Citroen spaghetti mijn favoriet..
Nodig:
Pasta, Citroen, Creme Fraiche, Blik tonijn, Geraspte kaas
kook de pasta,
Rasp de citroenschil en meng die met de citroensap creme fraiche tonijn en geraspte kaas.
Als de pasta gaar is uitlekken en gooi het mengseltje eroverheen nog even op het vuur zodat de kaas goed smelt.. En voila klaar is kees... Je kan er wat bieslook overheen zetten als je iets mist... je kan in plaats van tonijn zalm gebruiken...
Ik heb bijna altijd pasta, citroen en een blok kaas is huis.. negen van de tien keer heb ik ook blikjes tonijn in huis ik eet dit heel vaak en koop dit ook altijd in de aanbieding.
Pasta salade...
Nodig:
mayonaise (uit een pot), blik doperwtjes en worteltjes of een blik mais.. Blik tonijn en pasta natuurlijk.. en eventueel wat uitjes..
Meng wat mayonaise met tonijn en wortels en doperwtjes of mais en eventueel wat uitjes...
Kook de pasta en lek m uit en gooi het mengseltje eroverheen. voila klaar is kees..
Ik eet m s'avonds altijd warm en strooi ik er wat geraspte kaas overheen ( in mijn bord dan) de rest zet ik in de koelkast en eet ik de volgende middag koud voor lunch..
Rijst met witte bonen.
Nodig:
Rijst, Witte bonen in tomatensaus en rookworst.
Je snijd de rookworst in stukjes en doet er wat ketjap, zout peper en een snufje kerrie poeder overheen. dit bak je in een pan, vervolgens gooi je er de witte bonen in tomatensaus overheen. (met de tomatensaus dus) en dit laat je even sudderen... ik doe ook altijd in de tomatensaus wat ketjap zout peper en een snufje kerriepoeder.
en de rijst koken natuurlijk... dit kan je ook met bruine bonen doen, vind ik niet zo lekker...
''surinaamse bami''
Nodig
Macaroni, gehakt, geraspte kaas, en rookworst of knakworst, en ei...
Oke je kookt de macaroni(officeel spaghetti maar dat vind ik niet zo lekker)
Je bakt de gehakt (ik kruid het in de pan) met ketjap zout peper,paprika poeder en ik vind persoonlijk een grote lading komijnpoeder erg lekker maar dat hangt van je eigen smaak af. Rookworst snijd je in stukjes en bak je hierbij....
Je bakt in een aparte pan een ei en die maak je klein... scrambled ei noem je dit volgens mij...
Als de macaroni klaar is gooi je de gehakt en worst en ei in de pan... Je zet nog een flinke scheut ketjap in de pan en dan bak je de macaroni op...
Ik heb me macaroni het liefst zo zwart mogelijk maar ook dit hangt af van je eigen smaak.
Mijn zus zet me daarna altijd nog even in de oven met geraspte kaas eroverheen.
Nasi
Nodig:
Rijst, kipfilet, ui, knoflook en prei en ei...
Je snijd je kipfilet klein...
Je maakt een mengseltje van knofook ui, zout peper ketjap en paprika poeder.. Dit laat je even zo staan..
Je kookt de rijst
Bakt de kipfilet en snijd alvast je prei...
Je bakt je ei weer scrambled.
Dit gooi je allemaal bij elkaar behalve de prei die hou je nog apart dan gooi je nog een flinke scheut ketjap over je rijst heen dit bak je op. Je doet de rauwe prei erdoorheen en voila klaar is kees...
Wat ik erg lekker vind maar dat is wel wat duurder... ik doe er een zoete sla overheen..
Nodig:
Azijn mayonaise snufje zout suiker, sla tomaat komkommer en een gekookt ei.
Je mengt de azijn met wat mayonaise GOED roere, daar doe je een snufje zout in een behoorlijke hoeveelheid suiker... ik proef het altijd dus dit moet je op gevoel doen...
Als het mengseltje klaar is meng ik hier de sla doorheen...
je snijd de komkommer en tomaat.
Je zet de nasi op een bord daarop de zoete sla, dan zet je er wat kommkommer en tomaat en ei op en voila...
Ik vind de combi van de zoete sla met de nasi altijd erg lekker maar goed...
Turkse sarma...
Wijnbladeren (hebben ze tegenwoordig bij de dekamarkt in pot)
Gehakt rijst en tomaten puree... zout en peper en wat uit en knoflook... en citroen of yoghurt.
Je bakt je gehakt met wat knoflook en zout peper en ui en een lepeltje tomatenpuree...
Je kookt je rijst... als dit klaar is meng je de rijst en gehakt. dan pak je een klein beetje hiervan en dit rol je in het druivenblad... belangrijkste hierbij is dat je hem goed en strak dichtrolt. als je ze allemaal hebt gerold (en dit duurt wel even maar als je er veel maakt kan je ze invriezen) Je zet deze allemaal in een pan met water, ik meng het water altijd met de overgebleven tomatenpuree en wat citroensap. Dit laat je 45 minuten tot een uur op het vuur (allerlaagste stand)uitlekken en serveren met yoghurt (ik eet het met citroensap of limoensap kan ook erg lekker zijn. Maar ik houd niet van yoghurt). een vriendin van mij zet altijd een bord in de pan om te voorkomen dat ze open gaan. maar dat betekent wel dat je rolletjes niet strakgenoeg dichtgerolt zijn, en ze zich dus volzuigen met water....
huzarensalade...
iedereen kent m wel, hij is erg lekker zelfgemaakt en meeste ingriedenten heb je wel in huis...
Nodig:
Aardappels, wortels en erwtjes uitblik, ui, mayonaise en wat ham of een rookworst (die heb ik ook vaak over) en wat augurk.
Je kookt de aardappels deze prak je meng je met de wortels en erwtjes en mayonaise en rookworst en gesneden ui en augurk en klaar is kees...
Lekker als het nog warm is... sochtends op een toastje of als lunch met een broodje...
Zo ook de aardappelsalade...
Aardappels, mayonaise ui en bieslook...
Aardappels koken en dan prakken doe de mayonaise en gesneden ui erbij met wat bieslook zout en peper roeren.. klaar is kees...
Kipdrumsticks met gebakken aardappels, sperzieboontjes en appelmoes...
Klassiek maar ook erg lekker..
Ik kook altijd de aardappels (liefst van die kruimelaardappels)
daarna bak ik het en de stukjes die ''afkruimelen'' worden erg krokant
kipdrumsticks in de oven of bakken in de pan, kip kruid ik standaard met ketjap zout peper paprika poeder en wat kerriepoeder..
Sperziebonen koken en ik heb van aromat van dat aromatische zout doe ik over al mijn groentes.
Iedereen kan dit maken maar ik zet het erbij omdat je de aardappels echt eerst moet koken en daarna moet bakken dan worden ze namelijk erg lekker...
En dan als laatste tip,
Zuurkoolstampot als je de volgende dag over hebt kan je bakken, ik maak altijd een rondje met een glas en dan heb je de dus een gebakken zuurkoolschijfje met een gehaktbal en wat jus...
Oke dat was m...
Hoop dat jullie er wat aan hebben...
Bij dit soort grechten hebben ik bijna altijd de standaard ingredienten al in huis...
Zo en zo pasta rijst en aardappels en blikjes tonijn en blikjes tomatenpuree en kaas en mayonaise aanmaaksatesaus en noodles en een blik erwtensoep standaard in huis.
Ow ja wokken is ook erg goedkoop makkelijk en snel om te eten...
kipfilet in blokjes snijden marineren, wat groentes (bijv wat je nog over hebt in huis) of je haalt zo een zak wokgroentes dit bak je... je kookt je noodles 2 min ofzo en dit gooi je bij de groentes en kip in de pan... beetje satesaus eroverheen klaar is kees...
De groentes kan je eindeloos varieren. Je kan ui sperziebonen en wat tauge zetten.. maar ook prei of kool etc etc.