Zat ruimte... of wou je al een 1 kind politiek gaan invoerenquote:Op dinsdag 27 juli 2010 08:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Daar heb je in Nederland ook alle ruimte voor
Hoeveel huizen staan er nu per km2 bebouwde grond?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 08:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zat ruimte... of wou je al een 1 kind politiek gaan invoeren
En waarom is dat relevant? Je kan beter kijken naar de hoeveelheid grond die nog beschikbaar is om op te bouwen. Grond is er nog genoeg, zelfs als je er 1 miljoen huizen bijbouwt.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 08:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoeveel huizen staan er nu per km2 bebouwde grond?
In feite hebben we nu een "1 kind krijgt een huis"-politiek...quote:Op dinsdag 27 juli 2010 08:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Zat ruimte... of wou je al een 1 kind politiek gaan invoeren
Om jou te laat zien dat je onzin blaat.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En waarom is dat relevant? Je kan beter kijken naar de hoeveelheid grond die nog beschikbaar is om op te bouwen. Grond is er nog genoeg, zelfs als je er 1 miljoen huizen bijbouwt.
Jij bent echt tenenkrommend.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Om jou te laat zien dat je onzin blaat.
Dus maar eens de vraag beantwoorden
Spuit onzin is er weer!quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het gebied in Duitsland rondom Enschede staat inderdaad helemaal vol
Google mapsquote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Spuit onzin is er weer!
Google Maps laat in Duitsland aanzienlijk meer bebouwing zien dan aan de andere kant van Enschede.
Want zelf huizen tellen in een gebied van duizenden vierkante kilometers is sneller?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Google maps
Ga een keer naar buiten autistje
Kan je me misschien melden welk huis van mij is?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Want zelf huizen tellen in een gebied van duizenden vierkante kilometers is sneller?
Kan je opzouten met persoonlijke aanvallen? Of hoop je op nog een weekban? Het was heerlijk rustigZielepoten zoals jij gun ik het van harte dat hun kleine huisje enorm inzakt in "waarde", waardoor ze de rest van hun leven moeten zwoegen om hun schulden af te betalen! Zo'n plaat voor je kop en zo vastgeroest in het systeem om de bubble in stand te houden....
Die concurrentieslag zullen gemeentes hier ook weer moeten aangaan, als de overheidsbijdrage stopgezet wordt, dan moet men weer zelf aan de bak.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:03 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Jij bent echt tenenkrommend.
Natuurlijk is er ruimte zat. De gemeente hier zit met vele hectaren bouwgrond, maar raakt het aan de straatstenen niet kwijt. Niet tegen de idiote prijzen die ontwikkelaar en gemeente willen zien. Wat gek genoeg kan 20 km verderop voor minder dan een kwart van de grondprijs winstgevend gebouwd worden.
Enschede: 300-440 euro per m^2
Gronau: 100-220 euro per m^2
Ochtrup: 85-120 euro per m^2
En zoals eerder al is aangegeven NRW is niet leger dan Oost-Nederland, met drukte heeft het niets van.
Dat postzegelkot van 3 ton, ergens stijf naast de BBQ van je buurman.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Kan je me misschien melden welk huis van mij is?
Graag het adres danquote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:20 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat postzegelkot van 3 ton, ergens stijf naast de BBQ van je buurman.
Nogmaals, waarom is het huidige aantal woningen per km2 relevant? Afhankelijk waar je woning staat is deze parameter enorm variabel.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Om jou te laat zien dat je onzin blaat.
Dus maar eens de vraag beantwoorden
En waar bestaat die 28.000 km dan uit?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nogmaals, waarom is het huidige aantal woningen per km2 relevant? Afhankelijk waar je woning staat is deze parameter enorm variabel.
Stel dat ik kavels uitgeef van 500m2 en uitga van een bebouwing van 30% dan kan ik per km2 600 woningen bouwen. Voor het complete aantal van 1 miljoen woningen heb ik dan 1667km2 nodig. Momenteel is er nog zo'n dikke 28.000 km2 beschikbaar. Er is dus nog ruimte voor minstens 10 miljoen villa's + bedrijven + wegen +boerderijen. Hoezo schaarste
In ieder geval is het slecht gesteld met de ventilatie in je woningquote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kan je me misschien melden welk huis van mij is?
Grotendeels uit silicium, zuurstof en aluminium denk ik.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En waar bestaat die 28.000 km dan uit?
Nee. En dat is net m'n punt. Want dat is rondom Enschede in NL ook niet het geval!quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het gebied in Duitsland rondom Enschede staat inderdaad helemaal vol
Dat komt omdat de gemeente op voorhand al de winst aan de speculant geeft en dan zelf gaat uitponden, dat gaat nu fout, maar is ook wel eens heel erg goed gegaan.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:32 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nee. En dat is net m'n punt. Want dat is rondom Enschede in NL ook niet het geval!
Omdat ik zelf aan het kijken ben naar een kavel, ben ik ook eens aan het uitzoeken geweest hoe kavelprijzen tot stand komen. Dat gaat als volgt:
- We vragen mensen zich te melden als ze een kavel willen
- We vragen ze wat ze willen, gegeven de geldende kavelprijzen. (m^2, vrijstaand, 2-onder-1-kap, etc)
- We vragen ze wat ze kunnen betalen (ergo: vraag naar inkomen en kijk welke hypo daarop te krijgen is)
- Bepaal de prijzen zodanig dat slechts de helft z'n zin krijgt. Die groep zit dan tot de oren in de schulden, of heeft heel veel eigen geld meegebracht.
- Als de verkopen tegenvallen, verlagen we de prijzen slechts heel beperkt, meestal verlagen we niets. De verliezen in het grondbedrijf lopen snel op.
Dat laatste is nu aan de hand. Verkopen van grond aan boeren kan haast niet, want ooit wil je w.s. nog bouwen. Maar nu al drukken de rentelasten fors op de begroting. Verlagen van grondprijzen is ook erg onaantrekkelijk, want dan wordt lenen voor andere projecten duurder.
En dat noem jij een gezonde, vrije markt.
Die gronden worden voor 3 tot 30 euro m^2 aangekocht door de gemeente. Ik snap dat daar ook openbaar groen, wegen e.d. op en voor moeten worden aangelegd, maar dan nog is er geen reden om 440(!!) euro te vragen per m^2 in Enschede. Ja, omdat sommige gekken dat willen betalen als de bank meewerkt. Nu dat allemaal wat tegenzit, maakt dus die rare afhankelijkheid van de papieren winsten op bouwgronden dat prijzen niet kunnen zakken zonder direct te snijden in allerlei projecten elders in de gemeente.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:37 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Dat komt omdat de gemeente op voorhand al de winst aan de speculant geeft en dan zelf gaat uitponden, dat gaat nu fout, maar is ook wel eens heel erg goed gegaan.
ze moeten gewoon voor veel minder inkopen van de speculant
Verkopen aan boeren zou ook niet helpen voor hun winst, omdat de grond dan 1% van de gewenste prijs oplevert.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:32 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dat laatste is nu aan de hand. Verkopen van grond aan boeren kan haast niet, want ooit wil je w.s. nog bouwen. Maar nu al drukken de rentelasten fors op de begroting. Verlagen van grondprijzen is ook erg onaantrekkelijk, want dan wordt lenen voor andere projecten duurder.
quote:Op dinsdag 27 juli 2010 11:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Eigenlijk zou iedere Nederland grondwettelijk (taalgrapje!) het recht op een stuk grond moeten hebben, zodat iedereen het recht heeft om daadwerkelijk een eigen plekje te (laten) bouwen in z'n eigen land.
Juistquote:Op dinsdag 27 juli 2010 11:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Verkopen aan boeren zou ook niet helpen voor hun winst, omdat de grond dan 1% van de gewenste prijs oplevert.
Eigenlijk zou iedere Nederland grondwettelijk (taalgrapje!) het recht op een stuk grond moeten hebben, zodat iedereen het recht heeft om daadwerkelijk een eigen plekje te (laten) bouwen in z'n eigen land.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |