's ochtends gebeld naar Niven om door te geven dat mijn tafelgenoot wel vis lust (in de eerste instantie dacht ik dat ik met iemand anders zou gaan en ivm het snel snel snel reserveren dat er maar bij gegooid in de reservering). Zou doorgegeven worden.
Stukje met de auto gereden naar Niven. Daar aangekomen: 'goh, kleine parkeerplaats', maar gelukkig stond er een bord: 'doorrijden voor parkeren Niven". Verderop was dus een grotere parkeerplaats. Er stonden ook dranghekken zodat het netjes afgesloten kon worden en daar konden we de auto makkelijk kwijt!
Wij naar de voordeur gelopen en eenmaal binnen stond in de hal iemand om ons op te vangen. Eerste gedachte: wat een mooi pand! Tweede gedacht: Oei! Wat een lelijk schilderij aan de muur. (Hou niet van moderne kunst, so shoot me!) Meisje wilde weten onder welke naam we gereserveerd hadden, maar kon het niet vinden. Nadat ik behulpzaam liet weten dat we om 19.00 hadden gereserveerd kon ze het wel vinden. Zegt ze: "Oh, ja, 1 van de tafelgenoten eet geen vis toch?". Ik: "Uh, vanochtend al doorgegeven dat dat veranderd is

" Jas aangenomen en naar de rechterkant van het restaurant (soort alkloof) gebracht, waar de wijnkamer is. Daar kun je met ongeveer 16 mensen dineren en er stonden 5 tafels.
Harstikke mooie tafels, mooie sfeer, mooie tafellakens en achter ons dus vele wijntjes. Er werd ons beleefd gevraagd of we een aperitief wilden. Ik vroeg of ze een huisaperitief hadden, maar dat moest het meisje even navragen. Ondertussen wilde mijn tafelgenoot graag water. Hij was de BOB

Ik wilde ook wel een glaasje water.
Niven (de kok) kwam nog langs om te vragen of er iets was wat we niet konden/wilden eten. Leuke vent. Ik:

Vooral toen hij zei: "Hoi, ik ben Niven". En ik dacht: "Ja, dat weet ik, want ik probeer al 3 jaar bij jou in de zaak te eten enzo..." En ik heb je al meerdere jaren gemist bij de restaurantweek in Wateringen, 1x toen je bij Centre du Lac was en nu eindelijk ben ik aan de beurt! Lief gebaar vond ik het.
Uiteindelijk werd mij verteld dat er i.v.m. de drukte geen huisaperitief was, want dat doen ze dan met champagne en ze hadden nu alleen 1/2 L staan en dat vond ik dus veel te veel. Ik kreeg een lekkere sherry. In tussen was onze eerste amuse al gebracht: Duif op een stokkie

Het was stukjes duif op een lolly met daarbij ook enkele granen. Onze reactie: Erg lekker!
Terwijl wij zaten te babbelen werd ons ook gevraagd of we een broodje wilden. Goede broodjes, maar ik vond ze zelf iets te hard qua korst. De boter, zout en olie die al op tafel stonden waren wel erg lekker.
Daarna kregen we de tweede amuse: ei. Ja, ei! Dat was gepocheerd eigeel met appeltjes en een eetbaar bloempje. Erg lekker en zag er supermooi uit! Dat zou ik zo voor een bijzonder diner willen serveren.
Vervolgens gaf ik aan dat ik graag een half wijn-arrangement wilde, dus 1/2 glazen van alles. En wij kozen samen voor een extra tussen gang: vis (kaas was ook een optie).
Daarna kregen wij dus onze voorgerecht en kreeg ik uitleg over de wijn die er bij hoorde. Meestal zorgden ze ervoor dat de wijn er al even stond voordat het gerecht kwam. Komt de smaak ten goede en kan ik alvast nippen. Alleen bij het dessert ging dat fout (maar ik hou toch niet zo van dessert wijn).
Ons voorgerecht was gamba, krootjes en quinoa. Heel erg lekker, fris en ongetwijfeld de beste gamba's die ik ooit heb gegeten. De witte wijn die er bij zat vulde het geheel perfect aan. Ik vond het geweldig dat de uitleg "een fris tintje op je tong bij de nadronk" deze keer geen reclame stunt was, maar ook echt zo voelde.

Tafelgenoot vond desbetreffende wijn ook erg lekker (nipje), maar beiden waren we er over eens dat hij erg zwaar was en dat je dit niet zomaar bij elk gerecht kan serveren. Geen toegankelijk wit wijntje dat je gewoon 'overal wel bij schenkt'. Bijzonder goed!
Vervolgens kwam ons tussengerecht (onder tussen hadden wij nog wat brood ook, maar ik hoefde niet meer, mijn tafelgenoot nam nog een tweede broodje). Dat was Op de graad gebakken schol, inktvis, bloemkool, zwarte kool en een jus van sjalot. Ze schenken de jus er deels overheen bij de tafel ipv in de keuken en dan krijg je zo'n klein juskannetje er bij (porcelein).
Jus was verrukkelijk! Dus ik gauw nog ff wat meer d'r overheen kiepen...

Normaal ben ik nooit zo van de jus, maar dit was subliem. Nog nooit zo'n lekkere schol gegeten (smaakvol, sappig en smeuiig tegelijkertijd). De groente erbij was wat flauwtjes. Wijn erbij was een rose die er heerlijk bij smaakte. Oordeel van tafelgenoot en mij: "Aardige rose om ook thuis nog te schenken. Fris, maar wel met body."
Daarna kregen wij ons hoofdgerecht: Hollands kalf, aubergine en een jus van zwarte knoflook. Er zat ook courgette bij. Bord weer fantastisch opgemaakt. Wij beiden waren niet zo enthousiast over dit gerecht, je zou denken dat er met een knoflook wat pit in zat, maar alles had een flauwe smaak. Kalf nog nooit zo gehad als dit, je zou niet raden dat het kalfs was, zo vlak was het. Rode wijn die er bij zat was verrukkelijk, fluweel zacht en had enorme body, waardoor ik hem meer vond overheersen dan gebruikelijk. Tafelgenoot was het met me eens. Geen wijn die ik zou schenken bij een gewoon diner, mag ik wel iets heel moois maken om te zorgen dat dat tot zijn recht komt.
Daarna kregen we het nagerecht: rood fruit en witte chocolade. Hierbij paste de mierzoete dessert wijn die iets te laat werd gebracht. Ik vond het dessert erg lekker, zachte zoete smaken. Nog nooit zulke zoete bosbessen op. Dessertwijn kwam tot zijn recht, maar ik hou zelf niet zo van zoete wijn.
Daarna gingen wij voor de koffie. Wij kregen Nespresso. Nou heeft mijn vriend zo'n ding (met dank aan mij) en ken ik wel wat smaakjes, maar niet alle. Niet gevraagd aan ons welk smaakje we wilden en ik vond het zelf maar een laf smaakje (lage intensiteit), niet wat ik gewend ben van espresso. Er zat een houten plankje bij met 3 friandises: macaron van rozen, turks fruit van mango en een chocolade met appelstroop. Turks fruit heb ik niet opgegeten want ik hou daar niet van (mierzoet) en vind het ook raar om na zulke smaakverwenning zoiets te eten. Beetje zonde. De macaron daarintegen was heerlijk smaakvol en de chocolade met appelstroop was echt een smaakverrassing!
Plus punten: erg prettige restaurant, lieve vriendelijke bediening, leuke kok

, aardig dat ze een waterarrangement hebben (oneindig water voor 3,50 wat ze telkens komen bijschenken, geen karaf op tafel, mij hebben ze ook water geschonken zonder dit te berekenen), erg fijne prijs voor het wijnarrangement van 1/2 glazen (18,75), excellente samenstelling wijn/eten
Minpunten: telefoontje niet goed doorgegeven van 's ochtends en je zit aan een rustige weg, maar je hoort de tram wel voorbij razen, vrij vlakke smaken, niet zo spannend als verwacht, maar daardoor wel toegankelijk!
Totale schade (minus fooi): 134,25
Extra info: Je kan tegenwoordig veel minder zien dat de restaurantweek aan de gang is. Wij waren de jongsten in het restaurant. Vroeger zag ik veel studenten zitten, tegenwoordig zie je duidelijk wie er via de AMEX is

Er was 1 stel foto's aan het nemen (vind ik zelf niet zo kies met een fotocamera... met je telefoon is ff wat anders, dat kan onopvallender) en die vond het kennelijk te lang duren, want meneer zat aan de menu kaart te knabbelen (was tafelgenoot opgevallen).
Bij het weggaan kreeg ik te horen dat binnenkort als het goed is de menukaart weer op de website staat *yay* en een brochure. Ik mocht sowieso ook het menu meenemen als aandenken (leuk) en we kregen nog de vraag of we pepermunt wilden. Zeker doen! Deze wordt volgens mij zelf gemaakt, aangezien het scherven zijn die op borstplaat lijkt en erg lekker is!