abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:28:32 #1
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83520815
Zomaar even een filosofie: Als er in een bos een boom omvalt, maakt hij geen geluid als er geen mensen of dieren zijn om dat geluid op te vangen. Geluid is immers een drukverplaatsing die door een hoorsysteem wordt opgevangen en omgezet in wat onze hersenen als geluid ervaren.
Diezelfde stelling kan je ook loslaten op andere waarnemingsprincipes. Zo kan je je bijvoorbeeld afvragen of er wel iets te zien valt, als we niet kijken. Zo zien we de kleur blauw als we naar de lucht kijken. Maar hoe manifesteert zich dat op het moment dat we er niet naar kijken? Hoe “is” die lucht dan, hoe ziet die er dan uit?

Daarnaast is het ook zo dat iedere waarneming door onze zintuigen gefilterd en gekleurd wordt door onze hersenen, die betekenis geven aan het waargenomene. Dit gecombineerd met de eerste stelling kan je concluderen dat wat je waarneemt, nooit de objectieve realiteit is.

Hoe weet je dan wat “waar” is?
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:48:13 #2
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_83521103
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
Zomaar even een filosofie: Als er in een bos een boom omvalt, maakt hij geen geluid als er geen mensen of dieren zijn om dat geluid op te vangen. Geluid is immers een drukverplaatsing die door een hoorsysteem wordt opgevangen en omgezet in wat onze hersenen als geluid ervaren.
En wat als er stiekum een microfoontje in het bos is verstopt?
quote:
Diezelfde stelling kan je ook loslaten op andere waarnemingsprincipes. Zo kan je je bijvoorbeeld afvragen of er wel iets te zien valt, als we niet kijken. Zo zien we de kleur blauw als we naar de lucht kijken. Maar hoe manifesteert zich dat op het moment dat we er niet naar kijken? Hoe “is” die lucht dan, hoe ziet die er dan uit?

Daarnaast is het ook zo dat iedere waarneming door onze zintuigen gefilterd en gekleurd wordt door onze hersenen, die betekenis geven aan het waargenomene. Dit gecombineerd met de eerste stelling kan je concluderen dat wat je waarneemt, nooit de objectieve realiteit is.

Hoe weet je dan wat “waar” is?
Volgens mij denk jij in een soort Truman Show te zitten.
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:01:33 #3
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83521298
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:48 schreef _Michiel_ het volgende:
En wat als er stiekum een microfoontje in het bos is verstopt?
Dan neemt het microfoontje de luchtdrukverschillen plaats en zet die om in electrische signalen. Vervolgens kan aan de andere kant een luidspreker die electrische signale weer omzetten in luchtdruk. Maar als er niemand is om naar het waargenomenene van dat microfoontje te luisteren, zal er nog steeds geen geluid worden waargenomen. Dus de aanwezigheid van de waarnemer is cruciaal.
quote:
Volgens mij denk jij in een soort Truman Show te zitten.
Daar gaat dit topic niet over, en eigenlijk kan je dat ook nooit met zekerheid weten. Omdat je geen referentiemateriaal hebt van wat zich buiten jou afspeelt. Maar daar gaat dit topic niet over
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
pi_83525456
Maar het geluid is er wel, want de luchtdrukverandering vindt plaats.
Knowledge is power, use it wisely.
TRU-Bandstemmenontcijferaar 2010
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:03:44 #5
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83527156
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:20 schreef Amos_ het volgende:
Maar het geluid is er wel, want de luchtdrukverandering vindt plaats.
Geluid is geen luchtdrukverplaatsing. Geluid is het waarnemen daarvan.
pi_83527278
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:03 schreef EINZ het volgende:

[..]

Geluid is geen luchtdrukverplaatsing. Geluid is het waarnemen daarvan.
Zonder luchtdrukverplaatsing geen geluid.
pi_83527314
Komt in de kwantumfysica ook voor ....

Quantum Theory Demonstrated: Observation Affects Reality

When a quantum "observer" is watching Quantum mechanics states that particles can also behave as waves. This can be true for electrons at the submicron level, i.e., at distances measuring less than one micron, or one thousandth of a millimeter. When behaving as waves, they can simultaneously pass through several openings in a barrier and then meet again at the other side of the barrier. This "meeting" is known as interference.

Strange as it may sound, interference can only occur when no one is watching. Once an observer begins to watch the particles going through the openings, the picture changes dramatically: if a particle can be seen going through one opening, then it's clear it didn't go through another. In other words, when under observation, electrons are being "forced" to behave like particles and not like waves. Thus the mere act of observation affects the experimental findings.

http://www.sciencedaily.com/releases/1998/02/980227055013.htm
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_83527371
quantummechanics zijn lastig
pi_83527451
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:06 schreef Amos_ het volgende:
Zonder luchtdrukverplaatsing geen geluid.
Maar je hebt een waarnemer nodig met een "oor" om de luchtdrukverplaatsing om te zetten in geluid ...
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_83527468
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:10 schreef UncleScorp het volgende:

[..]

Maar je hebt een waarnemer nodig met een "oor" om de luchtdrukverplaatsing om te zetten in geluid ...
beter gezegd, om het te vertalen naar geluid?
pi_83527549
Er zijn ook beesten die geen geluid kunnen waarnemen maar dat wil verder niet zeggen dat het geluid er niet is toch? Ik zou het wel kunnen waarnemen

Ik vind dit een coole discussie overigens
pi_83528185
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:12 schreef Flammie het volgende:
Er zijn ook beesten die geen geluid kunnen waarnemen maar dat wil verder niet zeggen dat het geluid er niet is toch? Ik zou het wel kunnen waarnemen

Same here!
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:30:46 #13
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_83528268
Haha UncleScorp! Moest ook meteen aan dit fragment uit What The Bleep denken nog voordat ik jouw post las:
quote:
Ja, maar als wij "geluid" niet defineren blijven we nog eeuwig discussieren of het er is of niet.
Het blijft luchtdrukverplaatsing naar mijn mening en de hersennen zetten het om in iets dat wij defineren als geluid. Alleen dan is er "dus geluid" voor de waarnemer in kwestie.
Realiteit is subjectief. Zo kunnen een paar schakelingen in je hersennen omgezet worden en kan je "geluid" ook zien tijdens een trip en neem je het op een andere manier waar.
Coole discussie inderdaad. It's a real pickle.
pi_83528285
Als het onweert wil dat voor een dove niet zeggen omdat hij/zij niet hoort dat er geen donderklappen vallen.

Er is meer nodig dan alleen horen om te bepalen of iets waar is voor iemand
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:40:15 #15
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_83528585
Je geeft het antwoord toch zelf al? Luchtdrukverplaatsing wordt door onze oren opgevangen en in de hersenen omgezet in geluid. Dus als er geen waarnemer is dat is dan is er wel de luchtdrukverplaatsing maar niet het oor en de hersenen die dit in geluid omzetten.

Met de blauwe lucht hetzelfde, we weten hoe het komt dat wij de lucht als 'blauw' zien dus kun je er vanuit gaan dat datzelfde proces ook plaatsvindt op het moment dat je er niet naar kijkt. Zolang die lichtstralen niet op een netvlies vallen zullen ze niet naar hersenen verstuurd worden om ze om te zetten in een kleur als blauw.

Het 'gebeuren' is dus altijd gewoon aanwezig, maar het vertalen daarvan niet.
MC Kom je kuil uit & Door de pap
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:03:54 #16
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_83533874
quote:
Dat er niemand is om het te horen wil niet zeggen dat die drukgulf zich daar niet heeft verspreid.
Zet er een microfoon neer aangesloten op een recorder en tadaaa
zzz
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:13:19 #17
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83534212
quote:

De luchtdruk is er. Geluid wordt het pas als die luchtdruk door een gehoorsysteem wordt opgenomen en omgezet in wat wij als geluid ervaren.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:15:18 #18
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83534277
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:31 schreef TeraMai het volgende:
Als het onweert wil dat voor een dove niet zeggen omdat hij/zij niet hoort dat er geen donderklappen vallen.

Er is meer nodig dan alleen horen om te bepalen of iets waar is voor iemand
En dus? Geldt voor een dove een andere waarheid van hetzelfde verschijnsel, alleen maar omdat de waarneming ervan anders is.

Kortom de waarneming en de perceptie ervan bepaalt je realiteit.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:16:17 #19
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83534305
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:40 schreef eigenaar het volgende:
Met de blauwe lucht hetzelfde, we weten hoe het komt dat wij de lucht als 'blauw' zien dus kun je er vanuit gaan dat datzelfde proces ook plaatsvindt op het moment dat je er niet naar kijkt. Zolang die lichtstralen niet op een netvlies vallen zullen ze niet naar hersenen verstuurd worden om ze om te zetten in een kleur als blauw.

Maar wat is het gebeuren dan? Hoe kan je dat zuiver en zonder oordeel waarnemen? Alles is interpretatie.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:19:21 #20
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83534401
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:03 schreef _Led_ het volgende:
Dat er niemand is om het te horen wil niet zeggen dat die drukgulf zich daar niet heeft verspreid.
Maar dat is nog geen geluid, want daarvoor is een waarnemer nodig.
quote:
Zet er een microfoon neer aangesloten op een recorder en tadaaa
En dan? Dan legt die recorder een electromagnetisch signaal vast. Maar dat wordt pas geluid als iemand die recorder weer afspeelt, de recorder uit zijn luidspreker luchtdrukverplaatsing produceert hetgeen vervolgens door de waarnemer als geluid wordt waargenomen. Kortom, een echo van de luchtdrukverplaatsing is ergens opgeslagen. Maar ook dat wordt pas geluid als er naar wordt geluisterd.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:21:03 #21
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_83534457
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:15 schreef EINZ het volgende:

[..]

En dus? Geldt voor een dove een andere waarheid van hetzelfde verschijnsel, alleen maar omdat de waarneming ervan anders is.

Kortom de waarneming en de perceptie ervan bepaalt je realiteit.
Daar valt in het geval van geluid misschien nog wat voor te zeggen, omdat het een tijdelijke status betreft en niet inherent is aan het bestaan van iets, maar bij zien is het toch wel anders.

Een dove en een blinde zitten samen voor de televisie. De dove hoort niets, de blinde ziet niets. Er is er maar één die de aanwezigheid van geluid kan bevestigen. Maar ze kunnen allebei het bestaan van de televisie bevestigen (aanraken).
Ik wens je een dolfijne dag
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:27:24 #22
31101 _Led_
pi_83534711
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:19 schreef EINZ het volgende:

[..]

Maar dat is nog geen geluid, want daarvoor is een waarnemer nodig.
Nee hoor, drukgolven binnen een bepaald frequentiebereik noemen wij geluid, onafhankelijk of er iemand is om ze waar te nemen.

Net zoals we ook afspraken hebben over wat wij kleuren noemen.
Licht met een bepaalde frequentie noemen wij rood, onafhankelijk van of er iemand is om het daadwerkelijk te zien.

Wat jij probeert is de definitie van "geluid" aan te passen.
zzz
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:28:46 #23
36461 Joppy
geen colaboy
pi_83534786
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:40 schreef eigenaar het volgende:
Je geeft het antwoord toch zelf al? Luchtdrukverplaatsing wordt door onze oren opgevangen en in de hersenen omgezet in geluid. Dus als er geen waarnemer is dat is dan is er wel de luchtdrukverplaatsing maar niet het oor en de hersenen die dit in geluid omzetten.

Een andere kwestie. Ziet iedereen blauw wel hetzelfde? Is datgene wat ik als als zijnde blauw ervaar, ook datgene wat een ander als blauw ervaart?
Door de namen van de kleuren weet iedereen hoe een bepaalde kleur heet, waardoor er geen verwarring over ontstaat. Maar dat zegt niks over de waarneming bij individuen. Het kan toch zo zijn dat de kleur die ik als blauw ervaar, bij een ander als rood bekend staat?
Let the beat control your body!
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:31:56 #24
31101 _Led_
pi_83534919
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:28 schreef Joppy het volgende:

[..]

Een andere kwestie. Ziet iedereen blauw wel hetzelfde? Is datgene wat ik als als zijnde blauw ervaar, ook datgene wat een ander als blauw ervaart?
Door de namen van de kleuren weet iedereen hoe een bepaalde kleur heet, waardoor er geen verwarring over ontstaat. Maar dat zegt niks over de waarneming bij individuen. Het kan toch zo zijn dat de kleur die ik als blauw ervaar, bij een ander als rood bekend staat?
Nee, want dat merk je snel genoeg als hij iets roods aanwijst dat jij consequent blauw noemt.
Jij hebt namelijk geleerd welke kleur blauw is van andere mensen, dus daar is consensus over.
Wat wel kan is dat jij die kleur die we blauw noemen anders ziet dan ik, maar dat zullen we nooit weten.
zzz
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:37:21 #25
36461 Joppy
geen colaboy
pi_83535152
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:31 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Nee, want dat merk je snel genoeg als hij iets roods aanwijst dat jij consequent blauw noemt.
Jij hebt namelijk geleerd welke kleur blauw is van andere mensen, dus daar is consensus over.
Dat zeg ik ook, lees maar goed
quote:
Wat wel kan is dat jij die kleur die we blauw noemen anders ziet dan ik, maar dat zullen we nooit weten.
Dat bedoel ik dus. Ik vind het fascinerend dat er de mogelijkheid is dat iedereen de wereld totaal anders kan ervaren, zonder het ooit te weten te komen.
Let the beat control your body!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')