Merkwaardig verkooppraatje inderdaad. Alhoewel die verkoper wat betreft de looks wel gelijk heeft, een zadel moet gewoon een stuk uit het frame steken want anders ziet het er inderdaad niet mooi uit.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 09:39 schreef marcodej het volgende:
[..]
Bij wat voor FM ben jij geweest? Een fiets moet eerst en vooral de juiste maat hebben en niet een kleinere maat omdat dat er "mooier" uitziet en makkelijker is bij het afstappen.
In dat geval kun je inderdaad beter een groter frame nemen denk ik. Ik heb net even naar m'n eigen fiets gekeken en ik heb een vergelijkbare drop, maar lang niet iedereen zal dit fijn vinden. Zeker niet wanneer je rechter op wilt zitten.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:50 schreef lluuk het volgende:
Maar is het frame dan eigenlijk te klein? Ik fiets persoonlijk liever iets rechter op, inderdaad vanwege mijn rug. Zeker als ik in de beugels fiets, is dit wel erg laag.
Inderdaad. Het balhoofd lijkt me wat te kort (je hebt al spacers nodig, en dan nog is de drop vrij fors. Moet wel zeggen dat het op de eerste foto erger lijkt dan op de tweede). Maar zit je ook niet te 'kort'? Zit je niet enorm gedrongen op de fiets?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 11:25 schreef pisnicht het volgende:
Een goede FM zorgt dat je bij het ophalen van de fiets nog even goed "op de fiets" wordt gezet. Dit moet je echt niet accepteren. Sowieso bepaalt niet alleen je bbl de maten. Wat dacht je van lengte stuurpen, hoeveelheid spacers, breedte stuur en setback zadel..
Wat een gelul zeg. Hij gaat de stuurpen omdraaien, een (lelijke) kunstgreep om het stuur wat omhoog te krijgen! Een niet passende fiets is nooit mooi, ook al is-ie kleinerquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 11:48 schreef lluuk het volgende:
Nu even naar het andere filiaal gebeld waar hij wel aanwezig was. Hij zegt dat de framemaat goed voor mij is, omdat anders de afstand tussen zadel en stuur te lang wordt, waardoor ik nog meer ga liggen. Ik moet even langskomen en dan gaat hij iets doen met spacers en datverticalearmpje wat het stuur aan de stuurpen verbindt. Goede oplossing? Hij was namelijk wel heel stellig dat de framemaat goed is.
Dus je vingers komen niet verder dan het balhoofd als ik het goed begrijp. Dan lijk je juist relatief 'lang' te zitten. Het zadel staat dan ook ver naar achteren en de zadelpen heeft een setback, dit zijn ook wat kunstgrepen om de relatief korte bovenbuis te compenseren.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 12:34 schreef lluuk het volgende:
Als ik mijn elleboog tegen de punt van het zadel hou, kan ik mijn vingertoppen op de verticale schroef van het stuur leggen (daar waar het stuur in het frame zit).
Denk het niet.....niet echt verstandigquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 13:27 schreef marcodej het volgende:
[..]
Maar heb je nou niet op de fiets gezeten in die fietsenwinkel?
Ik denk niet dat het mogelijk is daar even een eenvoudig antwoord op te geven. Er zijn gewoon veel verschillende frames met een verschillende geometrie waardoor je op de ene fiets überhaupt anders zit dan op de andere.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 15:25 schreef guitarguru het volgende:
Wil nu eigenlijk wel een ondubbelzinnig antwoord op deze vraag, aub![]()
Kan ik beter een fiets met de juiste framemaat kopen, en dan met trucks het stuur hoger zien te krijgen, omdat ik een meer rechtop zitpositie wil, of een te grote framemaat, zodat de 'drop' vrij klein zal zijn. En dan weer trucks uithalen om niet te lang te komen te zitten![]()
Alvast bedankt..
Ben bang dat ik dan in een vrij duur segment moet gaan zoeken. Heb al wat çomfort racers' bekeken nml. Zoals de C2C serie van Bianchi of een fiets van Specializedquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:04 schreef Yankee het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het mogelijk is daar even een eenvoudig antwoord op te geven. Er zijn gewoon veel verschillende frames met een verschillende geometrie waardoor je op de ene fiets überhaupt anders zit dan op de andere.
Als je meer een toer racefiets wilt in plaats van een echte racer dan zul je dus moeten zoeken naar een frame dat daarvoor bedoeld is. Ik ben daar niet echt in thuis en heb dus niet direct een lijstje met merken en frames paraat. Maar zal wel even proberen wat te zoeken.
Ik moet me aansluiten bij Yankee. Je kunt het beste een fiets met een zo comfortabel mogelijke geometrie zoeken. Die koop je dan in de goede maatquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 15:25 schreef guitarguru het volgende:
Wil nu eigenlijk wel een ondubbelzinnig antwoord op deze vraag, aub![]()
Kan ik beter een fiets met de juiste framemaat kopen, en dan met trucks het stuur hoger zien te krijgen, omdat ik een meer rechtop zitpositie wil, of een te grote framemaat, zodat de 'drop' vrij klein zal zijn. En dan weer trucks uithalen om niet te lang te komen te zitten![]()
Moet het een nieuwe fiets zijn of mag tweedehands ook?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:38 schreef guitarguru het volgende:
[..]
Ben bang dat ik dan in een vrij duur segment moet gaan zoeken. Heb al wat çomfort racers' bekeken nml. Zoals de C2C serie van Bianchi of een fiets van Specialized
Maar een fiets met een langere vork of zo, die een eind uit het balhoofd steekt?
Die Allez is te vinden rond de 850 euro, je hebt dan echter wel een Sora / Tiagra mix. Volledig Tiagra boven de 1000. Maar dit zijn vrijwel zeker adviesprijzen dus daar kan echt wel wat van af.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 17:03 schreef guitarguru het volgende:
Die Specialized Allez kende ik nog niet. Bedankt! Gebruikt kopen is financieel aantrekkelijker voor mij. Denk aan een budget van 8-900 euro. Alleen de kans lijkt mij groter om met een passende fiets thuis te komen, bij een goede FM, na opmeten en afstellen... Dilemma.
Is dit niks? Exact mijn maat. Gooi ik er lekker een Ultegra groep op.. Lijkt me niet te duur.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 17:18 schreef Yankee het volgende:
[..]
Die Allez is te vinden rond de 850 euro, je hebt dan echter wel een Sora / Tiagra mix. Volledig Tiagra boven de 1000. Maar dit zijn vrijwel zeker adviesprijzen dus daar kan echt wel wat van af.
De meeste zekerheid zul je naar alle waarschijnlijkheid inderdaad hebben wanneer je de fiets bij een FM koopt. Zoek eens een FM die Specialized fietsen verkoopt, kans lijkt me aannemelijk dat hij ook wel wat tweedehands heeft.
Dat lijkt me zeker wel wat, haal je wel even die reflectoren eraf?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 17:34 schreef guitarguru het volgende:
[..]
Is dit niks? Exact mijn maat. Gooi ik er lekker een Ultegra groep op.. Lijkt me niet te duur.
http://link.marktplaats.nl/362491756
Ervan uitgaande dat je er nu daadwerkelijk al 'lang' op zit, dan kan je dat op een groter frame simpel compenseren door een stuurpen erop te zetten die 1cm'tje korter is (kost je bij een normale FM niets extra's). Nu ben je met meerdere kunstgrepen aan het spelen. Bovendien zien deze kunstgrepen er esthetisch wat minder uit.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 18:03 schreef lluuk het volgende:
Ah oke, bedankt voor de uitleg!
Heb zelf een beetje het gevoel dat het op hetzelfde neerkomt. Of deze fiets corrigeren (stuur wat hoger), waar ik dus eigenlijk al vrij 'lang' op zit. Of een grotere framemaat corrigeren omdat ik daar dan nog 'langer' op kom te zitten.
Klopt dit?
Wat voor afmontage heeft die Sensa eigenlijk?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 19:37 schreef lluuk het volgende:
Als ik er op ga zitten dan lijkt de naaf wel mooi achter het stuur te vallen. Wat dat betreft lijkt het mee te vallen. Op het oog vind ik het verschil tussen zadel en stuur alleen zo groot.
De keus is dus eigenlijk:
- grotere fiets en 1 maatregel om het stuur wat dichterbij te laten staan.
- deze fiets met meerdere kunstgrepen om hem op maat te krijgen.
(beetje offtopic: zag daar ook een Giant Defy staan, is dat een betere keuze tov de Sensa Umbria?)
Dan zou ik bij Sensa blijven, tenzij er wel een Giant is met Tiagra voor een vergelijkbare prijsquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:13 schreef lluuk het volgende:
Sora 2010 met tiagra naven. Was achteraf liever voor tiagra gegaan maar die afmontage hadden ze niet. Die Giant Defy is ook Sora.
Nee zei dit meer vanuit de gedachte dat je waarschijnlijk toen je de Sensa kocht daar in eerste instantie bewust voor gekozen hebt. Zo geredeneerd zie ik niet in waarom je, nu je twijfels hebt over de framemaat van de Sensa, ineens zou gaan switchen naar een Giant die qua afmontage vergelijkbaar is.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:30 schreef lluuk het volgende:
Oké. Is dat puur gevoelsmatig of heb je daar een reden voor? Omdat dat frame sloping is?
Hou jullie op de hoogte. Al met al zal ik met een groter frame dus zeker niet slechter af zijn?
Dat zegt niks want je hebt klassieke frames met rechte bovenbuis en sloping frames. De antwoorden zullen variëren van 5 tot 35 cm, zonder dat je er conclusies aan kunt verbindenquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 21:33 schreef lluuk het volgende:
Even een vraag uit interesse:
Hoe ver steekt bij jullie het zadel uit het frame? (afstand vanaf einde frame tot bovenkant zadel).
Behoorlijk ver, 25 cm ofzo waarschijnlijk. Dit is wel met een sloping frame.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 21:33 schreef lluuk het volgende:
Even een vraag uit interesse:
Hoe ver steekt bij jullie het zadel uit het frame? (afstand vanaf einde frame tot bovenkant zadel).
Een Giant 58 is niet hetzelfde als een Sensa 58quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 20:46 schreef lluuk het volgende:
Omdat die nog wel in 58 was (ander filiaal), en die Sensa volgens mij niet. Had ook het gevoel dat hij daarom niet had gemeten. Die Sensa was de laatste en hij wilde hem graag verkopen. Beetje achteraf natuurlijk, maar dat gevoel heb ik er nu bij.
Weet niet goed wat ik moet doen. Het is voor een student veel geld, en wil gewoon een fiets waar ik op pas, en niet dat halve gedoe. Ik ga er echt niet grote afstanden mee rijden, maar ik wil wel fatsoenlijk op de fiets zitten.
(Achteraf trouwens ook zuur toen ik op internet zag dat bij andere fietsenzaken een Sensa Umbria Tiagra voor hetzelfde bedrag stond. Had te veel vertrouwen toen hij deed voor komen dat hij er heel wat korting op gaf)
Hij was dan ook flink te lang. Met de nieuwe stuurpen kom ik, als ik nu met mijn arm de lengte ga opmeten van het zadel tenminste tot de helft van de stuurpen.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 08:02 schreef marcodej het volgende:
In één keer zeven centimeter korter is wel een forse stap.
Ik been geen voorstander van die meetmethode. Ik kan met mijn vingertoppen dan mijn balhoofd net aanraken. Stuurpenlengte is puur op gevoel. Stel eerst je zadel goed af en ga dan eens fietsen en dan merk je wel in welke natuurlijke houding je lichaam zich vormt. Is je stuur te ver dan ga je je armen te veel strekken.is het stuur te dichtbij dan ga je met gebogen armen rijden.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 10:08 schreef Blik het volgende:
[..]
Hij was dan ook flink te lang. Met de nieuwe stuurpen kom ik, als ik nu met mijn arm de lengte ga opmeten van het zadel tenminste tot de helft van de stuurpen.
Ik fiets al een tijdje, zat al heel lang te denken om eens een kortere stuurpen te kopen omdat ik te ver naar voren zit. Afgelopen weekend eindelijk eens de knoop doorgehakt om een nieuwe stuurpen te kopen.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 10:50 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ik been geen voorstander van die meetmethode. Ik kan met mijn vingertoppen dan mijn balhoofd net aanraken. Stuurpenlengte is puur op gevoel. Stel eerst je zadel goed af en ga dan eens fietsen en dan merk je wel in welke natuurlijke houding je lichaam zich vormt. Is je stuur te ver dan ga je je armen te veel strekken.is het stuur te dichtbij dan ga je met gebogen armen rijden.
Je zit op je zadel. Dus als die goed staat zit je niet te ver naar voren. Het gaat om je zitpositie. Is die lang/kort en diep/rechtop. Daar gaat het om.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 10:52 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik fiets al een tijdje, zat al heel lang te denken om eens een kortere stuurpen te kopen omdat ik te ver naar voren zit. Afgelopen weekend eindelijk eens de knoop doorgehakt om een nieuwe stuurpen te kopen.
Met te ver naar voren bedoel ik, te ver naar voren om op een fijne manier mijn stuur vast te houden. Daar gaat het veranderen van mijn zadel niet bij helpen, heb ik allang uitgeprobeerd.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 11:29 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je zit op je zadel. Dus als die goed staat zit je niet te ver naar voren. Het gaat om je zitpositie. Is die lang/kort en diep/rechtop. Daar gaat het om.
7cm eraf kan nooit de bedoeling zijn... sowieso is een fiets waar je een 6cm stuurpen op nodig hebt niet passend. Het stuurgedrag verandert ook enorm. Bij stuurpennen zijn stappen van 1 cm al behoorlijk groot. Als je echt het gevoel hebt dat je stuur veel te ver weg staat zou ik 10cm proberen, dat is nog een redelijke pen waarvan je fiets niet gelijk hypernerveus wordt.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 10:52 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik fiets al een tijdje, zat al heel lang te denken om eens een kortere stuurpen te kopen omdat ik te ver naar voren zit. Afgelopen weekend eindelijk eens de knoop doorgehakt om een nieuwe stuurpen te kopen.
Mijn fiets is ook te groot, daar ben ik al wel achter. Had zeker wel 1 of 2 maten kleiner gemogen. Dat het stuurgedrag flink verandert door een kleinere stuurpen ben ik me van bewust. Ik ga hem er gewoon vandaag opzetten, en mocht dat niet bevallen dan kan ik hem altijd nog terugsturen en inruilen voor een langere.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 12:11 schreef eentwee het volgende:
[..]
7cm eraf kan nooit de bedoeling zijn... sowieso is een fiets waar je een 6cm stuurpen op nodig hebt niet passend. Het stuurgedrag verandert ook enorm. Bij stuurpennen zijn stappen van 1 cm al behoorlijk groot. Als je echt het gevoel hebt dat je stuur veel te ver weg staat zou ik 10cm proberen, dat is nog een redelijke pen waarvan je fiets niet gelijk hypernerveus wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |