mja bepaalde afspraken zijn wel vaker gemaakt maar sommige alters van haar weten dit niet meer of hebben er gewoon schijt aan en zijn juist eropuit om ruzie te makenquote:Op donderdag 22 juli 2010 10:54 schreef Esmerallda17 het volgende:
Ik zou de ziekte niet alleen de oorzaak vinden.
want dat zou wel stom zijn, alle mensen met een ziekte zouden dan geen relatie aan kunnen gaan.
Je zult er samen afspraken over moeten maken en gewoon zorgen dat ze dan wél psychische hulp wilt aannemen , als ze er niet aan wilt werken, dán heb je wel een goede reden vind ik
Maar komt ze die niet na of wat ?quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:56 schreef scorpio85 het volgende:
[..]
mja bepaalde afspraken zijn wel vaker gemaakt maar sommige alters van haar weten dit niet meer of hebben er gewoon schijt aan en zijn juist eropuit om ruzie te maken
Uiteraard heb ik al aan hulp gedacht maar ik zou eigenlijk niet weten hoe ik tijd daarvoor kan maken aangezien ik een nogal druk dagelijks leven leid, daarbij heeft mijn vriendin dus ook nog eens te maken met een wiet verslaving wat mede door haar ziekte ook meer uit de hand loopt, en helaas gaan wiet en DIS ook niet echt goed samen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:56 schreef Daniel1976 het volgende:
Als je bij haar wilt blijven ( en dat vind ik een heel nobel streven, mensen laten elkaar te vaak in de steek om ziektes, elkaar steunen is echte liefde).
Zoek dan zelf eens hulp. Die dat jij gek bent ofzo. Maar het is best zwaar voor je zo.
Bij heel veel instellingen hebben ze ook een traject voor partners en familie enzo.
(bestaat ook voor borderline / verslaving etc).
Ik denk dat jij wel wat extra steun kan gebruiken. Je moet er zelf ook niet onder door gaan dat is niet goed.
Mja het ene moment snapt ze precies waar we het over hebben en bv. de dag erna doet / weet ze niet meer waar we het over hebben gehad, dus waardoor ze zich eigenlijk niet aan de afspraak houd. in ieder geval wordt uiteindelijk door haar alles op de ziekte geschoven en in bepaalde mate heb ik hiervoor zeker begrip, het is alleen klote als je hierdoor zelf het onderspit moet delvenquote:Op donderdag 22 juli 2010 10:58 schreef Esmerallda17 het volgende:
[..]
Maar komt ze die niet na of wat ?
Zij moet wel moeite er voor doen, ziekte of niet.
Een ziekte alleen hoeft een relatie niet in de weg te staan (dan zou niemand een relatie kunnen hebben met een ziekte) maar als jullie er aan willen werken en zij doet er niets voor, verziekt ze het zelf botweg gezegd
Dus ik weet niet hoe dat bij jullie gaat ?
hmm begrijpelijk. En klinkt misschien kinderachtig maar ze heeft structuur nodig en iets waardoor ze herinnert word aan der afspraken.quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:04 schreef scorpio85 het volgende:
[..]
Mja het ene moment snapt ze precies waar we het over hebben en bv. de dag erna doet / weet ze niet meer waar we het over hebben gehad, dus waardoor ze zich eigenlijk niet aan de afspraak houd. in ieder geval wordt uiteindelijk door haar alles op de ziekte geschoven en in bepaalde mate heb ik hiervoor zeker begrip, het is alleen klote als je hierdoor zelf het onderspit moet delven
opsich wel een goed idee maar jammer genoeg zijn er ook alter's die zich hieraan juist niet willen houden, net zoals de een totaal niet wilt blowen en de ander juist niet genoeg kan krijgen (wat ook weer financiele gevolgen met zich mee brengt, die ik moet zien op te lossen.)quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:09 schreef Esmerallda17 het volgende:
[..]
hmm begrijpelijk. En klinkt misschien kinderachtig maar ze heeft structuur nodig en iets waardoor ze herinnert word aan der afspraken.
Misschien een kalender waar korte afspraken worden besproken! Wat je dagelijks ziet, en met een lief briefje er bij dat ze beide aan herinnert word en niet dat ze alleen een negatieve blik heeft of iets?
Dit begrijp ik niet zo goed. Wie heeft eigenlijk de diagnose gesteld dat je vriendin schizofreen is?quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:49 schreef scorpio85 het volgende:
Ze volgt op het moment wel een deel-tijd therapie maar deze is meer gericht op structuur in het dagelijks leven i.p.v. individuele psychotherapie, dus dit helpt ook niet echt en de symptomen lijken alleen maar te zijn toegenomen terwijl ze therapie volgt. Verder geloven ze daar ook niet dat ze DIS heeft omdat ze zich daar anders voor kan doen dan thuis (iets waaraan ze niks kan doen, ze heeft een apart alter voor therapie).
Dit inderdaad. Was daar niet een hele specifieke test voor? SCID-D ofzo. Verder dacht ik dat je juist een 1 op 1 therapie kreeg bij DIS?quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:17 schreef Stali het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet zo goed. Wie heeft eigenlijk de diagnose gesteld dat je vriendin schizofreen is?
Volgens mij is het meer een kwestie van: In bepaalde 'alters' ziet ze niet dat ze hulp nodig heeft, gecombineerd met; in bepaalde alters 'gedraagt' ze zich, waardoor t lijkt alsof ze geen hulp nodig is.. of zit ik er nu naast?quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:46 schreef Stali het volgende:
Je vriendin wil dus niet geholpen worden, begrijp ik?
Of vlieg ik nu te kort door de bocht?
nee je zit er zeker niet naast, je ziet het inderdaad correctquote:Op donderdag 22 juli 2010 11:49 schreef Koepert het volgende:
[..]
Volgens mij is het meer een kwestie van: In bepaalde 'alters' ziet ze niet dat ze hulp nodig heeft, gecombineerd met; in bepaalde alters 'gedraagt' ze zich, waardoor t lijkt alsof ze geen hulp nodig is.. of zit ik er nu naast?
Dit lijkt mij ook eigenlijk. Want ja, een hoop van die alters zullen zich ook misschien niet beseffen dat ze niet de enige zijn?quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:49 schreef Koepert het volgende:
[..]
Volgens mij is het meer een kwestie van: In bepaalde 'alters' ziet ze niet dat ze hulp nodig heeft, gecombineerd met; in bepaalde alters 'gedraagt' ze zich, waardoor t lijkt alsof ze geen hulp nodig is.. of zit ik er nu naast?
Of dit. Ik zou zonder haar eens met iemand gaan praten, die verstand van zaken heeft...quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:56 schreef Dipkip het volgende:
Bij mijn weten wordt deze zienswijze, met alters die geen kennis hebben van wat de andere alter gedaan of gezien heeft, helemaal niet algemeen geaccepteerd door NIP psychologen.
Ik vraag me af of ze jou wel de waarheid vertelt over wat er daar bij de hulpverlening wordt gezegd.
Ik ben niet zo'n voorstander van zo'n huistuinenkeukendiagnose.quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:49 schreef Koepert het volgende:
[..]
Dat is nog altijd een eigen keuze hoor.quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:58 schreef siface het volgende:
Damn, ts ik heb respect voor je. Dat je in feite gewoon met 10-20 verschillende, waarschijnlijk onuitstaanbare, personen samenleeft.
vaak weten mensen in n alter wel van het feit dat de andere alters bestaan. Het klinkt n beetje als een makkelijk excuus om dingen die niet goed gaan op n andere alter af te schuivenquote:Op donderdag 22 juli 2010 11:56 schreef Dipkip het volgende:
Bij mijn weten wordt deze zienswijze, met alters die geen kennis hebben van wat de andere alter gedaan of gezien heeft, helemaal niet algemeen geaccepteerd door NIP psychologen.
Ik vraag me af of ze jou wel de waarheid vertelt over wat er daar bij de hulpverlening wordt gezegd.
Mja over het feit wat er bij de hulpverlening gezegd wordt is ze nogal vaag, ze laat er in ieder geval niet veel over los.quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:56 schreef Dipkip het volgende:
Heb wel eens inderdaad voorgeslagen / eraan gedacht om haar te filmen, maar ik merk dat ze agressief reageert als ik dit probeer te doen, en dan bedoel ik ook echt agressief in de zwaarste zin van het woord.. dus dan laat ik het liever.quote:Op donderdag 22 juli 2010 11:58 schreef siface het volgende:
[..]
Dit lijkt mij ook eigenlijk. Want ja, een hoop van die alters zullen zich ook misschien niet beseffen dat ze niet de enige zijn?
Damn, ts ik heb respect voor je. Dat je in feite gewoon met 10-20 verschillende, waarschijnlijk onuitstaanbare, personen samenleeft.
Maar: zou je het geheel niet eens stiekem kunnen filmen ofzo, om te laten zien aan haar behandelaars wat er werkelijk gebeurd? Of draaf ik nu door? Ben je zelf al eens, buiten haar om gaan praten met een expert in dit soort zaken, misschien heeft hij/zij een oplossing?
Ga eens gezellig een keertje met haar mee?quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:05 schreef scorpio85 het volgende:
[..]
Mja over het feit wat er bij de hulpverlening gezegd wordt is ze nogal vaag, ze laat er in ieder geval niet veel over los.
Eigenlijk doet ze dus maar zo'n beetje wat ze wil. Er is voor jou geen duidelijke informatie, je hebt volgens mij nog nooit een goed gesprek gehad met de behandelaar(s) over haar aandoening, en ze kan geen medicijnen nemen of proberen iets anders constructiefs te doen want er is altijd wel een alter beschikbaar die niet wil. En bij de psych heeft ze daar controle over maar thuis niet.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:05 schreef scorpio85 het volgende:
Mja over het feit wat er bij de hulpverlening gezegd wordt is ze nogal vaag, ze laat er in ieder geval niet veel over los.
Mja gelukkig na meer dan 2 jaar wordt ik binnenkort ook eens uitgenodigd voor een gesprek, ik vind dat dit nogal lang op zich heeft laten wachten.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:07 schreef Stali het volgende:
[..]
Ga eens gezellig een keertje met haar mee?
Ik ben het met je eens. Dat is een mijlpaal.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:09 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Eigenlijk doet ze dus maar zo'n beetje wat ze wil. Er is voor jou geen duidelijke informatie, je hebt volgens mij nog nooit een goed gesprek gehad met de behandelaar(s) over haar aandoening, en ze kan geen medicijnen nemen of proberen iets anders constructiefs te doen want er is altijd wel een alter beschikbaar die niet wil. En bij de psych heeft ze daar controle over maar thuis niet.
Ik geloof er eerlijk gezegd geen barst van, ik denk eerder dat ze borderline heeft en dat dit alterverhaal een manier is om jou te manipuleren om bij haar te blijven, want zo is ze de onschuld zelve die het allemaal maar overkomt.
Mja aan het verhaal borderline zit ik zelf dus ook wel te denken, maar vaak zie je toch hele duidelijke switches van personen, en dan ook kwa lichaamshouding, taal gebruik, etc.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:09 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Eigenlijk doet ze dus maar zo'n beetje wat ze wil. Er is voor jou geen duidelijke informatie, je hebt volgens mij nog nooit een goed gesprek gehad met de behandelaar(s) over haar aandoening, en ze kan geen medicijnen nemen of proberen iets anders constructiefs te doen want er is altijd wel een alter beschikbaar die niet wil. En bij de psych heeft ze daar controle over maar thuis niet.
Ik geloof er eerlijk gezegd geen barst van, ik denk eerder dat ze borderline heeft en dat dit alterverhaal een manier is om jou te manipuleren om bij haar te blijven, want zo is ze de onschuld zelve die het allemaal maar overkomt.
Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten maar als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik het niet allemaal op deze manier accepteren en eens flink druk op de ketel gaan zetten.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:10 schreef scorpio85 het volgende:
[..]
Mja gelukkig na meer dan 2 jaar wordt ik binnenkort ook eens uitgenodigd voor een gesprek, ik vind dat dit nogal lang op zich heeft laten wachten.
Dat kun je prima acteren hoor. Geen probleem.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:12 schreef scorpio85 het volgende:
Mja aan het verhaal borderline zit ik zelf dus ook wel te denken, maar vaak zie je toch hele duidelijke switches van personen, en dan ook kwa lichaamshouding, taal gebruik, etc.
B.v. echt het verschil tussen een oude zeur tante en dan opeens een weerloos klein kind
Het is inderdaad niet vol te houden, maar aan de andere kant voel je je ook schuldig om iemand in de steek te laten vanwege een ziekte.. ergens hoop je toch dat het ooit goed gaat komen, maar ik besef zelf ook wel dat als ik langer zo door moet gaan dat ik zelf geen leven mee overhoud.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:13 schreef Stali het volgende:
[..]
Je moet het natuurlijk allemaal zelf weten maar als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik het niet allemaal op deze manier accepteren en eens flink druk op de ketel gaan zetten.
Zoals jij het schrijft, dat hou je toch niet vol?
Artsen hebben gezegd dat ze borderliner is. TS en vriendin stellen zelf de diagnose DIS. Niemand stelt hier op het forum een diagnose he?quote:
nee maar ik heb al een paar ziektes langs zien komen, vandaarquote:Op donderdag 22 juli 2010 12:17 schreef Stali het volgende:
[..]
Artsen hebben gezegd dat ze borderliner is. TS en vriendin stellen zelf de diagnose DIS. Niemand stelt hier op het forum een diagnose he?
Het gaat niet vanzelf goed komen, zoveel is zeker. Zou toch echt samen hulp gaan zoeken hoor.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:16 schreef scorpio85 het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet vol te houden, maar aan de andere kant voel je je ook schuldig om iemand in de steek te laten vanwege een ziekte.. ergens hoop je toch dat het ooit goed gaat komen, maar ik besef zelf ook wel dat als ik langer zo door moet gaan dat ik zelf geen leven mee overhoud.
We diagnosticeren haar niet, hij heeft het zelf over borderline in de OP en wat is er precies mis met twijfelen aan een ongeloofwaardig verhaal?quote:
Ja zou dit zelf ook graag willen maar ik weet zeker dat als ik bij een behandelaar spreek over haar kenmerken dat ze dan alles gaat ontkennen en agressief wordt.. (dit gebeurd soms al als ik haar alleen aanspreek op haar gedrag.)quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:19 schreef Stali het volgende:
[..]
Het gaat niet vanzelf goed komen, zoveel is zeker. Zou toch echt samen hulp gaan zoeken hoor.
Je weet dat je in R&P zitquote:Op donderdag 22 juli 2010 12:18 schreef Re het volgende:
nee maar ik heb al een paar ziektes langs zien komen, vandaar
Uitmaken/pauze inlassen en voor jezelf kiezen, vooral nu de behandeling een averechts effect lijkt te hebben en ze haar ziekte lijkt te ontkennen. Misschien een harde maatregel, maar je staat je eigen geluk in de weg en dat kan nooit de bedoeling zijn van een relatie.quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:49 schreef scorpio85 het volgende:
Ik weet eigenlijk niet goed waar ik moet beginnen aangezien ik over het onderwerp / situatie wel een heel boek zou kunnen schrijven...
nouja, ik zal hier zo samenvattend mogelijk mijn situatie uitleggen.
Mijn vriendin heeft een dissociatieve identiteitsstoornis (oftewel ook bekend als MPS).
ik heb ik nu meer dan 5 jaar een relatie waarvan we 3 jaar samenwonen.
Het begon al snel nadat we pas samen waren mis te gaan in de gaan. Zelfs al voordat we samen waren eigenlijk... Het viel mij op dat ze soms behoorlijk flipte tegen haar ex vriend op situaties waarvan ikzelf zoiets had van waar komt dit vandaan ? Ze vertelde me dat haar toenmalige vriend dit zelf schuld was en gaf mij redenen op waarom ze zo tegen hem deed. Ik geloofde haar toen der tijd en had zelfs medelijden met haar omdat ze het goed kon laten lijken alsof hij alles schuld was.. Ik en zij wisten nog niks van haar ziekte
Uiteindelijk zijn ik en zij bij elkaar gekomen nadat het uit was met haar ex-vriend.
In het begin leek natuurlijk alles rozengeur en maneschijn, maar na 2 maanden begon het al langzaamaan.
Uit het niets flipte ze voor de meeste kleine dingen, waarna ze achteraf huilend haar spijt betoog waardoor ik natuurlijk begrip had voor haar spijt.
Dit is een tijd lang zo doorgegaan, zo lang dat we nu na 5 jaar nog samen zijn.
Alleen gaat het de laatste tijd van kwaad tot erger en nemen haar DIS verschijnselen toe.
Soms switched ze zo vaak dat ze niet eens meer weet wat ze 5 sec. geleden heeft gezegd / gedaan.
Ze volgt op het moment wel een deel-tijd therapie maar deze is meer gericht op structuur in het dagelijks leven i.p.v. individuele psychotherapie, dus dit helpt ook niet echt en de symptomen lijken alleen maar te zijn toegenomen terwijl ze therapie volgt. Verder geloven ze daar ook niet dat ze DIS heeft omdat ze zich daar anders voor kan doen dan thuis (iets waaraan ze niks kan doen, ze heeft een apart alter voor therapie).
Ik hou echt van haar en daardoor kan ik haar ook niet loslaten (en ik alle begrip voor haar ziekte heb) maar ik merk wel dat ik echt aan mijn grens zit. Het kost mij zoveel energie om hiermee om te gaan dat ik zelf geen energie meer heb om mij uberhaupt gelukkig te voelen / zin in het leven te hebben.
Het hele leven draait in principe om haar ziekte waardoor ik niet meer aan mijn eigen leven toe kom.
En wat krijg ik ervoor terug ? een heleboel stress, blame en onbegrip.
Ik snap dat er eigenlijk mee zou moeten kappen maar dan denk ik bij mezelf van misschien wordt het ooit wel beter en op de goede momenten passen wij echt goed bij elkaar, alleen haar ziekte staat ertussenin![]()
Dat moet je dan maar ondergaan. Het is of dit of het houdt een keer op.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:21 schreef scorpio85 het volgende:
[..]
Ja zou dit zelf ook graag willen maar ik weet zeker dat als ik bij een behandelaar spreek over haar kenmerken dat ze dan alles gaat ontkennen en agressief wordt..
In zowat ieder topic in R&P wordt er over borderline etc. gepraat en nooit is het een probleem. Er wordt aan deskundig gestelde diagnoses van autisme getwijfeld want autisme bestaat niet blabla ijskastmoeder. En nu komt er iemand met een verhaal wat rammelt aan alle kanten en nu gaat het ineens te ver om de vriendin van TS niet op dr woord te gelovenquote:
Dan wordt er in ieder geval wel meteen duidelijk dat er iets aan scheelt.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:28 schreef goofy_goober het volgende:
De confrontatie aangaan met iemand die lijdt aan BPS/MPS? Succes.
quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:29 schreef Dipkip het volgende:
[..]
In zowat ieder topic in R&P wordt er over borderline etc. gepraat en nooit is het een probleem. Er wordt aan deskundig gestelde diagnoses van autisme getwijfeld want autisme bestaat niet blabla ijskastmoeder. En nu komt er iemand met een verhaal wat rammelt aan alle kanten en nu gaat het ineens te ver om de vriendin van TS niet op dr woord te gelovenIk begrijp werkelijk niet wat je punt is, ik vind het een heel normaal en respectvol topic.
Met hulpverlening er bij lijkt me dan de beste mogelijkheid om dat te doen.... Het is toch nodig. Als ze het echt heeft is het nodig om haar de hulp te kunnen geven die ze nodig heeft, en als het niet echt is dan verdient TS het dat te weten te komen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:28 schreef goofy_goober het volgende:
De confrontatie aangaan met iemand die lijdt aan BPS/MPS? Succes.
Als ze het ontkent zal ze dus of keihard gaan zitten liegen en dan heeft TS zn antwoord. Of ze moet in een alter schieten wat van niets weet en dus AL de andere alters niet kent - die zal dan enorm last hebben van geheugenverlies, dus met wat doorvragen is dat zo te achterhalen en dan ziet de hulpverlening het alsnog.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:32 schreef goofy_goober het volgende:
Als ze het ontkent dan schiet je er nog niks mee op. Dan kun je het beste voor jezelf kiezen en die meid laten zwelgen in zelfmedelijden.
mja ik zal er zeer zeker ook met de behandelaar over hebben ongeacht de reactie van mijn vriendin.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:34 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Als ze het ontkent zal ze dus of keihard gaan zitten liegen en dan heeft TS zn antwoord. Of ze moet in een alter schieten wat van niets weet en dus AL de andere alters niet kent - die zal dan enorm last hebben van geheugenverlies, dus met wat doorvragen is dat zo te achterhalen en dan ziet de hulpverlening het alsnog.
Dit denk ik ook ja. Een keer ga je er zelf aan onderdoor TS...quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:36 schreef _Fanta het volgende:
Ik heb ook een vriendin gehad die dezelfde symptomen heeft als jij beschrijft. En ik kan je vertellen dat de relatie alles behalve makkelijk was. Toen het uit ging was ik er bestwel kapot van, want ik hield tochwel veel van haar ondanks haar buien en alles. Maar achteraf zie ik wel in dat het beter is zo
oh snap!quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:29 schreef Dipkip het volgende:
[..]
In zowat ieder topic in R&P wordt er over borderline etc. gepraat en nooit is het een probleem. Er wordt aan deskundig gestelde diagnoses van autisme getwijfeld want autisme bestaat niet blabla ijskastmoeder. En nu komt er iemand met een verhaal wat rammelt aan alle kanten en nu gaat het ineens te ver om de vriendin van TS niet op dr woord te gelovenIk begrijp werkelijk niet wat je punt is, ik vind het een heel normaal en respectvol topic.
Denk ik ook. De relatie kan niet gelijkwaardig zijn.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:39 schreef EggsTC het volgende:
Dit denk ik ook ja. Een keer ga je er zelf aan onderdoor TS...
maar ja ik zou samen naar een psycholoog gaan om het over jullie samen te hebben en te kijken hoe hetvoor jullie allebei kan werken.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:42 schreef Re het volgende:
[..]
oh snap!
of je leest er teveel in ofzo, ik denk dat het weinig boeit welke ziekte ze nou precies heeft of niet maar het probleem van TS om daar mee om te gaan, dat lukt hem blijkbaar niet meer zo goed
Ik denk dat het heel veel boeit, want het verschil is of ze er zelf iets aan kan doen of niet.... Of het verzonnen is of niet. Zou dat voor jou geen verschil maken dan?quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:42 schreef Re het volgende:
oh snap!
of je leest er teveel in ofzo, ik denk dat het weinig boeit welke ziekte ze nou precies heeft of niet maar het probleem van TS om daar mee om te gaan, dat lukt hem blijkbaar niet meer zo goed
in algemeenheid, dus niet mbt de vriendin van ts want ja internetdiagnosticering enzo, zijn dit soort zaken redelijk goed te behandelen. Dat er nu dus evt. geen ziektebesef is betekent niet dat dat niet kan komen integendeel met goede behandeling is de kans vrij groot dat deze wel komt.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:47 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Denk ik ook. De relatie kan niet gelijkwaardig zijn.
Als iemand ziektebesef heeft, dus weet dat er iets is, zoals bij een depressie, dan is het anders. Dan weet iemand over het algemeen wel dat er een extra belasting is voor de partner en kan iemand leren (bijv. via therapie) om de aandoening te managen waardoor je ziet dat iemand zn best doet de belasting voor de partner te verminderen. Ik zeg niet dat je geen relatie kunt hebben met iemand die psychische problemen heeft, absoluut niet, maar wat je nodig hebt is dat je met de ander een volwaardig gesprek kunt voeren erover en dat iemand zich verantwoordelijk opstelt er over. Zo van het is mijn probleem, en ik ga er zo en zo aan werken om dat op te lossen / te managen.
Dat doet de vriendin van TS dus niet, ze draagt geen verantwoordelijkheid en dat is bij sommige aandoeningen nu eenmaal ingebed in het karakter van de aandoening (bijv. bij een psychose kun je niet vragen van iemand dat hij inziet dat ie psychotisch is). Maar wat zo opvalt is dat de stoornis in haar geval zo in haar voordeel werkt. De ziektewinst is groot. Het is allemaal niet random. Dat is op zn minst bijzonder en dat in combinatie met het onverantwoordelijke gedrag..... Er zijn grenzen aan welke omstandigheden je trekt als liefhebbende partner. Er is niks mis met toegeven: zelfs al kun je er niets aan doen, het is mij te moeilijk dus ik stop er mee. Je bent immers alleen verantwoordelijk voor je eigen geluk.
zo werkt het nietquote:Op donderdag 22 juli 2010 12:48 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik denk dat het heel veel boeit, want het verschil is of ze er zelf iets aan kan doen of niet.... Of het verzonnen is of niet. Zou dat voor jou geen verschil maken dan?
MPS is juist helemaal niet zo goed te behandelen.... Sowieso de stoornissen zonder ziektebesef zijn erg moeilijk. Schizofrenie heeft ook een hoog terugvalgehalte. Juist de stoornissen waarbij iemand het zelf doorheeft hebben veel meer ingangen om iemand te bereiken, om door te dringen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:50 schreef oompaloompa het volgende:
in algemeenheid, dus niet mbt de vriendin van ts want ja internetdiagnosticering enzo, zijn dit soort zaken redelijk goed te behandelen. Dat er nu dus evt. geen ziektebesef is betekent niet dat dat niet kan komen integendeel met goede behandeling is de kans vrij groot dat deze wel komt.
dissociatieve stoornissen / borderlinequote:
Jawel.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:53 schreef oompaloompa het volgende:
dissociatieve stoornissen / borderline
je kunt niet spreken van schuld of verzonnen zo werken die stoornissen niet
als een persoon borderline heeft wat goed te behandelen is, en als gevolg van de nog niet behandelde stoornis bepaald gedrag vertoont, dan kun je toch niet spreken van express?quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:57 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Jawel.
Er van uitgaande dat je gelooft in MPS, dan is het niet een verzonnen verhaal maar iets wat vanzelf ontstaat en is het dus echt zo dat de ene alter bijv. niet weet van het bestaan van de andere alter.
Als het BPS is en een verhaal wat de vriendin van TS ophangt om te zorgen dat TS bij haar blijft is het wel degelijk verzonnen. Dan ligt het verzinnen misschien wel aan de BPS maar toch zou de gevoelswaarde voor mij heel anders zijn. Het is een heel uitgebreide leugen, daar heeft ze dan vast redenen voor maar [stokpaardje] een reden is geen excuus. Je hoeft niet zomaar alles te trekken omdat je vriendin BPS heeft.
Ook bijv. het blowen ipv medicatie nemen komt dan in een heel ander licht te staan. Dan wordt het een keuze, in plaats van 'oh ik kon er niks aan doen mijn alter heeft de pillen door de plee gespoeld'.
Ik zeg niet dat iemand er zelf voor kiest een stoornis te hebben, ik zeg dat iemand er zelf voor kiest niet mee te werken aan de behandeling er van. Iemand die depressief is of borderline heeft KAN die keuze maken. En ja ik vind dat je als partner dus wel kunt stellen dat je alleen wil leven met een partner met een persoonlijkheidsstoornis als deze zich er voor inzet beter te worden / zo goed mogelijk te managen (dus: je neemt je medicijnen en je gaat naar je therapie).quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:00 schreef oompaloompa het volgende:
als een persoon borderline heeft wat goed te behandelen is, en als gevolg van de nog niet behandelde stoornis bepaald gedrag vertoont, dan kun je toch niet spreken van express?
Alsof depressieve mensen express down zijn oid
Je kunt hoogstens stellen dat het express is vanuit een behandelbaar ziektebeeld maar ja wat dat dan betekent... Schiet ts vrij weinig mee op lijkt me, behalve dan dat hij misschien zn vriendin gedrag kwalijk gaat nemen waar ze in prinviepe niks aan kan doen en wat behandeld kan worden
maar op basis waarvan doe je die uitspraken dan?quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:02 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat iemand er zelf voor kiest een stoornis te hebben, ik zeg dat iemand er zelf voor kiest niet mee te werken aan de behandeling er van. Iemand die depressief is of borderline heeft KAN die keuze maken. En ja ik vind dat je als partner dus wel kunt stellen dat je alleen wil leven met een partner met een persoonlijkheidsstoornis als deze zich er voor inzet beter te worden / zo goed mogelijk te managen (dus: je neemt je medicijnen en je gaat naar je therapie).
Ziektebesef. Realiteitszin. Lijkt me logisch toch? Iemand die midden in een psychose zit kan nu eenmaal niet ineens bedenken, goh, is het nou eigenlijk logisch dat de CIA achter me aan zit?? Iemand met BPS heeft veel meer besef van het eigen handelen, zoals bijv. die momenten van spijt. Dat heb je bij psychotische stoornissen dus niet, die heldere momenten tussendoor waarop je kunt beslissen godverdomme, ik wil niet zo leven, ik ga in therapie.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:04 schreef oompaloompa het volgende:
maar op basis waarvan doe je die uitspraken dan?
Waarom vind je dat de ene psychische stoornis er wel iets aan kan doen en de andere niet?
Aan stoornissen zit inderdaad geen schuld maar je mag wel van iemand verwachten dat-ie zijn uiterste best doet om eraan te werken i.p.v. zitten blowen op de bank en boekjes te lezen om overal maar een draai aan te kunnen geven.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:04 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
maar op basis waarvan doe je die uitspraken dan?
Waarom vind je dat de ene psychische stoornis er wel iets aan kan doen en de andere niet?
Ik vind ze wel hulpzaam en ik vind ook dat ik er genoeg van af weet om ze te doen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:04 schreef oompaloompa het volgende:
sorry maar dit soort uitspraken lijken me niet hulpvol voor ts en moeten misschien maar overgelaten worden aan professionals die misschien beter in kunnen schatten in hoeverre geesteszieke bepaald gedrag kwalijk valt te nemen denk je niet?
Daar heb je helemaal gelijk inquote:Op donderdag 22 juli 2010 13:08 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Als TS geen oprechte, beargumenteerde meningen wil moet ie niet op een forum komen vragen maar gewoon naar een professional gaan
Zie je het nog zitten, TS?quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:11 schreef Killders het volgende:
dit kan je best oplossen met veel medicijnen. klinkt lullig maar uit ervaring weet ik dat het helpt, en het is wel een opluchting. ze wordt wel erg dik, gemiddeld zo'n 20 kilo erbij.
Welke medicijnen bedoel je precies? Antidepressiva, lithium, iets anders?quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:11 schreef Killders het volgende:
dit kan je best oplossen met veel medicijnen. klinkt lullig maar uit ervaring weet ik dat het helpt, en het is wel een opluchting. ze wordt wel erg dik, gemiddeld zo'n 20 kilo erbij.
Mja ze heeft eerst wel medicatie kregen voorgeschreven; seroquel, maar hier is ze snel weer mee gestopt omdat ze hier totaal suf van werd en nog geen eens meer kon lopen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:15 schreef Stali het volgende:
[..]
Zie je het nog zitten, TS?.
Feit is dat ze niet zomaar aan medicijnen kunnen komen dus de eerste stap is hulp zoeken.
Ze slikt haar medicijnen niet, blijft blowen en jouw leven verpesten.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:20 schreef scorpio85 het volgende:
[..]
Mja ze heeft eerst wel medicatie kregen voorgeschreven; seroquel, maar hier is ze snel weer mee gestopt omdat ze hier totaal suf van werd en nog geen eens meer kon lopen.
Verder zeggen ze wel vanuit de hulpverlening dat ze absoluut niet moet blowen, maar ze kan er zelf niet mee stoppen aangezien ze al bijna 10 jaar dagelijks blowt (maar ze wil er ook geen hulp voor zoeken omdat ze zoiets heeft van het houdt mij rustig, terwijl ikzelf merk dat ze alleen maar meer de draad kwijt is.)
Hoe lang heeft ze de seroquel uitgeprobeerd? Bij veel van zulke middelen geldt dat de bijwerkingen in het begin het ergst zijn, en daarna minder heftig worden. Het is dus niet slim bijv. na een week al te stoppen.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:20 schreef scorpio85 het volgende:
Mja ze heeft eerst wel medicatie kregen voorgeschreven; seroquel, maar hier is ze snel weer mee gestopt omdat ze hier totaal suf van werd en nog geen eens meer kon lopen.
Verder zeggen ze wel vanuit de hulpverlening dat ze absoluut niet moet blowen, maar ze kan er zelf niet mee stoppen aangezien ze al bijna 10 jaar dagelijks blowt (maar ze wil er ook geen hulp voor zoeken omdat ze zoiets heeft van het houdt mij rustig, terwijl ikzelf merk dat ze alleen maar meer de draad kwijt is.)
Daarbij wil je ook echt niet haar agressief kicks mee maken als ze geen wiet heeft![]()
mja ik weet hoe wiet werkt, heb zelf jaren geblowed nu gelukkig al jaren niet meer.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:24 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Hoe lang heeft ze de seroquel uitgeprobeerd? Bij veel van zulke middelen geldt dat de bijwerkingen in het begin het ergst zijn, en daarna minder heftig worden. Het is dus niet slim bijv. na een week al te stoppen.
Wietverslaving kan erg moeilijk zijn, heb ik zelf ook gehad, maar is zeker met hulpverlening en wat ondersteuning door medicijnen echt van af te komen. Punt is alleen dat ze volgens mij niet echt gemotiveerd is om te stoppen. Er zijn zeker medicijnen die dezelfde werking hebben dat je er rustig van wordt, alleen die hebben niet ook het 'lekkere' van wiet, dat zeg ik er maar eerlijk bijdat is eigenlijk het enige verschil.
Ze blowde inderdaad vrolijk door jaquote:Op donderdag 22 juli 2010 13:24 schreef Dipkip het volgende:
Oh en stopte ze wel met blowen dan toen ze seroquel nam want bij een groot deel van die groep middelen is het zo dat wiet een stapel-effect heeft, dus dan is het geen wonder als je niet meer goed kan staan....
quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:06 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ziektebesef. Realiteitszin. Lijkt me logisch toch? Iemand die midden in een psychose zit kan nu eenmaal niet ineens bedenken, goh, is het nou eigenlijk logisch dat de CIA achter me aan zit?? Iemand met BPS heeft veel meer besef van het eigen handelen, zoals bijv. die momenten van spijt. Dat heb je bij psychotische stoornissen dus niet, die heldere momenten tussendoor waarop je kunt beslissen godverdomme, ik wil niet zo leven, ik ga in therapie.
Maar op basis waarvan doe je dat soort uitspraken dan?quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:07 schreef Stali het volgende:
[..]
Aan stoornissen zit inderdaad geen schuld maar je mag wel van iemand verwachten dat-ie zijn uiterste best doet om eraan te werken i.p.v. zitten blowen op de bank en boekjes te lezen om overal maar een draai aan te kunnen geven.
Moet je wel mee oppassen inderdaad, straks worden jullie zo'n stel waarbij jij dan als je genoeg bier op hebt haar de waarheid zegt en dan gaat zij weer helemaal flippen enz. enz.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:26 schreef scorpio85 het volgende:
mja ik weet hoe wiet werkt, heb zelf jaren geblowed nu gelukkig al jaren niet meer.
Daarbij drink ik nu wel vaker een biertje 's avonds tegen de stress maar weet dat dit ook niet de oplossing is, en als ik niet uitkijk heb ik er straks nog een probleem bij ook.
Zure is dat mensen die er kennis van hebben weten dat ze dat soort uitspraken niet moeten doen :/quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:08 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik vind ze wel hulpzaam en ik vind ook dat ik er genoeg van af weet om ze te doen.
Mak aan, ik deed die uitspraken niet.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:27 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
[..]
Maar op basis waarvan doe je dat soort uitspraken dan?
Hoe weten jullie nou in hoeverre iemand met een bepaalde zwaarte van bps echt in staat is dat soort beslissingen te maken en in hoeverre juist het ziektebeeld dat tegenwerkt? Omdat dat zo voor je aanvoelt?
Er is een reden waarom psychologen geen uitspraken over dit soort dingen mogen doen, omdat ze begrijpen dat je dat zo op basis van enkele stukjes tekst niet kan doen. Door dit soort uitspraken beinvloed je ts dingen te doen op basis van informatie die misschien helemaal niet valide is.
Op de bank blowen schiet niet op nee, ga daarom samen naar een psycholoog, maar ga niet op internet zitten praten over schuldvragen, dat kan niet goed aflopen.
edit: ow fuck zit nog een hele pagina achter :/
Volgens mij snap je niet goed wat er bedoelt wordt.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:27 schreef oompaloompa het volgende:
Maar op basis waarvan doe je dat soort uitspraken dan?
Hoe weten jullie nou in hoeverre iemand met een bepaalde zwaarte van bps echt in staat is dat soort beslissingen te maken en in hoeverre juist het ziektebeeld dat tegenwerkt? Omdat dat zo voor je aanvoelt?
Ik zal het mn professoren vertellenquote:Op donderdag 22 juli 2010 13:29 schreef oompaloompa het volgende:
Zure is dat mensen die er kennis van hebben weten dat ze dat soort uitspraken niet moeten doen :/
\quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:34 schreef Stali het volgende:
[..]
Mak aan, ik deed die uitspraken niet.. Ik reageerde op jou dat er inderdaad geen schuld is maar je mag iemand wel aan zijn lurven mee naar een dokter sleuren.
Je hebt het de vorige pagina nog letterlijk gehad over of het haar eigen schuld of niet is....quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:34 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Volgens mij snap je niet goed wat er bedoelt wordt.
Bij bepaalde stoornissen heeft iemand niet eens de optie er zelf hulp voor te zoeken. Bijvoorbeeld als iemand midden in een psychose zit maar ook als iemand diep autistisch is bijvoorbeeld.
Bij bepaalde andere stoornis is er puur op grond van de stoornis (categorie) geen reden om te zeggen dat iemand dat niet kan. Natuurlijk kan iemand individueel gezien bijvoorbeeld te angstig zijn om in therapie te gaan, er gewoon nog niet aan toe zijn, niet gemotiveerd genoeg zijn, enzovoort. Iedereen kan altijd overal een reden voor hebben. Maar de optie bestaat.
Het kan dus inderdaad zo zijn dat je dan als partner een voorwaarde stelt (zoals medicijnen nemen en naar therapie gaan) die voor die ander op dat moment niet haalbaar is. Maar mijn persoonlijke mening is dus, dat het beter is om wel zulke voorwaarden te stellen omdat je alleen dan ondanks de stoornis toch een gelijkwaardige relatie kunt hebben. Als iemand daar niet toe in staat is kun je geen gelijkwaardige relatie hebben want dan heeft iemand een soort joker om voor alles in te zetten. Dat zie je ook in het verhaal van TS, als hij iets doet wat zn vriendin niet bevalt heeft ze ineens vreselijk last van haar stoornis wat hem belet te doen wat hij eigenlijk zou willen doen. Dan heb je geen gelijkwaardige relatie imho en is het dus beter te stoppen. Ik zeg niet dat die vriendin dat expres doet, ik zeg dat dat is hoe ik er naar kijk: verantwoordelijkheid nemen of exit relatie, omdat het anders toch al onhoudbaar is.
Mooi, dan kun je ze ook meteen vertellen dat je de NIP-code al gebroken hebt voordat je officieel aan de slag bent gegaan, zal zeker indruk maken.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:36 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik zal het mn professoren vertellen![]()
Sorry hoor maar ik zit hier niet als therapeut maar als fokker. Als je een therapeut wil bel je er een en betaal je ervoor. Ga je op een forum dan krijg je persoonlijke meningen en daarvoor zijn er geen richtlijnen. Als ik het iets vind toevoegen mag ik het posten.
En jij bent degene die er een probleem mee heeft, niet TS, die gaf net al aan dat verschil te snappen.
Ik heb nooit gezegd dat iemand expres borderline krijgt. Ik heb gezegd dat mensen met borderline wel expres leugens vertellen. En dat voor mij er nogal een verschil zit tussen echt denken dat iets zo is en verzinnen dat je echt denkt dat iets zo is.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:39 schreef oompaloompa het volgende:
Je hebt het de vorige pagina nog letterlijk gehad over of het haar eigen schuld of niet is....
Nou dan zal ik over een paar maanden het topic omhoog schoppen aangezien ik dan wel aan jouw kwalificaties voldoequote:Op donderdag 22 juli 2010 13:39 schreef oompaloompa het volgende:
De vraag of iemand iets kan of niet kun je beter aan psychologen over laten, want ondanks dat je al een aantal keer herhaald hebt dat het volgens jou bij de ene stoornis wel kan en bij de andere niet, heb je het ondanks meerdere malen vragen nog steeds niet kunnen onderbouwen. Daarom kun je het misschien beter laten bij het geven van tips aan ts over hoe hij er mee om moet gaan en het interpreteren van zijn vriendins ziektebeeld aan professionals over laten.
Haha, ik heb nooit gezegd dat ik sowieso als NIP psycholoog aan de slag ging snuggere. Je moet er eerst bij, voor die code ooit van toepassing wordt.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:41 schreef oompaloompa het volgende:
Mooi, dan kun je ze ook meteen vertellen dat je de NIP-code al gebroken hebt voordat je officieel aan de slag bent gegaan, zal zeker indruk maken.
True. Maar vergeet niet dat TS en zijn vriendin zelf de diagnose MPS gesteld hebben.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:39 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Daarom kun je het misschien beter laten bij het geven van tips aan ts over hoe hij er mee om moet gaan en het interpreteren van zijn vriendins ziektebeeld aan professionals over laten.
Is goed, klaag ik je meteen aanquote:Op donderdag 22 juli 2010 13:42 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat iemand expres borderline krijgt. Ik heb gezegd dat mensen met borderline wel expres leugens vertellen. En dat voor mij er nogal een verschil zit tussen echt denken dat iets zo is en verzinnen dat je echt denkt dat iets zo is.
[..]
Nou dan zal ik over een paar maanden het topic omhoog schoppen aangezien ik dan wel aan jouw kwalificaties voldoe![]()
Ziektebesef is een heel normale, geaccepteerde term hoor, als jij dat geen onderbouwing vindt moet je misschien een beetje gaan googelen ofzo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |