hij geen andere keus had, maar dat hij de volgende keer zelf in de regering gaat zitten en dan wel al die punten zal gaan verwezenlijken.

Tja, en als je dan het politieke inzicht van een verdronken vlinder hebt, trap je daarin en stem je (weer) op Wilders.
pi_84842891
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Welnee. Dat is het mooie van deze constructie voor Wilders. Als het Kabinet valt door CDA of VVD heeft hij bewezen een goede partner te zijn.Als het Kabinet valt door de PVV gooit hij het erop, dat hij allerlei zaken uit zijn programma wilde doorvoeren (die goed waren voor Henk en Ingrid), maar dat de gevestigde orde (of in dat geval: Het Linkse CDA) de boel tegenhield, zodat hij geen andere keus had, maar dat hij de volgende keer zelf in de regering gaat zitten en dan wel al die punten zal gaan verwezenlijken.

Tja, en als je dan het politieke inzicht van een verdronken vlinder hebt, trap je daarin en stem je (weer) op Wilders.
Ja, voor de PVV zal dat zeker kunnen (Geert kan het volgens mi j nog steeds niet geloven dat het CDA en de VVD zo dom zijn geweest om te accepteren dat hij slechts gedoogt).
Maar wat denk je van de zetalaantallen voor het CDA en de VVD? Ik zie zeker een kans dat die wel verlies gaan lijden (waarbij dan te hopen is dat die niet naarde PVV Gaan)
pi_84842900
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

CDA'ers in het zicht van het pluche en zich schamen... Ietwat naïef af en toe, Koos? :P
Zou het CDA werkelijk zulke zelfdestructieve wensen hebben? Het pluche boven de goedkeuring van de achterban? Hoewel Aantjes gisteren aangaf dat hij verwacht dat meer dan 90 procent van de CDA'ers voor dit kabinet gaat stemmen.
pi_84842922
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zou het CDA werkelijk zulke zelfdestructieve wensen hebben? Het pluche boven de goedkeuring van de achterban? Hoewel Aantjes gisteren aangaf dat hij verwacht dat meer dan 90 procent van de CDA'ers voor dit kabinet gaat stemmen.
Ik vraag me dan af of ze er dan ook daadwerklijk achter staan of dat ze stemmen om de "partij"niet af te vallen...
pi_84843014
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:38 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Ik vraag me dan af of ze er dan ook daadwerklijk achter staan of dat ze stemmen om de "partij"niet af te vallen...
We weten natuurlijk allemaal dat de gemiddelde CDA-stemmer enorm volgzaam en trouw is. Daarom verbaasde het mij ook enorm dat de partij twintig zetels heeft verloren. Maar de kans is idd aardig groot dat de meeste leden hun partij niet afvallen.
pi_84843988
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Een regeeraccoord zie ik wel lukken tussen deze partijen. Het gedoogaccoord nog niet zo snel eerlijk gezegd. Kan me ook niet zo goed voorstellen dat Rutte en Verhagen zo blij zijn met de rol van Wilders. Die rol is toch een beetje ´wel de lusten, niet de lasten´. Ik neem aan dat ze Wilders flink aan banden proberen te houden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_84845145
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 10:26 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Een regeeraccoord zie ik wel lukken tussen deze partijen. Het gedoogaccoord nog niet zo snel eerlijk gezegd. Kan me ook niet zo goed voorstellen dat Rutte en Verhagen zo blij zijn met de rol van Wilders. Die rol is toch een beetje ´wel de lusten, niet de lasten´. Ik neem aan dat ze Wilders flink aan banden proberen te houden.
Een partij 'buiten' en minderheidskabinet houden maar wel hun steun verwachten is toch eigenlijk iets dat normalerwijze niet de keuze is van die 'buiten' de coalitie gehouden partij en ik denk vooral dat de keuze voor een minderheidskabinet waarvan de PVV geen direkt deel uitmaakt juist een bewuste keuze van het CDA is en ook de VVD best bang zal zijn voor een 'acceptabele' PVV (omdat die ook een behorlijke groep kiezers heeft die misschien overwegen PVV te stemmen, maar dat niet doen omdat die de PVV toch net te weinig 'regerings-fähig' zien... de beste manier dat op te lossen voor de PVV is dan precies regeringsdeelname )

ik denk ook zeker niet dat een 'gedoogsteun'-verlenende partij werkelijk enlkel 'lusten' heeft, juist omdat ze wel degelijk aangesproken zullen worden op kabinetsbeleid, óók dat beleid warin ze weinig invloed meer hebben of domweg overrulled worden...
ik zie wel een vergelijking met de D66 in kabinet Balkenende II ... effectief was dat al langer een minderheidskabinet, zelfs al voordat het viel waren kabinetsbesluiten afhankelijker van de steun van de LPF en stemde die LPF vaker mee met het kabinet dan de D66 fractie zelf..
D66 zat eigenlijk vor 'spek-en-bonen' erin, zeker toen hun enige programmapunt dat ze in het regeerakkord eruit onderhandeld hadden als voorwaarde voor deelname, nl. de gekozen burgemeester, domweg getorpodeerd werd in de eerste kamer ... wel door de oppositie, maar het was ook duidelijk dat zeker het CDA het D66 voorstel zo door de mangel gehaald had (door enkel burgemeesters in de grote steden verkiesbaar te maken, iets wat voor de meerderheid der CDA-burgemeesters zou betekenen dat die gewoon door de koningin benoemd zouden blijven, de bijna alle CDA-burgemeesters zijn van kleinere gemeentes)

Na het Paasakkoord in maart 2005 was Balkenede een 'effectief' minderheidskabinet ... in theorie wilde D66 niet het kabinet laten vallen een D66-ministers bleven aan, maar de D66-fractie stelde zich vervolgens compleet onafhankelijk van het kabinet op en meermaals waren er ook grote verschillen tussen D66-ministers en hun eigen fractie (bv Brinkhorst die qua europees patentbeleid zn eigen fractie op kamervragen voorloog en in de Europese Raad een standpunt innam dat 180° inging tegen het D66-programma, ook buiten het regeerakkoord en toestemming van de tweede kamer om)...

veel leverde dat D66 zeker niet.... in 2006 werd D66 vrijwel genihilseerd en had en armeense genmocide-ontkenner nodig om aan een derde zetel te komen, wardoor hun verlies slechts een halvering van het zetelaantal was.
Probleem daarbij was altijd dat Balkenende II eigenlijk altijd speelde met de steun van de LPF (die toen nog 8 zetels hadden)... en deelname aan een coalitie zou onacceptabel zijn gewest nadat juist de LPF balkenende zo smadelijk had doen laten vallen ... maar de parlementaire steun van de LPF zette D66 qua 'zeggingskracht' van hun zetelaantal van 6 buitenspel...

Mocht Rutte zoiets weer doen, zou hij kunnen afwegen of bv de PvdA bereid is met een spelletje mee te spelen dat die meestemmen met de 'midden-coalitie op punten waar de PVV het absoluut niet mee eens is ...
dat zou de onderhandelingspositie van de PVV stevig verzwakken, en hen mogelijk juist in de hoek zetten als een 'ausen-seiter' partijtje..
mocht de PVV alsnog verkiezen het minderheids-kabinet te laten vallen, zal dat weer vervolgens makkelijk een argument zijn de PVV te beschuldigen 'politiek onstabiel' te zijn, en zich niet aan bv een coalitie-akkoord te kunnen houden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 4 augustus 2010 @ 12:30:29 #115
310366 AwesomeFace
Who Was Phone?
pi_84847667
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:37 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Ja, voor de PVV zal dat zeker kunnen (Geert kan het volgens mij nog steeds niet geloven dat het CDA en de VVD zo dom zijn geweest om te accepteren dat hij slechts gedoogt).

dit dus :')
Lost my ipod :`(
pi_84848595
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 09:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het hadden ze PvdA'ers kunnen zijn :)
pi_84849155
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 12:57 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Het hadden ze PvdA'ers kunnen zijn :)
Waarom toch die blinde fixatie op de PvdA? Denk je dat je de linksstemmers kwetst als je lelijk doet tegen de PvdA? :') Dan moet je bij de PVV-achterban zijn. Die vallen over elkaar heen als je roept dat Wilders discrimineert.
pi_84851495
Ik las ergens in een commentaar in ieder geval één winstpunt van de huidige situatie. Het hele idee van een middenpartij is weggeblazen. Op zich vind ik dat wel aangenaam en ik mag hopen dat dat zo blijft. Partij die daarin nog een keuze moet maken is natuurlijk D66. Willen zij bij het linker- of het rechterkamp horen?

Kijkend naar de situatie voor deze formatie dan was het natuurlijk eigenlijk heel simpel. CDA/VVD/PVDA/D66 zaten grotendeels in dezelfde vijver te vissen. Ja VVD/D66 enigszins aan de rechterkant, PVDA enigszins aan de linkerkant en CDA heel comfortabel in het midden (Vandaar de vele regeringen met het CDA), die situatie lijkt nu toch behoorlijk opgeblazen. Op zich vind ik dat wel winst. Het schept duidelijkheid. Ik mag hopen dat he zo blijft, dat zal hopelijk ook een zelfreinigend effect op het systeem hebben. Weg met al die splinters.

Wat ik dan wel interessant vind aan een regeerakkoord VVD/PVV/CDA (of VVD/CDA met steun PVV) is hoe dat er op de verschillende assen uit gaat zien. Over de economische as dat geloof ik wel. Simpelweg het programma van de VVD uitvoeren en rond de 20 miljard aan bezuinigingen uitvoeren. Ik geloof er niets van dat de PVV daar moeilijk over gaat doen, daar ligt haar belang niet. Over de maatschappelijke as is natuurlijk veel boeiender. Welke partijen staan daar eigenlijk het dichtste bij elkaar? CDA-PVV lijken mij uiteindelijk dichter bij elkaar te staan dan de VVD. Welke punten uit zijn maatschappelijk programma weet de PVV dus daadwerkelijk te verankeren in een regeerakkoord? En wanneer die punten strijdig zijn met de uitgangspunten van VVD/CDA hoe verantwoorden zij die dan? Of doen ze dat gewoon maar niet?

Wat ik van een rechts kabinet dan weer niet snap is die wonderlijke spagaat rondom HRA en rekeningrijden. Als er iets rechts is, dan is het wel het kritisch kijken naar subsidies (zoals de HRA) en als er iets rechts is, dan is het wel het principe dat de gebruiker moet betalen (rekeningrijden dus in plaats van houderschapsbelasting). Daarmee pleit ik overigens niet onmiddellijk voor directe afschaffing van de HRA, maar nadenken over hervorming van het stelsel lijkt mij heel zinvol. De huizenmarkt van dit moment (inclusief huursubsidie ellende) kun je toch ook niet heel gezond noemen.
pi_84852888
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 14:07 schreef delpit het volgende:

Partij die daarin nog een keuze moet maken is natuurlijk D66. Willen zij bij het linker- of het rechterkamp horen?
D66 is gewoon een satelietpartij... die aan een vleugel van de VVD 'trekt' en fiks kan winnen als bv de VVD hun liberale wortels wat betreft burgerrechten laat verslonsen....
economisch gezien ver meegaan met 'rechts'....kleinere overheid, marktwerking ondersteunen of sterker maken... maar bij burgerrechten duidelijk op de barrikades gaan als deze verder aangetast worden (Fred Teven-isering of Hisch Ballinisering)

wel besstaan er nu gewoon een aantal 'machtscentra' ... christelijk-conservatief, het CDA, op Links-progressief de PVDA en rechts-autoritair VVD... die partijen hebben een aantal 'sattelieten' die ervan profiteren dat mensen 'strategisch' stemmen en nooit precies op de positie van die grote partij zitten maar altijd wel een zekere 'vleugel' aanhangen...
mensen die bang zijn voor een té neo-liberale PvdA kiezen voor SP... als ze tot de wat betere klasse behoren groenlinks ... VVD'er s die voorkomen willen dat de VVD eventueel samenwerkt met de PVDA kiezen PVV.. een christenen die het CDA te 'breed' vinden of te weinig zich richt op traditionele waardes kiezen CU

overigens vid ik het erg fout en onjuist om te spreken over politieke positionering op een heel eendimensionale 2d-as ... rechts <> links.
alhoewel er bij specifieke beleidsthema's of voorstellen wel vaak een 'voor' of 'tegen' is, is de politiek zelf veel 'breder' of soms 'dieper' en is het zelfs prima mogelijk op bepaalde punten de PVV, die je op een één as stelsel compleet tégenover de SP als 'spiegelbeeld' zou zien, juist enorme overeenkomsten toe te wijzen en het blijkt ook dat er een specifieke groep kiezers is die makkelijk switcht tussen PVV óf SP, dus zo 'ver' kunnen die niet avn elkaar afstaan.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_84853470
quote:
overigens vid ik het erg fout en onjuist om te spreken over politieke positionering op een heel eendimensionale 2d-as ... rechts <> links.
Is dat wellicht ook niet de ironie van het komende kabinet? Ik heb het idee dat veel mensen maatschappelijk rechts hebben gekozen, zonder echte aandacht voor de consequenties van economisch rechts. Vervolgens is de kans nu best groot dat economisch rechts volledige doorgang vindt, maar dat de maatschappelijk rechtse standpunten er nogal bekaaid afkomen. Wat voor veel mensen kan betekenen, 'wel de lasten maar niet de lusten'.
pi_84859575
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 14:07 schreef delpit het volgende:
D66. Willen zij bij het linker- of het rechterkamp horen?
Rechts-progressief, ze zijn een voorstander van vrije marktwerking maar ook van een overheid die terughoudend is op het gebied van bijv. ethische kwesties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')