quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 23:25 schreef Cee het volgende:[..]
Het is niet echt een kwestie van weten, meer een kwestie van twijfelen, iets waar ik kampioen in ben. Ik ben ongeduldig, zodra ik iets in m'n kop heb, wil ik het meteen hebben. Ik loop al jarenlang steeds kwijlend langs de DSLR's wanneer ik in een fotozaak ben. Maar nooit een gekocht. Altijd een 'compactcamera', die wel steeds minder compact werd want ik wilde meer knopjes en toeters en bellen. Nu heb ik een Canon Powershot S5 IS, prima ding, maar ik heb 'm 'al' 3 jaar en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En nu zit ik aan de nok wat point & shoots betreft en aangezien ik binnenkort wat leuke tripjes in het vooruitschiet heb en ik graag fotografeer en ik besef dat ik, als ik het niet wil, écht niet mezelf het leplazarus zeul als ik op DSLR overga, wil ik er morgen een kopen.
En nu twijfel ik nog. Eerst tussen Nikon d5000 en Canon 500d. Even beide camera's bij de lurven gepakt en de Canon pakte beter vast en ik ben sowieso meer van de Canon. Maar toen bij de fotozaak wat lenzen bekeken en ze hebben wat rekensommetjes voor me gemaakt en eigenlijk een 450d geadviseerd, met de lens die ik wil (Sigma 18-200, want ik wil een allround met zoom).
Nu zit ik dat kreng toch weer te vergelijken met een 500d, wat op zo'n honderd euro extra uit komt en nu twijfel ik of ik toch voor de 500d moet gaan of niet.
Of dat ik misschien nog een extra, kleinere lens erbij moet doen, ookal raadde de verkoper me dat af want zo'n kitlens is een plastic ding dat mensen toch binnen no time willen vervangen, zou zonde zijn van het extra geld.
Lang verhaal?
Ja he.
Als je nog geen DSLR hebt dan heb je een lastige keuze. Je hebt nog geen glas, maar dat koop je er vanzelf bij, anders is een DSLR nutteloos, als je maar één lens erbij neemt, dat kan een compact ook

Sigma, Tamron en Tokina hebben alle vittingen en Nikon glas is stervensduur. Of je moet tweedehands kopen. Nikon heeft dan altijd wel een aardige kitlens, niet super, maar ik ook niet dieptriest. Canon heeft dan weer wat betaalbaardere opties.
Maar het belangrijkst is hoe het ding in de hand ligt. Echt, prio 1. Dat ding gaat niet na verloop van tijd beter in de hand liggen of zo

Qua types zul je moeten kijken naar de extra mogelijkheden die je 'mist' en of je die ooit gaat gebruiken. Ik heb bv een Nikon D70, dus al een oudje, maar voldoet nog prima door het glas wat ik heb gekocht. Ik zou zo even niet het verschil weten tussen een 450 en een 500, maar als beginner moet je het niet te gek maken. Een body is altijd nog te vervangen, later, als je meer eisen stelt aan je camera. Na 5 jaar heb ik dat punt nog niet bereikt. Ik ben geen pro. En staar je niet blind op megapixel. Kwaliteit van chip en lens is tig keer belangrijker dan die megapixelzut. Een jaar later is dat toch wel weer verdubbeld
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa