CDA en PvdA samen was de oorzaak van de verkiezingen, dus weer samenwerking zou lastig worden. En 3 partijen met 3 richtingen in een kabinet is lastiger dan een Paars+ waar D66 en GL nog als een liberaal bindmiddel kunnen dienen. Nee, VVD, PvdA en CDA was geen redelijke optie.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 12:07 schreef Mike het volgende:
Als een partij als de PvdA dan ook nog een redelijke optie blokkeert en alleen voor Paars+ wil gaan, tja, dan kom je al snel weer bij het CDA uit.
Zijn we vannacht dan overgegaan op een 2-partijenstelsel? Links & Rechts? Dan heb ik dat gemist namelijk.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:03 schreef Robbiej het volgende:
Hoe kom je daar nou weer bij? Dat napraten van iedereen komt me de strot uit.
Het is algemeen bekend dat de SGP staat te popelen om mee te stemmen met CDA-VVD-PVV. En de leefbaren zullen geen probleem vormen tot de volgende provinciale verkiezingen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:07 schreef Jane het volgende:
[..]
Zijn we vannacht dan overgegaan op een 2-partijenstelsel? Links & Rechts? Dan heb ik dat gemist namelijk.
en de redenen dan dat mensen PVV hebben gestemd en de redenen dat de PVV niet in een kabinet met het CDA kunnen, dat zijn veelal zaken die neerkomen op de islam en waar grondwetswijzigingen voor nodig zijn (daar heb je dus niet de helft+1, maar 2/3 van de zetels voor nodig)quote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:03 schreef Robbiej het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij? Dat napraten van iedereen komt me de strot uit.
CDA 21 zetels
VVD 14 zetels
SGP 2 zetels
OSF 1 zetel (dit is een samenwerkingsverband van diverse leefbaren en leefbaren zijn over het algemeen vrij rechts)
= 38 zetels
PvdA 14 zetels
SP 11 zetels
ChristenUnie 4 zetels
GroenLinks 4 zetels
D66 2 zetels
PvdD 1 zetel
Fractie Yildirim 1 zetel
= 37 zetels
Toch wel hoor. Ik vind dat je zowel naar het absolute aantal zetels moet kijken als naar hoeveel er gewonnen of verloren is. Beiden geeft iets aan.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 11:57 schreef Mike het volgende:
[..]
Dat is een reactie op jouw opmerking dat GL en D66 in de regering horen. Wat mij betreft praat iedereen lekker mee over regeren, ook de SP, maar kom niet aan met 'die partij heeft zoveel gewonnen en moet meedoen' of 'die partij heeft zoveel verloren en mag niet meedoen'. Da's namelijk geen argument.
De islam punten van de PVV zullen toch niet doorgaan. Dat zal het CDA niet tolereren. in ieder geval niet voordat de provinciale verkiezingen geweest zijnquote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:12 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
en de redenen dan dat mensen PVV hebben gestemd en de redenen dat de PVV niet in een kabinet met het CDA kunnen, dat zijn veelal zaken die neerkomen op de islam en waar grondwetswijzigingen voor nodig zijn (daar heb je dus niet de helft+1, maar 2/3 van de zetels voor nodig)
Jaja, de druk van links op meer progressieve elementen in het CDA wordt al opgevoerd.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:26 schreef Toad het volgende:
ANP doet rondje langs CDA-prominenten:
http://www.volkskrant.nl/(...)r_minderheidskabinet
Wel grappig dat ze spreken over 'weinig keus'. In dit soort processen zijn er altijd keuzes.
Ja, nou weten we het wel hoor, meneer de schoolmeester.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 16:22 schreef Toad het volgende:
Beginnen we weer met dat geneuzel.
Dit stuk heeft niets met links of rechts te maken.
Het onderscheid links-rechts is doorgaans nogal lomp of in elk geval achterhaald. Maar gezien de huidige positie van VVD-PVV tegenover PvdA-SP-GL-D66 is er wel degelijk sprake van een gepolariseerde politiek, in twee kampen, met hooguit het CDA als ideologische spelbreker. Zo ontzettend vreemd is het dan niet om het over Links en Rechts te hebben.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 16:39 schreef Toad het volgende:
Ik ga graag over deze formatie in discussie hoor. En ik ben benieuwd naar de argumenten van anderen.
Maar ik denk niet dat die links-rechts discussie zin heeft; het debat raakt daardoor in het slop.
Als strategisch onderhandelaar is ie zowat onvervangbaar en zullen ze hem het vertrouwen zeker geven. Als inhoudelijke koersbepaler zal ie op niet al te lange termijn het veld moeten ruimen. Of in elk geval geconfronteerd worden met meer tegenwind dan ie gewend is en misschien wel verdragen kan.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 16:40 schreef Schadenfreude het volgende:
Wat denken jullie, is Verhagen op dit moment een goede vertegenwoordiger van het CDA of is zijn positie te onduidelijk om (omstreden) onderhandelingen te voeren zonder duidelijk mandaat van de kiezer?
Daar ben ik het op zich wel mee eens. Alleen het gevaar schuilt erin dat argumenten niet meer op hun waarde worden geschat. Die belronde van het ANP is journalistiek interessant. Het is natuurlijk boeiend om te weten hoe de achterban van het CDA denkt over een mogelijk minderheidskabinet. Als je dit soort artikelen niet serieus neemt en afdoet als 'een linkse actie', dan heb ik daar bezwaar tegen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 16:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het onderscheid links-rechts is doorgaans nogal lomp of in elk geval achterhaald. Maar gezien de huidige positie van VVD-PVV tegenover PvdA-SP-GL-D66 is er wel degelijk sprake van een gepolariseerde politiek, in twee kampen, met hooguit het CDA als ideologische spelbreker. Zo ontzettend vreemd is het dan niet om het over Links en Rechts te hebben.
Wel een interessante vraag. Ik heb het idee dat zowel de CDA-kiezers als het partijkader verdeelt zijn over de deze minderheidscoalitie. Maar Verhagen is volgens mij echt een tussenpaus. Ik denk dat hij - ook nu nog - moeite moet doen om de fractie op een lijn te krijgen over deze formatie.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 16:40 schreef Schadenfreude het volgende:
Wat denken jullie, is Verhagen op dit moment een goede vertegenwoordiger van het CDA of is zijn positie te onduidelijk om (omstreden) onderhandelingen te voeren zonder duidelijk mandaat van de kiezer?
Is dat niet een lastige spagaat? Hoe kun je onderhandelen als je geen idee hebt over de koers? Verhagen is duidelijk van de recher vleugel, maar hoe sterk is die? Het lijkt me aannemelijk dat een groot deel van de rechtervleugel van het CDA is overgelopen naar de PVV. Zie Limburg.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 16:58 schreef Ringo het volgende:
[..]
Als strategisch onderhandelaar is ie zowat onvervangbaar en zullen ze hem het vertrouwen zeker geven. Als inhoudelijke koersbepaler zal ie op niet al te lange termijn het veld moeten ruimen. Of in elk geval geconfronteerd worden met meer tegenwind dan ie gewend is en misschien wel verdragen kan.
Dat roept men al jaren maar de achterban buigt toch wel mee.quote:Sowieso voorzie ik een hernieuwde confrontatie binnen het CDA tussen protestant en katholiek. Noord vs Zuid, sociaal vs conservatief.
Ja, op die manier. Dan is de term 'links' eerder een vorm van antireclame, een negatieve slogan die vooral pesterig wordt gebruikt. Een milde variant van de gevreesde Godwin, maar dan de andere kant op. Populair bij GS, de PVV en ieder ander die een serieuze discussie uit de weg gaat. Hoor ik zelf ook wel eens bij.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:01 schreef Toad het volgende:
[..]
Daar ben ik het op zich wel mee eens. Alleen het gevaar schuilt erin dat argumenten niet meer op hun waarde worden geschat. Die belronde van het ANP is journalistiek interessant. Het is natuurlijk boeiend om te weten hoe de achterban van het CDA denkt over een mogelijk minderheidskabinet. Als je dit soort artikelen niet serieus neemt en afdoet als 'een linkse actie', dan heb ik daar bezwaar tegen.
Je hebt niet zo heel veel ruimte voor partij-intern overleg over de te volgen koers, gedurende deze onderhandelingen. Je geeft iemand een mandaat en vertrouwt erop dat ie met een (meer dan) acceptabel resultaat terugkomt. Pas dan eigenlijk kan de partij zich uitspreken en is het buigen of barsten. Intern gesteggel nog voordat de handen zijn geschud, ondermijnt je eigen positie in het spel en daar gaat zeker van worden geprofiteerd.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:10 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Is dat niet een lastige spagaat? Hoe kun je onderhandelen als je geen idee hebt over de koers? Verhagen is duidelijk van de recher vleugel, maar hoe sterk is die? Het lijkt me aannemelijk dat een groot deel van de rechtervleugel van het CDA is overgelopen naar de PVV. Zie Limburg.
Maar nu gaat zich dat schisma ook electoraal aftekenen, of dat is eigenlijk al gebeurd, wat je zelf ook zegt.quote:Dat roept men al jaren maar de achterban buigt toch wel mee.
Integendeel, ik nam het heel serieus.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:01 schreef Toad het volgende:
[..]
Daar ben ik het op zich wel mee eens. Alleen het gevaar schuilt erin dat argumenten niet meer op hun waarde worden geschat. Die belronde van het ANP is journalistiek interessant. Het is natuurlijk boeiend om te weten hoe de achterban van het CDA denkt over een mogelijk minderheidskabinet. Als je dit soort artikelen niet serieus neemt en afdoet als 'een linkse actie', dan heb ik daar bezwaar tegen.
Natuurlijk is dit niet het moment voor diepgaande zelfreflectie. Het probleem is dat Verhagen een van de prominenten was van het CDA dat deze verkiezingen 20 zetels verloor. Blijbaar was er dus niet al te veel vertrouwen in zijn (rechts-conservatieve) koers en daarom betwijfel ik of hij de aangewezen man is om namens het CDA te onderhandelen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:18 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je hebt niet zo heel veel ruimte voor partij-intern overleg over de te volgen koers, gedurende deze onderhandelingen. Je geeft iemand een mandaat en vertrouwt erop dat ie met een (meer dan) acceptabel resultaat terugkomt. Pas dan eigenlijk kan de partij zich uitspreken en is het buigen of barsten. Intern gesteggel nog voordat de handen zijn geschud, ondermijnt je eigen positie in het spel en daar gaat zeker van worden geprofiteerd.
[..]
Maar nu gaat zich dat schisma ook electoraal aftekenen, of dat is eigenlijk al gebeurd, wat je zelf ook zegt.
Fuck Henk en Ingridquote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
Ik lach me rot. De VVD gaat extreem bezuinigen waar vooral de minima onder zullen lijden. Henk en Ingrid worden gepakt in hun portemonnee. En Wilders trekt als klap op de vuurpijl ook nog eens de stekker uit linkse hobby's zoals subsidies waardoor Pietje, de zoon van Henk, meer contributie moet betalen aan zijn voetbalcub. Geweldig dit.
Hij heeft natuurlijk zijn influisterende adjudanten en zal vaak overleg voeren met de diverse kopstukken. Maar afgezien van zijn persoonlijke opvattingen denk ik dat er weinig mensen binnen de partij meer geschikt zijn voor het strategische onderhandelingsspel dan Verhagen. Bovendien kan hij, schat ik zo in, min of meer rekenen op het politieke vertrouwen en de persoonlijke sympathie van Wilders en dat is toch ook niet onbelangrijk. Als er iemand à la Doekle Terpstra aan tafel schoof, of een andere principiële noorderling, zou het er vast veel minder gezellig aan toe gaan.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:25 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Natuurlijk is dit niet het moment voor diepgaande zelfreflectie. Het probleem is dat Verhagen een van de prominenten was van het CDA dat deze verkiezingen 20 zetels verloor. Blijbaar was er dus niet al te veel vertrouwen in zijn (rechts-conservatieve) koers en daarom betwijfel ik of hij de aangewezen man is om namens het CDA te onderhandelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |