abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84237055
Etappe 15: Pamiers - Bagnères-de-Luchon (187km)

Het is precies honderd jaar geleden dat de Tour de France op 19 juli 1910 het eerst door de Pyreneeën reed en om dit te herdenken eindigt de rit van vandaag net als toen in het dorpje Luchon.

Pamiers heeft bijna 16.000 inwoners en is de grootste stad van het departement Ariège in de regio Midi-Pyrénées, de hoofdstad van Ariège is echter het 20km zuidelijker gelegen Foix.


Pamiers

De stad is in de vijfde eeuw gesticht door de Visigoten en heette oorspronkelijk Frédélas. Het was een klein dorpje met weinig betekenis, maar in 1111 bouwde graaf Roger II van Foix hier een kasteel en hij doopte de plaats om in Castrum Appamiae, vernoemd naar de stad Apamea in het huidige Syrië waar hij gevochten had tijdens de Eerste Kruistocht. De inwoners van Pamiers worden nog steeds Appaméens genoemd.

In de 12e eeuw waren in zuid Frankrijk de Katharen in opkomst gekomen, deze religieuze groepering had zich afgekeerd van de katholieke kerk en genoot politieke bescherming van de machtige graven van Toulouse. In 1207 mislukte in Pamiers het laatste overleg tussen beide partijen en twee jaar later begonnen de zogenaamde Albigenzische Kruistochten, de Katharen werden in de 13e eeuw tijdens drie van deze kruistochten massaal opgejaagd en uitgemoord tot ze zo goed als uitgestorven waren, terwijl de koning van Frankrijk politiek voordeel haalde uit de situatie en in 1270 het graafschap Toulouse annexeerde. Het woord ketter is afgeleid van Kathaar.


v.l.n.r. de wachttoren, kerk en kathedraal

Het gezicht van de stad wordt gevormd door de drie torens van de 12e eeuwse Cathédrale Saint-Antonin de Pamiers, 12e eeuwse Église Notre-Dame-du-Camp de Pamiers en de Tour des Cordeliers de Pamiers uit 1512: respectievelijk een kathedraal, kerk en een wachttoren.
In 1817 werden in de omgeving van Pamiers de ijzermijnen geopend en sindsdien is de metallurgische industrie de belangrijkste economische peiler van de stad, zo zijn er tegenwoordig twee grote staalfabrieken. De 14e eeuwse paus Benedictus XII en 19e eeuwse componist Gabriel Fauré zijn de bekendste zonen van Pamiers en de grootste wielrenner van de streek is Jacques Dupont (winnaar Paris-Tours 1951 & 1955, Frans kampioen 1954, Olympisch kampioen 1948 op de 1000 meter). Het is pas de eerste keer dat deze stad de start of aankomst van een Tour etappe mag huisvesten.

In de finishplaats Bagnères-de-Luchon wonen slechts 3.000 mensen, het ligt in het uiterste zuidwesten van het departement Haute-Garonne, zo'n 115km ten zuidwesten van de hoofdstad Toulouse en slechts vijf kilometer van de Spaanse grens.


Bagnères-de-Luchon

De warmwaterbronnen raakten in 76 v.C. bekend bij de Romeinen toen de grote Pompeius terugkeerde van een Spaanse expeditie en één van zijn soldaten door hier te baden genas van een huidziekte. In het jaar 25 n.C. stichtte keizer Tiberius het plaatsje "Lixon" (vernoemd naar een god van de lokale bevolking) en hij liet er drie badhuizen bouwen. De bronnen van Lixon raakten na het vertrek van de Romeinen in de vergetelheid tot ze in 1759 werden "herontdekt" door ene Antoine Mégret d'Étigny. Hij liet een weg aanleggen naar deze afgelegen plaats en investeerde zijn hele vermogen in de opbouw van een nieuw kuuroord dat in 1769 van de grond kwam, d'Étigny was twee jaar hiervoor overleden. In 1889 werd een standbeeld ter ere van d'Étigny opgericht en de belangrijkste straat van het dorpje is ook naar hem vernoemd.

Het kuuroord Luchon groeide al snel uit tot één van de belangrijkste in de Pyreneeën, waar veel Franse en Spaanse adel en rijke Britten op af kwamen. Luchon kreeg de bijnaam "koningin van de Pyreneeën", in 1880 werd er een casino geopend en in 1911 werd één van de oudste skioorden van de Pyreneeën geopend: Superbagnères. Het heeft 28 skipistes met een gezamenlijke lengte van 32km en 15 liften.
Luchon veranderde in de loop van de vorige eeuw de naam naar Bagnères-de-Luchon, om het te onderscheiden van de andere dorpjes in de gemeente die een afgeleide naam kregen zoals o.a. Juzet-de-Luchon en Montauban-de-Luchon.

Het kleine Bagnères-de-Luchon staat met 50 aankomsten vierde op de lijst van meest bezochte plaatsen in de Tour de France (achter Parijs, Bordeaux en Pau), maar er won er nog nooit een Nederlander. Het is met 54 etappes die hier van start gingen zelfs derde (achter Pau en Bordeaux, maar voor Parijs!). Zoals gezegd was Octave Lapize precies honderd jaar geleden de eerste winnaar van een Pyreneeën rit en hierna zat er in elke Tour tot en met 1938 wel een etappe naar Luchon in het parcours, ook na de oorlog kwam men hier tot de jaren '70 zeer regelmatig. De lijst van grote namen die hier wonnen bevat o.a. de Belg Philippe Thys (1913), de Italianen Ottavio Bottecchia (1924) en Alfredo Binda (1930), de Fransen Jean Robic (1949 & 1953) en Raymond Poulidor (1964), de Zwitser Hugo Koblet (1951), de Spanjaarden Federico Bahamontes (1958) en Luis Ocaña (1973) en natuurlijk ontbreekt ook Eddy Merckx (1972) niet op de erelijst. Na de overwinning van Ocaña werden aankomsten in Luchon een stuk schaarser, maar o.a. de Brit Robert Millar (1983) en als laatste de Italiaan Rodolfo Massi (1998) hebben hier nog gewonnen.

Op het nabij gelegen skioord Superbagnères zijn zes aankomsten geweest. De Italiaan Imerio Massignan (1961) won er als eerste, in de jaren '70 waren er klimtijdritten gewonnen door de Spanjaarden Federico Bahamontes (1962) en José Manuel Fuente (1971) en de Fransman Bernhard Hinault (1979). De Amerikaan Greg Lemond (1986) en Brit Robert Millar (1989) wonnen er een rit in lijn.




De eerste Pyreneeënrit in de Tour historie werd op 19 juli 1910 verreden tussen Perpignan en Luchon, de 289km lange etappe kende vier beklimmingen: de Col du Portel (600m), Col de Port (1249m), Portet d'Aspet (1069m) en de Col des Ares (797m). De held van deze Tour werd Octave Lapize die op de Portet d'Aspet zijn duivels ontbond en naar de ritzege soleerde met een voorsprong van 18 minuten op de eerste achtervolger Emile Georget en 22 minuten op de Luxemburgse titelverdediger François Faber. Lapize sloeg in de volgende etappe over o.a. de Tourmalet en Aubisque nogmaals toe, deze etappe wordt morgen herdacht met dezelfde vier bergen als toen in het parcours.

De etappe van vandaag eindigt ook in Luchon en wederom staan de Portet d'Aspet en Col des Ares op het programma, maar in het huidige wielrennen met verharde wegen en modern materiaal stellen deze bergjes van tweede categorie niet zo gek veel voor, dus plakt men er nog een pukkel van de buitencategorie achter: de Port de Balès.

Het begint echter allemaal in Pamiers met een aanloop van bijna 100km over een glooiend parcours met drie klimmetjes, de tweede is de enige waar bergpunten te verdienen zijn. Deze Côte de Carla-Bayle (3.9km á 4.1%) is vernoemd naar het plaatsje Carla-Bayla, dat op zijn beurt weer vernoemd is naar de beroemde Hugenoot en theoloog Pierre Bayle die in 1681 naar Nederland vluchtte en in 1706 overleed in Rotterdam.

De Portet d'Aspet (1069m hoog, 5.8km á 6.8%) was honderd jaar geleden de klim waar Octave Lapize geschiedenis schreef, vandaag opent deze de finale. De eerste helft van de klim is met percentages van rond de 6% vrij makkelijk, het laatste deel is rond de 9% en dus erg steil.
Het is al de 51e keer dat er over deze berg gereden wordt in de Tour, Octave Lapize was in 1910 uiteraard de eerste die er de top bereikte en hij werd opgevolgd door talloze grote namen waaronder legendes als de Italianen Ottavio Bottecchia (1925) en Gino Bartali (1938 & 1951), de Luxemburger Charly Gaul (1956) en de Spanjaard Federico Bahamontes (1958, 1962, 1963). De Nederlanders Michel Stolker (1957), Theo de Rooij (1984), Steven Rooks (1988) en Erik Dekker (2005) wisten zich ook in de lijst te werken en de Fransman Laurent Lefèvre kwam hier in 2007 als laatste de bergpunten ophalen.



Het belangrijkste feit van de Portet d'Aspet speelde zich af in de zeer steile afdaling van 5km á 9.2% met flinke stukken van meer dan 10%. Richard Virenque was op 18 juli 1995 bezig aan een lange solo naar de overwinning, maar veel belangrijker was een verschrikkelijke valpartij in de afdaling. De Fransman Dante Rezze dook in het ravijn en brak een been, de Duitser Dirk Baldinger brak een heup en de Italiaan Fabio Casartelli kwam met zijn hoofd tegen een betonblok om later aan zijn verwondingen te bezwijken. De Olympisch kampioen van Barcelona 1992 werd slechts 24 jaar, op de plaats van het ongeluk is een gedenkplaats geplaatst en vlakbij staat een monument ter ere van Fabio Casartelli.



Na het pukkeltje de Col de Buret volgt de Col des Ares (797m hoog, 6.1km á 4.7%), een zogenaamde "loper" met percentages van 4 á 5% waar weinig vuurwerk verwacht hoeft te worden. Naast Octave Lapize in 1910 zijn o.a. de Spanjaard Federico Bahamontes (1958), Fransman André Darrigade (1962), Belg Rik van Looy (1963), Nederlanders Theo de Rooij (1984) en Gert-Jan Theunisse (1989), Deen Michael Rasmussen (2006) en als laatste de Duitser Sebastian Lang (2008) hier als eerste boven gekomen.

rl=

De afdaling van de Col des Ares is vergelijkbaar met de klim en mag geen problemen opleveren, na een stukje vlak en een korte vals platte aanloop begint na 146.7km de zwaarste beproeving van de dag. De eerste acht kilometer van de Port de Balès (1755m hoog, 19.1km á 6.1%) zijn echter nog vrij simpel met percentages van hooguit 5% en zelfs een stuk veredeld vals plat tussendoor. De klim begint écht na het dorpje Granges de Crouhens en vanaf hier geven de cijfers al een heel ander beeld: 11km á 8.3%. De eerste twee kilometer na het dorp zijn ongeveer 7%, hierna komen drie loodzware kilometers van 8 tot 10%, gevolgd door een "makkelijk" tussenstuk van 6% en het zwaarste stuk van drie kilometer waar het stijgingspercentage niet onder de 9% komt en zelfs de 10% aantikt. De laatste twee kilometers zijn met ongeveer 8% gemiddeld ook niet mis.

In een etappe die overloopt van de historie is de Port de Balès een vreemde eend in de bijt, men heeft deze zware klim pas in 2007 ontdekt toen Kim Kirchen als eerste boven kwam. De Balès werd toen opgevolgd door de Peyresourde (die morgen in het parcours is opgenomen) en de finish lag in Loudenville, waar Alexandre Vinokourov solo over de meet kwam. De Kazach werd echter betrapt op doping en de ritzege werd zo aan de nummer twee Kirchen toegekend.



De afdaling van de Port de Balès is niet zo lastig als die van de Madeleine in de Alpen met een lengte van 20.2km á 5.6%. De eerste zes kilometers zijn nog redelijk steil met percentages van rond de 7%, maar hierna komt men door een aantal dorpjes en vlakt het over een lengte van zes kilometers af tot een percentage of 3% waar flink bijgetrapt moet worden. De volgende vijf kilometer zijn het lastigst met percentages van 6 tot 9% en een technisch stuk, maar de laatste kilometers zijn weer veredeld vals plat naar beneden tot de finishplaats.




dutchsl.blogspot.com
  maandag 19 juli 2010 @ 15:44:45 #2
67174 Dos37
Come on Twente
pi_84237073
edit

[ Bericht 96% gewijzigd door Ambrosius op 19-07-2010 15:46:23 (nuttig) ]
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 19 juli 2010 @ 15:45:13 #3
102912 crv
Screwed up
pi_84237088
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:42 schreef DiegoRibasdaCunha het volgende:

[..]

Schleck moet, met het oog op die tijdrit, nog wat tijd pakken op Contador zou je zeggen.
ja maar daarvoor hoeft ie de rit niet te winnen natuurlijk.
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_84237110
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:44 schreef Dos37 het volgende:

Verzin volgende keer een betere tvp.
sig verwijderd door FA
  maandag 19 juli 2010 @ 15:45:50 #5
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_84237115
van summeren
pi_84237130
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:45 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Verzin volgende keer een betere tvp.
Daarvoor is toch zo'n knopje rechtsonder?
pi_84237133
Kom net binnenvallen. Waarom laten die kopgroep in hemelsnaam zo ver weg komen
pi_84237140
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:46 schreef Thomas B. het volgende:
Kom net binnenvallen. Waarom laten die kopgroep in hemelsnaam zo ver weg komen
Waarom niet?
pi_84237156
Armstrong nog iets geprobeerd of moest ie er al af op die klim van 2e cat.?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 19 juli 2010 @ 15:47:24 #10
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_84237165
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:46 schreef Thomas B. het volgende:
Kom net binnenvallen. Waarom laten die kopgroep in hemelsnaam zo ver weg komen
.Om dezelfde reden dat ze dat al 20 jaar doen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_84237185
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:47 schreef JohnDDD het volgende:
Armstrong nog iets geprobeerd of moest ie er al af op die klim van 2e cat.?
Die is verkeerd gereden en gesignaleerd in de buurt van Foix.
pi_84237212
De kopgroep blijft maar uitlopen.
  maandag 19 juli 2010 @ 15:48:57 #13
11102 knep
Mountainfreak
pi_84237222
Nou morgen normaal gesproken hetzelfde recept .
pi_84237226
Interview met Bruyneel nu op Sporza. Die gast heeft altijd zo'n stoere zonnebril
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_84237242
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:49 schreef jakkop het volgende:
Interview met Bruyneel nu op Sporza. Die gast heeft altijd zo'n stoere zonnebril
Nu erkent 'ie toch dat Armstrong gisteren niet goed was.
pi_84237251
Het lijkt me dat het peloton daar toch wel achteraan gaat, maar de afstand wordt steeds groter. Maargoed, ze gaan nu pas aan de klim beginnen.
pi_84237265
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:49 schreef Thomas B. het volgende:
Het lijkt me dat het peloton daar toch wel achteraan gaat, maar de afstand wordt steeds groter. Maargoed, ze gaan nu pas aan de klim beginnen.
Ze gaan echt geen 11 minuten terugpakken op die klim.
  maandag 19 juli 2010 @ 15:50:27 #18
66825 Reya
Fier Wallon
pi_84237268
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:42 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Voor de belgen zou het wel leuk zijn als Van Summeren wint, maar dat is natuurlijk ook een volstrekte no-name qua overwinningen.
Voeckler heeft trouwens nog wel een redelijke palmares. Of Ballan natuurlijk, maar dat is wel een beetje een antiklimmer. Maar ja, dat was Hincapie ook.
Is het zo belangrijk dat een aansprekende renner wint?
  maandag 19 juli 2010 @ 15:51:24 #19
40566 Ericr
Livewrong
pi_84237294
quote:
Mayo tries an attack and Beltran brings the field up nicely.

BAM!! Ullrich goes. Armstrong is on his wheel. Armstrong is off Ullrich's wheel! Ullrich is going off into the mist alone!! This is going to be an epic stage.

Armstrong has clawed his way back to Ullrich. Mayo has made it up to the duo, tries to attack and Ullrich easily closes the gap.

Hamilton looks to be coming up and drops Vinokourov who can't get up to the Yellow Jersey group.

Zubeldia makes contact with Armstrong, Ullrich and Mayo. Vinokourov can't stay with the next group of elite riders. He's blown. He knows he's watching the Tour de France ride away from him up the road.

Over the crest of the Tourmalet: Chavanel, then at 4min 2sec, Armstrong, Ullrich, Mayo and Zubeldia. Then chasers with Hamilton. Then Vinokourov 1min 18sec behind Armstrong. Botero, who was up ahead has waited at the crest for Vinkourov to help him. They are now chasing downhill trying to get on to the Hamilton/Basso/Moreau group.

Armstrong is doing the leading down the Tourmalet, opening gaps on Ullrich everytime he takes a tricky corner really fast.

Hot Diggity! Tyler bridged the gap with Moreau and Basso. So now the lead group has Armstrong, Ullrich, Zubeldia, Mayo, Moreau, Hamilton and Basso.

On the lower slopes of the fnal climb. Helmets off. Mayo tries an attack and is neutralized immediately. It gaps Hamilton who recloses. No time gaps available on the 11-man Vinokourov group which has Rubiera and Beltran.

11 kilometers to go. The Vinokourov groups makes contact with the Armstrong group.

9 to go. Mayo attacks, Ullrich catches. Armstrong closes the gap and Ullrich motors up. Armstrong brushes a spectator and falls. Mayo falls. Ullrich keeps going.

Armstrong is up and going. And his foot comes out of the pedal. That's the problem. It looks like Ullrich has not put the hammer down yet. There is confusion.

Ullrich has waited. Tyler puts his arm out to the other riders to wait. Ullrich has slowed the lead group to wait for Armstrong. This is real racing by real men!

The leading group is together and composed. And now Mayo goes and Armstrong then goes and drops everyone. Ullrich can't answer. Armstrong is flying up the hill. He is on fire!

Armstrong was over a minute ahead, but Ullrich has reduced it to 50sec.

Armstrong powers his bike home and wins the stage. What a brilliant ride! The two Basques, Mayo and Zubeldia who sucked Ullrich's wheel up the hill try to take the cheap placings from Ullrich. They look like pickpockets after sitting on for so long. Ullrich gets 3rd in a photo finish with Zubeldia. Good. It's a shame Mayo, who looks to be a midget in my mind now, stole 2nd.
In 2003, maar misschien maakt doping dan toch het verschil.
pi_84237296
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ze gaan echt geen 11 minuten terugpakken op die klim.
Nee idd. Daarom vind ik het ook wel opvallend dat ze zoveel ruimte geboden is.
pi_84237358
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:42 schreef Beregd het volgende:

[..]

alsof ivanov, voeckler, ballan, van summeren, ... flutrenners zijn
Ja, dat zijn ze in een bergetappe. Het is geen Ronde van Vlaanderen.
In die etappe met de Madeleine zaten mannen als Casar, LL Sanchez en Cunego.. zo'n groep vind ik 100x leuker dat dit gedoe.
  maandag 19 juli 2010 @ 15:53:30 #22
11102 knep
Mountainfreak
pi_84237366
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:51 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Nee idd. Daarom vind ik het ook wel opvallend dat ze zoveel ruimte geboden is.
Vind ik niet zo opvallend aangezien men schijnbaar geen interesse heeft in ritzeges en alleen maar loert op de naaste concurrent(en) in het GC.
  maandag 19 juli 2010 @ 15:53:30 #23
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_84237367
Sinds het afschaffen van de bonificaties (wat ik nog altijd terecht vind), zijn de klassementsrenners nog minder geïnteresseerd in ritzeges dan vroeger.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_84237382
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Is het zo belangrijk dat een aansprekende renner wint?
Dat is toch een stuk beter als de nobody's (qua bergen) die nu vooruit rijden.
Praktisch probleem is trouwens dat de regie met een kopgroep de hele tijd heen en weer aan het schakelen is, waardoor je meer kans hebt dat je belangrijke momenten mist.
En de regie is toch al matig deze tour.
pi_84237400
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:53 schreef knep het volgende:

[..]

Vind ik niet zo opvallend aangezien men schijnbaar geen interesse heeft in ritzeges en alleen maar loert op de naaste concurrent(en) in het GC.
Jammer is dat.
  maandag 19 juli 2010 @ 15:54:32 #26
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_84237401
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:53 schreef DutchSL het volgende:

[..]

Ja, dat zijn ze in een bergetappe. Het is geen Ronde van Vlaanderen.
In die etappe met de Madeleine zaten mannen als Casar, LL Sanchez en Cunego.. zo'n groep vind ik 100x leuker dat dit gedoe.
ok,
jammer voor jou dan
  maandag 19 juli 2010 @ 15:55:12 #27
40566 Ericr
Livewrong
pi_84237418
De regie zal straks wel weer bij Armstrong blijven en missen dat er nog een groepje ergens rondrijdt. Grote kans dat het een groepje is met Menchov en Gesink.
pi_84237423
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:51 schreef Ericr het volgende:

[..]

In 2003, maar misschien maakt doping dan toch het verschil.
De mentaliteit van de renners ook. Ullrich wilde altijd wel aanvallen als 'ie maar een beetje benen had.
pi_84237498
Gister de vraag ook al gesteld, maar geen antwoord gekregen denk dat het topic iets te snel ging in de finale..

Je ziet de meeste renners met 2 verschillende helmen rijden, de helmen met drie grote ventilatiegaten aan de voorkant (waar de saxo's mee rijden) en je ziet er met heel veel kleine gaatjes, hier rijden een aantal astana's mee. Het rare vind ik dat bij bijvoorbeeld astana beide helmen gebruikt worden. Weet iemand waarom dit is? Is dit persoonlijke voorkeur of zit er iets anders achter? Die helmen zonder grote ventilatiegaten lijken me toch wel een paar graadjes warmer..
  maandag 19 juli 2010 @ 15:57:57 #30
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_84237509
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:55 schreef Wombcat het volgende:De mentaliteit van de renners ook. Ullrich wilde altijd wel aanvallen als 'ie maar een beetje benen had.
Ja, maar iedereen weet ook dat Ullrich in de talent/resultaat verhouding zowat de meeste geflopte ronderenner van de laaste decennia is, dus ze weten wat ze bereiken met die tactiek.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_84237535
Ofwel het is persoonlijke voorkeur. Ofwel de fabrikant heeft een nieuw model dat 'ie ook wil promoten.
pi_84237547
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:57 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Ja, maar iedereen weet ook dat Ullrich in de talent/resultaat verhouding zowat de meeste geflopte ronderenner van de laaste decennia is, dus ze weten wat ze bereiken met die tactiek.
Dat zat 'm meer in zijn voorbereiding.
pi_84237619
't verschil wordt nu toch zowaar nog kleiner.
  maandag 19 juli 2010 @ 16:02:55 #34
102912 crv
Screwed up
pi_84237684
wow
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
  maandag 19 juli 2010 @ 16:03:10 #35
195858 Krambo
Ik doe mee!
pi_84237693
Hoe gebeurde dat nou
Jij ook?
  maandag 19 juli 2010 @ 16:03:17 #36
102912 crv
Screwed up
pi_84237700
hoe gebeurde dat nou
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_84237701
Renaat "gisteren verloor Gesink tijd tov VDB". Hij zat nog voor 'm in de uitslag, wel in dezelfde tijd.
  maandag 19 juli 2010 @ 16:03:50 #38
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_84237724
Footon is al een boel man kwijt.
  maandag 19 juli 2010 @ 16:04:11 #39
40566 Ericr
Livewrong
pi_84237736
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:55 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De mentaliteit van de renners ook. Ullrich wilde altijd wel aanvallen als 'ie maar een beetje benen had.
Maar dan nog, volgens mij wordt aanvalsdrift ook gedeeltelijk ingegeven door doping. Ook al heeft Vino er weinig last van, maar hier rijdt toch niet de Vino rond die het verschil kan maken.

Doping betekent beter herstel en goede poten in de koers, nu rijden ze rond alsof als een stel halve tammen die hooguit in de laatste 5 km iets aandurven. Iedere inspanning meer zouden ze anders de volgende dag wel eens moeten bekopen.
pi_84237763
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:58 schreef Wombcat het volgende:
Ofwel het is persoonlijke voorkeur. Ofwel de fabrikant heeft een nieuw model dat 'ie ook wil promoten.
Zeker weten? Die helm met die grote gaten wat ik zei is de ionos vond ik net, en volgens de giro site de best geventileerde helm ooit gemaakt. Die andere helm die ze gebruiken lijkt me ouder. Ook zie ik op alle promotiefoto's ze rijden met die ionos helm. Dan vraag ik me toch af wat die renners ertoe drijft om een andere helm te dragen.
  maandag 19 juli 2010 @ 16:05:24 #41
102912 crv
Screwed up
pi_84237773
Nou wie durft
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_84237778
Mooie klim die Port de Bales (herinner ik me van 2007)
Neil LOVES Carrots!
pi_84237810
Valpartij gemist , zag ineens Mayoz en Geslin liggen..
Neil LOVES Carrots!
  maandag 19 juli 2010 @ 16:06:48 #44
11102 knep
Mountainfreak
pi_84237813
Het peloton heeft er 1 minuut afgereden !!!11!
pi_84237815
Ze maken nu toch eindelijk tempo.
  maandag 19 juli 2010 @ 16:07:11 #46
195858 Krambo
Ik doe mee!
pi_84237827
Kan iemand veklaren waarom ze nu opeens vol gaan rijden in het peloton ?
Jij ook?
  FOK!fotograaf maandag 19 juli 2010 @ 16:07:15 #47
73911 ultra_ivo
pi_84237829
quote:
Op maandag 19 juli 2010 15:57 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Gister de vraag ook al gesteld, maar geen antwoord gekregen denk dat het topic iets te snel ging in de finale..

Je ziet de meeste renners met 2 verschillende helmen rijden, de helmen met drie grote ventilatiegaten aan de voorkant (waar de saxo's mee rijden) en je ziet er met heel veel kleine gaatjes, hier rijden een aantal astana's mee. Het rare vind ik dat bij bijvoorbeeld astana beide helmen gebruikt worden. Weet iemand waarom dit is? Is dit persoonlijke voorkeur of zit er iets anders achter? Die helmen zonder grote ventilatiegaten lijken me toch wel een paar graadjes warmer..
Je kunt beter een paar ventilatiegaten hebben die precies op de juiste plek zitten dan hele grote op de verkeerde plek. en nog belangrijker zijn de gaten aan de acherkant, het moet doortochten. Tenslotte is de vorm van het hoofd belangrijk. Dat is heel persoonlijk.
  maandag 19 juli 2010 @ 16:07:18 #48
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_84237831
laatste grote aanvallers met een klassement in de tour waren ricco en vino...

aanvallen kost wat energie
pi_84237862
quote:
Op maandag 19 juli 2010 16:07 schreef Krambo het volgende:
Kan iemand veklaren waarom ze nu opeens vol gaan rijden in het peloton ?
Omdat ze de klim willen gebruiken verschillen te maken in het klassement.
  maandag 19 juli 2010 @ 16:09:02 #50
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_84237880
quote:
Op maandag 19 juli 2010 16:07 schreef Krambo het volgende:
Kan iemand veklaren waarom ze nu opeens vol gaan rijden in het peloton ?
Als ze zo bleven verder rijden, dan hadden Hushovd en Petacchi nog kunnen sprinten voor wat puntjes, dat vonden ze waarschijnlijk wat overdreven in een bergrit.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')