abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84063739
Zojuist heb ik het boek van Maarten van Rossem 'Waarom is de burger boos?' (onderschrift: over hedendaags populisme) gelezen. Zelf zou ik dat boek niet gekocht hebben maar een collega had het recentelijk aangeschaft ('omdat ik het meestal met die man eens ben') en aangezien ik weer redelijk door mijn eigen boekenvooraad heen was heb ik het geleend. Het boek telt slechts 125 blz. en niet al te veel text per pagina. Dus heb ik het in een uurtje of twee uitgelezen. Ik begon enigszins bevooroordeeld (in negatieve zin) omdat ik de titel vond suggereren dat de 'boze burger' min of meer bij voorbaat ongelijk heeft. En achteraf gezien denk ik er niet zo heel erg anders over. Hierbij de recensie.

Inhoud:
Maarten van Rossem vraagt zich af hoe het kan dat in een welvarend en vrij land als Nederland zoveel boze stemmers te vinden zijn. Het fenomeen waarover het boek gaat noemt hij 'populisme' wat een verzamelnaam is voor alle politieke uitwassen die met elkaar gemeen hebben dat zij tegen de elite ageren, namens het volk menen te spreken, democratisering van alles eisen en inhoudelijk met simplistische oplossingen voor complexe problemen komen, aangevuld met een vaak inconsistent programma.
In zo'n 125 pagina's vertelt van Rossem heel kort het verhaal van Nederland vanaf het einde van WO II tot nu. Hij noemt de opbouw van de verzorgingsstaat, het Keynesianisme, de immigratie, de oliecrisis, het neoliberalisme, Paars en zo komen we uit bij de opkomst van Fortuyn. Die kon in zijn ogen niets maar dan ook niets goed doen. Fortuyn loog over de puinhopen van paars, volgens hemzelf een enorm economisch succes. Maar nog erger (en veel belangrijker) was zijn tirade tegen de Islam. Ook daar deugt geen jota van; 'de Islam' bestaat niet, haar invloed is heel klein, de integratie lukt heus wel over nog één a twee generaties Islamisering is al helemaal iets dat niet bestaat. Kortom, het standaard riedeltje dat elke sociaaldemocraat uit zijn pen had kunnen krijgen. Hoewel ik van te voren al wist dat ik het niet erg eens zou zijn met dit boek verwachtte ik een interessante analyse; een theorie, een visie, zoiets.
Maar eigenlijk mist dat nogal. De schrijver ziet maar één verklaring: de media. Die zijn niet per se rechts of links, maar wel uit op sensatie. Daardoor kunnen oliedomme politici als Fortuyn (en later Wilders) zoveel zetels harken. Op zich is dat juist: de media spelen een rol en gelukkig maakt van Rossem niet de fout om de media van een complot te betichten. En ik ben het eigenlijk ook wel met 'm eens dat de LPF, TON en nu de PVV geen voorbeelden zijn van erg goed gefundeerde partijen.
Maar dit boek zou toch gaan over de burger en zijn boosheid? Eigenlijk niet dus; het is een polemiek tegen het rechts-populisme. De burger is door de sensatiezuchtige media en gehaaide maar weinig verheffende politici om de tuin geleid en daarmee is de kous af.

Ook doet van Rossem wat uitspraken over partijen waar ik even op wil in gaan:
-Hij stelt dat de demonisering van Fortuyn een mythe is. Bijna niemand vergeleek hem met de nazi's toch? Nuja: direct of indirect deden alle linkse partijen het juist, dan was er nog Marcel 'U bent een minderwaardig mens!' van Dam, de demonstraties van ultra-links incl het taartengooien en 'geef racisme geen stem' enz. enz. Het is overtrokken om te stellen dat 'links' Fortuyn om zeep heeft gebracht, maar er was weldegelijk sprake van een aantal pogingen hem als idioot af te schilderen, als gevaar voor het land, als een soort neonazi en niet in de laatste plaats dus een minderwaardig mens. Of je dat demoniseren noemt, tja.
-Dat TON optradt met Nederlandse vlaggen op de achtergrond, noemt hij een van de VS overgenomen 'ridicule' gewoonte. Waarom is het ridicuul? In Amerika is het bij links én rechts doodnormaal. Dat het hier alleen door marginale Rita wordt gedaan en dat dat vervolgens bespottelijk wordt geacht bewijst IMO dat het beeld dat Nederland toch best links is geen mythe is.
-Hij noemt de leden van de Hofstadgroep en ik citeer, "afgezien van een enkeling niet meer dan agressieve verwarde adolescenten" die "in de media werden afgeschilderd als staatsvijanden". Blij is van Rossem dan ook dat bijna al deze boenders weer op vrije voeten zijn!
-Hij denkt dat Wilders zo extreem is doordat hij ooit is overvallen door 'allochtoonse jongeren' (het woord allochtoons heb ik altijd enorm debiel gevonden, van Rossem niet) en door een leuke vakantie in Israël. Kan misschien zo zijn, maar waarom zijn er zoveel anderen die zijn mening delen? Zou het komen doordat die overval op Wilders geen incident was, maar de zoveelste overval van een welbepaald type Nederlander?
-De Islamiseringsmythe poogt hij als volg te ontkrachten. Hij noemt een onderzoek van een Amerikaanse universiteit die voorspelt dat in een negatief scenario 25% van de Europeanen (of eigenlijk: die in de EU) moslim is (of zulke wortels heeft) binnen twee decennia. Hij ontkracht dit door te stellen dat 'die 5%procent binnen twaalf jaar moeten expanderen tot 25% dwz van nog geen 20 mln naar 125 mln!'. Dat is echter niet juist omdat een andere factor dan niet meegeteld wordt in zijn goocheltruc: de vergrijzing van de autochtonen. Oeps!
Toch valt te zeggen dat het misschien wat erg overdreven cijfers zijn. Wie weet is het maar 15% en duurt het dan nog maar 40 jaar voor het 25% is (zelf is van Rossem het stellig met het CBS eens dat stelt dat er nooit meer dan 9% moslims zullen kunnen zijn). Ik zelf denk hiervan: dat hangt mede af van het politieke beleid. Een paar crisisjes incl migratiestromen, het toetreden van Turkije tot de EU én een door van Rossem persoonlijk samengesteld kabinetje, en het 'paranoïde' verhaal van Wilders komt opeens dichterbij!

Mijn kritiek op het boek is dus dat:
-De titel misleidend is. De vraag wordt nauwelijks diepgaand onderzocht. Er wordt a priori van uitgegaan dat irrationaliteit onder het paupervolk leeft en dat de slimme marketeers van de politiek en media er op inspelen. Ik vraag me dan nog steeds af: waarom stemde dat irrationele paupervolk dan vroeger op de PVDA en nu op de PVV? Van Rossem zwijgt over deze prangende vraag als het graf.
-Er zoals ik hier boven noem een aantal uitspraken in zitten die -IMO- niet deugen.

Toch zijn er ook wat goede dingen aan het boek:
-Hij noemt het populisme (niet gekoppeld aan links of rechts) een inherent gevaar van de democratie. Helemaal waar! Hij geeft ook aan dat er geen vaste remedie tegen is. Betrokken burgers die niet alles slikken wat er op het nieuws gezegd wordt misschien. Ook waar!
-Een centraal probleem voor rechts Nederland is dat het moeilijk is om een ‘identiteit’ toe te kennen aan het Westen. De Grieken, Romeinen, Joden, Christenen en de verlichting in al haar verschijningen zijn niet 100% verenigbaar (zacht gezegd). Ik denk dat dat idd een probleem is maar ik vind dan echter niet dat we het moeten af doen met ‘de Nederlandse cultuur bestaat niet’ of zoiets. Wat wel? Blijven nadenken over de zin van onze cultuur en geschiedenis.
-Democratisering van alles en nogwat is puberaal en ontzettend dom. Daarmee is het boek
niet enkel een polemiek tegen rechts maar eigenlijk juist tegen links! Want de gehele democratisering komt natuurlijk uit de koker van de progressieven, in onze tijd D66 voorop.

Besluit:
Geen meesterwerk als je het mij vraagt maar zoals gezegd ben ik natuurlijk bevooroordeeld. Erg slecht is het boek ook niet. Maar van een bijzonder hoogleraar zou ik een wat sterkere en diepgaandere beschouwing verwacht hebben ipv een ‘boekje’ (vrij naar Marcel van Dam ) met een overwegend voorspelbare inhoud.
pi_84066148
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 20:49 schreef sneakypete het volgende:
Ik vraag me dan nog steeds af: waarom stemde dat irrationele paupervolk dan vroeger op de PVDA en nu op de PVV? Van Rossem zwijgt over deze prangende vraag als het graf.
De vraag stellen is hem beantwoorden, niet? Het is toch ook volkomen irrationeel om van de PvdA naar de PVV op te schuiven, zonder dat er een wezenlijke maatschappelijke verandering aan ten grondslag ligt?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_84066369
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:34 schreef Argento het volgende:

[..]

De vraag stellen is hem beantwoorden, niet? Het is toch ook volkomen irrationeel om van de PvdA naar de PVV op te schuiven, zonder dat er een wezenlijke maatschappelijke verandering aan ten grondslag ligt?
Grappig dat jij als eerste reageert want toen ik het boek las moest ik oa aan jou denken

Wat je zegt klopt als een bus; maar de maatschappij is toch ook best veranderd?
'Vroeger' was de grootste zorg van de onderklasse financiële zekerheid. Na de jaren '70 werd dat, ook als je de zgn. schadelijke invloed van het neoliberalisme meeteelt, veiligheid en de culturele 'identiteitscrisis' van het Westen. Waar staan we voor? Wat willen we behouden? En wat doen al die mensen hier die voor iets heel anders staan?
Uiteraard zijn de uitspraken over dit complexe fenomeen van de doorsnee PVV-kiezer weinig verheffend. Maar dat van Rossem in zijn boek zegt dat het fout is om te stellen dat 'hij een punt heeft' (hij=Wilders, Fortuyn enz) vind ik dus een miskenning van wat er speelt onder de gevreesde 20% 'heel rechtse' kiezers.
pi_84066864
quote:
-Hij stelt dat de demonisering van Fortuyn een mythe is. Bijna niemand vergeleek hem met de nazi's toch? Nuja: direct of indirect deden alle linkse partijen het juist, dan was er nog Marcel 'U bent een minderwaardig mens!' van Dam, de demonstraties van ultra-links incl het taartengooien en 'geef racisme geen stem' enz. enz. Het is overtrokken om te stellen dat 'links' Fortuyn om zeep heeft gebracht, maar er was weldegelijk sprake van een aantal pogingen hem als idioot af te schilderen, als gevaar voor het land, als een soort neonazi en niet in de laatste plaats dus een minderwaardig mens. Of je dat demoniseren noemt, tja.
Demoniseren is een vondst van rechts ja. Een verachtelijke kunstgreep om de moord op Fortuyn, gepleegd door een milieu-radicalist die bovendien in zn eentje handelde, voor politiek gewin aan te wenden.

Het debat met Fortuyn en zijn beweging was hard, maar was beide kanten op hard. En ja, bij tijd en wijle zijn er onsmakelijke argumenten gebruikt, maar het hoort nou eenmaal bij het mechaniek van het politieke spel om je tegenstander een onaantrekkelijke machtspretendent te maken. Dat demoniseren noemen en vervolgens ten grondslag leggen aan de moord is een schandalig zwaktebod.
quote:
-Dat TON optradt met Nederlandse vlaggen op de achtergrond, noemt hij een van de VS overgenomen 'ridicule' gewoonte. Waarom is het ridicuul? In Amerika is het bij links én rechts doodnormaal. Dat het hier alleen door marginale Rita wordt gedaan en dat dat vervolgens bespottelijk wordt geacht bewijst IMO dat het beeld dat Nederland toch best links is geen mythe is.
De Amerikanen zijn naar hun aard zo nationalistisch en chauvinistisch als de pest. Daar past het tonen van een vlag wel bij ja. Bij ons ligt dat anders. Onze positie in de wereld is ook een hele andere. Maar goed, voor een partij die zich Trots Op Nederland noemt, is het inderdaad niet vreemd om de nationale driekleur te voorschijn te halen. Ridicuul? Ja, maar die hele partij is ridicuul dus passend.
quote:
-Hij noemt de leden van de Hofstadgroep en ik citeer, "afgezien van een enkeling niet meer dan agressieve verwarde adolescenten" die "in de media werden afgeschilderd als staatsvijanden". Blij is van Rossem dan ook dat bijna al deze boenders weer op vrije voeten zijn!
Ik ken de betreffende dossiers niet van voor tot achter, maar laten we vooropstellen dat de term 'Hofstadgroep' een creatie van de media is. Of er werkelijk een gestructureerd samenwerkingsverband bestond tussen de mensen die door de media worden gepresenteerd als leden van de Hofstadgroep is nooit goed in kaart gebracht. Noodzakelijkerwijs is onze hele perceptie van de Hofstadgroep ingegeven door de media, maar in dit geval bestaan er wel redenen om aan de juistheid van die perceptie te twijfelen.
quote:
-Hij denkt dat Wilders zo extreem is doordat hij ooit is overvallen door 'allochtoonse jongeren' (het woord allochtoons heb ik altijd enorm debiel gevonden, van Rossem niet) en door een leuke vakantie in Israël. Kan misschien zo zijn, maar waarom zijn er zoveel anderen die zijn mening delen? Zou het komen doordat die overval op Wilders geen incident was, maar de zoveelste overval van een welbepaald type Nederlander?
Je bedoelt dat een PVV-stemmer zelf slachtoffers is van een overval door een 'welbepaald type Nederlander' (hallo, zeg dan gewoon allochtoon, we weten waar je heen wil). De PVV-stemmer is boos. Denkt dat hij in een bananenrepubliek leeft omdat hij niet bij machte of gewoon te lui is om om zich heen te kijken en vast te stellen dat hij het eigenlijk verdomde goed heeft hier, als ie maar zn klauwen uit zn mouwen steekt. Je mag best ontevreden zijn, maar als ik dan zn Toos uit Kerkrade hoor verklaren dat zij op de PVV heeft gestemd omdat er zoveel buitenlanders zijn en op een kritische vraag van de journalist antwoordt dat dat misschien in Kerkrade wel meevalt maar in Amsterdam zeker niet, dan ben ik droevig dat zon mens invloed heeft op het politieke landschap.
quote:
De Islamiseringsmythe poogt hij als volg te ontkrachten.
Ik ken de onderzoeken die je noemt niet, maar sinds die mythe door de media is geadopteerd. probeer ik vanuit mijn eigen dagelijkse handel en wandel te beoordelen of er nu werkelijk sprake is van islamisering en of dat zorgwekkend is. Het antwoord is: nee. Ik zie hier en daar een minaretje en ik zie wel ns iemand lopen met een hoofddoek of een Noordafrikaans c.q. Middenoostelijk uiterlijk, zoals er wel meer rondlopen van wie je vrij eenvoudig kunt vaststellen dat zijn of haar roots niet in de drassige veengronden liggen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_84067212
Ik kan je het boek aanbevelen bij deze, je zou zijn tweelingbroer kunnen zijn.
De hofstadgroep geen terroristische organisatie? Natuurlijk wel zij het een amateuristische. Dat het nooit 'bewezen' is zegt mij niks. Het is ook nog steeds niet bewezen dat de hells angels een crimineel netwerk vormen.

Daarnaast betekent de Islamisering IMO niet dat Nederland een soort Iran wordt. Het betekent eerder dat we een soort Israel of voormalig Joegoslavië worden als de problemen niet aangepakt worden.
En ook in die landen (waar van een meerderheid of een totale Islamisering totaal geen sprake is) is het misgegaan. Natuurlijk altijd met meerdere schuldigen. Maar ik zou zelf ook niet zo snel betogen dat het alleen aan 'hunnie' ligt. Het ligt gewoon aan de samenloop van omstandigheden. Ik stel voor dat we zulke omstandigheden dan niet te veel meer moeten laten kunnen samen lopen.

Ik denk dat de PVV-kiezers vooral gewoon willen dat het geen dweilen met de kraan open blijft, dus grenzen dicht, uitzetting van hofstadtypes, hogere straffen enz. Het bekende riedeltje. Om die kopvoddentaks is het niemand te doen (de meeste PVV-aanhangers vonden het volgens mij ook een dom idee).
En zelf heb ik niet op de PVV gestemd maar hoor ik dus bij dat groepje dat 'vindt dat ze ergens een punt hebben'.
pi_84073330
De zoveelste rechtse rukker die een angst voor Islamisering heeft en tegelijkertijd de feitelijke gegevens gezien heeft, maar toch wenst te betwijfelen. Oftewel je vindt z'n boek ruk, maar je hebt geen enkele gegevens om zijn aangedragen argumenten te weerleggen.

Ik zie alleen "volgens mij" / "het zou kunnen".. Zeg nou maar gewoon dat je geen moslims in Nederland wilt hebben omdat jij denkt dat er een Islamiserings-complot gaande is waarbij de moslims binnen 20 jaar 80% van de Nederlandse bevolking uitmaken.

Daar kan geen enkel gegeven tegenop! Het feit dat moslims 50 jaar in Nederland aanwezig zijn, de grootste groei al is geweest (jaren 80 en 90) en moslims nu pas 5% van de bevolking in NL uitmaken, dat laten we achterwege. Neen, Islamisering, het grote groene gevaar. En ga nou niet zeggen dat je het niet als gevaar ziet, want je koppelt de meest belachelijke zaken aan Islamisering (zoals hetgeen er in Israel en Joegoslavie is gebeurd, terwijl dat wat mij betreft al helemaal van de pot gerukt is). Ohnoes, we gaan een burgeroorlog krijgen waarbij we elkander gaan uitmoorden, als gevolg van de Islamisering.

Wake up and smell the coffee zeg..
Allah Al Watan Al Malik
pi_84073608
Ik vond het wel een aardig "boekje". Het is inderdaad geen magnum opus, maar hij behandelt wel wat goede punten.
Wir haben es gewusst
pi_84073835
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:53 schreef sneakypete het volgende:
De hofstadgroep geen terroristische organisatie?
Zelfs de term 'organisatie' is in dit geval nergens op gebaseerd.
quote:
Dat het nooit 'bewezen' is zegt mij niks. Het is ook nog steeds niet bewezen dat de hells angels een crimineel netwerk vormen.
Tja, en toch is bewijs vrij fundamenteel voor een terechte kwalificatie van 'terreurorganisatie'.
quote:
Daarnaast betekent de Islamisering IMO niet dat Nederland een soort Iran wordt. Het betekent eerder dat we een soort Israel of voormalig Joegoslavië worden als de problemen niet aangepakt worden.
En ook in die landen (waar van een meerderheid of een totale Islamisering totaal geen sprake is) is het misgegaan. Natuurlijk altijd met meerdere schuldigen. Maar ik zou zelf ook niet zo snel betogen dat het alleen aan 'hunnie' ligt. Het ligt gewoon aan de samenloop van omstandigheden. Ik stel voor dat we zulke omstandigheden dan niet te veel meer moeten laten kunnen samen lopen.
Bedoel je een desintegratie van bevolkingsgroepen? Ik zie dat persoonlijk niet gebeuren hoor. Daar is Nederland veel te klein voor en zijn onze sociaal maatschappelijke structureren niet ingewikkeld genoeg. Er zijn hier nou eenmaal veel mensen die hun roots elders hebben liggen, maar dat is al zo lang het geval. In de middeleeuwen waren we net zo goed een handelsnatie met een keur van nationaliteiten binnen onze landsgrenzen. Niks om nerveus van te worden.

Het hij/zij-denken is toch echt afkomstig van de PVV-stemmer, dankbaar gevoed door allerlei suggesties dat 'zij' verantwoordelijk zijn voor de meest uiteenlopende (en in het grote geheel beschouwd nauwelijks interessante) maatschappelijke problemen en dat het daarom gerechtvaardigd is om anti-rechtstatelijke middelen tegen 'hen' in te zetten. Dus ja, als de PVV-stemmer zijn zin krijgt, zal er onherroepelijk iets van een tweedeling ontstaan. Het hele PVV-program is daar immers op gericht. Ik vind dat op zichzelf niet zon punt. Ik weet nu al aan welke kant ik zal staan en reken maar dat ik meevecht.
quote:
Ik denk dat de PVV-kiezers vooral gewoon willen dat het geen dweilen met de kraan open blijft, dus grenzen dicht, uitzetting van hofstadtypes, hogere straffen enz. Het bekende riedeltje.
Inderdaad het bekende riedeltje. Daar heeft de PVV-stemmer overigens geen patent op. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zich én in specifieke strafdossiers heeft verdiept (met adequate kennis van het strafrecht) en met redelijke argumenten kon betogen waarom de straffen te laag zijn. Ik kom ook wel ns een nieuwsberichtje tegen waarvan ik denk dat de opgelegde straf aan de lage kant is, maar ik kan daar zonder dossierkennis toch geen oordeel over vormen. De PVV-stemmer (en veel van zijn collega-stemmers) laten zich echter niet hinderen door een gebrek aan (feiten)kennis alvorens te gaan roepen hoe de zaken in dit land geregeld zouden moeten worden. Ik zie nog steeds niet in waarom daar naar geluisterd zou moeten worden.
pi_84073875
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:53 schreef sneakypete het volgende:
Ik heb het overigens vluchtig doorgelezen. Ik beschouw het als een uit de hand gelopen column. Zeker geen wetenschappelijk werk.
pi_84074017
Van Rossem's analyse dat de media uit is op sensatie en dat politici daar handig op inspelen, sluit nauw aan bij de documentaire die ik recentelijk aan de orde stelde: Documentaire over strategie achter politiek succes
pi_84075274
Het grappige is dat hij alleen maar naar Fortuyn en Wilders hoeft te luisteren om te ontdekken waarom mensen op hen stemmen. Maar dat strekt zijn fantasie teveel. Terwijl het toch allemaal zo simpel is. De doelgroep is gewoon anders.

De overheid (en daarmee de gevestigde orde en haar regenten) faalt in het voorzien van de wensen van Jan Modaal en de middeninkomens. Hoewel Wilders zijn fantasie soms op de vrije loop laat zijn het over het algemeen hele dagelijkse lasten waar tegen geageerd wordt. Er is een hoge belastingdruk. Er wordt weinig in deze doelgroep geïnvesteerd, maar wel gesneden in de uitgaven aan deze doelgroep. Investeringen in andere doelgroepen zijn van ondergeschikt belang en worden alleen maar als lastig ervaren. Er wordt een mobiliteitsprobleem ervaren (woon-werk verkeer). En ze willen veiligheidsgevoel vergroten. De daadwerkelijke veiligheid is hier eigenlijk ondergeschikt aan.

Natuurlijk kan de media een partij maken of breken, maar ze kan zij alleen maar doen door haar boodschap door te geven of de misstanden van een partij aan het licht te brengen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Picchia op 15-07-2010 02:21:50 ]
  donderdag 15 juli 2010 @ 01:56:15 #12
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_84076182
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 00:59 schreef Picchia het volgende:
Het grappige is dat hij alleen maar naar Fortuyn en Wilders hoeft te luisteren om te ontdekken waarom mensen op hen stemmen. Maar dat strekt zijn fantasie teveel.
Als het zo duidelijk is waarom stemmen dezelfde mensen steeds op hele verschillende partijen met compleet andere standpunten?

Omdat bijvoorbeeld de SP zich in 2006 ook had geprofileerd als de anti-elite partij.

Ik ben het met Van Rossem eens dat de onvrede voort komt uit de media. In de VS is eens onderzoek gedaan waarom mensen ontevreden waren. Eerst werden er vragen gesteld over de directe omgeving en hun eigen leven, iedereen was behoorlijk tevreden. Het enige waar men niet tevreden over was, waren dingen die ze wisten uit de media.

De meeste PVVers hebben amper ooit een moslim gezien.
pi_84076257
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 01:56 schreef Premium_Quality het volgende:

[..]

Als het zo duidelijk is waarom stemmen dezelfde mensen steeds op hele verschillende partijen met compleet andere standpunten?

Omdat bijvoorbeeld de SP zich in 2006 ook had geprofileerd als de anti-elite partij.

Ik ben het met Van Rossem eens dat de onvrede voort komt uit de media. In de VS is eens onderzoek gedaan waarom mensen ontevreden waren. Eerst werden er vragen gesteld over de directe omgeving en hun eigen leven, iedereen was behoorlijk tevreden. Het enige waar men niet tevreden over was, waren dingen die ze wisten uit de media.

De meeste PVVers hebben amper ooit een moslim gezien.
Dat de gemiddelde PVV'er nog nooit een Moslim heeft gezien is onwaarschijnlijk, aangezien ze groot zijn in en rondom verschillende grote steden in de Randstad. Rond Utrecht. In Den Haag, Gouda en Rotterdam. Hou die vooroordelen maar bij je.

De afkeer tegen Moslims komt natuurlijk voort uit het feit dat zij een kostenpost zijn en het veiligheidsgevoel verkleinen. Die twee punten zijn echt de meest gehoorde klachten over Moslims. Of dat komt door de culturele verschillen, het foute integratiebeleid of wat dan ook laat ik maar even in het midden.

Als iemand het heeft over 'goede Moslims' wordt ook altijd gekeken naar zijn baan en strafrechtelijk verleden. Precies hetgeen wat telt voor de 'hardwerkende' Nederlander.

De SP kan zich wel profileren als anti-elite partij, maar de doelgroep is niet hetzelfde. De doelgroepen onderscheiden zich doordat de doelgroep van Wilders en Fortuyn juist last heeft van de belastingdruk, terwijl zij daar natuurlijk minder diensten voor terugkrijgen dan groepen met een negatieve opbrengst. Dat is juist één van de weinige klachten die er zijn. En de SP zal die lasten verhogen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Picchia op 15-07-2010 02:33:14 ]
  donderdag 15 juli 2010 @ 02:36:45 #14
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_84076598
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 02:02 schreef Picchia het volgende:

[..]

Dat de gemiddelde PVV'er nog nooit een Moslim heeft gezien is onwaarschijnlijk, aangezien ze groot zijn in en rondom verschillende grote steden in de Randstad. Rond Utrecht. In Den Haag, Gouda en Rotterdam. Hou die vooroordelen maar bij je.

En een aantal problemen zijn echt kenmerkend voor de doelgroep van Wilders en Fortuyn. Namelijk het last hebben van de belastingdruk, terwijl zij daar natuurlijk minder diensten voor terugkrijgen dan groepen met een negatieve opbrengst. De doelgroep is iets anders dan die van de SP.
De PVV is vooral erg populair in Limburg. Daar in Zeeland en West-Brabant, die hebben nog nooit een moslim gezien . Ook in Volendam is het aantal niet-Westerse allochtonen veel lager dan het landelijk gemiddelde. De PVV is wel heel populair in voorsteden van Rotterdam, maar minder in voorsteden van Amsterdam, Den Haag of Utrecht.

Hoewel de doelgroep van de PVV en SP niet hetzelfde is. Is er een groep stemmers die zo van de ene naar de andere kant kunnen gaan met hun stem. Een groep die zich laat leiden door populisme en irrationele argumenten.

Ik denk dat veel PVVers angstig zijn en onveiligheid ervaren. Bij sommigen terecht en bij anderen niet. De angst wordt deels bepaald door sensatieverhalen in de media. Terrorisme van buiten af, jongeren op straat die problemen veroorzaken en dan vooral overdreven artikelen in de Telegraaf daarover. Hoewel criminaliteit sinds de jaren '90 aan het dalen is, stijgt het gevoel van onveiligheid.

Je hebt misschien deels gelijk over de belastingdruk, maar dan daarvoor moet je echt geen PVV stemmen want die zijn economisch linkser van de GroenLinks. Het zal vooral de groep kleine ondernemers zijn die dat belangrijk vinden. PVVers zijn wat armer dan gemiddeld en maken juist iets meer gebruik van bijstand, vandaar dat de PVV van rechts naar links is gegaan economisch. Wilders hoor je ook nooit zeuren over de echte belastingdruk. Hij wil nooit bezuinigen, alleen op "linkse hobbies" zoals immigratie, de publieke omroep en de Europese Unie waar je bijna niks kan halen. Hij beweert dat je daarmee vele miljarden kan binnenhalen . Dat is populisme.
pi_84076736
Ik bedacht me net opeens dat het profiel van de PVV wat je net gaf ook wel erg veel lijkt op die van de PvdA. Gelet op het rode deel van de kaart (naast de centra, alleen het noord oosten), terwijl zij zich behoorlijk richten op allochtonen, de omschrijving van de PVV kiezer (minder rijk, angstig) en het populisme (naar de mond praten, afkeer tegen de elite, hoewel de PvdA zich richt op de private elite, aangezien ze nu zelf de bestuurlijke elite zijn).

Beide partijen moeten het ook niet echt hebben van een bepaalde ideologie, zoals de SP, GL en de SGP, maar meer van praktische uitgangspunten.

Werd de PvdA ook groot door de media?

[ Bericht 19% gewijzigd door Picchia op 15-07-2010 03:24:21 ]
pi_84076872
Ik moet echt eens van die edit-knop afblijven.
pi_84078125
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 02:58 schreef Picchia het volgende:
Werd de PvdA ook groot door de media?
Is het niet zo dat het gros van de journalisten, TV- en krantenmakers PvdA, SP of GroenLinks stemt? Dat bij het maken van media zo nu en dan de PvdA goed in de verf wordt gezet, is dan natuurlijk niet zo vreemd.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_84078485
Bron van ontevredenheid over de politiek/overheid: Zet de politiek weer als een A-merk in de markt!
quote:
Complicatie is dat burgers de overheid als een dienstverlenend bedrijf zijn gaan zien, wiens bestuurders niet langer hun heren of voormannen zijn, maar hun personeel. Die burgers gedragen zich als geïrriteerde werkgevers als dit personeel onvoldoende presteert. Zo werkt de toeschouwersdemocratie. Maar in zo’n klimaat kan, aldus Aerts, alleen de populist met succes opereren. Gewone politici zijn aangewezen op het gezag en het aanzien van de politiek als zodanig.
Dat in combi met het door media aangeleerde en gestimuleerde 'wegzappen als het je even niet bevalt'-gedrag. Het kunnen wegstemmen van alles en iedereen in realitysoaps en talentenshows. Incidentenpolitiek.
pi_84078807
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 08:59 schreef DennisMoore het volgende:
Bron van ontevredenheid over de politiek/overheid: Zet de politiek weer als een A-merk in de markt!
[..]

Dat in combi met het door media aangeleerde en gestimuleerde 'wegzappen als het je even niet bevalt'-gedrag. Het kunnen wegstemmen van alles en iedereen in realitysoaps en talentenshows. Incidentenpolitiek.
Doe als mij, en kijk dan ook geen Nederlandse flut-televisie.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_84078857
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 09:16 schreef huhggh het volgende:

Doe als mij, en kijk dan ook geen Nederlandse flut-televisie.
Ik kijk soms iets via internet, maar m'n tv is al >5 jaar niet aangesloten op een antenne .
  donderdag 15 juli 2010 @ 09:20:48 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_84078909
Ik heb Van Rossem eerlijk gezegd nooit op een diepzinnige analyse kunnen betrappen. Zelfs als het over zijn eigen vakgebied gaat vraag ik me regelmatig af hoe vaak hij in Amerika is geweest (gezien het feit dat ie vrijwel nooit vliegt, zal wel niet zo vaak).

Die vent is alleen beroemd omdat ie welbespraakt met z'n markante stem is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_84079166
pi_84081478
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 08:59 schreef DennisMoore het volgende:
[..]

Daar ben ik het best wel mee eens, maar hoe ga je dat oplossen? De burger geeft (meer dan) de helft van zijn of haar duurverdiende loon aan de overheid in de vorm van belastingen, en krijgt daar verdomd weinig voor terug.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:53:12 #24
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_84081542
tvp, want hoewel ik nu al weet dat ik het 100% eens zal zijn met Van Rossem, lijkt het me toch een vermakelijk boekje.
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:57:25 #25
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_84081647
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 10:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Daar ben ik het best wel mee eens, maar hoe ga je dat oplossen? De burger geeft (meer dan) de helft van zijn of haar duurverdiende loon aan de overheid in de vorm van belastingen, en krijgt daar verdomd weinig voor terug.
Ooit kregen we er een hoop voor terug. En toen kwamen mensen zoals jij, die vonden dat de overheid niks mag doen want de vrije markt is altijd superieur en de overheid moet meer als de vrije markt worden. En oh hey, verrassing, de overheid levert sindsdien slechte producten.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')