quote:
Op maandag 21 juni 2010 00:41 schreef Boldface het volgende:Ik had beloofd om nog een aantal citaten uit de documentaire te posten. Ik heb de documentaire nog eens helemaal bekeken. Onderstaand een selectie citaten, waarbij uiteraard wel de context ontbreekt. Ik raad dan ook aan om de hele documentaire te kijken. Het is uitermate boeiend.
Italiaans presentator/jurylid:- Over Berlusconi: "Hij ziet er nog net zo uit als 15-20 jaar geleden. Precies hetzelfde pak, dezelfde das, zelfde overhemd. Want hij zegt dat je dan herkenbaar en betrouwbaar bent."
- Over Wilders: "Wat een haar! Heeft niemand hem daar op aangesproken?"
-"Rechts buit ontevredenheid uit en praat mensen naar de mond. In plaats van uit te leggen, zoals links doet, dat we de immigranten nodig hebben om het werk gedaan te krijgen. Rechts weet heel goed dat we ze nodig hebben, maar zegt: "We sturen ze allemaal weg".
Dat links niet kan communiceren, is al een oud probleem."
Wat mensen als Wilders doen (en meerdere "rechtse" partijen) is eerder programmeren dan communiceren. Een gesprek met de gemiddelde Wilders stemmer bewijst dit al... Er heeft geen ideeenvorming plaatsgevonden, want er is sprake geweest van programmering, niet van communicatie.
quote:
- "Nu zijn we allemaal aan het verhufteren en TV speelt daar een grote rol in, want de TV spreekt direct tot de mensen. Rechts kan daar beter mee omgaan."
Ik kijk zelden TV. Nu snap ik eindelijk waarom ik zo'n linkse rakker ben

quote:
Producer / Deskundige reality-tv interactieve tv:
- "Wilders doet niet mee aan de consensuscultuur in Nederland. Dat is verfrissend."
- "Berlusconi is een verkoper. Lees de instructies maar die hij aan de verkopers van zijn TV-zenders gaf. Hij weet waar de Italianen van houden. Een deel houdt van schurken en schavuiten."
- Over Berlusconi na het verwondingsincident. "Ogenblikkelijk besloot hij om aan ons medelijden te appeleren. Petje af. In deze dingen is hij werkelijk een genie."
Die eeuwige grootste gemene deler toch... Is politiek dan echt niets meer dan het in de maling nemen van de dommerds?
quote:
Amerikaans Hoogleraar linguistiek / politiek adviseur:
- "Wat mensen het belangrijkst vinden zijn de waarden van de kandidaten. Dat ze goed kunnen communiceren. En dat ze oprecht zijn, authentiek. Dan zijn ze te vertrouwen en kun je je ermee identificeren."
Kan alleen uit de bek van een Amerikaan komen dit

quote:
- "In sommige opzichten heeft rechts zich veel gemakkelijker kunnen vinden in een soort populistische symboolpolitiek. Kiezers beschouwen als manipuleerbare mensen, bij wie je op de emoties moet spelen. Ik respecteer dat niet, maar ook niet een bekrompen soort links Verlichtingsdenken, waarbij men ervan uitgaat dat mensen die niet aan het lezen zijn in dikke filosofische boekwerken slechte burgers zijn."
Beiden lijken me nogal simplistisch van aard.
quote:
- Over de tactiek van Nixon in 1964: "Ze schiepen het idee van een linkse elite. Linkse politici kwamen in werkelijkheid op voor de arbeiders. Maar ze werden afgeschilderd als elitair. Hollywood en de linkse media. Zo is dat in Amerika gegaan. En dat zie je nu ook in Europa gebeuren. Daar hebben ze conservatieve strategen uit Amerika gehaald om een populistische beweging te organiseren."
En bepaalde lieden hebben zich van hun voetjes laten vegen en vielen halsoverkop in dikke vette LOVE.
En anderen weer niet. Had ik meer TV moeten kijken?
quote:
- "De mensen van rechts, de conservatieven, komen grotendeels uit het bedrijfsleven. Daar draait alles om marketing. Wie daar goed in is, weet hoe mensen denken. Mensen denken in metaforen, beelden, emoties. Daar draait ons redenerend vermogen op."
Kan best zijn, maar we worden geregeerd door feiten. Ik mag hopen dat mensen toch wel iets verder kijken dan een plannetje dat vooral lekker bekt.
quote:
- "Mensen van links die de politiek ingaan, hebben geen marketing gestudeerd. Die hebben politieke wetenschap, recht, economie en bestuurskunde gestudeerd. Die vakgebieden gaan uit van het Verlichtingsdenken. Dat berust op een aantal verkeerde principes. Het gaat ervan uit dat we alles bewust redeneren: 98% vindt echter onbewust plaats. Het gaat ervan uit dat je objectief kunt redeneren, maar je redeneert met je hersenen en je lijf. Het gaat ervan uit dat we logisch redeneren. Is ook niet zo. Onze rede volgt de logica van beeldspraak, context, emoties. Het gaat ervan uit dat onze rede er is om onze eigen belangen te dienen. Nee, onze rede dient ook om contact te maken met anderen; om een samenleving te vormen. Het gaat ervan uit dat emotie de rede in de weg zit. Fout. Het is aangetoond dat emotie nodig is om te redeneren."
Alsof het verlichtingsconcept losstaat van emotie.
Blijft over: het marketen ervan. Ik hou me maar even vast aan het idee dat het marketen van een pak koffie iets anders is dan het marketen van een haven terminal (om maar even iets te noemen). Mag ik er dan ook vanuit gaan dat we de rede niet direct overboord gooien, maar hetzelfde bestaansrecht gunnen als emotie?
quote:
- "De conservatieven appeleren aan waarden en gemeenschapszin. Links heeft de neiging alleen over programmapunten te praten: dit en dat is in uw eigen belang; we gaan dit en dat voor u doen. Ze veronachtzamen het feit dat mensen stemmen niet op basis van programmapunten, maar op basis van wie je bent: delen we dezelfde waarden? Vertrouw ik je? Voel ik een band met jou? Ben je oprecht? Dáár gaat het om."
Het is nu juist de onoprechtheid en onbetrouwbaarheid die mij conservatieven zo doet verfoeien.
quote:
Kortom, een aantal opmerkelijke statements....
Leuk