abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 juli 2010 @ 10:20:10 #91
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_84538895
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 10:15 schreef Ibanez het volgende:

[..]

;( 8)7 :|W
ja leg het dan uit inplaats van zoiets te zeggen :{
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_84539523
een top sluit je aan op een speakercabinet om er geluid uit te krijgen, om dat geluidte versterken kan er gebruik gemaakt worden van buisjes, hence de naam versterker ;)
  dinsdag 27 juli 2010 @ 10:44:59 #93
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_84539723
Daar issie weer..

We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  dinsdag 27 juli 2010 @ 11:14:53 #94
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_84540833
hoop dat mijn versterkertje binnenkort ook weer heel is :(

nog gefeliciteerd trouwens :)
pi_84540868
quote:
Op maandag 26 juli 2010 23:21 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Is het nou voor repeteren of optreden ?
gigs ja.
pi_84541746
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 10:20 schreef genakt het volgende:

[..]

ja leg het dan uit inplaats van zoiets te zeggen :{
Heb je even?

Buizenversterker
Een buizenversterker is een elektronische versterker opgebouwd rond elektronenbuizen en transformatoren. Een buizenversterker bestaat meestal uit een voorversterker, een eindversterker en een voedinggedeelte.

De werking
De voorversterker heeft naast aansluitingen voor apparatuur een volumeregeling en meestal ook een toonregelcircuit. De voorversterker bevat vaak drie buizen, meestal van het type (dubbel)-triode, om het ingangssignaal voldoende te versterken, zodat het aan de eindversterker kan worden aangeboden.

Opzet van een buizeneindversterker met twee pentodes in balansschakeling.De eindversterker of eindtrap wordt gevormd door een fasedraaier, twee (soms vier, en in een enkel geval acht) vermogenseindbuizen (meestal pentodes of tetrodes) en de uitgangstransformator. Bij zogenaamde single-ended versterkers (versterkers met één eindbuis) is geen fasedraaier nodig. Vooral in hifi-kringen zijn in dergelijke schakelingen direct verhitte vermogenstriodes populair. Bij direct verhitte buizen dient de gloeidraad ook als kathode.
Het voedingsdeel bevat een voedingstransformator en een gelijkrichter die een gelijkspanning tussen ongeveer 300 en 800 volt voor de anodes van de buizen levert, en een spanning van (meestal) 6,3 volt voor de gloeidraden van de buizen. In sommige versterkers wordt de anodespanning met een gelijkrichtbuis gelijkgericht.
De fasedraaier, meestal ook een elektronenbuis van het type triode, zorgt ervoor dat het ingangssignaal uit de voorversterker op de juiste manier aan de eindbuizen wordt doorgegeven. De ene eindbuis krijgt het signaal in fase op zijn stuurroster aangeboden, terwijl de andere het in tegenfase op zijn stuurrooster krijgt.

Als de ene eindbuis momentaan meer stroom gaat trekken doordat de (negatieve) stuurspanning stijgt, gaat de andere eindbuis momentaan minder stroom trekken doordat deze spanning evenveel daalt (tegenfase). De eindbuizen staan in serie met de (in twee helften verdeelde) primaire wikkeling van de uitgangstrafo. De stroom door de buizen loopt dus ook door de primaire wikkeling van de uitgangstransformator. Als de stroom in de ene helft van de primaire wikkeling van de uitgangstransformator toeneemt, neemt hij in de andere helft af. Hierdoor wordt het opgewekte magnetische veld versterkt en wordt er een spanning geïnduceerd in de secundaire wikkeling van de uitgangstransformator. Op deze wijze zijn de eindbuizen in balans (Engels: push-pull) geschakeld.

De uitgangstransformator dient twee doelen:

De eindbuizen moeten gevoed worden met een (hoge) gelijkspanning op de anodes. Deze hoogspanning wordt geleverd aan de middenaftakking van de primaire wikkeling. Op de stuurroosters van de eindbuizen staat de altijd wisselende stuurspanning, afkomstig van de fasedraaier. De daardoor steeds wisselende anode-gelijkstroom loopt door de primaire wikkelingen van trafo en geeft via de secundaire wikkeling een puur wisselstroomsignaal aan de luidsprekers af.
Impedantieaanpassing: de meestal laagohmige luidsprekers worden door de transformator op de hoogohmige eindtrap aangesloten. Een uitgangstrafo kan de kleine stroom door de hoogohmige buizeneindtrap omhoog transformeren naar een grote wisselstroom door de laagohmige luidsprekers. De secundaire wikkeling heeft meestal enkele aftakkingen, zodat er een uitgangsimpedantie gekozen kan worden die past bij de aangesloten luidspreker(s); in de regel 4, 6, 8 of 16 Ω.

Toepassingen
HIFI

Stereo-eindversterker met twee eindpentodes EL84 per kanaal. Het buisje tussen de twee uitgangstransformatoren is de indicatorbuis EM84 ('magisch oog'), waarmee de mate van uitsturing van de eindversterkers visueel wordt gemaakt. Deze versterker wordt gevoed door een externe, door halfgeleiders geregelde hoogspanningsvoeding.In de hifi-wereld is de buizenversterker helemaal terug. Met name wordt het nogal specifieke 'buizengeluid' (wat dat ook moge zijn) door een grote groep luisteraars als 'natuurlijker' ervaren. Objectief gezien hebben transistor- of MOSFET-versterkers betere specificaties. Een transistorversterker kan lage frequenties (tot nagenoeg gelijkstroom) met zeer weinig vervorming tussen ingang en uitgang versterken - zij het alleen met forse tegenkoppeling. Een buizenversterker kan dat alleen als er speciale hoogohmige luidsprekers worden gebruikt, anders moet er een uitgangstransformator worden toegepast. Door het ontbreken van een uitgangstransformator hebben transistorversterkers in het lage en sublage deel van het frequentiespectrum een groot voordeel. In dit gebied moeten luidsprekers door de versterker 'onder controle' worden gehouden. Met een bijzonder geringe uitgangsimpedantie van de eindtrap bij lage frequenties zorgt de tegen-EMK in de luidsprekerspoel voor demping. Doordat die demping door de uitgangstransformator van een buizenversterker enigszins beperkt wordt, zal de ene luidspreker slechter gaan klinken, maar kan het geluid van een andere luidspreker in de oren van een luisteraar beter overkomen. In principe zouden ook transistorversterkers met een lage luidsprekerdemping kunnen worden ontworpen. Dit gebeurt echter (vrijwel) nooit, omdat een hoge dempingsfactor als beter wordt beschouwd (en dus ook vaak in de specificaties wordt vermeld).

Een befaamde buizenversterkercombinatie uit de jaren '50 was de Engelse Quad Electroacoustics 22 voor- en II-eindversteker.

Muziek
zie Gitaarversterker voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Veel gitaristen en organisten zweren bij de klank van een buizenversterker, die volgens hen het geluid van een versterkte elektrische gitaar extra diepte geeft. De reden is meestal dat een buizenversterker doorgaans een hoger piekvermogen heeft dan een transistorversterker bij gelijk continu vermogen. De oorzaak van dat hogere piekvermogen is de voeding van buizenversterkers. Als er extra zware elco's (met veel capaciteit) in het hoogspanningsgedeelte van de voeding zijn geplaatst, kunnen de buizen in de eindtrap langer profiteren van een hoge anodespanning. Daardoor kan in relatief korte tijd veel vermogen worden afgegeven aan de luidspreker(s).

Daarnaast geeft een buizenversterker extra kleur aan het geluid van een gitaar of orgel, als er bewust vervorming door oversturing wordt toegepast. Hierbij speelt enerzijds de (in vergelijking met een transistorversterker) geringere demping van de luidspreker een rol, anderzijds verschilt het vervormingsgedrag van een buizenversterker sterk van dat van een transistorversterker. Een vastlopende ('clippende') transistorversterker geeft een vervormd geluid dat de meeste mensen zeer onaangenaam vinden, terwijl een overstuurde buizenversterker een gecomprimeerd signaal geeft, dat als veel minder onaangenaam wordt ervaren. Juist dat gecomprimeerde, vervormde signaal spreekt veel gitaristen aan.
In The Presence Of Enemies!
  dinsdag 27 juli 2010 @ 11:42:01 #97
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_84541938
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 10:39 schreef Aresdreams het volgende:
een top sluit je aan op een speakercabinet om er geluid uit te krijgen, om dat geluidte versterken kan er gebruik gemaakt worden van buisjes, hence de naam versterker ;)
aw zo :)
Hoe gaat dan dan in zijn werk :

edit even hierboven lezen

aw nou snap ik hem 8-)

[ Bericht 5% gewijzigd door genakt op 27-07-2010 11:47:22 ]
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  dinsdag 27 juli 2010 @ 11:44:34 #98
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_84542038
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 09:47 schreef brother52 het volgende:
Witch!
http://link.marktplaats.nl/363587991
Voor als je nog een backup zoekt voor je akoestische bas :P
Al gezien, maar nee, dat zoek ik niet :P.

Ik heb gemerkt dat het verzinnen van een business case goed werkt tegen GAS. Elke keer als ik een tof ding zie, check ik mijn doelstelling in mijn BC en daar lees ik 'Precision bass' en dan vergeet ik dat toffe ding weer. Tenzij het een Precision bass is natuurlijk ;).
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_84542280
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:44 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Ik heb gemerkt dat het verzinnen van een business case goed werkt tegen GAS. Elke keer als ik een tof ding zie, check ik mijn doelstelling in mijn BC en daar lees ik 'Precision bass' en dan vergeet ik dat toffe ding weer. Tenzij het een Precision bass is natuurlijk ;).
Hoofddoel en randvoorwaarden werken altijd. Finetunen met de hoofdvraag en achtergrondvragen is nog beter.

Maak je doel SMART en je bent er helemaal!

:9 ;)
  dinsdag 27 juli 2010 @ 12:11:11 #100
20720 brother52
Dus..........
pi_84543206
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:44 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Ah, dan moet ik mijn doelstelling eens wat beter definiëren. Bij mij staat daar nu: nieuwe gear. :P
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  dinsdag 27 juli 2010 @ 12:21:16 #101
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_84543590
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:50 schreef Ibanez het volgende:

[..]

Hoofddoel en randvoorwaarden werken altijd. Finetunen met de hoofdvraag en achtergrondvragen is nog beter.

:r
pi_84543701
ok, lijstje opgesteld:
1) Squier Standard ¤150.
Squier Standard ¤150
2) Squier Deluxe (gemaild en wilde voor gitaar alleen 225 hebben)
Squier Deluxe ¤225
3) London City VS1 ¤100+
London City MK1 ¤100+
4) London City Spitfire MK2 ¤300 maar ik heb alleen de gitaar nodig, rest niet. Wat zal de gitaar los dan worden?
London City Spitfire MK2
5) London City Spitfire MK2 ¤onbekend, wel mijn favoriete kleur
London City Spitfire MK2

Mocht het niets worden, hoe zit het dan met het verkopen van London City's t.o.v. (redelijke) Squiers? Voor m'n gevoel loopt de meute meer achter Squier aan dan London City.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 12:28:14 #103
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_84543847
LC's zijn populaire budgetgitaren. Ze worden niet zomaar aangeraden hier :P.
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 12:29:00 #104
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_84543883
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:50 schreef Ibanez het volgende:

[..]

En beheers de risico's! En de kosten! :+.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 12:43:27 #105
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_84544500
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:28 schreef Witchfynder het volgende:
LC's zijn populaire budgetgitaren. Ze worden niet zomaar aangeraden hier :P.
ach ja ik had ook een budget gitaartje maar binnen 2 maanden had ik een nieuwe en daarna half jaartje en toen weer nieuwe :D

Steeds betere gitaren. :')

Donderdag weer een nieuwe _O_
pi_84544613
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:21 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

:r
Geen bedrijfskunde knobbel??? hahahah :*

quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:29 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

En beheers de risico's! En de kosten! :+.
^O^
pi_84544811
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:43 schreef genakt het volgende:

[..]

ach ja ik had ook een budget gitaartje maar binnen 2 maanden had ik een nieuwe en daarna half jaartje en toen weer nieuwe :D

Steeds betere gitaren. :')

Donderdag weer een nieuwe _O_
Ik ben ook begonnen met een budgetgitaar, waarna ik hem helemaal uit elkaar heb gehaald. Ik heb er een zelfbouwprojectje van gemaakt er nieuwe (lees betere) hardware op gezet. De neck iets platter geschuurd en dat ding speelt en klinkt heel apart. Vooropnames gebruik ik deze gitaar wanneer ik een sound nodig heb die heel mid gericht is; hij heeft eigenlijk een tubescreamer sound over mijn andere effecten.

En om de vraag voor te zijn:

Dit is hem.......

Dimarzio PAF Pro elementen (afkostig uit een Ibanez JPM, het vroegere John Petrucci signaturemodel) en GOTO stemsleutels. Een nieuwe snarenkam tussen de hals en de headstock en een andere brug, waarvan me het merk ontschoten is.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ibanez op 27-07-2010 12:59:29 ]
  dinsdag 27 juli 2010 @ 12:51:35 #108
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_84544854
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:45 schreef Ibanez het volgende:

[..]

Geen bedrijfskunde knobbel??? hahahah :*
[..]

^O^
PRINCE2 he :').

Laten we een whitepaper schrijven; "Managing GAS" :D.
pi_84545467
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:51 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

PRINCE2 he :').

Laten we een whitepaper schrijven; "Managing GAS" :D.
Nu zal ik wel bedolven worden onder het commentaar (kom maar Geknakt: dit is je kans :* ), maar wtf is GAS?
  dinsdag 27 juli 2010 @ 13:10:57 #110
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_84545789
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 13:05 schreef Ibanez het volgende:

[..]

Nu zal ik wel bedolven worden onder het commentaar (kom maar Geknakt: dit is je kans :* ), maar wtf is GAS?
:') :'( :{

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_84546210
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 13:10 schreef genakt het volgende:

[..]

:') :'( :{

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O- _O_
  dinsdag 27 juli 2010 @ 13:26:56 #112
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_84546523
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:15 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

gigs ja.
Practisch alle zaken waar ik gespeeld heb was gewoon een PA aanwezig, die zul je niet zoveel mee hoeven mee te nemen
pi_84546904
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 13:26 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Practisch alle zaken waar ik gespeeld heb was gewoon een PA aanwezig, die zul je niet zoveel mee hoeven mee te nemen
Dan is er maar één conlusie: de komende jaren opzoek gaan naar zaken met PA. :')
  dinsdag 27 juli 2010 @ 13:37:04 #114
125915 Dribbel_
pi_84547006
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 13:34 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Dan is er maar één conlusie: de komende jaren opzoek gaan naar zaken met PA. :')
Mja het ligt er een beetje aan wat je speelt en waar. In het coverbandcircuit is het weer vaker normaal op er 1 mee te nemen omdat die vaker op feestjes enz spelen of op plekken en kleine kroegen waar normaal neit regelmatig opgetreden wordt zodat dat niet aanwezig is.
Als "gewone" band waarmee je meer richting het clubcircuit gaat waar iedere week meerdere malen opgetreden wordt dan is daar altijd wel een PA aanwezig
  dinsdag 27 juli 2010 @ 13:39:28 #115
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_84547124
En een PA die veilig is en die je niet onder stroom zet, zoals in de Rotonde, vernam ik :+.
pi_84547138
We moeten gewoon vaker in Groningen zelf optreden. Dit is weer zo'n klein dorpje waar ik werk waar 1x per jaar een band komt, dus dan moet je wel eentje huren of zelf meenemen.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 13:44:09 #117
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_84547345
Lekker doorberekenen. Willen ze kwaliteit of niet? ;).
  dinsdag 27 juli 2010 @ 13:47:24 #118
125915 Dribbel_
pi_84547479
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 13:39 schreef Witchfynder het volgende:
En een PA die veilig is en die je niet onder stroom zet, zoals in de Rotonde, vernam ik :+.
Voor zover ik me herinner heb ik er daar geen last van gehad :D
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 13:39 schreef Gitaarmat het volgende:
We moeten gewoon vaker in Groningen zelf optreden. Dit is weer zo'n klein dorpje waar ik werk waar 1x per jaar een band komt, dus dan moet je wel eentje huren of zelf meenemen.
Zodra je moet huren lekker declareren ^O^ Je bent een band, geen liefdadigheidsinstelling :')
pi_84549033
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:24 schreef Iemand91 het volgende:
ok, lijstje opgesteld:
1) Squier Standard ¤150.
Squier Standard ¤150
2) Squier Deluxe (gemaild en wilde voor gitaar alleen 225 hebben)
Squier Deluxe ¤225
3) London City VS1 ¤100+
London City MK1 ¤100+
4) London City Spitfire MK2 ¤300 maar ik heb alleen de gitaar nodig, rest niet. Wat zal de gitaar los dan worden?
London City Spitfire MK2
5) London City Spitfire MK2 ¤onbekend, wel mijn favoriete kleur
London City Spitfire MK2

Mocht het niets worden, hoe zit het dan met het verkopen van London City's t.o.v. (redelijke) Squiers? Voor m'n gevoel loopt de meute meer achter Squier aan dan London City.
Die LC's hebben geen foto's? Altijd tricky dan natuurlijk... verder geen ervaring mee
  dinsdag 27 juli 2010 @ 14:51:19 #120
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_84550408
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 14:22 schreef Patrijz het volgende:

[..]

Die LC's hebben geen foto's? Altijd tricky dan natuurlijk... verder geen ervaring mee
Ja, want als er een foto bij zou zitten, dan weet je zeker dat ie goed speelt! :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')