abonnement Unibet Coolblue
pi_85085109
Het zadel steekt nu 22 cm uit het frame. Mijn BBL is ongeveer 86/87 als ik mijn eigen meting moet geloven (eerste meting was zelfs 88). Ben zo rond de 1.83/1.85. Het is in elk geval geen kleine fietsenzaak waar ik de fiets gekocht heb. Het is er zelfs een met meerdere filialen en is hier zeker niet onbekend in de regio.
Ik heb de fiets opgehaald met de auto, vandaar dat ik hem thuis pas gesteld heb. Ging er van uit dat de verkoper deskundig genoeg was om te bepalen dat dit de juiste framemaat voor mij was.
pi_85085304
Hier een foto met een lager standpunt, zodat het verschil beter te zien is.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:26:09 #203
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85085439
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 09:39 schreef marcodej het volgende:

[..]

Bij wat voor FM ben jij geweest? Een fiets moet eerst en vooral de juiste maat hebben en niet een kleinere maat omdat dat er "mooier" uitziet en makkelijker is bij het afstappen. :')
Merkwaardig verkooppraatje inderdaad. Alhoewel die verkoper wat betreft de looks wel gelijk heeft, een zadel moet gewoon een stuk uit het frame steken want anders ziet het er inderdaad niet mooi uit.

Ik vind de drop wel meevallen overigens, maar als je beginnend wielrenner bent zou je het wel eens kunnen gaan merken aan je rug de eerste paar keer.
.
pi_85086050
Maar is het frame dan eigenlijk te klein? Ik fiets persoonlijk liever iets rechter op, inderdaad vanwege mijn rug. Zeker als ik in de beugels fiets, is dit wel erg laag.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:53:47 #205
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85086150
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 10:50 schreef lluuk het volgende:
Maar is het frame dan eigenlijk te klein? Ik fiets persoonlijk liever iets rechter op, inderdaad vanwege mijn rug. Zeker als ik in de beugels fiets, is dit wel erg laag.
In dat geval kun je inderdaad beter een groter frame nemen denk ik. Ik heb net even naar m'n eigen fiets gekeken en ik heb een vergelijkbare drop, maar lang niet iedereen zal dit fijn vinden. Zeker niet wanneer je rechter op wilt zitten.

Dus ik zou teruggaan naar de FM en met hem afspreken dat je deze fiets eerst test en als die niet bevalt een groter frame wilt of dat je direct een groter frame wilt.
.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:25:54 #206
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_85087091
Een goede FM zorgt dat je bij het ophalen van de fiets nog even goed "op de fiets" wordt gezet. Dit moet je echt niet accepteren. Sowieso bepaalt niet alleen je bbl de maten. Wat dacht je van lengte stuurpen, hoeveelheid spacers, breedte stuur en setback zadel..
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_85087459
@ lluuk: Zie voorgaande reacties. Terugggaan met de fiets. Frame is denk ik niet per definitie te klein, maar het is gewoon raar dat een FM je een framemaat geeft zonder je op te meten. Dit had echt van tevoren moeten gebeuren. Mij hebben ze helemaal opgemeten, en alles daarop afgesteld (dus de framegrootte, stuur- en zadelhoogte, stuurbreedte, etc.). Succes en laat even weten hoe het afloopt.
pi_85087482
Even gebeld. De verkoper die er toen was, is er op dit moment niet. Degene die ik sprak had het wel over verschillende stuurpennen (ahead???), waarbij je ook iets met de hoek kunt doen. Ik moest maar even langs komen met de fiets.
pi_85087882
Nu even naar het andere filiaal gebeld waar hij wel aanwezig was. Hij zegt dat de framemaat goed voor mij is, omdat anders de afstand tussen zadel en stuur te lang wordt, waardoor ik nog meer ga liggen. Ik moet even langskomen en dan gaat hij iets doen met spacers en datverticalearmpje wat het stuur aan de stuurpen verbindt. Goede oplossing? Hij was namelijk wel heel stellig dat de framemaat goed is.
pi_85087985
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 11:25 schreef pisnicht het volgende:
Een goede FM zorgt dat je bij het ophalen van de fiets nog even goed "op de fiets" wordt gezet. Dit moet je echt niet accepteren. Sowieso bepaalt niet alleen je bbl de maten. Wat dacht je van lengte stuurpen, hoeveelheid spacers, breedte stuur en setback zadel..
Inderdaad. Het balhoofd lijkt me wat te kort (je hebt al spacers nodig, en dan nog is de drop vrij fors. Moet wel zeggen dat het op de eerste foto erger lijkt dan op de tweede). Maar zit je ook niet te 'kort'? Zit je niet enorm gedrongen op de fiets?

Een aardige graadmeter daarvoor is om je elleboog tegen de punt van het zadel te zetten en dan moeten je vingers tot halverwege de stuurpen reiken. Dan heb je een goede indicatie van je zitlengte. Redden je vingers dat niet dan zit je te lang, kom je met je vingers ruim over de helft van de stuurpen dan zit je te kort.

En inderdaad, je stuurpen kan je omdraaien. Dan wordt de hellingshoek hoger, waardoor je minder diep zit. Maar als je én spacers én dat soort kunstgrepen nodig hebt, dan lijkt me gewoon dat sowieso het balhoofd te laag is, maar dat ook de fiets te klein is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_85089523
Als ik mijn elleboog tegen de punt van het zadel hou, kan ik mijn vingertoppen op de verticale schroef van het stuur leggen (daar waar het stuur in het frame zit).
pi_85090384
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 11:48 schreef lluuk het volgende:
Nu even naar het andere filiaal gebeld waar hij wel aanwezig was. Hij zegt dat de framemaat goed voor mij is, omdat anders de afstand tussen zadel en stuur te lang wordt, waardoor ik nog meer ga liggen. Ik moet even langskomen en dan gaat hij iets doen met spacers en datverticalearmpje wat het stuur aan de stuurpen verbindt. Goede oplossing? Hij was namelijk wel heel stellig dat de framemaat goed is.
Wat een gelul zeg. Hij gaat de stuurpen omdraaien, een (lelijke) kunstgreep om het stuur wat omhoog te krijgen! Een niet passende fiets is nooit mooi, ook al is-ie kleiner ;) Dit hoogteverschil is gewoon niks voor een beginner, als je daarbij ook nog hebt aangegeven niet zo diep te willen zitten dan is het helemaal erg. Je hebt redelijk lange stuurpen (12cm denk ik), veel spacers, zadelpen met setback en zadel ver naar achteren gemonteerd.. als dit de beste afstelling is (ook van het zadel tov bracket) maakt die optelsom dat een grotere framemaat beter zou passen. Een grotere framemaat betekent een hoger balhoofd (= minder spacers nodig), maar ook een langer frame. Maar bij dit frame zit je qua lengte al op de grens dus een langer frame zou ook prima kunnen. Het scheelt maar 1 cm bij dit type fiets en dat vang je dus al op met een cm kortere stuurpen. Je ziet soms dat een groter frame te lang zou worden, dan past de geometrie van het frame niet bij de rijder en moet er een ander frame gekozen worden.
Er is zo veel kaf tussen het koren in de fietsindustrie, niet te geloven.. Ik zou absoluut niet met minder genoegen nemen dan een (gratis) wissel voor een maat groter of zelfs geld terug en elders gaan kijken.
pi_85091587
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 12:34 schreef lluuk het volgende:
Als ik mijn elleboog tegen de punt van het zadel hou, kan ik mijn vingertoppen op de verticale schroef van het stuur leggen (daar waar het stuur in het frame zit).
Dus je vingers komen niet verder dan het balhoofd als ik het goed begrijp. Dan lijk je juist relatief 'lang' te zitten. Het zadel staat dan ook ver naar achteren en de zadelpen heeft een setback, dit zijn ook wat kunstgrepen om de relatief korte bovenbuis te compenseren.

Je kan een grotere maat nemen en dan een zadelpen zonder setback en zadel wat minder naar achter (of kortere stuurpen), zodat je niet te lang komt te zitten. Dat argument van de FM gaat dus ook niet op.

Maar heb je nou niet op de fiets gezeten in die fietsenwinkel?

[ Bericht 14% gewijzigd door marcodej op 10-08-2010 14:35:11 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 14:36:39 #214
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85094571
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 13:27 schreef marcodej het volgende:

[..]


Maar heb je nou niet op de fiets gezeten in die fietsenwinkel?
Denk het niet.....niet echt verstandig
.
pi_85096815
Wil nu eigenlijk wel een ondubbelzinnig antwoord op deze vraag, aub ;)

Kan ik beter een fiets met de juiste framemaat kopen, en dan met trucks het stuur hoger zien te krijgen, omdat ik een meer rechtop zitpositie wil, of een te grote framemaat, zodat de 'drop' vrij klein zal zijn. En dan weer trucks uithalen om niet te lang te komen te zitten |:(
Alvast bedankt.. w/
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:04:04 #216
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85098396
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 15:25 schreef guitarguru het volgende:
Wil nu eigenlijk wel een ondubbelzinnig antwoord op deze vraag, aub ;)

Kan ik beter een fiets met de juiste framemaat kopen, en dan met trucks het stuur hoger zien te krijgen, omdat ik een meer rechtop zitpositie wil, of een te grote framemaat, zodat de 'drop' vrij klein zal zijn. En dan weer trucks uithalen om niet te lang te komen te zitten |:(
Alvast bedankt.. w/
Ik denk niet dat het mogelijk is daar even een eenvoudig antwoord op te geven. Er zijn gewoon veel verschillende frames met een verschillende geometrie waardoor je op de ene fiets überhaupt anders zit dan op de andere.

Als je meer een toer racefiets wilt in plaats van een echte racer dan zul je dus moeten zoeken naar een frame dat daarvoor bedoeld is. Ik ben daar niet echt in thuis en heb dus niet direct een lijstje met merken en frames paraat. Maar zal wel even proberen wat te zoeken.
.
pi_85100024
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 16:04 schreef Yankee het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het mogelijk is daar even een eenvoudig antwoord op te geven. Er zijn gewoon veel verschillende frames met een verschillende geometrie waardoor je op de ene fiets überhaupt anders zit dan op de andere.

Als je meer een toer racefiets wilt in plaats van een echte racer dan zul je dus moeten zoeken naar een frame dat daarvoor bedoeld is. Ik ben daar niet echt in thuis en heb dus niet direct een lijstje met merken en frames paraat. Maar zal wel even proberen wat te zoeken.
Ben bang dat ik dan in een vrij duur segment moet gaan zoeken. Heb al wat çomfort racers' bekeken nml. Zoals de C2C serie van Bianchi of een fiets van Specialized :{w

Maar een fiets met een langere vork of zo, die een eind uit het balhoofd steekt?
pi_85100633
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 15:25 schreef guitarguru het volgende:
Wil nu eigenlijk wel een ondubbelzinnig antwoord op deze vraag, aub ;)

Kan ik beter een fiets met de juiste framemaat kopen, en dan met trucks het stuur hoger zien te krijgen, omdat ik een meer rechtop zitpositie wil, of een te grote framemaat, zodat de 'drop' vrij klein zal zijn. En dan weer trucks uithalen om niet te lang te komen te zitten |:(
Ik moet me aansluiten bij Yankee. Je kunt het beste een fiets met een zo comfortabel mogelijke geometrie zoeken. Die koop je dan in de goede maat ;) Dan heb je misschien nog steeds wel een paar spacers nodig maar blijft het binnen de grenzen van het mooie/verantwoorde. De verhouding bovenbuis/balhoofd zoek jij zo klein mogelijk. Dus een zo lang mogelijke balhoofdbuis bij een zo kort mogelijke bovenbuislengte zodat je een grote maat (=groot balhoofd) kunt kiezen zonder een te lange fiets te krijgen.
Zoek je een nieuwe fiets? Wat is je budget?

Edit: heb je naar de Specialized Allez gekeken?
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 16:59:09 #219
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85101017
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 16:38 schreef guitarguru het volgende:

[..]

Ben bang dat ik dan in een vrij duur segment moet gaan zoeken. Heb al wat çomfort racers' bekeken nml. Zoals de C2C serie van Bianchi of een fiets van Specialized :{w

Maar een fiets met een langere vork of zo, die een eind uit het balhoofd steekt?
Moet het een nieuwe fiets zijn of mag tweedehands ook?

--> ah eentwee vroeg zich dit ook al af
.
pi_85101229
Die Specialized Allez kende ik nog niet. Bedankt! Gebruikt kopen is financieel aantrekkelijker voor mij. Denk aan een budget van 8-900 euro. Alleen de kans lijkt mij groter om met een passende fiets thuis te komen, bij een goede FM, na opmeten en afstellen... Dilemma.
pi_85101338
Wat die Sensa Umbria betreft, hier de geometrietabel:

Typisch een klassiek frame wat nogal een korte bovenbuis heeft en in maat 56 een erg laag balhoofd. Ik denk dat je bijna zeker beter een maat 58 frame kan nemen. Dan uiteraard ook met wat spacers onder je stuurpen anders schiet het niet op.
pi_85101629
Zie nu niet echt meer wat ik moet doen door al die termen? Setback vh zadel is dat de zadelbuis een knikje naar achteren heeft?
Maar als ik nu al relatief lang zit, dan heeft de verkoper toch gelijk als hij zegt dat bij een framemaat groter de afstand tussen zadel en stuur te 'lang' wordt?
Wat kan ik nu het beste doen? Heb inderdaad niet op de fiets gezeten in de winkel. Had misschien ook niet zo veel zin ivm normale schoenen en lange broek. Ben niet van plan eventuele extra materialen te betalen, of horen die kosten wel voor mij te zijn?
pi_85102025
Setback van het zadel is de terugstand t.o.v. van het hart van de bracket. Staat de punt van je zadel exact boven het hart van de bracket dan is de setback nul. Dan heb je nog zadelpennen met negatieve en positieve setback en rechte uiteraard. De eerste twee hebben een knik bovenin. Op het blote oog te zien heb jij een gangbare zadelpen met een normale setback.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:18:37 #224
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85102030
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 17:03 schreef guitarguru het volgende:
Die Specialized Allez kende ik nog niet. Bedankt! Gebruikt kopen is financieel aantrekkelijker voor mij. Denk aan een budget van 8-900 euro. Alleen de kans lijkt mij groter om met een passende fiets thuis te komen, bij een goede FM, na opmeten en afstellen... Dilemma.
Die Allez is te vinden rond de 850 euro, je hebt dan echter wel een Sora / Tiagra mix. Volledig Tiagra boven de 1000. Maar dit zijn vrijwel zeker adviesprijzen dus daar kan echt wel wat van af.

De meeste zekerheid zul je naar alle waarschijnlijkheid inderdaad hebben wanneer je de fiets bij een FM koopt. Zoek eens een FM die Specialized fietsen verkoopt, kans lijkt me aannemelijk dat hij ook wel wat tweedehands heeft.
.
pi_85102715
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 17:18 schreef Yankee het volgende:

[..]

Die Allez is te vinden rond de 850 euro, je hebt dan echter wel een Sora / Tiagra mix. Volledig Tiagra boven de 1000. Maar dit zijn vrijwel zeker adviesprijzen dus daar kan echt wel wat van af.

De meeste zekerheid zul je naar alle waarschijnlijkheid inderdaad hebben wanneer je de fiets bij een FM koopt. Zoek eens een FM die Specialized fietsen verkoopt, kans lijkt me aannemelijk dat hij ook wel wat tweedehands heeft.
Is dit niks? Exact mijn maat. Gooi ik er lekker een Ultegra groep op.. Lijkt me niet te duur.
http://link.marktplaats.nl/362491756
pi_85104051
Ah oke, bedankt voor de uitleg!
Heb zelf een beetje het gevoel dat het op hetzelfde neerkomt. Of deze fiets corrigeren (stuur wat hoger), waar ik dus eigenlijk al vrij 'lang' op zit. Of een grotere framemaat corrigeren omdat ik daar dan nog 'langer' op kom te zitten.
Klopt dit?
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:08:38 #227
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85104288
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 17:34 schreef guitarguru het volgende:

[..]

Is dit niks? Exact mijn maat. Gooi ik er lekker een Ultegra groep op.. Lijkt me niet te duur.
http://link.marktplaats.nl/362491756
Dat lijkt me zeker wel wat, haal je wel even die reflectoren eraf? :+
.
pi_85104357
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 18:03 schreef lluuk het volgende:
Ah oke, bedankt voor de uitleg!
Heb zelf een beetje het gevoel dat het op hetzelfde neerkomt. Of deze fiets corrigeren (stuur wat hoger), waar ik dus eigenlijk al vrij 'lang' op zit. Of een grotere framemaat corrigeren omdat ik daar dan nog 'langer' op kom te zitten.
Klopt dit?
Ervan uitgaande dat je er nu daadwerkelijk al 'lang' op zit, dan kan je dat op een groter frame simpel compenseren door een stuurpen erop te zetten die 1cm'tje korter is (kost je bij een normale FM niets extra's). Nu ben je met meerdere kunstgrepen aan het spelen. Bovendien zien deze kunstgrepen er esthetisch wat minder uit.

Een andere graadmeter voor je zitlengte is door op de fiets te gaan zitten, met je handen op de 'hoods', de shifters. Als je dan naar beneden kijkt moet je wielnaaf wegvallen achter het stuur, die mag je dus niet zien. Zie je de naaf boven het stuur uitkomen dan zit je te kort, komt de naaf onder het stuur uit dan zit je iets te lang.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_85104374
Je hoeft niet langer te zitten op een grotere framemamaat.De bovenbuis is maar iets langer maar je zit wel duidelijk minder diep. Bovendien kan je een kortere stuurpen nemen. Voordeel is dat je minder diep komt te zitten op een grotere framemaat (met wat spacers onder je stuurpen, zoals je nu ook hebt uiteraard).

Een langere minder diepe zit wordt vaak als comfortabeler ervaren dan een kortere diepe zit. Maar goed het is allemaal hooguit centimeterwerk maar daar draait het nu eenmaal om bij een racefiets.
pi_85107871
Als ik er op ga zitten dan lijkt de naaf wel mooi achter het stuur te vallen. Wat dat betreft lijkt het mee te vallen. Op het oog vind ik het verschil tussen zadel en stuur alleen zo groot.

De keus is dus eigenlijk:
- grotere fiets en 1 maatregel om het stuur wat dichterbij te laten staan.
- deze fiets met meerdere kunstgrepen om hem op maat te krijgen.

(beetje offtopic: zag daar ook een Giant Defy staan, is dat een betere keuze tov de Sensa Umbria?)
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:01:51 #231
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85108930
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 19:37 schreef lluuk het volgende:
Als ik er op ga zitten dan lijkt de naaf wel mooi achter het stuur te vallen. Wat dat betreft lijkt het mee te vallen. Op het oog vind ik het verschil tussen zadel en stuur alleen zo groot.

De keus is dus eigenlijk:
- grotere fiets en 1 maatregel om het stuur wat dichterbij te laten staan.
- deze fiets met meerdere kunstgrepen om hem op maat te krijgen.

(beetje offtopic: zag daar ook een Giant Defy staan, is dat een betere keuze tov de Sensa Umbria?)
Wat voor afmontage heeft die Sensa eigenlijk?
.
pi_85109378
Sora 2010 met tiagra naven. Was achteraf liever voor tiagra gegaan maar die afmontage hadden ze niet. Die Giant Defy is ook Sora.
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:15:04 #233
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85109424
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 20:13 schreef lluuk het volgende:
Sora 2010 met tiagra naven. Was achteraf liever voor tiagra gegaan maar die afmontage hadden ze niet. Die Giant Defy is ook Sora.
Dan zou ik bij Sensa blijven, tenzij er wel een Giant is met Tiagra voor een vergelijkbare prijs
.
pi_85110023
Oké. Is dat puur gevoelsmatig of heb je daar een reden voor? Omdat dat frame sloping is?
Hou jullie op de hoogte. Al met al zal ik met een groter frame dus zeker niet slechter af zijn?
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:36:43 #235
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85110247
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 20:30 schreef lluuk het volgende:
Oké. Is dat puur gevoelsmatig of heb je daar een reden voor? Omdat dat frame sloping is?
Hou jullie op de hoogte. Al met al zal ik met een groter frame dus zeker niet slechter af zijn?
Nee zei dit meer vanuit de gedachte dat je waarschijnlijk toen je de Sensa kocht daar in eerste instantie bewust voor gekozen hebt. Zo geredeneerd zie ik niet in waarom je, nu je twijfels hebt over de framemaat van de Sensa, ineens zou gaan switchen naar een Giant die qua afmontage vergelijkbaar is.
.
pi_85110639
Omdat die nog wel in 58 was (ander filiaal), en die Sensa volgens mij niet. Had ook het gevoel dat hij daarom niet had gemeten. Die Sensa was de laatste en hij wilde hem graag verkopen. Beetje achteraf natuurlijk, maar dat gevoel heb ik er nu bij.
Weet niet goed wat ik moet doen. Het is voor een student veel geld, en wil gewoon een fiets waar ik op pas, en niet dat halve gedoe. Ik ga er echt niet grote afstanden mee rijden, maar ik wil wel fatsoenlijk op de fiets zitten.
(Achteraf trouwens ook zuur toen ik op internet zag dat bij andere fietsenzaken een Sensa Umbria Tiagra voor hetzelfde bedrag stond. Had te veel vertrouwen toen hij deed voor komen dat hij er heel wat korting op gaf)
pi_85113056
Even een vraag uit interesse:
Hoe ver steekt bij jullie het zadel uit het frame? (afstand vanaf einde frame tot bovenkant zadel).
pi_85114177
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:33 schreef lluuk het volgende:
Even een vraag uit interesse:
Hoe ver steekt bij jullie het zadel uit het frame? (afstand vanaf einde frame tot bovenkant zadel).
Dat zegt niks want je hebt klassieke frames met rechte bovenbuis en sloping frames. De antwoorden zullen variëren van 5 tot 35 cm, zonder dat je er conclusies aan kunt verbinden ;)
Ik vind nog steeds dat je fietsenmaker je een voorstel moet doen. Als hij het frame niet in grotere maat heeft moet hij een vergelijkbare of betere fiets voor hetzelfde geld leveren of het volledige aankoopbedrag restitueren. Aan fietsenmakers die recht lullen wat krom is om hun voorraden te slijten heb ik echt een hekel. :{
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 22:19:24 #239
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85115623
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 21:33 schreef lluuk het volgende:
Even een vraag uit interesse:
Hoe ver steekt bij jullie het zadel uit het frame? (afstand vanaf einde frame tot bovenkant zadel).
Behoorlijk ver, 25 cm ofzo waarschijnlijk. Dit is wel met een sloping frame.
.
pi_85118138
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 20:46 schreef lluuk het volgende:
Omdat die nog wel in 58 was (ander filiaal), en die Sensa volgens mij niet. Had ook het gevoel dat hij daarom niet had gemeten. Die Sensa was de laatste en hij wilde hem graag verkopen. Beetje achteraf natuurlijk, maar dat gevoel heb ik er nu bij.
Weet niet goed wat ik moet doen. Het is voor een student veel geld, en wil gewoon een fiets waar ik op pas, en niet dat halve gedoe. Ik ga er echt niet grote afstanden mee rijden, maar ik wil wel fatsoenlijk op de fiets zitten.
(Achteraf trouwens ook zuur toen ik op internet zag dat bij andere fietsenzaken een Sensa Umbria Tiagra voor hetzelfde bedrag stond. Had te veel vertrouwen toen hij deed voor komen dat hij er heel wat korting op gaf)
Een Giant 58 is niet hetzelfde als een Sensa 58 ;)
  woensdag 11 augustus 2010 @ 01:34:46 #241
62913 Blik
The one and Only!
pi_85124374
Ik heb vandaag een nieuwe stuurpen binnen gekregen van 6 cm. De oude was maar liefst 13 cm, en dus veel te lang... Eens kijken wat voor verschil dat maakt
pi_85127663
In één keer zeven centimeter korter is wel een forse stap.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  woensdag 11 augustus 2010 @ 10:08:44 #243
62913 Blik
The one and Only!
pi_85130139
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 08:02 schreef marcodej het volgende:
In één keer zeven centimeter korter is wel een forse stap.
Hij was dan ook flink te lang. Met de nieuwe stuurpen kom ik, als ik nu met mijn arm de lengte ga opmeten van het zadel tenminste tot de helft van de stuurpen.
pi_85131342
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 10:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Hij was dan ook flink te lang. Met de nieuwe stuurpen kom ik, als ik nu met mijn arm de lengte ga opmeten van het zadel tenminste tot de helft van de stuurpen.
Ik been geen voorstander van die meetmethode. Ik kan met mijn vingertoppen dan mijn balhoofd net aanraken. Stuurpenlengte is puur op gevoel. Stel eerst je zadel goed af en ga dan eens fietsen en dan merk je wel in welke natuurlijke houding je lichaam zich vormt. Is je stuur te ver dan ga je je armen te veel strekken.is het stuur te dichtbij dan ga je met gebogen armen rijden.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 10:52:23 #245
62913 Blik
The one and Only!
pi_85131398
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 10:50 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Ik been geen voorstander van die meetmethode. Ik kan met mijn vingertoppen dan mijn balhoofd net aanraken. Stuurpenlengte is puur op gevoel. Stel eerst je zadel goed af en ga dan eens fietsen en dan merk je wel in welke natuurlijke houding je lichaam zich vormt. Is je stuur te ver dan ga je je armen te veel strekken.is het stuur te dichtbij dan ga je met gebogen armen rijden.
Ik fiets al een tijdje, zat al heel lang te denken om eens een kortere stuurpen te kopen omdat ik te ver naar voren zit. Afgelopen weekend eindelijk eens de knoop doorgehakt om een nieuwe stuurpen te kopen.
pi_85132001
Wat is de juiste houding.

Heb me fiets bij de FM gekocht en ben helemaal opgemeten en fiets is ook zo afgesteld.
Hoe controleer je als beginnende fietser dat het goed is.
pi_85132838
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 10:52 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik fiets al een tijdje, zat al heel lang te denken om eens een kortere stuurpen te kopen omdat ik te ver naar voren zit. Afgelopen weekend eindelijk eens de knoop doorgehakt om een nieuwe stuurpen te kopen.
Je zit op je zadel. Dus als die goed staat zit je niet te ver naar voren. Het gaat om je zitpositie. Is die lang/kort en diep/rechtop. Daar gaat het om.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 11:51:24 #248
62913 Blik
The one and Only!
pi_85133829
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 11:29 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Je zit op je zadel. Dus als die goed staat zit je niet te ver naar voren. Het gaat om je zitpositie. Is die lang/kort en diep/rechtop. Daar gaat het om.
Met te ver naar voren bedoel ik, te ver naar voren om op een fijne manier mijn stuur vast te houden. Daar gaat het veranderen van mijn zadel niet bij helpen, heb ik allang uitgeprobeerd.
pi_85134595
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 10:52 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik fiets al een tijdje, zat al heel lang te denken om eens een kortere stuurpen te kopen omdat ik te ver naar voren zit. Afgelopen weekend eindelijk eens de knoop doorgehakt om een nieuwe stuurpen te kopen.
7cm eraf kan nooit de bedoeling zijn... sowieso is een fiets waar je een 6cm stuurpen op nodig hebt niet passend. Het stuurgedrag verandert ook enorm. Bij stuurpennen zijn stappen van 1 cm al behoorlijk groot. Als je echt het gevoel hebt dat je stuur veel te ver weg staat zou ik 10cm proberen, dat is nog een redelijke pen waarvan je fiets niet gelijk hypernerveus wordt.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 12:36:36 #250
62913 Blik
The one and Only!
pi_85135480
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 12:11 schreef eentwee het volgende:

[..]

7cm eraf kan nooit de bedoeling zijn... sowieso is een fiets waar je een 6cm stuurpen op nodig hebt niet passend. Het stuurgedrag verandert ook enorm. Bij stuurpennen zijn stappen van 1 cm al behoorlijk groot. Als je echt het gevoel hebt dat je stuur veel te ver weg staat zou ik 10cm proberen, dat is nog een redelijke pen waarvan je fiets niet gelijk hypernerveus wordt.
Mijn fiets is ook te groot, daar ben ik al wel achter. Had zeker wel 1 of 2 maten kleiner gemogen. Dat het stuurgedrag flink verandert door een kleinere stuurpen ben ik me van bewust. Ik ga hem er gewoon vandaag opzetten, en mocht dat niet bevallen dan kan ik hem altijd nog terugsturen en inruilen voor een langere.
pi_85135529
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 11:51 schreef Blik het volgende:

[..]

Met te ver naar voren bedoel ik, te ver naar voren om op een fijne manier mijn stuur vast te houden. Daar gaat het veranderen van mijn zadel niet bij helpen, heb ik allang uitgeprobeerd.
Nooit met je zadel gaan schuiven omdat je niet lekker op je stuur rust. De basis is je zadel afstellen. Vanuit daar bepaal je wat je met je stuurpen/stuurstand/stuurbreedte enzovoort doet. Een 7 cm kortere stuurpen is wel een enorm verschil Je kan beter gewoon een paar lengtes nemen en vragen of je die uit kan proberen bij je fietsenmaker als je die hebt. Anders koop je een paar goedkope en als je de juiste maat hebt neem je die.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 13:13:23 #252
62913 Blik
The one and Only!
pi_85136909
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 12:37 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Nooit met je zadel gaan schuiven omdat je niet lekker op je stuur rust. De basis is je zadel afstellen. Vanuit daar bepaal je wat je met je stuurpen/stuurstand/stuurbreedte enzovoort doet. Een 7 cm kortere stuurpen is wel een enorm verschil Je kan beter gewoon een paar lengtes nemen en vragen of je die uit kan proberen bij je fietsenmaker als je die hebt. Anders koop je een paar goedkope en als je de juiste maat hebt neem je die.
De stuurpen die ik nu heb was 25 euro, dus niet echt duur. En kan hem gewoon inruilen indien mogelijk. Wat ik ook al zei, ik heb mijn zadel ook al naar voren geschoven en dat hielp ook niet veel.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 16:32:37 #253
51286 w00h00
Digital man!
pi_85145734
Ik heb ook een te groot frame, met een ritchey stuur ben die een hoek heeft van 90graden compenseert het wel mijn houding op de fiets, maar echt ideaal is het niet.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 16:54:06 #254
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_85146881
Even een noobvraag. Wat is dit voor geluid? Ik heb de (2e hands) racefiets nu een 1.5 week en toen ik hem kreeg liep ie als een zonnetje. Nu ratelt ie alsof ie 20 jaar oud (is ie ook btw :'))

Wat doe ik hieraan? Nadat ik die kleine tandwielen op het derailleur (hoe noem je die dingen?) had schoongemaakt en weer opnieuw had ingevet maakte ie juist nog meer geluid. :')

Voor de duidelijkheid, de fiets staat op zn kop, en het filmpje kan in HD. :+

pi_85149886
Kijk eerst eens of ie tegen de spaken aanloopt.
pi_85153080
Nou, net maar eens een stuk op de Sensa gefietst aangezien ik er morgen mee terug wil gaan om hem aan mijn voorkeuren aan te passen.
Maar wat ik al dacht bleek waar te zijn. Zat te laag en veel te gedrongen op de fiets. Had het gevoel dat ik 'mijn benen niet kwijt kon'. Beetje het 'kinderfietsgevoel'.
Gezien de overtuiging van de (overigens erg jonge) verkoper dat het frame goed was, ben ik bang dat omruilen er niet in zit. Maar we gaan het zien morgen.
pi_85153289
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 19:43 schreef lluuk het volgende:
Gezien de overtuiging van de (overigens erg jonge) verkoper dat het frame goed was, ben ik bang dat omruilen er niet in zit. Maar we gaan het zien morgen.
Als jij er niet tevreden over bent is ruilen (of je geld terug) altijd een mogelijkheid. Ik zou me iig niet af laten wimpelen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_85154813
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 19:48 schreef marcodej het volgende:

[..]

Als jij er niet tevreden over bent is ruilen (of je geld terug) altijd een mogelijkheid. Ik zou me iig niet af laten wimpelen.
Dit dus. Heel erg vervelend voor je, heb je net best een hoop geld neergelegd voor een fiets en dan voel je je er niet goed bij. Zou me niet laten afwimpelen met een of andere smoes, je moet immers wel plezier hebben van je fiets, anders fiets je ook niet met plezier. Eem goede fiets is belangrijk om het fietsen leuk te maken en te houden. Een fiets waarvan je weet dat ie eigenlijk niet bij je past nodigt niet erg uit om er veel kilometers op te maken. Dus probeer het in ieder geval voor elkaar te krijgen! Ik duim voor je, erg dat je dit is overkomen, maar je weet nu hopelijk waar je allemaal op moet letten bij de aankoop van een fiets. Succes morgen en keep us informed.
pi_85195342
Nou, vandaag langs de winkel geweest. Hij gaf gelukkig vrij snel toe dat de framemaat gewoon te klein voor mij was, zeker toen ik er op ging zitten. Het antwoord wat hij gaf op mijn vraag waarom ze mij niet even hadden opgemeten om dit te voorkomen was: "dat doen wij nooit wij doen het op zicht en ik heb het verkeerd ingeschat".
Beetje vreemd voor zo'n grote zaak, maargoed. Uiteindelijk is nu dezelfde fiets in bestelling met framemaat 58 maar dan met Tiagra afmontage (ipv Sora op de eerste versie). Dit tegen een bijbetaling van 100 euro. Leek mij toch iets verstandiger op lange termijn.
Nu is het dus even wachten op de nieuwe fiets. Hij gaat dan gelukkig wel bepalen hoe ik zit op de fiets, om dan eventueel kleine aanpassingen te doen (bijv. stuurpen, zadelpen etc).
Wil jullie bedanken voor de goede tips en adviezen! Hierdoor kon ik toch iets zelfverzekerder mijn vermoedens voorleggen aan de fietsenmaker.
pi_85198464
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 17:57 schreef lluuk het volgende:
Nou, vandaag langs de winkel geweest. Hij gaf gelukkig vrij snel toe dat de framemaat gewoon te klein voor mij was, zeker toen ik er op ging zitten. Het antwoord wat hij gaf op mijn vraag waarom ze mij niet even hadden opgemeten om dit te voorkomen was: "dat doen wij nooit wij doen het op zicht en ik heb het verkeerd ingeschat".
Beetje vreemd voor zo'n grote zaak, maargoed. Uiteindelijk is nu dezelfde fiets in bestelling met framemaat 58 maar dan met Tiagra afmontage (ipv Sora op de eerste versie). Dit tegen een bijbetaling van 100 euro. Leek mij toch iets verstandiger op lange termijn.
Nu is het dus even wachten op de nieuwe fiets. Hij gaat dan gelukkig wel bepalen hoe ik zit op de fiets, om dan eventueel kleine aanpassingen te doen (bijv. stuurpen, zadelpen etc).
Wil jullie bedanken voor de goede tips en adviezen! Hierdoor kon ik toch iets zelfverzekerder mijn vermoedens voorleggen aan de fietsenmaker.
Goed om te horen dat je tot een oplossing bent gekomen en dat je FM de fiets heeft teruggenomen. *O* Er is niets zo onplezierig als fietsen op een fiets waar je niet van "houdt".
Laat ons wel even weten hoe de nieuwe fiets fietst als je 'm hebt. ;)
  donderdag 12 augustus 2010 @ 23:47:38 #261
308981 Narcotical
Best in the World
pi_85211607
Ik ben vandaag naar mijn plaatselijke FM geweest, om daar te kijken naar verschillende racefietsen. Vooral de Bulls Harrier1 sprak mij wel aan vanwege het feit dat die een stuk goedkoper is dan andere merken met vergelijkbare afmontage (Shimano 105).

Doch is mij eerder in dit topic al verteld dat mijn gewicht in combinatie met de wielset op deze fiets (Shimano WHR-500) geen ideale combinatie is. Heb hier bij de verkoper navraag over gedaan, maar deze zei dat dat met mijn gewicht (ca. 96kg) geen probleem moest zijn op deze wielset.

Zat er toch aan te denken deze fiets aan te schaffen maar vraag me echt af hoe deze wielset zich houdt, aangezien er ook op internet veel dubbele verhalen te horen zijn. Hoe zit het nou werkelijk met deze wielset, heeft iemand er hier goede, dan wel slechte ervaringen mee? Wat is eventueel een mogelijkheid voor een sterkere en stijvere wielset, die niet erg veel meer gaat kosten?
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:21:17 #262
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85220778
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 23:47 schreef Narcotical het volgende:
Ik ben vandaag naar mijn plaatselijke FM geweest, om daar te kijken naar verschillende racefietsen. Vooral de Bulls Harrier1 sprak mij wel aan vanwege het feit dat die een stuk goedkoper is dan andere merken met vergelijkbare afmontage (Shimano 105).

Doch is mij eerder in dit topic al verteld dat mijn gewicht in combinatie met de wielset op deze fiets (Shimano WHR-500) geen ideale combinatie is. Heb hier bij de verkoper navraag over gedaan, maar deze zei dat dat met mijn gewicht (ca. 96kg) geen probleem moest zijn op deze wielset.

Zat er toch aan te denken deze fiets aan te schaffen maar vraag me echt af hoe deze wielset zich houdt, aangezien er ook op internet veel dubbele verhalen te horen zijn. Hoe zit het nou werkelijk met deze wielset, heeft iemand er hier goede, dan wel slechte ervaringen mee? Wat is eventueel een mogelijkheid voor een sterkere en stijvere wielset, die niet erg veel meer gaat kosten?
Die Bulls is inderdaad mooi geprijsd. Behalve de wielset zou je als nadeel kunnen zien dat de voorvork niet van carbon maar van aluminium is. Carbon voorvork komt het fietscomfort namelijk wel ten goede.

Wat betreft die wielen. Daar kan jij prima op gaan fietsen dus in zoverre heeft die FM wel gelijk. Maar feit is dat het gewoon kwalitatief gezien een van de minste sets is van Shimano. Wat ook een prima optie is is eerst op deze wielset gaan fietsen en dan na een jaar o.i.d. een betere set aanschaffen. Dan heb je ook direct een reservesetje dan wel een achterwiel voor als je wilt gaan tacxen.

Goede alternatieven die niet heel veel hoeven te kosten zijn: Fulcrum 7 (zit tussen de 100 en 150 euro) of een handsgespaakt setje (kost iets rond de 200).
.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:03:14 #263
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_85222067
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 16:32 schreef w00h00 het volgende:
Ik heb ook een te groot frame, met een ritchey stuur ben die een hoek heeft van 90graden compenseert het wel mijn houding op de fiets, maar echt ideaal is het niet.
Kan me voorstellen een hoek van 90 graden lijkt me ook niet echt handig op je stuur...
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:01:32 #264
308981 Narcotical
Best in the World
pi_85224319
Dank Yankee, hier heb ik zeker wat aan.

Gezien ik geen erg groot budget heb is het inderdaad een optie om eventueel volgend jaar een beter setje aan te schaffen, dat scheelt me nu in de portomonnee en ik kan de Shimano's achter de hand houden als reservewielen.

ps. Als je gaat tacxen (dat is toch zo'n soort rolband ding :P ) is het dan verstandiger om een goedkoper wiel te nemen? Is dat ivm het feit dat je er toch geen putjes en dingetjes mee raakt? :)
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_85226663
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 12:01 schreef Narcotical het volgende:

[..]

ps. Als je gaat tacxen (dat is toch zo'n soort rolband ding :P ) is het dan verstandiger om een goedkoper wiel te nemen? Is dat ivm het feit dat je er toch geen putjes en dingetjes mee raakt? :)
Voor het taxcen is het aan te raden een speciale band op je achterwiel te doen die minder snel slijt, of een oude buitenband te gebruiken. Als je naast taxcen ook nog buiten wilt fietsen, is het handig een ander achterwiel voor het tacxen te gebruiken zodat je niet steeds banden hoeft te verwisselen.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:36:01 #266
308981 Narcotical
Best in the World
pi_85230912
Ah oke, vandaar :). Nee daar zit je inderdaad niet op te wachten om telkens je band te gaan verwisselen als je wilt gaan fietsen :P
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_85237340
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 17:57 schreef lluuk het volgende:
Nou, vandaag langs de winkel geweest. Hij gaf gelukkig vrij snel toe dat de framemaat gewoon te klein voor mij was, zeker toen ik er op ging zitten. Het antwoord wat hij gaf op mijn vraag waarom ze mij niet even hadden opgemeten om dit te voorkomen was: "dat doen wij nooit wij doen het op zicht en ik heb het verkeerd ingeschat".
Beetje vreemd voor zo'n grote zaak, maargoed. Uiteindelijk is nu dezelfde fiets in bestelling met framemaat 58 maar dan met Tiagra afmontage (ipv Sora op de eerste versie). Dit tegen een bijbetaling van 100 euro. Leek mij toch iets verstandiger op lange termijn.
Nu is het dus even wachten op de nieuwe fiets. Hij gaat dan gelukkig wel bepalen hoe ik zit op de fiets, om dan eventueel kleine aanpassingen te doen (bijv. stuurpen, zadelpen etc).
Wil jullie bedanken voor de goede tips en adviezen! Hierdoor kon ik toch iets zelfverzekerder mijn vermoedens voorleggen aan de fietsenmaker.
Goed gedaan! Lijkt me een prima oplossing zo. Vergeet niet je nieuwe fiets hier te showen ;)
pi_85255828
Yo mensen!
Ik heb vandaag mijn 2 oude racefietsen verkocht (met winst >:) )

Maar ben van plan woensdag de bulls desert falcon 1 te kopen,
met een andere wielset en inclusief pedalen voor 1100,-
Inclusief ultegra afmontage, ultegra pedalen,
maar cassete is 105, crankstel is FSA Gossamer Triple
Goede koop?

http://www.mantel-tweewie(...)a_6700_pedalen_.html


Maar ik zag deze ook op marktplaats, misschien iets voor jullie?
Trek madone 5.5, adviesprijs: $3000, hier ¤900
http://link.marktplaats.nl/367369661

Het is wel in hartje Amsterdam, en de verkoper spreekt geen Nederlands, dus heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid :')
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:49:03 #269
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85257393
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:18 schreef LexerZ het volgende:
Yo mensen!
Ik heb vandaag mijn 2 oude racefietsen verkocht (met winst >:) )

Maar ben van plan woensdag de bulls desert falcon 1 te kopen,
met een andere wielset en inclusief pedalen voor 1100,-
Inclusief ultegra afmontage, ultegra pedalen,
maar cassete is 105, crankstel is FSA Gossamer Triple
Goede koop?

http://www.mantel-tweewie(...)a_6700_pedalen_.html
Ja, dat is een prima koop. Welke wielset neem je? Begrijp alleen niet helemaal waarom er zo nodig een cassette van 105 opzit en niet gewoon een van Ultegra? Dat is een prijsverschil van 20 euro ofzo......niet dat het echt veel uitmaakt en als deze versleten is kan je altijd zelf een ultegra cassette kopen. Maar vind het gewoon enigszins merkwaardig om dan juist op een cassette te gaan besparen.


quote:
Maar ik zag deze ook op marktplaats, misschien iets voor jullie?
Trek madone 5.5, adviesprijs: $3000, hier ¤900
http://link.marktplaats.nl/367369661

Het is wel in hartje Amsterdam, en de verkoper spreekt geen Nederlands, dus heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid :')
Merkwaardige advertentie...zie bijvoorbeeld geen framemaat, zal wel nep zijn
.
pi_85257541
Even een korte vraag: heeft iemand tips m.b.t. een winkel met een breed assortiment fietsschoenen in de omgeving van Rotterdam? :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_85259454
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:49 schreef Yankee het volgende:

[..]

Ja, dat is een prima koop. Welke wielset neem je? Begrijp alleen niet helemaal waarom er zo nodig een cassette van 105 opzit en niet gewoon een van Ultegra? Dat is een prijsverschil van 20 euro ofzo......niet dat het echt veel uitmaakt en als deze versleten is kan je altijd zelf een ultegra cassette kopen. Maar vind het gewoon enigszins merkwaardig om dan juist op een cassette te gaan besparen.
[..]
De wielset betreft een mavix cxp33/ shimano ultegra naven mix.
Prima wielset lijkt mij, hoewel de standaard shimano WHR-S10 wielen niet zouden breken met mijn 58 kilo :)
Die casette laat ik gewoon, wel ben ik van plan misschien andere buitenbanden te nemen,
de Michelin Dynamic die erop zitten daar heb ik slechte reviews over gelezen.

En ik wil jullie mening horen, de rood-witte kleur, of de zwarte?
Link

Ikzelf zou voor de zwarte gaan, dat witte zadel + stuurtape van de rood-witte variant
wordt binnen de korste keren geel

en heb al schoenen besteld, op http://www.fiets-benodigdheden.nl/webshop/

quote:
Even een korte vraag: heeft iemand tips m.b.t. een winkel met een breed assortiment fietsschoenen in de omgeving van Rotterdam? :)
Deze winkel lijkt me iets voor jou:
Correct Boat & Bikes, zit in R'dam

http://www.correct.nl/art(...)saccessoires&DIV=AIC

Woon zelf in Den Haag, maar er staat in de lokale krant zelfs reclame voor correct in R'dam :P

[ Bericht 12% gewijzigd door LexerZ op 13-08-2010 22:34:29 ]
pi_85262114
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:25 schreef LexerZ het volgende:

[..]

En ik wil jullie mening horen, de rood-witte kleur, of de zwarte?
Link

[..]
Persoonlijk vind ik de rood-witte mooier, die straalt iets meer pit uit. Maar dat is mijn mening en je moet natuurlijk voor datgene kiezen dat je zelf het mooist vindt. Alleen dan kan je echt van je fiets (en dus het fietsen) optimaal genieten. :D
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:51:39 #273
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85266299
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 23:17 schreef Marurk het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik de rood-witte mooier, die straalt iets meer pit uit. Maar dat is mijn mening en je moet natuurlijk voor datgene kiezen dat je zelf het mooist vindt. Alleen dan kan je echt van je fiets (en dus het fietsen) optimaal genieten. :D
Zou ook voor de rood witte gaan
.
pi_85266359
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:25 schreef LexerZ het volgende:


Deze winkel lijkt me iets voor jou:
Correct Boat & Bikes, zit in R'dam

http://www.correct.nl/art(...)saccessoires&DIV=AIC

Woon zelf in Den Haag, maar er staat in de lokale krant zelfs reclame voor correct in R'dam :P
Correct ken ik uiteraard, maar hooguit (naast het gebruikelijk HiFi-spul) van de Maritieme-sectie. Nooit geweten dat ze ook in fietsen deden :o
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_85284125
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 00:51 schreef Yankee het volgende:

[..]

Zou ook voor de rood witte gaan
Ja ik zit nog te twijfelen, maar op de foto ziet de zwarte er minder mooi uit dan in het echt, en omdat de rood-witte sneller verkleurt en vuil sneller zichtbaar is ga ik denk ik toch maar voor de zwarte :)
Maar mocht de zwarte in het echt toch echt lelijk zijn, dan kan ik altijd nog de rood-witte kiezen


quote:
Correct ken ik uiteraard, maar hooguit (naast het gebruikelijk HiFi-spul) van de Maritieme-sectie. Nooit geweten dat ze ook in fietsen deden :o
Ja, maar correct heeft pas sinds een paar maanden een fietsafdeling, was volgens mij toen officieel geopend door jan janssen?
ze hadden toen een mooie openingsaanbieding weet ik nog: een jan janssen tour de france voor 800 of 900 euro
pi_85285047
Een fiets met Wolber GTX 700 velgen, is dat wat? Of valt het in de categorie shimano wh-r500?

Ik begrijp natuurlijk dat de andere specs ook belangrijk, maar puur de velgen bekeken..
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  FOK!fotograaf dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:47:34 #277
73911 ultra_ivo
pi_85388709
De extreme hoogteverschillen tussen zadel en stuur zijn iets van de laatste tijd. Nog niet zo heel lang geleden zouden de fietsen die tegenwoordig verkocht worden als kinderfietsjes aan de kant gezet zijn. Bekijk eens de oudere tourreportages, zo uit de tijd van Hinault, Zoetemelk en Raas. Dan zie je frames die een stuk hoger zijn en sturen die een stuk minder diep staan. Ik rij veel liever met de oude maatvoering, dat is veel prettiger rijden op de langere afstand.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:50:27 #278
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_85388832
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:47 schreef ultra_ivo het volgende:
Dan zie je frames die een stuk hoger zijn en sturen die een stuk minder diep staan. Ik rij veel liever met de oude maatvoering, dat is veel prettiger rijden op de langere afstand.
dat vroeg ik me al een tijd af...op je lange tochten hoe voorover zit je eigenlijk? Want je gewicht rust toch een beetje op je polsen, en na 24 uur lijkt me dat een stuk minder worden!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:56:20 #279
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_85389075
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:57 schreef One_of_the_few het volgende:
Een fiets met Wolber GTX 700 velgen, is dat wat? Of valt het in de categorie shimano wh-r500?

Ik begrijp natuurlijk dat de andere specs ook belangrijk, maar puur de velgen bekeken..
Geen idee, ken ik niet
.
pi_85389452
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

dat vroeg ik me al een tijd af...op je lange tochten hoe voorover zit je eigenlijk? Want je gewicht rust toch een beetje op je polsen, en na 24 uur lijkt me dat een stuk minder worden!
Er moet niet heel veel druk op je stuur staan. Je handen moeten losjes op de shiters liggen. Dat is ook best mogelijk met een diepe zit alleen je moet niet overstrekken.
  FOK!fotograaf dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:07:37 #281
73911 ultra_ivo
pi_85404937
Het grote probleem van de diepe zit is op de lange duur de onderrug en de schouders. Niet zozeer de polsen. Sowieso moet je je armen niet helemaal gestrekt houden maar gebogen. Dan drukt je minder op de polsen.
pi_85422539
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 19:07 schreef ultra_ivo het volgende:
Het grote probleem van de diepe zit is op de lange duur de onderrug en de schouders. Niet zozeer de polsen. Sowieso moet je je armen niet helemaal gestrekt houden maar gebogen. Dan drukt je minder op de polsen.
Ik fiets ook met een flink hoogteverschil, maar ik trek dat zo 240 km lang. Oké, m'n rug doet dan wel pijn, maar dat had ik met m'n vorige fiets (klassiek model) ook. Het is een kwestie van gewenning, maar op een lange afstand is rechtop zitten stiekem wel wat lekkerder.
pi_85448177
Zo. heerlijk een weekje in de buurt van Gerolstein gefietst. Mooi gebied!
Alleen zijn mijn remmen een beetje versleten, en omdat ik redelijk nieuw ben.
Weet ik niet precies welke gaan passen en welke aangeraden worden. Dit zijn mijn oude:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kunnen jullie mij helpen?
pi_85448239
Neem ze mee naar de fietsenmaker en hij zal je kunnen adviseren! :)
pi_85450045
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 20:01 schreef fetss het volgende:
Zo. heerlijk een weekje in de buurt van Gerolstein gefietst. Mooi gebied!
Alleen zijn mijn remmen een beetje versleten, en omdat ik redelijk nieuw ben.
Weet ik niet precies welke gaan passen en welke aangeraden worden. Dit zijn mijn oude:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kunnen jullie mij helpen?
Op basis van het plaatje zou het een Shimano M50/T remblokje moeten zijn. Ga ermee naar je fietsenmaker en die weet er wel raad mee.
pi_85462963
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 22:00 schreef Ayreon84 het volgende:
Ik vond deze scherpe aanbieding, maar heb een beetje mijn twijfels bij de aanbieder: http://www.fietssportief.(...)ull-ultegra-2009/577

Iemand ervaringen met fietssportief?
Fietssportief is goed, met name in mountainbikes. Deze fiets heeft 1 nadeel: hij heeft een aluminium voorvork. Ik vind het geen super aanbieding.
pi_85462970
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 19:29 schreef Ayreon84 het volgende:
Ik wil ook gaan fietsen. Heb mezelf met behulp van de topics hier wat verdiept in welke racefietsen er zijn en wat een goede prijs-kwaliteitverhouding is. Mijn richtprijs zit zo rond de 1.000 euro.

Heb even wat rondgekeken en deze fiets heeft mijn aandacht: http://www.raleigh.nl/default.asp?pid=757&cid=13&fs=276

Is het wat?
Ja!
pi_85462983
quote:
Op zondag 18 juli 2010 21:34 schreef ricksen87 het volgende:
Weet iemand een goede fietswinkel in de omgeving van waddinxveen? Ik heb namelijk geen goede berichten gehoord over 12gotrading. Ik wil namelijk binnenkort een racefiets kopen en wat goed advies kan ik wel gebruiken.
12GoTrading is niet veel mis mee mits je precies weet wat je wilt.
pi_85462999
quote:
Op zondag 18 juli 2010 14:58 schreef the_easy het volgende:
natuurlijk, hier de info

JJ Vuelta :
frame : aluminium
voorvork : carbo
componenten : volledig 105 ( in mijn geval dus) ;
banden : schwalbe lugano
wielset : exal hawk 16x2
stuur : ritchie logic en pro butted

prijs +- 1000

JJ Tour de France
frame : alu
voorvork : carbo
componenten : volledig 105
banden : continental ultra sport
wielset : mavic aksium
stuur : pro lt o/s

prijs +- 1100


budget 1200
Ik zou voor de Tour de France gaan: betere wielen. Wielen is het meest onderschatte onderdeel IMHO.
pi_85463017
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 10:20 schreef guitarguru het volgende:
Kennen jullie het merk Haibike? Naast een paar Giants en een enkele Koga, heeft mijn FM veel van die dingen staan. Kweet niet. Afmontage van Tiagra tot Ultegra, dat dan weer wel... :?
Haibike is een zeer goed, opkomend Duits merk. In het algemeen veel waar voor je geld. Let wel (zoals altijd) op de afmontage (vergeet de kwaliteit van de wielen niet!).
pi_85463064
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 09:07 schreef snakeman123 het volgende:
Hey fokkers!

Ik ben van plan om een racefiets te gaan kopen. Mijn pa en broer hebben er al 1 dus weet er wel enigzins iets van af. Maar ik kwam het merk Sensa tegen hier had ik nooit van gehoord. Het is een vrij nieuw merk(2006) Iemand ervaring met dit merk?

http://www.izibike.nl/product/2636/Sensa-Trentino_Tiagra_2010&p=2

Deze fiets had ik op het oog tiagra afgemonteerd.
Sensa is een al langer bestaand Nederlands merk en onderdeel van Intersens. De fietsen worden gemaakt in Almelo en zijn erg goed. De laatste jaren worden Sensa fietsen erg goed getest in o.a. de Fiets. Dit is een goede, degelijke beginnersfiets. Ook de wielen zijn goed: wel wat zwaar maar zeer degelijk.
pi_85463079
quote:
Op zondag 25 juli 2010 20:38 schreef whiplash1990 het volgende:
Ik ben in de markt voor een nieuwe wielrenfiets. Wat is het nadeel van een triplle (drie bladen voor) dat er steeds meer voor compact gekozen wordt. Is dit alleen het gewicht?
De essentie is: ga je fietsen in de bergen of niet?
Ik heb zelf een triple en zit op het vlakke vaak tussen het middelste en het grote blad te schakelen. Ik vind dat best irritant.
pi_85463175
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 21:18 schreef LexerZ het volgende:
Yo mensen!
Ik heb vandaag mijn 2 oude racefietsen verkocht (met winst >:) )

Maar ben van plan woensdag de bulls desert falcon 1 te kopen,
met een andere wielset en inclusief pedalen voor 1100,-
Inclusief ultegra afmontage, ultegra pedalen,
maar cassete is 105, crankstel is FSA Gossamer Triple
Goede koop?

http://www.mantel-tweewie(...)a_6700_pedalen_.html


Maar ik zag deze ook op marktplaats, misschien iets voor jullie?
Trek madone 5.5, adviesprijs: $3000, hier ¤900
http://link.marktplaats.nl/367369661

Het is wel in hartje Amsterdam, en de verkoper spreekt geen Nederlands, dus heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid :')
Die Bulls is echt een goede aanbieding: inclusief pedalen en goede wielen.
pi_85463239
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 22:25 schreef LexerZ het volgende:

[..]

De wielset betreft een mavix cxp33/ shimano ultegra naven mix.
Prima wielset lijkt mij, hoewel de standaard shimano WHR-S10 wielen niet zouden breken met mijn 58 kilo :)
Mavic CXP33 zijn goede velgen, veel goede dingen over gelezen. En Ultegra naven zijn ook goed natuurlijk. Overall zijn deze wielen een stuk beter dan WHR-S10's.
quote:
Die casette laat ik gewoon, wel ben ik van plan misschien andere buitenbanden te nemen,
de Michelin Dynamic die erop zitten daar heb ik slechte reviews over gelezen.
Probeer er andere banden bij te regelen. Bijvoorbeeld Continetal GP4000S.
quote:
En ik wil jullie mening horen, de rood-witte kleur, of de zwarte?
Persoonlijk vind ik de wit-rode mooier.
pi_85463477
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 23:47 schreef Narcotical het volgende:
Ik ben vandaag naar mijn plaatselijke FM geweest, om daar te kijken naar verschillende racefietsen. Vooral de Bulls Harrier1 sprak mij wel aan vanwege het feit dat die een stuk goedkoper is dan andere merken met vergelijkbare afmontage (Shimano 105).

Doch is mij eerder in dit topic al verteld dat mijn gewicht in combinatie met de wielset op deze fiets (Shimano WHR-500) geen ideale combinatie is. Heb hier bij de verkoper navraag over gedaan, maar deze zei dat dat met mijn gewicht (ca. 96kg) geen probleem moest zijn op deze wielset.
Als er een ding is waar de WHR-500 om bekend staat is dat ze niet geschikt zijn voor zwaardere renners. Dat was in ieder geval in het begin zo. Het zou inmiddels beter kunnen zijn, maar ik zou voor andere wielen gaan.
quote:
Zat er toch aan te denken deze fiets aan te schaffen maar vraag me echt af hoe deze wielset zich houdt, aangezien er ook op internet veel dubbele verhalen te horen zijn. Hoe zit het nou werkelijk met deze wielset, heeft iemand er hier goede, dan wel slechte ervaringen mee? Wat is eventueel een mogelijkheid voor een sterkere en stijvere wielset, die niet erg veel meer gaat kosten?
Ik zou voor betere wielen gaan.
pi_85463485
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 10:53 schreef renerulezzz het volgende:

[..]

Aiai, voor ¤800,- een nieuwe racefiets met Tiagra.

Mijn mening: geduldig marktplaatsen... Met een beetje geduld en een sterke onderhandeling koop je daar voor ¤ 800,- een 2 jaar oude carbonfiets compleet Ultegra / Dura-ace afgewerkt. Vooral over een paar maandjes wanneer de freaks die elk jaar een nieuwe fiets kopen, hun eigen fiets weer verpatsen voor een knaak en een bos wortelen.

Je rijdt dan 2e hands, maar de tandwielen vliegen je in elk geval niet om de oren... ;)
Trek is gewoon te duur voor wat je krijgt.
pi_85463496
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 14:15 schreef benniesnugger het volgende:
Hoi,

ben met enige interesse deze topicreeks aan het lezen omdat ik overweeg een racefiets te kopen. Plannen zijn nog niet concreet, vooral nog aan het inlezen en aan het rondkijken. Nu ben ik via via op deze website gekomen:

http://www.morsinkfietsen.nl/

en was ik eigenlijk toch wel benieuwd of iemand bekend is met deze zaak en wat jullie mening is over deze fietsen. Aangezien ik niet een al te groot budget heb, ben ik vooral benieuwd naar de mening over de:
- Bulls Ultegra 2009
- Bulls 105 / Bulls 105 Carbon

Wil namelijk weer beginnen met fietsen, voorheen altijd gemountainbiked, maar sindsdien op kamers gegaan en over de weg fietsen trekt me steeds meer. Zal in het begin maximaal 2/3x per week 50km zijn maar wil graag uitbreiden naar meer kilometers, met zo af en toe ook een uitstapje naar het heuvelachtige limburg.

En deze, volgens mij, spotprijzen maken een snelle aanschaf toch wel verleidelijk
Goede fietsen, goede prijzen, matige wielen.
pi_85464840
Weet iemand hier een handige iPhone app voor te fietsen? Ook. In het buitenland? Ik gebruik nu soms trails, maar moet dan alle mappen downloaden.
pi_85466817
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:28 schreef fetss het volgende:
Weet iemand hier een handige iPhone app voor te fietsen? Ook. In het buitenland? Ik gebruik nu soms trails, maar moet dan alle mappen downloaden.
Cyclemeter, of t in t buitenland werkt weet k alleen niet. :)
It is fatal to enter any war without the will to win it.
Voor Skøll en het Erevlot!
pi_85489339
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 09:20 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Mavic CXP33 zijn goede velgen, veel goede dingen over gelezen. En Ultegra naven zijn ook goed natuurlijk. Overall zijn deze wielen een stuk beter dan WHR-S10's.
[..]

Probeer er andere banden bij te regelen. Bijvoorbeeld Continetal GP4000S.
[..]

Persoonlijk vind ik de wit-rode mooier.
Ben afgelopen woensdag bij Mantel-tweewielers geweest in Arnhem,
Ik had vooraf gebeld, maar ze hadden geen tijd om hem te monteren...
Dus ze hebben een Bulls Desert Falcon 1 (zwarte kleur :) ) uit het magazijn gehaald, en proefritklaar gemaakt, en heb er een paar rondjes op gefietst. Het is me erg bevallen, en kom volgende week woensdag terug om hem te kopen.

Wat de banden betreft, de FM adviseerde mij de huidige banden leeg te rijden, alvorens een nieuwe set banden te kopen (70 euro schatte de FM) ... Aangezien ik misschien een tacx ga kopen, is een setje winterbanden wel handig lijkt mij.

De 105 cassette die erop zit vervangen door eentje van Ultegra, kost 35 euro, dus dat doe ik maar niet.

Misschien kunnen jullie mij advies geven waar ik goedkoop aan een goed setje buitenbanden kan komen ;)

(edit) Huidige banden zijn Michelin Dynamic

[ Bericht 0% gewijzigd door LexerZ op 19-08-2010 22:10:31 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')