Dat heb ik ook, kan wel zelf gaan rommelen maar als het dan niet klopt is dat ook niet handig. Ik ga even kijken op Equiplay.quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:42 schreef erodome het volgende:
Je kan touwhalstertjes voor een redelijke prijs bij equiplay.nl kopen, de goedkoopste versie is meer dan prima, je kan ze zelfs mailen met de maten van het hoofd, dan knopen ze er zo een voor je paard.
Ik heb ze zelf van parelli, het touw is net nog wat zachter en net nog wat betere kwaliteit, maar heel veel maakt het niet uit, zijn deze versleten dan haal ik ze gewoon bij equiplay(dat scheelt een aardig hoopje centjes).
Zelf knopen ben ik nog niet aan begonnen, wil ik weleens gaan proberen, maar wilde toen gewoon echt zeker zijn dat het goed zat.
Het is natuurlijk belachelijk. Het gaat inderdaad om het dierenwelzijn, en de strekking van mijn post toentertijd was natuurlijk, kijk uit met die dierenarts, hij constateert foute dingen. Ze hebben er gewoon geen verstand van. Het is een dokter, voor een een operatie of groot probleem moet je naar het ziekenhuis (om maar even makkelijk te maken).quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:15 schreef Isegrim het volgende:
Wat is eigenlijk jouw theorie mbt de beweegredenen van Bokt in jouw verhaal? Ik bedoel, het gaat toch om het welzijn van paarden...? Bokt is een mooi forum om mensen te waarschuwen voor een malafide dierenarts o.i.d.
noemen.
Dierenkliniek Ridderkerk! Geen pm voor nodigquote:Op donderdag 29 juli 2010 15:35 schreef Isegrim het volgende:
Raar hoor.Was het trouwens een dierenarts hier in de buurt? Misschien kun je de naam PM-en, weet ik ook even dat ik daar niet naartoe moet.
Ja, echt hè? 'Want alleen het beste is goed genoeg'.quote:Op donderdag 29 juli 2010 16:28 schreef alors het volgende:
Over paardenspullen, dat is altijd wel grappig, dingen die zogenaamd 'speciaal voor paarden' zijn, zijn altijd 300% duurder dan dezelfde producten maar dan niet speciaal voor paarden. En al die penny's het maar kopenVolgens mij is dat best big business die paardenspullen, er wordt grof geld voor allerlei onzin betaald
Nou, van websites bouwen hebben ze in elk geval geen kaas gegeten.quote:Op donderdag 29 juli 2010 15:43 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Dierenkliniek Ridderkerk! Geen pm voor nodig
Dat zijn stippen die voortkomen vanuit het Sabino genquote:Op donderdag 29 juli 2010 17:02 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[ afbeelding ]
Charmante kontfoto![]()
Best interessant, die varianten
Hangt heel erg van het paard af, sommigen kan het enorm motiveren om meer te doen, harder te gaan waar je normaal dat amper voor elkaar krijgt, iig niet op nette manieren.quote:Op donderdag 29 juli 2010 22:22 schreef Samzz het volgende:
Oke. Ik ben niet zo thuis in de clicker trainingBeloning met eten is ook niet het eerste wat ik zou doen
Dat weet ik wel, maar zo rijden is niet wat ik wil bereiken. Al vind ik het erg knap, daar niet van. Zoals ik al eerder zei, volg ik de klassieke leerschoolquote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:00 schreef Isegrim het volgende:
NH is niets anders dan communiceren met het paard in zijn taal. Hoe kan dat nou 'je ding niet zijn'?
Kijk wat je ermee kunt bereiken: http://www.bokt.nl/forums(...)db6c0bd623066552ad8e
Het gaat er niet echt om wat je wilt bereiken, maar hoe je dat wilt bereiken.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:33 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat weet ik wel, maar zo rijden is niet wat ik wil bereiken. Al vind ik het erg knap, daar niet van. Zoals ik al eerder zei, volg ik de klassieke leerschool
Speciaal voor LeeHarveyOswaldquote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:33 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat weet ik wel, maar zo rijden is niet wat ik wil bereiken. Al vind ik het erg knap, daar niet van. Zoals ik al eerder zei, volg ik de klassieke leerschool
Wat is het verschil tussen wat jij wilt bereiken en wat zij wil bereiken? Volgens mij streeft zij ook gewoon naar verzameling, nageeflijkheid etc. Ze weet dat alleen te bereiken zonder de gangbare hulpmiddelen.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:33 schreef Samzz het volgende:
[..]
En ik wil dat met mijn jonge dier onder het zadel bereiken. Zodat ik er wedstrijden mee kan rijden.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen wat jij wilt bereiken en wat zij wil bereiken? Volgens mij streeft zij ook gewoon naar verzameling, nageeflijkheid etc. Ze weet dat alleen te bereiken zonder de gangbare hulpmiddelen.
Dat laatste klopt niet, want hij rijdt zelf ook op zijn paarden. Hij droomt van een wereld waarin we met schaamte terugkijken op bitten, hulpteugels etc. Daar kan ik deels in meegaan, maar ik vind hem ook te extreem daarin. Maar wat hij met zijn paarden bereikt zonder hulp- / dwangmiddelen vind ik fantastisch. Daar zou ik ook naartoe willen. Niet dat ik dat ooit ga bereiken, maar je moet de lat hoog leggen zeggen ze altijd.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:58 schreef Samzz het volgende:
Alexander Nevzorov is nu niet het schoolvoorbeeld van de klassieke dressuur die ik voor ogen heb. Wat een griezelHij is zó extreem.... Heeft een petitie lopen om Paardensport te bannen als sport op de OS en sowieso verbieden in competitieverband.
Hij droomt van een wereld waar we ooit beschaamd terug kijken op wat wij paarden aan hebben gedaan door ze te berijden.
Dan heb ik dat verkeerd gelezen. Ik vind zijn uitspraken weinig genuanceerd, overlopend van het extremisme. Dan heb ik persoonlijk meer met Hepfling of Blahaquote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:07 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat laatste klopt niet, want hij rijdt zelf ook op zijn paarden. Hij droomt van een wereld waarin we met schaamte terugkijken op bitten, hulpteugels etc. Daar kan ik deels in meegaan, maar ik vind hem ook te extreem daarin. Maar wat hij met zijn paarden bereikt zonder hulp- / dwangmiddelen vind ik fantastisch. Daar zou ik ook naartoe willen. Niet dat ik dat ooit ga bereiken, maar je moet de lat hoog leggen zeggen ze altijd.
Dus als het toegestaan was om op wedstrijden met alleen een neckrope te rijden zou het een ander verhaal zijn?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:00 schreef Samzz het volgende:
[..]
En ik wil dat met mijn jonge dier onder het zadel bereiken. Zodat ik er wedstrijden mee kan rijden.
Zelfs met een neckrope (en dat geldt voor alle atributen) kun je nog schade aanrichten, Het is maar net hoe je er mee om gaat.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:11 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dus als het toegestaan was om op wedstrijden met alleen een neckrope te rijden zou het een ander verhaal zijn?![]()
Het gaat me ook meer om het beeld dat hij laat zien met zijn paarden dan om zijn denkbeelden, die gaan mij ook te ver.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:09 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dan heb ik dat verkeerd gelezen. Ik vind zijn uitspraken weinig genuanceerd, overlopend van het extremisme. Dan heb ik persoonlijk meer met Hepfling of Blaha
Ja, natuurlijk kan dat. Maar ik vind een neckrope toch wel in een totaal andere categorie vallen dan een stang & trens...quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:13 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Zelfs met een neckrope (en dat geldt voor alle atributen) kun je nog schade aanrichten, Het is maar net hoe je er mee om gaat.
Amen. Het is nu ook echt zo'n hype met bijbehorende commerciele spulletjes. Dingen die ik altijd al doe of deed zijn nu opeens zooo Natural, andere dingen zijn heeeeeeeeeeelemaal fout. Nou ik heb niks aan mijn pony gemerkt. Ik behandel haar gewoon met gezond verstand en geduld, heeft altijd gewerkt.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:06 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik volg geen specifieke rijkunst. Vind dat altijd zo'n onzin om in een hokje te denken.
Ik rijd paard vanuit het oogpunt van mijn paard, niet vanuit het oogpunt dat ik heb. Mensen hebben ook weleens niet een goede dag, paarden ook... Ik wil gewoon een recht in balans gaand paard hebben dat plezier heeft in zijn werk, en niet denkt als ik met een zadel komt, ohnee he!
Gelukkig heb ik een hele fijne instructeur die er precies hetzelfde over denkt.
De tijd van zagen, sporen en zwepen is allang voorbij. Ze willen nu een fijn paard door de baan gaan, die het doet omdat hij plezier erin heeft, niet omdat zijn baas dat wilt. Gelukkig hebben ze daar de proeven dus ook op aangepast. Happy Athlete gevoel...
[ afbeelding ]
omg dat zijn toch niet filmpjes van Arabesk van bokt hequote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:19 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk kan dat. Maar ik vind een neckrope toch wel in een totaal andere categorie vallen dan een stang & trens...
Als ik zo'n filmpje als zie (let alsjeblieft niet op het slaapverwekkende commentaar), kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat elk bit een zekere mate van pijn moet veroorzaken bij een paard, hoe zacht de ruiterhand ook is. Ik zou graag willen dat dit eens echt wetenschappelijk zou worden onderzocht, d.m.v. hersenscans e.d.
Oef, die Arabesk inderdaad. Helemaal doorgedraaid. En die arabier liep tranentrekkend kreupel! Verschrikkelijk....quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:27 schreef alors het volgende:
[..]
omg dat zijn toch niet filmpjes van Arabesk van bokt heOp wedstrijden allemaal slomo filmpjes maken en die zonder toestemming op internet pleuren
en dan nog het toppunt haar eigen paard liep hartstikke kreupel van het verkeerd 'natural' bekappen, maar volgens haar was het een extra gang
Echt droevig.
Deels eens, maar wat denk jij dat een cap gaat helpen bij een val?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:23 schreef alors het volgende:
[..]
Amen. Het is nu ook echt zo'n hype met bijbehorende commerciele spulletjes. Dingen die ik altijd al doe of deed zijn nu opeens zooo Natural, andere dingen zijn heeeeeeeeeeelemaal fout. Nou ik heb niks aan mijn pony gemerkt. Ik behandel haar gewoon met gezond verstand en geduld, heeft altijd gewerkt.
Al die zogenaamde goeroe's die nu opeens ook menen te moeten meeliften op de hype, daar heb ik echt helemaal niks mee.
Net als al die penny's die denken dat ze nu wel zonder cap, zadel en enige optoming kunnen buitenrijdenWat ben je dan voor mongool, alsof dat beest niet aan de kletter kan gaan en dan? Hoe krijgt iemand dat paard ooit weer te pakken als jij ergens in de bosjes ligt met een hersenschudding? Dan ook niet janken als je peerd meer dood dan levend onder een auto ligt. Wat is er in godsnaam mis met iig een halster om, voor het geval dat?
Daar is toch weinig mis mee? Ik ken die user verder niet, maar op een paard is het portretrecht niet van toepassing hoorquote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:27 schreef alors het volgende:
[..]
Op wedstrijden allemaal slomo filmpjes maken en die zonder toestemming op internet pleuren![]()
Er zijn wel caps die aan ongeveer dezelfde eisen voldoen als een motorhelm, maar die kosten een paar honderd euro...quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Deels eens, maar wat denk jij dat een cap gaat helpen bij een val?Ik draag zelf wel een cap, maar met name omdat het juist de penny's zijn die daar met grote regelmaat commentaar op kunnen leveren, maar een cap stelt qua samenstelling erg weinig voor. Vergelijk het even met een brommer - gaat ongeveer even snel als een paard, en je zit nog minder hoog ook. Zie eens wat voor enorme eisen er zijn voor een brommerhelm. Denk je dan dat een stukje kunstof met wat foam je leven gaat redden als je van je paard afvalt?
Hooguit als je een tak tegen je harses krijgt wil een cap wat helpen, maar als je werkelijk op de grond tieft zal het weinig verschil maken. En ik zie mensen nog niet met een motorhelm op paardrijden ....
Als dat zo is, wegen ze ook enkele kilo's, en bedekken ze ook de lagere delen van het hoofd. Lijkt mij niet heel comfortabel rijden.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er zijn wel caps die aan ongeveer dezelfde eisen voldoen als een motorhelm, maar die kosten een paar honderd euro...
Is helemaal niet zo. Wel een beetje verdiepen hoor voordat je zoiets zegtquote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als dat zo is, wegen ze ook enkele kilo's, en bedekken ze ook de lagere delen van het hoofd. Lijkt mij niet heel comfortabel rijden.
Heb je wel eens een cap op gehad van de nieuwe generatie? Daar zit nog ruimte tussen je hoofd en de buitenkant om de klap op te vangen. En je hersens zijn zo belangrijk en gevoelig dat elke vermindering van de klap telt. Een cap is een investering die het gewoon waard is.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Deels eens, maar wat denk jij dat een cap gaat helpen bij een val?Ik draag zelf wel een cap, maar met name omdat het juist de penny's zijn die daar met grote regelmaat commentaar op kunnen leveren, maar een cap stelt qua samenstelling erg weinig voor. Vergelijk het even met een brommer - gaat ongeveer even snel als een paard, en je zit nog minder hoog ook. Zie eens wat voor enorme eisen er zijn voor een brommerhelm. Denk je dan dat een stukje kunstof met wat foam je leven gaat redden als je van je paard afvalt?
Hooguit als je een tak tegen je harses krijgt wil een cap wat helpen, maar als je werkelijk op de grond tieft zal het weinig verschil maken. En ik zie mensen nog niet met een motorhelm op paardrijden ....
Nee, niet zo dun als vroeger. Deze caps voldoen aan de EN1984 normen, andere caps die hier niet aan voldoen mogen ook al een aantal helemaal niet meer verkocht worden.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 11:50 schreef Isegrim het volgende:
Maar die zijn dus net zo dun als 'vroegah'? Hoe bieden ze dan betere bescherming?
Als ik op die norm ga zoeken, dan vindt ik hem terug op de Equestrian website. Als ik op het nummer zoek bij ISOeuropean standard norms dan krijg ik de veiligheidsomschrijving van "industrial valves"....quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:27 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Nee, niet zo dun als vroeger. Deze caps voldoen aan de EN1984 normen, andere caps die hier niet aan voldoen mogen ook al een aantal helemaal niet meer verkocht worden.
Hoe bieden ze betere bescherming? Door ander materiaal dat gebruikt word..
Dan is de schade nog altijd MINDER dan wanneer je niks om zou hebben.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik draag een cap, het zal vast handig zijn als Isegrim weer eens van mening is dat ik best onder een boom door kan, en de boom daar anders over denkt, maar ik verwacht er echt geen wonderen van als ik ooit er af pleur
Nouja dat is dan ineens 'zielug' en zelf loopt haar paard erbij alsof zijn ruggengraat van bakstenen is. En dan is wat die mensen doen opeens ergquote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Daar is toch weinig mis mee? Ik ken die user verder niet, maar op een paard is het portretrecht niet van toepassing hoor
Van een brommer of motor val je heel anders dan van een paard. De kans dat je op een brommert een schuiver maakt over het asfalt en daarmee je harses open schuurt is vele malen groter dan wanneer je van een paard geslingerd word en in het zand terecht komt. In het ergste geval klap je tegen een hek, maar dan ben je echt blij dat je een cap op hebt.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Oke, titel is een beetje misleidend, gewoon leuk geschreven stukkie over een man en hoe hij zijn paarden ervoer als klein jochie.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 14:48 schreef Isegrim het volgende:
Ja, hoor, het is weer tijd voor de maandelijkse paardenbiefstuk-post.
Paardenbiefstuk is best lekker.
quote:Op vrijdag 30 juli 2010 14:59 schreef Samzz het volgende:
Ach kom op, die heb je heus niet gepost omdat het zo'n leuk stukje is, maar gewoon om met de titel te provoceren
Zit je hier toch in het verkeerde topic, ons doet zoiets helemaal niks
De meeste mensen die zoiets posten hier doen het om te provocerenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:03 schreef HostiMeister het volgende:
[..]Heulemaal niet
Dacht misschien vonden jullie het wel leuk, blijkbaar verkeerde insteek, mijn excuus
Wat bedoel je met zo rijden?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:33 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hemfling is veel erger in mening, die vind van bepaalde karakters dat ze nooit bereden zouden mogen worden.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:09 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dan heb ik dat verkeerd gelezen. Ik vind zijn uitspraken weinig genuanceerd, overlopend van het extremisme. Dan heb ik persoonlijk meer met Hepfling of Blaha
Dit wordt vaak gezegd, is waar, maar je moet wel zo bruut omgaan met dat soort middelen dat het overduidelijk is dat dat niet goed is.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 10:13 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Zelfs met een neckrope (en dat geldt voor alle atributen) kun je nog schade aanrichten, Het is maar net hoe je er mee om gaat.
Nevzorov heeft bij mij alle geloofwaardigheid verloren. Niet alleen door zijn zogenaamd wetenschappelijke onderzoeken, maar ook door zijn extremistisch denken. Bitloze hoofdstellen kunnen net zo goed flinke schade aanrichten (mechanische hackamores, sidepulls), zoals al meerdere malen hier gezegd: Iedere optoming is zo scherp als de hand van de ruiterquote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Hemfling is veel erger in mening, die vind van bepaalde karakters dat ze nooit bereden zouden mogen worden.
Die wil het paard in zijn natuurlijke status, waarin wij ons aanpassen aan zijn wereld ipv andersom.
Nevzorov is daarin anders, die zoekt wel naar een aanpassing aan de mensenwereld, om daar het paard gelukkig in te laten zijn, alleen bekijkt hij het anders, niet zo gek, hij heeft de ervaring van het grover zijn ook, kent het verschil.
Ook de onderzoeken over gevolgen van bitgebruik zijn niet misselijk qua uitkomsten, van 10 cm grote hematomen bij de oorspeekselklieren tot vergaande schade aan de kaak en nog veel meer, het heeft Nevzorov geschokt tot in zijn ziel en dat kan ik heel erg goed begrijpen.
Ik ken wel wat mensen die volgens de school van Nevzorov bezig zijn, hij is heel streng, je mag niets anders doen, het eerste jaar wordt er niet gereden, geen trailer gedoe of wat dan ook, eerst een band opbouwen, eerst spieren opbouwen en van daar naar rijden toe.
Maar gezegd moet worden, de paarden varen er wel bij, nieuwschierig, leergierig, verzameld, prachtig in evenwicht, recht, balans, alles zit echt goed.
Als je hem verkeerd opdoet, en met HEEL maar dan ook echt HEEL VEEL geweld aan de teugels gaat rukken misschienquote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:45 schreef Samzz het volgende:
[..]
. Bitloze hoofdstellen kunnen net zo goed flinke schade aanrichten (mechanische hackamores, sidepulls), zoals al meerdere malen hier gezegd: Iedere optoming is zo scherp als de hand van de ruiter
Heb je er ooit rekening mee gehouden dat het neusbot ook kan breken als je niet weet hoe een hackamore werkt?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als je hem verkeerd opdoet, en met HEEL maar dan ook echt HEEL VEEL geweld aan de teugels gaat rukken misschien
Finnegan maakt hupsjes bij het aangalopperen. Maar de galop is voor hem ook nog erg moeilijk. Links gaat, rechts springt hij standaard verkeerd aan, ook op volte. Maar hij is ook nog maar vijf.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:59 schreef Samzz het volgende:
Overigens liep Rio vandaag weer grandioosDe overgangen heb ik nu echt helemaal 100% bevestigd. Waar hij eerst nog wel een hupsje wilde maken bij het aandraven of aangalopperen, is dat nu verdwenen en kan hij lekker ontspannen zijn rondje lopen
Ik merk ook dat hij nu ook zelf meer gaat ontspannen nu hij snapt wat er van hem gevraagd wordt en daardoor veel minder met zijn hoofd loopt te klooien en steeds beter mooi constant in de aanleuning blijft, ook blijft hij steeds meer gefocussed op waar hij mee bezig is.
Hij is overigens nog wel steeds een lomperd in sommige gevallen
Als je met een sidepull een neusbeen wilt breken, moet je hem verkeerd opdoen, en echt flink wat kracht gebruiken. En niet per ongeluk iets te ruw doen..quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:57 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Heb je er ooit rekening mee gehouden dat het neusbot ook kan breken als je niet weet hoe een hackamore werkt?
Dat zwaardere paarden de galop vaak echt moeten leren.quote:
Daar zijn we nu mee bezig met grondwerk in de longeerbak. Alleen dan zonder longeerlijn.quote:Ik heb mijn paarden overigens altijd eerst aan de longe de hulpen aangeleerd. Zodat ze luisteren op de stem, dus voorwaarts gaan en terug komen wanneer ik dat zeg. Als je er dan op gaat zitten hoef je alleen de hulp te geven en bijvoorbeeld 'galop' te zeggen, en dan springt het dier aan in galop.
Dat is ook een beetje het paardenwereldje. Iedereen weet het altijd beter dan de ander.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:12 schreef Samzz het volgende:
Links opstijgen stamt uit de tijd van de ridders, maar dat is niks verplicht. Ik kan zowel links als rechts opstappen bij mijn oude merrie.
Ik geloof dat je mijn verhaaltje niet hebt gelezen? Het gaat niet perse om botten breken of mondhoeken uitscheuren. Er zijn meer dingen die schadelijk kunnen zijn voor een paard en dan maakt het geen fuck uit of je bitloos of met bit rijdt
Het zou alleen wel prettig zijn als iedereen gewoon in zijn waarde wordt gelaten. Ik veklaar NH'ers die bitloos rijden niet voor gek, ik wens ook niet voor gek te worden verklaard door diezelfde mensen omdat ik met bit rijd(En nee, dit heeft geen betrekking op dit topic, maar op ervaringen in het veld).
Oh ik verklaar mensen die met bit rijden ook niet tot gek. Maar sta er eens bij stil waarom we het doen, en of het nog nodig is. En zelfde met links opstijgen. We dragen geen zwaard meer waarmee we onszelf neer kunnen steken als we rechts opstijgen. Als je dat wisselt, wissel je ook de belasting voor het paard...quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:12 schreef Samzz het volgende:
Links opstijgen stamt uit de tijd van de ridders, maar dat is niks verplicht. Ik kan zowel links als rechts opstappen bij mijn oude merrie.
Ik geloof dat je mijn verhaaltje niet hebt gelezen? Het gaat niet perse om botten breken of mondhoeken uitscheuren. Er zijn meer dingen die schadelijk kunnen zijn voor een paard en dan maakt het geen fuck uit of je bitloos of met bit rijdt
Het zou alleen wel prettig zijn als iedereen gewoon in zijn waarde wordt gelaten. Ik veklaar NH'ers die bitloos rijden niet voor gek, ik wens ook niet voor gek te worden verklaard door diezelfde mensen omdat ik met bit rijd(En nee, dit heeft geen betrekking op dit topic, maar op ervaringen in het veld).
Zwaar heeft toch niks met leeftijd te maken? Dravers moet je ook leren galopperen, en dat zijn geen zware paarden. Tuigers net zoquote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:12 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat zwaardere paarden de galop vaak echt moeten leren.
[..]
Daar zijn we nu mee bezig met grondwerk in de longeerbak. Alleen dan zonder longeerlijn.
Je kunt beter opstappen met een krukje. Af afwisselen, maar dat moet ieder voor zich weten. Ik stap gewoon links op, omdat ik dat gewend ben, het paard het gewend is, en paarden hebben regelmaat nodig (!!)quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Als je met een sidepull een neusbeen wilt breken, moet je hem verkeerd opdoen, en echt flink wat kracht gebruiken. En niet per ongeluk iets te ruw doen..
[quote]
Hier geef je zelf het antwoord al voor een normaal bit. Wil je een paard beschadigen met een bit in zijn mond, moet je flink wat kracht gebruiken. Dus conclusie is nogmaals : Elk werktuig is in de handen van een onkundige gevaarlijk.
[quote]Op vrijdag 30 juli 2010 17:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het gaat niet zo zeer om bekeren, wel zou je je af kunnen vragen waarom bepaalde paardendingen gaan zoals ze gaan. Bit, links opstijgen, ...
Gebeurd dat omdat het ingesleten traditie is, of omdat het werkelijk beter is?
Maar wat heb je daaraan? Het is alleen maar goed voor de gemoedsrust van de eigenaar, niet voor het paard. Die zijn inmiddels zo geemancipeerd door de mens, dat ze alles wel ok vinden.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
En een paard terugbrengen in de oorspronkelijke natuur gaat inderdaad niet. Maar je kan wel proberen het er zoveel mogelijk in de buurt te brengen. Oa. Hit actief (of, als je paarden aan huis hebt, paddock paradise), en wmb. ook bitloos (zeker voor startende ruiters. Kinderen zijn al vrij grof met de handen).
Zo prettig mogelijk voor de eigenaar. Dat moet je zeggen. Een paard is een gewenningsdier, en heeft regelmaat nodig. Er word teveel voor het paard gedacht, ipv naar het paard te luisteren.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Helemaal natuurlijk zul je het nooit krijgen. Zo prettig mogelijk voor het paard wel. Wmb. mogen ook de dierenwelzijnswetten er zo snel mogelijk door komen, en is het op termijn verplicht je paard in een paardvriendelijke stal te zetten (en dus niet 23 uur per dag op het toilet).
Anders een keer vragen of we grondwerk in de bak mogen doen. Af en toe lijkt hij in de round pen gewoon uit de bocht te vliegen omdat hij te groot isquote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:12 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat zwaardere paarden de galop vaak echt moeten leren.
[..]
Daar zijn we nu mee bezig met grondwerk in de longeerbak. Alleen dan zonder longeerlijn.
Oh, dat heb ik wel gedaanquote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Oh ik verklaar mensen die met bit rijden ook niet tot gek. Maar sta er eens bij stil waarom we het doen, en of het nog nodig is. En zelfde met links opstijgen. We dragen geen zwaard meer waarmee we onszelf neer kunnen steken als we rechts opstijgen. Als je dat wisselt, wissel je ook de belasting voor het paard...
Wel verklaar ik maneges voor gek die 8 jarige op hun paarden met bit leren rijden. Die kunnen net fietsen, en pleuren daar zelfs nog op hun bek omdat ze te hard en lomp aan het stuur trekkenLaat staan met een paard.
Eens en oneens. Krukje is inderdaad perfect. Of buiten elkaar een kontje geven om te ontlasten. Maar paarden hebben geen regemaat nodig. Regelmaat is echt een mensenietsquote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:16 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Je kunt beter opstappen met een krukje. Af afwisselen, maar dat moet ieder voor zich weten. Ik stap gewoon links op, omdat ik dat gewend ben, het paard het gewend is, en paarden hebben regelmaat nodig (!!)
[..]
Zo oké dat ze gaan kribbebijten, luchtzuigen, ....quote:Maar wat heb je daaraan? Het is alleen maar goed voor de gemoedsrust van de eigenaar, niet voor het paard. Die zijn inmiddels zo geemancipeerd door de mens, dat ze alles wel ok vinden.
[..]
Nogmaals, regelmaat is een menseniets. Mensen willen graag regelmaat...quote:Zo prettig mogelijk voor de eigenaar. Dat moet je zeggen. Een paard is een gewenningsdier, en heeft regelmaat nodig. Er word teveel voor het paard gedacht, ipv naar het paard te luisteren.
Dan was hitactief dus ideaal, geen mogelijkheid tot aggresief gedrag bij het eten, afgemeten porties per paard, en -waar een paard fysiek op gebouwd is- 24 uur per dag kleine porties eten.quote:Dacht mijn paard ook een leuk pensioen te geven in een rusthuis. Ik heb hem er na 2 jaar meer dood dan levend uitgehaald. Ik herkende heel mijn paard niet meer terug. Zomer dag en nacht buiten, in de winter heel de dag in de paddock met 10 soortgenoten, en onbeperkt hooi....
Toen ik hem terug naar huis haalde, durfde hij nieteens samen met mijn andere paard uit dezelfde hooiruif te eten, helemaal getraumatiseerd.... Niet alle dieren zijn geschikt voor die geintjes, dat kan ik je in ieder geval uit eigen ervaring vertellen.
Mijn eerste 3 lessen - inmiddels 16 a 17 jaar geleden - waren aan de longeerlijn. Wel met hoofdstel/teugel, maar puur voor de houding.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:18 schreef Samzz het volgende:
[..]
Oh, dat heb ik wel gedaanMijn keuze om met bit te blijven rijden is een weloverwogen keuze geweest
Kinderen die niet kunnen rijden, moet je sowieso niet aan het hoofd laten zitten. Of daar nu een bit geen bit in hangtDat soort kinderen aan de longe zetten zonder teugels maar met een koordje aan het zadel. Eerst leren zitten!
Ik was toen nog niet eens geborenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:31 schreef Isegrim het volgende:
Toen ik begon met paardrijles (1983?) had volgens mij nog niemand van zitles gehoord.Ik heb het nooit gehad in elk geval.
Dat is absoluut niet waar. Sla de boeken maar open... Paarden weten precies wanneer ze eten horen te krijgen e.d. Dat is regelmaat.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Eens en oneens. Krukje is inderdaad perfect. Of buiten elkaar een kontje geven om te ontlasten. Maar paarden hebben geen regemaat nodig. Regelmaat is echt een menseniets![]()
Doen paarden op de wei ook. (!!)quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Zo oké dat ze gaan kribbebijten, luchtzuigen, ....Stereotype gedrag..
Nee, want wat jij bedoeld (met porties) hebben ze in de opfok van mijn jongste paard ook. En voor veulens is het leuk, maar als je volwassen paarden met verschillende paarden, met verschillende achtergronden daarbij zet, dan werkt het niet. Want dan kan het ene paard het andere paard niet toelaten bij het voer, omdat hij zelf meer wil dan hij net gekregen heeft.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dan was hitactief dus ideaal, geen mogelijkheid tot aggresief gedrag bij het eten, afgemeten porties per paard, en -waar een paard fysiek op gebouwd is- 24 uur per dag kleine porties eten.
Dat kun je zelf doen als je dat wilt. Er zijn wat boxen die je voor dat soort dingen kunt gebruiken.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:40 schreef Samzz het volgende:
Editje: Hoe ga je ooit olie toevoegen aan het rantsoen in een hit actief stal? Is er voor de paarden de mogelijkheid om in alle rust uit een eigen voerbak te eten?
Pertinent onjuist. Paarden zijn grazers, die zijn er fysiek niet opgebouwd om om 8:00, 12:00 en 17:30 te gaan eten.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:35 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet waar. Sla de boeken maar open... Paarden weten precies wanneer ze eten horen te krijgen e.d. Dat is regelmaat.
[..]
Als ze lange tijd op stal hebben gestaanquote:Doen paarden op de wei ook. (!!)
[..]
Ik bedoel dat systeem, maar wat jij aangeeft is onmogelijk. Zodra een paard zijn portie krijgt, komt er op de buitenkant van de in-en-uitgangsdeuren/slagbomen stroom te staan. Een paard dat een ander paard weg wil jagen krijgt dan 25KV op zn donder.quote:Nee, want wat jij bedoeld (met porties) hebben ze in de opfok van mijn jongste paard ook. En voor veulens is het leuk, maar als je volwassen paarden met verschillende paarden, met verschillende achtergronden daarbij zet, dan werkt het niet. Want dan kan het ene paard het andere paard niet toelaten bij het voer, omdat hij zelf meer wil dan hij net gekregen heeft.
Althans als jij het systeem bedoeld dat ze een band om hebben, en bij de machine hun voer krijgen. In de opfok was er een veulen in de groep, die had dan gegeten, dan liet hij een ander zijn eigen voer activeren, en jaagde hij vervolgens dat andere veulen weg, zodat hij ZIJN eten had....
Grote voordeel van hit-actief, naast 16 uur eten en veel lopen, is de opbouw van de stalquote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:46 schreef Samzz het volgende:
Dat weet ik.
Voor zover zie ik nog geen grote voordelen van een hit actief stalMijn paard krijgt ook onbeperkt hooi, in de winter de hele dag weidegang in de zomer nog langer, het voer stel ik iedere ochtend, middag en avond zelf samen (hij krijgt iedere keer wat anders). Ach ja, als jullie er maar gelukkig mee zijn
Dat lijkt mij interessant om te zienquote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik zal anders dit weekend een klein filmpje maken van het voersysteem, om een beeld te geven van hoe het werkt
Fin eet 400 minuten per dag hooi en/of kuil, en 1 kilo biks per dag (das 5 korrels per keer ofzoquote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:19 schreef Samzz het volgende:
Onbeperkt hooi is in andere stallen dan een hit actief stal prima te bewerkstelligenZoals ik al zei staat mijn paard overdag op de wei, zodra hij de stal in komt, krijgt hij een berg ruwvoer. De eigenaar van de stallen doet de paarden om een uur of elf, half twaalf nog weer een grote portie, dan is de portie daarvoor vaak net op. En 's ochtends om half zeven gaan ze, na hun brokken, weer naar buiten
En je moet niet vergeten, dat een paard niet meer op kan dan het op kan. Een paard kan maar een bepaalde hoeveelheid aan droge stof opnemen (2% van het lichaamsgewicht, dat is twaalf kilo op een paard van 600 kilo), daar moet je je rantsoen op berekenenMijn paard krijgt momenteel niet meer dan een handje biks, 's middags een handje muesli met olie en 's avonds en handje biks met supplementen. De rest van de dag/nacht heeft hij toegang tot onbeperkt hooi en/of gras
Prima vind ik zelf.
Je bedoeld de hele dag door, minimaal 12 uur per dag, waar hun lichaam op gebouwd is?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:35 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet waar. Sla de boeken maar open... Paarden weten precies wanneer ze eten horen te krijgen e.d. Dat is regelmaat.
Als ze eerst die nare gewoonte op stal hebben geleerd en dan nog houd het op na een tijd in een kudde te hebben gestaan meestal.quote:Doen paarden op de wei ook. (!!)
Ik zag net dat andere filmpje pas, maar is daar geen gewoon grasland? Ik zie alleen maar een grote zandvlakte...quote:
Klopt, zand, steen en mattenquote:Op zondag 1 augustus 2010 20:45 schreef alors het volgende:
[..]
Ik zag net dat andere filmpje pas, maar is daar geen gewoon grasland? Ik zie alleen maar een grote zandvlakte...
Oh dat vind ik wel een beetje raar. Voor de winter oke, dan is grasland gewoon moeilijk. Maar zomers vind ik eigenlijk dat paarden 24/7 lekker moeten kunnen grazen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Klopt, zand, steen en matten![]()
Er is wel een weiland, maar de paarden die daar staan maken stennis tot ze terug mogen
Waarom?quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:16 schreef alors het volgende:
[..]
Oh dat vind ik wel een beetje raar. Voor de winter oke, dan is grasland gewoon moeilijk. Maar zomers vind ik eigenlijk dat paarden 24/7 lekker moeten kunnen grazen.
Ik weet niet hoor, maar volgens mij zijn paarden graasdieren. Die bijna de hele dag lekker horen te kunnen grazen. Rijk gras kun je met een beetje grasmanagement prima bewaken. Ik ken geen paard dat hooi verkiest boven vers gras.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waarom?De paarden schoppen stennis als ze op wei staan, kunnen nu ook de hele dag door eten, en gras in nederland is vaak te rijk
In het wild zouden ze her en der een pluk gras eten, "on the walk". Dat zou ideaal zijnquote:Op zondag 1 augustus 2010 21:43 schreef alors het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar volgens mij zijn paarden graasdieren. Die bijna de hele dag lekker horen te kunnen grazen. Rijk gras kun je met een beetje grasmanagement prima bewaken. Ik ken geen paard dat hooi verkiest boven vers gras.
Dit is op zich best een redelijk alternatief, maar er gaat niks boven 24/7 grasland imo.
Het is vrij zwart-wit om te concluderen dat paarden terug naar de natuur brengen de meest paard vriendelijke oplossing is.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:57 schreef Xs2Shanna het volgende:
Kortom paardvriendelijkheid -> Paard terug brengen tot de oorspronkelijk natuur.
En dat kan niet, dus we zijn allemaal even fout.
Misschien is dat afhankelijk van de stal? Want als dat overal zo is (dat 300 minuten eten), gaat het idee van zo natuurlijk mogelijk voeren al meteen de hakselaar inquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:58 schreef alors het volgende:
Ik dacht trouwens dat ik ergens gelezen had dat ze maximaal 300 minuten kunnen eten (weet niet of dat ook op deze stal zo is). Dat is 5 uur, vind ik ook niet echt veel, als je nagaat dat een grazend paard zo'n 16 uur per dag eet.
Bij mij is geen maximum bekend, die van ons heeft op dit moment 400 minuten per dag. Of dat ook zo blijft, hangt er vanaf wat zijn gewicht doet. Hij staat er immers nog maar net.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:58 schreef alors het volgende:
Ik dacht trouwens dat ik ergens gelezen had dat ze maximaal 300 minuten kunnen eten (weet niet of dat ook op deze stal zo is). Dat is 5 uur, vind ik ook niet echt veel, als je nagaat dat een grazend paard zo'n 16 uur per dag eet.
Ja hoor, ik beweer ook niet dat dit het enige goede systeem is. Alleen vind ik sommige argumenten een beetje kul.quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:00 schreef Samzz het volgende:
Prima tochIk ben dat niet. Ik vind mijn systeem nog steeds prima en mijn paard geeft ook een enorm rustige, evenwichtige en tevreden indruk. Er gaan meer wegen naar Rome he.
Dat rustig eten bedoel je?quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja hoor, ik beweer ook niet dat dit het enige goede systeem is. Alleen vind ik sommige argumenten een beetje kul.
Finnegan eet nu 400 minuten + 1kg biks. Dat is dus ca. 17 minuten per uur + een handje biks.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:58 schreef alors het volgende:
Bijnaquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:58 schreef alors het volgende:
Hoezo, 'zou moeten eten'? In de natuur is een paard wellicht 16 uur per dag bezig met fourageren, maar dat betekent nog niet dat hij ook 16 uur per dag staat te eten. In de natuur staat er namelijk niet zoveel gras als op onze weilanden. Waarom denk je dat 60% van de NL paarden te dik is...?quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:06 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat rustig eten bedoel je?
Maar je zegt nu net dat jullie paard 400 minuten mag eten, wat gebeurt er dan die overige 10 uur dat hij zou moeten eten?
quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:14 schreef Isegrim het volgende:
Misschien kunnen LHO en ik beter even afstemmen wie waarop reageert.
Zie mijn vorige postsquote:Op maandag 2 augustus 2010 14:14 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Hoezo, 'zou moeten eten'? In de natuur is een paard wellicht 16 uur per dag bezig met fourageren, maar dat betekent nog niet dat hij ook 16 uur per dag staat te eten. In de natuur staat er namelijk niet zoveel gras als op onze weilanden. Waarom denk je dat 60% van de NL paarden te dik is...?
Die 400 minuten is wat standaard wordt ingesteld aan het begin. Daarna is het afstemmen wat de juiste hoeveelheid voor het paard is, dat is nog afwachten (maar meer zal het niet worden aangezien een tinker gebaat is bij een relatief schraal voerschema). En als meneer niet aan het eten is, is hij aan het spelen, slapen, tegen een boom aan schurken, afgedwarrelde wilgeblaadjes zoeken etc.
Nee, duh, ik hoef geen hoefbevangen of moddervet paard. Waarom val je beweringen aan die niemand heeft gedaan?quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:15 schreef Samzz het volgende:
Een kudde eet gewoon 16 uur per dagEn word grazend rondgelopen, dan weer een flink eind gerend of wat, maar als je alles bij elkaar optelt, graast een paard in de natuur ongeveer 16 uur, het slaapt ongeveer 4 uur en de overige vier uur doet het socializen, uitrusten of wat dan ook
Het enige wat met een hit actief stal na wordt gebootst is de einden lopen voor een beetje voer. Maar het paard eet dus helemaal niet 16 uur per dag, bij lange na zelfs niet
Wat Isegrim aangaf (die eigenlijk nu met de nieuwe vloer bezig moet zijnquote:Op maandag 2 augustus 2010 14:15 schreef Samzz het volgende:
Een kudde eet gewoon 16 uur per dagEn word grazend rondgelopen, dan weer een flink eind gerend of wat, maar als je alles bij elkaar optelt, graast een paard in de natuur ongeveer 16 uur, het slaapt ongeveer 4 uur en de overige vier uur doet het socializen, uitrusten of wat dan ook
Het enige wat met een hit actief stal na wordt gebootst is de einden lopen voor een beetje voer. Maar het paard eet dus helemaal niet 16 uur per dag, bij lange na zelfs niet
Te rijk als in te 'vet'. Eenzijdig rijk.quote:Op maandag 2 augustus 2010 14:17 schreef Samzz het volgende:
De Nederlandse weides zijn niet te rijk, ze missen zelfs heel vaak benodigde mineralen voor het paard.
Eigenlijk is in gevangenschap paddock paradise het enige wat in de buurt komt van Hit Actief, en ook op kleinere schaal te doen is. Daarbij moet een paard ook zn kilometers maken voor zn natje/droogje. Maar aangezien een paard liever lui dan moe is, is wat motivatie tot bewegen helemaal niet verkeerd om bij het eten te komenquote:Op maandag 2 augustus 2010 14:24 schreef alors het volgende:
Ik zie hier anders zat schrale weiden waarop paarden ook de hele dag bezig zijn met grazen om hun kostje te vergaren en zo dus niet dik worden.
Het is echt niet óf een veel te rijk grasland waarvan ze dik worden óf een hit actief stal, er zit zoveel tussenin.
Zoals ik al zei, valt dat reuze meequote:Op maandag 2 augustus 2010 14:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Te rijk als in te 'vet'. Eenzijdig rijk.
Het is precies wat jij al eerder zei, alles staat of valt met managementquote:Op maandag 2 augustus 2010 14:24 schreef alors het volgende:
Ik zie hier anders zat schrale weiden waarop paarden ook de hele dag bezig zijn met grazen om hun kostje te vergaren en zo dus niet dik worden.
Het is echt niet óf een veel te rijk grasland waarvan ze dik worden óf een hit actief stal, er zit zoveel tussenin.
Met die van mij werkt dat gewoon niet, die worden echt moddervet, om van hoefbevangen nog maar niet te spreken.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:16 schreef alors het volgende:
[..]
Oh dat vind ik wel een beetje raar. Voor de winter oke, dan is grasland gewoon moeilijk. Maar zomers vind ik eigenlijk dat paarden 24/7 lekker moeten kunnen grazen.
Paarden zijn steppe dieren, eten zelfs vrij veel totaan houtachtig spul aan toe in het wild, dat sappige mac donalds gras van hier heeft weinig van doen met wat ze in de natuur etenquote:Op zondag 1 augustus 2010 21:43 schreef alors het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar volgens mij zijn paarden graasdieren. Die bijna de hele dag lekker horen te kunnen grazen. Rijk gras kun je met een beetje grasmanagement prima bewaken. Ik ken geen paard dat hooi verkiest boven vers gras.
Dit is op zich best een redelijk alternatief, maar er gaat niks boven 24/7 grasland imo.
quote:
Ik heb mijn paarden nu op de wei staan en heb veel geobserveert bij een paddock paradise waar ik mijn paarden heen ga verhuizen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:39 schreef Samzz het volgende:
Na het filmpje te hebben bekeken, weet ik wel dat hitactief voor mij niks is en voor de paarden ook niet. Zelfs voor hooi moeten ze het hokkie in kruipen? Ik dacht dat er onbeperkt toegang tot hooi was? Dus iedere keer als ze een hap hooi willen, moeten ze dat hok in?
Nee, doe mij mijn eigen systeem maar, waar paarden de hele dag lekker op de wei lopen, kunnen kiezen of ze wat hooi willen eten, of toch gewoon gras.
En nu even over het Nederlandse gras. Dat is niet te rijk, onderzoek heeft uitgewezen dat Nederlandse weides juist erg vaak verschillende mineralen tekort komen en we onze paarden dus eigenlijk altijd mineralen moeten toedienen (gras/hooi laten testen!), zowel wanneer het op gras als op voerdroog/kuil of hooi aan komt.
Overigens geloof ik ook niet dat een groep paarden liever op een kale zandvlakte staan dan met de groep in een wei. En zoals Alors al zegt, kan je met het juiste weide management heel veel voorkomen
@Darkwolf, wat is er mis met een kleine discussie over de manier van paardenhouden? Je steekt er altijd wat van op en het is juist interessant andermans visie over een bepaalde manier van houden te lezen
Als je ziet hoeveel ruimte stalling inneemt, dan zou ik haast zeggen: Sloop de stal, zet er een schuilplek op, zet de paarden bij elkaar, en ze zijn al een stuk gelukkiger en gezonder dan wanneer ze de hele dag 'op het toilet' zijn opgeslotenquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 13:09 schreef Samzz het volgende:
Je moet ook niet vergeten dat het vaak gewoon niet anders kán. Al zou je het willen. Ik heb de luxe dat mijn merrie 24/7 naar buiten kan, maar ook met enorm slecht weer in een stal kan worden gezet. Maar niet iedereen heeft zoveel land ter beschikkingRio bijvoorbeeld, komt een stuk minder buiten, gewoon omdat er op stal waar hij staat, minder land ter beschikking is en dan moet je het doen met de middelen die je hebt.
Noem dan iets wat niet goed is aan hit actiefquote:Zoals ik al eerder zei, er zijn meerdere wegen naar Rome. Mijn manier is niet per definitie verkeerd, net als dat een hit actief stal niet verkeerd is, maar beide zijn ook niet per definitie goed. Je kan nog zo gevarieerd over de dag voeren, als er kwalitatief slecht hooi wordt gevoerd en er sowieso geen management is qua voer, ben je nog niet goed bezig. Alles valt of staat met goed ruwvoer
Bedoel je te suggereren dat een paard dat enkel binnen in een te klein hokje mogelijk gelukkiger is dan een paard dat de keuze heeft binnen of buiten te staan?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:24 schreef Samzz het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik jou behoorlijke oogkleppen op vind hebben. Er zit een enorm grijs gebied tussen hit actief en de luxe stallen van de buren, zoals ook al eerder is aangegeven. Op mij komt het over alsof alleen jouw manier de enige juiste is. En dat is niet per definitie zo. Dat paarden gelukkiger en gezonder zijn als ze 24/7 buiten mogen lopen, vind ik een redelijk gevaarlijke uitspraak. De paarden die wij eeuwen geleden gedomesticeerd hebben, zijn anders dan de paarden in het wild, zijn andere dingen gewend. Wie bewijst dat jouw paard gelukkiger is dan die van mij? Hoe ga je dat aantonen?
Maar dat staat los van het hit actief / paddock paradise / ... systeem. Dat is iets wat je altijd houdt, en waarbij je bijvoorbeeld met een weiland veel minder controle over hebt. Dan kan je niet reguleren hoeveel je paard eet, en hoeveel voedingsstoffen het binnen krijgt.quote:Zoals ik ook al zei, je hebt niet altijd de mogelijkheid om een bepaalde manier van huisvesten neer te zetten. Ik persoonlijk ben erg blij met de manier waarop het nu gaat, dus waarom zou ik veranderen? De paarden zijn gelukkig, zitten goed in hun vel, zijn nooit ziek en hebben geen blessures.
Wat er mist in een hit actief stal, heb je zojuist zelf al aangegeven, dus dan hoef ik dat niet te herhalen. En je hebt het nu constant over de mogelijkheid tot eten, dat is allemaal prima, maar zoals ik al aangaf, staat en valt álles met de kwaliteit van het voer! Je kan nog zo mooi gespreid over de dag voeren, als je bij wijze van spreken koeienkuil voert, ben je nog niet goed bezig
Een paddock paradise idee is zo gemaakt hoor, als je ruimte hebt voor stallen en een kleine uitloop dan heb je ook ruimte voor een paddock paradise idee.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:24 schreef Samzz het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik jou behoorlijke oogkleppen op vind hebben. Er zit een enorm grijs gebied tussen hit actief en de luxe stallen van de buren, zoals ook al eerder is aangegeven. Op mij komt het over alsof alleen jouw manier de enige juiste is. En dat is niet per definitie zo. Dat paarden gelukkiger en gezonder zijn als ze 24/7 buiten mogen lopen, vind ik een redelijk gevaarlijke uitspraak. De paarden die wij eeuwen geleden gedomesticeerd hebben, zijn anders dan de paarden in het wild, zijn andere dingen gewend. Wie bewijst dat jouw paard gelukkiger is dan die van mij? Hoe ga je dat aantonen?
Zoals ik ook al zei, je hebt niet altijd de mogelijkheid om een bepaalde manier van huisvesten neer te zetten. Ik persoonlijk ben erg blij met de manier waarop het nu gaat, dus waarom zou ik veranderen? De paarden zijn gelukkig, zitten goed in hun vel, zijn nooit ziek en hebben geen blessures.
Wat dan weer vrij normaal is in die regionen.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 14:54 schreef Samzz het volgende:
Gras kan je laten testen, ieder moment van de dag, het hele jaar door. Net als ruwvoer. Als jij weet wat je ruwvoer aan mineralen bevat, kan je tekorten van bepaalde stoffen aanpakken door mineralen bij te geven door de brok, bijvoorbeeld. Doe je dit niet, kan je nooit zeggen wat je paard aan voedingsstoffen binnen krijgt. Alleen de kilo's die het binnen krijgt.
Jij beweerde dat je in de hit actief stal kan managen wat voor voedingsstoffen je paard binnen krijgt, dat kan je dus alleen als je je ruwvoer laat testen
Dat is dan ook wel een naar iets hoor, zo'n fiets die valt...quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 19:47 schreef Samzz het volgende:
Het gaat me eigenlijk alleen om het feit dat het ene niet perse beter is dan het andere en je moet kijken wat voor jou en je paard het beste werktHet is ook maar net wat je met je paard wilt doen. Een paard dat iedere dag gereden wordt, wat dus in training staat, heeft er baat bij dat hij na het uitstappen en afspuiten even bij kan komen in de stal om daarna naar buiten te gaan (Zo doe ik dat met Rio ook). Een nat paard kan je namelijk gewoon niet buiten zetten, zo in de zomer gaat het nog, maar in de winter is dat geen doen. Daar krijg je zieke paarden van. Het is voor een paard ook absoluut geen ramp een nachtje in de stal te staan.
Ik ben vandaag trouwens weer met een rotvaart van Rio afgeklaptIk was lekker ontspannen aan het rijden, hij was wat frisjes en wat kijkerig, maar dat is hij vaker. Ware het niet dat er net twee kinderen op de fiets aan kwamen zetten, de fietsen neergooiden op de weg (poing daar ging Rio) en kwamen kijken
Hij is geen fan van neervallende fietsen, vooral als het achter de bosjes gebeurt waar hij ze niet kan zien
De drol.
Toen ik er weer op was gestapt, bleef hij in die hoek zeurderig, maar ik kon hem er zonder heel veel druk doorheen rijden, waar ik dan weer erg blij mee ben. Hij lette goed op toen ik hem eenmaal opgepakt had en liep verder weer lekkerAch ja, vallen hoort erbij
Vandaag Ferrero ook weer gedaan. De eigenaren kwamen kijken (vaste amazone is op vakantie en ik verzorg hem die dagen voor haar) en waren tevreden. Ze hadden ook een klein bedankje voor me meegenomen. Nou ja, primaHeel attent, maar het had niet gehoeven. Ik kreeg een envelop van ze, dus je kan wel raden wat er dan in zit. Ik stond net met het paard in de hand, dus ik heb bedankt en aangenomen. De eigenaren zijn vervolgens weer weggegaan en ik heb het paard verder klaargemaakt en op de wei gezet. Toen ging ik de envelop openmaken. 100 euro
![]()
![]()
Ik wist niet wat ik zag!
Ik heb voor die mensen al eerder een paard verzorgd en daar was dit ook een bedankje voor. Pfff.
Wtf, over welk filmpje heb jij het?quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:31 schreef Watuntrik het volgende:
Marteltuig!!
Het commentaar is niet slaapverwekkend.. Denk dat het de bedoeling is om het zo ook naar kinderen die dit filmpje kijken het verhaal begrijpelijk over te brengen.. Wel zo belangrijk eigenlijk..
Het lulligste van het hele verhaal is nog dat, een veulen de eerste jaren niet bereden mag worden.
Daarna moet het paardje worden gebroken, zodat het ruiters op zijn rugje toe laat..
En na de nodige jaren dwangmatige training weet het beestje niet meer beter en hoor je ruiters zoiets zeggen als, mijn paard heeft er plezier in als ik met hem ga rijden..![]()
![]()
Ik zet daar veelbij.. Ik ben er voor mezelf wel uit, de meeste ruiters die ik heb ontmoet zijn volgens mij gefrustreerde machtswellustelingen en die arrogantie stralen ze allemaal ook uit wanneer ze op hun paard voorbij komen.
Ik vraag me af wat jou het recht geeft dit tegen ons te zeggen. Net of wij stelselmatig onze dieren mishandelen. Jij hebt geen idee hoe wij met onze paarden omgaan en ervaringen van een manege zeggen helemaal niks over de rest van paardrijdend Nederland. Een bit is géén martelwerktuig.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 14:01 schreef Watuntrik het volgende:
Ik ben hier echt niet om een hekelpreek af te steken, ieder zijn meug en moet je vooral doen wat je niet laten kan. Maar ben op de eerste plaats gewoon eerlijk, vooral tegen (het dier en) jezelf..![]()
Ik ben het met je eens dat er een hoop fout gaat en dat een hoop maar gedaan wordt omdat het daarvoor ook zo gedaan werd en je maar moet aannemen van anderen dat het zo hoort.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 14:01 schreef Watuntrik het volgende:
Sorry, dat bitfilmpje deed mijn nekharen weer eens reizen en vergat geheel te quoten..![]()
Ik woon langs de rand van de heide en heb quasi een manege als buur en nog een paar in de nabije omgeving. Zie dus bijna dagelijks van die huppelk*tten voorbij hobbelen, met een air om op te schieten. Mensen die het niet waardig zijn om macht te hebben over een dier (al is macht hier eigenlijk het verkeerde woord), ik noem dat dan pure verkrachting en machtswellust. Zo van je, ik wil dat nu gewoon en jij paardje MOET het nu maar doen, basta.. Ik had dus even flashbacks na het zien van dit filmpje..
Kijk ik heb vroeger ook aan hengelsport gedaan omdat me dat al heel jong zo geleerd is. Tot ik er bewust van werd dat het eigenlijk alleen maar leedvermaak is. Wil het daarom ook voor de lol nooit meer doen, maar wel voor de consumptie..
Ik ben hier echt niet om een hekelpreek af te steken, ieder zijn meug en moet je vooral doen wat je niet laten kan. Maar ben op de eerste plaats gewoon eerlijk, vooral tegen (het dier en) jezelf..![]()
Misschien lag het aan het weer, de mijne was het ook.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 15:07 schreef Samzz het volgende:
Zo. Vandaag Rio weer gereden. Het ging goed, hij was alleen wel wat kijkerig, maar ik kon niet ontdekken waar dat aan lag.
Ja, het weer. Vandaag was het ook weer wat koeler, dat merk je meteenquote:Op zondag 8 augustus 2010 15:07 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Misschien lag het aan het weer, de mijne was het ook.![]()
Ineens waren mensen tijdens de buiten rit super interessant, terwijl ze totaal niet mensgericht is.
Ga ervoor zou ik zeggenquote:Op maandag 9 augustus 2010 08:52 schreef Darkwolf het volgende:
Prachtige paarden heb jij zeg. Viggo maakt nog het meeste indruk op mij, moet ik bekennen.
Als ik te lang naar dei foto zou kijken zou ik ongetwijfeld contact krijgen denk ik haha!
Er zullen beslist, misschien zelfs de meerderheid, zijn die er ook bewust zo over denken en ook zo handelen.. Maar ik denk ook dat er nog een deel is, dat zichzelf wijsmaakt paardenliefhebber te zijn.. Maar eigenlijk zijn ze tegen beter weten in meer liefhebber van paardrijden, waarin helaas in veel gevallen het paard toch nog een ondergeschikte rol speelt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 22:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is een hele nare kant van de paardenhouderij en ik denk dat je geen mensen in deze topic gaat vinden die blij zijn met die kant, die niet willen dat dat veranderd.
Ook jij bent daar eentje van. Snap nooit dat mensen zich zelf ook een paardenmens durven te noemen ipv mens met een paard. Wie bepaald dat je een paardenmens bent?quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:43 schreef Watuntrik het volgende:
Maar ik denk ook dat er nog een deel is, dat zichzelf wijsmaakt paardenliefhebber te zijn.. Maar eigenlijk zijn ze tegen beter weten in meer liefhebber van paardrijden, waarin helaas in veel gevallen het paard toch nog een ondergeschikte rol speelt.![]()
![]()
Ik ga in deze helemaal met Isegrim en Shanna mee. En zoals ik al eerder zei, heb jij geen idee hoe wij met onze paarden omgaan. En zolang jij je prettig voelt in de hypocriete rol die je jezelf momenteel toebedeelt, zijn wij uitgepraat.quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:43 schreef Watuntrik het volgende:
Bedankt, ik ga jullie met rust laten voordat ik nog tot Troll gepromoveerd wordt en hier een flamewar veroorzaak. Ik ga lekker verder met lezen en plaatjes kijken![]()
PS.
Bij mensen met paarden moeten de paarden de hemel op aarde hebben.
Klopt, maar hoe verbieden ze zoiets? Op het wedstrijd terrein is dat beeld nog niet zo snel weg hoor, zeker niet onder de amateurs die het denken te kunnen. Bovendien staat de FEI ook niet bij de ruiters thuis te kijken bij de training natuurlijk.quote:Op maandag 9 augustus 2010 16:30 schreef Isegrim het volgende:
Nou ja, Rollkür is tegenwoordig toch verboden door de FEI?
Ik vind het persoonlijk wel fijn om te weten hoe bepaalde dingen werken en waarom ze zo werken. Het beste boek dat ik op dat vlak ben tegengekomen is een boek uit de jaren '30 ofzo, 'Te paard! Aanschouwelijk rijonderricht' door W. Museler.
Het is inderdaad een erg interessante site. Jammer alleen dat de helft al heel lang onder constructie is. En voor zover ik weet, is Theresa Sandin een pseudoniem, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Op maandag 9 augustus 2010 15:17 schreef Isegrim het volgende:
Weet iemand trouwens wie er nou precies achter die website Sustainable Dressage zit? Haar naam staat gewoon op de website (Theresa Sandin). Ik vind het een hele goeie site, maar er is al tijden niets aan gewijzigd en ik ben erg benieuwd wie er precies achter zit. Vind het jammer dat de site nooit is afgemaakt.
Op Google vind je vrij weinig over haar als persoon. Alleen iets over dat ze gezeik zou hebben gekregen omdat veel foto's op haar site herkenbaar waren.
Oh op het amateurterrein is het zo uitgebannen. Sowieso zie je het hier erg weinig, maar er zijn van het weekend weer verschillende ruiters op de schouder getikt die meenden dat ze Anky in hoogst eigen persoon waren. Twee ervan hebben een officiële waarschuwing gekregenquote:Op maandag 9 augustus 2010 16:43 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Klopt, maar hoe verbieden ze zoiets? Op het wedstrijd terrein is dat beeld nog niet zo snel weg hoor, zeker niet onder de amateurs die het denken te kunnen. Bovendien staat de FEI ook niet bij de ruiters thuis te kijken bij de training natuurlijk.
Ik heb dat allemaal in de praktijk geleerd. Ik heb nog nooit een boek over paarden opengeslagen. Maar op school ook niet hoor
Dit vind ik dus echt bullshit, er zijn toch echt wel verschillende manieren om met dingen om te gaan.quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:53 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Ook jij bent daar eentje van. Snap nooit dat mensen zich zelf ook een paardenmens durven te noemen ipv mens met een paard. Wie bepaald dat je een paardenmens bent?
Iedereen die paarden houd is even schuldig, je kunt het niet mooier maken. Alleen als je ze naar een natuur terrein brengt en nooit meer naar omkijkt en de natuur zijn werk laat doen. Anders niet. Het houden van is anders, maar het doel vrijwel altijd hetzelfde, berijden.
Sorry hoor, ik word zo moe van die zogenaamde moraalridders, terwijl het allemaal op hetzelfde uitkomt.
Weet je wat ik een geweldig boek vind?quote:Op maandag 9 augustus 2010 16:30 schreef Isegrim het volgende:
Nou ja, Rollkür is tegenwoordig toch verboden door de FEI?
Ik vind het persoonlijk wel fijn om te weten hoe bepaalde dingen werken en waarom ze zo werken. Het beste boek dat ik op dat vlak ben tegengekomen is een boek uit de jaren '30 ofzo, 'Te paard! Aanschouwelijk rijonderricht' door W. Museler.
Doen zij niet ook demonstraties bij evenementen? Ik heb eens zo'n foto gezien, denk als promo voor Horse Event?quote:Op maandag 9 augustus 2010 22:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Weet je wat ik een geweldig boek vind?
Hoe beweegt uw paard van Gillian Higgins en Stephanie Martin.
Daarin staan foto's van paarden met de spieren en/of botten erop geschilderd, die paarden zijn in beweging en zo zie je presies wat er binnenin gebeurd.
Dat wordt begeleid door een hele aardige uitleg.
Van dat boek heb ik best wel veel geleerd, wat mij betrefd een aanrader.
Het zogenaamde "breken" komt niet echt meer voor, een paard bv zonder water en eten laten staan om te verzwakken.quote:Op maandag 9 augustus 2010 22:31 schreef alors het volgende:
Wat is de ouderwetse manier van beleren dan? Ben oprecht benieuwd wat dit inhoudt en waar je het hebt meegemaakt.
Onkunde is van alle tijden. Ook nu zijn er hordes penny meiden die heel natural hun pony wekelijks een join upje geven als ponylief even niet luistertDie hebben het ook niet begrepen ondanks de zogenaamd 'paardvriendelijke' manier. Onkunde is van alle tijden en methoden. Je kunt het met alle heiligverklaarde methoden helemaal verkeerd doen.
Leuk lang verhaal, maar het uitgaanspunt blijft hetzelfde. Elk mens dat op een paard zit is tegen natuurlijk. Hoe mooi je het ook verpakt, het blijft fout. Dus val een ander daar dan ook niet op aan.quote:
Tuurlijk, iedereen zat tussen de verkeerde leermeesters, het is namelijk een heel normaal verhaal.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:49 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Leuk lang verhaal, maar het uitgaanspunt blijft hetzelfde. Elk mens dat op een paard zit is tegen natuurlijk. Hoe mooi je het ook verpakt, het blijft fout. Dus val een ander daar dan ook niet op aan.
Bovendien is er tegenover vroeger helemaal niet veel veranderd, waarschijnlijk zat jij gewoon tussen verkeerde leermeesters.
Meer de indruk dat Shanna een jaar of 10 a 15 jonger is dan Erodome en Isegrimquote:Bovendien is er tegenover vroeger helemaal niet veel veranderd, waarschijnlijk zat jij gewoon tussen verkeerde leermeesters.
Ik denk het ook, ik word oud blijkbaarquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 12:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik kreeg door:
[..]
Meer de indruk dat Shanna een jaar of 10 a 15 jonger is dan Erodome en Isegrim(Nou is dat ook niet zo heel moeilijk
).
Dat heeft helemaal niks met leeftijd te maken. Dat heeft gewoon met verkeerde leermeesters te maken. Of denk je dat alle lesgenoten net zo rijden als ik, of andersom?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 12:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik kreeg door:
[..]
Meer de indruk dat Shanna een jaar of 10 a 15 jonger is dan Erodome en Isegrim(Nou is dat ook niet zo heel moeilijk
).
Twee dertiggers geven aan dat dit vroegah anders ging. Jij geeft aan dat dit vroeger (in jouw ervaring) niet anders ging, maar dat dat aan de betreffende leermeesters lag. Jouw vroeger is dus een decenium na hun vroeger. Dat heeft het met leeftijd te makenquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 12:59 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Dat heeft helemaal niks met leeftijd te maken. Dat heeft gewoon met verkeerde leermeesters te maken. Of denk je dat alle lesgenoten net zo rijden als ik, of andersom?
Over 5 jaar weet jij ineens ook veel meer, als je 5 jaar een eigen paard hebt.
Aangevallen pubertjequote:Op dinsdag 10 augustus 2010 13:05 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ja, ik denk dat er in die 5 jaar heel veel andere dingen veranderd zijn ja...En volgens mij heeft jouw vriendin heel lang niet gereden. Ik rijd al non-stop 20 jaar.
Maar dat is het niet, aangezien het er over ging dat dingen vroeger anders gingen. Dat wordt bevestigd door de enige twee mensen in dit topic die van vroeger zijnquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 13:10 schreef Samzz het volgende:
Ik vind leeftijd in deze ook nogal een drogredenatie
Het begint te veranderen en is al voor een deel veranderd, het grove van nu was een heel aantal jaar geleden normaal.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 13:10 schreef Samzz het volgende:
Ik vind leeftijd in deze ook nogal een drogredenatie
Tijden veranderen, maar qua beleren e.d. is er in de handelstallen echt niet dusdanig veel veranderd. Beweren van wel, is struisvogelpolitiek.
Ik, met pauze, 17 jaar. En ik zie toch ook al dingen anders gaan. Niet zo extreem als wat Erodome en Isegrim (die gaf eerder aan in 83 te zijn begonnen met rijden, dus dat is 27 jaar geleden) aangaven, maar toch.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 13:39 schreef Samzz het volgende:
Ze rijdt 20 jaar paardEn ook iemand van 23 hoort verhalen van mensen die het mee hebben gemaakt en kan daaruit concluderen dat zoveel nog niet veranderd is in de professionele sector (Ik neem hier mezelf even als voorbeeld).
Dus ja, ik vind leeftijd nog steeds een drogredenatie.
Ook de handelsstallen die anders beleren komen op, veranderen van methode, ook dat zie je al gaan gebeuren.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 13:18 schreef Samzz het volgende:
Het ging om professioneel paarden houden vs. prive. En ik noem toevallig een handelstal. Professioneel paarden beleren gaat totaal anders dan prive, dat is het punt dat ik wil maken.
Daar kom jij zelf nog wel achter. Als ik nu nog op een manege gereden had, had ik waarschijnlijk ook niet beter geweten dan jij, dat het vroeger zo slecht was. Ik heb in 20 jaar een hoop foute dingen gezien, en als dat het geval was, pakte ik gewoon mijn boeltje, en ging ik ergens anders. Het gevoel moet zelf goed zijn, en ik weet niet hoe jij er onder voelt als je een dier 10x in zijn buik moet schoppen, en in zaagstand zijn hoofd naar beneden moet brengen, maar dat voelt voor je eigen gevoel toch ook niet lekker?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 13:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Aangevallen pubertje![]()
4 jaar ofzo weinig, nooit niet. En wat doet dat af aan hoe het vroeger was?
Maar dat is dus niet zo. Het was er allang al (normaal met een paard omgaan) maar mensen waren vroeger meer geisoleerd. Nu zit de helft van de bevolking elke dag achter zijn computer bij te lezen, en zien ze pas dat het ook anders kan (ipv als op de rijvereniging in het durrup)quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 13:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Het begint te veranderen en is al voor een deel veranderd, het grove van nu was een heel aantal jaar geleden normaal.
Net zoals de prikketting bij honden nog veel zichtbaar was in mijn jeugd en nu een uitzondering is.
Nogmaals, daar zijn de ontwikkelingen sneller gegaan als bij de paardenhouderij, maar er zijn wel ontwikkelingen, zeker in de afgelopen 10 jaar is er hoop gebeurd en is er een kentering gaande.
Ik zeg ook niet dat alles goed gaat, ik zeg dat er meer over nagedacht wordt en dat er een verschuiving te zie is(soms zelfs naar slechter, waar mensen zonder kennis dingen proberen te doen die alleen met gedegen kennis mogen).
Daar heb je niet toevallig een filmpje van?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 18:02 schreef erodome het volgende:
Mijn Haf heeft een nieuw spelletje bedacht...
Als ik beide paardjes in de bak heb vrijlopen en een leadrope laat slingeren(heel perongelijk maar niet heus inmiddels dus) dan pakt hij hem op en probeerd de merrie ermee te drijven.
Hij gaat er nog handig in worden ook, maar moet eerst uitpuzzelen waar hij het beste dat ding kan vastpakken en hoe hij het beste een soort van zwaai ermee kan maken die dan ook nog uitkomt waar hij wil.
Ken het niet, ziet er wel okee uit! Heb je geen voorkeur voor een boomloos zadel?quote:Op woensdag 11 augustus 2010 00:22 schreef Isegrim het volgende:
Finnegan zal op termijn een nieuw zadel nodig hebben en ik kwam http://www.trekkingsaddles.com/html2006/info-zaldi-hanover.htm tegen. Zadel spreekt me erg aan, 'ouderwets' model (dun, niet overvuld) en kunststof, hetgeen ik ideaal vind. Zadel schijnt i.h.a. goed te liggen op de wat rondere paarden. De prijs is erg vriendelijk en ik lees her en der dat de kwaliteit heel prima is.
Filmpje.quote:Dit zadel is van een uitzonderlijke klasse. De kussens van het zadel zijn vervaardigd uit hoogwaardig Memory foam. Dit foam zet zich elke keer dat het wordt gebruikt naar de rug van het paard. Na gebruik herstelt het zich naar de originele vorm. Hetzelfde geldt voor de zitting. De beensteun begint al op het zadelrokje in plaats van op het zweetblad alleen.
De boom is open voor een super vrijheid bij de schouder. Vanzelfsprekend is het kussenkanaal breed. Door de enkel-leder zweetbladen en het dunne Memory foam van de kussens geeft het zadel een uniek contact met het paard. Het zadel is bekleed met geruwd buffel-leder voor een super grip.
Kleur: zwart, bruin en London
Maten: 15" t/m 19"
Sja, dat kostte mijn zadel indertijd ook. Maar je wilt toch het beste voor je paard. Mijn zadel is helemaal op maat gemaakt op mijn merrie. Liever een grote uitgave dan een heleboel kleintjes en dierenleed als de rug kapot gaat.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 23:06 schreef Isegrim het volgende:
Die zadels kosten meer dan ons paard heeft gekost.![]()
Ik wil ook het beste voor mijzelf. Daarom loop ik nog niet op schoenen van 600 euro.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:08 schreef Samzz het volgende:
[..]
Sja, dat kostte mijn zadel indertijd ook. Maar je wilt toch het beste voor je paard. Mijn zadel is helemaal op maat gemaakt op mijn merrie. Liever een grote uitgave dan een heleboel kleintjes en dierenleed als de rug kapot gaat.
Als jij een zadel kan vinden die helemaal op maat op je paard wordt gemaakt voor minder, is dat toch ook primaquote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:22 schreef Isegrim het volgende:
Alsof alleen een zadel van > ¤ 3.200,- (want dat kosten die zadels) dat garandeert...Een zadel moet gewoon goed passen en daarvoor hoeft het echt geen rib uit je lijf te kosten.
Schoenen van 600 euro zijn dan ook niet per definitie beter dan die van 40 euro. Maar met zadels is in de prijs/kwaliteit verhoudingen nog een wezenlijk verschil.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik wil ook het beste voor mijzelf. Daarom loop ik nog niet op schoenen van 600 euro.
3200 euro? Dat lijkt me wel heel sterk! Kan me niet voorstellen dat ze dat betaald heeft. Zal het wel navragen, het is de eigenaresse van het paard dat ik rijd.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:22 schreef Isegrim het volgende:
Alsof alleen een zadel van > ¤ 3.200,- (want dat kosten die zadels) dat garandeert...Een zadel moet gewoon goed passen en daarvoor hoeft het echt geen rib uit je lijf te kosten.
Want er is geen middenweg tussen Chinese rotzooi van ¤ 300,- en een overpriced zadel van ¤ 3.200,-...quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:33 schreef Samzz het volgende:
Je kan natuurlijk ook gewoon een zadeltje van 300 euro kopen en kijken hoe lang het goed gaat.
Da's de nieuwprijs. Er is maar één verkooppunt in NL.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:44 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
3200 euro? Dat lijkt me wel heel sterk! Kan me niet voorstellen dat ze dat betaald heeft. Zal het wel navragen, het is de eigenaresse van het paard dat ik rijd.
Jawel. Maar de zadels die op maat gemaakt worden zijn gewoon duur(der). En als je het beste wilt voor je paard, zit je gewoon aan een zadel in de hogere prijsklasse vastquote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Want er is geen middenweg tussen Chinese rotzooi van ¤ 300,- en een overpriced zadel van ¤ 3.200,-...
Hulsebos is inderdaad overprijsde troep... Zo jammer, de oude mr. Hulsebos had er echt verstand van.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 17:00 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik rijd al jaren op een euroriding Jade, voor mijn eerste paard gekocht, nieuw, omdat hij een moeilijke rug had, en vervolgens gebruik ik hem bijna op alle paarden!
Zolang hij je paard maar goed past Isegrim, dat is het belangrijkste, duurkoop is niet altijd het beste, neem een voorbeeld aan hulsebos! Ook op maat gemaakt, maar helemaal niet goed!
Dat zal er vooral mee te maken hebben hoe (veel) gedomesticeerde paarden gehouden worden. Buiten zullen ze gewoon een enorm dikke wintervacht krijgen, mits geen deken. Hoe meer je het paard zijn natuur verstoord, hoe verder hij er vanaf zal staan, denk ik.quote:Op zondag 22 augustus 2010 22:20 schreef Samzz het volgende:
De conditie van een wild paard is compleet anders dan die van een gedomesticeerd paard.
Finnegan gaat ook altijd onverstoorbaar door, behalve als er koeien staan. Dan issie plots een 600kg wegende vibratorquote:Op zondag 22 augustus 2010 22:46 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Nou verzorgpwny had vrijdag gelijk haar "politietraining" achter de rug, er kwamen achterelkaar een ambulance, motor-agent en een politieauto voorbij met gillende sirenes.
Ze deed gewoon alsof ze er niet waren![]()
Ook was het oogsttijd, lekker groot materieel wat spannende geluiden maakt, maar ze was echt heel erg braaf.
Zo grappig als ze van mij niet harder mag dan ze eigenlijk wil, dan heb ik gelijk een dansend paard.
Bij de hengst is er in de opfok een stuk van zijn pijpbeen afgeslagen. Hij is geopereerd hieraan (stuk losse bot verwijderd, en been schoongemaakt).quote:Op donderdag 12 augustus 2010 23:07 schreef Samzz het volgende:
Rio is nu zes, hij is met drie jaar beleerd en daarna is er nooit echt wat mee gedaan. Mijn instructrice heeft hem toen wat meer opgepakt, maar zij heeft geen tijd dus nu heb ik het over genomen. Iedereen blij
De hengst heeft die breuk, of wat was het?
En welke regiokampioenschappen rijd je? Stalgenootje rijdt die van Overijssel zaterdag.
Een paard heeft een vacht die werkt als een zweetdeken, mits je in de winter niet teveel aan die vacht klooit, niet meer wast richting de groei van de wintervacht en zeker niet teveel poetst kan zo'n beetje ieder paard zonder deken staan.quote:Op zondag 22 augustus 2010 22:11 schreef Samzz het volgende:
Wat Alors zegt is precies wat ik bedoelEn een natte zweet vacht is heel wat anders dan bijvoorbeeld een natgeregende vacht.
En onze paarden met de paarden in de natuur vergelijken is als appels en peren vergelijkenDat kan niet.
Ik heb een blonde dolly en alhoewel zijn staart niet heel wit meer is aan het begin van de lente ziet hij er prima uit en glanst hij ook nog dan.quote:Op maandag 23 augustus 2010 10:51 schreef Isegrim het volgende:
Wij poetsen ook puur om loszittend vuil te verwijderen. Wassen doen we helemaal niet. Gelukkig hebben wij een zwart paard.
Heel mooi verhaal, maar het bevat voor mij (en waarschijnlijk de rest van de wedstrijd amazones hier) totaal niks nieuws.quote:Op maandag 23 augustus 2010 10:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Een paard heeft een vacht die werkt als een zweetdeken, mits je in de winter niet teveel aan die vacht klooit, niet meer wast richting de groei van de wintervacht en zeker niet teveel poetst kan zo'n beetje ieder paard zonder deken staan.
Het is alleen vaak alles behalve handig, als je bv wedstrijden rijdt waar je paard er netjes uit moet zien dan kan je het al vergeten, een ongeschoren, ongewassen teddybeerpaard waar je alleen grofweg wat vuil hebt weggehaald om schuren van tuigage te verkomen staat natuurlijk voor geen meter op een wedstrijd.
Ook kan je aankomen en erachter komen dat je paard nat is, op de huid is hij dan wel droog, maar verder kan die dikke vacht best lang vochtig blijven, dan krijg je de gorigheid er niet makkelijk af en kan je geen tuig opleggen.
Het levert wat meer uitstapwerk op omdat ze wat af moeten koelen voordat ze stil gaan staan( grazen), maar droog is niet nodig.
Een paard met een goede deken doet het ook prima hoor, daar niet van, maar ook dat kent zijn nadelen, schuurplekken als het niet helemaal goed zit, zorgen over welke deken wanneer ommoet en dat soort zaken.
Alles kent dus zijn eigen voor- en nadelen, maar mits een paard goed gezond is, een goede weerstand heeft kan hij altijd zonder deken staan, gaat het alleen om wat de eigenaar prettig vind.
En ja hoor, je kan onze paarden zo met wilde paarden vergelijken, misschien niet met prezwalski's, maar verder wel, sterker nog, er worden vandaag de dag paarden uitgezet, de transporten richting italie bevatten en paarden die opgegeten gaan worden en paarden die uitgezet gaan worden, zomaar van de een op de andere dag zonder ijzers, dekens en ander gedoe, zo los, gewoon voor zichzelf zorgen.
Wat over het algemeen genomen geen enkel probleem oplevert voor die paarden.
Gefeliciteerd, mooi resultaatquote:Op maandag 23 augustus 2010 10:12 schreef Xs2Shanna het volgende:
[..]
Bij de hengst is er in de opfok een stuk van zijn pijpbeen afgeslagen. Hij is geopereerd hieraan (stuk losse bot verwijderd, en been schoongemaakt).
Zuid-Holland kampioenschappen, ben uiteindelijk 4e van ZH geworden.
Ik poets ook alleen om het losse vuil te verwijderen. Dat heb ik altijd gedaan en dat zal ook nooit veranderen. Ik was alleen de staart met concours en de beentjes (wanneer het paard witte benen heeft). Wel spuit ik na het rijden het paard af met water, om het zweet te verwijderen, dat is het beste voor de huid.quote:Op maandag 23 augustus 2010 10:51 schreef Isegrim het volgende:
Wij poetsen ook puur om loszittend vuil te verwijderen. Wassen doen we helemaal niet. Gelukkig hebben wij een zwart paard.
Ja joh, jouw sportpaard is een compleet ander wezen die niet meer op een gewoon paard lijkt nou goed....quote:Op maandag 23 augustus 2010 11:27 schreef Samzz het volgende:
[..]
Heel mooi verhaal, maar het bevat voor mij (en waarschijnlijk de rest van de wedstrijd amazones hier) totaal niks nieuws.
En nee, onze sport paarden die in training staan, kan je niet vergelijken met de paarden in de wilde natuur. Het sport paard dat altijd een deken op heeft gehad, in training staat en speciale voeding krijgt, kan je niet zomaar loslaten in de natuur, hij zal zich redden, maar een beetje rehabilitatie is wel nodig. Dat is heel wat anders dan de gemiddelde shetlander die sowieso al dag en nacht in een weilandje staat in een kleine kudde
Dekenpaarden ongelukkig noemen zou mij inderdaad ook te ver gaan, mijn paarden hebben alleen in de winter een deken op en dan ook nog zo dun mogelijk, gewoon om het feit dat het paard tot 10 graden celcius het niet koud heeft en de temperaturen in NL niet dusdanig in de min gaan, dat meer dan 300 gram echt nodig is. Wij beginnen met een regendeken (ongevoerd) en zodra het kwik richting nul gaat, komen de 150 - 200 gram dekens tevoorschijn. Meer gram dekens heb ik nooit nodig gehad, alleen op de Candyboy, die het wel koud had afgelopen winter..
Ik had het over gezonde paarden met een goede weerstand, dit paard is duidelijk niet gezond geweest, zulke hoeven ontstaan niet uit het niets, dat komt voort uit een probleem, erfelijk of ergens opgelopen.quote:Op maandag 23 augustus 2010 11:48 schreef Xs2Shanna het volgende:
Het klinkt allemaal zo leuk, gewoon die ijzers eronder vandaan halen, zonder deken zetten etc... Ik dacht, mijn oudste is met pensioen, dus laat ik eens een testje doen, of hij dat echt kan. Hij stond in de zomer 24/7 in de wei, en in de winter de hele dag buiten in een paddock, s'nachts op stal...
Ijzers eronder vandaan gehaald. Resultaat, paard liep kreupel. Even aankijken (want ze moeten natuurlijk wennen ahum) na een half jaar nog steeds geen verbetering. Hij heeft twee verticale scheuren in zijn hoef die tot de kroonrand lopen, in de 10 jaar dat hij op ijzers stond, bijna volledig verdwenen. Resultaat na het terug halen van het paard, twee scheuren tot de kroonrand, niet oppervlakkig meer, twee hoeven die bijna volledig rood zagen van de bloeduitstortingen, en een zeer ongelukkig paard. Thuis meteen op ijzers met silliconen en zool gezet, pas na de 2 keer beslag werd het weer een stoere kerel....
Al die miepen die roepen dat het goed is, moeten eens verder kijken dan de neus lang is. Ik heb het levende voorbeeld dat ijzers eraf halen niet altijd goed hoeft te zijn.
En dan nog niet te spreken over hoe intens mager en ongelukkig ik hem daar weghaalde, het leek wel een paard zonder ziel geworden te zijn.
Nee, niet oordelen als je niet doorvraagt. Je kan de vraag ook anders stellen, ipv met een vingertje te wijzen. Nu oordeel je alsof ik mijn paard verwaarloosd heb. Dat staat me echt helemaal niet aan..quote:Op maandag 23 augustus 2010 11:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik had het over gezonde paarden met een goede weerstand, dit paard is duidelijk niet gezond geweest, zulke hoeven ontstaan niet uit het niets, dat komt voort uit een probleem, erfelijk of ergens opgelopen.
Je moet nooit te zwart/wit zijn, als er problemen zijn moet je die durven aan te pakken met wat nodig is, misschien ijzers, misschien wat anders.
Tuurlijk kan je altijd wel die ene uitzondering aanhalen om je gelijk te bewijzen, maar het slaat nergens op.
Hoe kan je bv het zover laten komen, een half jaar aankijken zonder een goede begeleiding, een echt goede hoefsmid die de vinger op de zere plek houdt?
Dat terwijl je weet dat je paard zwak is op die hoeven en dat dat meer aandacht vereist?
Ik weet wel hoe dat gaat, je probeert het beste te doen en het valt verkeerd uit, dat is een erg naar moment, maar dat veranderd nog niet het feit dat elke gezond paard zo zonder ijzers en dekens kan.
Nee, zodra er een uitzondering op de regel is, dan is het allemaal maar okee. Terwijl er overal kreupele paarden rondlopen omdat het allemaal zo naturel mogelijk moet. Het grappige is dat we dit soort mensen vaak de "newbies" noemen. Willen het allemaal zo goed mogelijk doen, maar de kennis van een normaal ogend en lopend paard ontbreekt, en staren zich alleen blind op het natuurachtige gedeelte van het paarden houden.quote:Je moet nooit te zwart/wit zijn, als er problemen zijn moet je die durven aan te pakken met wat nodig is, misschien ijzers, misschien wat anders.
Tuurlijk kan je altijd wel die ene uitzondering aanhalen om je gelijk te bewijzen, maar het slaat nergens op.
Hetzelfde antwoord op deze vraag kun je hierboven vinden.quote:Hoe kan je bv het zover laten komen, een half jaar aankijken zonder een goede begeleiding, een echt goede hoefsmid die de vinger op de zere plek houdt?[/quote
Quote mijn stukje even waaruit je hebt gehaald dat er geen goede begeleiding bij was van een echte goede hoefsmid, die de vinger op de zere plek houdt? Als je niet hebt, zijn we dus over die vraag klaar.
4 : [quote]Dat terwijl je weet dat je paard zwak is op die hoeven en dat dat meer aandacht vereist?
Ik probeer niks het beste te doen. Ik wilde aantonen dat dat dus helemaal niet zomaar gaat. Waaruit je dus kan concluderen dan niet elk gezond paard zonder ijzers en dekens kan. Misschien leer je het nog weleens.quote:Ik weet wel hoe dat gaat, je probeert het beste te doen en het valt verkeerd uit, dat is een erg naar moment, maar dat veranderd nog niet het feit dat elke gezond paard zo zonder ijzers en dekens kan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.know'm sayin?
word? word.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |