volgens mij is het schip al reeds tegen de wal aangevarenquote:Op zaterdag 31 juli 2010 16:32 schreef fedsingularity het volgende:
Het is wachten tot de wal het schip keert want een zachte landing zit er imho niet in.
Dat zou mooi zijn, want dan is de 'landing' (om maar even dezelfde termen te handhaven) ongemerkt voorbij gegaan.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 19:31 schreef xenobinol het volgende:
volgens mij is het schip al reeds tegen de wal aangevaren
bron: http://www.volkskrant.nl/(...)n_vele_miljoenen_misquote:Gemeenten lopen vele miljoenen mis
Van onze verslaggever Tjerk Gualthérie van Weezel op 31 juli '10, 06:00, bijgewerkt 31 juli '10, 10:29
woningbouw (Raymond Ruting / de Volkskrant)
AMSTERDAM - Nederlandse gemeenten lopen honderden miljoenen euro mis door de ingestorte vastgoedmarkt. Sinds de kredietcrisis is hun kip met de gouden eieren, de verkoop van bouwgrond, de nek omgedraaid. In 2008 en 2009 haalden twintig gemeenten gezamenlijk al bijna 900 miljoen euro minder op dan zij begroot hadden.
Vooral Amsterdam, Utrecht en Eindhoven doken diep in de rode cijfers blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant onder twintig grote en middelgrote gemeenten. Van de ondervraagde gemeentebesturen werkt 85 procent deze zomer aan een grondige herziening van de bouwplannen. Projecten zijn in de ijskast gezet of worden afgelast.
Appartementen
Als plannen wel doorgaan, worden zij vaak ingrijpend veranderd. Dure woningen worden van de bouwtekening geschrapt en vervangen voor eengezinswoningen of appartementen waarnaar in de markt nog wel vraag bestaat. Ook door de moeilijker te financieren sociale woningbouw en studentenhuisvesting zal relatief vaak een streep worden gezet, is de algemene verwachting.
De financiële schade werd tot nu toe grotendeels opgevangen binnen de grondbedrijven, de instellingen die namens de gemeente in grond handelen. In de vele vette jaren die de Nederlandse vastgoedwereld tot 2008 meemaakte, hebben veel grondbedrijven veel projecten met winst kunnen afsluiten. Maar de buffers uit die tijd zijn de afgelopen jaren als sneeuw voor de zon verdwenen.
Een aantal ondervraagde gemeenten reserveert nu geld op de gemeentebegroting om eventuele nieuwe tegenvallers van het grondbedrijf te kunnen opvangen. Dat is bijvoorbeeld het geval in Den Haag, Rotterdam, Almere en Gouda. Ook in Breda is inmiddels al 22 miljoen euro uit de algemene middelen gereserveerd om het grondbedrijf te hulp te schieten.
Wethouder Bob Bergkamp, in Breda verantwoordelijk voor het grondbedrijf, ligt er weleens wakker van. ‘We kunnen ook nog minder geld uit Den Haag verwachten, dus het financiële kortetermijnperspectief voor onze gemeente is zeer ongewis.’
Onder curatele
Tijdens de vorige crisis op de woningmarkt, begin jaren tachtig, gingen gemeenten massaal het schip in door hun grondbeleid. Dat resulteerde in een groot aantal ‘Artikel 12-gemeenten’ die onder curatele van het rijk gesteld werden. Hugo Priemus, emeritus hoogleraar volkshuisvesting, vreest dat er ook nu weer gemeenten onder toezicht van Den Haag zullen komen te staan. ‘Gelukkig is de hypotheekrente nu niet zo hoog als destijds. Maar als gemeentebesturen risico’s van de projectontwikkelaar overnemen om een project toch maar rond te krijgen, kunnen ze met schulden eindigen die ze niet meer kunnen dragen.’ De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft accountantskantoor Deloitte eerder deze maand opdracht gegeven de financiële situatie van al haar leden te onderzoeken.
quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dan bestaat er geen sociale huurwoningen meer en moet iedereen gewoon de marktwaarde betalen. Subsidie wordt dan alleen gegeven op basis van iemand's inkomen en niet op de huurwaarde
Als je het niet begrijpt mag je het ook gewoon zeggen
Net zo voorspelbaar als de woningmarkt...quote:Op het eerste gezicht heeft een narcist een zeer sterk gevoel van eigenwaarde en straalt zelfvertrouwen uit. Vreemd genoeg is echter het tegendeel het geval. Narcisten hebben, meestal onderbewust, juist weinig gevoel van zelfwaarde en compenseren dit door zich als beter of belangrijker dan anderen te beschouwen.
narcissen kun je het beste negeren. helpt altijd.quote:Op zondag 1 augustus 2010 11:00 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
[..]
Net zo voorspelbaar als de woningmarkt...
volgende...
Mooi. Uitgaven van de gemeenten die ten goede van iedereen komen dienen niet alleen door de huizenkopers opgebracht te worden. Dan liever de gemeentelijke belastingen omhoog zodat ook huurders, die er immers ook van profiteren, eraan meebetalen.quote:Op zondag 1 augustus 2010 09:32 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
AMSTERDAM - Nederlandse gemeenten lopen honderden miljoenen euro mis door de ingestorte vastgoedmarkt. Sinds de kredietcrisis is hun kip met de gouden eieren, de verkoop van bouwgrond, de nek omgedraaid. In 2008 en 2009 haalden twintig gemeenten gezamenlijk al bijna 900 miljoen euro minder op dan zij begroot hadden.
Het zou een stuk transparanter zijn als die kosten inderdaad door iedereen vergoed worden, dan zullen burgers ook eindelijk eens bereid zijn om ook meer vraagtekens te zetten bij de gemeentelijke uitgaven. Veelal geven gemeenten geld uit aan zaken waar menig burger het niet mee eens zou zijn. Feitelijk is de inkomsten vanuit het gemeentelijk grondbedrijf een verborgen belasting waaruit men allerlei zaken financiert waar de burger niet op zit te wachten imho.quote:Op zondag 1 augustus 2010 17:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mooi. Uitgaven van de gemeenten die ten goede van iedereen komen dienen niet alleen door de huizenkopers opgebracht te worden. Dan liever de gemeentelijke belastingen omhoog zodat ook huurders, die er immers ook van profiteren, eraan meebetalen.
Juist. En vlak de 'provinciale opcenten' niet uit. Elke autobezitter betaald die via de wegenbelasting, terwijl de opbrengst daarvan net als van de grondverkoop in de pot 'algemene middelen' verdwijnt. Dat is net zo schandalig, mensen met een auto betalen voor de mensen zonder, net als de kopers doen voor de huurders.quote:Op zondag 1 augustus 2010 19:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het zou een stuk transparanter zijn als die kosten inderdaad door iedereen vergoed worden, dan zullen burgers ook eindelijk eens bereid zijn om ook meer vraagtekens te zetten bij de gemeentelijke uitgaven. Veelal geven gemeenten geld uit aan zaken waar menig burger het niet mee eens zou zijn. Feitelijk is de inkomsten vanuit het gemeentelijk grondbedrijf een verborgen belasting waaruit men allerlei zaken financiert waar de burger niet op zit te wachten imho.
Gemeenten zouden grond moeten verkopen tegen de werkelijke kostprijs, dat zou de transparantie ten goede komen, net als de betaalbaarheid van woningen. Nu zit het geld-schuif-systeem complex in elkaar en dat leent zich voor corruptie, misbruik en manipulatie.
Als je bedenkt dat iemand die een huis koopt vele malen meer "gemeentebelasting" betaald dan iemand die er al woont in z'n hele leven zal betalen... Rare situatie inderdaad!quote:Op zondag 1 augustus 2010 17:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mooi. Uitgaven van de gemeenten die ten goede van iedereen komen dienen niet alleen door de huizenkopers opgebracht te worden. Dan liever de gemeentelijke belastingen omhoog zodat ook huurders, die er immers ook van profiteren, eraan meebetalen.
Leg dat eens even uit?quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
net als de kopers doen voor de huurders.
Exact. En zie ook mijn opmerking boven je post.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat iemand die een huis koopt vele malen meer "gemeentebelasting" betaald dan iemand die er al woont in z'n hele leven zal betalen... Rare situatie inderdaad!
Wat valt daaraan uit te leggen???quote:
ze betalen wat ze het waard vinden.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat valt daaraan uit te leggen???
Kopers betalen veel te veel voor bouwgrond, en die opbrengsten worden vervolgens in de pot 'algemene middelen' gestopt. Waarvan de gemeenten dus alle uitgaven doet die er gedaan moeten worden en waarvan dus zowel kopers als huurders profiteren.
Het is mij een raadsel welk stuk jij daarvan onduidelijk vindt.
????quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:02 schreef FkTwkGs2014 het volgende:
zolang het omhoog ging heb ik weinigen horen klagen. moeten ze nu ook niet gaan zeuren he.
ik vind poezen lief. so shut itquote:Op zondag 1 augustus 2010 22:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
????
Het gaat mij erom dat JIJ straks ook niet gaat klagen als de gemeentelijke belastingen omhoog gaan....
Maar iets zegt me dat je ook dan gaat lopen maauwen....
Lijkt me tevens verstandig voor je als je je daar voortaan in verdiept.quote:
ik wil wel ff wat nuttige dingen zeggen hoor; hier 2 belangrijke puntenquote:Op zondag 1 augustus 2010 22:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lijkt me tevens verstandig voor je als je je daar voortaan in verdiept.
Wellicht ben je in de toekomst wel in staat op een fatsoenlijke manier aan een discussie deel te nemen...
Ja... je hebt gelijk wat betreft de algemene middelen... maar... stellen dat huurders niets betalen is onzin, want door die fijne kopers zijn de prijzen tot astronomische hoogte gestegen. Zij zijn degenen die meegewerkt hebben aan het tot stand komen van dit gedrocht. Ik als huurder heb daar niet aan meegewerkt en mag vervolgens wel meebetalen d.m.v. een hoger IB tarief ter compensatie van de verliezen die de overheid heeft als gevolg van de HRA. Dit is ook tevens wat ik bedoel met complexe geldstromen en het gebrek aan transparantie.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Wat valt daaraan uit te leggen???
Kopers betalen veel te veel voor bouwgrond, en die opbrengsten worden vervolgens in de pot 'algemene middelen' gestopt. Waarvan de gemeenten dus alle uitgaven doet die er gedaan moeten worden en waarvan dus zowel kopers als huurders profiteren.
Het is mij een raadsel welk stuk jij daarvan onduidelijk vindt.
Dat stel ik niet. Ik stel alleen dat ook ZIJ meegeprofiteerd hebben. (En dat niet eens gemerkt hebben, danwel 'spontaan' vergeten zijn...)quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:11 schreef xenobinol het volgende:
Ja... je hebt gelijk wat betreft de algemene middelen... maar... stellen dat huurders niets betalen is onzin
Nope, komt niet door de kopers.quote:, want door die fijne kopers zijn de prijzen tot astronomische hoogte gestegen.
Zie dat maar als compensatie voor al die jaren dat je als huurder hebt meelift op de hogere gemeente-inkomsten.quote:Zij zijn degenen die meegewerkt hebben aan het tot stand komen van dit gedrocht. Ik als huurder heb daar niet aan meegewerkt en mag vervolgens wel meebetalen d.m.v. een hoger IB tarief ter compensatie van de verliezen die de overheid heeft als gevolg van de HRA. Dit is ook tevens wat ik bedoel met complexe geldstromen en het gebrek aan transparantie.
Laat ik het dan zo stellen. Stel de gemeente komt weer eens geld tekort voor de bouw van megalomane prestige projecten als een schouwburg. Vervolgens stuurt ze iedere burger een rekening om de kosten te dekken, wat denk jij dat er gebeurt? In plaats daarvan trekt men nu het geld uit het potje van de grondverkopen. Hetzelfde doet men voor allerlei leuke subsidies aan groepjes die feitelijk hun eigen broek zouden moeten ophouden. Dit soort herverdeling van geld is natuurlijk onwenselijk en zeer ondemocratisch.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zie dat maar als compensatie voor al die jaren dat je als huurder hebt meelift op de hogere gemeente-inkomsten.
Ze zouden beter geld uit kunnen geven aan onderwijs, misschien dat mensen dan geleerd kan worden om voor zichzelf te denken.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De huren vrijgeven en dan huurt niemand meer die ee n huis kopen
Exact.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Laat ik het dan zo stellen. Stel de gemeente komt weer eens geld tekort voor de bouw van megalomane prestige projecten als een schouwburg. Vervolgens stuurt ze iedere burger een rekening om de kosten te dekken, wat denk jij dat er gebeurt? In plaats daarvan trekt men nu het geld uit het potje van de grondverkopen. Hetzelfde doet men voor allerlei leuke subsidies aan groepjes die feitelijk hun eigen broek zouden moeten ophouden. Dit soort herverdeling van geld is natuurlijk onwenselijk en zeer ondemocratisch.
Iedereen die niet zijn TV, Wasmachine, Audioinstallatie, Droger, Koelkast. Vriezer, Auto en de rest van de zooi huurt wel.quote:Op zondag 1 augustus 2010 23:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Iedereen met normale verstandelijke vermogens weet dat kopen goedkoper is dan huren
bewijs leveren aub..quote:Op zondag 1 augustus 2010 23:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Iedereen met normale verstandelijke vermogens weet dat kopen goedkoper is dan huren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |