abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 8 juli 2010 @ 09:55:54 #101
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_83796630
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 09:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Karremans heeft toch de opdracht gegeven aan de NL soldaten om te helpen bij het scheiden van de mannen van de vrouwen en kinderen?
Ik vind dat op zijn minst dubieus te noemen.

Maar goed, daar moet hij maar met zichzelf mee leven.

nee dat heeft hij niet

sterker nog, hij was op dat moment nogal ziek omdattie geen eten kreeg ofzoiets net als een groot deel van zijn bataljon
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 8 juli 2010 @ 10:01:32 #102
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_83796768
quote:
Nog veel bekrompener, godgeklaagd, is het dat wéér dat Nederlandse bataljon daar door het slijk wordt gehaald, omwille van een vuil juridisch spelletje.
quote:
Laat ze janken bij degene die de genocide gepleegd/ uitgevoerd hebben, niet bij de mensen die geprobeerd hebben het te voorkomen
quote:
Daar moet de NL politiek, en dus de kiezer, mee zien te leven. Want zij, dus wij, zijn diegene die Overste Karremans met een onmogelijk mandaat en onvoldoende personeel en materieel hebben uitgezonden.

Overste Karremans heeft een beslissing genomen met de hem, op dat moment, beschikbare informatie. Dit dus inclusief de weigering van hogerhand om ondersteuning te verlenen.
Kan me gruwelijk ergeren aan dat steeds weer opnieuw proberen om de verkeerde de schuld te geven van wat daar gebeurt is.

Er waren daar 2 partijen in oorlog en dįįr moet je dus de schuld gaan zoeken/leggen. Mja dat Nederlands bataljon is een veel gemakkelijker prooi dus dan gaan ze daar maar weer jammeren. De regering had dit moeten voorkomen door meteen de tanden te laten laten zien en resoluut te laten weten dat ze achter onze jongens staan die niet meer konden doen dan ze al deden.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_83797256
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 10:01 schreef deedeetee het volgende:

[..]

[..]

[..]

Kan me gruwelijk ergeren aan dat steeds weer opnieuw proberen om de verkeerde de schuld te geven van wat daar gebeurt is.

Er waren daar 2 partijen in oorlog en dįįr moet je dus de schuld gaan zoeken/leggen. Mja dat Nederlands bataljon is een veel gemakkelijker prooi dus dan gaan ze daar maar weer jammeren. De regering had dit moeten voorkomen door meteen de tanden te laten laten zien en resoluut te laten weten dat ze achter onze jongens staan die niet meer konden doen dan ze al deden.
Amen.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator donderdag 8 juli 2010 @ 10:29:31 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_83797515
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 09:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is puur theorie en valt niet te bewijzen. What if...

het was simpelweg verboden door de VN
dan hadden de Serven tegen de VN gezegd dat Dutchbat zich niet aan de regels hield en moest vertrekken

daarnaast is het in strijd met het oorlogsrecht
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_85484575
quote:
Justitie begint onderzoek naar Dutchbat

AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem begint een feitenonderzoek naar Dutchbat naar aanleiding van de aangifte die nabestaanden van slachtoffers van Srebrenica hebben gedaan.

De aangifte werd onder anderen gedaan tegen overste Thom Karremans.

Hij was destijds de commandant van Dutchbat. Dat meldt de Nederlandse advocate van de nabestaanden, Liesbeth Zegveld, donderdag.

Hasan Nuhanovic toen tolk van Dutchbat en de nabestaanden van Rizo Mustafic (elektricien van Dutchbat) hebben aangifte gedaan, omdat de Nederlandse militairen in juli 1995 hun familieleden overdroegen aan de Bosnische Serviėrs, die hen hebben vermoord.

Plaatsvervanger

Behalve tegen Karremans, commandant van het VN-bataljon Dutchbat, is aangifte gedaan tegen zijn plaatsvervanger Franken en tegen personeelsfunctionaris Oosterveen.

Het Nederlandse bataljon moest in Srebrenica de moslims beschermen. Op 11 juli 1995 viel de enclave echter in handen van de Bosnisch-Servische vijand, die vervolgens achtduizend moslimmannen en -jongens vermoordde.
pi_85505467
:{
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_85505535
Iedereen die in topics als deze reageert zou eigenlijk eerst even de samenvatting van het NIOD-rapport moeten lezen. Zou een hoop simplistische statements voorkomen.

Hier wat passages:

quote:
Dutchbat had vanuit militair perspectief weinig reden om op eigen initiatief een tegenaanval in te zetten, want:
- Actieve verdediging van de enclave met militaire middelen lag niet in de lijn van het mandaat, de VN-politiek (onpartijdigheid handhaven) en de rules of engagement.
- Vooral terughoudend met militaire middelen reageren, was de instructie ("to deter by presence").
- De militaire machtsverhoudingen waren zodanig dat Dutchbat bij een doelgericht gevecht zonder hulp van buiten kansloos was geweest.
- Door de 'afknijpstrategie' (de blokkadepolitiek van de VRS) was Dutchbat III qua mankracht, bevoorrading en qua moreel geen volwaardig opererend bataljon meer.
- Inzet van militaire middelen mocht alleen als de eigen veiligheid van Dutchbatters in gevaar was en als er direct op hen werd geschoten – de vereiste 'smoking gun' – hetgeen de VRS bewust vermeed.
- De omstandigheden droegen niet bepaald bij tot een stemming voor een eigenmachtige tegenaanval, zoals uitblijven van luchtsteun en de dood van Dutchbatter Van Renssen door een actie van een Bosnische Moslim.
quote:
Het tragische dieptepunt van de val van Srebrenica is de massamoord op duizenden Moslimmannen door Bosnisch-Servische eenheden. Het grootste deel van de vermoorde mannen bestond uit militairen van het Bosnische Moslimleger (ABiH) die in de nacht van 11 op12 juli met een deel van de manlijke bevolking een uitbraakpoging naar Tuzla ondernamen. Het besluit uit te breken en dus van verdere weerstand af te zien werd geheel buiten de VN en UNPROFOR om genomen. De tocht naar Tuzla en de massa-executies die zouden volgen speelden zich geheel buiten het gezichtsveld van Dutchbat af. Suggesties dat de Moslims "onder de ogen van Dutchbat" werden vermoord zijn voor deze massamoord onjuist.
quote:
Van bescherming van de vluchtelingen in Potocari met behulp van wapens kon geen sprake zijn. Niet alleen de wanverhouding in militaire middelen tussen Dutchbat en de VRS verhinderde dat. Ook de aanwezigheid van een enorme opeengepakte massa vluchtelingen maakte effectief optreden onmogelijk. In wezen was sprake van een gijzelingssituatie waarin elk gewelddadig verzet op een bloedbad zou zijn uitgelopen. Er was geen twijfel waar de hoofdtaak lag. De afvoer van de bevolking stond bovenaan de agenda en was per saldo de wens van alle partijen.
quote:
Toen er bussen verschenen ontstond een run om zo snel mogelijk een plaats te verwerven.Velen hadden al eerder weg gewild en nu was de drang zeer hevig. Dat was een van de redenen voor Dutchbat om hierbij regulerend op te treden. Een andere was dat de vluchtelingen zo – althans niet direct – aan VRS-militairen waren overgeleverd. Ook voor Dutchbat was duidelijk dat er voor de Moslims maar één keus was: zo spoedig mogelijk vertrekken. Het was de vanzelfsprekende taak voor Dutchbat om daarop toezicht te houden en er aan mee te werken, ook al betekende dat onder de gegeven omstandigheden feitelijk assistentie bij etnische zuivering.
quote:
De bataljonsleiding besefte dat het lot van de mannen onder hen, die werden gescheiden van vrouwen en kinderen, onzeker was, maar kon niet vermoeden dat dit zou uitmonden in een massamoord op deze en vele andere mannen die tijdens hun vlucht naar Tuzla in handen van de Bosnische Serven vielen.
quote:
Tot de dilemma's van Franken behoorde ook, het wel of niet toelaten van personen tot de compound of plaatsing op de lijst van lokaal personeel waartoe zij in feite niet behoorden. Algemeen bekend was bij UNPROFOR hoe streng de controles van de VRS waren en welk belang daarbij de benodigde schriftelijke toestemmingen hadden. Franken beschouwde het als een te groot risico dat de VRS bij de onvermijdelijk geachte inspectie om iemand zou stuiten met zonder of met twijfelachtige papieren. Dat zou het lot van anderen in gevaar kunnen brengen. Om deze reden weigerde hij ook de broer van een tolk (Hassan Nuhanovic) op de lijst te zetten van personen die met Dutchbat mochten vertrekken. Diens vader mocht wel blijven, vanwege zijn deelname aan de bespreking van Karremans met generaal Mladic maar verkoos echter bij zijn familie te blijven, hetgeen zijn dood werd. In zeker één geval (elektricien Mustafic) is iemand niet op de lijst gekomen die daar wel recht op had, een communicatiestoornis met fataal gevolg.
quote:
In sommige gevallen zal ook hebben meegespeeld dat de zorg over het eigen overleven van deze hel belangrijker werd geacht dan het lot van de Moslimmannen, die het Dutchbat zo moeilijk hadden gemaakt.
pi_85506424
Als er al iemand terecht moet staan hier, zijn het de politici uit die tijd, die een onderbewapend bataljon op een mission impossible sturen midden in een oorlogsgebied.

Voor de rest lijkt het me in het verleden al bewezen dat de militairen hier geen blaam treft, maar goed...als die Bosnische goudzoekers er toch nog wat aan willen verdienen dan laat ze toch lekker. Ze zouden er beter aan doen hun gram te halen bij de Serviers die dit op hun geweten hebben, maar goed..... :{
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:38:59 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85510310
Karremans aanklagen wegens genocide slaat natuurlijk helemaal nergens op. Degenen die aangeklaagd moeten worden voor genocide zijn Mladic/ Karadzic etc. (en dat gebeurt ook).

Ik vind wel dat je een aantal Nederlandse politici en VN mensen kunt aanspreken op (grove) inschattingsfouten. Ze hebben Dutchbat in een onmogelijke positie geplaatst. Dutchbat was daar op een vredesmissie en was slechts lichtbewapend. Het stond van tevoren vast dat zij weinig konden doen als het op vechten aan zou komen. Een paar honderd lichtbewapende Dutchbatters op een eilandje omringd door duizenden Serviėrs met tanks en zwaar geschut.

Veel wijst er trouwens op dat zowel de VN-top als het Bosnische leger Srebrenica al hadden opgegeven voordat de enclave werd ingenomen. Srebrenica was een pion op een schaakbord en deze pion is bewust opgeofferd. Het was een onhoudbaar eilandje dat onderhandelingen over definitieve grenzen alleen maar bemoeilijkte. En Dutchbat zat daar dus opgesloten. Eigenlijk waren zij gewoon gijzelaars van de Serviėrs en werden door hen ook keer op keer als troefkaart gebruikt. Daarom wou ook de VN er vanaf.

Met kennis achteraf kun je natuurlijk best wijzen op fouten die ook Dutchbat heeft gemaakt, bijvoorbeeld door toe te staan dat de Serviėrs na de val van de enclave burgers uit Srebrenica evacueerden zonder dat Dutchbat daar controle op had. Maar je moet niet uit het oog verliezen hoe op dat moment de machtsverhoudingen lagen. De Serviėrs waren toen gewoon de baas.

Al met al is die aanklacht tegen Karremans absurd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_85510534
Karremans komt hier ook nooit meer vanaf zeg. Ik vind het een walgelijke actie van de nabestaanden.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:49:46 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85510732
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 11:51 schreef Hathor het volgende:
Ze zouden er beter aan doen hun gram te halen bij de Serviers die dit op hun geweten hebben, maar goed..... :{
Zelfs dat is wat simpel gesteld. De Serviėrs hebben wel heel erg eenzijdig de schuld gekregen in dit conflict. De Bosnische moslims hebben ook hele dorpen uitgemoord, leeggeroofd en platgebrand, inclusief ongewapende vrouwen, kinderen en bejaarden. En veel van die aanvallen vonden plaats vanuit Srebrenica.

Als je de totale hoeveelheid doden gaat tellen dan is wat de Serviėrs hebben gedaan een veelvoud van wat de moslims deden, en Srebrenica was natuurlijk een systematische genocide. Maar het is niet zo zwart-wit als het vaak in de media wordt afgespiegeld. De gruwelijkheden werden door beide kanten gepleegd.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:50:38 #112
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85510771
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:38 schreef SeLang het volgende:
Karremans aanklagen wegens genocide slaat natuurlijk helemaal nergens op. Degenen die aangeklaagd moeten worden voor genocide zijn Mladic/ Karadzic etc. (en dat gebeurt ook).

Hoewel Karremans ook een zeer zwakke ei was inderdaad, moeten ze Karadzic en Mladic aanpakken en die Fransman die tot 2x weigerde luchtsteun te geven (ben de naam ff kwijt).
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittanniė er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:52:58 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85510860
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:50 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Hoewel Karremans ook een zeer zwakke ei was inderdaad, moeten ze Karadzic en Mladic aanpakken en die Fransman die tot 2x weigerde luchtsteun te geven (ben de naam ff kwijt).
Janvier.

Wat betreft niet verleende luchtsteun is ook de rol van Voorhoeve dubieus. Die heeft voor zover ik weet ook luchtsteun tegengehouden uit angst om de Serviėrs te provoceren. Dat heeft natuurlijk niets te maken met verdedigen van de enclave.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:58:41 #114
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85511070
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zelfs dat is wat simpel gesteld. De Serviėrs hebben wel heel erg eenzijdig de schuld gekregen in dit conflict. De Bosnische moslims hebben ook hele dorpen uitgemoord, leeggeroofd en platgebrand, inclusief ongewapende vrouwen, kinderen en bejaarden. En veel van die aanvallen vonden plaats vanuit Srebrenica.

Als je de totale hoeveelheid doden gaat tellen dan is wat de Serviėrs hebben gedaan een veelvoud van wat de moslims deden, en Srebrenica was natuurlijk een systematische genocide. Maar het is niet zo zwart-wit als het vaak in de media wordt afgespiegeld. De gruwelijkheden werden door beide kanten gepleegd.
Degenen die streden voor een "lebensraum" waren wel degelijk de Serviers en de Kroaten.

Groot Bosnisch Serviė (Self-proclaimed Serbian Republic of Bosnia and Herzegovina)

Groot Bosnisch Kroatiė (Self-proclaimed Croatian Republic of Herzeg-Bosnia )

De rapporten na de oorlog laten zien dat de Serviėrs zeker de grootste schurken waren, hieronder zie je een tabel met de geļdentificeerde oorlogsslachtoffers van het conflict in Bosniė. Zoals je ziet bijna alleen maar gedode Bosnische moslims, de Servische doden vielen over het algemeen in Krajina (Kroatiė) en met de Navo bombardementen.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_War

[ Bericht 0% gewijzigd door TeenWolf op 20-08-2010 14:09:00 ]
En waarom staat Groot Brittanniė er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:10:11 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85511475
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:58 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Degenen die streden voor een "lebensraum" waren wel degleijk de Serviers en de Kroaten.

Ik ken die getallen en gaf dat zelf ook al aan in mijn post. Dat neemt echter niet weg dat de gruwelijkheden van twee kanten kwamen. Srebrenica is bijvoorbeeld omringd door geplunderde/ uitgemoorde Servische dorpen. Dat is een feit.

Serviėrs waren wel efficiėnter omdat zij beschikten over wapens van het Joegoslavische federale leger.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:15:23 #116
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85511663
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ken die getallen en gaf dat zelf ook al aan in mijn post. Dat neemt echter niet weg dat de gruwelijkheden van twee kanten kwamen. Srebrenica is bijvoorbeeld omringd door geplunderde/ uitgemoorde Servische dorpen. Dat is een feit.

Serviėrs waren wel efficiėnter omdat zij beschikten over wapens van het Joegoslavische federale leger.
Wat zou jij doen als er mensen opeens jouw volk beginnen uit te roeien vanaf 1992, dan denk je ook niet meer zuiver na en sla je terug.

Vergeet niet dat voordat dat gebeurde in Srebrenica, in steden als Zvornik, Banja Luka, Prijedor, Zepa, Cerska, Konjevic Polje, Bijeljina, Foca, Visegrad en nog veel meer de Bosnische bevolking systematisch door de Serviėrs werd uitgemoord.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:19:29 #117
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85511846
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:15 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Wat zou jij doen als er mensen opeens jouw volk beginnen uit te roeien vanaf 1992, dan denk je ook niet meer zuiver na en sla je terug.

Vergeet niet dat voordat dat gebeurde in Srebrenica, in steden als Zvornik, Banja Luka, Prijedor, Zepa, Cerska, Konjevic Polje, Bijeljina, Foca, Visegrad en nog veel meer de Bosnische bevolking systematisch door de Serviėrs werd uitgemoord.
Ik ga deze discussie hier niet verder voeren. Lees je eens in over dit onderwerp zou ik zeggen. De situatie is minder zwart-wit dan jij denkt.
Mijn reisverslagen
  Moderator vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:20:51 #118
236264 crew  capricia
pi_85511905
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
Karremans komt hier ook nooit meer vanaf zeg. Ik vind het een walgelijke actie van de nabestaanden.
Omdat we het hier over massamoord hebben, acht ik het belang van de nabestaanden hoger dan de nachtrust van Karremans. Die 2 staan in geen enkele verhouding.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:22:32 #119
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85511982
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ga deze discussie hier niet verder voeren. Lees je eens in over dit onderwerp zou ik zeggen. De situatie is minder zwart-wit dan jij denkt.
Ach gut, hij gaat 'hierover niet meer in discussie en ik moet me inlezen over dit onderwerp.' :') Wat je wilt gast.

Daar denken de onafhankelijke onderzoekers en de hele internationale gemeenschap dus heel anders over.
pi_85512722
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:52 schreef SeLang het volgende:

Wat betreft niet verleende luchtsteun is ook de rol van Voorhoeve dubieus. Die heeft voor zover ik weet ook luchtsteun tegengehouden uit angst om de Serviėrs te provoceren. Dat heeft natuurlijk niets te maken met verdedigen van de enclave.
Het was toch ook helemaal niet de taak van de Nederlanders? Zoals het NIOD-rapport het stelt:

quote:
geen mandaat (...) tot een echte militaire verdediging van het gebied of van de bevolking. De aanwezigheid van VN-militairen was veeleer bedoeld als een waarschuwing van de internationale gemeenschap om niet aan te vallen ("to deter by presence"). Voor de bevolking schiep uitroeping van het gebied tot safe area een illusie van veiligheid.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:48:47 #121
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85512997
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:41 schreef Scribent het volgende:

[..]

Het was toch ook helemaal niet de taak van de Nederlanders? Zoals het NIOD-rapport het stelt:
[..]

De internationale leiders achter de schermen wisten dit allang al joh, Srebrenica moest vallen voor het nieuwe vredesplan en de Navo had dan ook reden om de Serviėrs te bombarderen.

Die clown van een Janvier heeft daarom geweigerd om luchtsteun te geven.De mensen die ons hierover meer kunnen vertellen zien we niet op het nieuws helaas.
pi_85513073
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:15 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Allemaal mooi, maar het gaat hier om de beoordeling van de rol van Dutchbat, en daarbij is natuurlijk wel van belang dat de Bosnische moslims óók een bewapende, strijdende partij in het conflict vormden én dat Dutchbat juist met hen te maken had, en dat contact was meestal niet best.

Zoals het NIOD-rapport stelt:

quote:
UNPROFOR zat tussen twee vuren. Van de veronderstelde demilitarisatie in de enclave was nauwelijks iets terecht gekomen. Het Bosnische leger (ABiH) voerde een bewuste strategie om door beperkte militaire acties het Bosnische Servische leger (VRS) met relatief veel mankracht te binden om te voorkomen dat die zich met alle macht op het hoofdgebied rond Sarajevo zou richten. Dit gebeurde ook vanuit de enclave Srebrenica. ABiH-militairen schroomden niet om hier in schermutselingen met de VRS alle regels te overtreden. Ze lokten beschietingen van de Bosnische Serven uit en zochten dan dekking bij een Dutchbat-eenheid die vervolgens kans liep tussen twee vuren terecht te komen.
quote:
De omstandigheden droegen niet bepaald bij tot een stemming voor een eigenmachtige tegenaanval, zoals uitblijven van luchtsteun en de dood van Dutchbatter Van Renssen door een actie van een Bosnische Moslim.
quote:
Het grootste deel van de vermoorde mannen bestond uit militairen van het Bosnische Moslimleger (ABiH) die in de nacht van 11 op12 juli met een deel van de manlijke bevolking een uitbraakpoging naar Tuzla ondernamen. Het besluit uit te breken en dus van verdere weerstand af te zien werd geheel buiten de VN en UNPROFOR om genomen.
quote:
Er is in Potocari veel méér gebeurd dan door Dutchbatters is gezien. Maar van wat ze zagen is in die dagen niet alles gemeld. De communicatie hierover faalde destijds volkomen. Een verklaring daarvoor is de grote stress waaraan Dutchbatters blootstonden, een blikvernauwing en afsluiten voor wat zich in de omgeving afspeelde. In sommige gevallen zal ook hebben meegespeeld dat de zorg over het eigen overleven van deze hel belangrijker werd geacht dan het lot van de Moslimmannen, die het Dutchbat zo moeilijk hadden gemaakt.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:52:51 #123
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85513159
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:50 schreef Scribent het volgende:

[..]

Allemaal mooi, maar het gaat hier om de beoordeling van de rol van Dutchbat, en daarbij is natuurlijk wel van belang dat de Bosnische moslims óók een bewapende, strijdende partij in het conflict vormden én dat Dutchbat juist met hen te maken had, en dat contact was meestal niet best.

Zoals het NIOD-rapport stelt:
[..]

[..]

[..]

[..]

Weet ik, was ook een reactie op Selang.
pi_85513278
Die bosnische moslims moeten niet zeuren.

Als die Nederlanders er niet waren geweest, die overigens geen enkele plicht hebben om daar voluit massal te gaan vechten teneinde de levens van bosniers te redden, dan was iedereen daar nu dood. Nee, die Bosnische zeikerds moeten Nederland juist bedanken, dat wij de moeite hebben genomen om troepen en materieel te stuuren voor heel veel geld om hun armzalige enclave tijdelijk te beschermen. Dat zij dan terreur akties plegen vanuit die enclave, tja dat is een beetje je eigen graf graven.

Volgende keer stuuren we maar helemaal niemand meer, behalve om Serviers of Kroaten te beschermen dan. :(
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:56:23 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85513281
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:41 schreef Scribent het volgende:

[..]

[..]

De mogelijkheid van luchtaanvallen was een stok achter de deur mocht de enclave worden aangevallen. De Serviėrs hebben dit getest. Die stok achter de deur is natuurlijk niet geloofwaardig meer als ze de enclave aanvallen/ beschieten en vervolgens komen die aanvallen niet.

Voor zover ik weet waren er op een bepaald moment al vliegtuigen onderweg en heeft Voorhoeve in paniek opgebeld naar degene die het commando had over die vliegtuigen om ze tegen te houden omdat hij bang was voor de Servische reactie daarop.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 14:58:37 #126
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85513379
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:56 schreef WAARHEID het volgende:
Die bosnische moslims moeten niet zeuren.

Als die Nederlanders er niet waren geweest, die overigens geen enkele plicht hebbenhadden om daar voluit massal te gaan vechten teneinde de levens van bosniers te redden, dan was iedereen daar nu dood. Nee, die Bosnische zeikerds moeten Nederland juist bedanken, dat wij de moeite hebben genomen om troepen en materieel te stuuren sturen voor heel veel geld om hun armzalige enclave tijdelijk te beschermen. Dat zij dan terreur akties plegen vanuit die enclave, tja dat is een beetje je eigen graf graven.

Volgende keer stuuren we maar helemaal niemand meer, behalve om Serviers of Kroaten te beschermen dan. :(
Jezus wat een troll ben je ook he? Doe even relaxed man en reageer normaal.
pi_85513467
Zoiezo dacht ik te weten dat de bosnische moslims een beetje allochtonen zijn daar, ik meen restanten van de ottomaanse bezetting. :(
pi_85513525
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:58 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Jezus wat een troll ben je ook he? Doe even relaxed man en reageer normaal.
Een hele normale onderbouwde reaktie dunkt mij zo.

Je geeft het gepeupel iets en vervolgens verpesten ze het.. En dan klagen en Nederland beledigen. Tsja :(
pi_85514297
WAARHEID leeft dus nog? :D
  Moderator vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:36:31 #130
236264 crew  capricia
pi_85514680
Maar goed, feit blijft dat wij ze netjes overgedragen hebben aan hun moordenaars.
Niet echt iets om trots op te zijn. Al wassen we onze handen kennelijk in onschuld en valt ons formeel niets te verwijten.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_85515716
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 15:36 schreef capricia het volgende:
Maar goed, feit blijft dat wij ze netjes overgedragen hebben aan hun moordenaars.
Niet echt iets om trots op te zijn. Al wassen we onze handen kennelijk in onschuld en valt ons formeel niets te verwijten.
Niet alleen formeel hoor, er valt Dutchbat gewoon niets te verwijten, punt.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:22:54 #132
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85516531
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 16:03 schreef Scribent het volgende:

[..]

Daar beslissen de rechters maar over.
pi_85517017
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 16:03 schreef Scribent het volgende:

[..]

Kennelijk leeft die gedachte niet bij iedereen. Ze hadden geen keus, maar dat maakt Dutchbat niet minder medeplichtig in de ogen van de nabestaanden.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:36:13 #134
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85517112
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 16:34 schreef nikk het volgende:

[..]

Kennelijk leeft die gedachte niet bij iedereen. Ze hadden geen keus, maar dat maakt Dutchbat niet minder medeplichtig in de ogen van de nabestaanden.
Dat is toch goed dan? Als dat echt zo is gaan ze vrijuit.
pi_85517174
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 16:36 schreef TeenWolf het volgende:

[..]

Dat is toch goed dan? Als dat echt zo is gaan ze vrijuit.
Geen idee. Eichmann werd ook veroordeeld.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:00:11 #136
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_85518085
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 16:37 schreef nikk het volgende:

[..]

Geen idee. Eichmann werd ook veroordeeld.
:')
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:09:56 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85527726
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 14:56 schreef WAARHEID het volgende:

Als die Nederlanders er niet waren geweest, die overigens geen enkele plicht hebben om daar voluit massal te gaan vechten teneinde de levens van bosniers te redden, dan was iedereen daar nu dood.
Het tragische is dat dit niet klopt. Er gold namelijk ook een wapenembargo, wat zwaar in het nadeel was van de Bosniaks omdat die niet konden putten uit het wapenarsenaal van het Joegoslavische federale leger. Als het westen/ de VN zich er niet mee had bemoeid dan hadden ze betere kansen gehad om zichzelf te verdedigen.

quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 15:00 schreef WAARHEID het volgende:
Zoiezo dacht ik te weten dat de bosnische moslims een beetje allochtonen zijn daar, ik meen restanten van de ottomaanse bezetting. :(
Er is genetisch gezien geen verschil tussen Serviėrs en Bosniaks.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')