Naar aanleiding van gisteren dat er een meisje en een serieus forum vanuit KLB ernstig zijn lastiggevallen, moeten we bespreken wat wel en niet kan in KLB. Het volgende is geschreven door Siddartha niet door mij, vandaar dit topic. Dit moeten we bespreken.
De tijd dat je zomaar anoniem op fok kunt zitten is (al lang) voorbij. Vooral in klaagbaak lijkt het een sport te zijn om gegevens van de TS te achterhalen en te posten. Afbeeldingen, quotes, namen, als je pech hebt word je topic aan jou of de hoofdpersonen in je topic gelinkt en worden bekenden van je op de hoogte gesteld van het topic. En als je in klaagbaak een topic maakt over mensen, is dat meestal niet positief...
Voor iedereen behalve de TS levert dit natuurlijk een prachtig topic op. Rellen, een woedend zusje/vriendin, een TS in paniek, etc. Ik moet toegeven, die topics zijn wel leuk. En dan had de TS maar niet een topic moeten openen waarin hij zijn vriendin uitscheldt,zijn zusje naakt ziet, of medestudenten voor heksen uitmaakt. Eigen schuld, dikke bult. Toch?
Ik denk van niet.
Ten eerste omdat klaagbaak voor velen een uitlaatklep is. Gedachtes die je niet echt meent maar toch zo voelt zet je zo in een topic, omdat het kan en gemakkelijk is. En laat ik eerlijk zijn, als iemand mijn gedachtes kon horen zou ik waarschijnlijk opgesloten worden. Wie is nooit boos op zijn baas/een leraar, wie fantaseert niet over die lekkere vriendin van je vriendin, of over de vriendinnen van je zusje? Dat lijken me redelijk normale gedachtes, voor even of voor langer. Hoe dan ook, het zijn gedachtes, geen daden. Dat je (op internet of in het echt) zegt dat je je baas even 10 minuten onder water wilt houden, zegt niet dat je dat ook echt wilt doen. En laten we niet vergeten dat dit het internet is, dus ‘iemand die je niet mag’ word ‘iemand die je door en door haat’.
Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat mensen op hun daden beoordeelt moeten worden, niet op wat ze zeggen of denken. En daar ligt natuurlijk het probleem, want in klaagbaak schrijf je die gedachtes van je af. En als je bekenden dan op dat topic gewezen worden, zien ze alleen die gedachtes die al dan niet serieus zijn. Dat is niet alleen oneerlijk tegenover de TS, maar op deze manier ontneem je mensen ook een uitlaatklep.
Ten tweede is er het risico van fraude.
Hoe makkelijk is het niet om je voor te doen als iemand compleet anders? Met een beetje nadenken en subtiliteit kom je al heel ver, zeker als je wat gegevens hebt over een persoon( een hyves is voldoende). Je maakt een grove OP over een vriend van de persoon en post even later een foto van de vriend. Moet je eens opletten wat er gebeurt. Aangezien fokkers zo voorspelbaar reageren kun je ze makkelijk voor je laten werken.
Als fokker die zo’n gegevens opzoekt lijkt me dit helemaal niet de bedoeling en dus ook een reëel risico. Niemand wil graag gebruikt worden en zeker niet om een onschuldig iemand zwart te maken.
Ik zou graag eens willen horen wat de fokkers die dit normaal doen, over deze twee punten te zeggen hebben. Het zou helemaal mooi zijn als hier een discussie of iets wat erop lijkt zou ontstaan.
Bagger in dit topic wordt gewoon verwijderd en genoted.
[ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 06-07-2010 12:38:10 ]
Feyenoord Rotterdam