Vernederland wil graag dictatoriaal censureren.quote:Wetsvoorstel: OM krijgt aan/uit-knop voor websites
We willen graag vrolijk en zomers nieuws brengen, maar het wordt ons niet makkelijk gemaakt. Vandaag lanceerde het Ministerie van Justitie een vergaande censuurmaatregel: zij wil het OM zonder tussenkomst van een rechter websites laten verwijderen of blokkeren.
Op dit moment kan de Officier van Justitie een tussenpersoon, zoals een hoster, pas vervolgen als deze niet voldoet aan een bevel van de rechter-commissaris om een website te verwijderen (artikel 54a Wetboek van Strafrecht). Deze bepaling was, zo blijkt uit de wetsgeschiedenis, bedoeld om “censuur van staatswege” en zelfcensuur te voorkomen.
Daar wil het Ministerie van Justitie nu verandering in brengen. Zij wil dat het OM zonder tussenkomst van een rechter een tussenpersoon kan bevelen om gegevens te verwijderen als dit nodig is om een strafbaar feit te beëindigen of te voorkomen. En als een tussenpersoon niet meewerkt, kan het OM een dwangsom opleggen “als stok achter de deur”.
Daarmee zou het OM een grenzeloze bevoegdheid krijgen om het internet te censureren. “Strafbaar feit” is een brede term, waaronder bijvoorbeeld ook auteursrechtinbreuk en belediging vallen. En, zoals laatst duidelijk werd toen Buma het embedden van filmpjes wilde aanpakken: auteursrechtinbreuk kan iedereen overkomen. Bovendien: in twijfelgevallen beslist het OM zelf of zij verwijdering of blokkering noodzakelijk acht.
Tot 30 september 2010 bestaat de mogelijkheid om reacties te geven op het concept-wetsvoorstel.
bron
Want?quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:37 schreef Weltschmerz het volgende:
De grondwet laat het dan ook niet toe.
Maar waarom komen die blaaskaken dan toch met dit soort krankzinnige voorstellen?quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Op grond van welk artikel? Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/geldigheidsdatum_29-07-2010 .quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Andere bron dan.quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:54 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vind de bron van het artikel ietwat dubieus. Maar het wordt alleen maar erger met een rechts kabinet. En bedankt jongens.
deze danquote:Op donderdag 29 juli 2010 20:54 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vind de bron van het artikel ietwat dubieus.
Tja, er ligt ook al een voorstel voor huiszoekingen zonder tussenkomst van de rechter onder dreiging van een korting .. ik vind dat best beangstigend, een volk waarvan het gros een goede opleiding genoten heeft en kennis genomen heeft van de geschiedenis zou beter moeten wetenquote:Maar het wordt alleen maar erger met een rechts kabinet. En bedankt jongens.
Op grond waarvan bepaal je dat? Bits of Freedom houdt als burgerrechtenbeweging de privacy e.d. in de gaten.quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:54 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vind de bron van het artikel ietwat dubieus.
Ze zeggen wel dat elk volk de regering krijgt die het verdient... Het is niet voor niets dat de belastingdruk zo hoog is ook.quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:50 schreef PalmRoyale het volgende:
Maar ff serieus, hoever moet de censuur gaan voordat het Nederlandse volk massaal in opstand komt? NL wordt steeds meer een politiestaat maar blijkbaar kan het de meerderheid geen ruk schelen zolang het eten om 6u op tafel staat en ze 's avonds hart van Nederland kunnen kijken. Nederlanders zijn zo onderhand het meest achterlijke apatische volk op aarde.
Ga nou niet je klaagbede uit een ander topic hier herhalen. Controle op fraude is een goede zaak. En een ambtenaar die op de koffie komt is lang geen huiszoeking.quote:Op donderdag 29 juli 2010 21:03 schreef moussie het volgende:
[..]
Tja, er ligt ook al een voorstel voor huiszoekingen zonder tussenkomst van de rechter onder dreiging van een korting ..
En wie gaat dat ook echt doen?quote:Tot 30 september 2010 bestaat de mogelijkheid om reacties te geven op het concept-wetsvoorstel.
Wat komt me dit verhaal bekend voor.quote:Ook heling van computergegevens wordt strafbaar. Daarbij leggen criminelen de hand op informatie door middel van het ‘hacken’ van computers en sluizen die door. Tot nu toe was dit niet strafbaar, omdat de informatie niet feitelijk niet verdwenen is, maar nog steeds op de computer van de eigenaar staan.
1933, toen álle websites nog geblokkeerd ontoegankelijk waren.quote:
Niet zo vaak volgens mij. Wat dat betreft snap ik ook niet dat het zo'n probleem is dat het via de rechter moet.quote:Op donderdag 29 juli 2010 21:26 schreef VancouverFan het volgende:
En hoe vaak wordt een site nu op verzoek van het OM op zwart gezet?
Omdat het OM het binnenkort zelfstandig kan besluiten.quote:En waarom zou dat in de toekomst vaker gebeuren?
Via een rechter is het veel tijd. Als er daadwerkelijk kwalijke dingen gebeuren heb ik liever dat ze zo snel mogelijk ingrijpen in plaats van verplicht wachten.quote:Op donderdag 29 juli 2010 21:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niet zo vaak volgens mij. Wat dat betreft snap ik ook niet dat het zo'n probleem is dat het via de rechter moet.
En waarom zouden ze dat vaker / onterecht / zomaar gaan doen?quote:Omdat het OM het binnenkort zelfstandig kan besluiten.
Vormt dat nog een belemmering dan tegenwoordig?quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:37 schreef Weltschmerz het volgende:
http://www.nu.nl/tech/230(...)t-verantwoorden.htmlquote:Op donderdag 29 juli 2010 22:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Via een rechter is het veel tijd. Als er daadwerkelijk kwalijke dingen gebeuren heb ik liever dat ze zo snel mogelijk ingrijpen in plaats van verplicht wachten.
Was laatst toch ook de discussie dat een agent ergens niet snel genoeg had ingegrepen omdat die de regels moest volgen.
Toen was het ook niet goed. Proberen ze nu wat minder regels te creëren, ook niet goed.
[..]
En waarom zouden ze dat vaker / onterecht / zomaar gaan doen?
Wetende dat ze dan allerlei politieke partijen, kranten, belangenorganisaties over zich heen krijgen?
Het OM heeft nu al meer bevoegdheden om zwaardere dingen te doen dan een site op zwart zetten. Dit is niet echt schokkend nieuw.
Maar graag wilde ik daar steun uit onverwachte hoek aan toevoegen, hee hee hee voor de VVDquote:Heling van computergegevens wordt strafbaar
Iemand die niet-openbare gegevens zonder toestemming uit een computer overneemt, wordt strafbaar. Ook het helen van computergegevens wordt strafbaar. Verder wordt het verbod op afluisteren, aftappen en opnemen van vertrouwelijke gesprekken uitgebreid. Ook krijgen officieren van Justitie bevoegdheid om strafbare informatie van internet te laten verwijderen.
Tienerjongen achter zijn pc op zijn kamer.
Dit blijkt uit een wetsvoorstel dat minister Hirsch Ballin van Justitie op 28 juli 2010 voor advies naar verschillende instanties heeft gestuurd. De bewindsman wil burgers met het wetsvoorstel beschermen tegen misbruik van computergegevens.
Medewerkers van bedrijven of instellingen die bijvoorbeeld opzettelijk persoonlijke gegevens van een bekende Nederlander uit een computer kopiëren om deze aan derden door te verkopen, kunnen daarvoor straks een gevangenisstraf krijgen van maximaal een jaar. Dit was al strafbaar voor medewerkers van aanbieders van telecommunicatienetwerken.
Heling computergegevens wordt strafbaar
Ook het helen van computergegevens wordt strafbaar. Criminelen die digitaal gestolen informatie - zoals wachtwoorden - doorsluizen aan derden zijn nu niet strafbaar omdat deze informatie juridisch gezien geen 'goed' is. Een 'goed' is iets waarover je niet meer beschikt als een ander ermee vandoor gaat, zoals bijvoorbeeld een fiets. Als een hacker een computerbestand kopieert en doorsluist, raakt de eigenaar de gegevens niet kwijt. De gegevens staan dan nog in zijn computer. Vervolging voor heling is nu daarom niet mogellijk. Het wetsvoorstel brengt daar verandering in. Straks hoeft de eigenaar de gegevens niet meer kwijt te zijn om derden te kunnen vervolgen voor heling. Voor een veroordeling blijft het van belang dat de verdachte wist of kon vermoeden dat de informatie afkomstig is van een misdrijf.
Verruiming verbod op afluisteren en aftappen vertrouwelijke gesprekken
Verder wil Hirsch Ballin het verbod verruimen op het afluisteren, aftappen of opnemen van vertrouwelijke gesprekken. Nu is het bijvoorbeeld verboden om stiekem in een woning een gesprek op te nemen, als degene die het gesprek opneemt daar zelf niet aan deelneemt. Straks geldt het verbod ook voor de dader die wél gespreksdeelnemer is en die zonder toestemming opnames heeft gemaakt. Het Nederlands recht komt hiermee op één lijn met bestaande wettelijke regels in Frankrijk en Duitsland.
Hirsch Ballin vindt het strafwaardig als je bijvoorbeeld als deelnemer aan een vertrouwelijk gesprek heimelijk opnamen maakt en die vervolgens op het internet zet om mensen te beschadigen. Daar komt een gevangenisstraf van maximaal een jaar op te staan. Overigens is het op kenbare wijze opnemen van gesprekken in de publieke ruimte niet strafbaar. Dat verandert niet door het wetsvoorstel.
Officier van Justitie kan strafbare informatie laten verwijderen
Officieren van justitie krijgen bevoegdheid om strafbare informatie van internet te laten verwijderen. Veel internetproviders werken vrijwillig volgens de zogeheten notice and take down-gedragscode. Zij verwijderen zelf gegevens als overduidelijk is dat die informatie onrechtmatig of strafbaar is. Wanneer de gedragscode niet afdoende is, dan kan de officier van Justitie opdracht geven om de informatie op internet ontoegankelijk te maken. Hij kan ook een dwangsom opleggen, bijvoorbeeld als gegevens snel geblokkeerd moeten worden om erger te voorkomen, en het nodig is zijn bevel kracht bij te zetten.
bron
quote:Minister moet privacyschending CIOT verantwoorden
AMSTERDAM – Tweede Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) heeft Kamervragen gesteld over de schending van privacyregels door opsporingsdiensten bij het raadplegen van telecomdatabank CIOT.
“Het gebruik van gegevens bij opsporing is van belang, maar de samenleving moet erop kunnen vertrouwen dat dit rechtmatig en correct gebeurt”, vertelt Hennis-Plasschaert tegenover NU.nl.
Maandag bleek uit een intern onderzoek van het ministerie van Justitie dat bij het raadplegen het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) privacyregelgeving aan de laars gelapt wordt.
Opsporingsdiensten raadplegen de databank zonder bevoegdheid, de rechtmatigheid van de verzoeken tot informatie wordt niet gecontroleerd en er wordt onvoldoende documentatie aangelegd over een aanvraag.
Geloofwaardigheid
“De voorwaarden waaronder gegevens worden geraadpleegd en gebruikt, kunnen en mogen niet als een ‘last’ of ‘gedoe’ worden ervaren. De geloofwaardigheid van de overheid staat of valt met een correct wijze van handelen”, vindt Hennis-Plasschaert.
Ze roept demissionair minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) daarom tot verantwoording en wil weten of de minister van mening is dat er na voorgaande kritiek voldoende en adequaat actie is ondernomen.
Vergelijkbare rapporten over de schending van privacyregelgeving bij het raadplegen van het CIOT werden namelijk ook in 2007 en 2008 al geschreven. Toen werden de onderzoeken achter gesloten deuren gehouden, maar opsporingsdiensten werden wel degelijk op hun vingers getikt. Uit het nu openbaar gemaakte onderzoek blijkt dat er met de kritiek uit voorgaande jaren weinig is gedaan.
Maatregelen
Hennis-Plasschaert wil dan ook van de minister weten welke maatregelen hij van plan is te nemen om zo spoedig mogelijk een beleidsverandering te bewerkstelligen. “De huidige situatie is op zijn zachts gezegd onwenselijk. Ik reken op maatregelen.”
Het ministerie van Justitie is momenteel bezig met de vraag of het CIOT flink uitgebreid kan worden. Zo wil het ministerie de historische klantgegevens - alle gegevens van het afgelopen jaar - en alle verkeersgegeven – wie met wie op welk moment belt, sms’t en e-mailt en waar diegenen zich bevinden – centraal opvraagbaar maken.
Digitale burgerrechten organisatie Bits of Freedom (BoF) liet maandag al weten te hopen op uitstel van deze uitbreiding zolang de problemen uit het rapport nog spelen. Hennis-Plasschaert sluit zich daarbij aan: “Van uitbreiding kan alleen sprake zijn als bestaande omissies of nalatigheden zijn aangepakt.”
bron
Je was me net voorquote:Op donderdag 29 juli 2010 22:18 schreef Netsplitter het volgende:
http://www.nu.nl/tech/230(...)t-verantwoorden.html
Het wordt dus goed in de gaten gehouden wat het OM doet. Bedankt voor het bewijzen van mijn puntquote:Op donderdag 29 juli 2010 22:18 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/tech/230(...)t-verantwoorden.html
Nou de eerste twee rapporten werden hendig sjiek onder het tapijt geveegd en daar is geen drol mee gedaan, pas sinds die blonde pitbull uit Brussel in de kamer zit worden dit soort zaken aan de kaak gesteld.quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:21 schreef VancouverFan het volgende:
Het wordt dus goed in de gaten gehouden wat het OM doet. Bedankt voor het bewijzen van mijn punt
Dan moeten ze de rechter sneller optrommelen, dat moet prima binnen enkele uren kunnen. Dan nog zal de bewijsvoering rond moeten zijn, en ik gok dat het OM die stap nu voor het gemak wil overslaan. En dat lijkt me een slechte zaak.quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Via een rechter is het veel tijd. Als er daadwerkelijk kwalijke dingen gebeuren heb ik liever dat ze zo snel mogelijk ingrijpen in plaats van verplicht wachten.
welke 2 rapporten?quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:26 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Nou de eerste twee rapporten werden hendig sjiek onder het tapijt geveegd en daar is geen drol mee gedaan, pas sinds die blonde pitbull uit Brussel in de kamer zit worden dit soort zaken aan de kaak gesteld.
Ik heb er al bijna spijt van geen VVD gestemd te hebben
Mja, binnen enkele uren. Dan kan het al te laat zijn, die mijn voorbeeld dat jij negeert.quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dan moeten ze de rechter sneller optrommelen, dat moet prima binnen enkele uren kunnen. Dan nog zal de bewijsvoering rond moeten zijn, en ik gok dat het OM die stap nu voor het gemak wil overslaan. En dat lijkt me een slechte zaak.
Wat denk je van het geval dat het OM inzage wil in gegevens van journalisten (iets met de Telegraaf enige tijd terug?) en om dat af te dwingen de website van de krant uitschakelt, omdat daar "ongewenste informatie" op staat?quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:37 schreef PalmRoyale het volgende:
Wat mensen ook niet snappen is dat een dergelijke wet in de toekomst de deur open kan zetten voor zeer ondemocratische praktijken.
We krijgen ook alleen maar "meer" regering, die meer macht voor zichzelf wil. Een regering is ooit ontstaan uit noodzaak, maar ondertussen zitten de leden meer voor zichzelf dan om het volk het zo goed mogelijk naar de zin te maken. En dat zullen ze nooit zelf veranderen, vandaar dat de regering nooit uit zichzelf kleiner zal worden, wel groter.quote:We zeggen nu nog; "ah joh, dat gebeurt nooit" maar mensen vergeten dat een regering die steeds meer macht krijgt ook steeds corrupter wordt.
Hirsch Ballin is 'Mind Controlled' zonder dat hij er erg in heeft, en voert het beleid (de Agenda) van de Illuminati/Globalisten voor Nederland uit.quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Uiteraard een voorstel uit de koker van Hirsch Ballin. Die vent is echt eng bezig.
Ik negeer jouw voorbeeld omdat een agent ter plaatse niet te vergelijken is met tekst ergens op een website.quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:29 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Mja, binnen enkele uren. Dan kan het al te laat zijn, die mijn voorbeeld dat jij negeert.
Niks "tijdelijk", want de provider kan prima weigeren op straffe van een dwangsom. Daarmee vervalt het "snelle" karakter, en komt alleen het "makkelijke" als reden naar boven.quote:Het OM wil die stap tijdelijk overslaan. Daarna zullen ze zich toch moeten gaan verantwoorden.
Ten eerste ging het niet om een ambtenaar op de koffie maar om een huiszoeking zonder verdacht, en ten tweede gaat het ook daar, net als in dit voorstel om het buitensluiten van de rechterlijke controle terwijl de vermeende overtreder met een boete of korting wordt bedreigd.quote:Op donderdag 29 juli 2010 21:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Ga nou niet je klaagbede uit een ander topic hier herhalen. Controle op fraude is een goede zaak. En een ambtenaar die op de koffie komt is lang geen huiszoeking.
quote:
Lees jij wel of troll je alleen maar?quote:Vergelijkbare rapporten over de schending van privacyregelgeving bij het raadplegen van het CIOT werden namelijk ook in 2007 en 2008 al geschreven. Toen werden de onderzoeken achter gesloten deuren gehouden, maar opsporingsdiensten werden wel degelijk op hun vingers getikt. Uit het nu openbaar gemaakte onderzoek blijkt dat er met de kritiek uit voorgaande jaren weinig is gedaan.
Als er op die website een oproep staat om te gaan moorden of handleidingen om bommen te maken, dan vind ik dat wel een reden om die site zsm uit de lucht te halen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik negeer jouw voorbeeld omdat een agent ter plaatse niet te vergelijken is met tekst ergens op een website.
Zoals te lezen staat haalt een provider nu zelf al dingen weg als ze weten dat het strafbaar is.quote:Niks "tijdelijk", want de provider kan prima weigeren op straffe van een dwangsom. Daarmee vervalt het "snelle" karakter, en komt alleen het "makkelijke" als reden naar boven.
Sorry overheen gelezen dat stukjequote:Op donderdag 29 juli 2010 22:52 schreef YuckFou het volgende:
[..]
[..]
Lees jij wel of troll je alleen maar?
Het is dus niet zo dat ze ongestraft hun gang kunnen gaan, net als nu. In plaats van verantwoording vooraf, verantwoording achteraf.quote:opsporingsdiensten werden wel degelijk op hun vingers getikt.
Eye-opener: er zijn duizenden websites met handleidingen om bommen te maken...quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:04 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als er op die website een oproep staat om te gaan moorden of handleidingen om bommen te maken, dan vind ik dat wel een reden om die site zsm uit de lucht te halen.
En dat is een compleet verkeerde benadering die volledig voorbij gaat aan de rechtsstaat. Een site kan verdacht worden van illegale activiteiten. Maar tot een rechter daarover geoordeeld heeft, is en blijft het slechts een verdenking. Maar met deze nieuwe macht zou het OM rechter en beul tegelijk worden.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:10 schreef VancouverFan het volgende:
Het is dus niet zo dat ze ongestraft hun gang kunnen gaan, net als nu. In plaats van verantwoording vooraf, verantwoording achteraf.
Wees creatief, dan kun je vast wel een website verzinnen waarbij het handig is dat die niet lang online staat.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Eye-opener: er zijn duizenden websites met handleidingen om bommen te maken...
Nou nee. Het is niet zo dat de wil van het OM wet wordt. Het staat eenieder dan natuurlijk vrij om tegen de maatregelen van het OM in beroep te gaan.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:16 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
En dat is een compleet verkeerde benadering die volledig voorbij gaat aan de rechtsstaat. Een site kan verdacht worden van illegale activiteiten. Maar tot een rechter daarover geoordeeld heeft, is en blijft het slechts een verdenking. Maar met deze nieuwe macht zou het OM rechter en beul tegelijk worden.
OM beschuldigt, stelt een oordeel vast en voert het vonnis uit. Daarna mag de site-eigenaar maar aantonen dat het een verkeerde beslissing was.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:18 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou nee. Het is niet zo dat de wil van het OM wet wordt. Het staat eenieder dan natuurlijk vrij om tegen de maatregelen van het OM in beroep te gaan.
Net zoals je nu bezwaar kunt maken als iemand in voorarrest wordt gezet.
Het OM ziet iemand als een misdadiger, pakt 'm op, gaat in het voorrarrest en kan een paar dagen wachten tot een rechter er wat van zegt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:28 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
OM beschuldigt, stelt een oordeel vast en voert het vonnis uit. Daarna mag de site-eigenaar maar aantonen dat het een verkeerde beslissing was.
Dat is niks anders dan omkering van bewijslast. Het wordt dan schuldig tot onschuld is aangetoond. Een zeer verkeerde benadering die geen enkele plaats heeft in een land dat zich een ware rechtsstaat durft te noemen. Daarom kan dit ook een idee zijn van niemand anders dan Ballin. Die vent is doodeng met al zijn voorstellen. Gelukkig is hij demissionair en verdwijnt spoedig. Ik mag hopen dat parlement en senaat verstandig genoeg zijn om dit wetsvoorstel te zien voor wat het werkelijk is.
Omdat het niet aan het OM is om dat te bepalen, punt uit.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:33 schreef VancouverFan het volgende:
Waarom zou dat niet mogen bij sites die gevaarlijk zijn of waar verboden informatie op staat?
Op die manier kun je net zo goed stellen dat het niet aan het OM is om zomaar gevaarlijke criminelen aan te pakken.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:51 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Omdat het niet aan het OM is om dat te bepalen, punt uit.
Als zij van mening zijn dat een site uit de lucht zou moeten dan zou dat getoetst moeten worden door een rechter, liefst een met verstand van zaken anders kan elke site die informatie geeft waar het OM het niet mee eens is uit de lucht gehaald worden en komt die wellicht na toetsing, na een rechtzaak, na gezeik pas weer online...
Of heb jij er geen problemen mee dat bijv. space in [UVT] wordt dichtgegooid omdat daar wel eens wat anders te lezen zou zijn dan "drugs are bad"? om over het drugsforum van partyflock maar te zwijgen...
Die twee fascisten samen in de regering, je moet er toch niet aan denken?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 00:00 schreef tjoptjop het volgende:
Oh boy, dat wordt nog wat als dat VVD-CDA-PVV kabinet er komt. Hirsch-Ballin én Fred Teeven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |