Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Dit weekend staat de Grand Prix van Groot-Brittannië weer op het programma op Silverstone. Oorspronkelijk zou de race op Donington Park gehouden gaan worden, maar nadat de uitbater failliet ging bleef het circus in de plaats die motorsporthistorie ademt. Zal dit weekend Red Bull net als vorig jaar dominant zijn of pakken Ferrari en McLaren de zege. En wat kunnen de smaakmakers van Valencia Sauber en Williams? We weten het zondagmiddag.
Het circuit van Silverstone kent een lange historie. Het oude vliegveld uit de Tweede Wereldoorlog werd in 1948 omgebouwd tot circuit en heeft sinds die tijd een aantal malen een verbouwing ondergaan. De laatste dateert van dit seizoen toen het nieuwe Arena-gedeelte opgeleverd werd. Dit was oorspronkelijk bedoeld voor de MotoGP, maar ook de Formule 1-coureurs zullen er overheen gaan racen. Daarnaast zal vanaf volgend jaar een nieuw pitcomplex tussen Club en Abbey opgeleverd worden.
Lengte: 5.891 km Aantal ronden: 52 Totale lengte: 306.747 km Ronderecord: -
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
127
2
Jenson Button
McLaren-Mercedes
121
3
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
115
4
Mark Webber
Red Bull Racing
103
5
Fernando Alonso
Ferrari
98
6
Robert Kubica
Renault
83
7
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
75
8
Felipe Massa
Ferrari
67
9
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
34
10
Adrian Sutil
Force India F1
31
11
Rubens Barrichello
Williams
19
12
Vitantonio Liuzzi
Force India F1
12
13
Kamui Kobayashi
Sauber
7
14
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
7
15
Vitaly Petrov
Renault
6
16
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
3
17
Nico Hulkenberg
Williams
1
18
Pedro de la Rosa
Sauber
0
19
Heikki Kovalainen
Lotus F1
0
20
Karun Chandhok
HRT F1 Team
0
21
Lucas Di Grassi
Virgin Racing
0
22
Bruno Senna
HRT F1 Team
0
23
Timo Glock
Virgin Racing
0
24
Jarno Trulli
Lotus F1
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
McLaren-Mercedes
248
2
Red Bull Racing
218
3
Ferrari
165
4
Mercedes Grand Prix
109
5
Renault
89
6
Force India F1
43
7
Williams
20
8
Scuderia Toro Rosso
10
9
Sauber
7
10
Lotus F1
0
11
HRT F1 Team
0
12
Virgin Racing
0
De Grand Prix van Groot-Brittannië is een van de oudste op de Formule 1-kalender. In 1926 en 1927 kwamen de voorlopers van de Formule 1 al naar het eiland en vanaf 1948 is de race ieder jaar gehouden. Het oude miltaire vliegveld Silverstone was bij vele gelegenheden de locatie. Ook werd er wel geracet op Aintree en Brands Hatch, maar sinds 1987 is de race alleen nog maar op Silverstone verreden.
De Grand Prix wordt vaak onder natte omstandigheden verreden, maar even zo vaak blijkt het op het Britse continent droog te blijven. Silverstone was met name in de jaren tachtig het snelste circuit op de kalender. Het kwalificatierondje van Keke Rosberg in de Williams in 1985 was tot 2002 de recordhouder qua gemiddelde snelheid. Het record van 258,9 kilometer per uur gemiddeld werd in 2002 in Italië door Juan Montoya verbeterd. Rosberg won de race in 1985 op Silverstone niet, want hij viel met uitlaatproblemen uit. Alain Prost won de wedstrijd die per ongeluk na 65 van de 66 geplande ronden al werd afgevlagd.
In 1991 ging de overwinning naar Nigel Mansell. De Brit lag de hele race onder vuur van Ayrton Senna, maar had geluk dat de Braziliaan in de laatste ronde zonder brandstof kwam te zitten, waardoor hij eenvoudig kon winnen voor Gerhard Berger, Alain Prost en Senna die toch nog als vierde geklasseerd werd.
Van de huidige coureurs heeft Michael Schumacher een haat-liefde-verhouding met Silverstone. De Duitser wist driemaal te winnen, maar kende evenzovele malen pech. In 1994 haalde hij in de opwarmronde Damon Hill in, waarna hij een stop-and-go-penalty kreeg. Toen hij deze niet uitvoerde kreeg de Duitser de zwarte vlag en werd twee races geschorst. In 1998 won Schumacher door een opgelegde straf in de laatste ronde in de pitstraat uit te voeren en daar te finishen. Een jaar later brak de Ferrari-rijder door falende remmen zijn been, waarna hij pas in Japan terug kon keren in de auto.
Van de wedstrijden in de afgelopen jaren blijft een nat 2008 een van de verrassendste. Lewis Hamilton won eenvoudig, maar daarachter werd een goed rijdende Nick Heidfeld tweede, voor Honda-rijder Rubens Barrichello die de natweerbanden gebruikte en hierdoor negen seconden per ronde sneller was dan de rest van het veld. Felipe Massa werd de schlemiel door vele uitstapjes naast de baan en de Braziliaan werd uiteindelijk op twee ronden van de winnaar als dertiende afgevlagd.
De kwalificatie verliep onder zeer koele omstandigheden waardoor de Red Bulls in het voordeel waren ten opzichte van de rest van het veld. Sebastian Vettel pakte poleposition voor Rubens Barrichello en Mark Webber. Na de start zou deze volgorde niet veranderen. WK-leider Jenson Button kende een moeilijk weekend en viel na de start terug naar plaats negen.
Verder naar achteren startte regerend wereldkampioen Lewis Hamilton als achttiende en won bij de start vier plaatsen. De Brit had veel problemen met zijn bolide en ging enkele malen van de baan af, waardoor hij achteraan aan moest sluiten. Hij wist wel teamgenoot Heikki Kovalainen en Sébastien Bourdais snel weer te passeren. Kovalainen waagde ook een poging bij Bourdais, maar beiden raakten elkaar en vielen uit.
Vettel reed vooraan ver weg bij Barrichello die na zijn pitstop opeens Webber voor zich wist. Deze volgorde zou tot de streep niet meer veranderen. Daarachter reed Felipe Massa een sterke race door van de elfde startplaats op te klimmen naar plek vier. Deze snoepte hij vlak voor zijn laatste stop af van Nico Rosberg. Button wist nog op te klimmen naar plaats zes. opvallend was ook het optreden van Giancarlo Fisichella die met de Force India tiende werd en hiermee de opmars van het team aankondigde. Hamilton tenslotte kwas als wereldkampioen op zijn thuiscircuit niet verder dan plaats zestien.
Vrijdag 9 juli 2010 11:00 - 12:30 vrije training 1 15:00 - 16:30 vrije training 2
Zaterdag 10 juli 2010 11:00 - 12:00 vrije training 3 14:00 - 15:00 kwalificatie
Zondag 11 juli 2010 14:00 2010 Formula 1 Santander British Grand Prix
Nederlandse tijden
Datum
Tijd
Programma
Za 10 juli
13.55-15.10 uur
RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Kwalificatie
Zo 11 juli
13.00-13.55 uur
RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Pre-show
Zo 11 juli
13.55-15.45 uur
RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Race
Zo 11 juli
19.00-19.30 uur
RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Samenvatting
Op donderdag 8 juli 2010 23:25 schreef Desunoto het volgende: Ik ga trouw weer kijken. Ook al is dit ook een van de minste circuits op de kalendar.
Maar goed, dan heb je ze ook weer gehad...
Ik vind het geweldig om te zien hoe de auto's door high-speed corners als Stowe,Copse en Becketts gaan. Inhalen is dan logischerwijs wel een stuk lastiger omdat je in dat soort bochten erg veel downforce verliest als je achter iemand zit. Maar het circuit is aangepast met een paar langzamere bochten zodat we wellicht ook wat meer inhaalacties zien. Een circuit als valencia heeft en geen gave bochten en geen inhaalmogelijkheden.
Ik ben benieuwd of ferrari met de updates op dit soort banen nu beter uit de verf komt en of mercedes het niveau van turkije weer kan halen.
En omdat-ie Maleisiër is mag hij testen voor het Maleisische team.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Op vrijdag 9 juli 2010 14:07 schreef Atreidez het volgende: Hopelijk blijft het bij een test.. 3 sec. verschil in zelfde auto, dan doet Yamamoto het een stukje beter
Op vrijdag 9 juli 2010 14:17 schreef Hoss het volgende: Hebben Trulli en Liuzzi niet gereden omdat ze een 3e coureur mogen inzetten of is er iets anders aan de hand?
Ze zetten idd een reserverijder in om deze ervaring op te laten doen. in VT2 zijn Trulli en Liuzzi er weer bij
Op vrijdag 9 juli 2010 14:17 schreef Hoss het volgende: Hebben Trulli en Liuzzi niet gereden omdat ze een 3e coureur mogen inzetten of is er iets anders aan de hand?
Oke gelukkig, ik heb Liuzzi namelijk voor deze race in m'n managerspel zitten.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Geen idee ... maakt ook niet zoveel uit wie je tweede rijder maakt bij Ferrari. Weet wel dat met 67 punten Massa niet veel weerstand meer kan bieden in 2010 dus is hij waarschijnlijk nu Alonso's bitch.
Op zaterdag 10 juli 2010 12:31 schreef Sinister-D- het volgende: 0.147 seconde is wat yamamoto sneller is als de 107% regel er al zou zijn. Zo'n goede coureur is ie, gewoon op de limiet van je wagen
Als dat de limiet is, hoe kan Chandhok dan een seconde sneller?
Op zaterdag 10 juli 2010 12:31 schreef Sinister-D- het volgende: 0.147 seconde is wat yamamoto sneller is als de 107% regel er al zou zijn. Zo'n goede coureur is ie, gewoon op de limiet van je wagen