Je bedoelt dat 'hooggevoeligheid' een stoornis is, of begrijp ik je verkeerd?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:22 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En dat kan dan toch komen door een stoornis in de hersenen?
Ja.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:24 schreef Disorder het volgende:
[..]
Je bedoelt dat 'hooggevoeligheid' een stoornis is, of begrijp ik je verkeerd?
Maar, als ik je goed begrijp dan grijpen 'hooggevoelige' personen dus de fysieke stress-symptomen aan om aan te tonen dat zij anders zijn? Als ik stress heb, heb ik ook last van mijn maag, net als iedereen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja.
Aangezien Snakelady dus de vergelijking maakte met ADHD en daarmee HD niet als een echte stoornis ziet.
Je hebt mensen die zijn haast altijd blij, je hebt mensen die vaak nors zijn, je hebt einzelgangers en je hebt peoplepersons.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is waar, het is niet voor niets dat AD(H)Ders anders reageren op ritalin dan 'normale' mensen.
[..]
Maar heeft iemand met HG dan ook niet gewoon een ander soort hersenen, dat prikkels veel sterker binnen komen? In dat geval is het wel vergelijkbaar met ADHD en dergelijke. Normale mensen verwerken hun prikkels heel anders dan iemand met HG dat zou doen. Ik heb nooit gehad dat ik snel schrik van harde geluiden of zoiets, maar iemand met HG dus wel. Lijkt me niet dat je dat jezelf aanpraat, het is gewoon zo.
Ik lust geen koffie dus zou niet weten hoe ik daar op reageer.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:24 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb ergens gelezen trouwens dat iemand die HD is ook anders reageert op caffeïne dan een 'normaal' mens. Zou dat niet een indicatie zijn dat het wel om een echte stoornis gaat waarbij de hersenen anders reageren op prikkels dan bij de meeste mensen?
Klopt, HG is geen stoornis dus zie het niet als een stoornis, mijn man is een binnenvetter, is dat ook een stoornis?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja.
Aangezien Snakelady dus de vergelijking maakte met ADHD en daarmee HD niet als een echte stoornis ziet.
Hooggevoelige personen doen dat helemaal niet, er zijn een aantal mensen die dat best zullen doen en misshcien zijn die ook wel HG ja.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:27 schreef Disorder het volgende:
[..]
Maar, als ik je goed begrijp dan grijpen 'hooggevoelige' personen dus de fysieke stress-symptomen aan om aan te tonen dat zij anders zijn? Als ik stress heb, heb ik ook last van mijn maag, net als iedereen.
Ze doen dat niet maar geven die symptomen wel aan als kenmerken? Dan doe je dat toch wel?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hooggevoelige personen doen dat helemaal niet, er zijn een aantal mensen die dat best zullen doen en misshcien zijn die ook wel HG ja.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die HG is dat doet.
Dus jij hebt geen kenmerken die overeenkomen met heel veel andere mensen?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:34 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ze doen dat niet maar geven die symptomen wel aan als kenmerken? Dan doe je dat toch wel?
Maar je haalt net zelf het caffeine voorbeeld aan.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja.
Ik huil wel eens bij romantische films. Is dat ook een stoornis?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:30 schreef snakelady het volgende:
Hij is overigens ook erg realistisch , is realistisch zijn een stoornis?
Tuurlijk. Maar mijn punt is dus dat 'hoogsensitieve' mensen claimen bijzonder te zijn door met kenmerken te strooien die IEDEREEN heeft.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:36 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dus jij hebt geen kenmerken die overeenkomen met heel veel andere mensen?
hoog sensitief zijn kan je het beste vergelijken met hoog intelligent zijn, er zijn bepaalde eigenschappen die hoog intelligente mensen met elkaar delen, maar dat maakt het nog geen aandoening of een ziekte.
Het is pas een stoornis imo als je dagelijks functioneren er behoorlijk door belemmerd wordt.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:30 schreef snakelady het volgende:
[..]
Klopt, HG is geen stoornis dus zie het niet als een stoornis, mijn man is een binnenvetter, is dat ook een stoornis?
Hij is overigens ook erg realistisch , is realistisch zijn een stoornis?
Juist, caffeine om aan te tonen dat het dus wel een stoornis is net als ADHD.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:36 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Maar je haalt net zelf het caffeine voorbeeld aan.
Caffeine is een upper en bij mensen met ADHD werken uppers ook anders, ritalin is ook een upper etc.
Het lijkt er wel behoorlijk op dus, want iedere ADD en of ADHDer is ook niet hetzelfde.
Ja, maar zij stressen om dingen waarvan de meeste mensen niet zouden stressen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:27 schreef Disorder het volgende:
[..]
Maar, als ik je goed begrijp dan grijpen 'hooggevoelige' personen dus de fysieke stress-symptomen aan om aan te tonen dat zij anders zijn? Als ik stress heb, heb ik ook last van mijn maag, net als iedereen.
Weet je zeker dat het niet terug valt te vinden in de hersenen dat iemand met HS sterker reageert op prikkels? En verder weet ik niet of karakter terug te vinden valt in de hersenen. Als het genetisch is lijkt mij van wel. Valt niet vrijwel alles terug te vinden in de hersenen? Zonder hersenen ben je vrijwel niets.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:28 schreef snakelady het volgende:
[..]
Je hebt mensen die zijn haast altijd blij, je hebt mensen die vaak nors zijn, je hebt einzelgangers en je hebt peoplepersons.
Deze eigenschappen zijn geen van allen terug te vinden in de hersenen, omdat het een karaktereigenschap is, dus nee HS kan je ook niet terugvinden in de hersenen aangezien het geen 'foutje' van de natuur is.
Het is een combinatie van nature en nurture, net als iedere andere karaktereigenschap.
Heb je er in je dagelijks leven veel last van? Belemmert het je functioneren?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:39 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik huil wel eens bij romantische films. Is dat ook een stoornis?
Ik denk niet dat het altijd zo gaat. Mijn vriendin kwam er pas achter dat ze HS was na een hele hoop psychologische tests. Ze had daarvoor nog nooit van het begrip gehoord. En daarnaast heeft ze nog asperger.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:46 schreef Disorder het volgende:
[..]
Tuurlijk. Maar mijn punt is dus dat 'hoogsensitieve' mensen claimen bijzonder te zijn door met kenmerken te strooien die IEDEREEN heeft.
Wat de fuck voor tests zijn dat? HSP is een modeverschijnsel en nooit officiëel in de DSM opgenomen, om maar wat te noemen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:54 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk niet dat het altijd zo gaat. Mijn vriendin kwam er pas achter dat ze HS was na een hele hoop psychologische tests. Ze had daarvoor nog nooit van het begrip gehoord. En daarnaast heeft ze nog asperger.
nee, ik ben absoluut geen autist. Misschien moet je eerst even opzoeken wat autisme is?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:54 schreef Scorpie het volgende:
Alt_Gr; ben je niet gewoon autist ipv hoogsensitief?
Geen idee, ze vertelde me dat ze bij een psycholoog was geweest en die stelde vast dat ze asperger heeft en hoogsensitief is.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:57 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wat de fuck voor tests zijn dat? HSP is een modeverschijnsel en nooit officiëel in de DSM opgenomen, om maar wat te noemen.
Je hebt dezelfde kenmerken wat dat betreft. Ooit wel eens opgezocht?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:58 schreef Alt_Gr het volgende:
[..]
nee, ik ben absoluut geen autist. Misschien moet je eerst even opzoeken wat autisme is?
Jij ziet HS als iets negatiefs, ik niet.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:46 schreef Disorder het volgende:
[..]
Tuurlijk. Maar mijn punt is dus dat 'hoogsensitieve' mensen claimen bijzonder te zijn door met kenmerken te strooien die IEDEREEN heeft.
Even samengevat: 'hoogsensitieve' mensen zijn niet hoogsensitief. Ze gaan slecht met emoties om en zijn helemaal van slag als het niet op hun manier gaat. Wat hier aan te doen? Bloot blijven stellen aan vervelende momenten, zodat ze vertrouwd raken met hun emoties. Dat is alles. Ga je de andere kant op, de kant van het beschermen ("Zucht en puf, heb nu toch écht even een momentje voor mezelf nodig, steun en kreun..") dan kies je voor emotionele stilstand.
Ontslaan. Meen ik serieus. Echt schandalig. Wat doet ze er nu aan?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:58 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Geen idee, ze vertelde me dat ze bij een psycholoog was geweest en die stelde vast dat ze asperger heeft een hoogsensitief is.
Is het ook niet gewoon een kenmerk van iemand die introvert is dat die persoon zich na een lange drukke dag onder de mensen even moet opladen?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt dezelfde kenmerken wat dat betreft. Ooit wel eens opgezocht?
Autisme is toch echt iets anders... Bovendien is autisme een erkend iets, wat al op jonge leeftijd vast te stellen is. Tot op heden heeft geen enkele professional bij mij ook maar enige vorm ervan vastgesteld.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hebt dezelfde kenmerken wat dat betreft. Ooit wel eens opgezocht?
Ze slikt een hoop medicijnen tegen depressieve gevoelens en angstaanvallen. Althans, dat was destijds zo. Eigenlijk hebben we het er nu niet vaak meer over. Die keer dat ik haar heb zien hyperventileren was ook geen pretje.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:00 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ontslaan. Meen ik serieus. Echt schandalig. Wat doet ze er nu aan?
Het kan HS of HG zijn, hoos sensitief en hoog gevoelig.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:57 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik typ trouwens telkens de verkeerde afkorting.HS is het toch?
Hoe kom ik dan bij HD en HG. Vaag.
Maar er zijn toch een heleboel mensen die er pas op latere leeftijd achter komen dat ze autistisch zijn. Lichte vormen zijn toch moeilijker aan te tonen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:02 schreef Alt_Gr het volgende:
[..]
Autisme is toch echt iets anders... Bovendien is autisme een erkend iets, wat al op jonge leeftijd vast te stellen is. Tot op heden heeft geen enkele professional bij mij ook maar enige vorm ervan vastgesteld.
Zoiets is dus zeer herkenbaar.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:05 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het kan HS of HG zijn, hoos sensitief en hoog gevoelig.
Ik kwam er achter door mijn huisarts, ging naar hem toe ivm slaapproblemen, omdat als ik naar bed ga mijn hoofd vol zit met de ervaringen die ik heb opgedaan die dag en dan ga ik alles overdenken en dan is het te druk in mijn hoofd waardoor ik niet in slaap kan komen.
Na wat praten met mijn huisarts kwam hij op hoog gevoelig uit, ik moet die indrukken eerst verwerken eer ik kan gaan slapen.
Ik krijg sterk de indruk dat jij graag bijzonder wilt zijn. Door wat ik nu quote. No offense.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:00 schreef snakelady het volgende:
[..]
Jij ziet HS als iets negatiefs, ik niet.
Omdat dat het ook is. Waarom anders zou je het een naam geven? Mensen die zo nodig zichzelf bestempelen doen dat met een reden.quote:Het probleem is denk ik dat HS een karaktereigenschap is die als ziekte/aandoening wordt gezien.
Zeg je, ik ben een vrolijk mens! dan zal niemand dat raar vinden, zeg je 'ik ben een hoog sensitief mens' dan is dat ineens een labeltje, een hokje, een smoes, een excuus enz.
Heeft mijn broertje ook, maar die heeft ADD.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:05 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik kwam er achter door mijn huisarts, ging naar hem toe ivm slaapproblemen, omdat als ik naar bed ga mijn hoofd vol zit met de ervaringen die ik heb opgedaan die dag en dan ga ik alles overdenken en dan is het te druk in mijn hoofd waardoor ik niet in slaap kan komen.
Misschien omdat het geen aandoening is maar een karaktereigenschap?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 15:57 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wat de fuck voor tests zijn dat? HSP is een modeverschijnsel en nooit officiëel in de DSM opgenomen, om maar wat te noemen.
Dat heb ik niet, volgens de testen tenminste die ik als kind heb gehad.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Heeft mijn broertje ook, maar die heeft ADD.
Je hebt helemaal gelijk. Het kan even duren, voordat de juiste diagnose wordt gesteld.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Maar er zijn toch een heleboel mensen die er pas op latere leeftijd achter komen dat ze autistisch zijn. Lichte vormen zijn toch moeilijker aan te tonen.
Je hebt toch ook een naam voor andere karaktereigenschappen? Zoals dus binnenvetter, einzelganger etc..quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik krijg sterk de indruk dat jij graag bijzonder wilt zijn. Door wat ik nu quote. No offense.
[..]
Omdat dat het ook is. Waarom anders zou je het een naam geven? Mensen die zo nodig zichzelf bestempelen doen dat met een reden.
Ja, maar nogmaals.. hooggevoeligheid is iets wat door een schrijver is bedacht. Het is een bedachte term. Het labeltje waar jullie aan vast zitten is ontstaan uit het idee van een schrijver. Niet meer en niet minder.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef snakelady het volgende:
[..]
Misschien omdat het geen aandoening is maar een karaktereigenschap?
een psycholoog kan gewoon karaktereigenschappen benoemen hoor.
ik wil juist niet bijzonder zijn, ik wil niet in een hokje gedrukt worden of wat dan ook.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik krijg sterk de indruk dat jij graag bijzonder wilt zijn. Door wat ik nu quote. No offense.
[..]
Omdat dat het ook is. Waarom anders zou je het een naam geven? Mensen die zo nodig zichzelf bestempelen doen dat met een reden.
Dan ben ik het dus gewoon niet eens met het label, omdat het label de drager het gevoel geeft speciaal en bijzonder te zijn. Terwijl er in werkelijkheid slechts sprake is van onvolwassen emotioneel gedrag. Als iemand met 'hooggevoeligheid' iets niet bevalt, kruipt hij/zij weg uit de realiteit. "Ik kan dit niet aan, ik heb hooggevoeligheid." Erg, erg, erg ongezond.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je hebt toch ook een naam voor andere karaktereigenschappen? Zoals dus binnenvetter, einzelganger etc..
Waarom dan niet HS? Het is simpelweg een benaming voor mensen die gevoeliger zijn dan doorsnee.
Daarom adviseerde ik overigens ook aan de TS om er niet te veel mee bezig te zijn.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:06 schreef Disorder het volgende:
Elk labeltje is ooit door iemand bedacht.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:10 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja, maar nogmaals.. hooggevoeligheid is iets wat door een schrijver is bedacht. Het is een bedachte term. Het labeltje waar jullie aan vast zitten is ontstaan uit het idee van een schrijver. Niet meer en niet minder.
Juist, inderdaad, dat bedoel ik!!quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je hebt toch ook een naam voor andere karaktereigenschappen? Zoals dus binnenvetter, einzelganger etc..
Waarom dan niet HS? Het is simpelweg een benaming voor mensen die gevoeliger zijn dan doorsnee.
Lastig, dit. Zo zijn er meer dingen die iemand ooit een naam heeft gegeven. Misschien is er ooit een moment waarop het wel zal worden erkend. Dan gaat jouw verhaal niet meer op..quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:10 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja, maar nogmaals.. hooggevoeligheid is iets wat door een schrijver is bedacht. Het is een bedachte term. Het labeltje waar jullie aan vast zitten is ontstaan uit het idee van een schrijver. Niet meer en niet minder.
Alle woorden voor eigenschappen zijn ooit door iemand bedacht...quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:10 schreef Disorder het volgende:
[..]
Een zwak mens dus. Jammerquote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:03 schreef -Strawberry- het volgende:
We moesten tijdens mentoruur ook een tijdje allerlei psychologische tests doen, om te kijken welk beroep het beste bij ons zou passen. En een daarvan had ook iets met prikkels te maken toen zij er dus net achter kwam dat ze hoogsensitief is. Ze wilde die test dan ook niet doen, te confronterend.
Wat een onzin zeg, hoe kom je hier op?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:12 schreef Disorder het volgende:
[..]
Dan ben ik het dus gewoon niet eens met het label, omdat het label de drager het gevoel geeft speciaal en bijzonder te zijn. Terwijl er in werkelijkheid slechts sprake is van onvolwassen emotioneel gedrag. Als iemand met 'hooggevoeligheid' iets niet bevalt, kruipt hij/zij weg uit de realiteit. "Ik kan dit niet aan, ik heb hooggevoeligheid." Erg, erg, erg ongezond.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:12 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Elk labeltje is ooit door iemand bedacht.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:13 schreef Alt_Gr het volgende:
[..]
Lastig, dit. Zo zijn er meer dingen die iemand ooit een naam heeft gegeven. Misschien is er ooit een moment waarop het wel zal worden erkend. Dan gaat jouw verhaal niet meer op..
We hebben het over een schrijfster. Een persoon met een mening. We hebben het niet over decennia aan ervaring en inzichten uit de psychiatrie die er voor zorgen wat wel of niet een naam hoort te krijgen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:14 schreef snakelady het volgende:
[..]
Alle woorden voor eigenschappen zijn ooit door iemand bedacht...
Ik heb ook slaapproblemen gehad, bij mij hielp het enorm om voor het slapen effe een half uurtje te gaan wandelen, daar raakte m'n hoofd wat leger vanquote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:05 schreef snakelady het volgende:
[..]
Na wat praten met mijn huisarts kwam hij op hoog gevoelig uit, ik moet die indrukken eerst verwerken eer ik kan gaan slapen.
Je doet het erom he?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Een zwak mens dus. Jammer. Ik vind dat zo zielig
.
Ik vraag me overigens af of meer mensen gehuild hebben tijdnes het lezen van dit topique. Afscheid nemen en waarheid vertellen?
Klopt, maar ook een schrijfster kan mensen tot nieuwe inzichten brengen. Betekent niet meteen dat als iets begonnen is bij een schrijfster en men neemt dat over, dat het dan meteen onjuist is.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:17 schreef Disorder het volgende:
[..]
[..]
[..]
We hebben het over een schrijfster. Een persoon met een mening. We hebben het niet over decennia aan ervaring en inzichten uit de psychiatrie die er voor zorgen wat wel of niet een naam hoort te krijgen.
Nee joh, die mensen zijn hoogsensitief. Hier kunnen ze absoluut never nooit niet wat aan doen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik heb ook slaapproblemen gehad, bij mij hielp het enorm om voor het slapen effe een half uurtje te gaan wandelen, daar raakte m'n hoofd wat leger van.
Mijn broertje gebruikt daar drugs voor.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik heb ook slaapproblemen gehad, bij mij hielp het enorm om voor het slapen effe een half uurtje te gaan wandelen, daar raakte m'n hoofd wat leger van.
Bij mij werkt iets anders maar daarvoor zitten we in het verkeerde subfora.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee, maar komop zeg, je ziet het verschil toch wel? Ik geloof niet dat een term als hooggevoeligheid ooit door het gros van de psychotherapeuten serieus genomen zal worden. Nouja, door die met geitenwollensokken en ribbeltjesbroeken misschien wel.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:18 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Klopt, maar ook een schrijfster kan mensen tot nieuwe inzichten brengen. Betekent niet meteen dat als iets begonnen is bij een schrijfster en men neemt dat over, dat het dan meteen onjuist is.
Goh, kan het nog wat denigrerender en kortzichtiger...quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:18 schreef Disorder het volgende:
[..]
Nee joh, die mensen zijn hoogsensitief. Hier kunnen ze absoluut never nooit niet wat aan doen.
Wat, waar heb je het overquote:
Waarom een term als einzelganger wel dan?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:19 schreef Disorder het volgende:
[..]
Nee, maar komop zeg, je ziet het verschil toch wel? Ik geloof niet dat een term als hooggevoeligheid ooit door het gros van de psychotherapeuten serieus genomen zal worden. Nouja, door die met geitenwollensokken en ribbeltjesbroeken misschien wel.
ik deed vroeger ook blowen hiervoor maargoed dat had weer andere zij-effecten...quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:19 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Mijn broertje gebruikt daar drugs voor.Of roken. Maar dat kan je ook zien als drugs.
Gebruik je hooggevoeligheid nu eens als kracht!quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:20 schreef snakelady het volgende:
[..]
Goh, kan het nog wat denigrerender en kortzichtiger...
ben je 'daar' ook hoogsensitief?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:19 schreef snakelady het volgende:
[..]
Bij mij werkt iets anders maar daarvoor zitten we in het verkeerde subfora.![]()
Wie zegt dat professionals zich wel met die term inlaten?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Waarom een term als einzelganger wel dan?
Voor iemand die hoogsensitief is ben je behoorlijk gevoelloosquote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:22 schreef Alt_Gr het volgende:
Ik laat het verder hierbij. Zoals ik al zei, mensen doen er graag cynisch over. Alles wat ze niet kunnen begrijpen is natuurlijk een makkelijk doelwit, zeker als je zwrt-wit bent ingesteld...
Iedereen alvast een goed weekend. Ik lees de uitslag van deze wedstrijd binnenkort wel
Als iemand bij een psycholoog komt en zich afvraagt waarom hij weinig behoefte heeft aan contact met mensen, zal die psycholoog hem dan niet vertellen dat hij gewoon een einzelganger is en zich nergens druk om hoeft te maken?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:23 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wie zegt dat professionals zich wel met die term inlaten?
Maar hoog gevoelig is iets wat al gewoon zo lang als de mens, alleen in dezelfde of andere bewoordingen,quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:19 schreef Disorder het volgende:
[..]
Nee, maar komop zeg, je ziet het verschil toch wel? Ik geloof niet dat een term als hooggevoeligheid ooit door het gros van de psychotherapeuten serieus genomen zal worden. Nouja, door die met geitenwollensokken en ribbeltjesbroeken misschien wel.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Voor iemand die hoogsensitief is ben je behoorlijk gevoelloos
quote:
Niet als het een goede is. 'Einzelganger'/'HSP-er' zijn wat mij betreft uiterst platte termen om emotionele onvolwassenheid te beschrijven. Niet meer en niet minder.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als iemand bij een psycholoog komt en zich afvraagt waarom hij weinig behoefte heeft aan contact met mensen, zal die psycholoog hem dan niet vertellen dat hij gewoon een einzelganger is en zich nergens druk om hoeft te maken?
Die noemden ze Asociaal en daar kreeg je een zwarte driehoek voorquote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:24 schreef snakelady het volgende:
Zo zullen er vast ook wel boeken geschreven zijn over einzelgangers, alleen werden die voor dit populaire Duitse woord gewoon een eenling, een kluizenaar en een individualist genoemd.
Dus iedereen die emotioneel anders reageerd dan jij zou doen is onvolwassen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:28 schreef Disorder het volgende:
[..]
Niet als het een goede is. 'Einzelganger'/'HSP-er' zijn wat mij betreft uiterst platte termen om emotionele onvolwassenheid te beschrijven. Niet meer en niet minder.
Dus volgens jou is er niemand die van nature geen behoefte heeft aan contact met mensen?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:28 schreef Disorder het volgende:
[..]
Niet als het een goede is. 'Einzelganger'/'HSP-er' zijn wat mij betreft uiterst platte termen om emotionele onvolwassenheid te beschrijven. Niet meer en niet minder.
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel te zeggen dat als mensen vaak de confrontatie met (meestal) pijnlijke en/of confronterende emoties uit de weg gaan, er sprake is van emotionele stilstand. Iemand die emotioneel groeit zorgt er voor dat ook de moeilijke dingen in het leven erbij kunnen horen. Ik krijg de indruk dat HSP-ers wegrennen voor emoties. Constant op de vlucht als het niet gaat zoals zij het willen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:30 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dus iedereen die emotioneel anders reageerd dan zou doen is onvolwassen.
Ik heb geen idee hoe je die conclusie uit mijn stukje haalt.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:30 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dus volgens jou is er niemand die van nature geen behoefte heeft aan contact met mensen?
Ik denk niet dat elke einzelganger emotioneel onvolwassen is.
Narcisme is inderdaad ook zoiets. Die personen kunnen niet met kritiek omgaan, dus krijgen ze als verdedigingsmechanisme nogal narcistische trekken. Maar is dat dan karakter, een stoornis, onvolwassen of niets meer dan een verdedigingsmechanisme van de hersenen, zoals dat ook wel eens gebeurt bij een traumatische ervaring wanneer die persoon zich het voorval niet meer herinneren kan ( de hersenen onderdrukken het) of als die persoon dissociatief wordt bij teveel stress zoals vaak bij borderliners.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:30 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dus iedereen die emotioneel anders reageerd dan zou doen is onvolwassen.
Narcisme is toch ook onvolwassen emotionele gedrag?
Iemand NPS aan proberen te praten past dus precies bij wat ik bedoel. Jij voelt je gekrenkt omdat iets niet gaat zoals jij het wil. In plaats van dat jij je gewoon gekrenkt mag voelen, draai je de zaken om en probeer je mij te krenken.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:30 schreef snakelady het volgende:
Narcisme is toch ook onvolwassen emotionele gedrag?
Je moet eens zoeken op NPS, je past zelf geloof ik aardig in dat hokje.
Jij noemde een term als einzelganger een uiterst platte term om emotionele onvolwassenheid mee te beschrijven. Dus volgens jou is een einzelganger niets meer dan emotioneel onvolwassen en heeft het dus niets te maken met aangeboren karakter? Want voor zover ik weet valt er aan emotionele onvolwassenheid nog wel wat te doen, terwijl wanneer je een einzelganger bent die behoefte om je onder de mensen te bevinden echt niet ineens ontstaat. Of je hebt die behoefte, of niet.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:33 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe je die conclusie uit mijn stukje haalt.
Ik denk dat een einzelganger ontstaat door eerdere ervaringen. Dat is niet iets, denk ik, waarmee hij/zij geboren is. Iemand kan groeien door ervaringen. Maar als die persoon er voor kiest om zo min mogelijk onder de mensen te zijn en daarmee verstoken blijft van verdere leermomenten, dan zal er weinig veranderen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Jij noemde een term als einzelganger een uiterst platte term om emotionele onvolwassenheid mee te beschrijven. Dus volgens jou is een einzelganger niets meer dan emotioneel onvolwassen en heeft het dus niets te maken met aangeboren karakter? Want voor zover ik weet valt er aan emotionele onvolwassenheid nog wel wat te doen, terwijl wanneer je een einzelganger bent die behoefte om je onder de mensen te bevinden echt niet ineens ontstaat. Of je hebt die behoefte, of niet.
Dan ga je ervan uit dat het een keuze is. Als ik geen behoefte zou hebben aan contact met andere mensen, zou ik dat contact ook niet opzoeken. Dat is dan geen keuze, maar meer een gevolg door het niet hebben van die behoefte. Waarom je onder de mensen begeven als je daar geen plezier uit haalt.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:40 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik denk dat een einzelganger ontstaat door eerdere ervaringen. Dat is niet iets, denk ik, waarmee hij/zij geboren is. Iemand kan groeien door ervaringen. Maar als die persoon er voor kiest om zo min mogelijk onder de mensen te zijn en daarmee verstoken blijft van verdere leermomenten, dan zal er weinig veranderen.
Nee, niet omdat je mij zou proberen te krenken, maar puur omdat je totaal geen inlevingsvermogen hebt, iedereen die anders is in jou gedachten over een kam scheert ( en het komt over alsof je die als minderwaardig ziet) en bovenal omdat je erg denigrerend reageert.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 16:35 schreef Disorder het volgende:
[..]
Iemand NPS aan proberen te praten past dus precies bij wat ik bedoel. Jij voelt je gekrenkt omdat iets niet gaat zoals jij het wil. In plaats van dat jij je gewoon gekrenkt mag voelen, draai je de zaken om en probeer je mij te krenken.
Nee, ik ben het gewoon niet met jou eens. Dat is alles.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, niet omdat je mij zou proberen te krenken, maar puur omdat je totaal geen inlevingsvermogen hebt, iedereen die anders is in jou gedachten over een kam scheert ( en het komt over alsof je die als minderwaardig ziet) en bovenal omdat je erg denigrerend reageert.
Ok, kan.quote:En met mijn reactie ( vandaar het knipoogje) bedoel ik alleen maar aan te geven dat dat ook karaktertrekken zijn die in een bepaald hokje passen, net als iedere karaktertrek.
Je moet alles niet zo overanalyseren.
Ik heb deze test voor de grap gedaan: http://www.lekker-in-je-v(...)nsitief_persoon.htmlquote:Op maandag 19 juli 2010 12:06 schreef Stali het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel van jullie gewoon zelf maar even besluiten HSPer te zijn.
Net als Chloe55, ze leest een artikeltje, herkent iets wat toepasbaar is op zo ongeveer elk gezond mens en hop, ze is HSPer. Het heeft een naam en ze voelt zich meteen al beter.
100% van de HSP-ers heeft dat zelf besloten, omdat het geen erkend syndroom is hequote:Op maandag 19 juli 2010 12:06 schreef Stali het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel van jullie gewoon zelf maar even besluiten HSPer te zijn.
Net als Chloe55, ze leest een artikeltje, herkent iets wat toepasbaar is op zo ongeveer elk gezond mens en hop, ze is HSPer. Het heeft een naam en ze voelt zich meteen al beter.
Als ze zich daardoor beter voelt, waarom niet?quote:Op maandag 19 juli 2010 12:06 schreef Stali het volgende:
Die test lijkt me dan ook ontwikkeld door mijn neef op de sociale werkplaats.quote:Op maandag 19 juli 2010 12:12 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik heb deze test voor de grap gedaan: http://www.lekker-in-je-v(...)nsitief_persoon.html
Of het was deze: http://www.spiritplaza.org/testen/hsp-test.php
Heel veel dingen zijn niet bij mij van toepassing.
Bij mij kwam mijn huisarts er mee aan, ik had er daarvoor nog nooit van gehoord, is zo'n 7/8 jaar geleden ofzo.quote:Op maandag 19 juli 2010 12:06 schreef Stali het volgende:
Hoezo? Ik ben niet HSP, dus dat heel veel dingen niet bij mij van toepassing zijn klopt dan toch.quote:Op maandag 19 juli 2010 12:14 schreef KoningKlabanus het volgende:
[..]
Die test lijkt me dan ook ontwikkeld door mijn neef op de sociale werkplaats.
Jij gelooft in horoscopen en dat soort onzin?quote:Op maandag 19 juli 2010 12:23 schreef Maanvis het volgende:
Tussendoorvraagje: Klopt het dat statistisch gezien de mensen met het sterrenbeeld kreeft het vaakst hoogsensitief zijn?
niet in horoscopen, wel in astrologiequote:Op maandag 19 juli 2010 12:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Jij gelooft in horoscopen en dat soort onzin?
Maar het gaat er niet over of het wel of niet wetenschappelijk onderbouwd is, maar het gaat over wat jouw gelukkig maakt. Voor sommige mensen betekend dat ze man en vrouw fulltime werken, twee kinderen hebben, 3 keer per jaar op vakantie gaan en dan ook nog eens voorzitter zijn van een sportclub of iets dergelijks. Anderen mensen doen het liever wat rustiger aan, zij werken dan parttime, lezen 's avonds liever een boek of gaan een stukje wandelen.quote:Op maandag 19 juli 2010 12:06 schreef Stali het volgende:
Mooie redenering. En daarom is dat een goede test, omdat hij voor jou klopt?quote:Op maandag 19 juli 2010 12:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoezo? Ik ben niet HSP, dus dat heel veel dingen niet bij mij van toepassing zijn klopt dan toch.
Nou ik eis het van niemand maar je moet je levensstijl wel kunnen betalenquote:Op maandag 19 juli 2010 12:53 schreef Chloe55 het volgende:
Anderen mensen doen het liever wat rustiger aan, zij werken dan parttime, lezen 's avonds liever een boek of gaan een stukje wandelen.
En tegenwoordig lijkt het de norm alsof iedereen maar keihard moet werken, veel geld moet verdienen en heel veel moet doen om erbij te horen. Veel mensen kunnen dit niet, maar ze worden dan wel gedwongen om dit doen, waardoor zij weer veel sneller overspannen raken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |