Het ging hier om een geval waarbij een linguistisch / taalkundig gezien even goed stuk op de politieke kleur beoordeeld zou worden. Een betoog over handhaven van de HRA, hoewel argumentatief gezien even goed als een betoog over de afschaffing hiervan, zal tot een lagere beoordeling leiden.quote:Op maandag 5 juli 2010 16:08 schreef Lyrebird het volgende:
Het is ook niet gemakkelijk om een goed rechts betoog te maken. Ja, een van-dik-hout-zaagt-men-planken betoog kan iedereen schrijven (zie OP), maar het kost kruim om een rechts betoog te schrijven dat zelfs een Nederlandse docent met fair-trade rok kan bekoren.
quote:Op maandag 5 juli 2010 15:50 schreef GSbrder het volgende:
Oh, even een voorbeeld om te illustreren;
hadden jullie in jullie jonge jaren ook van die multi-culti Nederlandse teksten en de meest exotische rassen en namen die allemaal vrolijk met elkaar speelden? Het ging ongeveer zo:
"Faroek was stiekem verliefd op Ashani, maar zij voelde veel meer voor Joep, die op zijn beurt weer omging met Shaneequa, het stille meisje dat Mohammed ook leuk vond. Meester Jaap [...]"
Op zo'n punt verloor zoiets echt enorm aan geloofwaardigheid en het sneue was dat alle Nederlandse docenten die ik op de middelbare school heb gehad vreselijk links waren. Een ging zelfs scholen bouwen in Afrika en liep met van die fair-trade rokken en handgemaakte sieraden. Overigens kreeg je bij een 'rechts' betoog bij haar ook altijd minstens anderhalf punt lager.
Alsof ze dat doen om mensen te "helpen". Dat "helpen" hoort erbij om je eigen belangen te behartigen. Volgens de simpele psychologie zullen mensen die het meest behulpzaam zijn ook de meest eisende zijn.quote:Op maandag 5 juli 2010 16:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Nee, nooit gehad.
En scholen bouwen in Afrika, oh dat nare linksmens toch.![]()
Ik heb het idee dat jij nog simpeler bent. Als je je hele verhaal op hangt aan een dergelijke aaname kan ik je moeilijk serieus nemen.quote:Op maandag 5 juli 2010 18:06 schreef mlg het volgende:
[..]
Alsof ze dat doen om mensen te "helpen". Dat "helpen" hoort erbij om je eigen belangen te behartigen. Volgens de simpele psychologie zullen mensen die het meest behulpzaam zijn ook de meest eisende zijn.
Ik zal maar oppassen, ik hak zo een boom om als je zo doorgaat.quote:Op maandag 5 juli 2010 18:25 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat jij nog simpeler bent. Als je je hele verhaal op hangt aan een dergelijke aaname kan ik je moeilijk serieus nemen.
Let op!! Als de stam breder is dan 30 cm ben je verplicht een kapvergunning aan te vragen. Ik vind overigens wel dat er een punt zit in het stukje wat je aangepast hebt. Ik vraag me alleen af of dit opweegt tegen het aantal levens dat gered/verlengt wordt door ARBO-wetgeving en vergelijkbare wetgeving in het buitenland.quote:Op maandag 5 juli 2010 18:32 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik zal maar oppassen, ik hak zo een boom om als je zo doorgaat.
Maar de ARBO is een vereiste om de veiligheid en vrijheid van iemand te waarborgen. Dus in feite is dat zowel rechts als links. Persoonlijk denk ik dat rechts meer waarde aan veiligheid hecht dan links.quote:Op maandag 5 juli 2010 18:40 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Let op!! Als de stam breder is dan 30 cm ben je verplicht een kapvergunning aan te vragen. Ik vind overigens wel dat er een punt zit in het stukje wat je aangepast hebt. Ik vraag me alleen af of dit opweegt tegen het aantal levens dat gered/verlengt wordt door ARBO-wetgeving en vergelijkbare wetgeving in het buitenland.
Al het menselijk handelen is uit eigen belang. Dus dat is verder geen boeiend argument tegen het bouwen van huizen in Afrika of tegen linkse mensen.quote:Op maandag 5 juli 2010 18:06 schreef mlg het volgende:
[..]
Alsof ze dat doen om mensen te "helpen". Dat "helpen" hoort erbij om je eigen belangen te behartigen.
Wat als die hulpverleners het leuk vinden om huizen te bouwen dan? Ervaring opdoen is ook een leuk argument van velen. Of meer inzicht krijgen in culturen.quote:Op maandag 5 juli 2010 18:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Al het menselijk handelen is uit eigen belang. Dus dat is verder geen boeiend argument tegen het bouwen van huizen in Afrika of tegen linkse mensen.
Dat is toch eigenbelang.quote:Op maandag 5 juli 2010 18:57 schreef mlg het volgende:
[..]
Wat als die hulpverleners het leuk vinden om huizen te bouwen dan? Ervaring opdoen is ook een leuk argument van velen. Of meer inzicht krijgen in culturen.
Inderdaad. En ook een prima reden om als individu eens lekker ergens een zomertje weeshuizen te bouwen. Of je nou links bent of rechts.quote:
Dat was dus mijn punt. Dat gedrag is bij zowel links of rechts hetzelfde, maar dat maakt een linksmens niet beter op sociaal vlak, want dat sociaal vlak is er niet. Tenzij wij sociaal anders gaan interpreteren, en onszelf daarmee voor de gek houden.quote:Op maandag 5 juli 2010 19:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad. En ook een prima reden om als individu eens lekker ergens een zomertje weeshuizen te bouwen. Of je nou links bent of rechts.
Van nature is ieder mens er evolutionaire er op toegerust in eerste instantie aan zichzelf te denken, zo zie je dat ook bij andere organisme. Het doorgeven van de eigen genen is voor organisme het belangrijkste, het beschermen van soortgenoten komt pas op een tweede plaats. Ik besef dat dit ook voor mezelf geld en dat ik van nature ook de aandrang heb om voor me zelf te kiezen en ik doe dit in veel gevallen ook. Ik denk dus ook niet dat ik minder asociaal ben in het leven dan een persoon met een rechtse opvatting. Het liefst bekijk ik de zaken los van elkaar zonder het een etiket rechts of links te geven.quote:Op maandag 5 juli 2010 18:32 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik zal maar oppassen, ik hak zo een boom om als je zo doorgaat.
Anyways, ik baseer niet mijn hele aanname op dat principe. Neemt niet weg dat het simpelweg zo in elkaar steekt.
De mens die zegt sociaal te zijn is asocialer dan de mens die erkent dat we asociaal zijn. Mensen die het erkennen kunnen hun doen en laten op een rationele manier aanpassen, terwijl mensen die denken dat ze "sociaal" denken al stoppen met nadenken over hun -in feitelijke- rare gewoontes, want alles is toch al goedgepraat vanwege hun sociale gedachten. Maar ik vraag me af of jij bij die groep hoort, tenslotte ben je meer van het milieu en eigenlijk heb je de mensheid al de rug toegekeerd, hoewel je dat waarschijnlijk zelf niet zo ervaart.
Het graven van waterputten zorgt juist voor armoede in afrika. Het leidt tot overbevolking en daardoor meer menselijk lijden. In nederland hebben wij geen eens waterputten, maar veel meer geavanceerde massatechnologie die op olie werkt. De reden dat westerlingen waterputten slaan is zodat afrika arm blijft en geen olie gaat gebruiken want dan gaat onze levensstandaard omlaag. Waterputten slaan is heel egoistisch. Eigenlijk zeg je daarmee dat westerlingen beter verdienen dan afrikaners, een racistische gedachte.quote:Op maandag 5 juli 2010 19:15 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Van nature is ieder mens er evolutionaire er op toegerust in eerste instantie aan zichzelf te denken, zo zie je dat ook bij andere organisme. Het doorgeven van de eigen genen is voor organisme het belangrijkste, het beschermen van soortgenoten komt pas op een tweede plaats. Ik besef dat dit ook voor mezelf geld en dat ik van nature ook de aandrang heb om voor me zelf te kiezen en ik doe dit in veel gevallen ook. Ik denk dus ook niet dat ik minder asociaal ben in het leven dan een persoon met een rechtse opvatting. Het liefst bekijk ik de zaken los van elkaar zonder het een etiket rechts of links te geven.
In bijvoorbeeld het geval van het graven van waterputten in Centraal Afrika is dat een maatregel die op mijn eigen leven geen invloed heeft, dan moet een mens even zijn primaire belangen en de belangen van naasten (het secundaire belang) opzij zetten. Wanneer we ervan overtuigd zijn dat we hiermee een goede beslissing hebben gemaakt is dat ook voor ons een goed keuze, omdat het ons een goed gevoel geeft. In die zin hebben we zelf ook baat bij het geven van ontwikkelingshulp.
Het goede doen geeft altijd een goed gevoel en dat is de evolutionaire kracht die ons mensen met elkaar verbonden houd. Groepen mensen die samenwerken hebben meer kans op overleven dan aparte individuen mensen die altijd voor zichzelf kiezen, daarom hebben wij mensen (wellicht ook uit eigenbelang) de drang mensen te helpen als die het moeilijk hebben.
eeuhm, wat?quote:Op maandag 5 juli 2010 18:06 schreef mlg het volgende:
[..]
Alsof ze dat doen om mensen te "helpen". Dat "helpen" hoort erbij om je eigen belangen te behartigen. Volgens de simpele psychologie zullen mensen die het meest behulpzaam zijn ook de meest eisende zijn.
zelfde puntquote:Op maandag 5 juli 2010 19:15 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Van nature is ieder mens er evolutionaire er op toegerust in eerste instantie aan zichzelf te denken, zo zie je dat ook bij andere organisme.
Volgens mij is dat niet de hoofd reden. Volgens mij heeft dat ermee te maken dat Afrikanen over het algemeen niet de kwaliteiten bezitten om met geavanceerde technieken te werken. Wat heb je bovendien aan geavanceerde water technologie als er infrastructuur in een land mist.quote:Op maandag 5 juli 2010 21:38 schreef Toppiet het volgende:
[..]
Het graven van waterputten zorgt juist voor armoede in afrika. Het leidt tot overbevolking en daardoor meer menselijk lijden. In nederland hebben wij geen eens waterputten, maar veel meer geavanceerde massatechnologie die op olie werkt. De reden dat westerlingen waterputten slaan is zodat afrika arm blijft en geen olie gaat gebruiken want dan gaat onze levensstandaard omlaag. Waterputten slaan is heel egoistisch. Eigenlijk zeg je daarmee dat westerlingen beter verdienen dan afrikaners, een racistische gedachte.
Leer je dat nog geen eens op de gehypte psychologie studies?!?!?!quote:Op maandag 5 juli 2010 21:53 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
eeuhm, wat?
als je met ´simpel´, ´verzonnen´ bedoelt misschien...
[..]
zelfde punt
Misschien eerst even goed nadenken over wat je precies wilt claimen. In mijn quote was het namelijk nog de meest behulpzame mensen en nu praat je over mensen die zichzelf als zijnde sociaal beschouwen.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 09:03 schreef mlg het volgende:
[..]
Leer je dat nog geen eens op de gehypte psychologie studies?!?!?!
Ik zal je later wel uitleggen waarom jezelf als sociaal beschouwen tot meer eisen leidt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |