http://www.telegraaf.nl/b(...)arde_dood__.html?p=9,2quote:Tieners slaan bejaarde 'voor de lol' dood
LONDEN - Twee tieners die een man (67) voor de lol doodsloegen tijdens 'happy slapping', hoeven slechts enkele jaren de cel in...
De tieners uit Londen bekenden de doodslag in de rechtszaal en gaven toe dat ze vaker mensen 'voor de lol' aanvielen. De jongens werden daarop veroordeeld, maar kregen toch een vrij milde straf. De 16-jarige Leon Elcock moet vier en een half jaar de cel in en zijn maatje Hamza Lyzai (15) drie en een half jaar, meldt The Sun.
Het slachtoffer liep met zijn 3-jarige kleindochter nietsvermoedend over straat toen de twee jongens aan kwamen rennen en de bejaarde man tegen de grond sloegen. De man kwam met zijn hoofd op straat en liep daarbij een fatale hersenbeschadiging op. Een week na de aanval overleed de man in het ziekenhuis.
De dood van de man was de trieste climax van een serie incidenten met 'happy slapping' in Engeland, waarbij jongeren 'voor de lol' mensen aanvielen en dat vaak vastlegden op camera.
"Het resultaat van jullie zogenaamde plezier, is dat een man een gelukkig leven is ontnomen en zijn nabestaanden hun vader en grootvader kwijt zijn", hield de rechter de jongens voor. Hij gaf verder aan dat dit tweetal als waarschuwing moet gelden voor andere jongeren, 'om zich niet in te laten met hetzelfde vreselijke gedrag'.
Niet doelloos. Het doel is: die jongens wil je niet meer op straat hebben. Die jongens voegen niets toe. Dit is geen leven van onbeperkte kansen. Je kunt niet saven of loaden. Die gastjes hebben de boel verneukt, en ik wil ze niet meer zien op straat. Niemand wil ze ooit nog zien op straat. Dus waarom gaat dat dan toch gebeuren, over een paar jaar? Waarom komen ze terug?quote:Op maandag 26 juli 2010 18:00 schreef Dubby het volgende:
Jij ziet liever dat ze tieners tientallen jaren doelloos opsluiten?
Hoezo, 'doelloos'? Die twee eikels hebben iemand vermoord, dan krijg je straf. Hoezo is die doelloos?quote:Op maandag 26 juli 2010 18:00 schreef Dubby het volgende:
dat dus.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:04 schreef 08gnoT. het volgende:
Stenigen moeten ze die lui(oke, bij wijze van spreken). Kom op, dit zijn toch geen straffen.
Ja natuurlijk. Maar nog liever dat ze meteen een nekschot krijgen.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:00 schreef Dubby het volgende:
En daarna beteren ze hun levens, gaan ze naar de universiteit, studeren hele dagen lang in de bibliotheek en worden ingenieur en dokter.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:05 schreef Esmerallda17 het volgende:
15,en 16 en moordernaars.
Ach voor ze 20 zijn zijn ze er weer uit
Zoveel interesseren ze het denk ik dan niet zo
Wat een onzin. Die mensen komen sowieso weer vrij - zeker voor een baldadige doodslag - en aangezien je het hebt over pubers vind ik deze straf of een paar jaar langer icm hulpverlening nog niet zo gek. Dan heb je nog een kans dat er iets van terechtkomt. Vrij komen ze toch weer, dat is een gegeven.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:03 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Niet doelloos. Het doel is: die jongens wil je niet meer op straat hebben. Die jongens voegen niets toe. Dit is geen leven van onbeperkte kansen. Je kunt niet saven of loaden. Die gastjes hebben de boel verneukt, en ik wil ze niet meer zien op straat. Niemand wil ze ooit nog zien op straat. Dus waarom gaat dat dan toch gebeuren, over een paar jaar? Waarom komen ze terug?
Het punt is: als je ze voor 10 jaar de cel in gooit, zal er nooit meer iets van ze terecht komen. Dat kost de staat ten eerste niet alleen handenvol geld, ze raken zelf waarschijnlijk ook nooit meer op het rechte pad. Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van die jongens dat die man overleed (neem ik althans aan). Daarmee zeg ik niet dat ik het goedkeur, maar het is geen moord. Nu is er (hopelijk) nog een kans dat ze iets van hun leven maken als ze weer vrij komen.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:03 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Niet doelloos. Het doel is: die jongens wil je niet meer op straat hebben. Die jongens voegen niets toe. Dit is geen leven van onbeperkte kansen. Je kunt niet saven of loaden. Die gastjes hebben de boel verneukt, en ik wil ze niet meer zien op straat. Niemand wil ze ooit nog zien op straat. Dus waarom gaat dat dan toch gebeuren, over een paar jaar? Waarom komen ze terug?
Hoezo vermoord? Die jongens wouden die oude man niet vermoorden maar slappen. Zij hadden niet kunnen voorzien dat die man raar met zijn hoofd op de grond zou komen, en hierdoor zou overlijden.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:04 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Hoezo, 'doelloos'? Die twee eikels hebben iemand vermoord, dan krijg je straf. Hoezo is die doelloos?
Haha niet dusquote:Op maandag 26 juli 2010 18:07 schreef Pinterman het volgende:
[..]
En daarna beteren ze hun levens, gaan ze naar de universiteit, studeren hele dagen lang in de bibliotheek en worden ingenieur en dokter.Wie gelooft dat nou nog. Waarom heten we deze mensen terug welkom in de maatschappij?
Hoe politiek correct! Incidenten zijn per definitie nooit een serie.quote:...een serie incidenten...
Deze zie ik het liefst voorgoed verdwijnen.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:00 schreef Dubby het volgende:
Het VK loopt juist al jaren voorop met het knuffelbeleid.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:14 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik dacht dat dat knuffelbeleid in Engeland niet zo erg was, maar wel dus. Ik kan me echt kwaad maken om zulke berichten, de achtergrond van het verhaal interesseert me niet eens, noch of het moord of dood door schuld is.
Wat mij betreft mogen lijfstraffen tegen zulke delicten best weer ingevoerd worden. Daar leren ze meer van dan rustig in een cel zitten (en af en toe anaal uitgewoond te worden hopelijk)
quote:Op maandag 26 juli 2010 18:14 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik dacht dat dat knuffelbeleid in Engeland niet zo erg was, maar wel dus. Ik kan me echt kwaad maken om zulke berichten, de achtergrond van het verhaal interesseert me niet eens, noch of het moord of dood door schuld is.
Wat mij betreft mogen lijfstraffen tegen zulke delicten best weer ingevoerd worden. Daar leren ze meer van dan rustig in een cel zitten (en af en toe anaal uitgewoond te worden hopelijk)
quote:Op maandag 26 juli 2010 18:07 schreef Dubby het volgende:
[..]
Wat een onzin. Die mensen komen sowieso weer vrij - zeker voor een baldadige doodslag - en aangezien je het hebt over pubers vind ik deze straf of een paar jaar langer icm hulpverlening nog niet zo gek. Dan heb je nog een kans dat er iets van terechtkomt. Vrij komen ze toch weer, dat is een gegeven.
Mensen die zeggen dat je een 15-jarige nooit meer moet vrijlaten, kan ik niet serieus nemen.
Het is naief om te denken dat deze jongens na deze minimale straf wél hun leven zullen beteren. Ook niet met 'hulp'. Dan heb ik liever dat ze pas na 10 jaar weer in de fout gaan dan na 4 jaar. Overigens kan een lange, zware gevangenisstraf mensen wel degelijk bewegen tot verbetering van hun leven, zeker in relatief isolement (wat ik sowieso graag zou zien in gevangenissen).quote:Op maandag 26 juli 2010 18:07 schreef Joran-Joran het volgende:
[..]
Het punt is: als je ze voor 10 jaar de cel in gooit, zal er nooit meer iets van ze terecht komen. Dat kost de staat ten eerste niet alleen handenvol geld, ze raken zelf waarschijnlijk ook nooit meer op het rechte pad. Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van die jongens dat die man overleed (neem ik althans aan). Daarmee zeg ik niet dat ik het goedkeur, maar het is geen moord. Nu is er (hopelijk) nog een kans dat ze iets van hun leven maken als ze weer vrij komen.
Als jij werkelijk gelooft dat er ooit nog iets van deze jongens terecht komt, kan ik jou niet serieus nemen.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:07 schreef Dubby het volgende:
[..]
Wat een onzin. Die mensen komen sowieso weer vrij - zeker voor een baldadige doodslag - en aangezien je het hebt over pubers vind ik deze straf of een paar jaar langer icm hulpverlening nog niet zo gek. Dan heb je nog een kans dat er iets van terechtkomt. Vrij komen ze toch weer, dat is een gegeven.
Mensen die zeggen dat je een 15-jarige nooit meer moet vrijlaten, kan ik niet serieus nemen.
Dan doe je een blinde aanname zonder maar iets van de zaak en achtergrond te kennen en daardoor kunnen we jouw post dus niet serieus nemen.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:18 schreef Americanist het volgende:
[..]
Als jij werkelijk gelooft dat er ooit nog iets van deze jongens terecht komt, kan ik jou niet serieus nemen.
quote:Op maandag 26 juli 2010 18:00 schreef Dubby het volgende:
Oh sorry Einstein, ik zal voortaan in dit draadje de term 'vermoorden' vermijden, en slechts spreken over 'doodslag'.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:07 schreef Doutzen het volgende:
[..]
Hoezo vermoord? Die jongens wouden die oude man niet vermoorden maar slappen. Zij hadden niet kunnen voorzien dat die man raar met zijn hoofd op de grond zou komen, en hierdoor zou overlijden.
Bij moord moet de intentie er ook daadwerkelijk zijn om het slachtoffer te vermoorden, dat is hierbij niet het geval.
Mishandeling met de dood tot gevolg oid?
Nu kun je wel doen alsof anderen lopen te bleren en jij niet, maar zo zit het niet. Jij loopt hier onder het mom van nuance de meest stompzinnige uitlatingen te doen.quote:
Nee, geen wonder, inderdaad. Hoe verwerpelijk het ook is, mensen gaan het recht in eigen hand nemen.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:21 schreef Bellatrix het volgende:
Jezus wat ziek. Niet raar dat veel mensen in London steeds meer een mes op zak hebben.![]()
Nee, het haalt geen flikker uit volgens jouw babyboomerfilosofie van knuffelen en dadersympathie. Het haalt geen flikker uit ten behoeve van de reintegratie van de dader in een maatschappij die vergeeft & vergeet.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:20 schreef Dubby het volgende:
[..]
Dan doe je een blinde aanname zonder maar iets van de zaak en achtergrond te kennen en daardoor kunnen we jouw post dus niet serieus nemen.
Zeker wanneer van het alternatief bewezen is dat het geen flikker uithaalt.
Het verlaagt de kans op recidive tot 0%.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:20 schreef Dubby het volgende:
[..]
Dan doe je een blinde aanname zonder maar iets van de zaak en achtergrond te kennen en daardoor kunnen we jouw post dus niet serieus nemen.
Zeker wanneer van het alternatief bewezen is dat het geen flikker uithaalt.
Precies. En nuance is misplaatst. Nuance kun je aanbrengen wanneer de jongeren per ongeluk iets hebben gedaan, bijvoorbeeld wanneer ze op hun scooter die man hadden aangereden met de dood tot gevolg; dan geldt nuance.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:21 schreef Omnifacer het volgende:
Nu kun je wel doen alsof anderen lopen te bleren en jij niet, maar zo zit het niet. Jij loopt hier onder het mom van nuance de meest stompzinnige uitlatingen te doen.
Wat we in heel West-Europa (overal speelt hetzelfde probleem) dringend nodig hebben, is zwaarder jeugdstrafrecht met hogere straffen voor jongeren tussen 12 en 18 jaar die "volwassen" daden plegen.quote:'Schandalige strafmaat'
"Het gevolg van jullie 'plezier', is dat een man een zorgeloos leven is ontnomen en dat de familie hun vader en grootvader hebben verloren", richtte de rechter zich tot de daders. Hij gaf verder aan dat de sancties als waarschuwing moet gelden voor andere jongeren, 'om zich niet in te laten met dergelijk vreselijk gedrag'.
De vader van Mariam sprak in The Sun van een schandalige strafmaat. "Dit moet een grap zijn", klonk hij ontgoocheld. Het was overigens niet de eerste keer dat het duo zomaar de vuisten liet spreken op straat. Eerder hadden ze samen met een derde dader een bejaard koppel beroofd en afgetuigd.
Ik zie ze liever langer opgesloten, met gedwongen opleiding e.d.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:29 schreef Doutzen het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de celstraffen wel gepast vind.
Inderdaad West-Europa heeft te weinig jonge misdadigers. Dus daarom gaan we alle kinderen die potentie tonen om crimineel te zijn, in plaats van ze naar school te sturen sturen we ze naar zogenaamde jeugdinrichtingen (lees: gevangenissen) zodat ze later een bloeiende carrière kunnen hebben als crimineel.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:27 schreef Boldface het volgende:
Wat we in heel West-Europa (overal speelt hetzelfde probleem) dringend nodig hebben, is zwaarder jeugdstrafrecht met hogere straffen voor jongeren tussen 12 en 18 jaar die "volwassen" daden plegen.
en waarom dan geen levenslang?quote:Op maandag 26 juli 2010 18:34 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Inderdaad West-Europa heeft te weinig jonge misdadigers. Dus daarom gaan we alle kinderen die potentie tonen om crimineel te zijn, in plaats van ze naar school te sturen sturen we ze naar zogenaamde jeugdinrichtingen (lees: gevangenissen) zodat ze later een bloeiende carrière kunnen hebben als crimineel.
Het is niet alsof die kinderen daarna nog de mogelijkheid hebben om naar een goede school te gaan of een redelijke baan te vinden... Vooral niet als ze de afgelopen vijf jaar in de bak hebben gezeten.
tl;dr langere gevangenisstraffen maken dit probleem alleen maar erger.
Moet je dat echt vragen?quote:
onthou die naam maar goed. dan zal ik de jouwe onthoudenquote:Op maandag 26 juli 2010 18:46 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Moet je dat echt vragen?
zoalshetis, die naam ga ik onthouden. De naam van de persoon die vind dat je een 15 jarige die een ernstig misdrijf pleegt tot zijn dood al zijn dagen in het gevang moet laten slijten...
Langer opsluiten is niet echt goed voor hun sociale ontwikkeling, en dat is best belangrijk op jonge leeftijd.quote:Op maandag 26 juli 2010 18:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zie ze liever langer opgesloten, met gedwongen opleiding e.d.
Ik weet eigenlijk niet wat ik op deze onzin moet zeggen. Hoe dik is de plaat voor je kop wanneer je deze twee daders (moordenaars zijn het) indeelt in de categorie "kinderen die potentie tonen om crimineel te zijn".quote:Op maandag 26 juli 2010 18:34 schreef Repelsteeltju het volgende:
Inderdaad West-Europa heeft te weinig jonge misdadigers. Dus daarom gaan we alle kinderen die potentie tonen om crimineel te zijn, in plaats van ze naar school te sturen sturen we ze naar zogenaamde jeugdinrichtingen (lees: gevangenissen) zodat ze later een bloeiende carrière kunnen hebben als crimineel.
Het is niet alsof die kinderen daarna nog de mogelijkheid hebben om naar een goede school te gaan of een redelijke baan te vinden... Vooral niet als ze de afgelopen vijf jaar in de bak hebben gezeten.
tl;dr langere gevangenisstraffen maken dit probleem alleen maar erger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |