wat zou ik 'speculeren' ? .... 
De  voorbeelden die ik geef zijn gewoon pure feiten... van bv stoffen die in tandpasta zitten en die je 'geest manipuleren' door bv in te spelen op je 'smaak-pappillen' (en aangezien 'smaak' een duidelijke zintuigelijke ervaring is die een flink onderbewuste invloed heeft, onder meer ook op je 'geluksgevoel'... het 'genot' dat lekker eten mensen geeft)
sterker nog, ik geef duidelijkere voorbeelden dan jijzelf ... jouw enige voorbeeld is dat je 'bluetooth' zou 'voelen' op je Nokia toen je het 'testte', wat natuurlijk weinig zegt als het enkel zo is dat je het voelt als je zelf bewust dat 'aanzet' ... omdat je immers al 'wéét' dat iets gebeurt en dan kan het makkelijk ook een psychosomatische reactie zijn (wat zeker voorkomt, ik kan me herinneren dat er ooit een aantal personen was die stevige klachten hadden over stralingen van een net geplaatste antenne op een flatgebouw.... toen het opvallend véél personen waren die met dezelfde klachten kwamen deed de GGD onderzoek, maar kon snel die antenna als mogelijke oorzaak ontkrachten, omdat die nog helemaal niet aangesloten was en niet in bedrijf )
Het zou mijzelf meer beindrukken als je zonder voorkennis ook kunt 'opspeuren' als iemand anders in zn mobiele telefoon bluetooth heeft aanstaan... omdat je dan kennelijk dat 'voelt' zonder zelf de 'voorkennis' te hebben dat iets waarvan jij al en 'voorgevoel' hebt aanstaat
quote:
ik vind het eigenaardig dat jij zonder dat je veel lijkt te weten van de psyche zo duidelijk probeert te verklaren dat niets zoals geest manipulerende stoffen bestaan.
begin gewoon eens eventjes geheel opnieuw met mn posts te doorlezen want kennelijk heb je niks begrepen van wat ik schrijf....
Het tegendeel is namelijk waar.. ik bevestig juist dat er héél veel dingen, stoffen en ook bv psychische signalen (angst-gevoelens, schrikken of verdriet) zijn die de geest en de chemische huishouding in je lichaam beinvloedden .... 
Ik bevestig juist dat je dagelijks aan duizenden jouw geest beinvloeddende chemische stoffen bloot komt te staan.
Jouw lichaam is een chemische fabriek die continue reageert op stoffen en signalen uit jouw omgeving...
wel denk ik dat wij verschillend denken over hpoe 'passief' een lichaam staat tegenover die invloedden van buitenaf....
ik vermoed dat jij denkt dat je zomaar 'bepaalt' kunt worden door invloedden van buitenaf... terwijl ikzelf duidelijk de mening heb dat het lichaam zélf sterker is en zelf voluit zelf ook beinvloedden kan _hoe_ jouw lichaam omgaat met die stoffen ... die volop bezig is bepaalde stoffen af te breken in je lichaam (drogerende stoffen, alcohol, caffeine) of in reactie op bepaalee stoffen of (psychische) signalen zelf ook homronen aanmaakt

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25