Stel ik koop een huis van 4 ton (met 4 ton hypotheek) op het hoogtepunt van de markt. 8 jaar later word ik ernstig ziek, afgekeurd voor werk en ga ik er dusdanig in inkomen op achteruit dat ik mijn huidige woning niet meer kan betalen en dus moet verkopen. Helaas ligt de huizenmarkt op dat moment compleet op z'n gat en krijg ik nog maar 250k voor. Weliswaar had ik zelf al 50k afgelost, maar dan blijf ik dus wel met 100k restschuld zitten.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wat wil je dan doen met het geld dat je verliest?
Waar ga je overigens wonen in de tussentijd ?
Ik vind Zweden nog wel een goeie. Veel hogere prijzen, maar ook dikke hypotheken tegen lage rentes en belastingvrije voeten. Ik ben daar nu ook aan het kijken met de vriendin, vrij makkelijk om in het centrum van de stad iets te kopen van 70m2 in top staat met balkon of terras.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Huizen zijn zelfs nergens zo betaalbaar voor de lokale bevolking als in Nederland
Over wat voor bedragen heb je het dan?quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:52 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik vind Zweden nog wel een goeie. Veel hogere prijzen, maar ook dikke hypotheken tegen lage rentes en belastingvrije voeten. Ik ben daar nu ook aan het kijken met de vriendin, vrij makkelijk om in het centrum van de stad iets te kopen van 70m2 in top staat met balkon of terras.
Dat het toch handig is om te weten of je je huis koopt op een relatief hoge of lage prijs. Niets biedt garanties, maar het is deel van je risico. En natuurlijk kun je nooit teveel betalen voor het huis waar je woont, maar dat houdt op als je gedwongen wordt het te verkopen.quote:
4-5 ton euro.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Over wat voor bedragen heb je het dan?
En wat voor rentevrije voeten, hypotheekrentes en wat voor hypotheek groote?quote:
Als je gewoon spaart hoef je in Nederland bij ziekte nooit je huis uitquote:Op donderdag 1 juli 2010 10:54 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat het toch handig is om te weten of je je huis koopt op een relatief hoge of lage prijs. Niets biedt garanties, maar het is deel van je risico. En natuurlijk kun je nooit teveel betalen voor het huis waar je woont, maar dat houdt op als je gedwongen wordt het te verkopen.
Hypotheek tot 90% van de waarde, rentes momenteel van 2-2.5%, waarvan 1/3 aftrekbaar is op de hoogste schijf (60%). Dus effectieve rente van 1.6-2.0%. Het grote voordeel zit hem meer in de vrije hoge hypotheken die je kunt krijgen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En wat voor rentevrije voeten, hypotheekrentes en wat voor hypotheek groote?
DAM vergeet dat er een hoop mensen zijn die na koop van een woning geen geld meer hebben om te sparen, dom? Ja natuurlijk, maar door de hoge huizenprijzen hebben veel mensen geen alternatief, wonen in een caravan of recreatiewoning is nl. niet toegestaan. Dan maar onder de brug?quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:57 schreef Irian.Jaya het volgende:
Heb je m'n voorbeeld überhaupt wel gelezen?
True.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als je gewoon spaart hoef je in Nederland bij ziekte nooit je huis uit
In hoeveel landen is dat zo?quote:
Ja.... vooral omdat jij vind dat iedereen MOET kopen, dat zijn toch tegenstrijdige gedachten?quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je geeft het zelf al aan DOM
Goede stimuleringsmaatregel voor het woningbezitquote:Op donderdag 1 juli 2010 10:59 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Hypotheek tot 90% van de waarde, rentes momenteel van 2-2.5%, waarvan 1/3 aftrekbaar is op de hoogste schijf (60%). Dus effectieve rente van 1.6-2.0%. Het grote voordeel zit hem meer in de vrije hoge hypotheken die je kunt krijgen.
Aardig wat, ik zie Nederland als een uitzondering.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
In hoeveel landen is dat zo?
Waar zei ik dat?quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja.... vooral omdat jij vind dat iedereen MOET kopen, dat zijn toch tegenstrijdige gedachten?
Ik ben uitgeluld. Je hebt gelijk. Als je gewoon spaart, dan kun je nooit je huis uitgezet worden.quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Maak het je eigen makkelijk en zeg gewoon dat je uitgeluld bent
Je bedoelt maximum?quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als ze nu ook nog geen minimum huurprijzen hebben is het een gidsland
Geef eens een voorbeeld?quote:
Het is de normaalste zaak van de wereld dat je in 8 jaar 1,5 ton bij elkaar spaart hoor. Als je dat niet eens kunt...quote:Op donderdag 1 juli 2010 10:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
DAM vergeet dat er een hoop mensen zijn die na koop van een woning geen geld meer hebben om te sparen, dom? Ja natuurlijk, maar door de hoge huizenprijzen hebben veel mensen geen alternatief, wonen in een caravan of recreatiewoning is nl. niet toegestaan. Dan maar onder de brug?
Ik weet niet eens hoe de huurmarkt echt werkt. Er is weinig commerciele huur, veel sociale. En dus weinig kans op een minimum prijs, eerder een maximum. Maar huizenbezit in Sweden is er "fluide", waarmee ik bedoel dat mensen gerust een huis kopen voor slechts een jaar ofzo. Alles wordt bijna verkocht via internet-veilingen en bijgaande open dagen. De makelaar zet je huis op een website en organiseert de eerstvolgende zondag een open dag. De week erna zijn biedingen op internet en aan het einde van de week heb je een koper.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Goede stimuleringsmaatregel voor het woningbezit
Als ze nu ook nog geen minimum huurprijzen hebben is het een gidsland
Hebben ze daar ook overdrachtsbelasting?quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:05 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik weet niet eens hoe de huurmarkt echt werkt. Er is weinig commerciele huur, veel sociale. En dus weinig kans op een minimum prijs, eerder een maximum. Maar huizenbezit in Sweden is er "fluide", waarmee ik bedoel dat mensen gerust een huis kopen voor slechts een jaar ofzo. Alles wordt bijna verkocht via internet-veilingen en bijgaande open dagen. De makelaar zet je huis op een website en organiseert de eerstvolgende zondag een open dag. De week erna zijn biedingen op internet en aan het einde van de week heb je een koper.
Ik moest er even aan wennen, maar het is wel lekker vlot en efficient.
Volgens mij enkel 1% "stamp duty". Makelaars kosten tot 3.5%. Scheelt dus behoorlijk met NL.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:06 schreef Irian.Jaya het volgende:
[..]
Hebben ze daar ook overdrachtsbelasting?
Dat maakt het inderdaad wel een stuk aantrekkelijker om vaker te verhuizen. Maar als ik die prijzen hoor krijg ik al bijna een beroerte. Is leuk als je het cash kunt afrekenen, maar een stuk minder leuk als je hoofd daarvoor in de strop van een 100% hypotheek moet.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:07 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Volgens mij enkel 1% "stamp duty". Makelaars kosten tot 3.5%. Scheelt dus behoorlijk met NL.
Ik heb werkelijk geen idee. PM me anders het antwoord even.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als ik antwoord geeft is dat tegen de FAQ. Raad eens
Dank voor je antwoord per PM. Jammer dat je inbox vol zit en ik je niet terug kan antwoorden.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als ik antwoord geeft is dat tegen de FAQ. Raad eens
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |