abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 23:19:56 #26
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84959772
Zo, even een update.

Van de week dacht ik om even naar het tuincentrum in Eemnes te fietsen. Ik wilde daarna eerst door naar Bussum en dan naar Hilversum. Vanaf het tuincentrum koos ik de hei. Bij de splitsing net voorbij Bluk, ging ik links, de heuvel op. Ik lekker fluitend, allerlei mensen "fietsend" inhalen, die niet begrepen hoe ik zomaar zonder moeite zo hard kon gaan. Het display voor gaf nog 3 stippen aan. Begin ik net die "bult" op te fietsen met windkracht 5 tegen, gaat ineens de stroom uit :? Ik donder zowat met fiets en al om :') ; ik fietste in versnelling 5, dus behoorlijk zwaar. Ik ben die fiets afgesprongen en heb onderzocht waar het door kwam. De accu achter gaf nog 2 stippen stroom aan, het display voor inmiddels ook. Ik snapte er helemaal niets van. Als er nog 2 stippen stroom aangegeven worden, dan moet'ie toch nog gewoon rijden? Uiteindelijk heb ik de fiets in z'n 1 gezet en ben al zwetend en hijgend die bult op gefietst -O- (ik weigerde om te gaan lopen, ook al stond het zweet in mijn naad :D )

Thuis gekomen heb ik de accu opgeladen en een tijdje later gaf'ie weer 5 stippen aan. Accu in de fiets en hij gaat weer als een speer. Ik heb nu maar even een fiestcomputertje erop gemaakt. Ik wil weten hoeveel km ik daadwerkelijk kan fietsen en waarom het display en de accu 2 stippen stroom aangeven, terwijl'ie dus gewoon leeg is (blijkbaar).
pi_84984295
Fok! van jongeren- naar bejaardenforum in 1 decennium :')
pi_84984868
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 23:19 schreef childintime het volgende:
Uiteindelijk heb ik de fiets in z'n 1 gezet en ben al zwetend en hijgend die bult op gefietst -O- (ik weigerde om te gaan lopen, ook al stond het zweet in mijn naad :D )
Ja, dan merk je de lol van dat extra gewicht en het tekort aan versnellingen :-)

quote:
Thuis gekomen heb ik de accu opgeladen en een tijdje later gaf'ie weer 5 stippen aan. Accu in de fiets en hij gaat weer als een speer. Ik heb nu maar even een fiestcomputertje erop gemaakt. Ik wil weten hoeveel km ik daadwerkelijk kan fietsen en waarom het display en de accu 2 stippen stroom aangeven, terwijl'ie dus gewoon leeg is (blijkbaar).
Kan 't zijn dat er ergens in 't systeem iets oververhit is geraakt? Zeker in een hoge versnelling heuveltje op wordt er flink wat gevraagd van 't motortje en de accu.
  zondag 8 augustus 2010 @ 00:39:11 #29
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84994454
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 20:20 schreef JF_ het volgende:

[..]

Ja, dan merk je de lol van dat extra gewicht en het tekort aan versnellingen :-)
[..]

Kan 't zijn dat er ergens in 't systeem iets oververhit is geraakt? Zeker in een hoge versnelling heuveltje op wordt er flink wat gevraagd van 't motortje en de accu.
Ik vind het met dat extra gewicht wel meevallen, zo gek veel zwaarder dan mijn vorige fiets is hij nou ook weer niet. Maar ik was bij het tuincentrum geweest en had aarde en een plantenkasje en nog wat dingetjes gehaald, dus die zaten er ook nog op. Deze fiets heeft 7 versnellingen; de 1, 2 en 7 gebruik ik eigenlijk helemaal niet; de 6 maar heel soms. Was bij m'n vorige fiets ook zo, dus daarin zit het verschil ook niet. Het is alleen zo'n enorm verschil als ineens het motortje op houdt. Net alsof er ineens iemand aan je bagage drager hangt.....( als het motortje aan gaat, lijkt het net alsof iemand je duwt ;) )

Dat van die accu had ik ook nog even gedacht ja. Ik heb het idee dat hij eigenlijk gewoon leeg was. Vandaar dat ik nu wil controleren hoeveel ik daadwerkelijk kan fietsen met een volle accu. En ik vind het gek dat hij dus aangeeft dat er stroom is, terwijl dat er niet is blijkbaar. Daar ga ik de fietsenwinkel dus sowieso over bellen, want dat is wel misleidend.
  zondag 8 augustus 2010 @ 02:11:50 #30
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84996953
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 20:04 schreef tjoptjop het volgende:
Fok! van jongeren- naar bejaardenforum in 1 decennium :')
Hoezo? T'is wel duidelijk dat jij totaal niet begrijpt hoe dit soort fietsen werkt. Ik fiets naar mijn werk 11 km (22 in totaal met een dagdienst). Ik wil niet bezweet aankomen als ik ga werken en met deze fiets hoeft dat dus niet.

Er komen steeds meer "moeder" fietsen met elektrische ondersteuning. Heb je dat weleens gedaan? Met kinderen, boodschappen, buggy ed op een fiets stappen en dan met windkracht 4 een heuvel op moeten fietsen? En jonge moeders zijn toch niet bepaald bejaard..... :')

Er kunnen legio redenen zijn dat iemand voor zo'n fiets kiest. Toen ik mijn fiets ging bestellen en later ophalen was het zo druk bij die (ELO) fietsenwinkel, ik denk dat over bv een jaar of 10, veel mensen niet beter weten dan een ELO fiets te rijden en de normale fietsen nauwelijks nog verkocht worden, maar ja, voor sommige mensen gaat de vooruitgang wat te snel ;) . Mijn dochter van 17 mocht even mijn fiets proberen en vraagt nu steeds, als ze naar de stad of bios gaat of ze mijn fiets mee kan nemen :D Nee, niets bejaardenfiets :{w Toen ik die fiets mocht lenen van iemand dacht ik dat dus ook, maar als je eenmaal op zo'n fiets gereden hebt, dan weet je wat de luxe van zo'n fiets is.

Normaal gesproken ga ik met wat minder mooi weer met de auto naar mijn werk. Nu dus niet. Zolang het niet plenst van de regen of er een pak sneeuw ligt, blijf ik op de fiets gaan ^O^ .
pi_84998003
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 02:11 schreef childintime het volgende:

[..]

Hoezo? T'is wel duidelijk dat jij totaal niet begrijpt hoe dit soort fietsen werkt. Ik fiets naar mijn werk 11 km (22 in totaal met een dagdienst). Ik wil niet bezweet aankomen als ik ga werken en met deze fiets hoeft dat dus niet.

Er komen steeds meer "moeder" fietsen met elektrische ondersteuning. Heb je dat weleens gedaan? Met kinderen, boodschappen, buggy ed op een fiets stappen en dan met windkracht 4 een heuvel op moeten fietsen? En jonge moeders zijn toch niet bepaald bejaard..... :')

Er kunnen legio redenen zijn dat iemand voor zo'n fiets kiest. Toen ik mijn fiets ging bestellen en later ophalen was het zo druk bij die (ELO) fietsenwinkel, ik denk dat over bv een jaar of 10, veel mensen niet beter weten dan een ELO fiets te rijden en de normale fietsen nauwelijks nog verkocht worden, maar ja, voor sommige mensen gaat de vooruitgang wat te snel ;) . Mijn dochter van 17 mocht even mijn fiets proberen en vraagt nu steeds, als ze naar de stad of bios gaat of ze mijn fiets mee kan nemen :D Nee, niets bejaardenfiets :{w Toen ik die fiets mocht lenen van iemand dacht ik dat dus ook, maar als je eenmaal op zo'n fiets gereden hebt, dan weet je wat de luxe van zo'n fiets is.

Normaal gesproken ga ik met wat minder mooi weer met de auto naar mijn werk. Nu dus niet. Zolang het niet plenst van de regen of er een pak sneeuw ligt, blijf ik op de fiets gaan ^O^ .
Ja hoor, m'n moeder heeft er een, maar die heeft daar dan ook een reden voor. Het is natuurlijk treurnis ten top dat jonge mensen zo'n ding hebben. En dat "lekker makkelijk" argument :') je hebt zeker ook een lekker pittig kort kapsel?
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 00:47:39 #32
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_85078923
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 03:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ja hoor, m'n moeder heeft er een, maar die heeft daar dan ook een reden voor. Het is natuurlijk treurnis ten top dat jonge mensen zo'n ding hebben. En dat "lekker makkelijk" argument :') je hebt zeker ook een lekker pittig kort kapsel?
Wat heeft mijn haar met mijn fiets te maken; ik fiets toch niet met mijn haar :? ( associatie met je moeder misschien??) Waarom gaan jonge mensen dan scooter of auto rijden; niets van dat al, je bent jong, dus ga lekker fietsen 8)7

En een " reden ervoor hebben" is natuurlijk lekker makkelijk, ik kan er ook wel 10 bedenken. Mijn fiets, is een heel goed alternatief voor mijn auto. Zo heb ik geen last van de verkeersdrukte en ben toch redelijk snel op mijn werk.

Kijk, als jij lekker wilt blijven fietsen; vooral doen, er moet tenslotte ook nog een markt blijven voor gewone fietsen.

Update; ik heb nu 4 dagen gewerkt en dus zo'n 45 km gefietst en het display geeft aan dat de accu nog vol is. Vreemd, als hij 100 km meegaat, zou hij nu al aan moeten geven dat hij op zijn minst op 3kwart is. Woensdag nog 1 dagdienst en dan eens zien hoe dat gaat met die accu.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:27:52 #33
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_85099537
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 01:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar je verliest wel een hoop trapenergie door een zwaar lopende naafversnelling,
Ik ben benieuwd...vertel

(n.a.v. mijn andere topic over de Sparta Pick up met volgens mij naaf versnelling)
http://www.sparta.nl/NL/F(...)ePr6MCFYg33godMzKp5A
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_85117958
Laatste paar reacties zijn weg. Waarom moge duidelijk zijn }:|.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 23:30:11 #35
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_85163421
Ik heb hem toch maar gisteren leeg gereden. Bewust, om eens te zien hoe ver ik nou ben gekomen. Dat was precies 67 km. Wel ook met gebruik maken van stand 3 (heuvel op, tegenwind) en natuurlijk de fietstassen vol als ik ga werken, dat gewicht telt ook mee. Het gekke was gisteren dat'ie weer compleet uit ging toen het display nog 2 puntjes stroom aan gaf. Van het 1 op het andere moment gaat dan gewoon alles uit.

Ik ga toch van de week de fietsenwinkel daarover bellen. Het is gewoon gek dat van de 5 lichtpuntjes de laatste 2 blijkbaar niet werken. Ik wil weten of dat normaal is en hoe dat komt.

Iig moet ik ook goede regenkleding aan gaan schaffen (voorheen stapte ik in de auto als er regen dreigde); ik ben nu al 2 keer doorweekt geweest ;) en grotere fietstassen. Als ik ga werken in een lange dienst, ben ik daar ook s'nachts, dus moet alles mee kunnen nemen. En vooral warme kleding. Ik ging vanmiddag naar m'n werk (dagdienst) en vergat mijn jas. Vanavond terug (20.30) was het zo koud. Je fietst je niet zo snel warm en gaat harder dan met een gewone fiets dus dat verschil merk je heel goed.

Maar nog steeds ben ik heel *O* met mijn fiets.
pi_85174580
Volgens mij gaat het met deze fiets net als met de automatische versnelling voor de auto. In het begin is het alleen voor bejaarden, maar op zeker moment wordt het populair en verdwijnt die associatie.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 23:47:22 #37
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_85211596
Ik zie vrij veel mensen momenteel met zo'n fiets. Ik woon in de randstad en autorijden is hier vaak echt een waar drama. Ik vind zo'n fiets bv ook echt een uitkomst voor jonge moeders die bepakt en bezakt met kinderen en boodschappen zowat niet meer vooruit komen. Ik zag hier zelfs van de week een ELO (kinder)bakfiets rijden :D

Ik deed veel op de fiets. Regelmatig naar m'n werk, altijd boodschappen op de fiets. Maar nu rij ik alleen nog maar auto als ik echt ver moet, grote of zware dingen moet vervoeren of als het heel slecht weer is. Ik had vanavond met de auto m'n dochter naar d'r vader gebracht want die gaan vannacht op vakantie. Dus een grote koffer en nog wat spullen mee. Kwamen we daar, was ze d'r opladers van de Ipod en Nintendo vergeten 8)7 Die ben ik later even met de fiets gaan brengen. Toen ik die fiets nog niet had, zou ik de auto gepakt hebben om snel heen en weer te gaan (10 km hier vandaan).

Ik zag van de week hier bij de fietsenwinkel een moutainbike staan met ELO. Dat zag er wel gek uit. Ik vraag me ook af of dat niet gevaarlijk is, want je gaat soms echt hard. Als ik op stand 2 rij, dan ga ik gemiddeld een km of 22. In de stad of op slecht begaanbare wegen is dat best hard (zo hard zelfs, dat ik al een paar keer bijna aangereden ben omdat automobilisten niet inschatten dat je zo hard gaat). Ik wen mezelf dus nu ook maar aan om in de stad gewoon op stand 1 te rijden, dan ga je ongeveer een km of 15.

En het is idd maar wat je gewend bent. In veel landen weten ze niet beter dan in automaatauto´s te rijden. Veel mensen kunnen niet eens in een schakelauto rijden. Ik moet zeggen dat ik een automaat ook wel heel relaxt rijden vind ( als je er eenmaal aan gewend bent). Wij hebben er ooit 1 gehad (BMW) en ik kon er snel aan wennen. Nu weer gewoon schakel, maar als mijn volgende auto een automaat zou zijn , zou ik dat ook prima vinden.

Het is ook niet zo met een ELO fiets dat je niets hoeft te doen. Je moet gewoon trappen, doe je dat niet, dan gaat het motortje uit. Het is alleen net alsof iemand je een beetje duwt aan je bagagedrager of dat je continu wind mee hebt. Als ik in het verleden met de fiets naar m´n werk ging, keek ik eerst waar de wind vandaan kwam. Ik had gewoon geen zin om met windkracht 5 tegen, 11 km te moeten fietsen. Nu maakt dat niet meer uit ;)
pi_85216932
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 23:30 schreef childintime het volgende:
Ik heb hem toch maar gisteren leeg gereden. Bewust, om eens te zien hoe ver ik nou ben gekomen. Dat was precies 67 km. Wel ook met gebruik maken van stand 3 (heuvel op, tegenwind) en natuurlijk de fietstassen vol als ik ga werken, dat gewicht telt ook mee. Het gekke was gisteren dat'ie weer compleet uit ging toen het display nog 2 puntjes stroom aan gaf. Van het 1 op het andere moment gaat dan gewoon alles uit.

Ik ga toch van de week de fietsenwinkel daarover bellen. Het is gewoon gek dat van de 5 lichtpuntjes de laatste 2 blijkbaar niet werken. Ik wil weten of dat normaal is en hoe dat komt.

Kan komen door de chemische samenstelling van de accu. Een li-ion accu (die je in je gsm hebt) loopt een stuk lineairder leeg dan bijv een nicd of een nihm.
  zondag 15 augustus 2010 @ 01:21:00 #39
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_85296086
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 02:51 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Kan komen door de chemische samenstelling van de accu. Een li-ion accu (die je in je gsm hebt) loopt een stuk lineairder leeg dan bijv een nicd of een nihm.
Een li-ion accu zit erin. Moet je deze dus continu opladen om volledige stroomkracht te behouden? Of moet je juist pas opladen als'ie leeg dreigt te raken?
pi_85300943
Leuk voor je dat je er zo blij mee bent maar laten we nou niet gaan doen alsof 11 km zo vreselijk ver is en zonder motortje niet te doen is alsjeblieft. Iedereen die niks mankeert en mensen die wel wat mankeert maar nog vrij mobiel zijn zou dat moeten kunnen fietsen zonder hun hand ervoor om te draaien. Ook met boodschappen in de tassen en wind tegen en zonder met een rode boei en zweetrug aan te komen.

Ik vind het over het algemeen een slechte ontwikkeling dat er steeds meer ELO-fietsen zijn en zeker dat steeds jongere mensen die helemaal niets mankeren hier gebruik van gaan maken. Je kunt het verpakken zoals je wilt (het is zo'n luxe en in de toekomst wil iedereen het!) en doen alsof het trendsettend is maar het is gewoon luiheid. Het beeld dat in de toekomst iedereen zo'n fiets heeft (lees: zo lam is dat ze zelfs bij het bewegen van hun eigen lijf ondersteuning nodig hebben) is voor mij eerder een schrikbeeld dat dat ik erdoor naar de fietsenwinkel ren om me aan te sluiten.

Nu sneeuwt mijn 'leuk dat je er blij mee bent' een beetje onder maar dat meen ik dus wel. :P Sneller op je werk en de auto laten staan is natuurlijk heel fijn. Tip: bij de Scapino (of all places) verkopen ze fietskleding waarbij o.a. fietsjassen. Zien er vrij goed uit (beetje model windjack dus moet je van houden) maar zijn licht om te dragen, makkelijk weg te pakken en mee te nemen, warm genoeg om comfortabel te zijn en winddicht, waterafstotend en ademend. Heel fijne jassen om mee te fietsen. Ik heb nog niet getest hoe ze zich houden in een plensbui maar de gemiddelde regenbui kunnen ze prima aan. Met zo'n jas hoef je alleen nog maar een regenbroek in je fietstas te pleuren en dan ben je altijd voorbereidt op regen. ;)
En ze zijn nu afgeprijsd. De mijne koste origineel rond de 50 euro maar was inmiddels afgeprijsd tot 15 en bij de kassa bleek hij zelfs maar een tientje te kosten. Dat is de moeite wel waard om het te proberen dacht ik. ;)
There is no love sincerer than the love of food.
pi_85303219
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 01:21 schreef childintime het volgende:

[..]

Een li-ion accu zit erin. Moet je deze dus continu opladen om volledige stroomkracht te behouden? Of moet je juist pas opladen als'ie leeg dreigt te raken?
Prijzige accu heb je erin ;)

Li-ion kun je in principe zonder gevolgen tussentijds opladen. Mocht je de fiets echter een tijd niet gebruiken, haal de accu's er dan wel af en bewaar ze koel.
pi_85307699
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 09:38 schreef MinderMutsig het volgende:
maar het is gewoon luiheid.
Nee, een brommer, motor of een auto is de luie keuze.

Je moet nl. wel zelf trappen, alleen minder hard. En als je hierdoor vaker gaat fietsen... (wat TS kennelijk doet)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 15 augustus 2010 @ 23:52:23 #43
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_85330998
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 11:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Prijzige accu heb je erin ;)

Li-ion kun je in principe zonder gevolgen tussentijds opladen. Mocht je de fiets echter een tijd niet gebruiken, haal de accu's er dan wel af en bewaar ze koel.
Ja, ik had ook gelezen dat als je de fiets een tijdje niet gebruikt, je toch af en toen de accu eens moet ont/laden.

DS4, ik heb mijn auto sinds ik de fiets heb, alleen nog maar 1 keer gebruikt om naar de vuilstort te gaan (was een beetje te veel rommel om op de fiets mee te nemen ;) ) en 1 keer om dochter met koffer en andere spullen naar d'r vader te brengen voor de vakantie. Voor de rest idd alleen maar de fiets ^O^ Je moet idd blijven trappen, zodra je niet trapt, gaat het motortje uit.
Van de week fietste ik heerlijk fluitend het viaduct in Hilversum over en nam ook nog even lachend de heuvel bij de watertoren :) Met gemak door de sportvallei tussen Hilversum en Bussum fietsen, het maakt het allemaal net een stukje leuker ;)

Ik zal van de week eens naar Scapino gaan. Ik zag laatst een mooie regenjas bij de fietsenwinkel (een lange, met zo'n tussenstuk speciaal voor op de fiets), maar die was over de 100 euro, toch wel een beetje prijzig.
pi_85352491
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 23:45 schreef childintime het volgende:
Joehoe *O* Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Batavus Intermezzo Easy. Een fiets met trapondersteuning dus, oftewel ELO fiets (Elektrische Ondersteuning)

Het werkt als volgt: Je zet de stroom aan. Vervolgens stap je op en fietst 3 trappen, dan gaat de ondersteuning aan en doordat je blijft trappen, blijft de elektrische motor ondersteuning geven. Tot je 25 km gaat. Dan werkt de ondersteuning niet meer (ingebouwde veiligheid). Voordeel van zo'n fiets is dat je razendsnel gaat, zonder je in het zweet te trappen, maar wel blijft bewegen (als je niet trapt, gaat het motortje uit).
:')!

quote:
Ik woon zo'n 11 km van mijn werk af. Als ik met de auto naar mijn werk ga, ben ik rustig een half uur tot 3 kwartier (op drukke dagen) onderweg. Ik zat over een scootertje na te denken, maar daar mag ik niet mee door een natuurgebied (gemotoriseerd vervoer) en moet dus ook gewoon de weg volgen. Met een ELO fiets mag je echter wel door een natuurgebied.

Bij goed weer ging ik al regelmatig op de gewone fiets naar m'n werk. Maar toen het zo warm was, was dat ook geen pretje. Ik kwam bezweet en plakkerig op mijn werk aan en moest eerst gaan douchen en me verkleden, waardoor ik dus onderhand een uur eerder van huis moest. Toen mocht ik een tijdje terug van iemand een ELO fiets lenen. Wat een luxe zeg; je fietst, maar komt uitgerust en onbezweet op je werk aan :) En als ik uit mijn werk kom, kan ik even lekker 30 minuten "fietsen" door het natuurgebied. Heel wat minder stressvol dan met de auto op dat kleine stukje continu stil te staan :(

Eerst wilde ik er niet aan. Een ELO fiets was iets voor bejaarden :{w Maar toen ik die fiets had geleend wilde ik direkt ook zo'n fiets :Y

Zijn er meer mensen die zo'n fiets hebben? Of misschien overwegen er 1 aan te schaffen? De prijs is vaak het probleem, ze zijn echt duur. Mijn fiets was 1600 euro. Ik heb een 2e hands autootje die maar 1800 euro was :') , dus de fiets was best een uitgaaf, maar het dubbel en dwars waard ^O^ .
Mooi dat je er blij mee bent en mooi dat er weer een auto minder op de weg is. Alleen blijft zo'n ding natuurlijk voor bejaarden die zelf niet meer de kracht hebben om te fietsen. Denk maar niet dat zo'n ding veel doet voor je conditie. In 30 minuten kan je het overigens ook op eigen kracht makkelijk doen.

Mijn mening: compleet nutteloze dingen voor iedereen onder de 80 jaar. Als je dan graag minder last wilt hebben van de wind : koop een ligfiets ^O^ hou je toch je conditie , ga je stukken harder dan op een electrische fiets, zit / lig je comfortabeler op en heb je minder last van de wind!


quote:
Op zondag 1 augustus 2010 00:05 schreef childintime het volgende:
Met fietsen merk je dat niet en hoevaak moet je je fiets nou tillen?
Reken er maar op dat je dat wel merkt ;)


quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 23:47 schreef childintime het volgende:
. Als ik op stand 2 rij, dan ga ik gemiddeld een km of 22. In de stad of op slecht begaanbare wegen is dat best hard (zo hard zelfs, dat ik al een paar keer bijna aangereden ben omdat automobilisten niet inschatten dat je zo hard gaat). Ik wen mezelf dus nu ook maar aan om in de stad gewoon op stand 1 te rijden, dan ga je ongeveer een km of 15.
22km/u in de stad best hard :? 15km in de stad omdat je het anders te hard vindt???? 8)7 een normale fietser die op een normaal tempo fietst rijdt zonder problemen 20 tot 22km/u, daar heb je écht geen topconditie voor nodig ofzo.

Dat automobilisten het niet kunnen inschatten lijkt me onzin. Ik rij zelf nog wel een stuk harder dan dat, 27-28km/u als ik rustig aan doe en tegen de 35km/u als ik een beetje door wil rijden, nooit last van dat automobilisten mijn snelheid niet kunnen inschatten. Bij rotondes ed rem ik dan uiteraard wel af.

[ Bericht 7% gewijzigd door Metro2005 op 16-08-2010 16:14:21 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_85353347
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 15:58 schreef Metro2005 het volgende:

Denk maar niet dat zo'n ding veel doet voor je conditie.
Dat is onjuist. Conditie train je juist efficiënt door onder je maximale belasting te blijven (ook met het oog op blessures).

Ik kan mij goed voorstellen dat je onder de wenselijke belasting zit (daar zou je met een hartslagmeter eens voor moeten meten, want dat is bij iedereen anders), maar het idee dat stevig trappen tegen de wind in beter is, is iig in zijn algemeenheid onjuist.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_85354294
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 16:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is onjuist. Conditie train je juist efficiënt door onder je maximale belasting te blijven (ook met het oog op blessures).

Ik kan mij goed voorstellen dat je onder de wenselijke belasting zit (daar zou je met een hartslagmeter eens voor moeten meten, want dat is bij iedereen anders), maar het idee dat stevig trappen tegen de wind in beter is, is iig in zijn algemeenheid onjuist.
Een electrische fiets heeft vaak een vermogen van 250watt. Een gemiddeld mens met een redelijk goede conditie kan ook ongeveer 250watt leveren. Met dat vermogen kan je ongeveer 25 tot 30km/u rijden (afhankelijk van de omstandigheden).

Als je een fiets onder je kont hebt die evenveel vermogen levert als jij zelf kan leveren. Hoeveel vermogen zou je dan zelf nog moeten leveren? precies: bijna niets. Tenzij je de trapondersteuning bijna uitzet maar dan rij je weer met een onwijs lompe zware fiets rond dus dat doet niemand die zo'n ding heeft.

Heb nog even de specs van een electrische fiets erbij gezocht:

http://www.internet-bikes.com/public/puch-boost-plus.pdf

Op minimale ondersteuning levert de fiets dus de helft van je eigen vermogen extra. Dus trap jij voor 150 watt, dan trapt de fiets er 75 watt bij (225watt totaal) Jij levert dus 33% minder vermogen.

De normale en extra stand leveren dus 1 tot anderhalf maal jouw vermogen. Dus trap jij 100 watt , dan trapt de fiets er 100 watt bij , en bij de extra stand trap jij dus 100 watt en trapt de fiets er 150 watt bij.

je geeft bij de minimale ondersteuning 67% kracht en bij maximale ondersteuning dus maar 40% van de normale kracht. Geloof me, met 100 watt aan trapkracht ga je echt nauwelijks je conditie verbeteren. Dat is net genoeg vermogen om 18km/u op eigen kracht te fietsen. Dat is geen snelheid waarbij je ook maar IETS van je conditie gaat verbeteren.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_85354616
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 16:44 schreef Metro2005 het volgende:

Als je een fiets onder je kont hebt die evenveel vermogen levert als jij zelf kan leveren. Hoeveel vermogen zou je dan zelf nog moeten leveren? precies: bijna niets.
Denkfout. Want als jij 250w kan leveren en de fiets levert 250w, dan kan jij nog steeds 250w leveren. Totaal kom je dan op 500w. Je fietst dan wel sneller natuurlijk...

En dat is nu exact wat je vaak ziet bij deze fietsen: men fietst aanmerkelijk sneller.

Jouw stelling dat je met deze fiets niets aan je conditie doet snijdt gewoon geen hout. Dat kan zelfs exact gelijk zijn. Daarvoor hoef je alleen maar een hartslagmeter aan te schaffen, kun je dat optimaliseren... ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_85354758
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 16:51 schreef DS4 het volgende:

[..]

Denkfout. Want als jij 250w kan leveren en de fiets levert 250w, dan kan jij nog steeds 250w leveren. Totaal kom je dan op 500w. Je fietst dan wel sneller natuurlijk...

En dat is nu exact wat je vaak ziet bij deze fietsen: men fietst aanmerkelijk sneller.

Jouw stelling dat je met deze fiets niets aan je conditie doet snijdt gewoon geen hout. Dat kan zelfs exact gelijk zijn. Daarvoor hoef je alleen maar een hartslagmeter aan te schaffen, kun je dat optimaliseren... ;)
-O- Als een fiets ONDERSTEUNT, dan hoef JIJ toch minder te doen? En voor 25km/u hoef je echt geen 3e wereldwonder te zijn. Dat kunnen Jan kees en pietje ook als ze een na 10 jaar niet fietsen weer eens een maandje op de fiets hebben gezeten.

Dus al rij je continue 'keihard' ( :') ) dan hoef je nog steeds minder vermogen te leveren en bouw je dus minder conditie op als je uberhaupt al conditie opbouwt.

Overigens heb ik nog NOOIT iemand op een electrische fiets gezien die harder fietst dan 25km/u terwijl je met jouw hypothetische 500 watt toch een best nette 40km/u moet halen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_85356468
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 16:54 schreef Metro2005 het volgende:

-O- Als een fiets ONDERSTEUNT, dan hoef JIJ toch minder te doen?
Of je kiest voor meer prestaties (sneller rijden), of ergens daar tussenin (kennelijk iets wat de meesten doen).

quote:
Dus al rij je continue 'keihard' ( :') ) dan hoef je nog steeds minder vermogen te leveren en bouw je dus minder conditie op als je uberhaupt al conditie opbouwt.
Waar het vandaan komt dat je niet harder kan dan 25 km/u met ondersteuning weet ik niet, maar feit blijft dat jij net zo veel energie kan leveren als je wil en je dus net zo veel energie kan leveren als op een gewone fiets en je dus net zoveel conditie kan opbouwen.

In de praktijk lijkt mij dat je wat minder energie gaat leveren (logisch, want anders wil je zo'n fiets niet), maar of dat ten koste gaat van conditie opbouwen waag ik te betwijfelen. Dat lijkt mij toch ernstig afhankelijk van meerdere factoren.

quote:
Overigens heb ik nog NOOIT iemand op een electrische fiets gezien die harder fietst dan 25km/u terwijl je met jouw hypothetische 500 watt toch een best nette 40km/u moet halen.

Jij kwam met die 250w van de fiets en de mens. Laten we voorop stellen dat je als je je conditie wil verbeteren niet maximaal moet presteren (zeg 150w is prima) en de fiets die jij noemde leverde ook 150w maximaal en dan zit je op 300w. Geen idee hoe hard je dan gaat.

Ik heb zelf overigens een keer zo'n fiets uitgeprobeerd en heb toen harder gereden dan 25 km/u, dus het komt overigens voor dat er harder mee wordt gereden.

En voor mij zou het sowieso een verbetering zijn tov mijn mountain bike, want die is werkloos... ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_85362073
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 17:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Of je kiest voor meer prestaties (sneller rijden), of ergens daar tussenin (kennelijk iets wat de meesten doen).
[..]

Waar het vandaan komt dat je niet harder kan dan 25 km/u met ondersteuning weet ik niet, maar feit blijft dat jij net zo veel energie kan leveren als je wil en je dus net zo veel energie kan leveren als op een gewone fiets en je dus net zoveel conditie kan opbouwen.
De ondersteuning stopt bij 25km/u omdat het anders een brommer wordt en een helmplicht krijgt.

quote:
In de praktijk lijkt mij dat je wat minder energie gaat leveren (logisch, want anders wil je zo'n fiets niet), maar of dat ten koste gaat van conditie opbouwen waag ik te betwijfelen. Dat lijkt mij toch ernstig afhankelijk van meerdere factoren.
[..]

Jij kwam met die 250w van de fiets en de mens. Laten we voorop stellen dat je als je je conditie wil verbeteren niet maximaal moet presteren (zeg 150w is prima) en de fiets die jij noemde leverde ook 150w maximaal en dan zit je op 300w. Geen idee hoe hard je dan gaat.

Ik heb zelf overigens een keer zo'n fiets uitgeprobeerd en heb toen harder gereden dan 25 km/u, dus het komt overigens voor dat er harder mee wordt gereden.

En voor mij zou het sowieso een verbetering zijn tov mijn mountain bike, want die is werkloos... ;)
Natuurlijk kan het, je kan ook 160 rijden in een suzuki alto of meedoen aan een driftwedstrijd met een hyundai atos maar daar is het niet voor gemaakt. Een fiets van 35-40kg met matige versnellingen is gewoon domweg niet geschikt om je conditie mee op te bouwen waarbij de fiets niet de belemmerende factor is. Een e-fiets is gemaakt om mensen makkelijk te laten fietsen tot ongeveer 25km/u, niet om je conditie mee op te bouwen, en als je de trapondersteuning aanzet en je blijft inderdaad onder de 25km/u dan bouw je gewoon minder conditie op.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')