Die lui zijn knettergek geworden, de genieten van de zogenaamde pracht en praal van de serie, maar de basis hiervan is gelegd in de jaren van 1990-2000. Als de serie nu zou beginnen zou het binnen een maand floppen, ze teren op het succes van de eerdere jaren, die waren zo sterk dat ze zich nu alles kunnen permiteren, mensen blijven toch wel kijken.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 21:22 schreef RobbieBoy het volgende:
[..]
Kan je elke dag Jan Kooiman uitkleden![]()
Als we nou allemaal stoppen met kijken, misschien komen ze dan tot hun verstand.quote:Op woensdag 28 juli 2010 00:31 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Die lui zijn knettergek geworden, de genieten van de zogenaamde pracht en praal van de serie, maar de basis hiervan is gelegd in de jaren van 1990-2000. Als de serie nu zou beginnen zou het binnen een maand floppen, ze teren op het succes van de eerdere jaren, die waren zo sterk dat ze zich nu alles kunnen permiteren, mensen blijven toch wel kijken.
Dat valt te betwijfelen. Weet wel dat ze bij ScriptStudio af en toe wisselen van serie, zo is Pia Blanco nu gaan schrijven bij GTST na het stoppen van ONM (goh, aan wie zullen we de verjonging te danken hebben...). Dus dan produceert Endemol gewoon een nieuwe serie waar Jantien en Rohan hoofdschrijvers van zullen zijn.quote:Als we nou allemaal stoppen met kijken, misschien komen ze dan tot hun verstand.
En dan zal blijken dat ze er geen klap van kunnen, want zo een soap vanaf de grond aan op bouwen, dat kunnen ze van hun leven nietquote:Op woensdag 28 juli 2010 19:16 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Dat valt te betwijfelen. Weet wel dat ze bij ScriptStudio af en toe wisselen van serie, zo is Pia Blanco nu gaan schrijven bij GTST na het stoppen van ONM (goh, aan wie zullen we de verjonging te danken hebben...). Dus dan produceert Endemol gewoon een nieuwe serie waar Jantien en Rohan hoofdschrijvers van zullen zijn.
Dat ís ook heel moeilijk, ik ben zelf nu al ruim 2 jaar bezig met het schrijven van een soap. Het is verdomde lastig, 17 personages hebben die zowel op zichzelf staan als met elkaar zijn verweven. Ik heb ik 2 jaar tijd ongeveer 15 opstartjes gehad, en heb nu eindelijk de vorm die ik zou willen, alleen is het best lastig om 5 à 6 verhaallijnen naast elkaar te hebben en die niet gelijktijdig te laten aflopen.quote:En dan zal blijken dat ze er geen klap van kunnen, want zo een soap vanaf de grond aan op bouwen, dat kunnen ze van hun leven niet
Toevallig, Ik probeer ook een soap te schrijven gebasseerd op Dallas. Mike helpt me erbij door tips te geven wat goed en slecht is. Tis alleen heel erg moeilijkquote:Op donderdag 29 juli 2010 10:33 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Dat ís ook heel moeilijk, ik ben zelf nu al ruim 2 jaar bezig met het schrijven van een soap. Het is verdomde lastig, 17 personages hebben die zowel op zichzelf staan als met elkaar zijn verweven. Ik heb ik 2 jaar tijd ongeveer 15 opstartjes gehad, en heb nu eindelijk de vorm die ik zou willen, alleen is het best lastig om 5 à 6 verhaallijnen naast elkaar te hebben en die niet gelijktijdig te laten aflopen.
De enigen in Nederland die hier een soap hebben opgezet zijn Rogier Proper, Marc Linssen, Marciel Witteman en Olga Madsen met Goudkust. En daar zijn ze ook ruim 2 jaar mee bezig geweest. Voordat Reg Watson The Restless Years helemaal 'goed' had, was-ie ook ruim 2 à 3 jaar verder. Dus als GTST stopt en ze willen bij Endemol een nieuwe soapserie starten, dan moeten ze nu ongeveer beginnen zodat de serie over ruim 10 jaar op de buis komt.![]()
Inderdaad, je moet precies de juiste balans hebben voor zo'n serie. Een serie gebasseerd op Dallas? Lijkt mij nogal lastig, want Dallas is wel het beste van het beste.quote:Toevallig, Ik probeer ook een soap te schrijven gebasseerd op Dallas. Mike helpt me erbij door tips te geven wat goed en slecht is. Tis alleen heel erg moeilijk
Uit wikipedia : "Toen Scriptstudio in september 1998 werd overgenomen door Joop van den Ende, ging Proper verder met het schrijven van filmscenario's"quote:Op vrijdag 30 juli 2010 09:03 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Inderdaad, je moet precies de juiste balans hebben voor zo'n serie. Een serie gebasseerd op Dallas? Lijkt mij nogal lastig, want Dallas is wel het beste van het beste.
Ikzelf ga proberen contact te leggen met de "soapkoning" van Nederland, Rogier Proper. Ik bedoel, hij heeft in acht jaar tijd 3 soaps onder zijn hoede gehad, dus hij zal er wel íets van af weten
Wij liggen op één lijn merk ik. De balans tussen goed en kwaad, arm en rijk, patsers en sukkels. Dát is wat een soap nodig heeft. Kijk maar naar Arnie en Peter: Arnie is de VVD'er, Peter meer van de PVDA. Trix en Frits is goed tegenover kwaad.quote:Uit wikipedia : "Toen Scriptstudio in september 1998 werd overgenomen door Joop van den Ende, ging Proper verder met het schrijven van filmscenario's"
Toen ging GTST de mist in. Ik zelf heb seizoen 1/2 GTST , toen was het heel anders, Ik heb ook nog oude afleveringen die veel beter zijn dan GTST nu is. Als je het nu vergelijkt met vroeger is het een hele andere serie geworden. Een serie heeft badguys nodig. Een balans tussen goed en kwaad.
Overigens het schrijven vind ik altijd leuk. Moeilijk! Ik zelf vind het ook leuk om deuntjes te maken, muziek in een soap.
GTST van nu is niet realistisch. Noud en Dex die ineens zonder startkapitaal een bedrijf kunnen oprichten? Daarvoor moet je eerst hard werken. Ook snap ik dit niet. Waar Nick voor werd opgepakt; aandelen? Ik bedoel als je aandelen koopt is dat niet illigaal anders kon je dat niet kopen toch?(drugssmokkel was veel beter geweest, Jack moest slecht zijn!) Ludo zie ik ook niet meer op kantoor, het enige wat hij doet is contracten tekenen. Ook niet realistich. Bij Frits was dat heel anders, zat dagelijks op kantoor en deed zijn werk. Een oplichter! De J.R van de serie. Frits is een van de beste karakter van GTST. Een paar niveaus hoger dan Ludo. Overigens kreeg hij leuke verhaallijnen en wisten ze wat ze moesten met dit soort personages. De ontvoering van Deepak verhaallijn vind ik het beste! Frits was slecht, hij werd er voor gestraft. Maar hij werd wel telkens machtiger. Een nachtmerrie dat zag je bij Frits ook. Toen hij zich schijndood hield. Of in de gevangenis met Hannie.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 13:03 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Wij liggen op één lijn merk ik. De balans tussen goed en kwaad, arm en rijk, patsers en sukkels. Dát is wat een soap nodig heeft. Kijk maar naar Arnie en Peter: Arnie is de VVD'er, Peter meer van de PVDA. Trix en Frits is goed tegenover kwaad.
Ken je overigens de regiosoaps Koning Van De Maas (Rotterdam) en Wolfseinde (Brabant). Wordt allemaal geschreven o.l.v. Rogier Proper. Zijn echt hele leuke series, het is jammer dat de KRO ze niet oppikt, terwijl ik bovenstaande series beter vind dat Van Jonge Leu. En dit soort series brengt ook weer acteertalent naar boven; Jennifer Welts uit de nieuwe serie van Anubis speelt de dochter van Tanja Jess in Wolfseinde (en ziet er daar toch leuker uit).
Maar terug naar GTST. Inderdaad, seizoen 1 en 2 zijn heel anders. Ik bedoel: Noud en Dex kunnen zó hun eigen bedrijf beginnen. Maar Arnie en Peter moesten zwoegen voor een goed baantje. En als ze dan eindelijk een goed baantje hadden, kregen ze weer ellende over zich heen. Tegenwoordig kun je óf je eigen bedrijf beginnen óf bij De Rozenboom aan de slag. Ik vind dat jammer, in mijn soap moeten de tieners én twintigers dan ook gewoon solliciteren en krijgen ze tegenslagen te verwerken omdat ze niet goed genoeg zijn.
Ik schrijf de verhaallijnen vanuit het karakter van zo'n personage. De badguy doet de meest slechte dingen maar wordt daar uiteindelijk voor gestraft, evenals de bitch. Het beïnvloedbare type krijgt te maken met de badguys. Het verslaafde type gaat aan de drank. Ik zet de karakters in feite voor het blok: ze leren iets van hun fouten. Maar niet goed genoeg, want ze vervallen in hun daden: de badguy en de bitch blijven slecht, het beïnvloedbare type blijft makkelijk te beïnvloeden en de verslaafde types moeten er alles aan doen om herhaling te voorkomen, zéker als ze een tegenslag te verwerken krijgen.
Je kent de definitie van de soap? Het is een naïef verteld verhaal door dialoog met beeld, waarin reële personages bij onwaarschijnlijke verhaallijnen waarschijnlijk laten zijn. (naar de definitie bedacht door Olga Madsen)
Ah mooi. Zijn er ook badguys:P Ik zelf schrijf ook scene's/afleveringen verhaallijnen etc. Ben benieuwd.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:46 schreef PeterKelder het volgende:
Zal ik mijn serie dan maar een beetje uitlichten (zonder teveel te verklappen natuurlijk):
De serie gaat over verschillende inwoners in een fictief soapstadje. De tieners zijn met elkaar verweven doordat ze op dezelfde middelbare school zitten, de twintigers door hun banen/relaties en de veertigplussers door hun verwantschap aan de tieners en twintigers.
In hun weg naar volwassenheid worden de tieners geconfronteerd met de bekende soapfenomenen (liefde, jaloezie, bedrog, haat en nijd, moord, doodslag etc). De twintigers denken dat hen niets kan overkomen, maar maken zelf grote fouten. En de veertigplussers mogen dan levenservaring hebben, maar ook zij zijn niet opgewassen tegen het lief en leed wat het dagelijks tegemoet komt.
Een moderne versie van GTST seizoen 1, kun je dus wel zeggen. Maar daar heb ik dan ook wel inspiratie vandaan gehaald. Oh, en nee, de tieners hebben in deze serie niet alleen saaie liefdeslijntjes.
Kunnen jullie niet samen een nieuwe soap opzetten, 'Goede tijden, Betere Tijden' of zoietsquote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:51 schreef Lucas15 het volgende:
[..]
Ah mooi. Zijn er ook badguys:P Ik zelf schrijf ook scene's/afleveringen verhaallijnen etc. Ben benieuwd.
Leuk, Denk alleen niet dat het zo makkelijk gaat. Kost tijd en inspanning. Daarbij moet alles perfect zijn. Ben 1000x opnieuw begonnen hahaquote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:53 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Kunnen jullie niet samen een nieuwe soap opzetten, 'Goede tijden, Betere Tijden' of zoiets
Annete ? Was dat niet dat mens die Marc vermoorde? Altans dat dacht ik telkens:Pquote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:49 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Interressante gesprekken hier
Overigens, wikipedia bestaat weer uit grote oelewapers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Annette_van_Thijn
vooral op het einde, over Annettes eindeVoor de rest belabberd taalgebruik
[Edit] Het is ineens aangepast![]()
![]()
Maar dat heeft niks met meneer Harmsen te maken en daar heb je het wel over in deze post:quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:17 schreef J_TM het volgende:
Nee die bedoelde ik niet; het was de boer bij wie Arnie onderdook na de controverse rond Linda's zwangerschap.
quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:23 schreef J_TM het volgende:
Over de begintijd gesproken, wie weet er nog dat ook die andere meneer Harmsen (jawel, die van "KOOIMAN!" en "Vriendje Stokvis") in GTST heeft gespeeld ?
Wat dacht je zelf? Een soap is NIETS zonder badguys. Oké, de badguy in mijn serie heeft dat wel wat weg van Junior Couwenberg, maar weet met zijn vlotte babbel iedereen om zijn vinger te winden. Een soort Frits van Houten dus. Alleen is deze jongen een jaar of 18-19 en nog geen zakenman. Maar wat niet is kan nog komen!quote:Ah mooi. Zijn er ook badguys:P Ik zelf schrijf ook scene's/afleveringen verhaallijnen etc. Ben benieuwd.
quote:Overigens, wikipedia bestaat weer uit grote oelewapers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Annette_van_Thijn
vooral op het einde, over Annettes einde Voor de rest belabberd taalgebruik
[Edit] Het is ineens aangepast
quote:Kunnen jullie niet samen een nieuwe soap opzetten, 'Goede tijden, Betere Tijden' of zoiets
het gaat over meneer Harmsen uit de serie:"toen was geluk heel gewoon"quote:Op vrijdag 30 juli 2010 17:57 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Maar dat heeft niks met meneer Harmsen te maken en daar heb je het wel over in deze post:
[..]
![]()
Die boer heette Frank Dalstra in de serie en werd gespeeld door Huib Rooymans
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |