DAM's ideale wereld ziet er dan ook anders uit dan de mijnequote:Op maandag 19 juli 2010 16:29 schreef rimidalw het volgende:
Dus je wil de asociale huisjesmelkers die nu veelal studentenpanden verhuren nog meer helpen, zodat ze naast studenten ook gezinnen kunnen uitbuiten? Ja, ik zie echt hoe dat de maatschappij zal verbeteren...
Ik ben er ook bang voor...quote:Op maandag 19 juli 2010 16:59 schreef pessie het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de HRA verdwijnt tot 250K. Daarboven weet ik het niet, maar aangezien het starterssegment onder vuur ligt vermoed ik dat ze tot 250K niets gaan veranderen.
Maar daardoor ontstaat er wel een discrepantie op de markt die zichzelf weer moet herstellen. Ik vermoed alleen dat het erg lang gaat duren voordat die hersteld is. Op termijn zal die woning van 250K wel 200 K gaan worden, maar dat is procentueel gezien natuurlijk een veel kleinere daling dan van 900K naar 600K.quote:Op maandag 19 juli 2010 17:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik ben er ook bang voor...
Resultaat:
-klein huis wat nu 250.000 euro kost, kost straks ook nog 250.000 euro.
-groot huis wat nu 900.000 euro kost, kost straks 600.000 euro.
Gevolg:
-babyboomer verkoopt z'n kleine startershuisje en koopt voor "weinig" extra geld een 3 keer zo groot huis.
Starters zijn juist degenen die geen voordeel van de HRA hebben!
Ook starters hebben een HRA voordeel. In jullie belevingswereld zou de huizenmarkt met 50% inzakken als de HRA geheel wordt afgeschaft, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Zoals we ook al de afgelopen 2 jaar in ieder geval gezien hebben.quote:Op maandag 19 juli 2010 17:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Starters zijn juist degenen die geen voordeel van de HRA hebben!
Waarom? Juist starterswoningen hebben als prijs "wat de starter kan betalen". Die gaat pas omlaag zodra de bank minder gaat lenen en de HRA verdwijnt. Zolang die HRA er op blijft, blijft de prijs hoog. En dat die prijs erg hoog ligt, blijkt wel uit het feit dat enkele miljoenen mensen goedkoper af zijn met een sociale huurwoning, m.a.w. de prijs wordt nu bepaald door de rijkste helft van Nederland, de rest valt buiten de boot.quote:Op maandag 19 juli 2010 17:05 schreef pessie het volgende:
[..]
Maar daardoor ontstaat er wel een discrepantie op de markt die zichzelf weer moet herstellen. Ik vermoed alleen dat het erg lang gaat duren voordat die hersteld is. Op termijn zal die woning van 250K wel 200 K gaan worden, maar dat is procentueel gezien natuurlijk een veel kleinere daling dan van 900K naar 600K.
De afgelopen 2 jaar is de HRA voor zover ik weet niet afgeschaft...quote:Op maandag 19 juli 2010 17:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook starters hebben een HRA voordeel. In jullie belevingswereld zou de huizenmarkt met 50% inzakken als de HRA geheel wordt afgeschaft, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Zoals we ook al de afgelopen 2 jaar in ieder geval gezien hebben.
Geld is ook niet alles, ik doe liever iets waar ik mij goed bij voel. Misschien ben ik een dief van mijn eigen portemonnee, maar ik heb plezier met datgene dat ik doe en een schoon geweten, dat soort zaken zijn onbetaalbaarquote:Op maandag 19 juli 2010 15:36 schreef Basp1 het volgende:
Wanneer ik zowel bij 1 bank spaar als mijn hypotheek heb lopen waarom zou dan het spaargedeelte moeten worden verzekerd? Bij een faillissement worden dan toch beide tegen elkaar weggestreept? [quote]
Tja... ik heb het even opgezocht, het schijnt dat als je een spaardeel hebt dat dit onder DGS valt (tot 100k?) maar als je aflossing word gerealiseerd m.b.v. een kapitaalverzekering is daar geen sprake van.
[quote]
De financiele sector is idd een omhoog gevallen sector waar we helaas niet zonder kunnen. Maar wat let je met je beta kennis om ook niet in die sector te gaan werken, en een megalomaan salaris te krijgen en je dus niet meer druk hoeven te maken over de huizenprijzen. If you can't beat them join them..
Ook met behoud van HRA halveert de markt en de prijzenquote:Op maandag 19 juli 2010 17:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook starters hebben een HRA voordeel. In jullie belevingswereld zou de huizenmarkt met 50% inzakken als de HRA geheel wordt afgeschaft, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Zoals we ook al de afgelopen 2 jaar in ieder geval gezien hebben.
Wij zitten in een sociale huurwoning, willen niet meedoen met de trend om op 2 inkomens een huis te kopen, en de enige mogelijkheid die wij nu hebben is sparen en al die maatregelen die jij hierboven noemt... Tenzij prijzen echt gaan zakken, maar dan zakt wat je max mag lenen bij de bank ook weer...quote:Op maandag 19 juli 2010 17:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom? Juist starterswoningen hebben als prijs "wat de starter kan betalen". Die gaat pas omlaag zodra de bank minder gaat lenen en de HRA verdwijnt. Zolang die HRA er op blijft, blijft de prijs hoog. En dat die prijs erg hoog ligt, blijkt wel uit het feit dat enkele miljoenen mensen goedkoper af zijn met een sociale huurwoning, m.a.w. de prijs wordt nu bepaald door de rijkste helft van Nederland, de rest valt buiten de boot.
Mijn favoriete oplossing blijft natuurlijk gewoon voldoende bouwvergunningen en kavels voor nette prijzen beschikbaar stellen. Alle andere dingen, van starterssubsidie, koopsubsidie, HRA en rentevrije startersleningen tot uitgestelde betaling en erfpacht, is gerommel in de marge.
Allereerst wil ik je een compliment geven voor je verstandige kijk op de zaken, starters met deze kijk op zaken zorgen vanzelf voor een daling van de prijzen, nu moet deze groep mensen nog een kritische massa bereikenquote:Op maandag 19 juli 2010 17:21 schreef pessie het volgende:
Wij zitten in een sociale huurwoning, willen niet meedoen met de trend om op 2 inkomens een huis te kopen, en de enige mogelijkheid die wij nu hebben is sparen en al die maatregelen die jij hierboven noemt... Tenzij prijzen echt gaan zakken, maar dan zakt wat je max mag lenen bij de bank ook weer...
We kregen laatst een voorstel van de bank voor 4.6% rente 10 jaar vast. Vond het wel indrukwekkend, mn zus heeft anderhalf jaar geleden een hypotheek af moeten sluiten voor 5.95%quote:Op maandag 19 juli 2010 17:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Allereerst wil ik je een compliment geven voor je verstandige kijk op de zaken, starters met deze kijk op zaken zorgen vanzelf voor een daling van de prijzen, nu moet deze groep mensen nog een kritische massa bereiken![]()
Nou.... ik beweer ook nergens dat huizen veel beter betaalbaar gaan worden in de toekomst, echter als je een kleinere schuldenlast op je neemt hoef je ook minder af te betalen, zo simpel is het. Ik voorzie dalende prijzen voor nieuwbouw, de markt met bestaande woningen zal er jammerend en klagend achteraan gaan sukkelen. De HRA word ingeperkt en de rente zal binnen enkele jaren weer beginnen te stijgen. Toch acht ik de kans aanwezig dat de rente laag blijft en dat de prijzen alsnog gaan zakken, naar goed Japans gebruik
Ik denk dat we met die instelling elkaar wel een hand kunnen geven.quote:Op maandag 19 juli 2010 17:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geld is ook niet alles, ik doe liever iets waar ik mij goed bij voel. Misschien ben ik een dief van mijn eigen portemonnee, maar ik heb plezier met datgene dat ik doe en een schoon geweten, dat soort zaken zijn onbetaalbaar
Voor die heilstaat moeten we eens heel goed gaan bedenken waar we ons geld aan uit willen gaan geven. Ik ben heel benieuwd of onze politici mans genoeg zijn om moeilijke knopen door te gaan hakken.quote:Op maandag 19 juli 2010 17:20 schreef xenobinol het volgende:
Ook met behoud van HRA halveert de markt en de prijzen
Immers onze 'heilstaat' te kunnen betalen word alles duurder, we zullen een enorme belastingverzwaring tegemoet zien komen die de HRA met gemak teniet zal doen. Maar dan blijven wel wel HRA houden![]()
![]()
nopes. kansloze missie.quote:Op maandag 19 juli 2010 18:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor die heilstaat moeten we eens heel goed gaan bedenken waar we ons geld aan uit willen gaan geven. Ik ben heel benieuwd of onze politici mans genoeg zijn om moeilijke knopen door te gaan hakken.
Ik gebrijp het maar al te goed. Wat ik vooral ook begrijp, is dat het zo in de grotemensenwereld niet werkt. Er zijn maar weinig mensen die uit ideaal werken, of iets voor de medemens doen, en ondernemers, politici of vastgoed-individuen al helemaal niet.quote:Op maandag 19 juli 2010 15:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet helemaal denk ik, als dat geld niet naar de bank gaat en niet naar de overheid dan gaat het naar delen van de economie die nu niet kunnen bestaan. M.a.w. de economie zou veel diverser van aard zijn en veel minder gevoelig zijn voor problemen in een bepaalde sector. Nu zie je dat een groot deel van 'de welvaart' afvloeit naar een klein groepje rijke mensen. Ik zie liever dat dit geld terecht komt bij de grote massa.
Weer een die het begrijptquote:Op maandag 19 juli 2010 16:29 schreef rimidalw het volgende:
Ja, ik zie echt hoe dat de maatschappij zal verbeteren...
Bullshitquote:Op maandag 19 juli 2010 16:38 schreef Basp1 het volgende:
Maar laten ik het zo stellen het merendeel van de panden die niet door wbv's wordt verhuurd worden voor een geliberaliseerde prijs verhuurd. (bijvoorbeeld vestada & co)
Er gaat niks veranderenquote:Op maandag 19 juli 2010 16:59 schreef pessie het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de HRA verdwijnt tot 250K. Daarboven weet ik het niet, maar aangezien het starterssegment onder vuur ligt vermoed ik dat ze tot 250K niets gaan veranderen.
Politici die knopen doorhakken? Geen kans,zeker niet met een Paars Plus.quote:Op maandag 19 juli 2010 18:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor die heilstaat moeten we eens heel goed gaan bedenken waar we ons geld aan uit willen gaan geven. Ik ben heel benieuwd of onze politici mans genoeg zijn om moeilijke knopen door te gaan hakken.
Mensen die het kunnen betalen uit hun sociale huurwoning jagen is veel makkelijker en socialerquote:Op maandag 19 juli 2010 17:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom? Juist starterswoningen hebben als prijs "wat de starter kan betalen". Die gaat pas omlaag zodra de bank minder gaat lenen en de HRA verdwijnt. Zolang die HRA er op blijft, blijft de prijs hoog. En dat die prijs erg hoog ligt, blijkt wel uit het feit dat enkele miljoenen mensen goedkoper af zijn met een sociale huurwoning, m.a.w. de prijs wordt nu bepaald door de rijkste helft van Nederland, de rest valt buiten de boot.
Mijn favoriete oplossing blijft natuurlijk gewoon voldoende bouwvergunningen en kavels voor nette prijzen beschikbaar stellen. Alle andere dingen, van starterssubsidie, koopsubsidie, HRA en rentevrije startersleningen tot uitgestelde betaling en erfpacht, is gerommel in de marge.
Mensen die het kunnen betalen een tientje laten betalen voor een brood ook?quote:Op maandag 19 juli 2010 19:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Mensen die het kunnen betalen uit hun sociale huurwoning jagen is veel makkelijker en socialer
Jammer dat ze de huurprijs niet met 100% verdubbelen binnen 5 jaarquote:Op maandag 19 juli 2010 17:21 schreef pessie het volgende:
[..]
Wij zitten in een sociale huurwoning, willen niet meedoen met de trend om op 2 inkomens een huis te kopen, en de enige mogelijkheid die wij nu hebben is sparen en al die maatregelen die jij hierboven noemt... Tenzij prijzen echt gaan zakken, maar dan zakt wat je max mag lenen bij de bank ook weer...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |