abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2010 @ 12:01:48 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83638241
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vind je het erg dat het woord in de Van Dale staat of dat de ouders die naam hebben gegeven gezien het feit dat het inmiddels een ingeburgerd woord is?
Ik vind het triest dat de van Dale zo verEngelst, terwijl dat niet nodig is, het is simpelweg geen Nederlands woord, maar ik vind het ook jammer dat ouders geen rekening houden met het feit dat je tegenwoordig, en over 20 jaar nog veel meer, al snel contacten over de grens hebt, en dat die contacten meestal in het Engels zullen zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_83639167
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik vind het triest dat de van Dale zo verEngelst, terwijl dat niet nodig is, het is simpelweg geen Nederlands woord, (...).
De Van Dale is descriptief van aard en niet prescriptief. Er wordt simpelweg in omschreven welke woorden nu eenmaal in het Nederlands gebruikt worden. Een taal is dynamisch en flexibel en is voortdurend in verandering. Let jij er bijvoorbeeld op dat je geen germanismen gebruikt? Waarschijnlijk ben je je er niet eens bewust van!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_83640114
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:47 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Het zou voor mij toch een reden zijn om er een tweede of derde naam van te maken.
Waarom dan?

Onze naam is engels maar kan ook op zijn nederlands. Ik vind de simpele nederlandse spelling leuker maar dat krijg ik er echt niet doorheen. De 2e naam is wel heel erg nederlands... Maar daar zit ik eigenlijk totaal niet mee.
pi_83640521
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik vind het triest dat de van Dale zo verEngelst,
je maakt je druk om niks.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zondag 4 juli 2010 @ 13:18:57 #30
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_83641196
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind, namen die in het Engels een vervelende betekenis hebben (zoals ook het geval is bij 'Denz'). Aan de ene kant denk ik: couleur locale is tof, fuck de internationale normen, gaat een kind er nu werkelijk hinder aan ondervinden? Maarja, ik zou het zelf toch proberen te vermijden.
Ik zou het zelfs totaal niet willen ipv proberen te vermijden
Sowiezo een no go.
pi_83641777
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ernstig, met een beetje pech geluk weet niemand over 16 jaar nog wie Lady Gaga was, of men weet het wel maar het is geen voordeel om er naar genoemd te zijn

Naast Fake (idd niet handig in deze Engelstalige wereld) ook nog een Boet (net als Boet van Dulmen) en een Kester...
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  zondag 4 juli 2010 @ 14:04:10 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83642692
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De Van Dale is descriptief van aard en niet prescriptief. Er wordt simpelweg in omschreven welke woorden nu eenmaal in het Nederlands gebruikt worden. Een taal is dynamisch en flexibel en is voortdurend in verandering. Let jij er bijvoorbeeld op dat je geen germanismen gebruikt? Waarschijnlijk ben je je er niet eens bewust van!
Daar let ik überhaupt niet op

Nou heb ik toevallig een vader die zich al ergert aan het gebruik van "meerdere" als het gaat om meer dan één, want een germanisme, maar dat een woord als "fake" in de van Dale staat vind ik verbazingwekkend.

En natuurlijk hebben we woorden uit allerlei talen, maar in een hoop gevallen is er dan geen goed Nederlands alternatief, en bij fake zijn dat er meer dan genoeg.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_83643162
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:51 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Waarom dan?

Onze naam is engels maar kan ook op zijn nederlands. Ik vind de simpele nederlandse spelling leuker maar dat krijg ik er echt niet doorheen. De 2e naam is wel heel erg nederlands... Maar daar zit ik eigenlijk totaal niet mee.
Als ik mijn kind persé (ivm vernoemen oid) een naam als Fake zou willen geven zou ik die niet als roepnaam geven maar als 2e of 3e naam. Ik vind het naar het kind toe niet kunnen om hem een roepnaam te geven met zo'n algemeen bekende negatieve bijklank.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:28:31 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83643404
Nou ja, het wil nog niet zeggen dat die eerste naam ook de roepnaam wordt, maar het blijft wel de eerste naam, dus dan wordt het Fake G. Achternaam. Ook op officiële documenten wordt de eerste naam vaak voluit geschreven en dat hoeft niet de roepnaam te zijn.

Ik vind het ook niet echt handig dat mijn roepnaam pas mijn 3de naam is, en dan te bedenken dat het eigenlijk helemaal niet de bedoeling was dat dat een van mijn officiële namen zou worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 4 juli 2010 @ 14:31:17 #35
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_83643479
quote:
Op zondag 4 juli 2010 13:18 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ik zou het zelfs totaal niet willen ipv proberen te vermijden
Sowiezo een no go.
Sowieso. Gebruik je Duitsche termen goed !!
  zondag 4 juli 2010 @ 14:33:38 #36
298315 SacreCoeur
pi_83643551
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:31 schreef amaranta het volgende:

[..]

Sowieso. Gebruik je Duitsche termen goed !!
Ik weet 't, eerder schreef ik zelfs Zowiezo.
'k Schrijf dingen zoals ze worden gezegd, daarom ben ik ook een no go met rare namen.
pi_83643888
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:28 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, het wil nog niet zeggen dat die eerste naam ook de roepnaam wordt, maar het blijft wel de eerste naam, dus dan wordt het Fake G. Achternaam. Ook op officiële documenten wordt de eerste naam vaak voluit geschreven en dat hoeft niet de roepnaam te zijn.

Ik vind het ook niet echt handig dat mijn roepnaam pas mijn 3de naam is, en dan te bedenken dat het eigenlijk helemaal niet de bedoeling was dat dat een van mijn officiële namen zou worden.
Ik ben ook een groot voorstander van de eerste naam gelijk de roepnaam te laten zijn, wel zo makkelijk voor het kind zelf. Ik zat ooit bij een Janneke in de klas die werd door iedere nieuwe docent aangesproken met Maria, haar eerste naam. Zij vond het zelf behoorlijk frustrerend.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:50:22 #38
298315 SacreCoeur
pi_83643996
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:46 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ik ben ook een groot voorstander van de eerste naam gelijk de roepnaam te laten zijn, wel zo makkelijk voor het kind zelf. Ik zat ooit bij een Janneke in de klas die werd door iedere nieuwe docent aangesproken met Maria, haar eerste naam. Zij vond het zelf behoorlijk frustrerend.
Isa is hier eigenlijk ook niet de eerste naam.
Ze heet eigenlijk Jamie Isabella maar het is gewoon zomaar uit het niets onstaan eigenlijk dat iedereen Isa zegt.
Familie, school, vriendjes & vriendinnetjes.. maar als ze weer eens naar het CB moet wordt ze altijd Jamie genoemd en daar luisterd ze ook gewoon naar.
Maar zegt dan wel gelijk 'iedereen noemt me Isa hoor'.
  zondag 4 juli 2010 @ 14:51:46 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83644031
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:46 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Dat dus, mijn zoon heeft ook gewoon zijn eerste naam als roepnaam.

De uitzondering die ik daar op zou kunnen maken is bijvoorbeeld Elisabeth Henriëtte Achternaam en we noemen haar Liz. Dat is overduidelijk te herleiden naar Elisabeth.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_83651493
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:50 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Isa is hier eigenlijk ook niet de eerste naam.
Ze heet eigenlijk Jamie Isabella maar het is gewoon zomaar uit het niets onstaan eigenlijk dat iedereen Isa zegt.
Familie, school, vriendjes & vriendinnetjes.. maar als ze weer eens naar het CB moet wordt ze altijd Jamie genoemd en daar luisterd ze ook gewoon naar.
Maar zegt dan wel gelijk 'iedereen noemt me Isa hoor'.
Ik vind dat fantastisch. Het is de voornaamste reden dat ik Ivan een tweede naam ('Max') heb gegeven, namelijk zodat hij er zijn roepnaam van kan maken als Ivan hem niet bevalt. We noemen hem wel liefkozend 'iMax' omdat hij een gadgetfreak is.

Ik heb een roepnaam die anders is dan mijn officiële namen en ik heb er op school nooit problemen mee gehad. Alleen in het gemeentehuis word ik steevast 'Cornelia' genoemd en ik heb op de universiteit ooit een e-mailadres gekregen met mijn doopnaam erin. Dat laatste werd al heel snel niet meer standaard gedaan door universiteiten. Ik moet er nu dus alleen rekening mee houden als ik officiële documenten invul (en het is niet altijd duidelijk hoe officieel een document is).
  zondag 4 juli 2010 @ 19:30:11 #41
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_83651699
Ik heb ook een andere roepnaam dan mijn doopnamen zijn. Maar mijn roepnaam komt wel van mijn eerste doopnaam af. Augusta .

En waarom zou je daar problemen mee krijgen? Volgens mij was dat zelfs heel gangbaar in die tijd.
  zondag 4 juli 2010 @ 19:38:00 #42
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_83651942
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:33 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ik weet 't, eerder schreef ik zelfs Zowiezo.
'k Schrijf dingen zoals ze worden gezegd, daarom ben ik ook een no go met rare namen.
Achja, een vriend van ons is super dyslectisch, en ze hebben hun dochter gewoon een 'fonetische' naam gegeven. Namelijk Bregje. Kan niet verkeerd gaat. Was het nou g of ch? Met of zonder t (Brechtje, Bregtje).
En ja, hij zou de naam geheid verkeerd spellen.
  zondag 4 juli 2010 @ 20:00:58 #43
298315 SacreCoeur
pi_83652634
quote:
Op zondag 4 juli 2010 19:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind dat fantastisch. Het is de voornaamste reden dat ik Ivan een tweede naam ('Max') heb gegeven, namelijk zodat hij er zijn roepnaam van kan maken als Ivan hem niet bevalt. We noemen hem wel liefkozend 'iMax' omdat hij een gadgetfreak is.

Ja dat is ook leuk!

Isa kan 'r alle kanten op, Jamie/Isa/Isabel/Isabella/Bella.
& alles is nog buitenlands verantwoord ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door SacreCoeur op 04-07-2010 20:25:48 ]
pi_83652700
Wij hebben Lente ook bewust zonder 'h' ertussen geschreven. Ik vind het nogal nutteloos om je kind overduidelijk naar een seizoen te vernoemen en er vervolgens een letter tussen te proppen. Als mensen later gaan vragen hoe ze d'r naam spelt, kan ze zeggen: "Zoals het jaargetijde".
pi_83652752
'Ivan' klinkt in het Engels ook nog prima en dat vonden we wel fijn. Dat vind ik ook prettig aan een naam als 'Oscar', in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'Olaf' (wat ik ook een heel leuke naam vind).

Mooie doopnaam heb je trouwens, Groofsken!
  zondag 4 juli 2010 @ 20:15:13 #46
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_83653106
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:03 schreef Ssserpente het volgende:
Wij hebben Lente ook bewust zonder 'h' ertussen geschreven. Ik vind het nogal nutteloos om je kind overduidelijk naar een seizoen te vernoemen en er vervolgens een letter tussen te proppen. Als mensen later gaan vragen hoe ze d'r naam spelt, kan ze zeggen: "Zoals het jaargetijde".
Ja of een Y, dat is ook trendy!
Lentye
pi_83653181
Meen je dat nou..?
  zondag 4 juli 2010 @ 20:20:36 #48
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_83653295
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:17 schreef Ssserpente het volgende:
Meen je dat nou..?
Nee. Ik ben namelijk tegen het zinloos invoegen van letters in namen op plaatsen waarbij hij niet hoort. Of letters die geen toegevoegde waarde hebben voor de naam. Of verdubbeling van letters voor de mooiigheid.

Ik zal volgende keer mijn smiley gebruiken.
pi_83653387
Ik ken juist lenthe en yenthl's dus ik vind met h gewoon normaal het is voor mij in beide namen dus niet een populariteit of apart doen ding.
pi_83653388
quote:
Op zondag 4 juli 2010 20:20 schreef amaranta het volgende:

[..]

Nee. Ik ben namelijk tegen het zinloos invoegen van letters in namen op plaatsen waarbij hij niet hoort. Of letters die geen toegevoegde waarde hebben voor de naam. Of verdubbeling van letters voor de mooiigheid.

Ik zal volgende keer mijn smiley gebruiken.
Haha, 'jouw' -smiley?

Ik had al gegoogled op Lentye.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')