In een stagnerende markt zijn stijgende prijzen inderdaad niet logisch. Er valt alleen best iets over te zeggen als je tussen de regels door leest of iets meer leest dan ANP berichtjes van een halve alinea, de meeste mensen doen dit echter niet of zijn hier simpelweg niet toe in staat. "Lies, damned lies and statistics"quote:Op donderdag 8 juli 2010 12:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, die gemiddelde verkoopprijs zegt natuurlijk niet alles, want het is geen commodity. Wie weet zijn de prijzen van individuele woningen nog wel aan het dalen. Of niet. Daar valt eigenlijk weinig over te zeggen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat in een stagnerende markt de prijzen werkelijk stijgen.
En dat is dus ook precies het geval.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 10:38 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk, wat je zegt klopt helemaal. De prijzen in ieder segment kunnen dalen terwijl de gemiddelde verkoopprijs stijgt. Enkel omdat er bijvoorbeeld relatief meer vrijstaande woningen worden verkocht, of omdat het aantal starterswoningen dat verkocht is meer gedaald is dan het aantal vrijstaande woningen dat verkocht wordt.
Zo kun je heel ongunstige statistieken nog altijd als heel gunstig profiteren. Stel dat de woningverkoop in Nederland volledig stil komt te liggen, behalve dat Beatrix een van haar paleizen aan haar zoon verkoopt voor 10 miljoen. Dan stijgt de gemiddelde verkoopprijs die maand dus met 500%! De vlag kan uit!!
En om het compleet te maken:quote:Prijs
De gemiddelde prijs van een verkochte woning kwam afgelopen kwartaal uit op 235.000 euro. Dat is 1,5 procent meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. Deze prijsstijging lijkt echter vooral te verklaren doordat er weer meer duurdere woningen verkocht zijn. Dit was ook in het eerste kwartaal het geval. Toen lag de gemiddelde verkoopprijs,1,7 procent hoger dan een jaar eerder.
quote:De verkoopprijzen van bestaande koopwoningen zijn in mei met gemiddeld 2,2 procent gedaald in vergelijking met het voorgaande jaar. Alle type woningen waren vorige maand goedkoper dan een jaar eerder. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend. De prijsdaling in mei was even sterk als die in april. Daarmee stokte de ontwikkeling die zichtbaar was in de drie maanden tot en met april.
"It has begun"quote:(Novum) - De centrale bank van Zuid-Korea heeft vrijdag onverwacht de rente verhoogd. Het land sluit zich daarmee aan bij een groeiende groep van Aziatische centrale banken die de inflatie in toom probeert te houden te midden van het economisch herstel.
De Bank of Korea (BOK) verhoogde het belangrijkste rentetarief met 25 basispunten tot 2,25%, de eerste verhoging sinds augustus 2008. De centrale bank wil hiermee de inflatie beteugelen en de groei van consumentenkrediet afvlakken.
De centrale bank onderstreepte dat het de groei in het land blijft ondersteunen en de rente slechts wil optrekken boven het noodniveau. Tussen oktober 2008 en februari 2009 werd de Zuid-Koreaanse rente met 325 basispunten verlaagd om de gevolgen van de mondiale economische krimp te bestrijden.
De renteverhoging was een verrassing voor de financiele markten. De won veerde op terwijl de prijzen van Zuid-Koreaanse staatsobligaties omlaag duikelden. Veertien van de vijftien door Dow Jones geraadpleegde economen verwachtten vooraf dat de centrale bank de rente tot in ieder geval volgende maand niet zou aanraken.
De BOK sluit zich met de verhoging aan bij een groeiende groep van Aziatische landen die de inflatie willen bestrijden, zelfs nu de Europese schuldencrisis twijfel oproept over het herstel in ontwikkelde economieën en uit de VS signalen komen dat de groei in het tweede halfjaar wel eens zou kunnen vertragen.
http://hbnews.nl/NVM%20re(...)ter%20aan%20toe.htmlquote:NVM rekent verkeerd, huizenmarkt is er veel slechter aan toe
2010-07-09 Bas van der Hout 2 reactie(s)
Door: Bas van der Hout
Vrijdag 9 juli 2010
De NVM kwam vanmiddag met mooie optimistische cijfers, maar helaas vertrouw ik de cijfers van de NVM nooit zo. Ik ben even naar de concurrent gestapt: jaap.nl. Deze concurrent had ook cijfers over de huizenmarkt, maar dan minder rooskleurig. Jaap.nl: "Het gaat niet beter met de huizenmarkt dit kwartaal. Het gaat slechter"
Vraag
In het eerste kwartaal van 2010 waren er minder bezoekers op huizensites dan in het laatste kwartaal van 2009 en het eerste kwartaal van 2010.
"Er waren ook minder bezichtigingen, een daling van ongeveer 10% kwartaal op kwartaal (wij zien dat denk ik nog beter dan de NVM overigens, want wij zien de keren dat er een bezichtiging wordt aangevraagd en de keren dat men een makelaar belt, de NVM doet alleen een mini onderzoekje onder een paar makelaars, die dat dan subjectief beantwoorden)" aldus jaap.nl.
Prijzen
Hoewel de NVM al weer sprak over een stijging van de gemiddelde huizenprijs, zegt jaap.nl dat de vraagprijzen op haar site met 4% zijn gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal. Ook de laatste berichten van het CBS melden dat de huizenprijzen dalen met een paar procent.
Verkopen
Jaap.nl meet ook over de hele markt het aantal verkopen (niet alleen die van de NVM makelaars) en volgens deze meting zijn de verkopen in het tweede kwartaal met maarliefst 10 procent gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal. Ook volgens het kadaster zijn er in mei 10% minder huizen verkocht dan in april. Hypotheekaanbieders denken dit jaar 10% minder hypotheken af te sluiten dan vorig jaar.
Behalve deze cijfers van Jaap.nl, het kadaster en het CBS heeft ook ING een indicator: de koopintentie. Deze indicator meet het koopsentiment. De koopintentie stond volgens de ING op het laagste punt in 25 jaar.
Prijzen van duurzame consumptiegoederen dalen nog steeds.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 17:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Volgens orakel Xeno is er deflatie
Goed om te lezen dat er ook nog mensen zijn die niet ten koste van alles blijven roepen dat er niets aan de hand is, eerlijkheid duurt het langst. De NVM glijd langzaam maar zeker af naar een louche organisatie die door geen kip meer serieus genomen wordt. Een neef van mij was makelaar maar zag de bui al hangen en is er een paar jaar geleden al uitgestapt, nu geeft hij advies aan mensen die hun makelaar niet vertrouwen, hij kent nl. alle smerige trucs en leugens die deze beroepsgroep gebruikt om mensen te naaienquote:Op vrijdag 9 juli 2010 18:47 schreef LXIV het volgende:
Meer mensen zijn er achter gekomen dat de NVM verkeerd rekent;
[..]
http://hbnews.nl/NVM%20re(...)ter%20aan%20toe.html
alweer? Het krijgt iets van intervaltraining die huizencrashquote:
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 19:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Goed om te lezen dat er ook nog mensen zijn die niet ten koste van alles blijven roepen dat er niets aan de hand is, eerlijkheid duurt het langst. De NVM glijd langzaam maar zeker af naar een louche organisatie die door geen kip meer serieus genomen wordt. Een neef van mij was makelaar maar zag de bui al hangen en is er een paar jaar geleden al uitgestapt, nu geeft hij advies aan mensen die hun makelaar niet vertrouwen, hij kent nl. alle smerige trucs en leugens die deze beroepsgroep gebruikt om mensen te naaien
Zou dat op de weg omhoog ook niet gegolden hebben?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 10:29 schreef Hanoying het volgende:
[..]
In een stagnerende markt zijn stijgende prijzen inderdaad niet logisch. Er valt alleen best iets over te zeggen als je tussen de regels door leest of iets meer leest dan ANP berichtjes van een halve alinea, de meeste mensen doen dit echter niet of zijn hier simpelweg niet toe in staat. "Lies, damned lies and statistics"
De "gemiddelde verkoopprijs" is gestegen. Klinkt positief en zegt natuurlijk wel wat maar eigenlijk ook weer helemaal niets. De gemiddelde vraagprijs (en dan met name per segment) is veel relevanter.
Dat de gemiddelde verkoopprijs is gestegen ligt simpelweg in het feit dat er meer vrijstaande woningen zijn verkocht en minder starterswoningen, na het dure segment is het nu de beurt aan het starterssegment en ligt het op zijn gat. In het tweede kwartaal werden meer huizen uit het duurdere segment verkocht, ik meen een stijging van 7 % hoewel dit even uit mijn hoofd is. Het middensegment zag ook een stijging van de verkopen terwijl het lagere segment juist een daling zag van een procent of 4 (wederom uit mijn hoofd maar ik zit er in ieder geval niet ver naast).
Ook interessant is een uitsplitsing van de ontwikkeling van vraagprijzen per per segment. Als je dit doet valt op dat:De vraagprijzen in bijna elk elk segment lager liggen dan een jaar geleden Alleen tussenwoningen een lichte prijsstijging laten zien (van nog geen 0.5 %, geindexeerd is dit dus eveneens een daling) De vraagprijzen van vrijstaande woningen hard doordalen (jaar op jaar ruim 6 %)
Voorlopig is er geen enkel teken van herstel. Hooguit een voorlopige afzwakking van de prijsdaling cq stabilisatie van de prijzen en een daling van de daadwerkelijke transacties. In de tussentijd neemt het aantal te kopen staande woningen echter maandelijks toe.
Met een toenemend aanbod en een afnemend aantal transacties is er zonder ingrijpen van de overheid maar één mogelijke uitkomst, de prijzen dalen door. Wet van vraag en aanbod.
Dan zijn er meer ziende blind. Want wie van een financiering afhankelijk is kan wel wachten totdat de prijzen gedaald zijn, maar als dat (over)gecompenseerd wordt door een stijging van de rente, heb je daar qua maandelijkse lasten en financierbaarheid niks aan, integendeel.quote:De politiek lijkt te denken dat het allemaal komt door het geneuzel over de hypotheekrenteaftrek maar is ziende blind. Potentiële kopers weten best dat de hypotheekrenteaftrek niet één twee drie verdwijnt en zeker niet voor het lage segment, vrijwel geen enkele starter maakt zich hier zorgen over bij de aankoop van een huis. Ze weten echter wel dat de markt ongunstig is en dat het simpelweg loont om te wachten en je onnodig risico neemt door nu in te springen. Noem het discourse, zeitgeist of whatever maar in ieder geval is dit niet zo makkelijk te doorbreken.
Als de rente stijgt dalen de prijzen juist. Je totale kosten misschien wat minder als je een hypotheek neemt.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 06:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zou dat op de weg omhoog ook niet gegolden hebben?
[..]
Dan zijn er meer ziende blind. Want wie van een financiering afhankelijk is kan wel wachten totdat de prijzen gedaald zijn, maar als dat (over)gecompenseerd wordt door een stijging van de rente, heb je daar qua maandelijkse lasten en financierbaarheid niks aan, integendeel.
Ben wel met je eens dat een lagere schuld altijd beter is, en je flexibeler maakt, maar zo kijken de meeste mensen niet.
Simpel: voor wie denkt dat de rente gaat stijgen a.g.v. financieringscrisissen en wie van een financiering afhankelijk is, kon dit wel eens voorlopig de laatste kans zijn. Want als de rente stijgt, denk ik dat de prijzen relatief minder snel dalen.
Niks mis mee als je een dak boven je hoofd hebt waar je content mee bent overigens.
Dat klopt maar hij vermoedt dus dat dat minder snel gaat, wat wel een logische verwachting is als je ziet hoe traag de woningmarkt reageert.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 09:12 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Als de rente stijgt dalen de prijzen juist. Je totale kosten misschien wat minder als je een hypotheek neemt.
ik had het niet over wat is, ik had het over wat gaat komen.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 17:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Volgens orakel Xeno is er deflatie
FkTwkGs2012 = xebobinol?quote:Op zaterdag 10 juli 2010 09:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik had het niet over wat is, ik had het over wat gaat komen.
die renteverhoging gaat er voorlopig ook niet komen gok ik zo.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 09:29 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dat klopt maar hij vermoedt dus dat dat minder snel gaat, wat wel een logische verwachting is als je ziet hoe traag de woningmarkt reageert.
Ik ga altijd uit van het slechtste van de mensquote:Op zaterdag 10 juli 2010 06:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Je laat me lachen, zoveel virtuele bitterheid![]()
De visie van 'betaalbaarheid' is altijd het instrument geweest om mensen aan het pyramidespel mee te laten doen.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 06:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dan zijn er meer ziende blind. Want wie van een financiering afhankelijk is kan wel wachten totdat de prijzen gedaald zijn, maar als dat (over)gecompenseerd wordt door een stijging van de rente, heb je daar qua maandelijkse lasten en financierbaarheid niks aan, integendeel.
Dat inzicht zal zich rap verspreiden onder de populatiequote:Ben wel met je eens dat een lagere schuld altijd beter is, en je flexibeler maakt, maar zo kijken de meeste mensen niet.
Ja.... we vallen in een vacuum en er zal nooit meer een huis bijgebouwd gaan wordenquote:Simpel: voor wie denkt dat de rente gaat stijgen a.g.v. financieringscrisissen en wie van een financiering afhankelijk is, kon dit wel eens voorlopig de laatste kans zijn. Want als de rente stijgt, denk ik dat de prijzen relatief minder snel dalen.
Eens... wel vervelend voor al die mensen in Oss die hun baan kwijt raken en moeten verkassen voor soortgelijk werk, fijn dat je huis dan als een betonblok aan je been hangtquote:Niks mis mee als je een dak boven je hoofd hebt waar je content mee bent overigens.
linkje naar dam's posthistory graag. dank u!quote:Op zaterdag 10 juli 2010 13:54 schreef xenonoob het volgende:
[..]
Zou zo maar kunnen, maar ze kunnen veel beter naar DAM luisteren, dat is het ware orakel
De beslissing wel of niet kopen ligt voor 99% bij de hypotheeknemer en niet bij de woningzoekende en de hypotheek krijgen op en woning is te vaak onmogelijk , dus niet kopen.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 06:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Niks mis mee als je een dak boven je hoofd hebt waar je content mee bent overigens.
"De huizenprijzen gaan alleen nog maar omhoog", toch?quote:Op zaterdag 10 juli 2010 13:54 schreef xenonoob het volgende:
[..]
Zou zo maar kunnen, maar ze kunnen veel beter naar DAM luisteren, dat is het ware orakel
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:33 schreef SemperSenseo het volgende:
Nu op RTLZ de vrijdagmiddag over de huizenmarkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |