abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 juli 2010 @ 11:17:41 #126
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_83525356
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 10:50 schreef Irian.Jaya het volgende:

[..]

Stel ik koop een huis van 4 ton (met 4 ton hypotheek) op het hoogtepunt van de markt. 8 jaar later word ik ernstig ziek, afgekeurd voor werk en ga ik er dusdanig in inkomen op achteruit dat ik mijn huidige woning niet meer kan betalen en dus moet verkopen. Helaas ligt de huizenmarkt op dat moment compleet op z'n gat en krijg ik nog maar 250k voor. Weliswaar had ik zelf al 50k afgelost, maar dan blijf ik dus wel met 100k restschuld zitten.

Ziek en 100k restschuld. Jippie!!!

Daarom heb ik de helft aflossingsvrij"en niet volledig. Dat gedeelte spaar ik zelf via een spaarrekening.
Bij langdurige ziekte kan ik dit "potje" aanspreken om het nog heel lang uit te zingen.

Als ik werkloos raak dan heb ik 7000 euro nodig per jaar nodig om rond te komen dan ga ik er worst case vannuit dat ik GEEN uitkering van de overheid krijg.

Ik zie het probleem dus niet
pi_83525397
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 10:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

DAM vergeet dat er een hoop mensen zijn die na koop van een woning geen geld meer hebben om te sparen, dom? Ja natuurlijk, maar door de hoge huizenprijzen hebben veel mensen geen alternatief, wonen in een caravan of recreatiewoning is nl. niet toegestaan. Dan maar onder de brug?
Wederom onzin. In mijn voorbeeld leent Jantje 160k. Jantje verdient modaal 32,500 en da's netto iets van 16,500. Nu is de rente (als je hem vast zet) momenteel volgens mij iets van 5%. Tegen een belastingtarief van gemiddle 40% kost het je dus 4,800 per jaar of 400 euro per maand. Dan heeft Jantje dus nog 1,000 euro per maand om mee te doen wat hij wil. Daarvan kan hij best een beetje sparen. Niet veel, maar wel een paar duizend per jaar. Zeker als ie zijn vakantie geld nog mee neemt, etc...

Als ie 5 jaar lang 300 euro per maand weg legt zijn de lasten alweer gezakt tot 4,200 per jaar. Tegen die tijd verdient Jantje dankzij inflatie 18,000 netto per jaar. Dan houdt hij dus 1,150 over per maand, etc, etc....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_83525416
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:11 schreef Irian.Jaya het volgende:

[..]

Dat maakt het inderdaad wel een stuk aantrekkelijker om vaker te verhuizen. Maar als ik die prijzen hoor krijg ik al bijna een beroerte. Is leuk als je het cash kunt afrekenen, maar een stuk minder leuk als je hoofd daarvoor in de strop van een 100% hypotheek moet.
Je krijgt geen 100% hypotheek, het is niet zo achterlijk als in Nederland. De max is 90%.
pi_83525507
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:18 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Wederom onzin. In mijn voorbeeld leent Jantje 160k. Jantje verdient modaal 32,500 en da's netto iets van 16,500. Nu is de rente (als je hem vast zet) momenteel volgens mij iets van 5%. Tegen een belastingtarief van gemiddle 40% kost het je dus 4,800 per jaar of 400 euro per maand. Dan heeft Jantje dus nog 1,000 euro per maand om mee te doen wat hij wil. Daarvan kan hij best een beetje sparen. Niet veel, maar wel een paar duizend per jaar. Zeker als ie zijn vakantie geld nog mee neemt, etc...

Als ie 5 jaar lang 300 euro per maand weg legt zijn de lasten alweer gezakt tot 4,200 per jaar. Tegen die tijd verdient Jantje dankzij inflatie 18,000 netto per jaar. Dan houdt hij dus 1,150 over per maand, etc, etc....
10% is best haalbaar en aangezien je van de staat 70-75% van de staat krijgt bij arbeidsongeschiktheid kan je zelf ook wel uitrekenen dat je gewoon kan blijven wonen in je huis
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_83525604
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

10% is best haalbaar en aangezien je van de staat 70-75% van de staat krijgt bij arbeidsongeschiktheid kan je zelf ook wel uitrekenen dat je gewoon kan blijven wonen in je huis
Exact. En als je slim bent, spaar je deels door hypotheek aflossingen en deels via een spaarrekening. Dat zorgt ervoor dat je de rente nog behoorlijk lang kunt betalen.
pi_83525660
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daarom heb ik de helft aflossingsvrij"en niet volledig. Dat gedeelte spaar ik zelf via een spaarrekening.
Bij langdurige ziekte kan ik dit "potje" aanspreken om het nog heel lang uit te zingen.
De helft aflossingsvrij, dat komt ongeveer overeen met de situatie die ik hier schets. Dan heb je bij een hypotheek van 4 ton en een geleidelijke opbouw van je spaardeel na 8 jaar ongeveer 50k gespaard.
quote:
Als ik werkloos raak dan heb ik 7000 euro nodig per jaar nodig om rond te komen dan ga ik er worst case vannuit dat ik GEEN uitkering van de overheid krijg.
Dat zou best kunnen hoor. Maar dan heb je vast geen hypotheek van 4 ton. Ik zou het met 7k per jaar ook kunnen uitzingen.
pi_83525717
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:19 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Je krijgt geen 100% hypotheek, het is niet zo achterlijk als in Nederland. De max is 90%.
Nee, nou goed, een 90% hypotheek dan. 90% van 4-5 ton is nog steeds een boel geld om aan de bank schuldig te zijn.
pi_83525910
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:23 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Exact. En als je slim bent, spaar je deels door hypotheek aflossingen en deels via een spaarrekening. Dat zorgt ervoor dat je de rente nog behoorlijk lang kunt betalen.
Als je 8 jaar lang(voorbeeld) 300 euro in de maand spaart kan je 10 jaar lang 300 euro in de maand gebruiken voor de aflossing van je hypotheek als je ziek wordt en nooit meer andere inkomsten hebt(en niet je inkomsten aanpast)

En als je dan moet verkopen heb je fucking pech, had je maar niet ziek moet worden
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_83526038
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:26 schreef Irian.Jaya het volgende:

[..]

Nee, nou goed, een 90% hypotheek dan. 90% van 4-5 ton is nog steeds een boel geld om aan de bank schuldig te zijn.
Da's waar. Maar goed, voor een jong stel met twee banen is het natuurlijk prima.

Ik vind het zelf ook veel hoor, dus ik leen zelf niet mijn max, daar heb ik ook echt geen zin in. Ik ga nu iets lenen dat ik in een paar jaar af kan lossen en dan zien we wel weer.
pi_83526187
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

10% is best haalbaar
Voor mensen die "verstandig" met geld omgaan wel, maar voor de gemiddelde consumptiezombie echt niet.
quote:
en aangezien je van de staat 70-75% van de staat krijgt bij arbeidsongeschiktheid
Iemand die genoeg verdient om een 100% hypotheek op een woning van 4 ton te kunnen krijgen, krijgt bij arbeidsongeschiktheid geen 70-75% van de staat. Je moet dan eerder denken aan 40%. Het dagloon aan de hand waarvan de uitkering berekend wordt, is namelijk gemaximeerd.
quote:
kan je zelf ook wel uitrekenen dat je gewoon kan blijven wonen in je huis
Dat kan weleens vies tegenvallen. Alles hangt er vanaf hoelang je al in het huis woont en hoelang je dus al hebt kunnen sparen. Daarnaast worden de vaste lasten (OZB en andere heffingen, gas/water/licht) ook niet minder omdat je ziek bent.

Natuurlijk, als je een hele dikke spaarpot hebt, zing je het ritje wel uit. Maar die dikke spaarpot hebben de meeste mensen pas na 15 jaar ofzo, en niet na 8.
pi_83526260
Op hoeveel is het precies afgekapt?

Voor iemand die een huis van 4 ton kan betalen is 10% pak hem beet een ton, daar kan je huis al bijna van aflossen
pi_83526338
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:38 schreef Irian.Jaya het volgende:

[..]

Voor mensen die "verstandig" met geld omgaan wel, maar voor de gemiddelde consumptiezombie echt niet.
Dat is het hele punt: mensen die niet verstandig met geld om kunnen gaan, moeten geen huis kopen. Klaar.
quote:
[..]

Iemand die genoeg verdient om een 100% hypotheek op een woning van 4 ton te kunnen krijgen, krijgt bij arbeidsongeschiktheid geen 70-75% van de staat. Je moet dan eerder denken aan 40%. Het dagloon aan de hand waarvan de uitkering berekend wordt, is namelijk gemaximeerd.
Die persoon moet ook meer kunnen sparen en heeft dus na 3 jaar al genoeg kunnen sparen om de rente nog jaren daarna door te kunnen betalen.
quote:
[..]

Dat kan weleens vies tegenvallen. Alles hangt er vanaf hoelang je al in het huis woont en hoelang je dus al hebt kunnen sparen. Daarnaast worden de vaste lasten (OZB en andere heffingen, gas/water/licht) ook niet minder omdat je ziek bent.

Natuurlijk, als je een hele dikke spaarpot hebt, zing je het ritje wel uit. Maar die dikke spaarpot hebben de meeste mensen pas na 15 jaar ofzo, en niet na 8.
Mensen met een hoog inkomen en grote hypotheek moeten sneller goed kunnen sparen. Mensen met een laag inkomen krijg genoeg hulp van de staat. Niemand hoeft zijn huis uit.
pi_83526395
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Voor iemand die een huis van 4 ton kan betalen is 10% pak hem beet een ton, daar kan je huis al bijna van aflossen
In dat geval heb ik dus 1miljoen en is het huis van 4 ton allang afbetaald.

Bij arbeidsongeschiktheid hoef ik dan mijn huis iid niet uit.
pi_83526398
Eens
pi_83526427
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:44 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

In dat geval heb ik dus 1miljoen en is het huis van 4 ton allang afbetaald.

Bij arbeidsongeschiktheid hoef ik dan mijn huis iid niet uit.

Je begrijpt het wederom niet, ga het nog een keer allemaal lezen
pi_83526668
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Een arbeidsongeschiktheidsuitkering bedoel je? Die is afgekapt op ongeveer ¤2700 bruto per maand. Dat is de maximale uitkering die je bij arbeidsongeschiktheid kunt krijgen. Deze wordt wel jaarlijks geïndexeerd.
quote:
pi_83526980
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:42 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat is het hele punt: mensen die niet verstandig met geld om kunnen gaan, moeten geen huis kopen. Klaar.
[..]

Die persoon moet ook meer kunnen sparen en heeft dus na 3 jaar al genoeg kunnen sparen om de rente nog jaren daarna door te kunnen betalen.
[..]

Mensen met een hoog inkomen en grote hypotheek moeten sneller goed kunnen sparen. Mensen met een laag inkomen krijg genoeg hulp van de staat. Niemand hoeft zijn huis uit.
In theorie kan het allemaal wel. In de praktijk komt het er vrijwel nooit van om zulke hoge bedragen opzij te zetten. Niemand doet dat. Men koopt liever een leuke nieuwe auto of een boot.
pi_83527368
Stel iemand verdient 100k en koopt een huis van 4,5 ton met een 100% hypotheek. Dat betekent dus per jaar ongeveer ¤22.500 rente (5%) betalen aan de bank. Rekening houdend met het eigenwoningforfait levert dit een aftrekpost op van ¤20.000. Het belastbaar inkomen van deze persoon wordt hierdoor 80k. Hiervan houd je netto per jaar ongeveer 45k over als besteedbaar inkomen.

Stel dat deze persoon redelijk zuing leeft en hier elk jaar de helft van spaart. Dat is dus weer die ¤22.500 per jaar. Daar kan hij precies één jaar de hypotheekrente aan de bank van betalen, als hij ziek wordt en (bijna) geen inkomsten meer heeft.

Elk jaar maximaal sparen levert hem dus ongeveer een jaar uitstel op om z'n huis uitgezet te worden. Dan hangt het er dus maar net vanaf hoeveel jaar je al gespaard hebt voordat je ziek wordt, hoe lang het duurt voordat de bank je je huis uit komt trappen.
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:16:53 #144
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_83527722
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:08 schreef Irian.Jaya het volgende:
Stel iemand verdient 100k en koopt een huis van 4,5 ton met een 100% hypotheek. Dat betekent dus per jaar ongeveer ¤22.500 rente (5%) betalen aan de bank. Rekening houdend met het eigenwoningforfait levert dit een aftrekpost op van ¤20.000. Het belastbaar inkomen van deze persoon wordt hierdoor 80k. Hiervan houd je netto per jaar ongeveer 45k over als besteedbaar inkomen.

Stel dat deze persoon redelijk zuing leeft en hier elk jaar de helft van spaart. Dat is dus weer die ¤22.500 per jaar. Daar kan hij precies één jaar de hypotheekrente aan de bank van betalen, als hij ziek wordt en (bijna) geen inkomsten meer heeft.

Elk jaar maximaal sparen levert hem dus ongeveer een jaar uitstel op om z'n huis uitgezet te worden. Dan hangt het er dus maar net vanaf hoeveel jaar je al gespaard hebt voordat je ziek wordt, hoe lang het duurt voordat de bank je je huis uit komt trappen.

Je gaat voorbij aan het feit dat tegenwoordig bijna ieder huishouden tweeverdieners zijn. Wat dus ook weer een stukje risico spreiding is.

Je ziet het allemaal nogal zwart allemaal. Als je een beetje financieel inzicht hebt en daar ook naar handeld hoef je echt niet in de problemen te komen in Nederland.
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:17:47 #145
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_83527770
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:59 schreef Irian.Jaya het volgende:

[..]

In theorie kan het allemaal wel. In de praktijk komt het er vrijwel nooit van om zulke hoge bedragen opzij te zetten. Niemand doet dat. Men koopt liever een leuke nieuwe auto of een boot.
Praat voorjezelf aub. niet iedereen maakt zich slaaf van zijn eigen consumptie drang.
Mensen willen tegenwoordig teveel DAT is het probleem.

Met al die DSB stakkers en mensen die kosten wat het kost een nieuwe auto willen rijden heb ik totaal geen medelijden.

Eigen schuld dikke bult
pi_83527889
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:16 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Je gaat voorbij aan het feit dat tegenwoordig bijna ieder huishouden tweeverdieners zijn. Wat dus ook weer een stukje risico spreiding is.
"Bijna ieder huishouden" is een beetje overdreven in een land met ruim 2,5 miljoen alleenstaanden, ongeveer een derde van alle huishoudens.
quote:
Je ziet het allemaal nogal zwart allemaal. Als je een beetje financieel inzicht hebt en daar ook naar handeld hoef je echt niet in de problemen te komen in Nederland.
Dat is waar. Als je een beetje financieel inzicht hebt, hoef je inderdaad niet in de problemen te komen. Dan verzeker je je gewoon tegen grote risico's die je zelf niet kunt afvangen, of je neemt een minder hoge hypotheek dan het maximale bedrag.
pi_83527952
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Praat voorjezelf aub. niet iedereen maakt zich slaaf van zijn eigen consumptie drang.
Ik praat niet voor mezelf. Ik hoef geen boot.
quote:
Mensen willen tegenwoordig teveel DAT is het probleem.
Dat is inderdaad het probleem.
quote:
Met al die DSB stakkers en mensen die kosten wat het kost een nieuwe auto willen rijden heb ik totaal geen medelijden.
Ik ook niet hoor. Nouja, met die DSB-stakkers in sommige gevallen nog wel, maar niet met lieden die het geld over de balk gesmeten hebben en nu aan de grond zitten.
pi_83528466
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Je begrijpt het wederom niet, ga het nog een keer allemaal lezen
Als 10% een ton is, hoeveel is 100%?
pi_83529108
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:20 schreef Irian.Jaya het volgende:

[..]

"Bijna ieder huishouden" is een beetje overdreven in een land met ruim 2,5 miljoen alleenstaanden, ongeveer een derde van alle huishoudens.

Hoeveel van die 2,5 miljoen huishoudens krijgen alimentatie?
Alleenstaande huren vooral
Je hoeft niet heel je leven alleenstaande te zijn
pi_83529222
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

1) Bron
www.uwv.nl
quote:
2) Lach nu niet om je zelf, zeg gewoon dat je het niet begrijpt
Doe ik ook niet. Ik lach om jou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: