Op zaterdag 3 juli 2010 14:36 schreef PeterKelder het volgende:Misschien moet Joop van den Ende zich ermee gaan bemoeien, hij kan er zó de gemene angel eruit halen, deed-ie in 1998 ook al:
Van den Ende wil GTST opfrissenDe dagelijkse RTL4-soap Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) moet geloofwaardiger worden. De serie, al negen jaar een van de grootste successen van de commerciële televisie, kampt met tegenvallende kijkcijfers.
Volgens producent Joop van den Ende weerspiegelt de serie niet langer een voor de 'gewone' Nederlander herkenbaar leven. Hij ergert zich met name aan het voortdurend wisselen van partners. 'Niemand in die serie heeft nog een fatsoenlijke relatie. Dat is toch niet normaal?'
Op een eindejaarsfeestje voor GTST-spelers in ShowBizCity kondigde Van den Ende een 'verfrissingskuur' voor de serie aan. Hij hield zijn soapsterren voor dat er veranderingen nodig zijn om GTST aantrekkelijker te maken. 'Nieuwe scripts en nieuwe opnametechnieken' moeten ervoor zorgen dat kijkers zich weer met de personages kunnen identificeren.'
GTST 'gaat minder', aldus Van den Ende, 'maar is nog lang niet afgeschreven.' De serie trekt dagelijks 1,7 miljoen kijkers en vormt de ruggengraat van RTL 4. Drie maanden geleden trok de serie nog twee miljoen kijkers.
Van den Ende legt de schuld van het kijkersverlies bij R. Proper, tot voor kort verantwoordelijk voor de scripts. 'Hij is in de loop der jaren cynisch geworden. En dat was ook aan de serie te zien.' Van den Ende kocht drie maanden geleden Propers bedrijf Doctor Proctor op, waardoor hij greep op de scenario's heeft gekregen.
De lotgevallen van ruim twintig personen rondom huize Alberts en hotel Dendermonde zijn sinds 1990 dagelijks te volgen. Om de verhaallijnen levendig te houden, bedenken de scriptschrijvers opmerkelijke wendingen. 'Ik heb sinds de eerste aflevering vijf à zes vrouwen gehad, van wie er drie zijn overleden', zegt acteur Wim Zomer, die onlangs zijn rol als Daniël inruilde voor die van spreekstalmeester in een echt circus. Andere verhaalfiguren verdwenen spoorloos in de Zuid-Amerikaanse jungle of vertrokken per motorfiets naar Israël.
Behalve geloofwaardiger, wil Van den Ende ook frissere scenario's. Hij denkt dit te kunnen bewerkstelligen door scriptschrijvers te laten rouleren tussen alle Endemol-soaps (GTST, Onderweg naar Morgen en Goudkust). Daarnaast gaat hij experimenteren met nieuwe technieken. Digitale camera's, betere belichting en langere shots met één camera moeten GTST een 'filmisch' aanzien geven.