abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83408906
quote:
Op maandag 28 juni 2010 17:58 schreef juxtaposition het volgende:

[..]

Prachtig, hier zat ik op te wachten.
Ik neem nu inderdaad mijzelf als uitgangspunt.
-Zal ik anders de 65+ groep nemen?
-De "minder" intelligente mensen of mensen die amper van internet gebruik maken om alles op te zoeken?
-mensen die vaak naar het buitenland moeten?
-de groep studenten die 20 keer in een meterslange rij hebben gestaan, om erachter te komen dat het ophalen van hun studenten ov niet werkte?
-de toeristen aan wie eerst uitgelegd moet worden hoe die kaart werkt?
-begeleiders van groepen? bijv een juf die met 20 kinderen een uitje maakt?

of heb je zelf nog verzoekjes?
Neem de gemiddelde Nederlander als maatstaf.

Dit is een systeem voor heel Nederland. Niet voor bepaalde groepen mensen.
Leaf
  maandag 28 juni 2010 @ 18:00:24 #52
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83408947
quote:
Op maandag 28 juni 2010 17:58 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Tuurlijk. Je kunt de discussie niet winnen met je valse en vergezochte argumenten dus dan is diegene die daar niet intrapt de boosdoener.
He zelfkennis

Post 1 post van jou waar jij inhoudelijk op een reactie in bent gegaan.
  maandag 28 juni 2010 @ 18:01:33 #53
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83408992
quote:
Op maandag 28 juni 2010 17:59 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Neem de gemiddelde Nederlander als maatstaf.

Dit is een systeem voor heel Nederland. Niet voor bepaalde groepen mensen.
Elke keer moet jij de gemiddelde erbij halen, maar die gemiddelde persoon zit met alle problemen van de kaart. Er wonen hier 16 miljoen mensen, het gemiddelde maakt simpelweg geen fuck uit, jouw gemiddelde weegt nergens tegenop
Het faalt.
pi_83409024
quote:
Op maandag 28 juni 2010 17:59 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Neem de gemiddelde Nederlander als maatstaf.

Dit is een systeem voor heel Nederland. Niet voor bepaalde groepen mensen.
De gemiddelde Nederlander? die weet waar hij heen moet omdat ie dat elke dag doet? die weet hoeveel zones zijn halte is?
die op vrijdag avond voor het naar huis gaat mooi 5 kaartjes voor de volgende week haalt? als hij al geen abonnement heeft dat hij enkel even aan de conducteur hoeft te laten zien?
pi_83409211
overigens
quote:
Op maandag 28 juni 2010 17:58 schreef juxtaposition het volgende:

[..]

Prachtig, hier zat ik op te wachten.
Ik neem nu inderdaad mijzelf als uitgangspunt.
-Zal ik anders de 65+ groep nemen?
Die kunnen bij de OV bedrijven terecht voor extra informatie. Of een beetje hulp van de (klein)kinderen. Het is niet zo dat het van de ene op de andere dag wordt ingevoerd.
quote:
-De "minder" intelligente mensen of mensen die amper van internet gebruik maken om alles op te zoeken?
Er zijn ook informatie balies van de OV bedrijven om te gaan vragen hoe het werkt. Het is niet zo dat het van de ene op de andere dag wordt ingevoerd.
quote:
-mensen die vaak naar het buitenland moeten?
Die moeten vaak internationale kaarten kopen. Net als nu.
quote:
-de groep studenten die 20 keer in een meterslange rij hebben gestaan, om erachter te komen dat het ophalen van hun studenten ov niet werkte?
Problemen uit het verleden zeggen niets over de (uiteindelijke) werking van de kaart.
Net zoals een lekke band van een Ferrari de prestaties niet beïnvloed als die weer geplakt is.
quote:
-de toeristen aan wie eerst uitgelegd moet worden hoe die kaart werkt?
Eenzelfde uitleg was ook nodig bij de strippenkaart.
Of snappen de toeristen de strippenkaart wel vanzelf denk je

quote:
-begeleiders van groepen? bijv een juf die met 20 kinderen een uitje maakt?
Ook daar is al over nagedacht
http://193.177.168.15/(o0rl3omuy1uk3zmmryybfsqw)/p_sn_li.aspx?ClickType=2&NodeID=198

GVB
quote:
Met mijn basisschool maken wij groepsreizen met de metro, hoe kan de school met een groep kinderen met korting blijven reizen?
Scholen en kinderdagverblijven kunnen voor kinderen tussen 4 en 12 jaar oud en hun begeleiders Scholendagkaarten aanschaffen. Met deze kaart kan voor 2 euro een dag lang bij GVB worden gereisd. De kaarten worden per 50 stuks verkocht.
Leaf
pi_83409233
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:00 schreef fs180 het volgende:

[..]

He zelfkennis

Post 1 post van jou waar jij inhoudelijk op een reactie in bent gegaan.
Ik zou zeggen, lees terug op de laatste 2 pagina's van het vorige deel. En als je die posts niet ziet, dan heb je echt oogkleppen op.
Leaf
pi_83409296
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:02 schreef juxtaposition het volgende:

[..]

De gemiddelde Nederlander? die weet waar hij heen moet omdat ie dat elke dag doet? die weet hoeveel zones zijn halte is?
die op vrijdag avond voor het naar huis gaat mooi 5 kaartjes voor de volgende week haalt? als hij al geen abonnement heeft dat hij enkel even aan de conducteur hoeft te laten zien?
Dat is volgens mij niet de gemiddelde Nederlander.
De gemiddelde Nederland gaat volgens mij ook wel eens naar andere plaatsen waar die niet weet hoeveel zones er zijn in die plaats.
Leaf
pi_83409325
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:01 schreef fs180 het volgende:

[..]

Elke keer moet jij de gemiddelde erbij halen, maar die gemiddelde persoon zit met alle problemen van de kaart. Er wonen hier 16 miljoen mensen, het gemiddelde maakt simpelweg geen fuck uit, jouw gemiddelde weegt nergens tegenop
Het faalt.
Je kunt nog wel 100 keer blijven roepen dat het faalt. Reizigers in Rotterdam denken daar toch echt anders over en waarderen de kaart met een 7,2.
Leaf
pi_83409439
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:10 schreef VancouverFan het volgende:

De gemiddelde Nederland gaat volgens mij ook wel eens naar andere plaatsen waar die niet weet hoeveel zones er zijn in die plaats.
En op die plaatsen hing altijd al een duidelijk kaart, of je zei tegen de buschauffeur waar je heen moest en deze zette het aantal stempels, en als het nog een beetje chauffeur van de oude stempel was riep die ook je halte toendertijd nog om. Verder gaf ov9292 ook het aantal strippen aan. Nu geeft die site een richtbedrag op wat ook nog eens kan afwijken als een bus omreist.
pi_83409536
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En op die plaatsen hing altijd al een duidelijk kaart, of je zei tegen de buschauffeur waar je heen moest en deze zette het aantal stempels, en als het nog een beetje chauffeur van de oude stempel was riep die ook je halte toendertijd nog om. Verder gaf ov9292 ook het aantal strippen aan. Nu geeft die site een richtbedrag op wat ook nog eens kan afwijken als een bus omreist.
Tram, metro?
Zijn niet altijd buschauffeurs he

En wel grappig. Ene moment wordt geklaagd dat men vooraf wil weten hoeveen een reis kost met de OV chipkaart en nu is het normaal dat men op locatie maar uit moet gaan vinden hoeveel het kost

Iets met 2 maten meten?
Leaf
pi_83409541
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:10 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Je kunt nog wel 100 keer blijven roepen dat het faalt. Reizigers in Rotterdam denken daar toch echt anders over en waarderen de kaart met een 7,2.
Kom toch niet weer aan met dat subjectieve onderzoekje waarbij de groep niet aselect gekozen is en daardoor het onderzoek al meteen linearecta de prullenbak kan gaan.
pi_83409585
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kom toch niet weer aan met dat subjectieve onderzoekje waarbij de groep niet aselect gekozen is en daardoor het onderzoek al meteen linearecta de prullenbak kan gaan.
Tuurlijk wil jij het de prullebak in schuiven. Het geeft een uitkomst die al jouw gezeur niet goed uitkomt.
Dus ga je maar roepen dat het een slecht onderzoek is.

Nergens blijkt uit dat de groep aselect is gekozen
En nee, natuurlijk gaan ze mensen die niet met de kaart reizen vragen of ze kaart goed vinden werken

[ Bericht 10% gewijzigd door VancouverFan op 28-06-2010 18:25:05 ]
Leaf
pi_83409782
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:17 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Tram, metro?
Zijn niet altijd buschauffeurs he

En wel grappig. Ene moment wordt geklaagd dat men vooraf wil weten hoeveen een reis kost met de OV chipkaart en nu is het normaal dat men op locatie maar uit moet gaan vinden hoeveel het kost

Iets met 2 maten meten?
Aangezien er nog 14 miljoen mensen niet in stedelijke agglomoratie wonen waar geen tram of metro is, zijn er voor het merendeel van de ov-reiziger wel buschauffeurs.

Ik zou graag willen dat ik een hemelsbrede afstand altijd betaal en niet verrrast wordt als een bus omrijdt of ik een andere buslijn pak die toch dezelfde halte stopt maar voor het traject toch een ander bedrag berekend wordt. Verder is het natuurlijk te bizar voor woorden dat ov9292 nog een indicatie bedrag neer zet en gewoon niet het exacte berag kan bepalen voor bus/tram en metro reizen, dit in tegenstelling tot het heel duidelijk tarief systeem van de NS.

Waarbij we wel nog moeten vermelden dat de NS nog steeds iets moet uitvinden om "via" kaartjes te kunnen gebruiken met de ov-chipkaart. Maar dat zal wel afgeschaft worden en wordt ik als reiziger als ik tussen door wil uitstappen of iets wil omreizen voor een andere stad tussendoor te bezoeken gewoon genaaid.
pi_83409988
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:18 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Tuurlijk wil jij het de prullebak in schuiven. Het geeft een uitkomst die al jouw gezeur niet goed uitkomt.
Dus ga je maar roepen dat het een slecht onderzoek is.

Nergens blijkt uit dat de groep aselect is gekozen
Nee maar ze sluiten wel nieuwe reizigers en niet frrequent reizende mensen uit in dit onderzoek, wat het dus totaal onbetrouwbaar maakt.

Dat is precies hetzelfde als we hier een poll zouden maken waarbij iedereen die in jou opinie zeurt een cijfer mag geven maar VCF sluiten we uit want die geeft toch een te goed cijfer.
quote:
2.2. Populatie en steekproef.
De onderzoekspopulatie wordt gevormd door personen van 16 jaar en ouder die:
• Woonachtig zijn in Rotterdam of aanpalende gemeenten waar het NVB is uitgefaseerd
(zie bijlage).
• Inmiddels tenminste 10 keer met een OV-chipkaart hebben gereisd.
• Die ook in de twee weken na 11 februari met het openbaar vervoer hebben gereisd.
Uit bovenstaande populatie werd een aselecte steekproef van N=510 reizigers ondervraagd.
pi_83410021
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Aangezien er nog 14 miljoen mensen niet in stedelijke agglomoratie wonen waar geen tram of metro is, zijn er voor het merendeel van de ov-reiziger wel buschauffeurs.

Ik zou graag willen dat ik een hemelsbrede afstand altijd betaal en niet verrrast wordt als een bus omrijdt of ik een andere buslijn pak die toch dezelfde halte stopt maar voor het traject toch een ander bedrag berekend wordt.
Dat ben ik met je eens zoals al vaker gezegd.
quote:
Verder is het natuurlijk te bizar voor woorden dat ov9292 nog een indicatie bedrag neer zet en gewoon niet het exacte berag kan bepalen voor bus/tram en metro reizen, dit in tegenstelling tot het heel duidelijk tarief systeem van de NS.
Zo te zien is het nieuw voor je, maar de NS heet voertuigen die over rails rijden. Die kunnen niet zomaar een blokje om gaan. Dus is de afstand tussen 2 steden vast en goed te berekenen.
quote:
Waarbij we wel nog moeten vermelden dat de NS nog steeds iets moet uitvinden om "via" kaartjes te kunnen gebruiken met de ov-chipkaart. Maar dat zal wel afgeschaft worden en wordt ik als reiziger als ik tussen door wil uitstappen of iets wil omreizen voor een andere stad tussendoor te bezoeken gewoon genaaid.
Hoezo wordt je genaaid?

Bij kaartjes betaal je ook extra als je omreist.
Leaf
pi_83410107
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee maar ze sluiten wel nieuwe reizigers en niet frrequent reizende mensen uit in dit onderzoek, wat het dus totaal onbetrouwbaar maakt.

Dat is precies hetzelfde als we hier een poll zouden maken waarbij iedereen die in jou opinie zeurt een cijfer mag geven maar VCF sluiten we uit want die geeft toch een te goed cijfer.
[..]


Ja wie denk jij dat het best kan beoordelen of iets goed werkt?
Iemand die al een tijd met het product werkt of iemand die het product veel gebruikt?

Ik vind het niet betrouwbaar als mensen die geen of weinig ervaring hebben met de kaart ook gaan zeggen wat ze ervan vinden. Hebben ze 1 keer gereisd zonder problemen zeggen ze dat het een perfecte kaart is. Dat wil jij toch niet....
Leaf
  maandag 28 juni 2010 @ 18:37:41 #67
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_83410238
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:10 schreef VancouverFan het volgende:
Dat is volgens mij niet de gemiddelde Nederlander.
De gemiddelde Nederland gaat volgens mij ook wel eens naar andere plaatsen waar die niet weet hoeveel zones er zijn in die plaats.

Mensen die in verleden met een strippenkaart reisden, zullen nu een anonieme OVChipkaart nemen. Met als gevolg dat ze inderdaad geen zorgen meer hebben over het aantal zones, maar wel over de kilometerprijs, hoeveel wordt er afgeschreven, hoeveel staat er nog op mijn kaart, wanneer moet ik opladen, waar kan ik opladen, staat er een rij bij het oplaadpunt?

Mensen die een Ovchipkaart op naam nemen (met automatisch opladen), reisden in het verleden met een bus en/of treinabbo. Die zullen zorgeloos kunnen blijven reizen, met dat verschil dat ze met de OVChip bij iedere overstap moeten in- en uitchecken. En ook hier: wat is de kilometerprijs, hoeveel wordt er afgeschreven, hoe hoog valt de maandelijkse rekening uit?

Nog los van de problemen die je tegemoet komen als er in het hele proces iets fout gaat.
Al met al kun je praten als Brugman, maar voor de meeste reizigers wordt het er niet makkelijker en goedkoper op.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_83410342
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:31 schreef VancouverFan het volgende:


Zo te zien is het nieuw voor je, maar de NS heet voertuigen die over rails rijden. Die kunnen niet zomaar een blokje om gaan. Dus is de afstand tussen 2 steden vast en goed te berekenen.
[q]
De hemelsbrede afstand tussen 2 punten (wat een halte in principe op een kaart is) is ook heel makkelijk te bepalen.

[q]
Hoezo wordt je genaaid?

Bij kaartjes betaal je ook extra als je omreist.
Ja maar wel maar 1* opstap kosten.

Voorbeeldje van enkele reis amsterdam naar tilburg via denhaag HS.

Enkele reis ¤ 20,70 korting ¤ 12,40
Ritprijs voor reizen op saldo bij NS ¤ 23,65 korting ¤ 14,20

Jippie 1.80 duurder uit. Ach dat is maar 15% duurder daar heb ik het over. Of tussentijds even bij een station uitstappen dan verwacht men ook dat je gaat uitchecken en betaal je dus in principe meerdere malen een soort opstaptarief.
pi_83410413
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:37 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Mensen die in verleden met een strippenkaart reisden, zullen nu een anonieme OVChipkaart nemen. Met als gevolg dat ze inderdaad geen zorgen meer hebben over het aantal zones, maar wel over de kilometerprijs, hoeveel wordt er afgeschreven, hoeveel staat er nog op mijn kaart, wanneer moet ik opladen, waar kan ik opladen, staat er een rij bij het oplaadpunt?
Hu? Ik had vroeger ook een strippenkaart en reis nu met een persoonlijke kaart.
Hoeveel er afgeschreven wordt is elke keer bij het uitchecken te lezen. Dan zie je ook hoeveel geld er op de kaart staat.
Waar je op kunt laden is op vergelijkbare punten als waar je nu je strippenkaart kunt kopen.

Als je nu nog die vragen hebt, heb je weinig moeite gedaan om je te verdiepen in de werking van de OV chipkaart.
quote:
Mensen die een Ovchipkaart op naam nemen (met automatisch opladen), reisden in het verleden met een bus en/of treinabbo. Die zullen zorgeloos kunnen blijven reizen, met dat verschil dat ze met de OVChip bij iedere overstap moeten in- en uitchecken. En ook hier: wat is de kilometerprijs, hoeveel wordt er afgeschreven, hoe hoog valt de maandelijkse rekening uit?
Zie bovenstaande. En hoe hoog het uitpakt is duidelijk na te gaan.
Heel wat duidelijker dan al je strippenkaarten bewaren per maand en dan gaan rekenen.
quote:
Al met al kun je praten als Brugman, maar voor de meeste reizigers wordt het er niet makkelijker en goedkoper op.
Aangezien ik jouw argumentatie niet snap, deel ik die mening niet.

Ik zou niet weten waarom mensen die met een strippenkaart reisden nu met een anonieme chipkaart reizen. Volgens mij kan het prima zo zijn dat mensen die een strippenkaart gebruikten nu een persoonlijke kaart gebruiken. Het een sluit het ander niet uit.
Leaf
  maandag 28 juni 2010 @ 18:44:39 #70
308698 Examenvragen
BiSL ASL ITIL Prince2 TMAP
pi_83410469
Ik ben er inmiddels wel aan gewend. In het begin voelde ik me net een kuddedier, met die piepende poortjes.

Ik heb ook 2 keer zo'n poortje moeten openforceren: Een oude dame was er doorheen maar haar stroller nog niet, en een jonge moeder met een tweelingbuggy die al op het station stond, maar zijzelf niet.

Ik heb gehoord dat je hoge boetes kan krijgen voor openforceren van zo'n poortje, maar die dienders op de stations die komen die glazen kantoortjes toch niet uit, al banjert er een blowend volksdeel door die piepende poortjes.

En dan van die mensen die met je mee willen liften, loop je rustig door dat ding, beginnen de deurtjes ineens dicht te gaan en slaat dat ding weer op hol en heb je een zwartrijder als rugzak.

Ook grappig dat dezelfde route varierende prijzen heeft. Ligt eraan of de buschauffeur een beetje opschiet.

Of dat je kunt overstappen op Beurs zonder uit te checken, en dat je dan duurder uitbent omdat je niet poortje in, poortje uitgaat. Dat vind ik wel schokkend: in het begin werd vaak te veel afgeschreven en heb ik in totaal 30E terug moeten vragen. Nu zijn die problemen opgelost, maar kloppen die ritprijzen soms gewoon niet. Een systeem als deze moet gewoon waterdicht zijn qua ritprijzen.

Ik had liever meer metropersoneel gezien, dan de brakke automatisering van een kaartcontrole.
pi_83410507
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja maar wel maar 1* opstap kosten.
Wat zijn de opstapkosten bij de NS?
quote:
Voorbeeldje van enkele reis amsterdam naar tilburg via denhaag HS.

Enkele reis ¤ 20,70 korting ¤ 12,40
Ritprijs voor reizen op saldo bij NS ¤ 23,65 korting ¤ 14,20

Jippie 1.80 duurder uit. Ach dat is maar 15% duurder daar heb ik het over. Of tussentijds even bij een station uitstappen dan verwacht men ook dat je gaat uitchecken en betaal je dus in principe meerdere malen een soort opstaptarief.
quote:
Door een technische oorzaak zijn de prijzen van 'via-reizen' indicatief. De prijzen bij de kaartautomaat en balie zijn de juiste. Naar verwachting vindt u in juli weer de juiste prijzen op ns.nl.
Dus of je genaaid wordt valt niet te zeggen...
Leaf
  maandag 28 juni 2010 @ 18:52:10 #72
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_83410695
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:42 schreef VancouverFan het volgende:
Aangezien ik jouw argumentatie niet snap, deel ik die mening niet.

Ik zou niet weten waarom mensen die met een strippenkaart reisden nu met een anonieme chipkaart reizen. Volgens mij kan het prima zo zijn dat mensen die een strippenkaart gebruikten nu een persoonlijke kaart gebruiken. Het een sluit het ander niet uit.

De anonieme OVChipkaart is het equivalent voor de strippenkaart. En natuurlijk kan men bij het uitchecken zien wat er wordt afgeschreven en hoeveel er nog op de kaart staat en dat vervolgens onthouden en controleren of het klopt. Maar vind je dat nou echt makkelijker dan een blik op je strippenkaart om te zien hoeveel strippen je nog hebt, zodat je op tijd een nieuwe kan kopen?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_83410770
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:45 schreef VancouverFan het volgende:


Dus of je genaaid wordt valt niet te zeggen...
Tuurlijk valt dat wel te zeggen ns rekende tot nu toe in ieder geval dan namelijk de totale tariefafstand.

zie de tabel in onderstaand topic.

NS verhoogt OV-chipkaart rittarieven onaangekondigd?

Of ze moeten nu sneaky met deze prijsverhoging de via prijzen gewoon naar 2 enkeltjes gegooid hebben.
pi_83410931
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:52 schreef Hukkie het volgende:

[..]


De anonieme OVChipkaart is het equivalent voor de strippenkaart. En natuurlijk kan men bij het uitchecken zien wat er wordt afgeschreven en hoeveel er nog op de kaart staat en dat vervolgens onthouden en controleren of het klopt. Maar vind je dat nou echt makkelijker dan een blik op je strippenkaart om te zien hoeveel strippen je nog hebt, zodat je op tijd een nieuwe kan kopen?
Ik ben het nog steeds niet met je eens dat de OV chipkaart het equivalent is van de anonieme chipkaart.
In mijn geval heb ik een NS abbo en heb een persoonlijke kaart van de NS. Dus voor de bus en tram waar ik eerst een strippenkaart gebruikte, gebruik ik nu de persoonlijke chipkaart.

Je hebt gelijk dat het bij een strippenkaart duidelijker is hoeveel je over hebt, maar dan zit je weer op 1 klein detail van de kaart te focussen. En negeer je weer het voordeel van automatisch opladen bijvoorbeeld.

Ik snap niet goed waarom er telkens maar naar kleine details moet worden gekeken ipv naar het groter geheel.
Leaf
pi_83411262
quote:
Op maandag 28 juni 2010 18:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Tuurlijk valt dat wel te zeggen ns rekende tot nu toe in ieder geval dan namelijk de totale tariefafstand.

zie de tabel in onderstaand topic.

NS verhoogt OV-chipkaart rittarieven onaangekondigd?

Of ze moeten nu sneaky met deze prijsverhoging de via prijzen gewoon naar 2 enkeltjes gegooid hebben.
Het zou kunnen. Maar het zou ook zomaar kunnen dat ze herkennen dat als iemand van A naar B reist via C dat dat een via reis is.
Leaf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')