abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82866201
Ik zag vanavond een stukje op Politiek 24 en ga 'm zeker nog helemaal kijken. Een absolute aanrader, deze documentaire over de "dramademocratie", of hoe politici zich manifesteren en daarmee stemmen winnen. Een belangrijke conclusie: sociaal-democraten hebben het nog niet echt begrepen...

http://tegenlicht.vpro.nl(...)dramademocratie.html
pi_82866292
Hele muppetshow in Den Haag interesseert me geen reet meer. Die figuren verzinnen het beleid niet, ze managen het alleen voor het volk.
pi_82866323
Mij interesseert dit wel. En zeker ook de uitspraken die in deze documentaire worden gedaan. Ik zal er later nog een aantal opsommen op deze plek.
  woensdag 16 juni 2010 @ 09:39:05 #4
165633 eriksd
The grand facade...
pi_82869692
Waarom is er eigenlijk niet een jaarlijks lijstrekkersdebat oid? Dat wij tussendoor ook nog eens wat duidelijkheid krijgen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_82873059
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 09:39 schreef eriksd het volgende:
Waarom is er eigenlijk niet een jaarlijks lijstrekkersdebat oid? Dat wij tussendoor ook nog eens wat duidelijkheid krijgen.
Denk je dat de coalitiepartijen elk jaar de verschillen tussen hen en hun coalitiegenoten in een debat willen benadrukken? Dat is vragen om een kabinetscrisis. Als ik in de regering zat zou ik daar in ieder geval vriendelijk voor bedanken.
Amerikalog.com - Voor al mijn dagelijks nieuws over de Amerikaanse verkiezingen.
pi_82873594
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 09:39 schreef eriksd het volgende:
Er is regelmatig een de facto lijsttrekkersdebat in de Tweede Kamer.
pi_83083720
Ik had beloofd om nog een aantal citaten uit de documentaire te posten. Ik heb de documentaire nog eens helemaal bekeken. Onderstaand een selectie citaten, waarbij uiteraard wel de context ontbreekt. Ik raad dan ook aan om de hele documentaire te kijken. Het is uitermate boeiend.

Italiaans presentator/jurylid:
- Over Berlusconi: "Hij ziet er nog net zo uit als 15-20 jaar geleden. Precies hetzelfde pak, dezelfde das, zelfde overhemd. Want hij zegt dat je dan herkenbaar en betrouwbaar bent."
- Over Wilders: "Wat een haar! Heeft niemand hem daar op aangesproken?"

-"Rechts buit ontevredenheid uit en praat mensen naar de mond. In plaats van uit te leggen, zoals links doet, dat we de immigranten nodig hebben om het werk gedaan te krijgen. Rechts weet heel goed dat we ze nodig hebben, maar zegt: "We sturen ze allemaal weg". Dat links niet kan communiceren, is al een oud probleem."
- "Nu zijn we allemaal aan het verhufteren en TV speelt daar een grote rol in, want de TV spreekt direct tot de mensen. Rechts kan daar beter mee omgaan."

Producer / Deskundige reality-tv interactieve tv:
- "Wilders doet niet mee aan de consensuscultuur in Nederland. Dat is verfrissend."
- "Berlusconi is een verkoper. Lees de instructies maar die hij aan de verkopers van zijn TV-zenders gaf. Hij weet waar de Italianen van houden. Een deel houdt van schurken en schavuiten."
- Over Berlusconi na het verwondingsincident. "Ogenblikkelijk besloot hij om aan ons medelijden te appeleren. Petje af. In deze dingen is hij werkelijk een genie."

Psycholoog / deskundige leiderschap:
- "Denk aan Ad Melkert, die er bij het debat met Fortuyn onderuitgezakt bij zat, als een slechte verliezer. Dat was wel authentiek, maar niet de authenticiteit die we willen, namelijk dat het ons bevestigt in het beeld dat het een goede leider is."

Amerikaans Hoogleraar linguistiek / politiek adviseur:
- "Wat mensen het belangrijkst vinden zijn de waarden van de kandidaten. Dat ze goed kunnen communiceren. En dat ze oprecht zijn, authentiek. Dan zijn ze te vertrouwen en kun je je ermee identificeren."
- "We vroegen mensen om een oordeel over deelnemers aan een reality-show. We vroegen wie er het meest als een politicus uitziet. En we vroegen wie de minst populaire persoon is. Het waren altijd dezelfde personen."
- "We leven in een tijd van totale zichtbaarheid. Voor politici is het nauwelijks nog mogelijk om even niet zichtbaar te zijn. In de 20e eeuw konden politici nog regisseren wanneer ze in beeld kwamen. Dat kan niet meer."

- "In sommige opzichten heeft rechts zich veel gemakkelijker kunnen vinden in een soort populistische symboolpolitiek. Kiezers beschouwen als manipuleerbare mensen, bij wie je op de emoties moet spelen. Ik respecteer dat niet, maar ook niet een bekrompen soort links Verlichtingsdenken, waarbij men ervan uitgaat dat mensen die niet aan het lezen zijn in dikke filosofische boekwerken slechte burgers zijn."

- Over de tactiek van Nixon in 1964: "Ze schiepen het idee van een linkse elite. Linkse politici kwamen in werkelijkheid op voor de arbeiders. Maar ze werden afgeschilderd als elitair. Hollywood en de linkse media. Zo is dat in Amerika gegaan. En dat zie je nu ook in Europa gebeuren. Daar hebben ze conservatieve strategen uit Amerika gehaald om een populistische beweging te organiseren."

- "De mensen van rechts, de conservatieven, komen grotendeels uit het bedrijfsleven. Daar draait alles om marketing. Wie daar goed in is, weet hoe mensen denken. Mensen denken in metaforen, beelden, emoties. Daar draait ons redenerend vermogen op."

- "Mensen van links die de politiek ingaan, hebben geen marketing gestudeerd. Die hebben politieke wetenschap, recht, economie en bestuurskunde gestudeerd. Die vakgebieden gaan uit van het Verlichtingsdenken. Dat berust op een aantal verkeerde principes. Het gaat ervan uit dat we alles bewust redeneren: 98% vindt echter onbewust plaats. Het gaat ervan uit dat je objectief kunt redeneren, maar je redeneert met je hersenen en je lijf. Het gaat ervan uit dat we logisch redeneren. Is ook niet zo. Onze rede volgt de logica van beeldspraak, context, emoties. Het gaat ervan uit dat onze rede er is om onze eigen belangen te dienen. Nee, onze rede dient ook om contact te maken met anderen; om een samenleving te vormen. Het gaat ervan uit dat emotie de rede in de weg zit. Fout. Het is aangetoond dat emotie nodig is om te redeneren."

- "De conservatieven appeleren aan waarden en gemeenschapszin. Links heeft de neiging alleen over programmapunten te praten: dit en dat is in uw eigen belang; we gaan dit en dat voor u doen. Ze veronachtzamen het feit dat mensen stemmen niet op basis van programmapunten, maar op basis van wie je bent: delen we dezelfde waarden? Vertrouw ik je? Voel ik een band met jou? Ben je oprecht? Dáár gaat het om."

Kortom, een aantal opmerkelijke statements....
pi_83086597
quote:
Op maandag 21 juni 2010 00:41 schreef Boldface het volgende:
Opmerkelijk gaat me wat ver. Van een links programma had ik niet veel anders verwacht. De kwalificatie "gekleurde bagger" komt dichter in de buurt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 21 juni 2010 @ 09:49:58 #9
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_83088469
quote:
Op maandag 21 juni 2010 06:58 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Opmerkelijk gaat me wat ver. Van een links programma had ik niet veel anders verwacht. De kwalificatie "gekleurde bagger" komt dichter in de buurt.
Volgens mij heb je het niet goed gelezen.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
  maandag 21 juni 2010 @ 10:02:53 #10
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83088767
quote:
Ik had beloofd om nog een aantal citaten uit de documentaire te posten. Ik heb de documentaire nog eens helemaal bekeken. Onderstaand een selectie citaten, waarbij uiteraard wel de context ontbreekt. Ik raad dan ook aan om de hele documentaire te kijken. Het is uitermate boeiend.

Italiaans presentator/jurylid:
- Over Berlusconi: "Hij ziet er nog net zo uit als 15-20 jaar geleden. Precies hetzelfde pak, dezelfde das, zelfde overhemd. Want hij zegt dat je dan herkenbaar en betrouwbaar bent."
- Over Wilders: "Wat een haar! Heeft niemand hem daar op aangesproken?"

-"Rechts buit ontevredenheid uit en praat mensen naar de mond. In plaats van uit te leggen, zoals links doet, dat we de immigranten nodig hebben om het werk gedaan te krijgen. Rechts weet heel goed dat we ze nodig hebben, maar zegt: "We sturen ze allemaal weg". Dat links niet kan communiceren, is al een oud probleem."
Wat mensen als Wilders doen (en meerdere "rechtse" partijen) is eerder programmeren dan communiceren. Een gesprek met de gemiddelde Wilders stemmer bewijst dit al... Er heeft geen ideeenvorming plaatsgevonden, want er is sprake geweest van programmering, niet van communicatie.
quote:
- "Nu zijn we allemaal aan het verhufteren en TV speelt daar een grote rol in, want de TV spreekt direct tot de mensen. Rechts kan daar beter mee omgaan."
Ik kijk zelden TV. Nu snap ik eindelijk waarom ik zo'n linkse rakker ben
quote:
Producer / Deskundige reality-tv interactieve tv:
- "Wilders doet niet mee aan de consensuscultuur in Nederland. Dat is verfrissend."
- "Berlusconi is een verkoper. Lees de instructies maar die hij aan de verkopers van zijn TV-zenders gaf. Hij weet waar de Italianen van houden. Een deel houdt van schurken en schavuiten."
- Over Berlusconi na het verwondingsincident. "Ogenblikkelijk besloot hij om aan ons medelijden te appeleren. Petje af. In deze dingen is hij werkelijk een genie."
Die eeuwige grootste gemene deler toch... Is politiek dan echt niets meer dan het in de maling nemen van de dommerds?
quote:
Amerikaans Hoogleraar linguistiek / politiek adviseur:
- "Wat mensen het belangrijkst vinden zijn de waarden van de kandidaten. Dat ze goed kunnen communiceren. En dat ze oprecht zijn, authentiek. Dan zijn ze te vertrouwen en kun je je ermee identificeren."
Kan alleen uit de bek van een Amerikaan komen dit
quote:
- "In sommige opzichten heeft rechts zich veel gemakkelijker kunnen vinden in een soort populistische symboolpolitiek. Kiezers beschouwen als manipuleerbare mensen, bij wie je op de emoties moet spelen. Ik respecteer dat niet, maar ook niet een bekrompen soort links Verlichtingsdenken, waarbij men ervan uitgaat dat mensen die niet aan het lezen zijn in dikke filosofische boekwerken slechte burgers zijn."
Beiden lijken me nogal simplistisch van aard.
quote:
- Over de tactiek van Nixon in 1964: "Ze schiepen het idee van een linkse elite. Linkse politici kwamen in werkelijkheid op voor de arbeiders. Maar ze werden afgeschilderd als elitair. Hollywood en de linkse media. Zo is dat in Amerika gegaan. En dat zie je nu ook in Europa gebeuren. Daar hebben ze conservatieve strategen uit Amerika gehaald om een populistische beweging te organiseren."
En bepaalde lieden hebben zich van hun voetjes laten vegen en vielen halsoverkop in dikke vette LOVE.

En anderen weer niet. Had ik meer TV moeten kijken?
quote:
- "De mensen van rechts, de conservatieven, komen grotendeels uit het bedrijfsleven. Daar draait alles om marketing. Wie daar goed in is, weet hoe mensen denken. Mensen denken in metaforen, beelden, emoties. Daar draait ons redenerend vermogen op."
Kan best zijn, maar we worden geregeerd door feiten. Ik mag hopen dat mensen toch wel iets verder kijken dan een plannetje dat vooral lekker bekt.
quote:
- "Mensen van links die de politiek ingaan, hebben geen marketing gestudeerd. Die hebben politieke wetenschap, recht, economie en bestuurskunde gestudeerd. Die vakgebieden gaan uit van het Verlichtingsdenken. Dat berust op een aantal verkeerde principes. Het gaat ervan uit dat we alles bewust redeneren: 98% vindt echter onbewust plaats. Het gaat ervan uit dat je objectief kunt redeneren, maar je redeneert met je hersenen en je lijf. Het gaat ervan uit dat we logisch redeneren. Is ook niet zo. Onze rede volgt de logica van beeldspraak, context, emoties. Het gaat ervan uit dat onze rede er is om onze eigen belangen te dienen. Nee, onze rede dient ook om contact te maken met anderen; om een samenleving te vormen. Het gaat ervan uit dat emotie de rede in de weg zit. Fout. Het is aangetoond dat emotie nodig is om te redeneren."
Alsof het verlichtingsconcept losstaat van emotie.

Blijft over: het marketen ervan. Ik hou me maar even vast aan het idee dat het marketen van een pak koffie iets anders is dan het marketen van een haven terminal (om maar even iets te noemen). Mag ik er dan ook vanuit gaan dat we de rede niet direct overboord gooien, maar hetzelfde bestaansrecht gunnen als emotie?
quote:
- "De conservatieven appeleren aan waarden en gemeenschapszin. Links heeft de neiging alleen over programmapunten te praten: dit en dat is in uw eigen belang; we gaan dit en dat voor u doen. Ze veronachtzamen het feit dat mensen stemmen niet op basis van programmapunten, maar op basis van wie je bent: delen we dezelfde waarden? Vertrouw ik je? Voel ik een band met jou? Ben je oprecht? Dáár gaat het om."
Het is nu juist de onoprechtheid en onbetrouwbaarheid die mij conservatieven zo doet verfoeien.
quote:
Leuk
Intelligent, but fucked up.
pi_83089067
Nixon moet 1960 of 1968 zijn.
pi_83089537
quote:

Het meest opmerkelijke is nog wel dat de kleur van de makers bepaald niet verhuld wordt... Rechts praat mensen naar de mond, links legt uit... uh-huh... Verklaar dan eens wat de SP doet, want ik noem dat mensen naar de mond praten met hun "koopkrachtkampioen".

Het is gewoon onzin en de boodschap moet kennelijk zijn: Rechts verkoopt zichzelf goed, maar links heeft de wijsheid in pacht.

Het enige wat men bevestigt is de stelling dat links niet kan communiceren, maar of dat in de praktijk ook zo is waag ik te betwijfelen (Jan M. was er heel bedreven in)... het zal wel gewoon aan de makers van dit programma liggen. Die kunnen er niets van.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 21 juni 2010 @ 10:37:12 #13
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83089692
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het meest opmerkelijke is nog wel dat de kleur van de makers bepaald niet verhuld wordt... Rechts praat mensen naar de mond, links legt uit... uh-huh... Verklaar dan eens wat de SP doet, want ik noem dat mensen naar de mond praten met hun "koopkrachtkampioen".

Het is gewoon onzin en de boodschap moet kennelijk zijn: Rechts verkoopt zichzelf goed, maar links heeft de wijsheid in pacht.

Het enige wat men bevestigt is de stelling dat links niet kan communiceren, maar of dat in de praktijk ook zo is waag ik te betwijfelen (Jan M. was er heel bedreven in)... het zal wel gewoon aan de makers van dit programma liggen. Die kunnen er niets van.
Het zijn allemaal maar meningen.
pi_83090106
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:37 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Het is idd gekleurde bagger ("meningen"), maar dit soort programma's krijgen een hogere waarde toegedicht, simpelweg omdat ze op TV verschijnen. Dat is een ongelofelijk krachtig medium, en alleen onze linkse vrinden, die op de Nederlandse netten oververtegenwoordigd zijn, lijken dat door te hebben. Oeps, een feit dat de makers van het programma blijkbaar gemist hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 21 juni 2010 @ 10:55:39 #15
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83090278
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het is idd gekleurde bagger ("meningen"), maar dit soort programma's krijgen een hogere waarde toegedicht, simpelweg omdat ze op TV verschijnen. Dat is een ongelofelijk krachtig medium, en alleen onze linkse vrinden, die op de Nederlandse netten oververtegenwoordigd zijn, lijken dat door te hebben. Oeps, een feit dat de makers van het programma blijkbaar gemist hebben.
Voor een beetje intelligent mens moet dit toch allemaal overkomen als "enkele meningen" en niet zozeer als het finale oordeel.

Misschien moeten we die TV gewoon het raam uitsmijten (wel na het WK)
pi_83090948
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:37 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Van een journalist mag je toch wel verwachten dat hij iig net doet alsof hij objectief is.

Dit soort borrelpraat hoeft van mij niet op de tv.
  maandag 21 juni 2010 @ 11:18:34 #17
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_83090993
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Voor een beetje intelligent mens moet dit toch allemaal overkomen als "enkele meningen" en niet zozeer als het finale oordeel.

Misschien moeten we die TV gewoon het raam uitsmijten (wel na het WK)
Geen tv hebben is sowieso de beste beslissing die een mens tegenwoordig kan nemen. dan ook nog de consumptie van nieuws via internet beperken en je zal zien dat je veel gelukkiger wordt.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 21 juni 2010 @ 11:19:50 #18
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83091040
quote:
Op maandag 21 juni 2010 11:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Van een journalist mag je toch wel verwachten dat hij iig net doet alsof hij objectief is.
Zolang hij moet betalen voor z'n brood kun je er nooit helemaal zeker van zijn. Jammer is dat wel.
quote:
Dit soort borrelpraat hoeft van mij niet op de tv.
Dan kunnen de verkiezingscampagnes ook wel de prullenbak in
pi_83091339
quote:
Op maandag 21 juni 2010 11:18 schreef ethiraseth het volgende:

Geen tv hebben is sowieso de beste beslissing die een mens tegenwoordig kan nemen. dan ook nog de consumptie van nieuws via internet beperken en je zal zien dat je veel gelukkiger wordt.
Onwetendheid als recept voor geluk?

Dan snap ik de SP/PVV stemmer helemaal niet meer...
  maandag 21 juni 2010 @ 12:11:25 #20
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_83092752
Het probleem is dat de PVV-stemmer juist wel nieuws opzoekt. Die leest de Telegraaf en kijkt SbS6 en leest daar alleen maar negatieve dingen. Jezelf helemaal onthouden van nieuws is wat anders. Als er iets belangrijks gebeurt hoor je het wel van anderen, zeker als je in een beetje intelligente vriendengroep zit.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 21 juni 2010 @ 12:11:49 #21
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_83092767
TVPolitiek
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  maandag 21 juni 2010 @ 12:37:04 #22
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83093466
quote:
Op maandag 21 juni 2010 11:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Onwetendheid als recept voor geluk?
Lijkt me duidelijk... Maar het moet wel onbewuste onwetendheid zijn, anders werkt het niet.
pi_83094902
quote:
Op maandag 21 juni 2010 12:11 schreef ethiraseth het volgende:
zeker als je in een beetje intelligente vriendengroep zit.
Ja, maar om nu met die 3 PVV stemmers rekening te houden...
pi_83095229
quote:
Op maandag 21 juni 2010 10:32 schreef DS4 het volgende:

Het lijkt de laatste maanden wel veel erger geworden te zijn met de omroepen. Hoog tijd om het mes er in te zetten!
  maandag 21 juni 2010 @ 13:32:55 #25
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_83095453
quote:
Op maandag 21 juni 2010 13:27 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Het lijkt de laatste maanden wel veel erger geworden te zijn met de omroepen. Hoog tijd om het mes er in te zetten!
gevalletje confirmation bias.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')