En wat als er stiekum een microfoontje in het bos is verstopt?quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
Zomaar even een filosofie: Als er in een bos een boom omvalt, maakt hij geen geluid als er geen mensen of dieren zijn om dat geluid op te vangen. Geluid is immers een drukverplaatsing die door een hoorsysteem wordt opgevangen en omgezet in wat onze hersenen als geluid ervaren.
Volgens mij denk jij in een soort Truman Show te zitten.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
Diezelfde stelling kan je ook loslaten op andere waarnemingsprincipes. Zo kan je je bijvoorbeeld afvragen of er wel iets te zien valt, als we niet kijken. Zo zien we de kleur blauw als we naar de lucht kijken. Maar hoe manifesteert zich dat op het moment dat we er niet naar kijken? Hoe “is” die lucht dan, hoe ziet die er dan uit?
Daarnaast is het ook zo dat iedere waarneming door onze zintuigen gefilterd en gekleurd wordt door onze hersenen, die betekenis geven aan het waargenomene. Dit gecombineerd met de eerste stelling kan je concluderen dat wat je waarneemt, nooit de objectieve realiteit is.
Hoe weet je dan wat “waar” is?
Dan neemt het microfoontje de luchtdrukverschillen plaats en zet die om in electrische signalen. Vervolgens kan aan de andere kant een luidspreker die electrische signale weer omzetten in luchtdruk. Maar als er niemand is om naar het waargenomenene van dat microfoontje te luisteren, zal er nog steeds geen geluid worden waargenomen. Dus de aanwezigheid van de waarnemer is cruciaal.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:48 schreef _Michiel_ het volgende:
En wat als er stiekum een microfoontje in het bos is verstopt?
Daar gaat dit topic niet over, en eigenlijk kan je dat ook nooit met zekerheid weten. Omdat je geen referentiemateriaal hebt van wat zich buiten jou afspeelt. Maar daar gaat dit topic niet overquote:Volgens mij denk jij in een soort Truman Show te zitten.
Geluid is geen luchtdrukverplaatsing. Geluid is het waarnemen daarvan.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:20 schreef Amos_ het volgende:
Maar het geluid is er wel, want de luchtdrukverandering vindt plaats.
Zonder luchtdrukverplaatsing geen geluid.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:03 schreef EINZ het volgende:
[..]
Geluid is geen luchtdrukverplaatsing. Geluid is het waarnemen daarvan.
Maar je hebt een waarnemer nodig met een "oor" om de luchtdrukverplaatsing om te zetten in geluid ...quote:
beter gezegd, om het te vertalen naar geluid?quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:10 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Maar je hebt een waarnemer nodig met een "oor" om de luchtdrukverplaatsing om te zetten in geluid ...
Same here!quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:12 schreef Flammie het volgende:
Er zijn ook beesten die geen geluid kunnen waarnemen maar dat wil verder niet zeggen dat het geluid er niet is toch? Ik zou het wel kunnen waarnemen
Ik vind dit een coole discussie overigens
Ja, maar als wij "geluid" niet defineren blijven we nog eeuwig discussieren of het er is of niet.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:12 schreef Flammie het volgende:
Er zijn ook beesten die geen geluid kunnen waarnemen maar dat wil verder niet zeggen dat het geluid er niet is toch? Ik zou het wel kunnen waarnemen
Dat er niemand is om het te horen wil niet zeggen dat die drukgulf zich daar niet heeft verspreid.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
Zomaar even een filosofie: Als er in een bos een boom omvalt, maakt hij geen geluid als er geen mensen of dieren zijn om dat geluid op te vangen. Geluid is immers een drukverplaatsing die door een hoorsysteem wordt opgevangen en omgezet in wat onze hersenen als geluid ervaren.
De luchtdruk is er. Geluid wordt het pas als die luchtdruk door een gehoorsysteem wordt opgenomen en omgezet in wat wij als geluid ervaren.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:12 schreef Flammie het volgende:
Ik vind dit een coole discussie overigens
En dus? Geldt voor een dove een andere waarheid van hetzelfde verschijnsel, alleen maar omdat de waarneming ervan anders is.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:31 schreef TeraMai het volgende:
Als het onweert wil dat voor een dove niet zeggen omdat hij/zij niet hoort dat er geen donderklappen vallen.
Er is meer nodig dan alleen horen om te bepalen of iets waar is voor iemand
Maar wat is het gebeuren dan? Hoe kan je dat zuiver en zonder oordeel waarnemen? Alles is interpretatie.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:40 schreef eigenaar het volgende:
Met de blauwe lucht hetzelfde, we weten hoe het komt dat wij de lucht als 'blauw' zien dus kun je er vanuit gaan dat datzelfde proces ook plaatsvindt op het moment dat je er niet naar kijkt. Zolang die lichtstralen niet op een netvlies vallen zullen ze niet naar hersenen verstuurd worden om ze om te zetten in een kleur als blauw.
Het 'gebeuren' is dus altijd gewoon aanwezig, maar het vertalen daarvan niet.
Maar dat is nog geen geluid, want daarvoor is een waarnemer nodig.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:03 schreef _Led_ het volgende:
Dat er niemand is om het te horen wil niet zeggen dat die drukgulf zich daar niet heeft verspreid.
En dan? Dan legt die recorder een electromagnetisch signaal vast. Maar dat wordt pas geluid als iemand die recorder weer afspeelt, de recorder uit zijn luidspreker luchtdrukverplaatsing produceert hetgeen vervolgens door de waarnemer als geluid wordt waargenomen. Kortom, een echo van de luchtdrukverplaatsing is ergens opgeslagen. Maar ook dat wordt pas geluid als er naar wordt geluisterd.quote:Zet er een microfoon neer aangesloten op een recorder en tadaaa
Daar valt in het geval van geluid misschien nog wat voor te zeggen, omdat het een tijdelijke status betreft en niet inherent is aan het bestaan van iets, maar bij zien is het toch wel anders.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:15 schreef EINZ het volgende:
[..]
En dus? Geldt voor een dove een andere waarheid van hetzelfde verschijnsel, alleen maar omdat de waarneming ervan anders is.
Kortom de waarneming en de perceptie ervan bepaalt je realiteit.
Nee hoor, drukgolven binnen een bepaald frequentiebereik noemen wij geluid, onafhankelijk of er iemand is om ze waar te nemen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:19 schreef EINZ het volgende:
[..]
Maar dat is nog geen geluid, want daarvoor is een waarnemer nodig.
Een andere kwestie. Ziet iedereen blauw wel hetzelfde? Is datgene wat ik als als zijnde blauw ervaar, ook datgene wat een ander als blauw ervaart?quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:40 schreef eigenaar het volgende:
Je geeft het antwoord toch zelf al? Luchtdrukverplaatsing wordt door onze oren opgevangen en in de hersenen omgezet in geluid. Dus als er geen waarnemer is dat is dan is er wel de luchtdrukverplaatsing maar niet het oor en de hersenen die dit in geluid omzetten.
Met de blauwe lucht hetzelfde, we weten hoe het komt dat wij de lucht als 'blauw' zien dus kun je er vanuit gaan dat datzelfde proces ook plaatsvindt op het moment dat je er niet naar kijkt. Zolang die lichtstralen niet op een netvlies vallen zullen ze niet naar hersenen verstuurd worden om ze om te zetten in een kleur als blauw.
Het 'gebeuren' is dus altijd gewoon aanwezig, maar het vertalen daarvan niet.
Nee, want dat merk je snel genoeg als hij iets roods aanwijst dat jij consequent blauw noemt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:28 schreef Joppy het volgende:
[..]
Een andere kwestie. Ziet iedereen blauw wel hetzelfde? Is datgene wat ik als als zijnde blauw ervaar, ook datgene wat een ander als blauw ervaart?
Door de namen van de kleuren weet iedereen hoe een bepaalde kleur heet, waardoor er geen verwarring over ontstaat. Maar dat zegt niks over de waarneming bij individuen. Het kan toch zo zijn dat de kleur die ik als blauw ervaar, bij een ander als rood bekend staat?
Dat zeg ik ook, lees maar goedquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:31 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nee, want dat merk je snel genoeg als hij iets roods aanwijst dat jij consequent blauw noemt.
Jij hebt namelijk geleerd welke kleur blauw is van andere mensen, dus daar is consensus over.
Dat bedoel ik dus. Ik vind het fascinerend dat er de mogelijkheid is dat iedereen de wereld totaal anders kan ervaren, zonder het ooit te weten te komen.quote:Wat wel kan is dat jij die kleur die we blauw noemen anders ziet dan ik, maar dat zullen we nooit weten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |