abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84567569
Of zijn kop er aftrekken!
pi_84573910
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 21:22 schreef RobbieBoy het volgende:

[..]

Kan je elke dag Jan Kooiman uitkleden
Die lui zijn knettergek geworden, de genieten van de zogenaamde pracht en praal van de serie, maar de basis hiervan is gelegd in de jaren van 1990-2000. Als de serie nu zou beginnen zou het binnen een maand floppen, ze teren op het succes van de eerdere jaren, die waren zo sterk dat ze zich nu alles kunnen permiteren, mensen blijven toch wel kijken.
Een heer met stijl
pi_84597704
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 00:31 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Die lui zijn knettergek geworden, de genieten van de zogenaamde pracht en praal van de serie, maar de basis hiervan is gelegd in de jaren van 1990-2000. Als de serie nu zou beginnen zou het binnen een maand floppen, ze teren op het succes van de eerdere jaren, die waren zo sterk dat ze zich nu alles kunnen permiteren, mensen blijven toch wel kijken.
Als we nou allemaal stoppen met kijken, misschien komen ze dan tot hun verstand. _O_
pi_84598850
quote:
Als we nou allemaal stoppen met kijken, misschien komen ze dan tot hun verstand.
Dat valt te betwijfelen. Weet wel dat ze bij ScriptStudio af en toe wisselen van serie, zo is Pia Blanco nu gaan schrijven bij GTST na het stoppen van ONM (goh, aan wie zullen we de verjonging te danken hebben...). Dus dan produceert Endemol gewoon een nieuwe serie waar Jantien en Rohan hoofdschrijvers van zullen zijn.
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_84611671
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 19:16 schreef PeterKelder het volgende:

[..]

Dat valt te betwijfelen. Weet wel dat ze bij ScriptStudio af en toe wisselen van serie, zo is Pia Blanco nu gaan schrijven bij GTST na het stoppen van ONM (goh, aan wie zullen we de verjonging te danken hebben...). Dus dan produceert Endemol gewoon een nieuwe serie waar Jantien en Rohan hoofdschrijvers van zullen zijn.
En dan zal blijken dat ze er geen klap van kunnen, want zo een soap vanaf de grond aan op bouwen, dat kunnen ze van hun leven niet :')
Een heer met stijl
pi_84618565
quote:
En dan zal blijken dat ze er geen klap van kunnen, want zo een soap vanaf de grond aan op bouwen, dat kunnen ze van hun leven niet
Dat ís ook heel moeilijk, ik ben zelf nu al ruim 2 jaar bezig met het schrijven van een soap. Het is verdomde lastig, 17 personages hebben die zowel op zichzelf staan als met elkaar zijn verweven. Ik heb ik 2 jaar tijd ongeveer 15 opstartjes gehad, en heb nu eindelijk de vorm die ik zou willen, alleen is het best lastig om 5 à 6 verhaallijnen naast elkaar te hebben en die niet gelijktijdig te laten aflopen.

De enigen in Nederland die hier een soap hebben opgezet zijn Rogier Proper, Marc Linssen, Marciel Witteman en Olga Madsen met Goudkust. En daar zijn ze ook ruim 2 jaar mee bezig geweest. Voordat Reg Watson The Restless Years helemaal 'goed' had, was-ie ook ruim 2 à 3 jaar verder. Dus als GTST stopt en ze willen bij Endemol een nieuwe soapserie starten, dan moeten ze nu ongeveer beginnen zodat de serie over ruim 10 jaar op de buis komt. ;)

En hier nog een leuk filmpje uit de Gouden Tijden van GTST:

pi_84646841
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:33 schreef PeterKelder het volgende:

[..]

Dat ís ook heel moeilijk, ik ben zelf nu al ruim 2 jaar bezig met het schrijven van een soap. Het is verdomde lastig, 17 personages hebben die zowel op zichzelf staan als met elkaar zijn verweven. Ik heb ik 2 jaar tijd ongeveer 15 opstartjes gehad, en heb nu eindelijk de vorm die ik zou willen, alleen is het best lastig om 5 à 6 verhaallijnen naast elkaar te hebben en die niet gelijktijdig te laten aflopen.

De enigen in Nederland die hier een soap hebben opgezet zijn Rogier Proper, Marc Linssen, Marciel Witteman en Olga Madsen met Goudkust. En daar zijn ze ook ruim 2 jaar mee bezig geweest. Voordat Reg Watson The Restless Years helemaal 'goed' had, was-ie ook ruim 2 à 3 jaar verder. Dus als GTST stopt en ze willen bij Endemol een nieuwe soapserie starten, dan moeten ze nu ongeveer beginnen zodat de serie over ruim 10 jaar op de buis komt. ;)

Toevallig, Ik probeer ook een soap te schrijven gebasseerd op Dallas. Mike helpt me erbij door tips te geven wat goed en slecht is. Tis alleen heel erg moeilijk

[ Bericht 1% gewijzigd door Lucas15 op 29-07-2010 22:54:00 ]
pi_84655764
quote:
Toevallig, Ik probeer ook een soap te schrijven gebasseerd op Dallas. Mike helpt me erbij door tips te geven wat goed en slecht is. Tis alleen heel erg moeilijk
Inderdaad, je moet precies de juiste balans hebben voor zo'n serie. Een serie gebasseerd op Dallas? Lijkt mij nogal lastig, want Dallas is wel het beste van het beste.

Ikzelf ga proberen contact te leggen met de "soapkoning" van Nederland, Rogier Proper. Ik bedoel, hij heeft in acht jaar tijd 3 soaps onder zijn hoede gehad, dus hij zal er wel íets van af weten :P
pi_84658759
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 09:03 schreef PeterKelder het volgende:

[..]

Inderdaad, je moet precies de juiste balans hebben voor zo'n serie. Een serie gebasseerd op Dallas? Lijkt mij nogal lastig, want Dallas is wel het beste van het beste.

Ikzelf ga proberen contact te leggen met de "soapkoning" van Nederland, Rogier Proper. Ik bedoel, hij heeft in acht jaar tijd 3 soaps onder zijn hoede gehad, dus hij zal er wel íets van af weten :P
Uit wikipedia : "Toen Scriptstudio in september 1998 werd overgenomen door Joop van den Ende, ging Proper verder met het schrijven van filmscenario's"

Toen ging GTST de mist in. Ik zelf heb seizoen 1/2 GTST , toen was het heel anders, Ik heb ook nog oude afleveringen die veel beter zijn dan GTST nu is. Als je het nu vergelijkt met vroeger is het een hele andere serie geworden. Een serie heeft badguys nodig. Een balans tussen goed en kwaad.

Overigens het schrijven vind ik altijd leuk. Moeilijk! Ik zelf vind het ook leuk om deuntjes te maken, muziek in een soap.
pi_84662875
quote:
Uit wikipedia : "Toen Scriptstudio in september 1998 werd overgenomen door Joop van den Ende, ging Proper verder met het schrijven van filmscenario's"

Toen ging GTST de mist in. Ik zelf heb seizoen 1/2 GTST , toen was het heel anders, Ik heb ook nog oude afleveringen die veel beter zijn dan GTST nu is. Als je het nu vergelijkt met vroeger is het een hele andere serie geworden. Een serie heeft badguys nodig. Een balans tussen goed en kwaad.

Overigens het schrijven vind ik altijd leuk. Moeilijk! Ik zelf vind het ook leuk om deuntjes te maken, muziek in een soap.
Wij liggen op één lijn merk ik. De balans tussen goed en kwaad, arm en rijk, patsers en sukkels. Dát is wat een soap nodig heeft. Kijk maar naar Arnie en Peter: Arnie is de VVD'er, Peter meer van de PVDA. Trix en Frits is goed tegenover kwaad.

Ken je overigens de regiosoaps Koning Van De Maas (Rotterdam) en Wolfseinde (Brabant). Wordt allemaal geschreven o.l.v. Rogier Proper. Zijn echt hele leuke series, het is jammer dat de KRO ze niet oppikt, terwijl ik bovenstaande series beter vind dat Van Jonge Leu. En dit soort series brengt ook weer acteertalent naar boven; Jennifer Welts uit de nieuwe serie van Anubis speelt de dochter van Tanja Jess in Wolfseinde (en ziet er daar toch leuker uit).

Maar terug naar GTST. Inderdaad, seizoen 1 en 2 zijn heel anders. Ik bedoel: Noud en Dex kunnen zó hun eigen bedrijf beginnen. Maar Arnie en Peter moesten zwoegen voor een goed baantje. En als ze dan eindelijk een goed baantje hadden, kregen ze weer ellende over zich heen. Tegenwoordig kun je óf je eigen bedrijf beginnen óf bij De Rozenboom aan de slag. Ik vind dat jammer, in mijn soap moeten de tieners én twintigers dan ook gewoon solliciteren en krijgen ze tegenslagen te verwerken omdat ze niet goed genoeg zijn.

Ik schrijf de verhaallijnen vanuit het karakter van zo'n personage. De badguy doet de meest slechte dingen maar wordt daar uiteindelijk voor gestraft, evenals de bitch. Het beïnvloedbare type krijgt te maken met de badguys. Het verslaafde type gaat aan de drank. Ik zet de karakters in feite voor het blok: ze leren iets van hun fouten. Maar niet goed genoeg, want ze vervallen in hun daden: de badguy en de bitch blijven slecht, het beïnvloedbare type blijft makkelijk te beïnvloeden en de verslaafde types moeten er alles aan doen om herhaling te voorkomen, zéker als ze een tegenslag te verwerken krijgen.

Je kent de definitie van de soap? Het is een naïef verteld verhaal door dialoog met beeld, waarin reële personages bij onwaarschijnlijke verhaallijnen waarschijnlijk laten zijn. (naar de definitie bedacht door Olga Madsen)
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:22:17 #236
123170 alors
zlata1234
pi_84663740
Ik kijk af en toe wel eens Pauwen en Reigers, en heb langs wel meer regiosoaps gezapt, maar de meeste zijn gewoon leuker en creatiever dan het huidige GTST.
know'm sayin?
word? word.
pi_84668937
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 13:03 schreef PeterKelder het volgende:

[..]

Wij liggen op één lijn merk ik. De balans tussen goed en kwaad, arm en rijk, patsers en sukkels. Dát is wat een soap nodig heeft. Kijk maar naar Arnie en Peter: Arnie is de VVD'er, Peter meer van de PVDA. Trix en Frits is goed tegenover kwaad.

Ken je overigens de regiosoaps Koning Van De Maas (Rotterdam) en Wolfseinde (Brabant). Wordt allemaal geschreven o.l.v. Rogier Proper. Zijn echt hele leuke series, het is jammer dat de KRO ze niet oppikt, terwijl ik bovenstaande series beter vind dat Van Jonge Leu. En dit soort series brengt ook weer acteertalent naar boven; Jennifer Welts uit de nieuwe serie van Anubis speelt de dochter van Tanja Jess in Wolfseinde (en ziet er daar toch leuker uit).

Maar terug naar GTST. Inderdaad, seizoen 1 en 2 zijn heel anders. Ik bedoel: Noud en Dex kunnen zó hun eigen bedrijf beginnen. Maar Arnie en Peter moesten zwoegen voor een goed baantje. En als ze dan eindelijk een goed baantje hadden, kregen ze weer ellende over zich heen. Tegenwoordig kun je óf je eigen bedrijf beginnen óf bij De Rozenboom aan de slag. Ik vind dat jammer, in mijn soap moeten de tieners én twintigers dan ook gewoon solliciteren en krijgen ze tegenslagen te verwerken omdat ze niet goed genoeg zijn.

Ik schrijf de verhaallijnen vanuit het karakter van zo'n personage. De badguy doet de meest slechte dingen maar wordt daar uiteindelijk voor gestraft, evenals de bitch. Het beïnvloedbare type krijgt te maken met de badguys. Het verslaafde type gaat aan de drank. Ik zet de karakters in feite voor het blok: ze leren iets van hun fouten. Maar niet goed genoeg, want ze vervallen in hun daden: de badguy en de bitch blijven slecht, het beïnvloedbare type blijft makkelijk te beïnvloeden en de verslaafde types moeten er alles aan doen om herhaling te voorkomen, zéker als ze een tegenslag te verwerken krijgen.

Je kent de definitie van de soap? Het is een naïef verteld verhaal door dialoog met beeld, waarin reële personages bij onwaarschijnlijke verhaallijnen waarschijnlijk laten zijn. (naar de definitie bedacht door Olga Madsen)
GTST van nu is niet realistisch. Noud en Dex die ineens zonder startkapitaal een bedrijf kunnen oprichten? Daarvoor moet je eerst hard werken. Ook snap ik dit niet. Waar Nick voor werd opgepakt; aandelen? Ik bedoel als je aandelen koopt is dat niet illigaal anders kon je dat niet kopen toch?(drugssmokkel was veel beter geweest, Jack moest slecht zijn!) Ludo zie ik ook niet meer op kantoor, het enige wat hij doet is contracten tekenen. Ook niet realistich. Bij Frits was dat heel anders, zat dagelijks op kantoor en deed zijn werk. Een oplichter! De J.R van de serie. Frits is een van de beste karakter van GTST. Een paar niveaus hoger dan Ludo. Overigens kreeg hij leuke verhaallijnen en wisten ze wat ze moesten met dit soort personages. De ontvoering van Deepak verhaallijn vind ik het beste! Frits was slecht, hij werd er voor gestraft. Maar hij werd wel telkens machtiger. Een nachtmerrie dat zag je bij Frits ook. Toen hij zich schijndood hield. Of in de gevangenis met Hannie.

Mijn soap is gebasseerd op Dallas, ala J.R/Frits, Bobby en Jock! met hetzelfde zakelijke aspect van Dallas. Maar het moet niet om 1 familie gaan. Zakenleven, vriendschap, liefde etc etc. Het moet een balans hebben tussen goed en kwaad.
pi_84669765
Zal ik mijn serie dan maar een beetje uitlichten (zonder teveel te verklappen natuurlijk ;) ):

De serie gaat over verschillende inwoners in een fictief soapstadje. De tieners zijn met elkaar verweven doordat ze op dezelfde middelbare school zitten, de twintigers door hun banen/relaties en de veertigplussers door hun verwantschap aan de tieners en twintigers.

In hun weg naar volwassenheid worden de tieners geconfronteerd met de bekende soapfenomenen (liefde, jaloezie, bedrog, haat en nijd, moord, doodslag etc). De twintigers denken dat hen niets kan overkomen, maar maken zelf grote fouten. En de veertigplussers mogen dan levenservaring hebben, maar ook zij zijn niet opgewassen tegen het lief en leed wat het dagelijks tegemoet komt.

Een moderne versie van GTST seizoen 1, kun je dus wel zeggen. Maar daar heb ik dan ook wel inspiratie vandaan gehaald. Oh, en nee, de tieners hebben in deze serie niet alleen saaie liefdeslijntjes.
pi_84669876
Interressante gesprekken hier ;)

Overigens, wikipedia bestaat weer uit grote oelewapers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Annette_van_Thijn
vooral op het einde, over Annettes einde :') Voor de rest belabberd taalgebruik :{w

[Edit] Het is ineens aangepast :D

_O-
Een heer met stijl
pi_84669961
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:46 schreef PeterKelder het volgende:
Zal ik mijn serie dan maar een beetje uitlichten (zonder teveel te verklappen natuurlijk ;) ):

De serie gaat over verschillende inwoners in een fictief soapstadje. De tieners zijn met elkaar verweven doordat ze op dezelfde middelbare school zitten, de twintigers door hun banen/relaties en de veertigplussers door hun verwantschap aan de tieners en twintigers.

In hun weg naar volwassenheid worden de tieners geconfronteerd met de bekende soapfenomenen (liefde, jaloezie, bedrog, haat en nijd, moord, doodslag etc). De twintigers denken dat hen niets kan overkomen, maar maken zelf grote fouten. En de veertigplussers mogen dan levenservaring hebben, maar ook zij zijn niet opgewassen tegen het lief en leed wat het dagelijks tegemoet komt.

Een moderne versie van GTST seizoen 1, kun je dus wel zeggen. Maar daar heb ik dan ook wel inspiratie vandaan gehaald. Oh, en nee, de tieners hebben in deze serie niet alleen saaie liefdeslijntjes.
Ah mooi. Zijn er ook badguys:P Ik zelf schrijf ook scene's/afleveringen verhaallijnen etc. Ben benieuwd.
pi_84670052
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:51 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Ah mooi. Zijn er ook badguys:P Ik zelf schrijf ook scene's/afleveringen verhaallijnen etc. Ben benieuwd.
Kunnen jullie niet samen een nieuwe soap opzetten, 'Goede tijden, Betere Tijden' of zoiets ;)
Een heer met stijl
pi_84670258
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:53 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Kunnen jullie niet samen een nieuwe soap opzetten, 'Goede tijden, Betere Tijden' of zoiets ;)
Leuk, Denk alleen niet dat het zo makkelijk gaat. Kost tijd en inspanning. Daarbij moet alles perfect zijn. Ben 1000x opnieuw begonnen haha :P
pi_84670665
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:49 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Interressante gesprekken hier ;)

Overigens, wikipedia bestaat weer uit grote oelewapers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Annette_van_Thijn
vooral op het einde, over Annettes einde :') Voor de rest belabberd taalgebruik :{w

[Edit] Het is ineens aangepast :D

_O-
Annete ? Was dat niet dat mens die Marc vermoorde? Altans dat dacht ik telkens:P
pi_84671224
Over de begintijd gesproken, wie weet er nog dat ook die andere meneer Harmsen (jawel, die van "KOOIMAN!" en "Vriendje Stokvis") in GTST heeft gespeeld ?
pi_84672555
Dat was Albert van den Broek gespeeld door Cor Witschge (die ook Pipo de clown speelde), hij overleed echter in die periode en zodoende werd de rol van 'boze buurman' overgenomen door Govert Harmsen gespeeld door Wik Jongsma ;)
Een heer met stijl
pi_84673145
Nee die bedoelde ik niet; het was de boer bij wie Arnie onderdook na de controverse rond Linda's zwangerschap.
pi_84674377
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 17:17 schreef J_TM het volgende:
Nee die bedoelde ik niet; het was de boer bij wie Arnie onderdook na de controverse rond Linda's zwangerschap.
Maar dat heeft niks met meneer Harmsen te maken en daar heb je het wel over in deze post:

quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 16:23 schreef J_TM het volgende:
Over de begintijd gesproken, wie weet er nog dat ook die andere meneer Harmsen (jawel, die van "KOOIMAN!" en "Vriendje Stokvis") in GTST heeft gespeeld ?
:?

Die boer heette Frank Dalstra in de serie en werd gespeeld door Huib Rooymans
Een heer met stijl
pi_84679577
quote:
Wat dacht je zelf? Een soap is NIETS zonder badguys. Oké, de badguy in mijn serie heeft dat wel wat weg van Junior Couwenberg, maar weet met zijn vlotte babbel iedereen om zijn vinger te winden. Een soort Frits van Houten dus. Alleen is deze jongen een jaar of 18-19 en nog geen zakenman. Maar wat niet is kan nog komen!

Ook het zakenleven is in de serie verwerkt. De centrale familie van de serie is erg rijk maar heeft een goedlopend bedrijf. En niet alleen contractjes tekenen, maar ook malifide zakenlui, contracten met superkleine lettertjes, dat soort dingen.

Verder de bitch van de serie die een simpel baantje als receptioniste heeft in hét hotel van de serie. Ze ziet er schattig uit, maar blijkt een pittige tante te zijn die geen tegenspraak duldt. Als ze iets wil, dan KRIJGT ze het ook, goedschiks of kwaadschiks. En zij is begin 20.

En natuurlijk zitten er ook liefdeslijntjes in de serie, maar dan wel wat sterker, gedurfder. Niet dat slappe gelul wat GTST de laatste jaren laat zien.
quote:
vooral op het einde, over Annettes einde Voor de rest belabberd taalgebruik

[Edit] Het is ineens aangepast

Zag het een week of 3 geleden staan, was alleen niet gemachtigd om die pagina te wijzigen. Ikzelf vind het tegenover Frédérique Huydts nogal grof. Zij is @#$!$$$%%^&-verdomme aan darmkanker overleden, en dan gaat zo'n zielig iemand beweren dat Annette is neergestoken met een mes waar bloederige darmen aanzaten. Ik vind dat gewoonweg ongepast en werd er ook een beetje misselijk van.
pi_84679667
quote:
Kunnen jullie niet samen een nieuwe soap opzetten, 'Goede tijden, Betere Tijden' of zoiets

Da's zeker een goeie! Naja, wie weet?
  vrijdag 30 juli 2010 @ 21:00:12 #250
300082 roos85
JUICHEN!
pi_84680494
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 17:57 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Maar dat heeft niks met meneer Harmsen te maken en daar heb je het wel over in deze post:
[..]

Die boer heette Frank Dalstra in de serie en werd gespeeld door Huib Rooymans
het gaat over meneer Harmsen uit de serie:"toen was geluk heel gewoon"

geweldige acteur
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')