abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84309043
@ Henkhimself; Zal het is keer uitproberen, heb nog geen kans gehad de snelweg op te gaan sinds ik hem heb, Wel met 's pap z'n auto en dat gaat goed, die trekt lekker snel op, die heeft veel meer vermogen etc. Dus zal ff anders zijn dan hoe ik het normaal doe. Maar dat komt wel goed
pi_84309186
Een 0,8, zoals bv. een Daewoo Matiz met drie cilinders heeft dus maar 0,26 l inhoud per cilinder. In die (mini) cilindertjes wordt een mengsel van brandstof en lucht verbrand en dat proces zorgt ervoor dat de zuigers gaan bewegen die vervolgens via de drijfstangen de krukas aandrijven.

Een 4 cilinder 1.6 motor heeft al 0,4 l per cilinder, een 1.8 nog iets meer. Door de grotere cilinder kan er een grotere verbranding plaatsvinden, en hoeft dit dus in theorie minder vaak te gebeuren dan bij een 0.8 om tot dezelfde prestatie te komen (volgens mij dan hoor )

Die 0,8 moet dus heel hard werken om vooruit te komen (een Matiz weegt wel maar 750 kg ofzo, dat dan weer wel). Voor geregeld snelweg-gebruik is dit niet zo comfy zeg maar
pi_84309669
1.6 op 940 kg
Alleen de verhouding van mn versnellingsbak bevalt me totaal niet. In z'n 5 rijd ik 70 met 2000 toeren, en dan wil ik nog tot de 120/140
  woensdag 21 juli 2010 @ 12:49:43 #79
251095 Purdey
Better off alone..
pi_84310857
Bedankt voor de reacties allemaal! Kijk momenteel vooral naar Micra's en die liggen rond de 1.3
Teminste, de meeste. Sommige zijn ook 1.0

Dit ging indd toevallig over een Daewoo Matiz Had een hele mooie gezien, maar ze hebben allemaal een 0.8 motor. En iets in mij zei dat dat niet verstandig was
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  woensdag 21 juli 2010 @ 12:51:58 #80
202014 JJH
Knetter. O+
pi_84310938
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 12:49 schreef Purdey het volgende:
Bedankt voor de reacties allemaal! Kijk momenteel vooral naar Micra's en die liggen rond de 1.3
Teminste, de meeste. Sommige zijn ook 1.0

Dit ging indd toevallig over een Daewoo Matiz Had een hele mooie gezien, maar ze hebben allemaal een 0.8 motor. En iets in mij zei dat dat niet verstandig was
Als je er weinig mee op de snelweg komt is het prima hoor. En zuinig en goedkoop in de wegenbelasting ook!
  woensdag 21 juli 2010 @ 12:53:24 #81
251095 Purdey
Better off alone..
pi_84310989
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 12:51 schreef JJH het volgende:

[..]

Als je er weinig mee op de snelweg komt is het prima hoor. En zuinig en goedkoop in de wegenbelasting ook!
Ik wil wel de snelweg op eigenlijk Ik heb me scheel geoefend op in-uitvoegen dus nu ga ik de snelweg berijden ook
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_84311209
Ik moet ook eens even de snelweg oefenen .
Tap tap tap
pi_84311292
0-100 doet ie in 17 seconden. Een Micra 1.3 tot 1996 doet er 12 seconden over, dat is toch wel een heel groot verschil. Een Micra 1.0 heeft wel weer een dikke 16 seconden nodig.

Ik zou me in zo'n 1.3 toch net even wat prettiger voelen. Met zo'n 0.8/1.0 mag je bij iedere oprit maximaal doorjanken in een lage versnelling, da's echt niet lekker. Als je nou 1x per maand een stukje snelweg pakt maakt het niet zoveel uit, maar als je er vaker rondtuft zou ik geen 1.0 nemen.

Een recentere 1.0 (Peugeot 107, Aygo e.d) zit rond de 13 sec. zie ik, maar die zijn natuurlijk echt een heel stuk nieuwer.
pi_84311605
Bovendien is het gewoon lekker een beetje vermogen te hebben. Dat je wél dat gaatje kan gebruiken of dat je wél even het gas erop kan zetten als meneer de vrachtwagenchauffeur je niet ziet en jouw kant op komt.
pi_84315598
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 11:27 schreef Purdey het volgende:
Even een typische vrouwenvraag, want ik heb er simpelweg geen verstand/gevoel voor:
Wat voel je als je een auto koopt met een 0,8 motor? Ik had rijles in een 1.8 auto, momenteel zelf een 1.6
Maakt het meer herrie? Is het meer een stadsautootje, kun je er mee de snelweg op, of begint ie dan hard te lachen?
Waarschijnlijk voel je helemaal niets .

Nee, ik denk dat je gewoon eens een proefrit moet maken, zou me niets verbazen als die dingen nog best wel aardig van hun plek afkomen. De smart had bijvoorbeeld ook maar een 800 cc motor, maar die ging nog best wel rap, ook op de snelweg .
Zie ook hier komt dat dingetje nog best wel positief uit .
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 12:02 schreef EMCioran het volgende:
Een 0,8, zoals bv. een Daewoo Matiz met drie cilinders heeft dus maar 0,26 l inhoud per cilinder. In die (mini) cilindertjes wordt een mengsel van brandstof en lucht verbrand en dat proces zorgt ervoor dat de zuigers gaan bewegen die vervolgens via de drijfstangen de krukas aandrijven.

Een 4 cilinder 1.6 motor heeft al 0,4 l per cilinder, een 1.8 nog iets meer. Door de grotere cilinder kan er een grotere verbranding plaatsvinden, en hoeft dit dus in theorie minder vaak te gebeuren dan bij een 0.8 om tot dezelfde prestatie te komen (volgens mij dan hoor )

Die 0,8 moet dus heel hard werken om vooruit te komen (een Matiz weegt wel maar 750 kg ofzo, dat dan weer wel). Voor geregeld snelweg-gebruik is dit niet zo comfy zeg maar
In theorie heb je gelijk, maar de praktijk (zoals ook in de review hierboven blijkt) valt het allemaal best wel mee.

Mn pa heeft een Renault 6 met een 8xx cc motor, dat ding rijdt zonder moeite 100 op de snelweg, binnen een best wel redelijke tijd. En dat ding is 40 jaar oud

[ Bericht 0% gewijzigd door L0we op 21-07-2010 14:53:59 ]
pi_84315688
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 13:09 schreef Henkhimself het volgende:
Bovendien is het gewoon lekker een beetje vermogen te hebben. Dat je wél dat gaatje kan gebruiken of dat je wél even het gas erop kan zetten als meneer de vrachtwagenchauffeur je niet ziet en jouw kant op komt.
Geloof me, remmen gaat écht sneller, ook als je wat extra vermogen hebt! .
pi_84316650
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 14:47 schreef L0we het volgende:

[..]

Geloof me, remmen gaat écht sneller, ook als je wat extra vermogen hebt! .
Hangt natuurlijk ook van de situatie af hé. Ik heb het al een keer gehad dat remmen ook geen optie was ( iets met bumperklevers ofzo... )
  woensdag 21 juli 2010 @ 15:22:37 #88
251095 Purdey
Better off alone..
pi_84317025
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 12:59 schreef CherryLips het volgende:
Ik moet ook eens even de snelweg oefenen .
Zullen we dat de mensheid maar niet aandoen
Ik ben na m'n examen ook de snelweg niet meer op geweest, moet ik toch weer eens doen.
Sommige dingen doe ik bewust niet omdat ik niet in een eigen auto rij, netals parkeren, dat probeer ik te vermijden door 6 rondjes te rijden tot ik een parkeerplek heb gevonden die vrij van allerlei andere boosaardige auto's is
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
  woensdag 21 juli 2010 @ 15:25:08 #89
251095 Purdey
Better off alone..
pi_84317134
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 13:01 schreef EMCioran het volgende:
0-100 doet ie in 17 seconden. Een Micra 1.3 tot 1996 doet er 12 seconden over, dat is toch wel een heel groot verschil. Een Micra 1.0 heeft wel weer een dikke 16 seconden nodig.

Ik zou me in zo'n 1.3 toch net even wat prettiger voelen. Met zo'n 0.8/1.0 mag je bij iedere oprit maximaal doorjanken in een lage versnelling, da's echt niet lekker. Als je nou 1x per maand een stukje snelweg pakt maakt het niet zoveel uit, maar als je er vaker rondtuft zou ik geen 1.0 nemen.

Een recentere 1.0 (Peugeot 107, Aygo e.d) zit rond de 13 sec. zie ik, maar die zijn natuurlijk echt een heel stuk nieuwer.
Ja, zo'n micra 1.3 lijkt me net iets meer ballen hebben. Toyota aygo is te gek, maar voor mijn budget totaal onverantwoord En vind het ook zonde om daar mee te beginnen. Wat ik vanmiddag zag was een Fiat Seicento, dáár zou ik me echt niet relaxed in voelen Een klein, complact koekblikje met een stuurtje. Daar zou ik écht de snelweg niet mee op durven
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_84317158
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 15:22 schreef Purdey het volgende:

[..]

Zullen we dat de mensheid maar niet aandoen
Ik ben na m'n examen ook de snelweg niet meer op geweest, moet ik toch weer eens doen.
Sommige dingen doe ik bewust niet omdat ik niet in een eigen auto rij, netals parkeren, dat probeer ik te vermijden door 6 rondjes te rijden tot ik een parkeerplek heb gevonden die vrij van allerlei andere boosaardige auto's is
Ik heb twee korte stukjes op de snelweg gereden en beide keren was het zo rustig dat het invoeren geen ene ruk voorstelde . Ik moet echt die afritten oefenen, want dat ging beide keren niet zo goed . Parkeren heb ik ook nog maar één keer gedaan, rechtsom (nooit geoefend), ging dus voor geen meter maar het corrigeren wel, dus dat viel ook weer reuze mee (vooral omdat er niemand naast me zat met aanwijzingen en/of die me op de zenuwen werkte ). Voor het huis moet je gewoon de stopopdracht doen zeg maar, maar dan zonder weg te rijden, dus daar gooi je hem zo neer als het rustig is. Anders moet je linksom gaan fileparkeren en dat heb ik amper geoefend bij het lessen . En dan weer ergens keren zodat ik gewoon kan fileparkeren etc etc, het is allemaal heel vermoeiend
Tap tap tap
  woensdag 21 juli 2010 @ 15:35:31 #91
251095 Purdey
Better off alone..
pi_84317488
Dat is wel lekker, als het rustig is. Als het heel druk is ook, want dan rijd iedereen toch heel langzaam
Afritten naar andere stukken snelweg was altijd een succes met rijles. Gewoon lekker in z'n 5 door zo'n loeischerpe bocht met een km of 100. M'n instructeur dacht vaak dat ik levensmoe was
Autorijden is heel vermoeiend. Was na rijles altijd best wel 'moe' van het concentreren. Toen de auto van de week tot 4 keer toe afsloeg voor hetzelfde stoplicht dacht ik even dat ik de auto niet meer aan de praat zou krijgen. En wat zullen de mensen achter me wel niet hebben gedacht?! Stel, je staat voor een rood licht dat naar groen gaat, en je ziet toch 4 keer de eerste auto optrekken en weer stilvallen, en op het laatste moment door rood rijden, dan vraag je je toch af wat voor een figuur achter dat stuur zit?
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_84317676
Ik reed net naar een stoplicht, twee banen voor rechtdoor. Licht stond op groen, maar op de rechterbaan stond een touringcar die niet weg kwam. Dus ik wisselen naar de linkerbaan, erlangs, wil ik weer naar rechts, gaat die kerel rechts van me ineens harder rijden en me rechts bijna inhalen Ik moest 70 rijden (waar je 50 mag) omdat die kerel me er niet voor liet Maar ja, had ik dan achter die touringcar moeten blijven? Dan stond ik er nu nog.
Tap tap tap
pi_84317698
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 15:35 schreef Purdey het volgende:
Dat is wel lekker, als het rustig is. Als het heel druk is ook, want dan rijd iedereen toch heel langzaam
Afritten naar andere stukken snelweg was altijd een succes met rijles. Gewoon lekker in z'n 5 door zo'n loeischerpe bocht met een km of 100. M'n instructeur dacht vaak dat ik levensmoe was
Autorijden is heel vermoeiend. Was na rijles altijd best wel 'moe' van het concentreren. Toen de auto van de week tot 4 keer toe afsloeg voor hetzelfde stoplicht dacht ik even dat ik de auto niet meer aan de praat zou krijgen. En wat zullen de mensen achter me wel niet hebben gedacht?! Stel, je staat voor een rood licht dat naar groen gaat, en je ziet toch 4 keer de eerste auto optrekken en weer stilvallen, en op het laatste moment door rood rijden, dan vraag je je toch af wat voor een figuur achter dat stuur zit?
Eerste advies wat ik kreeg van m'n broers(al zijn het niet de beste voorbeeld coureurs... ) Schijt hebben aan de mensen achter je. Tuurlijk het is balen als het niet goed gaat maar als je je daar druk over gaat maken lukt het al HELEMAAL niet meer.
  woensdag 21 juli 2010 @ 15:44:08 #94
251095 Purdey
Better off alone..
pi_84317806
Er stond een geblindeerde golf achter me me, en ik was echt even bang dat mijn achter ruit eruit zou gaan
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_84318331
Automaat kopen Purdey

  woensdag 21 juli 2010 @ 16:01:17 #96
251095 Purdey
Better off alone..
pi_84318467
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 15:57 schreef EMCioran het volgende:
Automaat kopen Purdey


Nah, dat is niet echt autorijden vind ik
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_84318486
Ikke wel, lekker relaxed in de file
pi_84318615
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 16:01 schreef EMCioran het volgende:
Ikke wel, lekker relaxed in de file
Als forens zou ik ook zeker een automaat nemen, maar voor nu vind ik schakelen ook veel te leuk. Al gaat het heel soms nog mis (je moet het ook niet te snel willen doen )
pi_84318897
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 15:25 schreef Purdey het volgende:

[..]

Ja, zo'n micra 1.3 lijkt me net iets meer ballen hebben. Toyota aygo is te gek, maar voor mijn budget totaal onverantwoord En vind het ook zonde om daar mee te beginnen. Wat ik vanmiddag zag was een Fiat Seicento, dáár zou ik me echt niet relaxed in voelen Een klein, complact koekblikje met een stuurtje. Daar zou ik écht de snelweg niet mee op durven
Ach, valt best wel mee hoor . Ik heb dagelijks 150 kilometer gereden in een Renault 5. Die kan lekker meekomen, en je zit er aardig relaxed in!

Maargoed, een motor met meer vermogen is nooit gek natuurlijk
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 15:40 schreef CherryLips het volgende:
Ik reed net naar een stoplicht, twee banen voor rechtdoor. Licht stond op groen, maar op de rechterbaan stond een touringcar die niet weg kwam. Dus ik wisselen naar de linkerbaan, erlangs, wil ik weer naar rechts, gaat die kerel rechts van me ineens harder rijden en me rechts bijna inhalen Ik moest 70 rijden (waar je 50 mag) omdat die kerel me er niet voor liet Maar ja, had ik dan achter die touringcar moeten blijven? Dan stond ik er nu nog.
Waarom stop je niet gewoon bij 50, laat je die kerel je rechts voorbij rijden, en ga je daarna weer naar rechts?
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 16:01 schreef EMCioran het volgende:
Ikke wel, lekker relaxed in de file
Dat vind ik ongeveer het enige voordeel aan een automaat . Voor mij hoeft het niet, laat mij maar lekker schakelen
pi_84319507
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 16:01 schreef Purdey het volgende:

[..]

Nah, dat is niet echt autorijden vind ik
Maar wel lekker comfortabel, en zeker die CVT's, zalig man!
Een handgeschakelde bak vind ik erg oncomfortabel omdat je van optrekken naar nul en terug naar optrekken gaat

Ik heb nooit met een manuele gereden, sinds een jaar rij ik automaten, en ik zou echt niets anders meer willen!

Overigens wil onze Avensis niet meer starten, je hoort een tikkend geluid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')