En wat als er stiekum een microfoontje in het bos is verstopt?quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
Zomaar even een filosofie: Als er in een bos een boom omvalt, maakt hij geen geluid als er geen mensen of dieren zijn om dat geluid op te vangen. Geluid is immers een drukverplaatsing die door een hoorsysteem wordt opgevangen en omgezet in wat onze hersenen als geluid ervaren.
Volgens mij denk jij in een soort Truman Show te zitten.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
Diezelfde stelling kan je ook loslaten op andere waarnemingsprincipes. Zo kan je je bijvoorbeeld afvragen of er wel iets te zien valt, als we niet kijken. Zo zien we de kleur blauw als we naar de lucht kijken. Maar hoe manifesteert zich dat op het moment dat we er niet naar kijken? Hoe “is” die lucht dan, hoe ziet die er dan uit?
Daarnaast is het ook zo dat iedere waarneming door onze zintuigen gefilterd en gekleurd wordt door onze hersenen, die betekenis geven aan het waargenomene. Dit gecombineerd met de eerste stelling kan je concluderen dat wat je waarneemt, nooit de objectieve realiteit is.
Hoe weet je dan wat “waar” is?
Dan neemt het microfoontje de luchtdrukverschillen plaats en zet die om in electrische signalen. Vervolgens kan aan de andere kant een luidspreker die electrische signale weer omzetten in luchtdruk. Maar als er niemand is om naar het waargenomenene van dat microfoontje te luisteren, zal er nog steeds geen geluid worden waargenomen. Dus de aanwezigheid van de waarnemer is cruciaal.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:48 schreef _Michiel_ het volgende:
En wat als er stiekum een microfoontje in het bos is verstopt?
Daar gaat dit topic niet over, en eigenlijk kan je dat ook nooit met zekerheid weten. Omdat je geen referentiemateriaal hebt van wat zich buiten jou afspeelt. Maar daar gaat dit topic niet overquote:Volgens mij denk jij in een soort Truman Show te zitten.
Geluid is geen luchtdrukverplaatsing. Geluid is het waarnemen daarvan.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:20 schreef Amos_ het volgende:
Maar het geluid is er wel, want de luchtdrukverandering vindt plaats.
Zonder luchtdrukverplaatsing geen geluid.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:03 schreef EINZ het volgende:
[..]
Geluid is geen luchtdrukverplaatsing. Geluid is het waarnemen daarvan.
Maar je hebt een waarnemer nodig met een "oor" om de luchtdrukverplaatsing om te zetten in geluid ...quote:
beter gezegd, om het te vertalen naar geluid?quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:10 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Maar je hebt een waarnemer nodig met een "oor" om de luchtdrukverplaatsing om te zetten in geluid ...
Same here!quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:12 schreef Flammie het volgende:
Er zijn ook beesten die geen geluid kunnen waarnemen maar dat wil verder niet zeggen dat het geluid er niet is toch? Ik zou het wel kunnen waarnemen
Ik vind dit een coole discussie overigens
Ja, maar als wij "geluid" niet defineren blijven we nog eeuwig discussieren of het er is of niet.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:12 schreef Flammie het volgende:
Er zijn ook beesten die geen geluid kunnen waarnemen maar dat wil verder niet zeggen dat het geluid er niet is toch? Ik zou het wel kunnen waarnemen
Dat er niemand is om het te horen wil niet zeggen dat die drukgulf zich daar niet heeft verspreid.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
Zomaar even een filosofie: Als er in een bos een boom omvalt, maakt hij geen geluid als er geen mensen of dieren zijn om dat geluid op te vangen. Geluid is immers een drukverplaatsing die door een hoorsysteem wordt opgevangen en omgezet in wat onze hersenen als geluid ervaren.
De luchtdruk is er. Geluid wordt het pas als die luchtdruk door een gehoorsysteem wordt opgenomen en omgezet in wat wij als geluid ervaren.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:12 schreef Flammie het volgende:
Ik vind dit een coole discussie overigens
En dus? Geldt voor een dove een andere waarheid van hetzelfde verschijnsel, alleen maar omdat de waarneming ervan anders is.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:31 schreef TeraMai het volgende:
Als het onweert wil dat voor een dove niet zeggen omdat hij/zij niet hoort dat er geen donderklappen vallen.
Er is meer nodig dan alleen horen om te bepalen of iets waar is voor iemand
Maar wat is het gebeuren dan? Hoe kan je dat zuiver en zonder oordeel waarnemen? Alles is interpretatie.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:40 schreef eigenaar het volgende:
Met de blauwe lucht hetzelfde, we weten hoe het komt dat wij de lucht als 'blauw' zien dus kun je er vanuit gaan dat datzelfde proces ook plaatsvindt op het moment dat je er niet naar kijkt. Zolang die lichtstralen niet op een netvlies vallen zullen ze niet naar hersenen verstuurd worden om ze om te zetten in een kleur als blauw.
Het 'gebeuren' is dus altijd gewoon aanwezig, maar het vertalen daarvan niet.
Maar dat is nog geen geluid, want daarvoor is een waarnemer nodig.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:03 schreef _Led_ het volgende:
Dat er niemand is om het te horen wil niet zeggen dat die drukgulf zich daar niet heeft verspreid.
En dan? Dan legt die recorder een electromagnetisch signaal vast. Maar dat wordt pas geluid als iemand die recorder weer afspeelt, de recorder uit zijn luidspreker luchtdrukverplaatsing produceert hetgeen vervolgens door de waarnemer als geluid wordt waargenomen. Kortom, een echo van de luchtdrukverplaatsing is ergens opgeslagen. Maar ook dat wordt pas geluid als er naar wordt geluisterd.quote:Zet er een microfoon neer aangesloten op een recorder en tadaaa
Daar valt in het geval van geluid misschien nog wat voor te zeggen, omdat het een tijdelijke status betreft en niet inherent is aan het bestaan van iets, maar bij zien is het toch wel anders.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:15 schreef EINZ het volgende:
[..]
En dus? Geldt voor een dove een andere waarheid van hetzelfde verschijnsel, alleen maar omdat de waarneming ervan anders is.
Kortom de waarneming en de perceptie ervan bepaalt je realiteit.
Nee hoor, drukgolven binnen een bepaald frequentiebereik noemen wij geluid, onafhankelijk of er iemand is om ze waar te nemen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:19 schreef EINZ het volgende:
[..]
Maar dat is nog geen geluid, want daarvoor is een waarnemer nodig.
Een andere kwestie. Ziet iedereen blauw wel hetzelfde? Is datgene wat ik als als zijnde blauw ervaar, ook datgene wat een ander als blauw ervaart?quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:40 schreef eigenaar het volgende:
Je geeft het antwoord toch zelf al? Luchtdrukverplaatsing wordt door onze oren opgevangen en in de hersenen omgezet in geluid. Dus als er geen waarnemer is dat is dan is er wel de luchtdrukverplaatsing maar niet het oor en de hersenen die dit in geluid omzetten.
Met de blauwe lucht hetzelfde, we weten hoe het komt dat wij de lucht als 'blauw' zien dus kun je er vanuit gaan dat datzelfde proces ook plaatsvindt op het moment dat je er niet naar kijkt. Zolang die lichtstralen niet op een netvlies vallen zullen ze niet naar hersenen verstuurd worden om ze om te zetten in een kleur als blauw.
Het 'gebeuren' is dus altijd gewoon aanwezig, maar het vertalen daarvan niet.
Nee, want dat merk je snel genoeg als hij iets roods aanwijst dat jij consequent blauw noemt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:28 schreef Joppy het volgende:
[..]
Een andere kwestie. Ziet iedereen blauw wel hetzelfde? Is datgene wat ik als als zijnde blauw ervaar, ook datgene wat een ander als blauw ervaart?
Door de namen van de kleuren weet iedereen hoe een bepaalde kleur heet, waardoor er geen verwarring over ontstaat. Maar dat zegt niks over de waarneming bij individuen. Het kan toch zo zijn dat de kleur die ik als blauw ervaar, bij een ander als rood bekend staat?
Dat zeg ik ook, lees maar goedquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:31 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nee, want dat merk je snel genoeg als hij iets roods aanwijst dat jij consequent blauw noemt.
Jij hebt namelijk geleerd welke kleur blauw is van andere mensen, dus daar is consensus over.
Dat bedoel ik dus. Ik vind het fascinerend dat er de mogelijkheid is dat iedereen de wereld totaal anders kan ervaren, zonder het ooit te weten te komen.quote:Wat wel kan is dat jij die kleur die we blauw noemen anders ziet dan ik, maar dat zullen we nooit weten.
Pas als je alles weet kun je bepalen wat waar en niet waar is. Tot die tijd is het dus eigenlijk onmogelijk en dus overbodig om conclusies te trekken. Vandaar dat een nederige opstelling vereist is om in de buurt van de waarheid te komen. Er schuilt dan ook een gevaar in het vroegtijdig conclusies trekken, namelijk dat je minder concentratie hebt om de eventuele andere mogelijkheden te zien.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
Diezelfde stelling kan je ook loslaten op andere waarnemingsprincipes. Zo kan je je bijvoorbeeld afvragen of er wel iets te zien valt, als we niet kijken. Zo zien we de kleur blauw als we naar de lucht kijken. Maar hoe manifesteert zich dat op het moment dat we er niet naar kijken? Hoe “is” die lucht dan, hoe ziet die er dan uit?
Daarnaast is het ook zo dat iedere waarneming door onze zintuigen gefilterd en gekleurd wordt door onze hersenen, die betekenis geven aan het waargenomene. Dit gecombineerd met de eerste stelling kan je concluderen dat wat je waarneemt, nooit de objectieve realiteit is.
Hoe weet je dan wat “waar” is?
My bad, inderdaad verkeerd geinterpreteerd, mea culpaquote:
Nee, dan bijen en wespen die ook kleuren zien in het ultraviolette spectrum - een muur die voor jou compleet wit is kan voor hun een kakafonie aan kleuren bevattenquote:Dat bedoel ik dus. Ik vind het fascinerend dat er de mogelijkheid is dat iedereen de wereld totaal anders kan ervaren, zonder het ooit te weten te komen.
Laat ik als opgeleide op het gebied van geluid eens een diepzinnige uitspraak daarover doen. Luchtdruk is geen geluid. Het is een natuurkundig verschijnsel dat bij opvang door een waarnemer tot geluid getransformeerd wordt. Er is immers ook luchtdruk die te weinig is produceert om waargenomen te worden. Dan is er wel luchtdruk, maar nemen wij die niet waar omdat die gewoon te zwak is voor ons gehoororgaan. Dieren kunnen ook drukgolven waarnemen uit een ander frequentiebereik. Dus geluid is per definitie niet gelijk aan luchtdruk. Het is afhankelijk van de waarnemer.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:27 schreef _Led_ het volgende:
Nee hoor, drukgolven binnen een bepaald frequentiebereik noemen wij geluid, onafhankelijk of er iemand is om ze waar te nemen.
Zoals je ziet zegt van Dale precies hetzelfde als ik.quote:Net zoals we ook afspraken hebben over wat wij kleuren noemen.
Licht met een bepaalde frequentie noemen wij rood, onafhankelijk van of er iemand is om het daadwerkelijk te zien.
Wat jij probeert is de definitie van "geluid" aan te passen.
En mensen die kleurenblind zijn dan? Die zien grijs wat wij als rood zien. Ook hier is het dus afhankelijk van de waarnemer. De een zijn oog of hersenfunctie werkt kennelijk anders dan bij de meesten. De frequentie van licht blijft hetzelfde, alleen de waarnemer varieërt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:31 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nee, want dat merk je snel genoeg als hij iets roods aanwijst dat jij consequent blauw noemt.
Jij hebt namelijk geleerd welke kleur blauw is van andere mensen, dus daar is consensus over.
Wat wel kan is dat jij die kleur die we blauw noemen anders ziet dan ik, maar dat zullen we nooit weten.
Klopt. Ook hier is het dus afhankelijk van wie of wat iets waarneemt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:04 schreef _Led_ het volgende:
Nee, dan bijen en wespen die ook kleuren zien in het ultraviolette spectrum - een muur die voor jou compleet wit is kan voor hun een kakafonie aan kleuren bevatten
Is WAT ook afhankelijk ? De waargenomen frequenties zijn afhankelijk van het gezichtsorgaan / gehoororgaan.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:28 schreef EINZ het volgende:
[..]
Klopt. Ook hier is het dus afhankelijk van wie of wat iets waarneemt.
quote:Color Frequency Wavelength
violet 668–789 THz 380–450 nm
blue 631–668 THz 450–475 nm
cyan 606–630 THz 476–495 nm
green 526–606 THz 495–570 nm
yellow 508–526 THz 570–590 nm
orange 484–508 THz 590–620 nm
red 400–484 THz 620–750 nm
Napoleon was een fan van bijen, net zoals deze een vrij belangrijke symbolische rol spelen in de loop van de geschiedenis.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:04 schreef _Led_ het volgende:
Nee, dan bijen en wespen die ook kleuren zien in het ultraviolette spectrum - een muur die voor jou compleet wit is kan voor hun een kakafonie aan kleuren bevatten
En dus? Het voorhanden zijn van een gehoororgaan is een vereiste voor het waarnemen van geluid. Hetgeen iets anders is dan luchtdruk. Bovendien kan je een licht briesje ook waarnemen, maar hoef je het niet te horen. Die luchtdruk is er wel, maar het geluid nog niet.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:20 schreef _Led_ het volgende:
Grappig, die van mij zegt "die door het gehoororgaan kan worden waargenomen" !
En de meeste andere woordenboeken ook trouwens : http://www.encyclo.nl/begrip/geluid
Welke versie heb jij ?
Vergeet niet dat je geluid ook kan voelen op andere manieren dan dat het de gehoorbeentjes laat trillen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:31 schreef EINZ het volgende:
[..]
En dus? Het voorhanden zijn van een gehoororgaan is een vereiste voor het waarnemen van geluid. Hetgeen iets anders is dan luchtdruk. Bovendien kan je een licht briesje ook waarnemen, maar hoef je het niet te horen. Die luchtdruk is er wel, maar het geluid nog niet.
Ik heb trouwens de online versie van van Dale gebruikt. Ik ga ervan uit dat die de meest recente is.
Ja, voor het waarnemen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:31 schreef EINZ het volgende:
[..]
En dus? Het voorhanden zijn van een gehoororgaan is een vereiste voor het waarnemen van geluid.
Waar het in je verhaal dus op neerkomt is dat de waarneming (opvangen en verwerken) nogal kan verschillen tussen mensen onderling en verschillende diersoorten?quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:28 schreef EINZ het volgende:
[..]
Klopt. Ook hier is het dus afhankelijk van wie of wat iets waarneemt.
Ik maak er even twee delen van. Hier heb je helemaal gelijk. Het natuurkundig fenomeen blijft gelijk.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:23 schreef _Led_ het volgende:
Precies, de interpretatie verschilt. Dat verandert niks aan de definitie, of aan de golflengte van de straling die van de muur afkomt
En wat wij zien, verschilt. Op basis van onze zintuiglijke capaciteiten en filtering door onze hersenene. Daarom is wat wij waarnemen voor ieder individu verschillend. Dat heeft niets met het fenomeen an sich te maken, wel met de specifieke waarnemer.quote:waar wij naar kijken.
Die definities worden pas vastgesteld op het moment dat de natuurkundige fenomenen je zintuigen bereiken en door je hersenen ingekleurd worden.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:30 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Is WAT ook afhankelijk ? De waargenomen frequenties zijn afhankelijk van het gezichtsorgaan / gehoororgaan.
Dat doet niks af aan onze definities, en die definities gelden ook als wij er niet bij zijn.
[..]
Neheeee, die definities staan vast, die hebben we zo afgesproken.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:40 schreef EINZ het volgende:
[..]
Die definities worden pas vastgesteld op het moment dat de natuurkundige fenomenen je zintuigen bereiken en door je hersenen ingekleurd worden.
Volgens mij hadden we net twee bronnen waarin dat wel zo gesteld was.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:34 schreef _Led_ het volgende:
Geluid is simpelweg - net zoals licht - een afspraak van een golf met een golflengte in een bepaald bereik.
NERGENS staat gedefinieerd dat die ook waargenomen moet worden.
Volgens mij vroeg ik welke versie jij van de Van Dale had, omdat die van mij stelt "die door het gehoororgaan kan worden waargenomen".quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:43 schreef EINZ het volgende:
[..]
Volgens mij hadden we net twee bronnen waarin dat wel zo gesteld was.
En je vraagt je af of kleine kinderen die uit angst of opwinding hun ogen sluiten om zo de wereld om hen heen te laten verdwijnen wellicht gelijk hebben?quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:43 schreef EINZ het volgende:
[..]
Volgens mij hadden we net twee bronnen waarin dat wel zo gesteld was.
Er is een onderscheid tussen het natuurkundig fenomeen enerzijds en het domein van de zintuiglijke waarneming daarvan anderzijds.
Afspraken blijven niet eeuwig geldig, die worden veranderd als er nieuwe ontdekkingen gedaan worden.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Neheeee, die definities staan vast, die hebben we zo afgesproken.
Color Frequency Wavelength
violet 668–789 THz 380–450 nm
blue 631–668 THz 450–475 nm
cyan 606–630 THz 476–495 nm
green 526–606 THz 495–570 nm
yellow 508–526 THz 570–590 nm
orange 484–508 THz 590–620 nm
red 400–484 THz 620–750 nm
Klopt idd A en B zijn hetzelfde, maar we zullen nooit weten of jij A en B net zo ziet als dat ik ze zie.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:52 schreef Flammie het volgende:
Wel heel toevallig dat je met die photoshop tool de kleuren kunt aanstippen en hun waarden kunt verkrijgen en dat die altijd vaststaan ongeacht wat iemand ziet
[ afbeelding ]
Zoals dit... A is hetzelfde als B ongeacht wat jij zietEn met de photoshop pipet tool kun je de waarden controleren
Dat staat dus gewoon vast en heeft niks met al dat andere te maken
Flammie blijft een mens dat kan communiceren, vergeet dat niet. Dat het lastig zo niet onmogelijk is om te bepalen of jullie het allebei precies hetzelfde zien wil niet zeggen dat jullie elkaar een bepaalde richting in kunnen sturen met die informatie.quote:Op donderdag 1 juli 2010 17:17 schreef Joppy het volgende:
[..]
Klopt idd A en B zijn hetzelfde, maar we zullen nooit zeker weten of jij A en B net zo ziet als dat ik ze zie.
Dit heeft niks met nieuwe ontdekkingen te maken, dit zijn definities die we zelf afgesproken hebben.quote:Op donderdag 1 juli 2010 17:13 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Afspraken blijven niet eeuwig geldig, die worden veranderd als er nieuwe ontdekkingen gedaan worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |