Dus de invoering van de OV chipkaart heeft gezorgd voor minder zwartreizen en daardoor is het aantal reizigers ook afgenomen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 18:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
hier maar verder met alle OV chipkaart perikelen ?
In elk geval nu defintief bewezen dat het aantal reizigers met het OV in Rotterdam is gedaald.
De RET ontkende dit eerder in alle toonaarden maar wijt nu de daling zelfs aan de OV chipkaart
Minder metroreizigers in Rotterdam door OV-chipkaart
Het aantal reizigerskilometers per metro is in Rotterdam in 2009 ruim 10 procent afgenomen. Het aantal reizigers per bus en tram steeg wel. In geheel Rotterdam daalde het gebruik van het OV met bijna zes procent. De Rotterdamse vervoerder RET wijt de afname aan de OV-chipkaart.
In 2008 telde het aantal niet betalende reizigers nog mee in de jaarcijfers, maar met de invoering van de OV-chipkaart is dat veranderd. Het percentage zwartreizigers daalde in de metro van 12 naar 4 procent.
Financieel gezien boekte de RET een beter resultaat. De winst bij de RET nam van 9,8 miljoen in 2008 toe naar 10,2 miljoen in 2010.
http://www.treinreiziger.(...)_ov-chipkaart-142649
Bron?quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:22 schreef VancouverFan het volgende:
In 2008 werden de zwartreizigers ook als reiziger geteld. Als dat afneemt, neemt ook het aantal reizigers af.
staat in het artikel maar 8-10 is nog altijd -2 volgens mij, dus een dalingquote:
Staat gewoon in het bericht:quote:
8%t minder zwartreizigers, totale afname 6% dat wil dus zeggen dat er 2% meer betalende reizigers zijn.quote:In 2008 telde het aantal niet betalende reizigers nog mee in de jaarcijfers, maar met de invoering van de OV-chipkaart is dat veranderd. Het percentage zwartreizigers daalde in de metro van 12 naar 4 procent.
Niks 10%. Dat percentage is alleen maar metro. En dan waarschijnlijk ook door betere controle op zwartrijden.quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:32 schreef macca728 het volgende:
[..]
staat in het artikel maar 8-10 is nog altijd -2 volgens mij, dus een daling
hoe je zwartrijders kan meetellen is mij een raadsel
Het is vaak ook onmogelijk.quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:01 schreef macca728 het volgende:
Slechts 6 procent van de reizigers die vergeten uit te checken vraagt hun geld terug. Het GVB gaat het reizigers wel makkelijker maken. In de loop van volgende week hangen in bussen en trams ook claimformulieren. Reizigers kunnen deze meteen invullen en kosteloos opsturen naar het GVB.
heeft de RET het zeker verkeerdquote:Op dinsdag 7 september 2010 19:34 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Niks 10%. Dat percentage is alleen maar metro. En dan waarschijnlijk ook door betere controle op zwartrijden.
In de tram en bus is het aantal reizigers juist toegenomen.
Gestolen nog wel.... Omdat iemand te dom is om vergeten uit te checken ondanks alle stickers en oproepen om dat toch wel te doen...quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:39 schreef juxtaposition het volgende:
[..]
Het is vaak ook onmogelijk.
OV chip hulplijnen sturen je van ov bedrijven heen en weer. Niemand heeft het gedaan, het is niemand zijn schuld.
(en dit voor tenminste 10 cent per minuut)
Vaak word er geen borg terug gestort, en om het geld terug te vragen moet je
-bus nummer
-tijd
-datum
-halte
invoeren.
Dit is vaak niet te achterhalen.
Ook kost het een postzegel, tijd en moeite, die niet vergoed word.
Voor veel mensen is het qua tijd en moeite duurder om geld terug te eisen.
Als je het wel terug kan eisen, duurt het 3 tot 5 weken voor het terug is.
Al het geld word op een rekening gezet, waar rente op betaald wordt.
Een hoop mensen hebben aangezet dat het geld op de kaart automatisch van je rekening gehaald wordt als het te weinig is.
Hierdoor zal je dan ook nooit weten hoeveel geld er gestolen is.
Het staat duidelijk in het bericht. Dus waarom zou ik iets anders roepen?quote:En vancouver, jij denkt dat het aantal reizigers daalt maar het inkomen van OV bedrijven stijgt, omdat er minder zwartrijders zijn????
Omdat het een prima systeem is als je er maar goed mee omgaat.quote:Waarom is dit bizarre systeem nog niet afgeschaft?
Is er een mogelijkheid tot klagen? Tot aanklagen?
Ja natuurlijk heeft het RET het verkeerd. Het kan toch niet zo zijn dat er een positief bericht over de OV chipkaart isquote:
kan je niet normaal discussieren ofzo ?quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:42 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja natuurlijk heeft het RET het verkeerd. Het kan toch niet zo zijn dat er een positief bericht over de OV chipkaart is
Tenminste, in jouw wereld dan
ik heb het niet over vergeten uit te checken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:42 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Gestolen nog wel.... Omdat iemand te dom is om vergeten uit te checken ondanks alle stickers en oproepen om dat toch wel te doen...
De OV chipkaart heeft voor 8% minder zwart reizigers gezorgd, zegt de RET.quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:45 schreef macca728 het volgende:
[..]
kan je niet normaal discussieren ofzo ?
De RET wijt de afname van het aantal reizigers aan de OV chipkaart, staat in het bericht zelf.
En hoe vaak gebeurd dat?quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:59 schreef juxtaposition het volgende:
[..]
ik heb het niet over vergeten uit te checken.
ik heb het over uit checken, waarbij palen niet werken. leek me duidelijk.
nee dat is duidelijkquote:Op dinsdag 7 september 2010 19:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En hoe vaak gebeurd dat?
Ik ben dat nog nooit tegengekomen.
Je kunt ook gewoon antwoord geven op mijn vraag.quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee dat is duidelijk
het gebeurt nooit
Net zoals vroeger het aantal reizigers werd gemeten denk ik.quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:17 schreef Hukkie het volgende:
Vraag me af hoe het aantal zwartreizigers gemeten wordt en hoe daar cijfers aan gehangen worden. Of bedoelt de RET gewoon dat er bij controle 8% minder mensen geen geldig kaartje hadden?
Ja precies. We zetten een week lang een paar extra controleurs in en zien dat er 8% minder mensen geen geldig kaartje hebben. Vervolgens extrapoleren we dat naar algemene cijfers en pluspunten van de OVchip. Pure statistieken dus, over het werkelijke aantal zwartrijders valt niets zinnigs te zeggen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:20 schreef VancouverFan het volgende:
Net zoals vroeger het aantal reizigers werd gemeten denk ik.
nee want die zijn naar bus en tram gegaan, waar het veel makkelijker is om zwart te rijdenquote:Op dinsdag 7 september 2010 20:42 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ja precies. We zetten een week lang een paar extra controleurs in en zien dat er 8% minder mensen geen geldig kaartje hebben. Vervolgens extrapoleren we dat naar algemene cijfers en pluspunten van de OVchip. Pure statistieken dus, over het werkelijke aantal zwartrijders valt niets zinnigs te zeggen.
Over het werkelijke aantal reizigers viel dus nooit wat zinnigs te zeggen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:42 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ja precies. We zetten een week lang een paar extra controleurs in en zien dat er 8% minder mensen geen geldig kaartje hebben. Vervolgens extrapoleren we dat naar algemene cijfers en pluspunten van de OVchip. Pure statistieken dus, over het werkelijke aantal zwartrijders valt niets zinnigs te zeggen.
Welke cijfers geeft het RET niet?quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee want die zijn naar bus en tram gegaan, waar het veel makkelijker is om zwart te rijden
Die cijfers geeft de RET niet, toeval ?
gezien het aantal incidenten in de tram weet ik genoeg
dus de genoemde cijfers zijn flauwekul ?quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:47 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Over het werkelijke aantal reizigers viel dus nooit wat zinnigs te zeggen.
Of hoe denk jij dat geteld werd hoeveel studenten en abonnement houders in het OV stapten?
Afgestempelde strippen kun je nog tellen. Mensen die een abonnement hebben en hoeveel ze reizen niet.
Ik zeg nergens dat de cijfers flauwekul zijn.quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
dus de genoemde cijfers zijn flauwekul ?
aantal % zwartrijders dus ook, hehe hij begrijpt het
wat begrijp ik niet dan aan :quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat de cijfers flauwekul zijn.
Jouw vermogen tot begrijpend lezen is niet toegenomen de laatste tijd....
Nee precies, tenzij er altijd in iedere bus en tram mensen zitten die tellen hoeveel reizigers wel/niet inchecken/ afstempelen of whatever, zijn de cijfers puur op statistiek gebaseerd. Zo ook het aantal zwartrijders. Dus de cijfers van de RET staan mooi, maar daar valt verder weinig over te zeggen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 20:47 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Over het werkelijke aantal reizigers viel dus nooit wat zinnigs te zeggen.
Of hoe denk jij dat geteld werd hoeveel studenten en abonnement houders in het OV stapten?
Afgestempelde strippen kun je nog tellen. Mensen die een abonnement hebben en hoeveel ze reizen niet.
Kijk eens naar de context van die uitspraak, waar het een reactie op isquote:Op dinsdag 7 september 2010 20:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat begrijp ik niet dan aan :
Over het werkelijke aantal reizigers viel dus nooit wat zinnigs te zeggen.
Dus het kan zo maar zijn dat er in 2008 veel minder reizigers waren en dat door de invoering van de OV chipkaart juist meer reizigers zijn gekomenquote:Op dinsdag 7 september 2010 20:52 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Nee precies, tenzij er altijd in iedere bus en tram mensen zitten die tellen hoeveel reizigers wel/niet inchecken/ afstempelen of whatever, zijn de cijfers puur op statistiek gebaseerd. Zo ook het aantal zwartrijders. Dus de cijfers van de RET staan mooi, maar daar valt verder weinig over te zeggen.
bij mijn buslijn in de afgelopen 3 weken 4(!!!!) keer.quote:Op dinsdag 7 september 2010 19:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En hoe vaak gebeurd dat?
Ik ben dat nog nooit tegengekomen.
4x4 euro is zelfs 16 euroquote:Op dinsdag 7 september 2010 21:22 schreef juxtaposition het volgende:
[..]
bij mijn buslijn in de afgelopen 3 weken 4(!!!!) keer.
Dat is 12 euro per 3 weken, (en dan heb ik het nog niet eens over de andere 20 mensen in de bus)
Omdat het bij jou niet gebeurt is het niet zo? en omdat RET zegt dat het anders is IS het zo?
wat een prachtvent ben jij
Ik zeg nergens dat het nooit gebeurd, ik vraag hoe vaak het gebeurd.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:22 schreef juxtaposition het volgende:
[..]
bij mijn buslijn in de afgelopen 3 weken 4(!!!!) keer.
Dat is 12 euro per 3 weken, (en dan heb ik het nog niet eens over de andere 20 mensen in de bus)
Omdat het bij jou niet gebeurt is het niet zo? en omdat RET zegt dat het anders is IS het zo?
wat een prachtvent ben jij
DE RET geeft zelf toe dat het gebeurt en dat weet je na 20 topics ook welquote:Op dinsdag 7 september 2010 21:38 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het nooit gebeurd, ik vraag hoe vaak het gebeurd.
Het RET zegt ook niks over fout uitchecken, dus je leest dingen die er niet staan.
Welke buslijn hebben we het dan over?
Dus stellen dat de RET zegt dat er nooit een poortje stuk is, is onzin.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
DE RET geeft zelf toe dat het gebeurt en dat weet je na 20 topics ook wel
Toch wel apart dan dat er zo weinig over te horen is. Als die poortjes zo vaak stuk zijn, zou je wel verwachten dat dat breed uit wordt gemeten in de media.quote:Wat maakt de buslijn nou uit, bij elke buslijn gebeurt het, zelfs bij de metro
Gewenning bij de normale reizigers, prutswerk bij DUO, mensen die zich niet goed informeren.quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:54 schreef macca728 het volgende:
en om maar eens on topic te gaan ipv weer 100x dezelfde herhalingen
Aantal klachten neemt toe
Vandaag in de Spits
Ov-chipkaart zorgt voor klachtenbom
De (studenten) ov-chipkaart heeft in het tweede kwartaal een hausse aan klachten onder reizigers in het openbaar vervoer opgeleverd. Bij de ombudsman voor beter openbaar vervoer kwamen tussen 1 april en 30 juni in totaal 1458 klachten binnen. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van de periode voor de invoering van de ov-chipkaart.
Dit blijkt uit een rapportage van het OV Loket die vandaag verschijnt. Het betreft klachten die door de vervoerders niet afdoende zijn afgehandeld. In totaal waren 846 van de 1458 meldingen gerelateerd aan de ov-chipkaart.
Problemen met defecte kaarten, in- en uitchecken, opladen en de kosten die reizigers moeten maken voor een nieuwe kaart, komen het vaakst voor. Ook gebeurt het regelmatig dat ten onrechte geld wordt afgeschreven, en het kost veel tijd om dat geld weer terug te krijgen.
De meeste klachten kwamen binnen bij Trans Link Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart: 523. Maar ook klachten (389) over de grootste vervoerder NS gingen merendeels over de gebruiks(on)vriendelijkheid van de chipkaart. Veel abonnementhouders zijn ontevreden; maatwerk lijkt te ontbreken.
Studenten krijgen van buschauffeurs, aan loketten, bij de telefonische klantenservice en via websites tegenstrijdige adviezen. „De gebruiksvriendelijkheid van de ov-chipkaart en de klantvriendelijkheid van de vervoerder zijn niet op het niveau dat je zou mogen verwachten”, stelt het OV loket.
Ja vandaar vandaag op de voorpagina van de Spits en een item bij EenVandaagquote:Op dinsdag 7 september 2010 21:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus stellen dat de RET zegt dat er nooit een poortje stuk is, is onzin.
Danku.
[..]
Toch wel apart dan dat er zo weinig over te horen is. Als die poortjes zo vaak stuk zijn, zou je wel verwachten dat dat breed uit wordt gemeten in de media.
En gaat die aandacht vooral over niet werkende poortjes?quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja vandaar vandaag op de voorpagina van de Spits en een item bij EenVandaag
er zijn 2 buslijnen van de trein naar mijn huis. 3keer bij de 1e en 1 keer bij de anderequote:Op dinsdag 7 september 2010 21:38 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het nooit gebeurd, ik vraag hoe vaak het gebeurd.
Het RET zegt ook niks over fout uitchecken, dus je leest dingen die er niet staan.
Welke buslijn hebben we het dan over?
Lekker betrouwbaarquote:Het gebruik van de bus nam flink toe en ook het aantal tramreizigers groeide licht. Het
aantal metroreizigers daalde. Dit laatste is volledig toe te schrijven aan de invoering van de
OV-chipkaart, waardoor het aantal zwartrijders in de metro drastisch verminderde. In het
voorafgaande jaar (2008) kon het reizigerstelsysteem via de poortjes nog geen onderscheid maken tussen betalende en niet betalende reizigers Door het duale systeem (chipkaart en strippenkaart) telden zwartrijders gewoon mee als ‘reizigers’. Vanaf 2009 telt de RET alleen nog maar betalende metroreizigers. Dit is mogelijk door het afschaffen van de strippenkaart in de metro. Het zwartrijderspercentage is hierdoor aanzienlijk gedaald tot slechts 3,9%.
ligt aan de OV bedrijven, die doen het beheer van de OV studentenkaart, die verdienen natuurlijk flink geld als jij je OV studentenkaart niet kan gebruikenquote:Op woensdag 8 september 2010 00:21 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Ze zouden eens wat moeten doen aan die gestelde maximale termijn voordat je als student een vervangende kaart opgestuurd krijgt. Fucking 3 weken waar het hiervoor 10 dagen was. Daarnaast moet je de kosten zelf betalen. En zijn er geen tijdelijke kaarten als vervanging beschikbaar. Echt rot zo op dit moment hoe het loopt.
Dat gaat vast heel veel storingen geven.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:51 schreef tijntjethf het volgende:
In de connexxionbus gister gingen de ov-kaartlezers op rood zodra de deuren dicht gingen en weer aan als de deuren open gingen.. Zou dit een nieuw systeem zijn om het grijs-rijden te voorkomen?
Daar heeft de klant natuurlijk totaal geen behoefte aan aan deze smoes. Maar zoals al gesteld zou de overheid idd tegen die organisaties moten zeggen dat ze het binnen 1 week moeten regelen, en anders gewoon de gemaakt reiskosten van de studenten na die week moeten vergoeden.quote:Op woensdag 8 september 2010 07:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
ligt aan de OV bedrijven, die doen het beheer van de OV studentenkaart, die verdienen natuurlijk flink geld als jij je OV studentenkaart niet kan gebruiken
wie weet, bij de RET is het schering en inslag dat er wordt grijsgeredenquote:Op woensdag 8 september 2010 11:51 schreef tijntjethf het volgende:
In de connexxionbus gister gingen de ov-kaartlezers op rood zodra de deuren dicht gingen en weer aan als de deuren open gingen.. Zou dit een nieuw systeem zijn om het grijs-rijden te voorkomen?
quote:Op woensdag 8 september 2010 12:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar heeft de klant natuurlijk totaal geen behoefte aan aan deze smoes. Maar zoals al gesteld zou de overheid idd tegen die organisaties moten zeggen dat ze het binnen 1 week moeten regelen, en anders gewoon de gemaakt reiskosten van de studenten na die week moeten vergoeden.
Net zoals de overheid moet zeggen tegen die vervoerders dat er bij geld terug vragen geen extra kosten voor de klaten mogen optreden, dus postzegel wordt ook vergoed, en administatie kosten van 1 euro voor de klant ook nog erbij.ipv andersom.
Maar bij de ovhereid zitten ook een stel kippen zonder kop die geen beslissingen hierin durven te nemen, er zou eens een parlemantaire enqeute uit kunnen komen, dan rollen er weer wat koppen.
het treurige is dat de overheid dit al heeft gezegd tegen de OV bedrijven, ook dat studenten hun geld moeten terugkrijgen, maar de OV bedrijven lappen dit gewoon aan hun laars.quote:Op woensdag 8 september 2010 12:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar heeft de klant natuurlijk totaal geen behoefte aan aan deze smoes. Maar zoals al gesteld zou de overheid idd tegen die organisaties moten zeggen dat ze het binnen 1 week moeten regelen, en anders gewoon de gemaakt reiskosten van de studenten na die week moeten vergoeden.
Net zoals de overheid moet zeggen tegen die vervoerders dat er bij geld terug vragen geen extra kosten voor de klaten mogen optreden, dus postzegel wordt ook vergoed, en administatie kosten van 1 euro voor de klant ook nog erbij.ipv andersom.
Maar bij de ovhereid zitten ook een stel kippen zonder kop die geen beslissingen hierin durven te nemen, er zou eens een parlemantaire enqeute uit kunnen komen, dan rollen er weer wat koppen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |