@ XM: ik ga nu iets zeggen wat je niet leuk vindt, maar de grote hamers zijn nodig. je WILT namelijk helemaal niet horen wat we zeggen, ook niet als we het, zoals de afgelopen maanden, vriendelijk en zacht aanpakken. Het is namelijk ook niet leuk om te horen, en bovendien typisch voor iemand met een zelf-kwetsende eetstoornis....álles wat je zegt valt onder wat wij in de therapiegroep aangeleerd krijgen als anorectiasche gedachten.
ernsitge angst om aan te komen, compensatiegedrag, weinig eten (ruim minder dan BMR) soms afgewisseld met snoepgedrag, overmatig sporten/dwangmatig sporten (meer dan je lichaam aan kan, en ook als je eigenlijk niet wilt)vertekend lichaamsbeeld, verboden voedsel, schuldgevoelens, walging van het eigen lichaam/lichaam verstoppen...
óók mensen met overgewicht kunnen anorexia hebben (vaak slaat dat dan op een gegeven moment om in boulimia of BED, omdat het afvallen niet goed lukt en er eetbuien ontstaan). niet-magere mensen gaan er alleen minder snel dood aan omdat er nog voldoende reserves zijn. maar de andere ondervoedingsklachten en de lichamelijke slijtage geldt wel degelijk voor mensen die zich ondervoeden ook al ze nog vetreserves hebben: heb je toevallig ook last van slechte nagels, haaruitval, droge huid, moeilijke stoelgang, hartritmestorrnissen, ernstige vermoeidheid, slapeloosheid, duizelingen, slecht genezende wondjes (ik weet dat EDS dat ook veroorzaakt, maar toch).
ik bedoel niet dat jij binnen nu en 4 maanden graatmager zult zijn, maar je maakt je lijf kapot, en niemand anders dan jij en een fatsoenlijke psycholooog aan wie je de waarheid vertelt over je gedachtes kan je daarbij helpen.
het valt NIET "wel mee" - jij vind dat je deze week moet compenseren. maar voor wat dan? ik heb geen kcalrijke lijstjes voorbij zien komen. ongezonde dingen wel maar altijd gecombineerd met veel sport en weinig eten....
je sloopt jezelf, en dat vinden we zonde, en daarom laait de "verdomme XM doe er wat aan" weer op....