)
 ) 

Had een hele mooie gezien, maar ze hebben allemaal een 0.8 motor. En iets in mij zei dat dat niet verstandig was
 Had een hele mooie gezien, maar ze hebben allemaal een 0.8 motor. En iets in mij zei dat dat niet verstandig was  

Als je er weinig mee op de snelweg komt is het prima hoor. En zuinig en goedkoop in de wegenbelasting ook!quote:Op woensdag 21 juli 2010 12:49 schreef Purdey het volgende:
Bedankt voor de reacties allemaal! Kijk momenteel vooral naar Micra's en die liggen rond de 1.3
Teminste, de meeste. Sommige zijn ook 1.0
Dit ging indd toevallig over een Daewoo MatizHad een hele mooie gezien, maar ze hebben allemaal een 0.8 motor. En iets in mij zei dat dat niet verstandig was

Ik wil wel de snelweg op eigenlijkquote:Op woensdag 21 juli 2010 12:51 schreef JJH het volgende:
[..]
Als je er weinig mee op de snelweg komt is het prima hoor. En zuinig en goedkoop in de wegenbelasting ook!
 Ik heb me scheel geoefend op in-uitvoegen dus nu ga ik de snelweg berijden ook
 Ik heb me scheel geoefend op in-uitvoegen dus nu ga ik de snelweg berijden ook   

Waarschijnlijk voel je helemaal nietsquote:Op woensdag 21 juli 2010 11:27 schreef Purdey het volgende:
Even een typische vrouwenvraag, want ik heb er simpelweg geen verstand/gevoel voor:
Wat voel je als je een auto koopt met een 0,8 motor? Ik had rijles in een 1.8 auto, momenteel zelf een 1.6
Maakt het meer herrie? Is het meer een stadsautootje, kun je er mee de snelweg op, of begint ie dan hard te lachen?
 .
.  .
. .
.In theorie heb je gelijk, maar de praktijk (zoals ook in de review hierboven blijkt) valt het allemaal best wel mee.quote:Op woensdag 21 juli 2010 12:02 schreef EMCioran het volgende:
Een 0,8, zoals bv. een Daewoo Matiz met drie cilinders heeft dus maar 0,26 l inhoud per cilinder. In die (mini) cilindertjes wordt een mengsel van brandstof en lucht verbrand en dat proces zorgt ervoor dat de zuigers gaan bewegen die vervolgens via de drijfstangen de krukas aandrijven.
Een 4 cilinder 1.6 motor heeft al 0,4 l per cilinder, een 1.8 nog iets meer. Door de grotere cilinder kan er een grotere verbranding plaatsvinden, en hoeft dit dus in theorie minder vaak te gebeuren dan bij een 0.8 om tot dezelfde prestatie te komen (volgens mij dan hoor)
Die 0,8 moet dus heel hard werken om vooruit te komen (een Matiz weegt wel maar 750 kg ofzo, dat dan weer wel). Voor geregeld snelweg-gebruik is dit niet zo comfy zeg maar
 Renault 6
 Renault 6  met een 8xx cc motor, dat ding rijdt zonder moeite 100 op de snelweg, binnen een best wel redelijke tijd. En dat ding is 40 jaar oud
 met een 8xx cc motor, dat ding rijdt zonder moeite 100 op de snelweg, binnen een best wel redelijke tijd. En dat ding is 40 jaar oud 

Geloof me, remmen gaat écht sneller, ook als je wat extra vermogen hebt!quote:Op woensdag 21 juli 2010 13:09 schreef Henkhimself het volgende:
Bovendien is het gewoon lekker een beetje vermogen te hebben. Dat je wél dat gaatje kan gebruiken of dat je wél even het gas erop kan zetten als meneer de vrachtwagenchauffeur je niet ziet en jouw kant op komt.
 .
.

Hangt natuurlijk ook van de situatie af hé. Ik heb het al een keer gehad dat remmen ook geen optie was ( iets met bumperklevers ofzo...quote:Op woensdag 21 juli 2010 14:47 schreef L0we het volgende:
[..]
Geloof me, remmen gaat écht sneller, ook als je wat extra vermogen hebt!.
 )
 )

Zullen we dat de mensheid maar niet aandoenquote:Op woensdag 21 juli 2010 12:59 schreef CherryLips het volgende:
Ik moet ook eens even de snelweg oefenen.

Ja, zo'n micra 1.3 lijkt me net iets meer ballen hebben. Toyota aygo is te gek, maar voor mijn budget totaal onverantwoordquote:Op woensdag 21 juli 2010 13:01 schreef EMCioran het volgende:
0-100 doet ie in 17 seconden. Een Micra 1.3 tot 1996 doet er 12 seconden over, dat is toch wel een heel groot verschil. Een Micra 1.0 heeft wel weer een dikke 16 seconden nodig.
Ik zou me in zo'n 1.3 toch net even wat prettiger voelen. Met zo'n 0.8/1.0 mag je bij iedere oprit maximaal doorjanken in een lage versnelling, da's echt niet lekker. Als je nou 1x per maand een stukje snelweg pakt maakt het niet zoveel uit, maar als je er vaker rondtuft zou ik geen 1.0 nemen.
Een recentere 1.0 (Peugeot 107, Aygo e.d) zit rond de 13 sec. zie ik, maar die zijn natuurlijk echt een heel stuk nieuwer.
 En vind het ook zonde om daar mee te beginnen. Wat ik vanmiddag zag was een Fiat Seicento, dáár zou ik me echt niet relaxed in voelen
 En vind het ook zonde om daar mee te beginnen. Wat ik vanmiddag zag was een Fiat Seicento, dáár zou ik me echt niet relaxed in voelen   Een klein, complact koekblikje met een stuurtje. Daar zou ik écht de snelweg niet mee op durven
 Een klein, complact koekblikje met een stuurtje. Daar zou ik écht de snelweg niet mee op durven   

Ik heb twee korte stukjes op de snelweg gereden en beide keren was het zo rustig dat het invoeren geen ene ruk voorsteldequote:Op woensdag 21 juli 2010 15:22 schreef Purdey het volgende:
[..]
Zullen we dat de mensheid maar niet aandoen
Ik ben na m'n examen ook de snelweg niet meer op geweest, moet ik toch weer eens doen.
Sommige dingen doe ik bewust niet omdat ik niet in een eigen auto rij, netals parkeren, dat probeer ik te vermijden door 6 rondjes te rijden tot ik een parkeerplek heb gevonden die vrij van allerlei andere boosaardige auto's is
 . Ik moet echt die afritten oefenen, want dat ging beide keren niet zo goed
 . Ik moet echt die afritten oefenen, want dat ging beide keren niet zo goed  . Parkeren heb ik ook nog maar één keer gedaan, rechtsom (nooit geoefend), ging dus voor geen meter maar het corrigeren wel, dus dat viel ook weer reuze mee (vooral omdat er niemand naast me zat met aanwijzingen en/of die me op de zenuwen werkte
 . Parkeren heb ik ook nog maar één keer gedaan, rechtsom (nooit geoefend), ging dus voor geen meter maar het corrigeren wel, dus dat viel ook weer reuze mee (vooral omdat er niemand naast me zat met aanwijzingen en/of die me op de zenuwen werkte  ). Voor het huis moet je gewoon de stopopdracht doen zeg maar, maar dan zonder weg te rijden, dus daar gooi je hem zo neer als het rustig is. Anders moet je linksom gaan fileparkeren en dat heb ik amper geoefend bij het lessen
 ). Voor het huis moet je gewoon de stopopdracht doen zeg maar, maar dan zonder weg te rijden, dus daar gooi je hem zo neer als het rustig is. Anders moet je linksom gaan fileparkeren en dat heb ik amper geoefend bij het lessen  . En dan weer ergens keren zodat ik gewoon kan fileparkeren etc etc, het is allemaal heel vermoeiend
 . En dan weer ergens keren zodat ik gewoon kan fileparkeren etc etc, het is allemaal heel vermoeiend  

Ik moest 70 rijden (waar je 50 mag) omdat die kerel me er niet voor liet
 Ik moest 70 rijden (waar je 50 mag) omdat die kerel me er niet voor liet  Maar ja, had ik dan achter die touringcar moeten blijven? Dan stond ik er nu nog.
 Maar ja, had ik dan achter die touringcar moeten blijven? Dan stond ik er nu nog.

Eerste advies wat ik kreeg van m'n broers(al zijn het niet de beste voorbeeld coureurs...quote:Op woensdag 21 juli 2010 15:35 schreef Purdey het volgende:
Dat is wel lekker, als het rustig is. Als het heel druk is ook, want dan rijd iedereen toch heel langzaam
Afritten naar andere stukken snelweg was altijd een succes met rijles. Gewoon lekker in z'n 5 door zo'n loeischerpe bocht met een km of 100. M'n instructeur dacht vaak dat ik levensmoe was
Autorijden is heel vermoeiend. Was na rijles altijd best wel 'moe' van het concentreren. Toen de auto van de week tot 4 keer toe afsloeg voor hetzelfde stoplicht dacht ik even dat ik de auto niet meer aan de praat zou krijgen. En wat zullen de mensen achter me wel niet hebben gedacht?! Stel, je staat voor een rood licht dat naar groen gaat, en je ziet toch 4 keer de eerste auto optrekken en weer stilvallen, en op het laatste moment door rood rijden, dan vraag je je toch af wat voor een figuur achter dat stuur zit?
 ) Schijt hebben aan de mensen achter je. Tuurlijk het is balen als het niet goed gaat maar als je je daar druk over gaat maken lukt het al HELEMAAL niet meer.
 ) Schijt hebben aan de mensen achter je. Tuurlijk het is balen als het niet goed gaat maar als je je daar druk over gaat maken lukt het al HELEMAAL niet meer.   

Nah, dat is niet echt autorijden vind ikquote:

Als forens zou ik ook zeker een automaat nemen, maar voor nu vind ik schakelen ook veel te leuk. Al gaat het heel soms nog mis (je moet het ook niet te snel willen doenquote:
 )
 )  

Ach, valt best wel mee hoorquote:Op woensdag 21 juli 2010 15:25 schreef Purdey het volgende:
[..]
Ja, zo'n micra 1.3 lijkt me net iets meer ballen hebben. Toyota aygo is te gek, maar voor mijn budget totaal onverantwoordEn vind het ook zonde om daar mee te beginnen. Wat ik vanmiddag zag was een Fiat Seicento, dáár zou ik me echt niet relaxed in voelen
Een klein, complact koekblikje met een stuurtje. Daar zou ik écht de snelweg niet mee op durven
 . Ik heb dagelijks 150 kilometer gereden in een Renault 5. Die kan lekker meekomen, en je zit er aardig relaxed in!
. Ik heb dagelijks 150 kilometer gereden in een Renault 5. Die kan lekker meekomen, en je zit er aardig relaxed in! 

Waarom stop je niet gewoon bij 50, laat je die kerel je rechts voorbij rijden, en ga je daarna weer naar rechts?quote:Op woensdag 21 juli 2010 15:40 schreef CherryLips het volgende:
Ik reed net naar een stoplicht, twee banen voor rechtdoor. Licht stond op groen, maar op de rechterbaan stond een touringcar die niet weg kwam. Dus ik wisselen naar de linkerbaan, erlangs, wil ik weer naar rechts, gaat die kerel rechts van me ineens harder rijden en me rechts bijna inhalenIk moest 70 rijden (waar je 50 mag) omdat die kerel me er niet voor liet
Maar ja, had ik dan achter die touringcar moeten blijven? Dan stond ik er nu nog.

Dat vind ik ongeveer het enige voordeel aan een automaatquote:
 . Voor mij hoeft het niet, laat mij maar lekker schakelen
. Voor mij hoeft het niet, laat mij maar lekker schakelen  

Maar wel lekker comfortabel, en zeker die CVT's, zalig man!quote:Op woensdag 21 juli 2010 16:01 schreef Purdey het volgende:
[..]
Nah, dat is niet echt autorijden vind ik

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |