Nee, ik had eerst een Batavus Mambo (ook een geweldige fiets) en nu de Batavus Intermezzo Easy. Scheelt ongeveer zo'n 5 kilo. Met fietsen merk je dat niet en hoevaak moet je je fiets nou tillen?quote:Op zondag 1 augustus 2010 00:00 schreef Unglaublich het volgende:
Is die fiets niet ontzettend zwaar?
quote:Op zaterdag 31 juli 2010 23:57 schreef Unglaublich het volgende:
Onze buren hebben er een en zijn er ook zeer lovend over. Je ziet het tegenwoordig ook nog amper aan de fiets.
Jammer dat ze zo duur zijn alleen.
Of gewoon niet.quote:Op zondag 1 augustus 2010 01:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
Koop een goede, licht lopende fiets, dan kun je prima 25 km/u fietsen zonder je in het zweet te werken. Ik vind het maar niks, een elektrische fiets, mensen worden steeds dikker en zouden juist meer moeten bewegen in plaats van minder. Ik heb als stadsfiets gewoon een fiets met terugtraprem en zonder versnellingen, maar die fiets loopt zo enorm licht (een naafversnelling loopt vrij zwaar, dus koop gewoon simpele fiets) dat je er makkelijk 25 km/u mee kunt fietsen.
Rotterdam is vet groot hoor, ik fiets er enorme stukken mee.quote:Op zondag 1 augustus 2010 01:23 schreef childintime het volgende:
Ik heb het dan ook niet over een stadsfiets he. Ik moet zo'n 11 km fietsen naar mijn werk en weer terug.
Tsja, ik kan er niet enthousiast over worden, zolang je geen 70 bent of geen lichamelijke beperkingen hebt kun je imo prima op een gewone fiets rijden.quote:En aangezien ik geen 20 meer ben en er verwacht wordt op mijn werk dat ik direkt actief ben, vind ik deze fiets een uitkomst.
Ik dacht dat het achterwiel aangedreven was. Maar dat is nog een beste accu zo te zien.quote:Op zondag 1 augustus 2010 16:19 schreef childintime het volgende:
[ afbeelding ]
Eigenlijk ziet de fiets er behoorlijk normaal uit. De accu valt op, maar daar zitten fietstassen overheen. Ik moet trouwens nog een paar nieuwe fietstassen kopen, deze kwamen van mijn "oude" fiets. Dat is wel een minpuntje; ik las dat veel fietstassen niet passen doordat de accu strak onder/ in je bagagedrager zit. Deze tassen erop zetten was ook een heel gepriegel. Tassen met van die klemmetjes om vast te zetten passen iig niet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In het voorwiel zit de aandrijving en dit is dus het enige wat je daarvan ziet![]()
[ afbeelding ]
Ik ben heel blij met dit bedieningspaneeltje. Wat je meer en meer ziet zijn complete "boardcomputers" met een schermbediening. Dat wilde ik niet. Ik wil op een knopje drukken en fietsen. Ik hoef niet te weten hoe hard ik ga (bij bereiken van 25 km gaat de motor uit, dus is dat onbelangrijke info), hoe warm het is, hoe laat het is en hoever ik nog moet. Ik wil gewoon vooral lekker kunnen fietsen en genieten van de omgeving, dus zo simpel mogelijk
Die extra draad naar de rem toe, is een beveiliging voor het motortje. Zodra je in rem knijpt, gaat autoamtisch het motortje uit. En natuurlijk ook als je niet meer trapt. Als je je pedalen stil houdt, doet het motortje het niet.
Ik dacht een fiets vol met foto's en dit soort dingen:quote:
Niet druk maken om die vonk. Komt vaker voor.quote:Op zondag 1 augustus 2010 23:29 schreef childintime het volgende:
Godsamme zegWil ik vanavond de oplader aansluiten om de accu op te laden, komt me daar toch een steekvlam uit het stopcontact, ik schrok me helemaal te pletter! Ik dus een ander stopcontact gekozen en weer geprobeerd. Opnieuw; PATS en een flinke blauwe flits. Hoe komt dit? Ik durf de stekker er gewoon niet in te doen.....
![]()
Soms heb ik dat weleens met de oplader van de laptop, maar dan hoor je even "tik" en vervolgens niets als ik de stekker er verder insteek.
Komt dit door de oplader zelf of heeft dat alleen maar met mijn stopcontacten te maken? Ik heb nog een stoppenkast uit '50 ofzo. Ook geen aardlekschakelaar bij mijn stoppenkast. Maar met de oplader van de ELO fiets die ik had geleend, had ik totaal geen problemen.......
@ Monstarr, dat wilde ik dus ook. Laatst weer verplicht met de auto naar het werk (had m'n "oude" fiets al verkocht en om te lopen is echt een beetje ver), vreselijk, ik zit me groen en geel te ergeren in die auto. Zo vreselijk druk, mensen die 30 blijven rijden waar je 50 mag (maar inhalen dus verboden is), als je net een normaal vaartje hebt na het vorige stoplicht, weer moeten stoppen voor de volgende omdat ze niet op elkaar afgestemd zijn, bij ieder stoplicht waar je stilstaat, steeds weer dezelfde fietsers voorbij zien rijden die je net hebt ingehaalden dan nog al die wegopbrekingen
![]()
Als ik fiets, ga ik een andere route en rij zo'n 70% van de afstand door een natuurgebied. Heerlijk, lekker even je hoofd leegmaken (vooral na het werk) en uitwaaien.
Ik durf die stekker er niet meer in te doenquote:Op zondag 1 augustus 2010 23:31 schreef Unglaublich het volgende:
[..]
Niet druk maken om die vonk. Komt vaker voor.
Ja, dan merk je de lol van dat extra gewicht en het tekort aan versnellingen :-)quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 23:19 schreef childintime het volgende:
Uiteindelijk heb ik de fiets in z'n 1 gezet en ben al zwetend en hijgend die bult op gefietst(ik weigerde om te gaan lopen, ook al stond het zweet in mijn naad
)
Kan 't zijn dat er ergens in 't systeem iets oververhit is geraakt? Zeker in een hoge versnelling heuveltje op wordt er flink wat gevraagd van 't motortje en de accu.quote:Thuis gekomen heb ik de accu opgeladen en een tijdje later gaf'ie weer 5 stippen aan. Accu in de fiets en hij gaat weer als een speer. Ik heb nu maar even een fiestcomputertje erop gemaakt. Ik wil weten hoeveel km ik daadwerkelijk kan fietsen en waarom het display en de accu 2 stippen stroom aangeven, terwijl'ie dus gewoon leeg is (blijkbaar).
Ik vind het met dat extra gewicht wel meevallen, zo gek veel zwaarder dan mijn vorige fiets is hij nou ook weer niet. Maar ik was bij het tuincentrum geweest en had aarde en een plantenkasje en nog wat dingetjes gehaald, dus die zaten er ook nog op. Deze fiets heeft 7 versnellingen; de 1, 2 en 7 gebruik ik eigenlijk helemaal niet; de 6 maar heel soms. Was bij m'n vorige fiets ook zo, dus daarin zit het verschil ook niet. Het is alleen zo'n enorm verschil als ineens het motortje op houdt. Net alsof er ineens iemand aan je bagage drager hangt.....( als het motortje aan gaat, lijkt het net alsof iemand je duwtquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 20:20 schreef JF_ het volgende:
[..]
Ja, dan merk je de lol van dat extra gewicht en het tekort aan versnellingen :-)
[..]
Kan 't zijn dat er ergens in 't systeem iets oververhit is geraakt? Zeker in een hoge versnelling heuveltje op wordt er flink wat gevraagd van 't motortje en de accu.
Hoezo? T'is wel duidelijk dat jij totaal niet begrijpt hoe dit soort fietsen werkt. Ik fiets naar mijn werk 11 km (22 in totaal met een dagdienst). Ik wil niet bezweet aankomen als ik ga werken en met deze fiets hoeft dat dus niet.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 20:04 schreef tjoptjop het volgende:
Fok! van jongeren- naar bejaardenforum in 1 decennium
Ja hoor, m'n moeder heeft er een, maar die heeft daar dan ook een reden voor. Het is natuurlijk treurnis ten top dat jonge mensen zo'n ding hebben. En dat "lekker makkelijk" argumentquote:Op zondag 8 augustus 2010 02:11 schreef childintime het volgende:
[..]
Hoezo? T'is wel duidelijk dat jij totaal niet begrijpt hoe dit soort fietsen werkt. Ik fiets naar mijn werk 11 km (22 in totaal met een dagdienst). Ik wil niet bezweet aankomen als ik ga werken en met deze fiets hoeft dat dus niet.
Er komen steeds meer "moeder" fietsen met elektrische ondersteuning. Heb je dat weleens gedaan? Met kinderen, boodschappen, buggy ed op een fiets stappen en dan met windkracht 4 een heuvel op moeten fietsen? En jonge moeders zijn toch niet bepaald bejaard.....![]()
Er kunnen legio redenen zijn dat iemand voor zo'n fiets kiest. Toen ik mijn fiets ging bestellen en later ophalen was het zo druk bij die (ELO) fietsenwinkel, ik denk dat over bv een jaar of 10, veel mensen niet beter weten dan een ELO fiets te rijden en de normale fietsen nauwelijks nog verkocht worden, maar ja, voor sommige mensen gaat de vooruitgang wat te snel. Mijn dochter van 17 mocht even mijn fiets proberen en vraagt nu steeds, als ze naar de stad of bios gaat of ze mijn fiets mee kan nemen
Nee, niets bejaardenfiets
Toen ik die fiets mocht lenen van iemand dacht ik dat dus ook, maar als je eenmaal op zo'n fiets gereden hebt, dan weet je wat de luxe van zo'n fiets is.
Normaal gesproken ga ik met wat minder mooi weer met de auto naar mijn werk. Nu dus niet. Zolang het niet plenst van de regen of er een pak sneeuw ligt, blijf ik op de fiets gaan.
Wat heeft mijn haar met mijn fiets te maken; ik fiets toch niet met mijn haarquote:Op zondag 8 augustus 2010 03:27 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ja hoor, m'n moeder heeft er een, maar die heeft daar dan ook een reden voor. Het is natuurlijk treurnis ten top dat jonge mensen zo'n ding hebben. En dat "lekker makkelijk" argumentje hebt zeker ook een lekker pittig kort kapsel?
Ik ben benieuwd...vertelquote:Op zondag 1 augustus 2010 01:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar je verliest wel een hoop trapenergie door een zwaar lopende naafversnelling,
Kan komen door de chemische samenstelling van de accu. Een li-ion accu (die je in je gsm hebt) loopt een stuk lineairder leeg dan bijv een nicd of een nihm.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 23:30 schreef childintime het volgende:
Ik heb hem toch maar gisteren leeg gereden. Bewust, om eens te zien hoe ver ik nou ben gekomen. Dat was precies 67 km. Wel ook met gebruik maken van stand 3 (heuvel op, tegenwind) en natuurlijk de fietstassen vol als ik ga werken, dat gewicht telt ook mee. Het gekke was gisteren dat'ie weer compleet uit ging toen het display nog 2 puntjes stroom aan gaf. Van het 1 op het andere moment gaat dan gewoon alles uit.
Ik ga toch van de week de fietsenwinkel daarover bellen. Het is gewoon gek dat van de 5 lichtpuntjes de laatste 2 blijkbaar niet werken. Ik wil weten of dat normaal is en hoe dat komt.
Een li-ion accu zit erin. Moet je deze dus continu opladen om volledige stroomkracht te behouden? Of moet je juist pas opladen als'ie leeg dreigt te raken?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 02:51 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Kan komen door de chemische samenstelling van de accu. Een li-ion accu (die je in je gsm hebt) loopt een stuk lineairder leeg dan bijv een nicd of een nihm.
Prijzige accu heb je erinquote:Op zondag 15 augustus 2010 01:21 schreef childintime het volgende:
[..]
Een li-ion accu zit erin. Moet je deze dus continu opladen om volledige stroomkracht te behouden? Of moet je juist pas opladen als'ie leeg dreigt te raken?
Nee, een brommer, motor of een auto is de luie keuze.quote:
Ja, ik had ook gelezen dat als je de fiets een tijdje niet gebruikt, je toch af en toen de accu eens moet ont/laden.quote:Op zondag 15 augustus 2010 11:46 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Prijzige accu heb je erin
Li-ion kun je in principe zonder gevolgen tussentijds opladen. Mocht je de fiets echter een tijd niet gebruiken, haal de accu's er dan wel af en bewaar ze koel.
quote:Op zaterdag 31 juli 2010 23:45 schreef childintime het volgende:
JoehoeSinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Batavus Intermezzo Easy. Een fiets met trapondersteuning dus, oftewel ELO fiets (Elektrische Ondersteuning)
Het werkt als volgt: Je zet de stroom aan. Vervolgens stap je op en fietst 3 trappen, dan gaat de ondersteuning aan en doordat je blijft trappen, blijft de elektrische motor ondersteuning geven. Tot je 25 km gaat. Dan werkt de ondersteuning niet meer (ingebouwde veiligheid). Voordeel van zo'n fiets is dat je razendsnel gaat, zonder je in het zweet te trappen, maar wel blijft bewegen (als je niet trapt, gaat het motortje uit).
Mooi dat je er blij mee bent en mooi dat er weer een auto minder op de weg is. Alleen blijft zo'n ding natuurlijk voor bejaarden die zelf niet meer de kracht hebben om te fietsen. Denk maar niet dat zo'n ding veel doet voor je conditie. In 30 minuten kan je het overigens ook op eigen kracht makkelijk doen.quote:Ik woon zo'n 11 km van mijn werk af. Als ik met de auto naar mijn werk ga, ben ik rustig een half uur tot 3 kwartier (op drukke dagen) onderweg. Ik zat over een scootertje na te denken, maar daar mag ik niet mee door een natuurgebied (gemotoriseerd vervoer) en moet dus ook gewoon de weg volgen. Met een ELO fiets mag je echter wel door een natuurgebied.
Bij goed weer ging ik al regelmatig op de gewone fiets naar m'n werk. Maar toen het zo warm was, was dat ook geen pretje. Ik kwam bezweet en plakkerig op mijn werk aan en moest eerst gaan douchen en me verkleden, waardoor ik dus onderhand een uur eerder van huis moest. Toen mocht ik een tijdje terug van iemand een ELO fiets lenen. Wat een luxe zeg; je fietst, maar komt uitgerust en onbezweet op je werk aanEn als ik uit mijn werk kom, kan ik even lekker 30 minuten "fietsen" door het natuurgebied. Heel wat minder stressvol dan met de auto op dat kleine stukje continu stil te staan
![]()
Eerst wilde ik er niet aan. Een ELO fiets was iets voor bejaardenMaar toen ik die fiets had geleend wilde ik direkt ook zo'n fiets
![]()
Zijn er meer mensen die zo'n fiets hebben? Of misschien overwegen er 1 aan te schaffen? De prijs is vaak het probleem, ze zijn echt duur. Mijn fiets was 1600 euro. Ik heb een 2e hands autootje die maar 1800 euro was, dus de fiets was best een uitgaaf, maar het dubbel en dwars waard
.
Reken er maar op dat je dat wel merktquote:Op zondag 1 augustus 2010 00:05 schreef childintime het volgende:
Met fietsen merk je dat niet en hoevaak moet je je fiets nou tillen?
22km/u in de stad best hardquote:Op donderdag 12 augustus 2010 23:47 schreef childintime het volgende:
. Als ik op stand 2 rij, dan ga ik gemiddeld een km of 22. In de stad of op slecht begaanbare wegen is dat best hard (zo hard zelfs, dat ik al een paar keer bijna aangereden ben omdat automobilisten niet inschatten dat je zo hard gaat). Ik wen mezelf dus nu ook maar aan om in de stad gewoon op stand 1 te rijden, dan ga je ongeveer een km of 15.
Dat is onjuist. Conditie train je juist efficiënt door onder je maximale belasting te blijven (ook met het oog op blessures).quote:Op maandag 16 augustus 2010 15:58 schreef Metro2005 het volgende:
Denk maar niet dat zo'n ding veel doet voor je conditie.
Een electrische fiets heeft vaak een vermogen van 250watt. Een gemiddeld mens met een redelijk goede conditie kan ook ongeveer 250watt leveren. Met dat vermogen kan je ongeveer 25 tot 30km/u rijden (afhankelijk van de omstandigheden).quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is onjuist. Conditie train je juist efficiënt door onder je maximale belasting te blijven (ook met het oog op blessures).
Ik kan mij goed voorstellen dat je onder de wenselijke belasting zit (daar zou je met een hartslagmeter eens voor moeten meten, want dat is bij iedereen anders), maar het idee dat stevig trappen tegen de wind in beter is, is iig in zijn algemeenheid onjuist.
Denkfout. Want als jij 250w kan leveren en de fiets levert 250w, dan kan jij nog steeds 250w leveren. Totaal kom je dan op 500w. Je fietst dan wel sneller natuurlijk...quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:44 schreef Metro2005 het volgende:
Als je een fiets onder je kont hebt die evenveel vermogen levert als jij zelf kan leveren. Hoeveel vermogen zou je dan zelf nog moeten leveren? precies: bijna niets.
quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Denkfout. Want als jij 250w kan leveren en de fiets levert 250w, dan kan jij nog steeds 250w leveren. Totaal kom je dan op 500w. Je fietst dan wel sneller natuurlijk...
En dat is nu exact wat je vaak ziet bij deze fietsen: men fietst aanmerkelijk sneller.
Jouw stelling dat je met deze fiets niets aan je conditie doet snijdt gewoon geen hout. Dat kan zelfs exact gelijk zijn. Daarvoor hoef je alleen maar een hartslagmeter aan te schaffen, kun je dat optimaliseren...
Of je kiest voor meer prestaties (sneller rijden), of ergens daar tussenin (kennelijk iets wat de meesten doen).quote:Op maandag 16 augustus 2010 16:54 schreef Metro2005 het volgende:Als een fiets ONDERSTEUNT, dan hoef JIJ toch minder te doen?
Waar het vandaan komt dat je niet harder kan dan 25 km/u met ondersteuning weet ik niet, maar feit blijft dat jij net zo veel energie kan leveren als je wil en je dus net zo veel energie kan leveren als op een gewone fiets en je dus net zoveel conditie kan opbouwen.quote:Dus al rij je continue 'keihard' () dan hoef je nog steeds minder vermogen te leveren en bouw je dus minder conditie op als je uberhaupt al conditie opbouwt.
Jij kwam met die 250w van de fiets en de mens. Laten we voorop stellen dat je als je je conditie wil verbeteren niet maximaal moet presteren (zeg 150w is prima) en de fiets die jij noemde leverde ook 150w maximaal en dan zit je op 300w. Geen idee hoe hard je dan gaat.quote:Overigens heb ik nog NOOIT iemand op een electrische fiets gezien die harder fietst dan 25km/u terwijl je met jouw hypothetische 500 watt toch een best nette 40km/u moet halen.
De ondersteuning stopt bij 25km/u omdat het anders een brommer wordt en een helmplicht krijgt.quote:Op maandag 16 augustus 2010 17:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Of je kiest voor meer prestaties (sneller rijden), of ergens daar tussenin (kennelijk iets wat de meesten doen).
[..]
Waar het vandaan komt dat je niet harder kan dan 25 km/u met ondersteuning weet ik niet, maar feit blijft dat jij net zo veel energie kan leveren als je wil en je dus net zo veel energie kan leveren als op een gewone fiets en je dus net zoveel conditie kan opbouwen.
Natuurlijk kan het, je kan ook 160 rijden in een suzuki alto of meedoen aan een driftwedstrijd met een hyundai atos maar daar is het niet voor gemaakt. Een fiets van 35-40kg met matige versnellingen is gewoon domweg niet geschikt om je conditie mee op te bouwen waarbij de fiets niet de belemmerende factor is. Een e-fiets is gemaakt om mensen makkelijk te laten fietsen tot ongeveer 25km/u, niet om je conditie mee op te bouwen, en als je de trapondersteuning aanzet en je blijft inderdaad onder de 25km/u dan bouw je gewoon minder conditie op.quote:In de praktijk lijkt mij dat je wat minder energie gaat leveren (logisch, want anders wil je zo'n fiets niet), maar of dat ten koste gaat van conditie opbouwen waag ik te betwijfelen. Dat lijkt mij toch ernstig afhankelijk van meerdere factoren.
[..]
Jij kwam met die 250w van de fiets en de mens. Laten we voorop stellen dat je als je je conditie wil verbeteren niet maximaal moet presteren (zeg 150w is prima) en de fiets die jij noemde leverde ook 150w maximaal en dan zit je op 300w. Geen idee hoe hard je dan gaat.
Ik heb zelf overigens een keer zo'n fiets uitgeprobeerd en heb toen harder gereden dan 25 km/u, dus het komt overigens voor dat er harder mee wordt gereden.
En voor mij zou het sowieso een verbetering zijn tov mijn mountain bike, want die is werkloos...
Nou, dan heb ik een illegale variant geprobeerd.quote:Op maandag 16 augustus 2010 19:57 schreef Metro2005 het volgende:
De ondersteuning stopt bij 25km/u omdat het anders een brommer wordt en een helmplicht krijgt.
Je moest eens weten met hoeveel van die kleine autootjes er wordt geraced...quote:Natuurlijk kan het, je kan ook 160 rijden in een suzuki alto of meedoen aan een driftwedstrijd met een hyundai atos maar daar is het niet voor gemaakt.
Ik heb begrepen dat dit niet voor iedere fiets met ondersteuning geldt, maar zonder de ondersteuning fietst het dus gewoon als een normale fiets...quote:Een fiets van 35-40kg met matige versnellingen is gewoon domweg niet geschikt om je conditie mee op te bouwen waarbij de fiets niet de belemmerende factor is.
Geen enkele fiets is daar primair voor gebouwd...quote:Een e-fiets is gemaakt om mensen makkelijk te laten fietsen tot ongeveer 25km/u, niet om je conditie mee op te bouwen,
Dat hangt er dus vanaf. Als je meer kilometers gaat fietsen ben ik daar nog niet van overtuigd.quote:en als je de trapondersteuning aanzet en je blijft inderdaad onder de 25km/u dan bouw je gewoon minder conditie op.
Een motor die je helpt en zichzelf oplaad.. if it sounds to good to be true, it probably is enzoquote:Op zaterdag 31 juli 2010 23:50 schreef Gkhn het volgende:
Moet je die motor ook nog opladen of gaat dat vanzelf?
Er bestaat zelfs een mountainbike met ondersteuning; ziet er alleen niet zo mooi uitquote:Op maandag 16 augustus 2010 17:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Of je kiest voor meer prestaties (sneller rijden), of ergens daar tussenin (kennelijk iets wat de meesten doen).
[..]
Waar het vandaan komt dat je niet harder kan dan 25 km/u met ondersteuning weet ik niet, maar feit blijft dat jij net zo veel energie kan leveren als je wil en je dus net zo veel energie kan leveren als op een gewone fiets en je dus net zoveel conditie kan opbouwen.
In de praktijk lijkt mij dat je wat minder energie gaat leveren (logisch, want anders wil je zo'n fiets niet), maar of dat ten koste gaat van conditie opbouwen waag ik te betwijfelen. Dat lijkt mij toch ernstig afhankelijk van meerdere factoren.
[..]
Jij kwam met die 250w van de fiets en de mens. Laten we voorop stellen dat je als je je conditie wil verbeteren niet maximaal moet presteren (zeg 150w is prima) en de fiets die jij noemde leverde ook 150w maximaal en dan zit je op 300w. Geen idee hoe hard je dan gaat.
Ik heb zelf overigens een keer zo'n fiets uitgeprobeerd en heb toen harder gereden dan 25 km/u, dus het komt overigens voor dat er harder mee wordt gereden.
En voor mij zou het sowieso een verbetering zijn tov mijn mountain bike, want die is werkloos...
Oeps.....quote:Op donderdag 19 augustus 2010 22:42 schreef DS4 het volgende:
Ho even... dit is fok en hier bepalen we wel even voor een ander hoe hij/zij moet leven...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |